VPI`S venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    He he , bare hyggelig det . Vi gutser på om Søndagen som avtalt , du må smøre deg med tolmodighet frem til 17.30 i allefall , og husk å ta kontakt i kveld så jeg vet at du har fått spillern i hus da ;)

    Verktøy , vekt etc stiller jeg til disposisjon !

    Du har kjøpt deg en fantastisk vinylformidlerkombo der Alexander !

    Mal for oppsetting av pu trenger du IKKE kjøpe , det følger med til spillern din det .

    stiftvekt følger også med noen spillere , men det gjorde ikke det til min scout . Ikke er jeg noe særlig gla i slike vippevekter som medfølger heller , denne gangen benytter vi min digitale .

    Mvh Espen
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei Venner !

    her snurrer den nye superscoutmastern i kveld , låter fantastisk rett og slett .

    I morra skal nyervervelsen til Micail opp å gå , da blir det enda en velspillende vpi i det ganske land . Jeg skal være med å sette opp denne , og den skal få synge flott med en benz i jmw 9 armen .

    skal legge inn noen nye bilder av min nye spiller her i tråden....Espen (gamle ixos_76)
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da var nok en velspillende vpi kombo oppe å går , det lille jeg hørte på scouten , (i ett anlegg jeg ikke kjenner " har virkelig trua på den riggen med benz ruby 3 open air....

    En open air har ikke trehus som de andre , men en åpen løsning som på glider , dette er vel den siste nye fra benz,........det låt benz , når signalene ble forsterket opp i en HALCRO MC RIIA :eek: :eek:....De færreste har vel hørt en slik, fete saker dette oppsettet ditt michail......

    Du har neppe mye tid her inne fremover med den vinylsamlinga å kjøre igjennom,.....

    forvent deg litt mer fylde , enda bedre klang og litt mer skyv i bassen etter en 40-50 timer...flott oppsett , pu og spiller...Kos deg !

    Espen
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Nå er jeg offisielt medlem i VPI's venner.

    En kjempetakk til Espen (ssm) som var hjemme hos meg i går kveld og satte opp Scout/JWP 9 og Benz Ruby 3 Open Air. Jeg må innrømme at jeg synes det så rimelig komplisert ut, spesielt med den nakne pick-up'en ble det mye finmekanisk arbeid.
    (Dette hadde jeg ikke klart på egenhånd!)

    Det er en underlig følelse og pakke frem Lp'er en ikke har hørt på mange år, og så er bare den gode følelsen der koblet med lydkvalitet jeg rett og slett ikke trodde fantes. Utrolig mye godlyd i gamle standard LP'er fra 70 og 80 tallet. Nøkkelordet tror jeg er klang - instrumenter klinger som instrumenter gjør i virkligheten - imponerende.
    (dCS'en avslører at det er gjort en utrolig dårlig jobb på mange av disse inspillingene når de er overført til CD på 80 og 90 tallet.)

    Egentlig skyldes kjøpet av ny platespiller en tilfeldighet. Jeg måtte bare prøve phono trinnet i min nye Halcro pre-amp, spesielt siden Stereophile gikk helt bananas og påsto det var et av de bedre uansett pris, i sin test.

    Jeg angrer ikke et sekund.

    Mvh
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    He he , er vel ingen som angrer på en vpi rigg... ;D

    Flott anlegg du hadde , dersom det blir behov for etterjusteringer er jeg bare 3 km unna vet du ! Bare ta kontakt , så stikker jeg innom deg og hjelper til.

    Dersom du har tilgrisede plater , pakk en 10-12 stykker i en pose , sett deg i bilen å kjør 3 km opp til meg i Rælingen , så får du en demo over hva en god platevasker kan gjøre for deg (har jo også en tilsalgs , en nitty gritty huff nesten som banneord å regne i denne tråden,,,, :D

    Nitty er jo en del dyrere enn 16,5 men resuoltatet blir det samme , prinsippene er ikke de samme , så det blir lit mer hvordan vil du gjøre det .

    Jeg får vel innrømme at når man pakker ut , og setter opp en spiller til 25 k for andre , og holder enpu som koster ei halv månedslønn mellom pekefinger og tommel , som man ikke har betalt selv , banker hjertet litt ekstra , pinnene var noe trange til tonearmskablene , de bød på noen utfordringer , men alt i alt dette gikk jo greit Micail,,,,,,bare vent om ett par uker når pu en er skikkelig innspillt , da blir det bra vet du...

    Flott spiller og pickup det der , spillern er potent til enda dyrere pu er den , som Harry weisfeld sier : en scout med xv1-s pickup er nærmere mastertapen enn en hrx med billig pickup......dette har grundern av vpi uttalt tideligere , sier en del om dynavector picupen xv1-s (som jeg desverre ikke har råd til :'() og en hel del om vpi s entry line spiller , nemlig sin scout.

    Du får være tolmodig med innspillingen , om lyden endrer seg drastisk og ev vta må justeres ringer du bare så fikser vi det...Espen
     

    7 Summits

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Hei
    Vil bare si gratulerer til Michael og ssm med nye spillere.
    Den Super Scoutmasteren din ser heftig ut ssm, er den utstyrt med periferiringen som ekstrautstyr eller er tallerkenen slik som standard?
    Da du bestemmte deg for ssm vurderte du også Aries 3, og fikk du anledning til å sammenligne dem direkte med lik pickup og på samme anlegg?
    Det gjorde ikke jeg, hos Taa. import, jeg bare bestemte meg for Aries 3 og Benz Lp (etter gode anbefalinger fra Tor selvsagt)
    Og hvordan opplever du forskjellen mellom JMW 9 og JMW 10.5? Kan det være verdt å tenke på som oppgradering?
    Når jeg ser på alt snadderet VPI tilbyr som oppgraderinger så kan man jo tenke sitt om hva som ytterligere går an å hente ut av spilleren.
    Men min Aries 3 og Benz LP spiller så snørr og tårer renner slik den står da....
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , Spillern er levert med alt tenkelig utstyr , inkl ringen....det eneste det går an å oppgradere på denne er superplatter (kommer ) ög mellomhjulet (usikker på om jeg vil ha dette)

    DEt spiller noe inni Helv...dette her , oppgraderingen fra scout til superscoutmaster , er veldig stor , det spiller med pondus , driv og rytme så man kan bli redd....scouten er nok mer dannet/rolig/mindre dynamisk enn denne , så når det er sagt går det jo 2,6 scouter på prisen av denne.

    Vurderte aries m og hadde kjøpt den om jeg ikke hadde funnet denne brukt , Begge spillerne er noe av det ypperste som finnes for avspilling av vinyl ;)....ett hakk bakenfor sjefen....HRX

    Jeg har hørt både aries(med ebony) HRX med LP , og ssm med både lyra og benz.....den spiller helt klart best med lyra i mitt oppsett , men det er her , banzen er flott den og , klangfull men mer dannet , mindre brutalitet...og det er akkurat det denne ssm en er....brutal , den øser på av dynamikk , og gjør skam på cd mediet til de grader her hos meg( mot cary cd spillern)

    Denne ssm er vesentlig dyrere enn en aries 3 , og jeg hadde aldri tatt meg råd til en ny slik , når den dukket opp til hyggelig pris brukt derimot , var det ikke så vanskelig...spillern ble kjøpt med både ginko plattform , og SDS....dette er den eneste av vpi s spillere utenom hrx som har sds/motor standard.....Jeg har lest at forskjellene mellom aries 3 og ssm , er at ssm er enda mer rå i takten , aries noe mer dannet , men begge spiller stort.....ser man på nyprisene bør ssm ligge ett lite hakk foran , men det er jo klart at kommer man opp på en aries kan jeg ikke skjønne annet enn at vi snakker om marginaler , og at faktisk noen kan verdsette det ene opp mot det andre....jeg liker TRØKK og det får jeg her ,(ikke det at ariesen ikke sparker fra seg altså ;))

    Spillern selges neppe for å kjøpe noe blin , bling transe-roterende greier eller andre spillere emd høy synlig imponatorfaktor.....vpi er bånnsolid , feridg med det.

    Jeg haver fortsatt at scout gir absolutt mest for pengene , og det burde være den vinylinteressertes absulotte valg til spiller rundt ti k...

    Armen , 10,5 har en langt bedre VTA innstillingsmulighet enn 9 ern (hadde standard 9 er på min scout)....i tillegg er amen noe mer stabil å jobbe med , og sporer bedre , forrige eier opplyste at han syntes oppgraderingen var verdt pengene , etter montering , den gir visst mer ro i lydbildet , og så har armen vesentlig mere masse.

    Min arm er montert her i Norge , med vpi upgradekit , der alle delene som brukes på fabrikkmontering ,følger med , det er også gjort av en som vet hva han holder på med......armen står nøyaktig der vpi hadde montert den , om det hadde vært gjort på fabrikken.....altså ikke no mikk-makk

    Du vet vel at når man oppgraderer armene hos vpi , får du igjen nyprisen for din arm , om du gjør dette innen ett år fra kjøpsdatoen ?....veldig fint fra vpi....


    Er det ikke deilig å sitte med spillere fra verdens beste spillerprodusent da...?

    he he...Espen
     

    7 Summits

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Takk til ssm-Espen for svar, oppklarende og informativt.
    Det med JMW 10.5 kontra JMW 9 gav meg noe å tenke på, og jeg antar det med ett årsfristen gjelder tallerkenen også.
    Npr jeg sitter og lytter til platespilleren og sammenligner med cd-spilleren min.....det kan godt være det skyldes en god dose gjennhørsglede over plater og musikk jeg ikke har hørt på åresvis, men det virker som lyden fra vinylspilleren har mere liv og futt i seg, mer organisk lyd enn cd-lyden, det blir liksom mer gøy å spille vinylplater enn cd-plater.
    Og nå er ikke cd-spilleren min noe dårlig den heller, det er en Cary 306 Pro, kjøpt ny samme dag og sted som min VPI Aries 3 med Benz LP (det var forresten en veldig fin dag, følelsen av å legge de to eskene i bilen var...ja.. ;D ;D)
    Men oppgraderingen fra min gamle Sony platespiller fra 1978 var et kvantesprang jeg faktisk måtte høre for å tru det var mulig.
    At det ble en VPI er ikke tilfeldig, men kan føres direkte tilbake til en test Gunnar Brekke gjorde av Scout i et tidligere Fidelity( og at ikke samme mann var den som testet Basis 2800 i siste Fidelity er meg en gåte, men men....kan jo godt skjønne at en noe euforisk Vadseth ville legge fingrene og ørene til en slik spiller selv, hvem ville vel ikke det)
    Men nå skal jeg legge enda en plate på tallerkenen, Martin Stepenson`s Boat to Bolivia denne gang.

    Mvh
    7Summits
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei 7 summits.....du svei av en pen sum den dagen,.,.... :eek: 8)

    Tror det gjelder tallerken også , når jeg skal bytte tallerken skal jeg ha den gamle , dette fordi jeg vil ha muligheten til å beholde tallerkenen om spillern skal selges en gang om veldig veldig lenge , kan jo hende det kommer noe nytt fra pårodusenten en vakker dag.....akkurat nå driter jeg langt både i basis og andre acryliserte oljesjeikrigger en lang marsj......acryl er helt topp det ,. i allefall de to/tre fom kommer fra VPI ;D og noen få andre.....

    men de er i ett lite fåtall... ;D

    Jeg hadde helt klart oppgradert arm før tallerken , og tallerken før rimdrive(om den passer på motoren din) har du den motoren med flywheel på ?

    Har du jmw 9 er armen ? eller std arm....

    Har du de hrx feet på eller har du conene til bein , jeg har jo begge deler nå , vurderer å kvitte meg med hrx feet å bruke ginko en , men ikke helt bestemmt meg enda...

    A.Arve har ssm , med tallerken men uten 10,5 armen .....er usikker på hvilken arm erosloveking har , eros...har du 9 eller ti5 du..?

    Aries er den aller vakreste vpi spillern som er laget , hrx er jævlig ekstrem , jeg har jo en god venn som har en sånn en....gudbevares for en flott spiller som spiller helt værst seff...men den er voldsomt stor....og har en forferdlig lang arm 12,7

    tnt har jeg bare sett bilder av....skulle man oppgradere om lenge lenge , kunne jeg tenkt meg en tnt fullrigga med lik motor som den jeg har nå egentlig....men som jeg sier om noe ÅR kankje og nå mener jeg det om NOEN år ikke neste år... ;D

    jeg liker de minifeet beina svært godt , de er mer stabile enn cones og gir ett bedre look vi får se , de legger godt her hos meg i org esken ;D

    Je gkommer neppe til å bytte merke noengang , hva er vitsen , dette spiller jo bare helt forrykende rett og slett.....jeg har en billig cary cdp-1 denne henger ikke med til knea engang.... ;)

    Nå skal jeg oppgradere stepupen med variable laster til uka , da år vi se hvordan det blir....moro lell , Videre skal jeg bestille meg ett vpi rack til , og en original headshellweight 3 grams......for bruk sammen med litt lette pu er fremover....kjekt å ha ....må ha originalt må vite.....for dere som ikke har vpi vaskemaskin , løp å kjøp ...16,5 gjør en formidabel jobb, litt billig finish kanskje , men likefullt VPI.....

    Mvh ESpen......
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    jeg har jmw 9-signature.
    Aldri tenkt så mye på 10.5i. Hva er fordelen, spesielt med tanke på meg som spiller mest singler?
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    ErosLoveking skrev:
    jeg har jmw 9-signature.
    Aldri tenkt så mye på 10.5i. Hva er fordelen, spesielt med tanke på meg som spiller mest singler?
    På singler tipper jeg det spiller ekstremt liten rolle om det er 9 eller 10,5. På tolvtommere tipper jeg det spiller liten rolle. Now, shoot me! ;D.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    PANG!!!! ;D

    Fått loddet nå eller , den feite postfrua har beklaget , lovete å ringe meg til uka , skulle ringe til ditt lokale postbud å høre med han....(kjenner du han) håper ikke han har vpi ;) jeg oppga adressen og skulle tilsigende høre noe på mandagen , vi får se , si fra asap om det dukker opp...ESpen

    10,5 er i en annen liga ang vta justering , og armbasen er helt annerledes.....internkablingen er bedre enn på std modellen ,, samme som sign 9 tror jeg.....den vta skruen er bare helt for jævlig flott......å justere går som smør , noe det ikke gjør på 9 ern , i allefall ikke nedover , justeringen kan finne sted speillende uten å komme borti azimutringen nesert på pivoten......

    denne er identisk med 12,7 armen bortsett fra lengde,......da tenker jeg på armbase , kabling, etc....

    får bestille meg ett vpi rack til , for mye bokser nå , med sds som jeg ikke har tatt høyde for bla a....og overgang fra mono til stereotrinn.....vpi rackene er like fantasktiske som restan av vpi greiene , billige er de også , helsveiset og grisesolide...stabile med skikkelige justerbare spikes under , det gamle apolloracket så ut som et blomsterbord i forhold , racket er hylleløst med stenger til komponentene , så med komponenter med halv bredde kreves det noe kreativitet....men allikevel , jeg vil ha ett makent...så det blir to vsa...frekt med samme finsih på sds og rack da ;)
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    ssm skrev:
    Fått loddet nå eller , den feite postfrua har beklaget , lovete å ringe meg til uka , skulle ringe til ditt lokale postbud å høre med han....(kjenner du han) håper ikke han har vpi ;) jeg oppga adressen og skulle tilsigende høre noe på mandagen , vi får se , si fra asap om det dukker opp...ESpen
    Loddet har nok ikke dukket opp nei. Har fortsatt et lite håp om at det skal komme til rette. Kan ikke forstå at noen i "Posten" skulle ha kjennskap til hva dette er og ha glede av å stjele det, men man vet jo aldri. Du er den første som får vite det om det skulle dukke opp her. Den feite postfrua skal få en smultbolle hvis hun finner loddet ;D.

    Mvh. Birdman
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    trur a har fått smultboller nok egentlig....jeg skal sette a på norges heftigste slankekur om ikke loddet dukker opp , de skulle sjekke på omlastingen , og der pakker med ikke nok frimerke var , det var droget som satt på frimerkene skjønner du....hu skal få svare for seg...tru meg.Es
     

    7 Summits

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Hei igjen.
    MIn Aries 3 er helt standardutgave, med standard 9" arm, ikke signatur, kun motoren uten flyweel, og standard konede føtter.
    Skulle jeg oppgrade slik jeg har lyst til med MiniFeet, 10.5 arm, Superplatter og periferiring vil det komme på over 26000 med dagens dollarkurs....og det er uten norsk moms, med moms blir det over 32800.. :eek: :eek:
    Umiddelbart så virker det som en stor sum med tanke på slik den allerede spiller i standardutgave....får vente til dolleren er nede i fem kroner igjen ;D
    Trur jeg sikter meg inn på nytt Riaa-trinn i stedet....til å begynne med....en Cary PH302....haken er vel at dolleren påvirker her også :(
    Jeg er enig i at Aries 3 er en vakker spiller, rålekker rett og slett.....hadde ei dame merket at jeg titter på henne med den type blikk jeg sender min Aries 3 så burde hun bli smigret ;D
    Og uten sammenligning forøvrig så er det slikt noe som gir økt eierglede i tillegg til gleden over fremragende musikkgjenngivelse.

    Mvh
     

    Karla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    5
    Hej,

    Jag ansluter mig till klubben. Köpte en brukt Scoutmaster
    förra veckan. Jag har bara haft en spelkväll med den. Och
    så här långt är jag väldigt nöjd!! ;D

    Det enda jag måste tweaka till är dämpningen. Den är
    väldigt känslig för vibrationer med dom metallkonerna
    som tassar. Och sen ändrades ljudet rätt mycket när
    jag provade de olika kablarna jag hade hemma mellan
    VPI´n och Riaa. Där finns det också att göra. Men det är
    trevliga bekymmer.
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med ny spiller Karla....

    Når det gjelder demping , kan jeg anbefale en ginko-plattform eller vpi mini-feet....

    Jeg får ikke helt bestemmt meg hva jeg skal bruke , men det er jo ett luksus-problem :D....jeg har ett sett mini-feet i eske , som jeg kjøpte nye til min scout....

    www.elusivedisc.com

    Disse fører ginko utstyr......

    Jeg har vurdert det dithen at jeg neppe selger noen av delene her....så lite å få på brukten for enten beina eller plattformen uansett.

    Jeg syntes spillere spiller bedre på harde underlag, med dempeføttene til vpi enn med spikes , det er demping i selve føttene...så spillern blir litt mindre følsom for underlaget...Når det er sagt , sleit visst Zomby_woof her inne med demping med disse føttene også , altså ingen fasit her...

    Mvh Espen
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    jepp litt damm må bort , ellers er den jo fin,fin......du har skruklampen på din ser jeg, pga gummiskiven oppå...kjekt på svrt bulkete plater hvis du ikke har perypirng clampen...

    Fin spiller det der...hva måtte du ut med for herligheten , i svenske riksdaler mon tro ?

    Mvh Espen
     

    Karla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    5
    Lite dammig, ja. Jag var så ivrig att komma
    igång att jag inte tänkte på det. ;)

    Förra ägaren är en bruktköpares dröm. Han hade
    köpt den färdigmonterad och inställd från VPI
    USA via den svenska importören. Han hade inte rört
    någonting av inställningarna och kört max 15 timmar.

    Nu ska han beställa en HRX. Jag anar att han inte har
    viljan/kunskapen att få max ur den heller. Så jag ska
    se till att ha kontakten med honom om HRX blir till
    salu i framtiden ;D

    Jag hittade ett 3:e alternativ för dämpning. Ungefär
    samma pris som för TNT-tassarna.

    http://www.musicdirect.com/product/73089

    Jag ska till USA i Februari, så nån VPI-tweak ska jag ta
    med mig hem.



    http://www.musicdirect.com/product/73089
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye demper egentlig carbonringene(de er jo harde i seg selv) ikke det at de ikke virker,jeg påstår ingenting...men ville nå sett litt nærmere på ginko..og ev vpis originale.....det finnes en kjempefin plattform til scout og scoutmaster som er ederulig prisa hos ginko...ta en titt der du...
     

    Karla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    5
    Den har varit länge till försäljning = prutmån??
    Finns även annons på den i Sverige. Men hur
    den står sig mot Superscouten får de erfarna
    VPI-männen svara på....

    SSM: Jag köper Ginko plattform av samma kille jag
    köpte spelaren av. Prisförhandlig pågår :) Han vet
    inte ännu om det är en Cloud 10 eller Cloud 11, nåt som
    avgör vad jag kan betala.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Joaquin....: den ligger nok hakket bak en smm , litt pga motoern(ølger med sds)

    Nå er jo dette i danske kr , og jeg har forhandlet på denne før , jeg syntes den er for dyr i forhold til nyprisen(som er under det som står i annonsen her i Norge i allefall)

    pris hos lyric uten sds er 4800usd.....nå som dollar er såpass høy blir det jo ett bedre kjøp...

    Sisit var det ikke mulig å prute,,.,,,ett ok kjøp for ca 25k ELLER MAX 30K NORSKE.

    (jeg har ett tilbud fra lyric på en ny slik med 10m5 arm uten sds for 30k splitter nytt,,,,) da bør den jo ligge en del under syntes jeg.

    Karla.....cloud 11 er vel min , den er delt med base for motoren , denne passer ikke din spiller , du må ha den med utsparring til motoren , men det er vel gamle eier som har brukt disse sammen,......mener de koster i underkant av 4k med søkke o snøre disse....(jeg kan ta feil her)

    aries 3 og ssm er bra spillere begge to....men ssm er vesetlig dyrere ut fra vpi , og aries vesentlig penere ! ;)

    Lydmessig bør ssm spille bedre (jeg har ikke sammenlikna) men etter pris å bedømme ,bedre blir kanskje ikke helt rett å si , men husker jeg rett mener jeg audiofile arve testa disse en gang(eller hadde hørt begge) og hans konklusjon var at superscoutmaster var bedre i bassen...Dette har nok med matrialvalg i plint å gjøre...

    Om du flesker tel joaquin , så blir du neppe misfornøyd med den der....Hadde ikke jeg kommet over min ssm , hadde jeg kjøpt en aries 3 (kanskje den som ligger ute nå) om prisen ikke hadde vært så stiv....

    Nå er det vel Lyric som forhandler disse spillerne i Danmark og , så vidt meg bekjent , og da tivler jeg på at prisen der er dobbelte av her hjemme....Om det kan være andre importører før Tor kjenner jeg ikke til i det heletatt....

    toll og innføring i Norge kommer i tillegg , så jeg syntes helt klart at det blir dyrt no ja...Men at det er en kjempespiller ,ja det er det helt klart.

    Det finnes også oppgraderinger til denne aries3 utover det som følger med....men bare periperingen koster jo 4k løst.....så det blir fort noe kroner av det ja...

    På en annen side , hvor mange brukte slike er det for salg... ::)

    Fin spiller........kanskje vpis fineste hva design avgjør...(hrx fremstår for mange som for ekstrem i sine former,....) jeg liker den midlertid svært godt....men jeg er ferdig med å bytte ;D
     

    7 Summits

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Heisann
    Angående den annonsen på Aries 3 som ligger her på sentralen så var jeg i kontakt med vedkommende selger nå i mars og forhørte meg om samlet pris på spiller og et par Parasound JC-1 monoblokker han også hadde liggende ute til salgs samtidig.
    Da solgte han spilleren med JMW10.5i, SDS,flyweel samt Dynavector xv-1s.
    Det pussige er at den spilleren var også ca èn måned gammel, dengang....
    Men nå er flyweelèn borte og pickupen byttet ut med Shelter 501
    Jeghandlet ikke med han, det ble for dyrt med omregning til norske kroner samt moms, toll og frakt.
    Litt senere fikk jeg tak i et par andre brukte JC-1 her hjemme. Og enda litt senere kjøpte jeg min Aries 3 ny hos Lyric, riktignok i helt standard versjon med JMW 9 armen og uten SDS og flyweel....men med en Benz LP ;)
    Og ja, jeg er veldig fornøyd, overgangen fra min gamle 70-talls Sony-spiller var større enn jeg hadde forestillt meg.
    En SSM er nok lydmessig bedre, hvertfall bør prisforskjellen gjennspeile det....men jeg synes nå allikevel Aries 3 er stiligere, selv om motorarrangementet på SSM gjør seg, både utseendemessig og helt sikkert også lydmessig.
    Men er Aries 3 har kanskje mer å gå på med oppgraderinger, selv om den da fort begynner å nærme seg SSM prismessig om man skal gå hele veien gjennom oppgraderingspakken.
    Men nå....musikk...vinylmusikk ;D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Den tar jeg ut på papir, Arve. Det blir interessant å lese hva du har funnet ut.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Takker for test Arve.
    Overrasket over motorstøyen du beskriver. For min del har jeg aldri lagt merke til noe sånt. Hva med dere andre VPI'ere?
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ikke motorstøy på min scout, da den var ny.....superscoutmasteren ble kjøpt brukt , og har sikkert gått seg til...jeg skal huske å spørre forreige eier som kjøpte den ny.

    Mvh Espen
     
    R

    rico

    Gjest
    Ingen støy er blitt registrert her. VPI sier ca. 20 timer før den skal være innspilt og at det kan være litt støy før det. En annen ting jeg stusset litt på er at VPI er meget klare på at en aldri skal la motoren stå og gå i timevis men det gikk åpenbart bra i dette tilfelle. :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ErosLoveking skrev:
    Takker for test Arve.
    Overrasket over motorstøyen du beskriver. For min del har jeg aldri lagt merke til noe sånt. Hva med dere andre VPI'ere?
    Etter eitt års drift, bråkar han ikkje nemneverdig meir enn LP12 (men høyrbart meir enn kva Clearaudio Solution gjer). 20 timar var langt frå nok i mitt tilfelle. Men min var heilt fabrikkny (begge motorane)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    rico skrev:
    Ingen støy er blitt registrert her. VPI sier ca. 20 timer før den skal være innspilt og at det kan være litt støy før det. En annen ting jeg stusset litt på er at VPI er meget klare på at en aldri skal la motoren stå og gå i timevis men det gikk åpenbart bra i dette tilfelle. :)
    Ja, eg var klar over dette, og det var ein av årsakane for at det tok såpass lang tid. Men klok (?) av skade (??) brukte eg "påskemetoden" på motor nr 2. Ingenting var varmt på spelaren då eg kom heimatt. Sjølv om det alltid er ein risk å la elektriske motorar (eller andre apparat) vere på permanent.
    No har eg kopla det slik at SDS vert påslått samstundes med min SP 10. Funkar heilt greitt.

    Eg lurer litt på om støyproblemet har ein samanheng med den tunge tallerkenen. Han brukar litt meir tid på å stabilisere seg etter oppstart enn Trond sin akryltallerk (og enkelmotor). Kanskje viktig å merke seg om ein satsar på utstyr til ekstrem-DJ-ane? :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ingen påfallende motorstøy på min Scoutmaster heller.
     
    R

    rico

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    rico skrev:
    Ingen støy er blitt registrert her. VPI sier ca. 20 timer før den skal være innspilt og at det kan være litt støy før det. En annen ting jeg stusset litt på er at VPI er meget klare på at en aldri skal la motoren stå og gå i timevis men det gikk åpenbart bra i dette tilfelle. :)
    Ja, eg var klar over dette, og det var ein av årsakane for at det tok såpass lang tid. Men klok (?) av skade (??) brukte eg "påskemetoden" på motor nr 2. Ingenting var varmt på spelaren då eg kom heimatt. Sjølv om det alltid er ein risk å la elektriske motorar (eller andre apparat) vere på permanent.
    No har eg kopla det slik at SDS vert påslått samstundes med min SP 10. Funkar heilt greitt.

    Eg lurer litt på om støyproblemet har ein samanheng med den tunge tallerkenen. Han brukar litt meir tid på å stabilisere seg etter oppstart enn Trond sin akryltallerk (og enkelmotor). Kanskje viktig å merke seg om ein satsar på utstyr til ekstrem-DJ-ane? :)
    Jeg bruker samme motor på min spiller og superplatter (som er noen kilo tyngre i tillegg..) og det er helt tyst. Skulle tro at motoren er dimensjonert for å drive den tunge tallerkenen. Er det forskjell på støyen når du bruker reimer kontra rimdriven?
     

    Karla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    5
    Ginko platformen gjorde underverk med ljudet. Jag hittade
    till slut rätt armhöjd.= nu hör jag vad VPI går för.
    Två ord: Jag Njuter ;D

    Nu är det slutinvesterat på ett tag förutom en tvättmaskin
    som är beställt. (tack Cash 63!)2009 ska jag bygga
    på skivsamlingen istället.

    Gott nytt vinylår, VPI-venner!
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , godt nyttår , vpi folket......

    Da er det bare å håpe at flere får opp øya i 2009 for disse fantastiske produktene....

    Mvh Espen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    rico skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    rico skrev:
    Ingen støy er blitt registrert her. VPI sier ca. 20 timer før den skal være innspilt og at det kan være litt støy før det. En annen ting jeg stusset litt på er at VPI er meget klare på at en aldri skal la motoren stå og gå i timevis men det gikk åpenbart bra i dette tilfelle. :)
    Ja, eg var klar over dette, og det var ein av årsakane for at det tok såpass lang tid. Men klok (?) av skade (??) brukte eg "påskemetoden" på motor nr 2. Ingenting var varmt på spelaren då eg kom heimatt. Sjølv om det alltid er ein risk å la elektriske motorar (eller andre apparat) vere på permanent.
    No har eg kopla det slik at SDS vert påslått samstundes med min SP 10. Funkar heilt greitt.

    Eg lurer litt på om støyproblemet har ein samanheng med den tunge tallerkenen. Han brukar litt meir tid på å stabilisere seg etter oppstart enn Trond sin akryltallerk (og enkelmotor). Kanskje viktig å merke seg om ein satsar på utstyr til ekstrem-DJ-ane? :)
    Jeg bruker samme motor på min spiller og superplatter (som er noen kilo tyngre i tillegg..) og det er helt tyst. Skulle tro at motoren er dimensjonert for å drive den tunge tallerkenen. Er det forskjell på støyen når du bruker reimer kontra rimdriven?
    Jepp, det er ein annan støy på rimdrive, som kjem frå urein mellomhjulspakningsreim. Rundt mellomhjulet sit det ei gummireim som er kontaktflate mellom mellomhjulet og tallerk. Det er veldig kritisk at denne er gullande rein. Eg har tenkt på å ha talkum på ho, men er redd det då vert for lite friksjon. Så eg har maila Harry Weisfield om dette, og han seier at dei jobbar med ei ny pakningsreim. Eg har sjølvsagt bede om å haldast oppdatert, og vil informere om det dukkar opp nytt materiale.
    Men sjølve motorstøyen er no så marginal at det er ingenting å bry seg om (som ein LP12).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn