Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.092
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke annet å si enn effekt! Jeg driter i mytene fra 80-90 tallet, få kvalitetswatt osv. Watt og plenty av det. Tåler ht 200W RMS/iec whatever, kjøp en 800watter. Så om dine ht takler 50watt har du gjort et godt kjøp imo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har ikke annet å si enn effekt! Jeg driter i mytene fra 80-90 tallet, få kvalitetswatt osv. Watt og plenty av det. Tåler ht 200W RMS/iec whatever, kjøp en 800watter. Så om dine ht takler 50watt har du gjort et godt kjøp imo
    Ja, vi får se. Jeg har foreløpig ikke turt mer enn litt i overkant av halvt volumutslag på min 2x8W rørforsterker, så Gato burde være kapabel for mer enn trio jazz på 80dB. Hvordan den blir på andre parametre sammenlignet med rørforsterkeren er et mer åpent spørsmål :)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.092
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, sikker på at du finner veien best selv egentlig. :)

Har vært forsiktig med å gape for mye om hva konkret som skjedde her lydmessig når jeg nå doblet tilgjengelig effekt , men klarer ikke unngå at euforien renner litt over i relevante temaer dessverre. Jeg er fornøyd nemlig.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.660
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Karmana, jeg støtter deg fullt ut hva det å legge dempe på ekorngenet angår, iaf om man ikke har ekornets hukommelse:rolleyes:.
    Sliter med å finne frem blant de få platene jeg har (røfflig 4 meter). Man tror man husker hvor man la de sist osv.
    Stadige skiver som forblir uåpnet, og skiver som fortjener mer snurretid.
    Ikke bra.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.144
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    På den annen side The Gunner, er morsomt å kunne gå på oppdagelsesferd i egen hylle. Flere ganger jeg har hørt musikk som jeg skulle ønske jeg hadde på vinyl, bare for å oppdage - Den har jeg jo! :)
    Sånn har jeg det også,senest i går kveld fant jeg flere plater jeg ikke ante jeg hadde :)

O

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    På den annen side The Gunner, er morsomt å kunne gå på oppdagelsesferd i egen hylle. Flere ganger jeg har hørt musikk som jeg skulle ønske jeg hadde på vinyl, bare for å oppdage - Den har jeg jo! :)
    Sånn har jeg det også,senest i går kveld fant jeg flere plater jeg ikke ante jeg hadde :)

O
    Jeg har ikke allverden med plater. En 6-700 tror jeg. Kommer stadig vekk overraskelser når jeg går gjennom med platevaskeren. Plater jeg aldri har spilt, og plater som er usprettet. Slik ønsker jeg ikke å ha det. Vi har forskjellig tilnærming, og det er selvfølgelig helt greit :) Jeg har tre tomme soverom og en loftstue i andre etasje jeg kunne benyttet til plater, men det er ikke min greie. Jeg ønsker heller å nøye meg med plassen jeg har i stuen, og nå har det begynt å bli slik at når noe kommer inn, så må noe ut. Helt greit da vinyl for meg handler mest om følelser og kunne ha "the soundtrack of my life tilgjengelig i hyllene :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, sikker på at du finner veien best selv egentlig. :)

Har vært forsiktig med å gape for mye om hva konkret som skjedde her lydmessig når jeg nå doblet tilgjengelig effekt , men klarer ikke unngå at euforien renner litt over i relevante temaer dessverre. Jeg er fornøyd nemlig.
    Har ingen problemer med å skjønne og glede meg over euforien din :) Nye amper og "barnesykdom i hardware" på en gang (så mye greier at CD-spilleren lett blir glemt). Det du har fått til er både lekkert og helt sikkert mer enn vellydende. Entusiasme fortoner seg innimellom som en knapp ressurs på HFS. Kjekt du kom tilbake :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.777
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.751
    Torget vurderinger
    2
    Ja, vi får se. Jeg har foreløpig ikke turt mer enn litt i overkant av halvt volumutslag på min 2x8W rørforsterker, så Gato burde være kapabel for mer enn trio jazz på 80dB. Hvordan den blir på andre parametre sammenlignet med rørforsterkeren er et mer åpent spørsmål :)
    Jeg deler ikke MakkinToskens utsagn om at mer effekt = bedre lyd; dette er i høy grad en sannhet med modifikasjoner. Det vil være egenskapene i høyttalerkonstruksjonen som bestemmer dette, i tillegg til andre egenskaper enn effekt i selve forsterkeren. Dvs. ting som klasse-A, feedback, strømforsyning, komponentvalg etc...

I noen tilfeller vil mindre effekt oppleves som mer, konkretisert f.eks. da jeg skiftet fra 300 Watt McIntosh til 60 Watt Spec på Tannoy DC10t, det opplevdes nemlig som om jeg gjorde nøyaktig det motsatte. I andre tilfeller, som da vi gikk fra enkel McIntosh 275 til brokoplet av samme, i Fidelitys storstue (Respons toppmodell høyttalere), effekten (sic) av dette var formidabel.

Gato-forsterkeren du har kjøpt inn, er fjernt beslektet med GamuT DI 150, en integrert forsterker jeg virkelig anser for å være en knallperle av en forsterker. Fornyelse og forenkling er ikke nødvendigvis feil, dermed har jeg stor tro på at også din Gato vil være overbevisende til hverdags. Og fest! :) Om den kan matche rørmagien gjenstår å se, men livet består som kjent av mer enn bare magiske triks.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.092
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg deler ikke MakkinToskens utsagn om at mer effekt = bedre lyd; dette er i høy grad en sannhet med modifikasjoner. Det vil være egenskapene i høyttalerkonstruksjonen som bestemmer dette, i tillegg til andre egenskaper enn effekt i selve forsterkeren. Dvs. ting som klasse-A, feedback, strømforsyning, komponentvalg etc...

I noen tilfeller vil mindre effekt oppleves som mer, konkretisert f.eks. da jeg skiftet fra 300 Watt McIntosh til 60 Watt Spec på Tannoy DC10t, det opplevdes nemlig som om jeg gjorde nøyaktig det motsatte. I andre tilfeller, som da vi gikk fra enkel McIntosh 275 til brokoplet av samme, i Fidelitys storstue (Respons toppmodell høyttalere), effekten (sic) av dette var formidabel.

Gato-forsterkeren du har kjøpt inn, er fjernt beslektet med GamuT DI 150, en integrert forsterker jeg virkelig anser for å være en knallperle av en forsterker. Fornyelse og forenkling er ikke nødvendigvis feil, dermed har jeg stor tro på at også din Gato vil være overbevisende til hverdags. Og fest! :) Om den kan matche rørmagien gjenstår å se, men livet består som kjent av mer enn bare magiske triks.
    Det var jo nettopp det du gjorde. Delte mitt utsagn...:)

Nok tull!

Mange sannheter har en modifikasjon, ingen kontroverser der. Men mitt generelle utsagn står ved lag og jeg mener at jeg har dekning for det. At du tviholder på gamle klasseinndelinger som et kvalitetstegn i seg selv og holder live i avlivede myter om feedback vitner for meg at du har stagnert på mange måter.

Faktumet er at forsterkerens oppgave er å føre signalet mest mulig uforvrengt og så uavkuttet som mulig fra den ene enden til den andre, intet annet. Headroom og lineæritet er da stikkord i den sammenheng. Siden de fleste av oss har liten oversikt over hva signalet inneholder til enhver tid, vil jeg råde folk til å gi det mest mulig plass, relativt til lydnivået man liker og høyttalere som drives selvfølgelig.

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.751
    Torget vurderinger
    2

Det var jo nettopp det du gjorde. Delte mitt utsagn...:)

Nok tull!

Mange sannheter har en modifikasjon, ingen kontroverser der. Men mitt generelle utsagn står ved lag og jeg mener at jeg har dekning for det. At du tviholder på gamle klasseinndelinger som et kvalitetstegn i seg selv og holder live i avlivede myter om feedback vitner for meg at du har stagnert på mange måter.

Faktumet er at forsterkerens oppgave er å føre signalet mest mulig uforvrengt og så uavkuttet som mulig fra den ene enden til den andre, intet annet. Headroom og lineæritet er da stikkord i den sammenheng. Siden de fleste av oss har liten oversikt over hva signalet inneholder til enhver tid, vil jeg råde folk til å gi det mest mulig plass, relativt til lydnivået man liker og høyttalere som drives selvfølgelig.
    Aksepterer ditt ståsted, selvsagt. Jeg benytter ikke klasse som kvalitetsbeskrivelse, kun som en av flere variabler som vil påvirke sluttresultatet.
    Jeg er subjektivist, og gir som prinsipp en god dag i hvordan ting måler, så lenge jeg liker det jeg velger å bruke pengene på.

Måling og konstruksjonsprinsipper er for konstruktører, lytting til musikk, og derigjennom opplevelser, er lytterens privilegium.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.092
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Aksepterer ditt ståsted, selvsagt. Jeg benytter ikke klasse som kvalitetsbeskrivelse, kun som en av flere variabler som vil påvirke sluttresultatet.
    Jeg er subjektivist, og gir som prinsipp en god dag i hvordan ting måler, så lenge jeg liker det jeg velger å bruke pengene på.
    Vil legge til at innlegget ble skrevet i lykkerus og delvis moderert av meg selv et innlegg senere. ;) Jeg tror vi er enige om at det er forbehold ved det meste.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg tenkte det må jo være skikkelig rart:)

O
    Noenlunde betryggende, selv om noen, ikke meg selvfølgelig, vil lure på hvordan du kom på en sånn one-liner :cool::D
    Det bare popper opp ;)
    Neida det er i fra en humor serie som gikk på NRK :)
    O
    Dette minner da veldig om den gamle problemstillingen:

Hva gjør du om du får gåsehud på "snabben"?
    Har hørt den, men Evo har sikkert også sett den TV :D

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.660
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ah, jobben ferdig og det er øltime(r) i Drotningsvik, godt akkompagnert av fine innlegg fra kitsch-eiere og haifai-anakronister :cool::)

Det er mye å irritere seg over.....hvis man vil. Jeg kunne irritert meg over at lokasjonen til forsterkeren min er ukjent da Posten ikke gjør annet enn å skylde på andre og ikke har giddet å oppdatere sporingen siden onsdag. På den annen side, kan man klage når vellyd produseres i stuen fra en strålende rørforsterker. Neppe.

Jeg kunne jo også latt meg irritere over langtidsmeldingen for forsvarssektoren som ble lagt frem i dag. Høyre er og blir et parti som kun har det i kjeften når det gjelder Forsvaret. Ekstra skremmende når jeg leser VG, og synes Lysbakken er den som treffer bulls eye. Skal ikke diskutere det mer, vi blir forhåpentligvis ikke angrepet de neste 15 årene og da er det jo ingen grunn til å la seg irritere.....trur eg.

Jeg kunne jo også latt meg irritere over at solen brøler i den rettmessige hovedstad og har visst planer om å gjøre det i ganske lang tid fremover. Dette genererer jo forventninger fra husets ualminnelig mye bedre halvdel om hagearbeid. Ingen grunn til å la seg irritere. Jesus gikk frivillig til korset så da får jeg vel tåle å fjase litt rundt i hagen.

Det er derimot mye å glede seg over. Frisk, i jobb og med et stabilt ekteskap, men det er nå en gang ikke slikt tråden handler om.....heldigvis.

En liten hverdagsglede er at jeg nå spiller Zappa. Zappa irriterer av forskjellige grunner kona grenseløst, så hun har flyktet ut i drivhuset sitt. Vi får se hvordan stemningen er nå hun kommer tilbake. Kanskje jeg må endre fra stabilt ekteskap til noenlunde stabilt ekteskap.

Tråden tar jo innimellom for seg fluidum som både løfter stemning og musikkglede. I den forbindelse nytes en velfortjent APA etter å ha trasket hjem fra jobb. Senere i kveld blir det rødvin. Jeg hadde tidligere en vinkjeller som jeg brukte litt penger på, men nå fokuserer jeg mest på virkning i forhold til pris. I den forbindelse er det en absolutt glede at jeg i går fant en frisk rødvin fra Sicilia til den nette sum av 125 penger. Den kommer til å bli en god venn på terrassen i sommer. Kanskje jeg kan drikke såpass mye at jeg tjener inn til noe haifai. Absolutt noe å være glad for.

Det er bare unntaksvis jeg kommer med musikktips i tråden. Sikkert fordet jeg er så lat at jeg sjeldent trykker play på det som andre legger ut. Jeg har de siste dagene scrollet meg litt rundt på Tidal og innsett hvor totalt jeg er ute å kjøre på ny musikk. Fant mye ræl, men noe gull. Jeg anbefaler de som ikke har hørt debuten til J.S. Ondara om å sjekke mannen ut. Mannen....hmmmm....han høres definitivt ut som en dame når han synger. Fikk litt tanker om Tracy Chapman da jeg hørte musikken, uten at jeg er helt sikker på hvorfor. Første lytt syntes jeg det virket ålreit, og andre runde satt det. Melodiøst og fengende. Hvis ikkehelgen kun skal gå i gamle spor er platen hans et godt sted å starte.....og kanskje gi to runder.

715F9154-15E5-48C9-A33E-DD8489DFADF4.jpeg

Det er vel et par setninger eller syv over som kanskje ikke skal leses for bokstavelig :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med Gato, den vil du kle :). Husker roeng og jeg hørte den for mange år siden i Horten. Ble mektig imponert.

Hagen er og blir et nødvendig onde slik jeg ser det. Og hær bevilgningen ser lysere ut for et panser-fjols som meg.. Men vi er nok enige.. Uten å gå i dybden på det.

Det har vært fint å legge røyk fra dette nettstedet, ikke viet det en tanke. Men det er bla denne tråden som får meg til å innse at jeg har savnet det litt :)

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    God helg Karmana. Er fortsatt spent optimist på din første test av Gato. Savner min som er over en uoverstigelig landegrense. Godt anlegget hjemme spiller minst like bra

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.775
    Sted
    Bartistan
    Zappa irriterer av forskjellige grunner kona grenseløst, så hun har flyktet ut i drivhuset sitt. Vi får se hvordan stemningen er nå hun kommer tilbake. Kanskje jeg må endre fra stabilt ekteskap til noenlunde stabilt ekteskap.
    ;););)
    Fra ett av mine tidligere liv: 'Jeg kan høre på Zappa men da kan jeg jo ikke gjøre noe annet'
    Hun hørte ganske lite på Zappa ;)

EDIT: I bil med datterselskapet som er ca 17 og ganske semi-emo, langt nord i Finland, på tur enda lengre nord... Zappa kødder med Make A Sex Noise i live versjon. DET var kleint, det ;)

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med Gato, den vil du kle :). Husker roeng og jeg hørte den for mange år siden i Horten. Ble mektig imponert.

Hagen er og blir et nødvendig onde slik jeg ser det. Og hær bevilgningen ser lysere ut for et panser-fjols som meg.. Men vi er nok enige.. Uten å gå i dybden på det.

Det har vært fint å legge røyk fra dette nettstedet, ikke viet det en tanke. Men det er bla denne tråden som får meg til å innse at jeg har savnet det litt :)
    Kjekt at du liker å være innom tråden, HC :) I tillegg er det jo også velkomment at du legger vekk verktøyet innimellom og frekventerer denne lille men akk så gjentagende haifai-oasen.

Ingen tvil om at din gamle våpengren kom bedre ut enn oss. Vi får diskutere mangelen på fortreffelighet i helheten neste gang vi treffes.

Betryggende å høre at du fikk et godt inntrykk av Gato-ampen som er på inngående. Jeg tviler egentlig ikke et øyeblikk på at den er bra, så vil tiden vise om den er ear-candy for meg i mitt oppsett. Hadde jo selvfølgelig vært best å få testet først, men det er jo ikke så lett når den står på feile siden av fjellene :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    God helg Karmana. Er fortsatt spent optimist på din første test av Gato. Savner min som er over en uoverstigelig landegrense. Godt anlegget hjemme spiller minst like bra
    Hehe, vi er litt i samme situasjon, Jon. Begge lider ingen haifai-nød hjemme, men har en Gato forsterker vi ikke får hørt på. Satser på at jeg ikke må vente like lenge som du må i karantene hvis lengselen etter hytta blir for sterk :) Ha en finfin helg!

• Liker
    Reaksjoner: Jon

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Zappa irriterer av forskjellige grunner kona grenseløst, så hun har flyktet ut i drivhuset sitt. Vi får se hvordan stemningen er nå hun kommer tilbake. Kanskje jeg må endre fra stabilt ekteskap til noenlunde stabilt ekteskap.
    ;););)
    Fra ett av mine tidligere liv: 'Jeg kan høre på Zappa men da kan jeg jo ikke gjøre noe annet'
    Hun hørte ganske lite på Zappa ;)

EDIT: I bil med datterselskapet som er ca 17 og ganske semi-emo, langt nord i Finland, på tur enda lengre nord... Zappa kødder med Make A Sex Noise i live versjon. DET var kleint, det ;)
    Haha, mye med tekstene til Zappa som passer seg best uten ungene i nærheten. Like greit at poden ikke var tilstede før i dag når jeg trykket play på Sheiken, og Zappa begynte på I have been in you, baby. You have been in me ;)

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.775
    Sted
    Bartistan
    ^ Det var ikke jeg som fant det kleint, men Hr Z's lyrikk finner jeg ofte mer plump enn smart når den beveger seg sør for navlen.
    Men jeg er jo en sart og tander liten blomst, så... :p

PS: Har du egentlig lov å være oppe såpass langt utpå tidligkvelden?

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    ^ Det var ikke jeg som fant det kleint, men Hr Z's lyrikk finner jeg ofte mer plump enn smart når den beveger seg sør for navlen.
    Men jeg er jo en sart og tander liten blomst, så... :p

PS: Har du egentlig lov å være oppe såpass langt utpå tidligkvelden?
    Fikk strukket det, men litt etter midnatt ble jeg sendt marsj i seng ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har benyttet dagen til å sitte i kø på gjenbruksstasjonen på Djeveløya. Hva gjør man ikke for å slippe å luke i hagen. Pest eller kolera! Nå er det heldigvis tid for Cremant og Steve Harley :)

Siden jeg ikke tjener nok penger til å bli rik, har jeg bestemt meg for å spare meg rik. I første omgang har jeg spart 112 kr på Ortofons testplate. Kommer sikkert til nytte for meg med fast arm, fast headshell og tre skruer til PU :D

C86885DA-3389-48D8-A8F4-76E0AF81434F.png

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.092
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kjekk den plata. Hørte på den meste av formiddagen i går.:( Ikke plata man setter på, slår seg ned og knekker en øl.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er når man karrer seg opp på en fjellknatt man kan tenke over de store og filosofiske spørsmålene i livet...........som om man skal oppgradere streameren eller når PUen må byttes ;)

71AE5050-DC3E-4618-BBBA-1550F4155327.jpg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er når man karrer seg opp på en fjellknatt man kan tenke over de store og filosofiske spørsmålene i livet...........som om man skal oppgradere streameren eller når PUen må byttes ;)

Vis vedlegget 580956
    Tynn luft i strandsona der? :)... Tanker om de viktigste tingene må til.. Bilde av dagens pisk ut i naturen..

FB_IMG_1587312154735.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Vis vedlegget 580956
    Tynn luft i strandsona der? :)... Tanker om de viktigste tingene må til.. Bilde av dagens pisk ut i naturen..

Vis vedlegget 580960
    Kjekk i kjeksen på innlandet :mad:;) Fjellknatten min var på 350moh og jeg måtte gå opp og ned en annen knatt for å komme dit. Ble sikkert over 500 høydemeter, noe jeg i går kjente var mer enn nok for et litt utrent haifai-håvve :D

pent vær inni dalom også ser jeg :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Vis vedlegget 580956
    -Har du vært på Festningen eller på Liatårnet?

mvh
    Opp Pyttane og til Liatårnet. Veien til festningen er vel den som ses fra midt i bildet og bortover mot høyre :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.371
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 580956
    -Har du vært på Festningen eller på Liatårnet?

mvh
    Opp Pyttane og til Liatårnet. Veien til festningen er vel den som ses fra midt i bildet og bortover mot høyre :)
    Sprekt! :)

Et bratt stykke vei, det der.

Mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I påvente av en forsterker å leke med, har jeg endt opp med å bli mer aktiv på Facebook enn jeg noen gang har vært. Tror jaggu jeg har lagt ut tre innlegg på under en uke. Gjenbruk er jo sånn i vinden at jeg legger ut den jeg skrev i går her. Hvem vet, det er kanskje noen som gidder å lese hele greien :)

Deilig å våkne opp til en flott vårdag! Hva gjør man når solen skinner og det noen timer er så varmt at man kan defilere rundt i hagen i bare t-skjorte. Jo etter å ha sutret store deler av vinteren om vær og temperatur, hiver man seg rundt for å finne en liten fjelltopp å bestige. Vel fremme er det selvfølgelig såpass vindfullt og hustrig at man må pakke seg inn for ikke å fryse. Vel hjemme igjen er det selvfølgelig begynt å bli kjølig. Vi nordmenn har ofte en vidunderlig mangel på logikk i våre valg.

En av de fine tingene med slike turer er at folk begynner å hilse og smile til hverandre. Forunderlig mange på veien valgte likevel å bøye hodet uten så mye som et lite nikk. Jeg har alltid lurt litt på hvilken type mennesker dette er. De som velger å ikke smile/nikke/hilse når vi passerer hverandre i naturen. Kanskje de har en dårlig dag, men likevel... Det var likevel påfallende mange forknytte sjeler på turen i dag. Vet de ikke at man skal hilse/smile/nikke i Norge når de er på et sted det ikke går busser! Jeg tror den norske tur-kulturen er under angrep. Her må politikerne ta tak. Helt klart en sak for FrP og Senterpartiet.

En dugnadsgjeng hadde satt opp små trebroer på våte områder på stien. Veldig praktisk! Jeg registrerte likevel at noen av disse broene hadde trengt vedlikehold. Hvor var denne late dugnadsgjengen? Visste de ikke at jeg kom i dag! Har de ikke hørt om HMS! Nei, her må det skjerping til slik at anstendige mennesker, som ikke har tid til aktiviteter til gode for fellesskapet, kan komme seg tørrskodd omkring på tur. Makan til latskap!

Det var helt klart mange flere mennesker på tur i dag enn hva som er vanlig på en søndag. Kan grunnen være at alle badekropp-studiene er stengt. Det må da være andre steder de kan trene slik at skogens kongler som meg kan nyte noenlunde uberørt natur i fred! Nei Erna, her gjelder det å få åpnet opp kongeriket igjen slik at folk kan flytte tilbake til Tarzan-fabrikkene. Vi kan jo ellers risikere at de liker å være ute og oppta dyrbar plass på stiene rundt omkring fremover.

Vel fremme på toppen av fjellknatten ble jeg belønnet med en nydelig utsikt. Dette gir jo tid til ettertanke og man kan filosofere over de viktige tingene i livet.......meg, meg og på en særdeles god dag, andre (fordrer jo selvfølgelig at dette ikke gir negative konsekvenser for meg). Selv er jeg litt bekymret for hvordan denne Korona-krisen utvikler seg. Ikke misforstå, jeg kjenner mitt samfunnsansvar og er komfortabel med å redde liv gjennom å sitte hjemme på sofaen eller se Netflix (selvfølgelig gitt at jeg er litt jobblei og det er drittvær ute). Jeg er litt mer usikker på om dette er rette strategien fremover nå når det blir varmere i været. Jeg ønsker selvfølgelig å være med i samfunnsdugnaden, men det må da være mulig å eksempelvis inkludere muligheten for en utepils eller tre. Her må Høie komme på banen med passende tiltak slik at jeg kan redde liv på en mer konstruktiv måte enn i dag. Kall meg gjerne samaritan, men det er viktig at vi trår til for andre!

Jeg skjønner at sommerferien i år sannsynligvis ikke kan tilbringes i utlandet. I går bestilte vi derfor norgesferie. Det blir hotellferie østenfor folkeskikken. Kan ikke huske sist gang jeg ferierte i Norge, men hva gjør man ikke for å starte samfunnsmaskineriet og bidra med sin nødvendige skjerv. Det skal bli befriende å kunne klage på bensin- og ølprisene på turen, ja for ikke å glemme snus-prisene. Vi finner sikkert noe annet å klage på også, ingen skal beskylde oss for ikke å være kreative på det området. Sånn sett er det godt å ha lært at alt jeg ikke liker er fake news. Jeg betrakter derfor det meste av det som skjer rundt oss i verden som fake news, og forlanger derfor en velfortjent og enda større sølvskje opp i stumpen.

Det legges vel ut rundt 4 milliarder utsiktsbilder på Facebook hver dag. Jeg legger likevel ved mitt bilde fra turen da jeg vet at alle er kolossalt opptatt av akkurat meg og mitt bilde.

7C5324EB-4FB2-4E65-BC61-AC1BF82C5ABB.jpg

PS. teksten over er kanskje ikke helt fri for ironi og sarkasme :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn