VPI`S venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    7Summits skrev:
    Er det forresten noen som har erfaring med periferiringen VPI tilbyr som ekstrautsyr?
    Periferiringen er absolutt fin å ha, spesielt hvis du har en del skeive plater. Plata sitter klistret til tallerkenen. Tipper at det ikke blir mer ujevn gange med den på heller. Og så ser den lekker ut også ;).

    Mvh.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    ixos_76 skrev:
    Når det gjelder kablen imellom både riia+pre/riia vpi....så bør du ha noe skikkelige greier...alternativt vpi s egen kabel til bruket , jeg vet at Tor hios lyric anbefaler ww kabler , og ikke uten grunn! Disse er meget bra , spesiellt modellen eclipse ogsilver pog gold eclipse...så spørs det hvor mye du vil brenne av...

    Til en såpass god spiller , er det synd om signalet skal forringes med en elndig kabel , kjøpte du spillern av taa skal det vel ikke være noe problem med lån av kabler for matching , uansett.
    Ingen grunn til å hive penger ut av vinduet til kabler. Kan godt være at det er forskjeller ute og går akkurat mellom PU og RIAA, men de forskjellene har lite med pris å gjøre. Fra RIAA til pre er det rent linjekjør, så her kan du nesten gå i blinde.

    Selv bruker jeg noe hjemmesnekret mellom PU og RIAA; mine er uten skjerm, men der må du bare prøve deg frem.

    Forslag: Mogami 3173. Det funker, men mye annet går sikkert like greit.

    (Parelius, som slett ikke er på linje med ixos_76 akkurat her.)

    Tillegg: Den Cary RIAA-en (PH-302?) er bare topp!
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Har oppdaget store !forskjeller på kabel mellom stepup og riia , mindre andre steder...joda jeg har tru på kabler , spesiellt ww i mitt oppsett , men bevares...folk får bruke hva de vil for meg , og jo Parelius vi har kanskje ulikt syn på spaghettien...men på platespillersiden har vi vel god smak ;)

    Fint med litt skriving i venntråden...fler og fler som får opp øya for disse fantastiske spillerne fra vpi.....

    Så gjelder det bare å overtale LINN gutta , selv om det godt skal la seg gjøres kanskje ;)

    Ariesen er flott , har HØRT at det skal være lydmessige forskjeller mellom hrx /aries plintene og de andre scout , scoutmaster og ssm , mer vet jeg ikke...men en ting vet jeg , det blir vpi neste gang også.....er så fornøyd med scouten nå , at jeg ikke vurderer å bytte den ut på lang tid..

    Espen
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Denne klubben vil jeg være med i. I går kom en ScoutMaster / JMW-9 Signature / Benz Ruby 3 i hus.

    Elektronikken er fra Audionet (Pre 1 G2 forforsterker med riaa, AMP III effektforsterker og ART v2 cd-spiller), Tannoy Glenair 10 høyttalere og kabling fra Whistler, Stereovox, Eccofisk og Cardas. Sistnevnte en Golden Reference sitter mellom platespiller og forforsterker.

    Foreløpig står spilleren på en Target vegghylle, men den er i minste laget, så jeg må trolig ha noe større.
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med fin og ikke minst god platespiller R.E.S. :)
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    Denne klubben vil jeg være med i. I går kom en ScoutMaster / JMW-9 Signature / Benz Ruby 3 i hus.

    Elektronikken er fra Audionet (Pre 1 G2 forforsterker med riaa, AMP III effektforsterker og ART v2 cd-spiller), Tannoy Glenair 10 høyttalere og kabling fra Whistler, Stereovox, Eccofisk og Cardas. Sistnevnte en Golden Reference sitter mellom platespiller og forforsterker.
    Sikle, sikle ;D ;D

    Grattis Roy, tror jeg må ta turen fra hovedstaden og ut på landet en vakker dag ;) ;D

    Mvh
    Lars
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    sclalars skrev:
    Sikle, sikle ;D ;D

    Grattis Roy, tror jeg må ta turen fra hovedstaden og ut på landet en vakker dag ;) ;D

    Mvh
    Lars
    Så lenge du ikke sikler over platespilleren, er det bare å komme. Rubyen trenger 40 timer innspilling står det, så du bør ikke komme i ettermiddag. ;D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer R.E.S, dette må jeg høre ved ledighet. Kjøpt Ruby3 Open Air?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Fosse skrev:
    Gratulerer R.E.S, dette må jeg høre ved ledighet. Kjøpt Ruby3 Open Air?
    Ja, fint skal det være. :)

    Regner med jeg skal klare å få i stand et OAS-treff i løpet av september.

    Roy
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Gratulerer med verdens beste platespiller ;) ;).

    Mvh. Frank
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Birdman skrev:
    Gratulerer med verdens beste platespiller ;) ;).

    Mvh. Frank
    Nåh...
    Der blir vi vel ikke enige...... ;)

    Men dette er jo VPI tråden, så OK da! ;D
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Birdman skrev:
    Gratulerer med verdens beste platespiller ;) ;).

    Mvh. Frank
    Om ikke den beste, så i det minste veldig bra. Så nå får jeg lete etter en riaa som matcher.

    Roy
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    Birdman skrev:
    Gratulerer med verdens beste platespiller ;) ;).

    Mvh. Frank
    Om ikke den beste, så i det minste veldig bra. Så nå får jeg lete etter en riaa som matcher.

    Roy
    Noe av Trichord, vil jeg anbefale til en spiller som har slik pondus :)
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    emotikon skrev:
    R.E.S. skrev:
    Birdman skrev:
    Gratulerer med verdens beste platespiller ;) ;).

    Mvh. Frank
    Om ikke den beste, så i det minste veldig bra. Så nå får jeg lete etter en riaa som matcher.

    Roy
    Noe av Trichord, vil jeg anbefale til en spiller som har slik pondus :)
    Dinoen min havner sannsynligvis på børsen om ikke alt for lang tid. Den har ihvertfall gjort en jobb sammen med min Scoutmaster.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Birdman skrev:
    Dinoen min havner sannsynligvis på børsen om ikke alt for lang tid. Den har ihvertfall gjort en jobb sammen med min Scoutmaster.
    Det er en spennende riaa, men hva skal du oppgradere til?

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Her er bilde av spilleren
     

    Vedlegg

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    R.E.S. skrev:
    Birdman skrev:
    Dinoen min havner sannsynligvis på børsen om ikke alt for lang tid. Den har ihvertfall gjort en jobb sammen med min Scoutmaster.
    Det er en spennende riaa, men hva skal du oppgradere til?

    Roy
    Eneste grunnen til at jeg kommer til å selge er at det med stor sannsynlighet bl.a. ramler en pre med godt phonotrinn ned i kjelleren min.

    Ser forresten at jeg var litt slurvete i mitt forrige innlegg. Det skulle stå at dinoen har gjort en GOD jobb sammen med scoutmasteren.

    Forresten artig at du har toppa hele "driten" med alt ekstrautstyret til spilleren din. Selv har jeg ikke skaffet meg sentervekten eller de fete beina.

    Slenger inn et bilde av spilleren min også. Ikke så værst den heller :).



    Mvh.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Gratulerer Roy med flott spiller

    Mvh Jan I
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Beina og sentervekten var i esken med spilleren, så de fulgte bare med, tror jeg...

    Roy
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei Roy
    Den targethylla di,hvor bred og dyp er den?
    ( min ser ikke helt lik ut)
    Mvh Jan I
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    R.E.S. skrev:
    Beina og sentervekten var i esken med spilleren, så de fulgte bare med, tror jeg...

    Roy
    De bruker samme esken uansett. Hvis du ikke har betalt ekstra for beina, sentervekta og periferiringen, så må jeg få gratulere ;D. Dette er vanligvis ekstrautstyr til en verdi av bortimot 10 000 kardinaler 8).

    Mvh.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    joda, betalte for både bein og ring, men mer usikker på sentervekta.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Jan_I skrev:
    Hei Roy
    Den targethylla di,hvor bred og dyp er den?
    ( min ser ikke helt lik ut)
    Mvh Jan I
    Stålramma er 510 x 475 mm (BxD), mens selve hylla er 465 x 355 mm (BxD).

    Roy
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    R.E.S. skrev:
    Stålramma er 510 x 475 mm (BxD), mens selve hylla er 465 x 355 mm (BxD).

    Roy
    Hei
    Da er min Targethylle større
    Ramme: 57,5cm bred X 60cm dyp (til vegg)
    Hylleplate: 53,5 bred X 48,5 dyp

    ( bilde av hylla.. OG ja feil spiller i denne tråden men for å se hylla så.. )


    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    da hadde nok din hylle passet bedre til Scoutmasteren min....
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Ser at dere begge har skrudd hylla i panelvegg. Prøvde dette selv for lenge siden med en rega P3. Vibrasjonene i veggen førte til en forferdelig brumming i høyttalerne. Har dere lange skruer som går i murvegg bak panelet, eller går det grei som det er?
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Birdman skrev:
    Ser at dere begge har skrudd hylla i panelvegg. Prøvde dette selv for lenge siden med en rega P3. Vibrasjonene i veggen førte til en forferdelig brumming i høyttalerne. Har dere lange skruer som går i murvegg bak panelet, eller går det grei som det er?
    Hei
    Dette er en "lettvegg" som er meget godt spikret/skrudd.
    bak spilleren er det faktisk lagt opp extra avstivninger for nettopp
    å kunne skru tunge saker opp på.
    Har hatt 8 forskjellige spillere på denne hylla og aldri hatt problemer av noen slag.
    Det vises ikke,men jeg har hatt vulktape bak hylla mot vegg for å ta opp noen vibrasjoner
    (selv om nok en del kommer via skruer)
    Som sagt aldri hatt problemer
    Mvh Jan I
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Flytende gulv her, i tillegg har jeg også forsterket veggen bak panelet nettopp på grunn av å kunne henge opp en platespillerhylle der.

    Roy
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Roy med en flott platespiller, håper den vil gi deg mange flotte stunder......Mvh Espen
     

    cmolsen

    Medlem
    Ble medlem
    06.12.2005
    Innlegg
    6
    Antall liker
    6
    Må nesten melde meg inn her jeg og :)
    Har nettopp bestilt en Scout m/Benz Micro Glider fra Lyric, og gleder meg hemningsløst.

    Er det forresten noen som har støvdeksel og/eller "plattform" fra Ginko Audio (www.ginkoaudio.com) til sin platesnurrer ? Ser at bl.a. Elusivedisc har disse til salgs.

    mvh
    Cato
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    nei , men har det originale budsjettcoveret fra vpi på min , helt greit...selv om kakeboks er både sikrere og pener(monter heter det vel...)

    tror elusive disc er bra på priser her....
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ikke mye aktivitet på VPI fronten gutter??? Jeg fikk i dag min Super platter levert på døra. Jeg må virkelig si at denne tallerkenen har noe for seg. Jeg var svært usikker på om jeg skulle tørre å kjøpe en såpass dyr oppgradering uhørt. Jeg ble tidligere anbefalt SDS strømstyringsenheten som det første jeg burde oppgradere. Jeg fikk låne en slik, og hørte ingen som helst lydforbedring med denne kontra min gamle orginale strømstyringsenhet. Superplatter er imidlertid i en annen bås. Denne oppgraderingen virker! Regner med at noe av lydgevinsten kommer av bytte til nytt senterleie. Min mkIII (he he, nå er det ingenting igjen av mkIII på spilleren) hadde senterleie med en stålkule som var sveiset fast og ikke beveget seg. Elelrs er spilleren oppgradert med nytt oppheng, type air suspension, utstyrt med flywheel, delrin platestrammer og nå alstå superplatter...Hva hører jeg så med superplatter?

    Nr.1 - bassgjengivelsen er løftet et nivå opp. Jeg hadde ikke så mye å klage på på bassgjengivelsen generelt, men har jo lest/hørt at TNT spillerne av litt eldre format, karakteriseres som litt slappe og mørke. Etter å ha hørt hva Superplatteren gjør, skjønner jeg nå hva kritikken dreier seg om. Bassen er strammere, dypere og renere med superplatter. Mellomtonen virket en anelse "tynnere" enn med min gamle bly/aluminium tallerken. Etter å ha spilt mange plater, tror jeg at dette er fordi hele klangbalansen er mer nøytral nå. Det låter slett ikke tynt (laaangt fra), men artistene har tatt et steg tilbake og presenteres med flere nyanser. Opprenskningen i bassområdet gjør nok også sitt til denne opplevelsen av mellomtonen. Høres kanskje litt negativt ut når jeg trekker frem mellomtonen, men det er ikke meningen. Dette er nok mer korrekt enn hva min gamle tallerken presterte. Robert Levi i positive feedback beskrev i sin anmeldelse av superplatter; "The first thing one hears is clarity; lots and lots of clarity. Vocals are more focused and realistic with perceived less distortion. Imaging is more solid and depth is nicely deepened. The overall sound is quieter as well. This is a lot of added performance from just a new platter change. It's more than I expected." Jeg er i grunnen veldig enig i hans beskrivelser av superplatteren. Han beskriver i testen akkurat det som jeg opplevde på min spiller. Om den er verdt pengene, tja si det. Jeg er i hvertfall fornøyd, og da er den vel kanskje det da :)

    Skulle gjerne ha forsynt dere med bilder, men kaeraet er på forretningsreise sammen med min kone i Berlin denne uka...
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Vi gleder oss til å se bilder GUT_MAN !!

    er dette den samme superplatter som det brukes til hrx , eller den mindre til de andre modellene.....ja du har vel rett i at den er kostbar , men allikevel kanskje det som gir mest har jeg hørt jeg og , men allikevel klager jeg ikke på bassen i min scout selv med den tynne tallerkenen der ;)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da melder jeg oppgradering fra scout til superscoutmaster her , fytti grisen å det speller musikk.......der røk satsingen på bedre cd lyd...men hva gjør vel det ;D

    Espen
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Montasje av VPI - konsulentbistand.

    Hei alle VPI fans,

    Jeg har bestilt VPI Scout m arm. og en god Benz pick -up (Ruby) hos Tor, henter dette før helgen.

    Har lyst til å prøve vinyl igjen, spesielt ettersom det skal være et svinegodt phono trinn i pre-ampen jeg nettopp har kjøpt.

    Imidlertid har jeg 10 tommeltotter og montering og ikke minst justering av arm/pick-up har jeg rett og slett ikke sans for. (Husker med skrekk og gru en Linn LP12 som var et helvete.)

    Finnes det en VPI entusiast som kunne tenke seg et lite konsulentoppdrag på et par timer en kveld eller i en helg den nærmeste tiden? En VPI scout med 9'er armen lar seg vel montere og justere på et par timer? Jeg holder til på Strømmen, like ved Lillestrøm.

    Vi blir enig om en passende (god) godtgjørelse, ellers kan jeg love hyggelig selskap med en frende som deler denne gale hobbyen med dere alle.

    Send PM eller ring 924 958 25

    Mvh
    Alexander
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    VPI-spillerne er omtrent plug-and-play. En Scout setter du opp i løpet av en liten time, selv med ti tommeltotter. Den medfølgende protractoren funker bra til å få plassert pu'en. Det eneste jeg vil anbefale deg er å få lånt/kjøpt en digital vekt. Den medfølgende Shure-vekten var en svært dårlig match til min Benz-pu. Det virker som om det var magnetiske krefter mellom vippevekta, så nålearmen flatet ut, uten at vekta rikket seg.

    Gratulerer med flott spiller, og lykke til!

    Mvh. Birdman
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Birdman skrev:
    VPI-spillerne er omtrent plug-and-play. En Scout setter du opp i løpet av en liten time, selv med ti tommeltotter. Den medfølgende protractoren funker bra til å få plassert pu'en. Det eneste jeg vil anbefale deg er å få lånt/kjøpt en digital vekt. Den medfølgende Shure-vekten var en svært dårlig match til min Benz-pu. Det virker som om det var magnetiske krefter mellom vippevekta, så nålearmen flatet ut, uten at vekta rikket seg.

    Gratulerer med flott spiller, og lykke til!

    Mvh. Birdman


    Alt er lett når man vet hvordan det gjøres.

    Det har vel også noe å gjøre med selvinnsikt - jeg har 10 klønete tommeltotter.

    Det er pick-up tilpasning og justering som bekymrer meg, en Benz Ruby 3 er ikke noen direkte billig pick-up.Den skal jo både overleve monteringen og yte optimalt etterpå.
    (Jeg har lest bruksanvisningen på nett, og synes definitivt ikke det ser lett ut.)

    Så er det noen som føler seg kallet - så opprettholdes ønsket om konsulentbistand.

    MVH
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Michail skrev:
    Birdman skrev:
    VPI-spillerne er omtrent plug-and-play. En Scout setter du opp i løpet av en liten time, selv med ti tommeltotter. Den medfølgende protractoren funker bra til å få plassert pu'en. Det eneste jeg vil anbefale deg er å få lånt/kjøpt en digital vekt. Den medfølgende Shure-vekten var en svært dårlig match til min Benz-pu. Det virker som om det var magnetiske krefter mellom vippevekta, så nålearmen flatet ut, uten at vekta rikket seg.

    Gratulerer med flott spiller, og lykke til!

    Mvh. Birdman


    Alt er lett når man vet hvordan det gjøres.

    Det har vel også noe å gjøre med selvinnsikt - jeg har 10 klønete tommeltotter.

    Det er pick-up tilpasning og justering som bekymrer meg, en Benz Ruby 3 er ikke noen direkte billig pick-up.Den skal jo både overleve monteringen og yte optimalt etterpå.
    (Jeg har lest bruksanvisningen på nett, og synes definitivt ikke det ser lett ut.)

    Så er det noen som føler seg kallet - så opprettholdes ønsket om konsulentbistand.

    MVH

    Da takker jeg for rask respons fra Espen (ssm) som har tilbudt seg å bistå ved monteringen.
    Verden er ikke stor - det bor en VPI "fanatiker" bare 3 km unna heimen!!
    Nå er det bare å hente LP'ene fra kjellerboden - jeg gleder meg.

    Mvh
    Alexander
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn