Men det er det ikke..................Dette kan tyde på en takrefleksjon........
|
Men det er det ikke..................Dette kan tyde på en takrefleksjon........
Uansett, hos meg sitter alt her som spikret, et enormt lydbilde og fokusMen det er det ikke.........![]()
Sånn er det med ML'ene til akto......Men jeg mener å huske at jeg sitter å `ser`opp på Kari.
Fordi det hørtes rart ut at lyden skulle være oppe i taket.Hvorfor tror du jeg har fasefeil når du ikke har hørt sporet jeg omtaler?
Det var det jeg ville vite før jeg lytter på platene selv.Effekten er der både med og uten sub
Det er slike uttalelser som forundrer, for meg er det en del av musikken, men det betinger optimal plassering, så det er tydelig at mange har mye å "hente".............................Jeg pleier normalt ikke å fokusere på slike rare lyder når jeg hører på musikk,...........
Selvfølgelig er det en del av musikken,men de blir glemt like fort som de er hørt.Det er slike uttalelser som forundrer, for meg er det en del av musikken, men det betinger optimal plassering, så det er tydelig at mange har mye å "hente"............
Både når det gjelder bass, romkorreksjon og plassering av høyttalere så har du tydeligvis klart det bedre enn alle andre, å trykke det nedover de "dødelige" HELE TIDEN kan bli slitsomtDet er slike uttalelser som forundrer, for meg er det en del av musikken, men det betinger optimal plassering, så det er tydelig at mange har mye å "hente"............
Og DER ligger utfordringenJa takk begge deler.
Effektmakeri, du liksom. Makan til fjåsete uttalelse.Selvfølgelig er det en del av musikken,men de blir glemt like fort som de er hørt.
Hvis du foretrekker å høre på billig effekmakeri istedenfor en fantastisk stemmeprakt,så gjerne for meg...
Hvis du ikke klarer å se at Roger Waters sin cd er full av effektmakeri,så har du et stort problem...Effektmakeri, du liksom. Makan til fjåsete uttalelse.
Da kan du jo like greit benke deg ned foran en gammal Kurér-radio fra 60-tallet. "Stemmeprakten" får du nok uansett, og siden du ikke er ute etter det som gir følelse i musikken - det som gir deg gåsehud og får hjerterytmen til å roe seg noen ekstrahakk ned, er du like godt tjent med utstyr som ikke løfter lydbildet dit det er ment å være. Du setter tydeligvis ikke pris på det - uansett.
Slik miksing er ei heller "billig effektmakeri" - det er gjennomtenkt og en viktig del av opplevelsen.
Godt det er flere av oss som setter pris på innspillingskvalitet - i TILLEGG til musikkens egenverdi.
Du har helt rett her Snickers,begge deler må være tilgjengelig for å gi riktig opplevelse av ei plate.Ja takk begge deler.
Joda, det er den, men den er ikke "billig" - i motsetning til mye annet rask. Effektmakeri kan jo også meget vel være en kunstform som fungerer godt. Da skal den selvsagt være godt integrert i lydbildet ellers.Hvis du ikke klarer å se at Roger Waters sin cd er full av effektmakeri,så har du et stort problem...
Godt - da er vi enige på dette punktet.Forøvrig liker jeg denne plata og setter pris på musikken,til tross for effektene.
Nå var det ikke meg selv jeg refererte til da...Dine uttalelser om at en kan bruke en gammel radio for å få stemmeprakten sier jo noe om dine lydpreferanser.
Nei - det har jeg ikke til gode.Det er et fåtall av anlegg som klarer å gi skikkelig kropp til en god sanger eller sangerinne.
Du har tydelgvis til gode å høre et slikt referanseanlegg siden du nøyer deg med å høre gode sangere på en gammel radio...
I utgangspunktet burde teorien din være riktig, men i praksis funker det ikke slik...............Men den blir akk så mye bedre på et svinedyrt anlegg,desverre...
Et blinkskudd fra deg.Man kan heller si at utstyret er verdt sin "vekt" i gull.............
Jeg diskuterer IKKE kabler,den fella går jeg ikke i. ;DDet utrolige er at noen velger heller å kjøpe nye kabler enn å flytte noen cm. på høytalerne - for å øke lytteopplevelsen.............
Vel,isåfall er vi to...Men når sant skal sies, så er jeg dessverre mye mer opptatt av å nyte musikken i seg selv, tonaliteten og dynamisk homogen fullfrekvent lyd enn å konsentrere meg om perspektivet, men det er bare meg.
Ble jeg plutselig satt helt uttafor nå?????
Ja, jo - men det du egentlig er ute etter dukker jo opp (eller er perfekt) straks perspektivet er der....Men når sant skal sies, så er jeg dessverre mye mer opptatt av å nyte musikken i seg selv, tonaliteten og dynamisk homogen fullfrekvent lyd enn å konsentrere meg om perspektivet, men det er bare meg....
Ja, jo - men det du egentlig er ute etter dukker jo opp (eller er perfekt) straks perspektivet er der.
Det det hele dreier seg om å få lydbildet på plass. Dersom perspektivet ikke er på plass kan som regel tonalitet og musikalitet bli enda bedre. Og det er vel egentlig det du er ute etter, men at noen av oss andre bare setter fokus på det som er vanskeligst å oppnå perfekt, nemlig selve perspektivet. For når DET plutselig sitter "som ei kula" - da er også sjansen stor for at alt det andre også er der.
Så neida Dag - du slipper nok ikke unna så lett, nei...![]()
Som sagt, bikka dukker opp to steder. Først svakt og langt unna, og da langt til høyre, deretter ca 1:40 ut i introen dukker den opp igjen, sterkere og omtrendt rett fram, noe nærmere men fortsatt et stykke unna.Jeg forsøkte å vinkle høytalerene mine nå,bare for å se hva som skjedde.
UUUPS!
Bikkja flyttet seg foran meg,litt på siden av senter!
Nå høres det ut som om jeg sitter å ser over veien på den ufordragelige bikkja til naboen som aldri holder kjeft.
Det er rart.
Noen forklaring på dette?
Tidligere nevnte krigsveteran er fortsatt på samme plass på venstre side,men bikkja har nå flyttet seg?
Jepp,jeg hørte visst på 2 forskjellige deler av introen,før og etter jeg vinklet høytalerene. ;DSom sagt, bikka dukker opp to steder. Først svakt og langt unna, og da langt til høyre, deretter ca 1:40 ut i introen dukker den opp igjen, sterkere og omtrendt rett fram, noe nærmere men fortsatt et stykke unna.
...........også hvordan tordnet i skyen beveger seg fra bakre høyre kant, over hodet og diagonalt over mot utfasing i forkant og til siden for venstre front?...............Spor 3 på plata med tordenværet er imponerende!
Enormt rom og egentlig typiske filmeffekter.
Jo selfølgelig,men den er faktisk der uansett åssen jeg vinkler høytalerene.Er det ikke fantastisk å kunne oppleve musikkens tredimensjonalitet, og ikke bare et lydbilde mellom to dumme kasser![]()
Skjerp deg, å ikke ha lyd i midten er verre! :-/I verste fall er alt samlet i en liten boble i midten..................og da finnes det bare muligheter !
Venter på at du skal komme tilbake med info om spor og tid.................Nå kan jeg i farta ikke huske hvilken låt det var på.
Jeg også :-/. Har hørt gjennom hele greia nå, uten å høre noe rullende mynt :'(.Venter på at du skal komme tilbake med info om spor og tid..........
Slikt må du ikke tulle med rolfozzy... huff det kan gi store hi fi nerve brudd, og bryte ned enhver mann og dame... fy fy...Nei det er ingen rullende mynter. Det var en bare en spøk.
Håper jeg ikke ødela noens nattesøvn.