Hater å innrømme det, men synes Walnut var helt ok.. Hva er det med Marten Tomz , som gjør at du holder fast ved det? Enkelt innbytte? Men skjønner at du liker de, jeg gjorde og det. Uten blygsel.
Ja, hva skal jeg si. Det er ikke enkelt innbytte som er grunnen. Må nok selv sørge for å selge Miles 3, blir sikkert ikke lett, men har et håp om at prisen jeg kan få er et lite hakk opp ift Norge.
Utgangspunktet er at jeg ikke bytter for ofte. Hovedgrunnen for bytter er faktisk for å vedlikeholde og videreutvikle interessen min for musikk, men det går jo av og til litt over styr. Da jeg flyttet ned her hadde jeg tenkt å bruke noen år til å høre på litt forskjellig og så fleske til med det som traff meg best, innenfor rimelighetens grenser. Har fremdeles ikke (helt) forlatt det sporet.
For en stund siden begynte jeg å snuse litt på Bird. Har ikke selv hørt dem, men etter det jeg har lest og hørt (inkludert Leif hos Marten) skal det være lydmessig likt Miles 3, bare med mer av alt. Ønsket derfor, hvis prisen var rett å gå til anskaffelse av et par som jeg kan selge uten altfor stort tap, før jeg realiserte det høyttalerparet jeg skal lytte meg frem til her nede.
Etter å ha hørt litt forskjellig er det fremdeles noe med Marten som tiltaler meg. Kan godt være det er noe med Marten lyden som jeg ubevisst sammenligner med på andre demoer etter at jeg har blitt vant til og glad i denne lydsignaturen. Harry har jo vært inne på dette. Selv opplever jeg Miles 3 som relativt nøytral, men tunet litt ekstra i toppen. Sikkert ikke high-end helt riktig, men jeg er blitt vant til og liker denne lydsignaturen. Har tenkt litt på dette etter en uttalelse RoDa hadde rundt lyden fra TAD som nok er mer nøytral og med mindre forvrengning. Likevel trigges jeg ikke helt av TAD lyden.
Har etter hvert innsett at prisforskjellen på et par relativt gamle Bird sammenlignet med nybrukte Bird 2 ikke er så stor som jeg synes den burde være. Det er gjort en del elementendringer, men jeg hadde helt sikkert likevel vært strålende fornøyd med et par Bird høyttalere. Den viktigste grunnen, utenom pris, er sikkert det at det er tre nivåreguleringer i bassen på Bird 2. Dette gir meg den fleksibiliteten jeg trenger med tanke på at jeg ikke vet hvilket hus eller leilighet vi kommer til å ende opp i når vi flytter tilbake til Bergen. Har ikke bestemt meg 100% for kjøp enda. Det er jo på mange måter galskap, men det hadde vært kjekt å drive Marten lyden enda litt lenger før jeg eventuelt forsøker meg på noe annet.
Ser av det jeg skriver at hvis det ender opp med Bird 2 er vel sannsynligheten for nytt høyttalerkjøp før retur til Norge redusert. Jaja, ingen vet jvor haren hopper.
Med altfor mange ord handler det vel om å dra Marten lyden enda et hakk videre før jeg bytter beite. Så får tiden vise om jeg bytter beite på et senere tidspunkt. Enkelte lever jo greit med å bytte innenfor samme bilmerke hele livet