Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du som jobber der du gjør må sjekke ut litt øst europeiske rør. Mye bra , og til en langt hyggeligere pris. Mye av det vestlige er overpriset og neppe noe bedre :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du som jobber der du gjør må sjekke ut litt øst europeiske rør. Mye bra , og til en langt hyggeligere pris. Mye av det vestlige er overpriset og neppe noe bedre :)
    Takk for tipset! Må ha så jeg klarer meg nå etter å ha kjøpt 20 stk EL84 ekvivalente rør fra dypeste Russland :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Meget bra. Hva med andre smårør?
    Monoblokkene forventer til sammen 16 EL84, 2 ECC83 og 2 ECC82.
    Fikk jo i dag paret med ECC83, og ECC82 er det samme som preampen benytter. Der har jeg litt ekstra rør som fulgte med den første sølvfargete Eclipsen, Mullard, Telefunken, RCA, Elektro Harmonic. Tror du jeg har så jeg klarer meg nå da :D;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.153
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Kjenner ikke akkurat disse rørene, men de kan fort gjøre at du "glemmer" de tapte:cool:
    Mine 4 Siemens rør i Einstein behager meg i sweetspot både titt og ofte;)
    Lykke til og god helg Karmana!

gismo
    Jeg er så lat at min form for tube-rolling godt kan hende innbefatter bytte av tre forskjellig typer og totalt 20 rør samtidig :rolleyes: Kan jo bli stor forskjell uten jeg aner hvilket rør som er årsaken ;)

En riktig god helg til deg ute på steppen :)
    Skulle fa.n mej itte forundre mæ om du "roller" etter den metoden:cool::cool:

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjenner ikke akkurat disse rørene, men de kan fort gjøre at du "glemmer" de tapte:cool:
    Mine 4 Siemens rør i Einstein behager meg i sweetspot både titt og ofte;)
    Lykke til og god helg Karmana!

gismo
    Jeg er så lat at min form for tube-rolling godt kan hende innbefatter bytte av tre forskjellig typer og totalt 20 rør samtidig :rolleyes: Kan jo bli stor forskjell uten jeg aner hvilket rør som er årsaken ;)

En riktig god helg til deg ute på steppen :)
    Skulle fa.n mej itte forundre mæ om du "roller" etter den metoden:cool::cool:

gismo
    Har rotet det til og gjort så mange forandringer i oppsettene de siste månedene at de eneste forskjellene jeg nå registrerer er når jeg skur på volumkontrollen ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du begynner vel ikke å få litt små-dekadente lytte-vaner? Med så mye forskjellig innom skjønner jeg deg godt.. :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har forresten hatt Sotras store sønn, tkr innom i Hilversum. Han kom i går og satte i dag kursen for Hamburg etter å ha plukket med seg sitt nye smykke på rundt 90 kg. Trivilig kar, men det visste jeg jo fra før :)

Vi hadde en trivelig kveld i går med litt musikk, men mest skravling, spising og drikking....mine favoritt-hobbyer :) Raus mann, nektet plent å ta i mot betaling for medbragte norske godsaker som vi ikke får her nede, og jaggu står det også igjen et par flasker Amarone. De står trygt i dag, kjenner fremdeles metallsmaken i kjeften etter rikelig med drikke og en altfor stor sigar ;) Gleder meg til å se bilder når han skal sette sammen ingeniørkunsten han skal snurre plater med fremover :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da var nytt hus i Bergen overtatt fra Hilversum :) Det blir stående tomt frem til sommeren, men det blir jo kjekt å bruke tiden til å betale lån og andre løpende utgifter :p

Plix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Antall liker
    471
    Sted
    Skive, DK
    Lovte jeg ville melde tilbage med mine oplevelser med Aurelic Altair. Nå har jeg hatt den i ca. 14 dager, og jeg må si at den i sammenligning, på mit ringe anlegg, med Transporteren, så er det en markant forbedring. Det hele er mere 3 dimensionalt, soundstagen er markant bedere. Man kan virkelig se artisten foran sig, markant bedere bass, mange flere detaljer i lydbilledet.
    Du har nok et mye bedre setup enn det jeg har, så jeg tror du vil ha stor glede af Altairen. Om den er bedere enn den litt dyrere Aurender du har kik på, må komme an på en prøve.

Jeg er hvertfald super tilfreds.

Peter

Plix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Antall liker
    471
    Sted
    Skive, DK
    Er nordmand med mange år bosittende i Danmark, derfor det litt blandende skriftsproget.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lovte jeg ville melde tilbage med mine oplevelser med Aurelic Altair. Nå har jeg hatt den i ca. 14 dager, og jeg må si at den i sammenligning, på mit ringe anlegg, med Transporteren, så er det en markant forbedring. Det hele er mere 3 dimensionalt, soundstagen er markant bedere. Man kan virkelig se artisten foran sig, markant bedere bass, mange flere detaljer i lydbilledet.
    Du har nok et mye bedre setup enn det jeg har, så jeg tror du vil ha stor glede af Altairen. Om den er bedere enn den litt dyrere Aurender du har kik på, må komme an på en prøve.

Jeg er hvertfald super tilfreds.

Peter
    Er nordmand med mange år bosittende i Danmark, derfor det litt blandende skriftsproget.
    Ingen problemer med forståelsen på det du skriver, Plix :) Takk for tilbakemeldingen! Kjekt med fornøyde eiere, spesielt siden jeg selv også har bestemt meg for en Altair. Neste gang jeg kommer meg til Norge blir det derfor en Altair i svart utgave med på returen. Jeg må bare bestemme meg for størrelsen på SSD disken jeg skal ha installert. Det blir dessverre dyrt hvis jeg skal gå for en med romslig plass....:p:)

Plix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Antall liker
    471
    Sted
    Skive, DK
    Har ikke disk i min. Har en Intel NUC koplet til en 6 TB usb disk med musikk. Det hele kører så på det kablede netværk. Roon er instalert på NUC'en og det hele styres med en iPad.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det ble et par demoer på Rhapsody i dag. Det var Naim og Magnepan som skulle skinne, og klok av skade startet jeg med det lille demorommet. Her var det Magnepan 1.7i det ble spilt på.

IMG_3104.jpg

Når jeg var innom ble det benyttet en EAT spiller med Ortofon pu, mens Moon sto for signalforsterkningen og Naim for resten av forsterkningen.

IMG_3100.jpg
    IMG_3101.jpg
    IMG_3102.jpg

Hvordan låt det da? Det første som slo meg var at musikken fremsto som "naken" på godt og vondt. Det låt slett ikke verst, men etter hvert dannet jeg meg en oppfatning om at det låt litt snilt og kjedelig. Lydbildet var relativt stort, men samtidig opplevde jeg det som kompakt med lite luft mellom instrumentene. Ikke uventet var sweetspoten veldig smal. Maggie og jeg har ikke truffet hverandre mange ganger. Hyggelig dame, men jeg tror ikke vi kommer til å flytte sammen. Det var atskillig mer sus i den litt mer voksne Maggie i det andre rommet, men det kommer jeg tilbake til senere :)

Helt ut av sammenheng, men et bilde av en Svarttrost med to vinger blir aldri feil :)

IMG_3118.jpg

V

vinyl-mannen

Gjest
    IMG_1747[1].jpg

Som alltid flotte reportasjer.:)
    Denne karen er nok ikke så slesk som du vil ha det til, liker
    du funk bør du sjekke den, helt fersk i hyllene.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gårsdagens andre demo var med Naim og Magnepan 3.7i. Ganske så store greier.

IMG_3105.jpg

Gikk fra store til enorme da jeg plassert meg i sofaen.

IMG_3108.jpg

Naim for alle pengene i racket. Det var kun streaming som ble benyttet da jeg var innom.

IMG_3110.jpg

Det som møtte meg da jeg kom inn døren var Dead Can Dance og en vegg av lyd. Et deilig svæææært, luftig og oppløst lydbilde. Det låt melodiøst, presist og med et deilig "attakk" i instrumentene. Jeg ble riktig så engasjert, men som med de mindre Maggiene var de også kilne på egen plassering i rommet. Det er vel bare sånn det er med planere. Det ble spilt høyt og etter hvert syntes jeg bassen durte litt i ørene. Hvorvidt dette kun handlet om volum og rom eller manglende kvaliteter i høyttalerne er jeg usikker på, men heller mot det siste. Det slo meg også at med et så stort lydbildet og høyt volum så var det en dimensjon som manglet. Jeg savnet rett og slett at jeg kjente musikken i kroppen. Dette handler selvfølgelig om prinsipper og ikke kvaliteten i høyttalerne. Jeg hadde nok selv trengt en subwoofer sammen med Maggie, uavhengig av om de nesten gjenngir musikken fullfrekvent. Jeg ble egentlig litt overrasket da jeg hørte prisen på høyttalerne. Syntes det låt veldig bra sammenlignet med en del betraktelig dyrere høyttalere jeg har hørt i dette rommet tidligere. På den annen side hadde de flere svakheter i mine ører enn de fleste av de dyrere høyttalerne jeg har hørt her. En ting er likevel sikkert, de er ganske så uslåelig på pris pr kvadratcentimeter overflate ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har i dag vært på loppemarked. Kona nektet meg den utstoppede grevlingen som sikkert kunne vært ideell å ha i taket :mad: Fikk et substitutt og er tålelig fornøyd :)

IMG_3120.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Greit å kjøpe nips til å fylle bingen...Du får vesentlig større plass til nips og naps etterhvert nå... Og alderen tilsier og at du kjøper deg ting som minner om fordums spenst og virilitet... :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.091
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har forresten hatt Sotras store sønn, tkr innom i Hilversum. Han kom i går og satte i dag kursen for Hamburg etter å ha plukket med seg sitt nye smykke på rundt 90 kg. Trivilig kar, men det visste jeg jo fra før :)

Vi hadde en trivelig kveld i går med litt musikk, men mest skravling, spising og drikking....mine favoritt-hobbyer :) Raus mann, nektet plent å ta i mot betaling for medbragte norske godsaker som vi ikke får her nede, og jaggu står det også igjen et par flasker Amarone. De står trygt i dag, kjenner fremdeles metallsmaken i kjeften etter rikelig med drikke og en altfor stor sigar ;) Gleder meg til å se bilder når han skal sette sammen ingeniørkunsten han skal snurre plater med fremover :)
    ...Og en usedvanlig hyggelig kveld var det!

Hops store sønn står ikke tilbake for noen når det gjelder gjestfrihet, og det gikk bare 5 minutter fra ankomst til jeg satt med den første ølen i hånden. Det ble flere øl, come to think of it, samt rødvin, kaffe og brandy. Vrouw Karmana sto heller ikke tilbake for sin mann. Tapas ble det, og samtaler og rødvin.

Til slutt flatet vi ut foran anlegget. Det ble rør & Blumenhofer på kvelden, og Karan & Marten neste dag. Må innrømme at Karan & Marten vant ut i mine ører, ikke minst pga. det store lydbildet. Bassen var også bedre IMO, men det skulle jo også bare mangle!

Tusen takk for en usedvanlig fin kveld og for gjestfriheten.

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Greit å kjøpe nips til å fylle bingen...Du får vesentlig større plass til nips og naps etterhvert nå... Og alderen tilsier og at du kjøper deg ting som minner om fordums spenst og virilitet... :)
    Nips :mad::mad::mad: Den er 40 cm lang og tung som faen! Det med fordums spenst og virilitet velger jeg å forbigå i stillhet da sannheten kan bli for tøff å takle ;)

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Hops store sønn står ikke tilbake for noen når det gjelder gjestfrihet, og det gikk bare 5 minutter fra ankomst til jeg satt med den første ølen i hånden. Det ble flere øl, come to think of it, samt rødvin, kaffe og brandy. Vrouw Karmana sto heller ikke tilbake for sin mann. Tapas ble det, og samtaler og rødvin.

Til slutt flatet vi ut foran anlegget. Det ble rør & Blumenhofer på kvelden, og Karan & Marten neste dag. Må innrømme at Karan & Marten vant ut i mine ører, ikke minst pga. det store lydbildet. Bassen var også bedre IMO, men det skulle jo også bare mangle!

mvh
    Kjekt å se du har kommet deg velberget tilbake :)
    Da forventes det mer enn landskapsbilder fra deg fremover :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.153
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takk for ennå en fin rapport fra Harry sine flotte lokaler, denne gangen med diverse "dørblad" av ymse
    størrelser;) Du skriver godt, jeg kjenner igjen ting du bemerker og er mye enig med deg.
    Som du selv nevner tror jeg noe av dette ligger i konstruksjonen av Maggies.
    Snever sweetspot og lite musikk som "føles kroppslig" uten sub er jeg helt enig i, men også størrelser (en vegg av lyd) oppleves ofte med disse, litt stor "live" lyd men som også noen ganger mangler litt dybde inn i lydbildet:cool: Noen ganger blir både vokal, instrumenter osv stående på samme linje;)
    Takk for flott deling Karmana!!

gismo

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.091
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

mvh
    Det kommer mer, ja.....

Har akkurat dradd i gang anlegget, og til ære for besøket i Hilversum, satte jeg på denne:

mercedes.jpg

Har basstromme her også! :D

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for ennå en fin rapport fra Harry sine flotte lokaler, denne gangen med diverse "dørblad" av ymse
    størrelser;) Du skriver godt, jeg kjenner igjen ting du bemerker og er mye enig med deg.
    Som du selv nevner tror jeg noe av dette ligger i konstruksjonen av Maggies.
    Snever sweetspot og lite musikk som "føles kroppslig" uten sub er jeg helt enig i, men også størrelser (en vegg av lyd) oppleves ofte med disse, litt stor "live" lyd men som også noen ganger mangler litt dybde inn i lydbildet:cool:
    Ofte blir både vokal, instrumenter osv stående på samme linje;)
    Takk for flott deling Karmana!!

gismo
    Kjekt å høre at du likte det, og kjenner litt av hva jeg skriver igjen i dine egne opplevelser med Maggies :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

mvh
    Det kommer mer, ja.....

Har akkurat dradd i gang anlegget, og til ære for besøket i Hilversum, satte jeg på denne:

Vis vedlegget 403987

Har basstromme her også! :D

mvh
    Hehe, tvilte ikke et øyeblikk på det :)

Har spilt den noen ganger etter at du dro, og kommer definitivt til å spille den flere ganger. Kanskje noe for andre å sjekke ut.....

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.576
    Flott reportasje som vanlig. Du får be Harry om å sette opp M3 med en eller to Qsub når han skal ha demo på de. Da tenker jeg lyden sitter godt i stua hans :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.644
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Guten tag.:)
    Er nesten nødt til å kommentere dine refleksjoner vedr Maggies.
    (Du venta vel på det!:p)

Jeg har stor respekt for den jobben de gjør på Rhapsody. Jeg har jo noen meget gode erfaringer derfra sammen med deg og de andre kumpanene.
    Jeg har likevel kommet til at anlegget med 1.7 må være litt uheldig oppsatt.:p
    Som du selv sier er de kilne på plassering, men også på tilsluttet utstyr.

Snilt og kjedelig er et relativt begrep, men Quintet Black, og muligens også Naim-elektronikk kan ha noe med uttrykket å gjøre.
    Pick upen er flink til å holde orden på frekvensfløyene, men ikke den mest lekne og løsslupne lydformidleren.
    En god pick up, men kanskje ikke max match i denne kombien?
    Maggie må ha mye saft/strøm. Får de det fra NAIM i dette første oppsettet?

At lyden oppleves som kompakt med lite luft rundt instrumentene kjenner jeg ikke igjen.
    Dette er etter min mening en av Magnepans sterkeste sider, så her må et eller annet ha skjært seg.

Som gismo sier, kan det være en tendens til at man får litt lite dybde og at utøverne blir stående foran lytteren på samme rekke.
    (Men i et ellers bra oppsett er de i det minste tilstede!)

Grusomt smal sweet-spot er en av de dårlige egenskapene, og det du hørte er typisk.

Flott at du fikk en bedre opplevelse med 3.7i
    De større modellene gir enda mer størrelse og mer i frekvensendene.
    Ellers er de forbausende like, men rommet kan gjøre større forskjell enn hva en er vant til.
    De kan være vanskelig å få til ettersom det er dipoler og panelene er store.

Bassrespons varierer veldig med plassering i fht bakvegg, men du har helt rett, sub til for å få den mer fysiske dimensjonen.
    (Hør hos meg neste gang:))
    Hvis det var YULUNGA med Dead Can Dance Harry spilte for deg, er det ikke rart det durte i ørene!;)
    Det må sies å være normalt...
    Hvis det ikke gjør det ved avspilling av denne er det noe fislete greier!:cool:

Ulike modeller fra Magnepan låter relativt likt i klangkarakter.
    Typisk er et stort og luftig/gjennomsiktig panorama, dog ofte malt med litt for bred pensel.

Det er nok ikke alle som synes Maggie er det eneste saliggjørende, og det har jeg både forståelse og respekt for.
    Jeg har ennå ikke hørt en perfekt høyttaler, og selv i flere hundretusenkronersklassen hører jeg stadig ting jeg kunne ønsket annerledes i fht mitt ideal.
    Likevel er det mulig å oppnå ting med Maggies som du sjelden eller aldri får med andre prinsipper. Og det til en ganske vettug pris.
    Det er fullt mulig å spille rockn roll og symfoniorkester på et anlegg med Magnepan, men med en god rørforsterker og kilde blir stemmer og akustiske instrumenter mer levende og virkelighetstro enn med det meste annet. Det er her forcen ligger.

Det var synd Maggie ikke var satt opp med røramper fra Audio Research.
    Harry har jo en del jevt av den slags i huset, og jeg tror det fort kunne blitt en mer bevegende happening.

Ellers takk for flott rapport og bilder!

Katten var kul!

M

medlem215396

Gjest
    At Naim er snilt og kjedelig er totalt skivebom etter min mening, ihvertfall på generelt grunnlag. Det er nettopp den livsbejaende gjengivelsen som appellerer til brukerne.

Tiltross for at Naims forsterkere er strømsterke i forhold til oppgitt effekt, er det sånn at alt har sin begrensning. Det er vanskelig å se hvilke Naim bokser vi snakker om fra Rhapsody, Naim matches tradisjonelt sett ikke med veldig krevende høyttalerlaster, det har med systembalanse å gjøre. Sånn sett vil jeg si at Naim/ Maggie ér et utradisjonelt oppsett.

Av den grunn vil jeg verken skylde på Naim eller Magnepan, men heller på sammensetningen ...... og kanskje rommet for alt hva jeg vet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn