Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg har hørt mange dac-produsenter hevde at preamp ikke er nødvendig med deres ting. APL, Bricasti og dcs, for eksempel. Alle vet hva de driver med så til de grader. Men personlig har jeg til dags dato ikke vært borti en dac som kan erstatte en virkelig god preamp uansett hva de har kostet, og forskjellene går på nettopp det du nevner her. Naturlighet og klang på stemmer, tredimensjonalitet og substans.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.075
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt mange dac-produsenter hevde at preamp ikke er nødvendig med deres ting. APL, Bricasti og dcs, for eksempel. Alle vet hva de driver med så til de grader. Men personlig har jeg til dags dato ikke vært borti en dac som kan erstatte en virkelig god preamp uansett hva de har kostet, og forskjellene går på nettopp det du nevner her. Naturlighet og klang på stemmer, tredimensjonalitet og substans.
    Tja, vet ikke helt det......

Mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Helvete, helvete, helvete :mad: Har testet videre mellom Bricasti M1 som preamp opp mot min Karan preamp. Følelsen jeg hadde i går er forsterket. Karan preampen er såpass mye bedre enn Bricastien, at jeg må vurdere å trekke salgsannonsen jeg har ute på den. Det er en varme og ro lydbildet med Karan som ikke Bricastien får frem. Synes spesielt vokalen låter litt hul med Bricastien sammenlignet med Karan. I tillegg gir bassen med Karan et deilig fundament som ikke er like fremtredende med Bricastien. Jeg husker jeg opplevde veldig stor kvalitetsforbedring når jeg gikk fra EC 4.8 til Karan, og sitter med litt av den samme følelsen i dag.

Skal utfordre begge preampene litt i morgen på litt mer krevende musikk enn hva jeg har spilt i dag. Får da også søke litt hjelp av gullørene til fruen i huset og høre om hun også opplever store forskjeller. Faen, hadde allerede begynt å bruke pengene for salg av preampen :mad::)

Se her ja :cool:
    Skal jeg gni det inn?
    Ja/Nei? hva var det jeg sa!
    Hehehehehe....måkke komma her, og komma her vet du :rolleyes:

Kult at du setter deg ned og sjekker ut dette selv, så du vet hva du gir fra deg.
    Ellers så finnes det jo alltid ennå raffere forforsterkere enn Karan sine 2 bokser, men se det er en annen historie.
    Her ser jeg en liker på innlegget mitt fra østfolds utsendte, og regner med at en slik distingvert og hyggelig herre, i kraft av sin uendelige godhet, ikke ser noen grunn til å trampe på en stakkar som ligger nede. Så feil kan man altså ta! Det skal fanden ikke bli noen hyggelig tone på Biergarten, det kan jeg love deg :mad:;)

Samme hva man har finnes det alltid noe raffere, men det finnes også en uendelighet av mindre raffe ting enn Karan sine to bokser :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Og ikke alle pre som er like god synergi som den du har..Drinking by label gjelder enda.. Liker uansett ærligheten din rundt dette..:)
    Hehe, hvis jeg først skal lyge for andre eller meg selv, må jeg finne noe som er viktigere enn haifai :D

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har blitt så ødelagt av disse haifai-greiene at det går mye i jazz hos meg også. Satser på at det er en periode jeg må gjennom før jeg er tilbake til min vante musikk :cool:;) Har ikke vært borti Mathis Eick, men ser jeg har et album med ham i "samlingen min". Får gjøre et forsøk :)
    Mathias Eick var et ubeskrevet blad for meg inntil jeg fikk høre ham på BKKs julekonsert i Johanneskirken i desember i fjor. En formidabel musiker! :)

Mvh
    Jeg må med skam melde at jeg aldri har vært inne i Johanneskirken. Når jeg en gang skal gjøre noe med det, er sikkert en konsert en god anledning. Når jeg tenker meg om har jeg vel heller aldri vært på noe av det som defineres som en julekonsert. Hvis jeg skal gjøre noe med det, blir det heller noe slikt som Mathis Eick, og ikke en standardsak fra Kurten, Sissel eller alle de andre som skraper sammen årets matbillett i julen :) Er vel dette som kalles omvendt snobberi ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Sjekk ut Vestbo Trio, T.
    Særlig det første albumet:)

M
    Takker! Fikk den med meg for en stund siden, og har spilt den en god del. Synes den er så bra at den fremdeles ligger som favoritt på IPaden, klar for nye roteringer på min virtuelle platespiller :) Synes den siste var best, men får kanskje gi den første en ny sjanse.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Siden jeg skal gjøre et nytt forsøk i kveld, satser jeg på å glemme innlegget ditt enn så lenge :) Har troen på at min gullfiskhukommelse, kvalitetstid med kona samt tykke lag med Amarone under skiene skal skape god glid ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Mvh
    Tenker du med DSP, eller uavhengig av det......

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Samma greia hos RBN.
    Så vidt jeg forstod får forforsterkeren bli der også.

Sundkoien var og hørte Vestbo trio på Zu Audio Definition IV. COOL.:cool:
    Fåes i marineblått.
    Marineblått :eek: Er jaggu blitt så gammel at jeg har begynt å se på trefargete høyttalere. Må passe meg så jeg ikke må bytte nick til Beito :cool:;)

V

vinyl-mannen

Gjest
    Mulig lydmessig men rent visuelt så det ikke bra ut:p:cool:
    Det er min mening;)
    mvh
    v-m

Sist redigert av en moderator:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mulig lydmessig men rent visuelt så det ikke bra ut:p:cool:
    Det er min mening;)
    mvh
    v-m
    Hehe, noen liker mora og noen liker dattera :D Jeg har jo ikke hørt lyden, og utseendemessig synes jeg egentlig Karan er litt kjedelig. Oppsettet slik det står synes jeg derimot er grisetøft :)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.441
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Interessante og nervepirrende opplevelser dette Karmana. Hadde du hatt LE utgaven hadde du opplevd dette totalt annerledes.
    He he neida .. slapp av.

I likhet med deg har jeg sammenliknet med og uten pre. Med pre er stemmer større - bassen fyldigere - strenger klinger lenger osv. Rett i pre lyder slankere, hardere, men mer dynamisk, mer detaljert, tydeligere instrumentklangen i bassen, mer oppløst og finkornet diskant osv.

Et mer sannferdig, men ikke nødvendigvis vakrere lydbilde. Forvrengning i pre har en sminke effekt som tilfører kropp som mange liker. Selv foretrekker jeg DAC rett i effekt hvis ultimat lydkvalitet er målet. Innsyn og presisjon blir av en annen klasse. Men smaken er forskjellig. Noen oppsett trenger også den ekstra fylden IMO.
    Ikke mer katolsk dog enn at jeg bruker pre til daglig. Har jo platespiller.

Final

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Helvete, helvete, helvete :mad: Har testet videre mellom Bricasti M1 som preamp opp mot min Karan preamp. Følelsen jeg hadde i går er forsterket. Karan preampen er såpass mye bedre enn Bricastien, at jeg må vurdere å trekke salgsannonsen jeg har ute på den. Det er en varme og ro lydbildet med Karan som ikke Bricastien får frem. Synes spesielt vokalen låter litt hul med Bricastien sammenlignet med Karan. I tillegg gir bassen med Karan et deilig fundament som ikke er like fremtredende med Bricastien. Jeg husker jeg opplevde veldig stor kvalitetsforbedring når jeg gikk fra EC 4.8 til Karan, og sitter med litt av den samme følelsen i dag.

Skal utfordre begge preampene litt i morgen på litt mer krevende musikk enn hva jeg har spilt i dag. Får da også søke litt hjelp av gullørene til fruen i huset og høre om hun også opplever store forskjeller. Faen, hadde allerede begynt å bruke pengene for salg av preampen :mad::)
    Da har kona og jeg smurt litt med Amarone og gjort et nytt forsøk. Kona visste ingenting om hva jeg opplevde av forskjeller i går, og lydtrykket var så jevnt som det kan bli i begge konstellasjonene (i den grad man kan stole på en mobiltelefon). Hun brukte litt andre ord, men vi var veldig enig om konklusjonen fra i går. I tillegg opplevde hun at det vrengte litt oppover i frekvens noen ganger med Bricastien, noe vi fikk bekreftet da vi kjørte på med litt Tower of Power. I det hele tatt får jeg litt flashback til en periode jeg kjørte med en klasse D Bel Canto amp. Ingen forskjell i konklusjonen fra i går altså.

Det er lite tvil om at Karan preampen er mer ørevennlig enn Bricastien. Det kan sikkert diskuteres hva som er mest hifi. Jeg tviler på om man kun opplever ørevennlighet på en Tower of Power konsert :) Hvis fokuset er på en fyldig mellomtone med en ro i lydbildet, samt et godt og stødig bassfundament, er det ikke tvil om at Karan kommer best ut for oss. Mulig at jeg kunne kompensert for noe av dette med å bytte filter på Bricastien, men jeg gidder rett og slett ikke, og det jeg har benyttet er nå tross alt også det som er anbefalt av Bricasti.

Kona er helt enig i at det er uaktuelt å benytte Bricastien som preamp når vi vet hvordan det kan låte med Karan. Har plutselig ikke like hastverk med å selge Karan preampen :mad::) Må tenke meg litt mer om, men konklusjonen i dag er at hvis Karan preampen selges, så selges også Karan ampen. Får gruble litt :)

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kanskje veien åpner seg fort for andre konstellasjoner ? At våre kjære gidder å høre slik foran anlegget er uvurderlig. Forøvrig er TOP det bandet, som jeg har hørt, som høres mest likt utpå skiver som live. Nesten på grensa til kjedelig. Hørt de tre ganger , sist på Rockefeller. Hilse løvinnen, og kos deg med pre :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Interessante og nervepirrende opplevelser dette Karmana. Hadde du hatt LE utgaven hadde du opplevd dette totalt annerledes.
    He he neida .. slapp av.

I likhet med deg har jeg sammenliknet med og uten pre. Med pre er stemmer større - bassen fyldigere - strenger klinger lenger osv. Rett i pre lyder slankere, hardere, men mer dynamisk, mer detaljert, tydeligere instrumentklangen i bassen, mer oppløst og finkornet diskant osv.

Et mer sannferdig, men ikke nødvendigvis vakrere lydbilde. Forvrengning i pre har en sminke effekt som tilfører kropp som mange liker. Selv foretrekker jeg DAC rett i effekt hvis ultimat lydkvalitet er målet. Innsyn og presisjon blir av en annen klasse. Men smaken er forskjellig. Noen oppsett trenger også den ekstra fylden IMO.

Final
    Der var du ja :) Kanskje greit at jeg ikke så dette før jeg la inn siste post ;) Virker ikke som vi er veldig uenig i hvordan vi opplever forskjellene (ref. det jeg også nevnte om en Tower of Power konsert), men vi har nok litt forskjellige preferanser. Jeg følger deg på det du opplever av forskjeller selv om jeg nok ville nyansert og betont forskjellene litt annerledes enn deg.

Hva som er sannferdig og hva som er sminke er jo noe som lett fører til skyttergravskrig blant enkelte. Selv tror jeg ikke dette er en enten eller sak. Jeg tror nok det også kommer helt an på hvilke konserter den enkelte har i ryggsekken. Selv er min ryggsekk fylt av konserter med PA-anlegg, og jeg vil hevde at det du liker er en litt blodfattig og anemisk lyd som sannsynligvis handler om en dårlig lydmann :rolleyes::cool: Hvis akustiske konserter er tilnærmingen har du kanskje rett, der er erfaringsgrunnlaget mitt pinlig begrenset. Er ikke bastant på dette, les det mer som noe som slo meg i farten. Whatever rocks your boat er hva som er viktig! Takk for at du tok deg tid :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kanskje veien åpner seg fort for andre konstellasjoner ? At våre kjære gidder å høre slik foran anlegget er uvurderlig. Forøvrig er TOP det bandet, som jeg har hørt, som høres mest likt utpå skiver som live. Nesten på grensa til kjedelig. Hørt de tre ganger , sist på Rockefeller. Hilse løvinnen, og kos deg med pre :)
    Andre konstellasjoner er helt klart et alternativ. Uten bevegelse dør man :D Kvalitetstegn når dama ikke klager på at hun må bruke Valentines-dagen til å lytte til forforsterkere, men faktisk liker det ;) Du får hilse dragen uten ild :)

• Liker

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.078
    Når bare det beste er godt nok :)
    Litt upraktisk kanskje når man må ha en fabrikkhall å ha hifi utstyret i, samt at man bør bo rimelig nær et lokalt vassdrag, kullkraft-, og eller atomkraftverk for å drive faenskapet. gadd vite hva strømregningen ligger på etter en måned med jevn bruk av dette mastodont anlegget?
    Vi snakker jo PA-rigg med hifi kvaliteter, så kanskje det er like dumt.....tråkke på deg når du ligger nede du liksom :rolleyes:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Litt upraktisk kanskje når man må ha en fabrikkhall å ha hifi utstyret i, samt at man bør bo rimelig nær et lokalt vassdrag, kullkraft-, og eller atomkraftverk for å drive faenskapet. gadd vite hva strømregningen ligger på etter en måned med jevn bruk av dette mastodont anlegget?
    Vi snakker jo PA-rigg med hifi kvaliteter, så kanskje det er like dumt.....tråkke på deg når du ligger nede du liksom :rolleyes:

Har man råd til det utstyret, har man også råd til en mellomstor fabrikkhall og bekymrer seg nok minimalt om strømtrekket og miljøtilnærming ;)

Det er jo gøyalt å sutre litt, men når det gjelder haifai er det vanskelig å tråkke på meg, og jeg spretter som regel raskt opp igjen ;)

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.075
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Et veldig godt spørsmål.

Jeg er kanskje landet på at det er veldig greit å få lyden ut med så lite vreng som mulig, for deretter å tilsette den ørevennlige vrengen jeg liker best i riktig (og kontrollerbar) dosering etterpå. Det forutsetter DSP, men også at dac/pre i utgangspunktet gir en nøytral lyd ut.

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Mvh
    Et veldig godt spørsmål.

Jeg er kanskje landet på at det er veldig greit å få lyden ut med så lite vreng som mulig, for deretter å tilsette den ørevennlige vrengen jeg liker best i riktig (og kontrollerbar) dosering etterpå. Det forutsetter DSP, men også at dac/pre i utgangspunktet gir en nøytral lyd ut.

mvh
    Håper på å få kikket nærmere på hvordan du gjør dette når jeg har kommet meg hjemover. Viktig da at tilnærming blir DSP for dummies :D

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.075
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Et veldig godt spørsmål.

mvh
    Håper på å få kikket nærmere på hvordan du gjør dette når jeg har kommet meg hjemover. Viktig da at tilnærming blir DSP for dummies :D
    "I de blindes land er den enøyde konge". Du er hjertelig velkommen.

Mvh

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.441
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    He he neida .. slapp av.

Final
    Der var du ja :) Kanskje greit at jeg ikke så dette før jeg la inn siste post ;) Virker ikke som vi er veldig uenig i hvordan vi opplever forskjellene (ref. det jeg også nevnte om en Tower of Power konsert), men vi har nok litt forskjellige preferanser. Jeg følger deg på det du opplever av forskjeller selv om jeg nok ville nyansert og betont forskjellene litt annerledes enn deg.

Hva som er sannferdig og hva som er sminke er jo noe som lett fører til skyttergravskrig blant enkelte. Selv tror jeg ikke dette er en enten eller sak. Jeg tror nok det også kommer helt an på hvilke konserter den enkelte har i ryggsekken. Selv er min ryggsekk fylt av konserter med PA-anlegg, og jeg vil hevde at det du liker er en litt blodfattig og anemisk lyd som sannsynligvis handler om en dårlig lydmann :rolleyes::cool: Hvis akustiske konserter er tilnærmingen har du kanskje rett, der er erfaringsgrunnlaget mitt pinlig begrenset. Er ikke bastant på dette, les det mer som noe som slo meg i farten. Whatever rocks your boat er hva som er viktig! Takk for at du tok deg tid :)
    Jeg liker blodfattig og anemisk lyd, What? Nå sliper jeg kniven og går ned i skyttergraven mens popcornet spretter i bakgrunnen!!
    He He... Blodfattig kan det faktisk oppleves uten pre med digital volum i DAC og rett i sluttrinn. Helt enig med deg i det. Jeg opplever det som om vinduet inn til musikkrommet er pusset rent. Da synes også rotet i rommet bedre. Utrolig lett at lyden blir litt klinisk. Feil i klang blir tydeligere. Man må jobbe med høyttalerplassering osv.

For min del mener jeg musikalitet som mangler fra kilden logisk sett ikke kan gjenskapes gjennom en pre. En pre kan dekke litt til og skape fylde gjennom forvrengning. Det ideelle er å klare seg uten tilsløring IMO. Vi ser kanskje litt forskjellig på dette, men håper jeg likevel ikke føres opp i din ignorere liste.;)
    Hos meg så bidro DSP ratting til at jeg subjektivt beholdt oppløsningen og fikk det beste fra to verdener IMO.

Final

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes mulighet for DSP er gull. Men og gull og kunne slå av. Tilbake til opptak og rom, det er ikke gitt at det ene er ensidig bedre på alt, snarere tvert imot. Selv om forkjempere av de ulike løsninger gjerne ser at det er mer svart-hvitt :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.078

Har man råd til det utstyret, har man også råd til en mellomstor fabrikkhall og bekymrer seg nok minimalt om strømtrekket og miljøtilnærming ;)

Det er jo gøyalt å sutre litt, men når det gjelder haifai er det vanskelig å tråkke på meg, og jeg spretter som regel raskt opp igjen ;)

Jada, jada, jeg vet alt det der om å ha råd til.
    Uansett er kostnadene interessant for mitt vedkommende.

Før du aner det Karmana, så blir vi tvunget til å ha en miljøtilnærming.
    Noe vi for så vidt har vist i 40-50 år.
    "Plastic islands" kan være interessant og google.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    He he neida .. slapp av.

Final

Jeg liker blodfattig og anemisk lyd, What? Nå sliper jeg kniven og går ned i skyttergraven mens popcornet spretter i bakgrunnen!!
    He He... Blodfattig kan det faktisk oppleves uten pre med digital volum i DAC og rett i sluttrinn. Helt enig med deg i det. Jeg opplever det som om vinduet inn til musikkrommet er pusset rent. Da synes også rotet i rommet bedre. Utrolig lett at lyden blir litt klinisk. Feil i klang blir tydeligere. Man må jobbe med høyttalerplassering osv.

For min del mener jeg musikalitet som mangler fra kilden logisk sett ikke kan gjenskapes gjennom en pre. En pre kan dekke litt til og skape fylde gjennom forvrengning. Det ideelle er å klare seg uten tilsløring IMO. Vi ser kanskje litt forskjellig på dette, men håper jeg likevel ikke føres opp i din ignorere liste.;)
    Hos meg så bidro DSP ratting til at jeg subjektivt beholdt oppløsningen og fikk det beste fra to verdener IMO.

Final
    Du er herved selvfølgelig satt på ignorer listen ;)

Båser blir litt tullete, men den store forskjellen ligger nok kanskje i at du søker mot hifipurisme (i positiv forstand), mens min tilnærming er mer mot myfi (ikke så opptatt av kildetrohet, så lenge jeg liker hva jeg hører) :) Det innebærer likevel ikke at jeg ønsker å sitte innhyllet i plysj! :) Vet fra andres besøk at det låter riktig så bra hos deg, og det hadde vært interessant å en gang få en demo. Slik oppsettet mitt står nå fortsetter jeg nok med preamp, men hvis jeg hadde hatt kompetanse på DSP er det ikke utenkelig at jeg hadde utelatt preampen, og skrudd meg nennsomt inn mot enda litt bedre myfi med DAC rett i amp :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes mulighet for DSP er gull. Men og gull og kunne slå av. Tilbake til opptak og rom, det er ikke gitt at det ene er ensidig bedre på alt, snarere tvert imot. Selv om forkjempere av de ulike løsninger gjerne ser at det er mer svart-hvitt :)
    Vi får se om du kommer ut i hvit kjortel, som en av disiplene, når du har vært på kurs....:cool:

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Leste en artikkel om plastic islands. Har jo også hvalen, som nylig ble funnnet strandet på Vestlandet med magen full av plast, i minnet. Alt er skremmende, og lite hyggelig lesning! Mange av oss mennesker evner ikke å tenke lenger enn nesetippen når det går på miljø opp mot eget velvære og makelighet. Betegnende nok sitter jeg akkurat og drikker sprudlevann fra en plastflaske :p Vanskelig å kunne snu noe slikt uten et globalt felles løft. Akkurat det er en gigantisk utfordring det er vanskelig å kunne se for seg, men vi klarte jo det når det gjelder røyking.....(i hvert fall i vesten).....

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vi får se om du kommer ut i hvit kjortel, som en av disiplene, når du har vært på kurs....:cool:
    Kan du ta helt med ro. Kunnskap blir aldri feil. Tørre utfordre seg selv og ikke gå i de samme illusjonene, som endel gjør.. Og uansett er det en mulighet til å hilse på folk. Tipper jeg faller av lasset temmelig fort da jeg hverken har mic eller programmet installert ;).

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    MYFI
    Er det noe du har funnet på sjøl?
    Jeg smakte litt på uttrykket, og det smakte godt
    :)

Tipper denne er innafor i Hilversum (?):

Jeg introduserte myfi for et år eller to siden i denne tråden :) Har ikke googlet det, men det er sikkert en skalle som har brukt det før meg ;)

Jeg har hørt gjennom det nye Sadies albumet et par ganger allerede. Treffer meg ikke, men det er mulig grunnen er at jeg for tiden er litt lei sjangeren :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kan du ta helt med ro. Kunnskap blir aldri feil. Tørre utfordre seg selv og ikke gå i de samme illusjonene, som endel gjør.. Og uansett er det en mulighet til å hilse på folk. Tipper jeg faller av lasset temmelig fort da jeg hverken har mic eller programmet installert ;).
    Du får sitte på balkongen med Sluket og kommentere ;)

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du får sitte på balkongen med Sluket og kommentere ;)
    Å pludre med Sluket er alltid trivelig, fin fyr. Får ta oss en tur dit når dere kommer hit en gang :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.078

Leste en artikkel om plastic islands. Har jo også hvalen, som nylig ble funnnet strandet på Vestlandet med magen full av plast, i minnet. Alt er skremmende, og lite hyggelig lesning! Mange av oss mennesker evner ikke å tenke lenger enn nesetippen når det går på miljø opp mot eget velvære og makelighet. Betegnende nok sitter jeg akkurat og drikker sprudlevann fra en plastflaske :p Vanskelig å kunne snu noe slikt uten et globalt felles løft. Akkurat det er en gigantisk utfordring det er vanskelig å kunne se for seg, men vi klarte jo det når det gjelder røyking.....(i hvert fall i vesten).....
    ;) som en klok mann sa: "Det e for såvidt riktig det, men det e feil!"
    I makelighetens tegn glemmer hvermansen at alle monner drar, og det å ta vare på naturmiljøet starter med en selv.
    Ta beviste valg, kildesorter, gå til butikken ikke kjør om du kan osv.osv.
    Det ligger mye god ivaretagelse av miljø i positive mellom menneskelige relasjoner også, og det hele starter vel der uansett rase, religion og politikk :rolleyes:

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

;) som en klok mann sa: "Det e for såvidt riktig det, men det e feil!"
    Ikke makelighetens tegn glemmer hvermansen at alle monner drar, og det å ta vare på naturmiljøet starter med en selv.
    Ta beviste valg, kildesorter, gå til butikken ikke kjør om du kan osv.osv.
    Det ligger mye god ivaretagelse av miljø i positive mellom menneskelige relasjoner også, og det hele starter vel der uansett rase, religion og politikk :rolleyes:
    Det er for såvidt riktig det, men det e feil! :cool:

Jeg skrev om plastic islands, ikke generelt om miljøvern, og der ser det ut som om forskere mener at det er mer enn "alle monner drar" og "starte i det små" som må til for at vi skal kunne drømme om å redde havene og spill-over effekter til landjorden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn