VW Touareg eller Toyota Land Cruiser?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Jeg får neste år muligheten til å overta en Toyota Land Cruiser 2005 mod. Tanken var da å evt bytte ut konebilen, en 2003 mod Touareg. Vil dette være et lurt skifte av bil?

LC'en har en del mer plass (bagasje),
    er satt opp med 7 seter (2 som kan tas ut/settes inn etter behov), og virker mer driftssikker. Touaregen har mer komfort og en del bedre kjøreegenskaper på vei (hvor bilen vil bli kjørt mesteparten av tiden).

Som sagt, er det vært "jobben" å bytte bil? (pris osv ser vi bort fra.)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.955
    Torget vurderinger
    1
    Det er totalt forskjellige biler. Landcruiser er en terrengbil. Tuareg er luksus SUV.
    Hadde jeg bodt på Island har Landcruiseren vært et fornuftig valg.

N

nb

Gjest
    Faren til samboeren min har en Landcruiser, en vindundermaskin når forholdene ligger til rette for det - kjøreegenskapene synest jeg ikke er allverden, du merker at den er høy og tung, men den er veldig komfortabel å kjøre. Den er virkelig i sitt ess på dårlige veier og dårlig føre, når du skal dra et tungt lass og ligende saker. Den er nok langt mer en ordentlig terrengbil enn andre SUVer. Fremkommeligheten er førsteklasses.

Jeg har aldri sett på Landcruiser som en typisk konebil... ikke den kuleste bilen i tett bytrafikk og trange bygater f.eks.

OT: En guide jeg hadde i Chamonix hadde privat parkeringsplass på den alltid fulle parkeringsplassen, han kjørte bare Landcruiseren opp en diger haug av hardpakket snø brøytemannskapene alltid la fra seg.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Det er en grunn for at FN og andre som trenger biler som tåler terreng har Landcruiser. Det er også en meget bra suv. VW`n er nok mere luksus!

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Hvorfor skal du bytte?
    Setene i LC synes jeg er ræva(spesiellt skinn).

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg ville ikke bytta, med mindre kona skal ferdes mye på dårlige skogsveier. LC'en er en jernhest kontra Touareg'en, som forøvrig er en av drømmebilene mine....

;D mvh. VilhelmW

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke sansen for SUV så jeg vil si Land Cruiser. Mest fordi jeg har lyst på en sånn en selv.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg kjørte rundt i vår '94 Pajero i Kampala var jeg en smule sjalu på de i Landcruiser, og det er jeg fremdeles. For meg er LC den ultimate terrengbilen, men så er jeg litt preget av romantikk når det gjelder slike kjøretøy. Vet ikke om jeg ville byttet, men hadde valget stått mellom de to ville jeg selv valgt LC.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    6
    Skal man svare fornuftig på dette spørsmålet må man få vite hva bilen egentlig skal brukes til: Er det slik at kona di (som jeg) stadig står i båtslippen og drar opp med tunge båter på henger? Eller skal hun kjøre mye i terrenget eller på ubrøytete veier om vinteren? Eller skal hun egentlig ha noe å vise seg frem med på Oslo V?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Jeg hadde definitivt ikke byttet. Disse bilene er så forskjellig at det må noen virkelig spesielle bruksområder for at en slik skifte skal ha noe verdi. Touragen er jo vesentlig mere komfortabel og har kjøreegenskaper på normal vei, som gjør LC latterlig i forhold.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Touareg fordi den sklir, leker, snerrer og føler.
    Er derimot behovet for jernhest tilstede vil nok Land Cruiser være det riktige valget.

N

nb

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Touareg som konebil?????
    Mer egent som konebil enn Landcruiser i alle fall... men jeg antar du egentlig spør om hva pappabilen er dersom Touareg er konebilen?

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    digiman skrev:
    Jeg hadde definitivt ikke byttet. Disse bilene er så forskjellig at det må noen virkelig spesielle bruksområder for at en slik skifte skal ha noe verdi. Touragen er jo vesentlig mere komfortabel og har kjøreegenskaper på normal vei, som gjør LC latterlig i forhold.
    Har du prøvd begge to?Over litt distanse?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Nei! Har du ?
    Disse bilene markedføres med helt forskjellig premisser. Toyota LC er da en arbeidshest uten like og er jo fantastisk bra til det formålet, men å begynne å sammenligne den med en Touareg på personbil egenskaper har ingen mening spør du meg.
    Touareg har jeg forøvrig kjørt endel og det er en meget komfortabel bil, med et interiør og opplevd kvalitet, som ikke er sammenlignbart med en moderne LC. Som sagt er de to forskjellige produkter med sine fordeler og ulemper.

Trådstarter sier at bilen brukes i all hovedsak på normale veier og spør du meg er Touareg helt overlegen LC til det formålet. Forøvrig synes jeg uansett at en Touareg er en tullete bil å ha som vanlig A til B landveis cruiser. Få satse på at det er et annet behov med Touaregen også :)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Her var det mange meninger! (Og det er bra det!) ;D
    Jeg og fruen er nettopp tilbake fra en finfin padletur inn i et våtmarksområde/fuglereservat i tilknytning til det vannet som danner utgangspunktet for Glomma, kan anbefales! (En liten avstikker til HFS-labyrinten her..)

nb skrev:
    cybervision_ skrev:
    Touareg som konebil?????
    Mer egent som konebil enn Landcruiser i alle fall... men jeg antar du egentlig spør om hva pappabilen er dersom Touareg er konebilen?
    Jeps den er konebilen. Bilen ble kjøpt inn som "morgengave" til fruen når vi giftet oss. (Jeg hadde bil og hun var uten men hadde behov for bil.) Dog skal det sies at den også benyttes når familien er på langturer, dvs den er familiens turbil.

Her er bilde av den ene pappabilen (delvis ombygget 1986 modell), ihvertfall ikke samme komfort i denne! ;D:

I forhold til Touareg'en så er denne GW'en å regne som en trakor å kjøre. Videre føles LC'en som en liten lastebil å kjøre sammenlignet med nevnte Touareg. (Men det glemmer man etter en kort stund bak rattet.)

Finn M skrev:
    Skal man svare fornuftig på dette spørsmålet må man få vite hva bilen egentlig skal brukes til: Er det slik at kona di (som jeg) stadig står i båtslippen og drar opp med tunge båter på henger? Eller skal hun kjøre mye i terrenget eller på ubrøytete veier om vinteren? Eller skal hun egentlig ha noe å vise seg frem med på Oslo V?
    Kona bruker den til/fra jobb/barnehage, samt familien bruker den som tur&bruksbil (Har kjørt mye rart i denne!)
    Før småttisene (på snart 1 år og 2,5 år) kom til så hadde jeg 60-100 dager på ski å året (mye toppturer), samt hadde en god del helger på fjellet utenom + på vann/sjø med kajakk, etc. Det var ikke alle turene som var på veistandard tilsvarende Oslo-gryta... :)

På turen vi er nå så har vi med oss 2 havkajakker, sykkler, sykkelvogn til de små etc. Ting som tar litt plass, og det er større bagasjeplass bak i LC'en som frister mest. Og det er faktisk fruen som er mest på å bytte bil.

Voff skrev:
    Det er totalt forskjellige biler. Landcruiser er en terrengbil. Tuareg er luksus SUV.
    Hadde jeg bodt på Island har Landcruiseren vært et fornuftig valg.
    Tja.. er enig i at det er forskjellige biler mtp "luksusfølelsen" kontra arbeidshest, men de er strengt tatt ikke så forksjellige.
    Begge biler er bygget på ramme, de har høy og lavgir, samt sperrer. Videre så har faktisk Touaregen høyere lastekapasitet på tak og trekk av henger. LC'en har en absolutt fordel med mykere fjærgang i terrenget, tilsvarende så har Touareg'en nytte av stivere fjæring på vei.

Mer facts listet opp side om side her:

Noen bilder av Touareg'en som terrengbil etc. (Ikke überombygget "Paris-Dakar" versjoner.) for å gi dere noen intrykk av hva den kan:

Og en litt annen variant! :eek:

Vedlegg

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    digiman skrev:
    Nei! Har du ?
    Disse bilene markedføres med helt forskjellig premisser. Toyota LC er da en arbeidshest uten like og er jo fantastisk bra til det formålet, men å begynne å sammenligne den med en Touareg på personbil egenskaper har ingen mening spør du meg.
    Touareg har jeg forøvrig kjørt endel og det er en meget komfortabel bil, med et interiør og opplevd kvalitet, som ikke er sammenlignbart med en moderne LC. Som sagt er de to forskjellige produkter med sine fordeler og ulemper.

Trådstarter sier at bilen brukes i all hovedsak på normale veier og spør du meg er Touareg helt overlegen LC til det formålet. Forøvrig synes jeg uansett at en Touareg er en tullete bil å ha som vanlig A til B landveis cruiser. Få satse på at det er et annet behov med Touaregen også :)
    Nei kun LC, på Svalbard og litt på fastlandet

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Det jeg ikke liker med LC er at seteputen er for kort for min kropp,føler at jeg sklir ut av setet(med skinn) skinnet blir fort stygt og jeg har sett tedenser til rust på 2005 modell.Bilen som søstra mi har har det vært oljelekkasje på bakakslingen,8-10 tusen i reperasjon, toyota nektet å dekke dette!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Toyota selvsagt

VWen uansett specs ser jo ut som Hitlers mindre macho lillebror

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt Landcruiser i en del år nå, og jeg vil faktisk råde deg til å prøve å få lånt en for en helg så du kan få testet den på langtur. Jeg er veldig glad i min bil, men det er ingen som helst tvil om at den krenger og er høy og tung, slik at svinger og sporvalg må planlegges for å få en smooth tur. Personlig gleder jeg meg til plassbehovet er litt mindre (kun 1 hund) slik at jeg kan komme meg over på en vanlig bil igjen. Til tross for at jeg elsker tryggheten om vinteren til svigerfars hytte, så er det på vanlig vei jeg kjører til hverdags. Da er ikke LC så fantastisk akkurat, når det ikke er vinter.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Toyota selvsagt

VWen uansett specs ser jo ut som Hitlers mindre macho lillebror
    Den har visse likhetstrekk med Kübelwagen i grønn militærutgave, ja. ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Den ser helt ubrukelig ut med så liten plass i hjulbuene.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Ikke bare på film.. hentet fra to norske bilforum:

Personlig så skjønner jeg ikke helt dette med å kjøpe denne type bil og senke den så mye. (SUV/Offroad biler skal ha høy bakkeklaring synes jeg.) Mulig den ligger grisegodt på veien pga den brede hjulavstanden?

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
    Ikke akkurat vakkert. Er ingen fan av SUVer, men den siste av Touargene ser helt ok ut.
    Sånn passe konservativ og så klasseløs en VW kan bli ;)

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.955
    Torget vurderinger
    1
    Terka skrev:
    Personlig så skjønner jeg ikke helt dette med å kjøpe denne type bil og senke den så mye. (SUV/Offroad biler skal ha høy bakkeklaring synes jeg.)
    Det er vel ingen som kjøper SUV fordi det er noe poeng med det? ;D

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.955
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Ikke akkurat vakkert. Er ingen fan av SUVer, men den siste av Touargene ser helt ok ut.
    Sånn passe konservativ og så klasseløs en VW kan bli ;)
    Ja, det der er en pen SUV med riktige proposjoner og fri for ornamenter og dill....

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Finn M skrev:
    .... Eller skal hun kjøre mye i terrenget eller på ubrøytete veier om vinteren? ...
    Vi har faktisk benyttet Touaregen til slik kjøring en del på vinteren. Andre har måttet vente på brøytebil/traktor mens vi (og den aktuelle LC'en) har sluppet å vente på at veiene skal bli brøytet opp.

Tenker forresten å prøvekjøre LC'en sammen med fruen til helga så får vi se litt nærmere. Det er fortsatt hun som er mest keen på å bytte, men sier det er opp til meg å komme med argumenter for/mot et bytte.

Voff skrev:
    Terka skrev:
    Personlig så skjønner jeg ikke helt dette med å kjøpe denne type bil og senke den så mye. (SUV/Offroad biler skal ha høy bakkeklaring synes jeg.)
    Hehe! Man kan altids argumentere for eller mot det meste. Vi har ihvertfall hatt en del nytte av høy bakkeklaring.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Kan vel kanskje forvente en del høyere vedlikeholdsutgifter på Tuaregen kontra LC når årene går?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Julenissen skrev:
    Kan vel kanskje forvente en del høyere vedlikeholdsutgifter på Tuaregen kontra LC når årene går?
    Det er en sannsynlighet da Touareg er rent teknisk en mere avansert bil en LC.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Terka skrev:
    Jeg trivdes veldig godt bak rattet på Tahoe den tiden jeg kjørte det, så jeg opplever det som et poeng for meg i alle fall. Men å senke en SUV er vel enkelt og greit ånnas. Det er så ånnas at Biltilsynet burde vurdere å inndra førerkortet på grunn av tvil om generell egnethet til å føre bil. ::)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    .... Men å senke en SUV er vel enkelt og greit ånnas. Det er så ånnas at Biltilsynet burde vurdere å inndra førerkortet på grunn av tvil om generell egnethet til å føre bil. ::)
    Et meget godt poeng Baluba! ;D

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Terka skrev:
    Ikke bare på film.. hentet fra to norske bilforum:

Personlig så skjønner jeg ikke helt dette med å kjøpe denne type bil og senke den så mye. (SUV/Offroad biler skal ha høy bakkeklaring synes jeg.) Mulig den ligger grisegodt på veien pga den brede hjulavstanden?
    Den hvite ser jo litt photoshoppet ut riktignok, men om man senker en SUV er det jo kun pga utseende og ikke bruk, dvs show off og å være litt blærete kanskje? Går en hvit ny type X5 her i byn som er passe lav og ruller på 22" eller no sånt, min datter på 13 utbrøt; Sånn vil jeg ha når jeg får lappen!!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn