Waters`hund

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Min erfaring med "bikkja" er at den ikke drar på besøk inn til nabo'n før høytalerne er stillt opp med millimeter presisjon likt ut i rommet........ gjelder Jamo Concert 11 og Extrema.

Med elektrostatene satt riktig opp får jeg bakhøytalere med på kjøpet  :D skulle iallefall tro at jeg hadde bakhøytalere fordi det tyter ut info rett fra siden og litt bakfra noe som egentlig ikke burde være mulig, men med litt psykoakustik inn i bildet så blir det så bra så  ;D  
Hehe...
Jeg får samme lydbildet med mine Audio Pro Black Diamond V.2, og med Philips 963 SA som kilde ;D
Meget bra.

Tror nok at nitid testing og plassering vil gjøre susen med Krixene. Er de forresten ferdig innspillt?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Hehe...
Jeg får samme lydbildet med mine Audio Pro Black Diamond V.2,  og med Philips 963 SA som kilde  ;D
Meget bra.

Tror nok at nitid testing og plassering vil gjøre susen med Krixene. Er de forresten ferdig innspillt?
Er brukte, brukt i et halvt år - sannsynligvis nok innspilt. Merker klart at sånne småtasser er mye mer følsomme for plassering en Snellkassene var.

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Er uansett sjeleglad for at jeg bytta Snell med Equinox, hadde jeg flytta rundt på Snellene med samme intensitet som jeg har flytta Equinoxene i dag, hadde jeg ligget på benken til kiropraktoren i nå.
Driver å flytter rundt på Lyric 402 her nå... Ikke verdens største, men nok til å dra på seg et kink eller to :)

Forresten: Takk for tipset , det skal prøves ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Hos meg befinner hunden seg hos feil nabo, dvs. ikke til en av sidene men langt bak elektronikken, så jeg er nok ikke ferdig med å flytte høyttalere på en stund ennå. Tipper det er sideveggen som gjør det...

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hmmm, begynner å bli litt av en ekspert på Waters`hund nå - problemet løses enkelt med å flytte høyre høyttaler en halv centimeter fram i rommet, UTEN å forandre vinklingen.
Dette skyldes sannsynligvis en usymmetri i plasseringen av ørene på hodet ditt.
Når du ser rett frem, så er høyre øre plassert en halv centimeter lengre bak enn venstre øre.
Skjedde sannsynligvis inni livmoren og er ikke mye å få gjort med.....

;) 8)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Opptaket av den bikkja er artig. Har man et par høyttalere som lydmessig er godt matchet hverandre høres det ut som bikkja er langt utenfor høyttalerne. Effekten er gjort på en enkel måte:
Begge høyttalerne spiller av lyden, men med en tidsforsinkelse på den kanalen som låter litt lavere. Denne forsinkelsen pluss lydbalansen simulerer en lydkilde som er lenger til høyre enn den høyre høyttaleren fordi et gitt frekvensområde blir kansellert ved det venstre øret pga. forsinkelsen og lydbalansen.

Vidar

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dette skyldes sannsynligvis en usymmetri i plasseringen av ørene på hodet ditt.
Når du ser rett frem, så er høyre øre plassert en halv centimeter lengre bak enn venstre øre.
Skjedde sannsynligvis inni livmoren og er ikke mye å få gjort med.....

;)  8)
Kan han ikke bare vri hodet 1/4 cm mot venstre da??

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Antall liker
405
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
På mine Infinity Omega høyttalere ligger/står bikkja så langt bak til høyre at flere kompiser som har vært på besøk i lytterommet mitt har nektet å tro at bikkjeglammingen har kommet fra høyttalerene.
VOFF VOFF ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Hos meg høres det ut som det står en radio på på badet.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Kan han ikke bare vri hodet 1/4 cm mot venstre da??
Jo, helt klart!
Det vil faktisk være en fordel dersom flertallet av kameratene hans er symmetriske.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jo, helt klart!
Det vil faktisk være en fordel dersom flertallet av kameratene hans er symmetriske.
Ikke er det den helt store jobben heller... såpass bør han vel klare...

B

bamsemann

Gjest
Hei Tori Amos, først vil jeg si at det var dritsprekt med krixen oppe på atacama stativene.

Til hverdags hadde jeg mine krixer satt opp ca en halv meter fra sidevegg, flytta dem ut på gulvet av og til for mer seriøs lytting, men flyttingen har blitt sjeldnere og sjeldnere da det faktisk lyder veldig bra der de står til hverdags.

Jeg satt med ca to meters avstand til center av krixene og hadde ca 2/3 av rommet bak høyttalerne, de var vinkla svakt innover, og den irske settern til han roger var da tvers over gata i nabogården(den jævla bikkja)

Jeg hadde vel nesten ca 2,5 meter mellom diskantene uten å få hull i midten, hesten og sleden med bjellene kom langt fra venstre og dro over mot høyre kanal med god fokus og kontuniitet, hesten dro videre ut fra høyre kanal og over til naboen, mens bjellene hang igjen i høyre kanal.

Jeg har satt opp focus 110 akkurat der krixene sto, men har ikke fått testa den irske settern ennå(kan ingen få skutt den jævla bikkja)

Skal teste i morra og rapportere hvor bikkja er, for hvis den fortsatt er hos den jævla naboen min, så kan den jo ikke være oppe hos deg(kan ikke huske å ha pakka ner noe bikkje heller jeg)

bamsemann....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Den himmla bikkja dukker jo opp flere ganger på denne introen. Først et godt stykke unna, langt til høyre for høyre høyttaler, så etter ca 1:40 dukker den opp litt nærmere, rett fram utenfor forveggen. Deretter er det noe skrål ved høyre høyttaler. Jager den katta til toriamos tro?

C

cosmos

Gjest
opplevde helt sinnsyke effekter med hunden og de dryppende dråpene på en annen låt med klipsch rb35 og rør. de sto fan me rett ved sidav meg 3 meter fra høyttalerene og en meter til siden.... koblet tilbake til mine dynaudio og det låt kjedelig....hmm merkelig, fordi dynaudion oppleves mye åpnere ellers.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Kom med forslag til flere slike låter da vel. Det finnes et hav av de der ute.

Jeg kan begynne :)

- Mari Boine, 8 seasons, spor 11
- Kari Bremnes, Gåte ved Gåte, spor 8
- Yello, The Eye, spor 14
- Mira Craig, Mira Mira, spor 6

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.110
Torget vurderinger
2
Jeg er glad Rognlien omtaler dette fenomenet som en "øvelse" - denne betegnelse setter det hele i perspektiv. Det er selvfølgelig lite viktig hvor disse hundebjeffene kommer fra. Dette er noe jeg kan si med en avslappet mine da jeg nu har benyttet over en halvtime av mitt korte liv til å flytte rundt på høyttalere igjen.

Sliter fortsatt litt med lyd fra høyre, men lyden fra venstre sitter som støpt: - Dråpen som drypper ved min venstre skulder, sleden som kommer nesten bak meg til venstre og cruiser sømløst over til høyre og gjennom veggen.

Er fornøyd, nok. Gidder ikke være en av de som MÅ sitte akkurat i sweetspot for å lytte til musikk. Da er det ikke MUSIKK det lyttes til, er min påstand.

Aktiv deling på Krix? Høres interessant ut. Oppskrift?
Ja, som nevnt er dette en øvelse, sier lite og ikkeno om oppløsning, sømløshet, kontroll etc. Det sier kun noe om fasekorrektheten mellom elementene. Dette fordi Q-sound benytter fasefoskyvning til å fremkalle disse effektene. Derfor er det første og fjerde-ordens filtrering som fikser dette best. Lengre opp her nevnes Klispch RF 35, denne har siker et lignende filter som RF3, mens den som hevder disse feneomenene går igjen på plater som ikke er Q-sound-manipulert har enten ikke hørt dette fenomenet sånn det kan låte, eller han har et seriøst faseproblem i anlegget sitt. Nå vel.

Aktiv deling: Et effekttrinn til hvert element, eller mer korrekt 2 stereotrinn i stedet for ett. På denne måten driver et effekttrinn basselementene (venstre driver venstre bass, høyre driver høyre bass osv). Gi dataene på Krix'en til Tom Helgesen (Embla), og han justerer inn sine aktive filtre. Koble effkttrinnet til Embla-filteret, derfra utenom innebygget delefilter rett på elementet. Det innebyggede delefilteret må altså fullstendig kobles bort. Høyttaleren er nå aktivt delt. Ekstrem oppgradering, hearing is believing.

(For de som ikke gidder slik DIY har Linn ferdige systemer for aktiv deling)
Mvh
Håkon

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Sikkert ikke en bakdel med elsktrostater da, uten noen overganger mellom mellomtone og diskant :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Den himmla bikkja dukker jo opp flere ganger på denne introen. Først et godt stykke unna, langt til høyre for høyre høyttaler, så etter ca 1:40 dukker den opp litt nærmere, rett fram utenfor forveggen. Deretter er det noe skrål ved høyre høyttaler. Jager den katta til toriamos tro?

Er du helt sikker på at det ikke er naboens polarhunder du hører nå da..?
Synes ikke man skal spille sånn musikk med katter i rommet, de kan bli skremt, og hvem vet hva som kan skje da...

B

bamsemann

Gjest
Har nå testa roger waters amused to death, og alle effektene er der og vel så det, bikkja er fortsatt over hos naboen.

bamsemann.. :)

K

kbwh

Gjest
Artig tråd, selv om RW ikke er min kopp te. Jeg vil tro at plata godt også kan brukes som lytteromstest. De Q-soundgreiene er nesten avhengige av et LEDE-rom, i det minste et akustisk symmetrisk rom, for at de skal høres slik det er tenkt.
Ta med plata til theStig noen for en test der og få fasit?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Er du helt sikker på at det ikke er naboens polarhunder du hører nå da..?
Synes ikke man skal spille sånn musikk med katter i rommet, de kan bli skremt, og hvem vet hva som kan skje da...
Ja, sibirske huskeyer bjeffer ikke, de uler som ulver, og de naboene som disse bjeffelydene kommer fra har ikke hund lenger. Hvis amused to death kan brukes til å skremme bort kattene i nabolaget så hadde det vært kjekt å bli kvitt alt skrålet deres. (og så sparer jeg sennepen ;D)

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
mens den som hevder disse feneomenene går igjen på plater som ikke er Q-sound-manipulert har enten ikke hørt dette fenomenet sånn det kan låte, eller han har et seriøst faseproblem i anlegget sitt. Nå vel.
Unnskyld, men om jeg skjønner deg riktig, så sier du at om man kan finne igjen denne "surroundeffekten" på plater som ikke er qsoundmanipulert, så har man fasefeil? Hva om platen er mikset for nettopp å skape rom og lyder, selv om man ikke bruker qsoundteknologi? Er det da også fasefeil om man får frem slike effekter på en del inspillinger man vet er mikset med nettopp denne hensikten? Da mener jeg har man et problem om man ikke får frem en slik effekt, og man bør vurdere å plassere høyttalerne anderledes.

Om du ser litt lenger opp finner du plater som ikke er innspillt i qsound, men som vil kunne gi deg en 3Dfølelse med lyder rundt deg i rommet.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Akto: Hos meg synes det som om disse Waterseffektene og kvaliteten på lydbildet henger sammen, - når effektene til Waters høres slik de er ment er også den generelle lyden bra.

Ellers; katta ER en Abyssiner - og er sjefen i huset. Blir aldri jaga av hunder, det er hun som jager dem

Aktiv deling høres eh... arbeidssomt og dyrt ut, tror jeg skipper det inntil jeg kommer overraskende over en Linnhøyttaler.

Hos meg er det litt merkelig det at lydeffektene til Waters er så overbevisende i den venstre delen av lydbildet, men noe mer knirkende i høyre - trodde begge høyttalere måtte stå plassert optimalt for at det skulle bli noe resultat i det hele tatt.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Toriamos, vi har sammenfallende erfaringer på dette punktet! Og for å kommentere det siste avsnittet ditt, det er effekter som er sterkere enn andre. Prøv Mari Boines låt som jeg refererer til lengre opp i tråden, den har ikke ekstreme effekter, så om du får frem noe på denne låta avhengier av hvor godt høyttalerne dine er plassert. Jeg hører skrittene i begynnelsen av låta høyt oppe under taket ved siden av meg.

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg hører skrittene i begynnelsen av låta høyt oppe under taket ved siden av meg.
Det høres ut som om du har alvorlige faseproblemer?
Slå av alt av høytalere du har bak deg,dette gjelder spesielt subwoofere.
Har det forandret seg etter dette så sett subben foran deg og prøv en gang til.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Det er ikke faseproblemer, men et sett med omstendig plasserte høyttalere. 60-70 timer med millimeterjustering, med målinger og tweaking, samt avspilling av kjent materiale hvor det på forhånd er presisert hvor lyden skal befinne seg. Samt at mange andre i min hifi-krets har nøyaktig det samme resultatet. Når da alt dette stemmer, da tror jeg at det faktisk er riktig det jeg hører.

Hvor får du disse lydene, eller bikkja til Roger?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.306
Sted
Østfold
Jeg løp opp og testet denne. Hos meg havner den sinnssykt langt ut til høyre. Bak peisen for de som er kjennt her. Jeg har hørt den sinnssykt mange ganger men har ikke reflektert over hvor bikkja befinner seg.

En større utforfring fra denne plata er sleden som skal gå i rimelig rett linje forbi høyttalerne.

Jeg ble litt nysjerrig (ikke spydig) på hva du, Rognlien, legger i dette med filtre. Snakker du da om faseinverterte filtre?

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Det er ikke faseproblemer, men et sett med omstendig plasserte høyttalere. 60-70 timer med millimeterjustering, med målinger og tweaking, samt avspilling av kjent materiale hvor det på forhånd er presisert hvor lyden skal befinne seg. Samt at mange andre i min hifi-krets har nøyaktig det samme resultatet. Når da alt dette stemmer, da tror jeg at det faktisk er riktig det jeg hører.

Hvor får du disse lydene, eller bikkja til Roger?
Stort sett likt med det som Viking beskriver,hvis jeg husker rett.
Men det var helst disse andre platene jeg tenker på,oppe i taket?
Det høres helt feil ut,men jeg har ikke den plata til Boine da så jeg kan ikke sjekke.
Har du prøvd samme platene uten sub?

Dette skriver du i Mira tråden:

:(Jeg har lyd flere meter bak meg i rommet, og alle vegger er forsvunnet. Så ren 3D finner man ikke uten bruk av bakkanaler.)

Hvis du bruker sub når du spiller musikk,så mistenker jeg at subben din fungerer som en bakkanal.
For den er plassert bak deg,ikke sant?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.384
Torget vurderinger
0
Det høres helt feil ut,men jeg har ikke den plata til Boine da så jeg kan ikke sjekke.
Kari Bremnes - Over en by - (Den har du vel..........)

Spor 14 gir opplevelsen av en musiker "oppunder taket" når hun synger ".............her oppe"

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4

Spor 14 gir opplevelsen av en musiker "oppunder taket" når hun synger ".............her oppe"
Jeg har denne plata ja,og nr 14 er vel favorittsporet mitt.
Og hvis det sangerinnen selv du tenker på så er hun spikret fast langt oppe på veggen min godt over tv og senterkanal.

Har du og sub plassert bak eller på siden av deg,som du bruker til musikk?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4

Testet nå nettopp og hører IKKE noe av denne effekten, lurer på om det har noe med fasefeil å gjøre ja.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.384
Torget vurderinger
0
....Og hvis det sangerinnen selv du tenker på så er hun spikret fast langt oppe på veggen min godt over tv og senterkanal.
For å presisere: Helt oppunder taket, over lerretet. IKKE over eget hode i lytteposisjon.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.384
Torget vurderinger
0
.......Har du og sub plassert bak eller på siden av deg,som du bruker til musikk?
Nei, SVS'ene er plassert i front og brukes til både musikk og film.

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
For å presisere: Helt oppunder taket, over lerretet. IKKE over eget hode i lytteposisjon.
Vel hu henger nå ganske langt oppe,ja,hvor langt oppe husker jeg ikke helt,da må jeg hjem å teste først.
Men jeg mener å huske at jeg sitter å `ser`opp på Kari.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Her er det ingen fasefeil i systemet ;)
Du har jo ingen overganger/delefiltre mellom flere element? Jeg mener at du har mye slikt som kan lage baluba på slike innspillinger ;)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Dette kan tyde på en takrefleksjon, har opplevd dette tidligere på mine JBL Ti10K.

Topp Bunn