Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.100
    Vi må snakke litt mer om Bayern tror jeg.;)
    Det kan ordnes over en bayer vet du :rolleyes:
    Men lov nå ikke for mye gutta mhp å dra på messa i Munchen i 2016.
    Bare gjør det. Dere vil bli ganske så satt ut på første turen.
    Nær sagt ABSOLUTT alt av kjent HiFi utsyr er der, og speller i en eller annen form.
    Og messa vokser og vokser.
    For 8 år siden var det et "slit" å komme gjennom 2 haller med 2 etasjer, nå er det treogenhalv hall i to høyder.
    Så her er det bare å sale opp gutta.
    Om en liten måned reiser jeg ned for syvende gang :cool:
    Det er det nærmeste jeg kommer religion og pilgrimsferd i mitt liv :rolleyes:

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kan virke som 2016 blir debut for endel til Munchen.. Tror det kan bli bra på flere områder jeg.. Tomz og blues er med..Så får vi se om det er andre som tør.. :eek:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Endelig på vei mot Nederlandene. I den forbindelse oversendes litt norsk hverdagsrealisme fra flyplassen i Munchen.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Venter gjester så kona sendte meg ut etter grillkull. Ypperlig anledning til å snike seg opp på Rhapsody Audio et par timer. I dag hadde de et par demoer av de "nye" kreasjonene til den gamle Sonus Faber guru, Franco Serblin. Storebroren har jeg hørt før, mens lillebroren har jeg ikke fått sjekket ut tidligere.

Forsøkte å være litt fornuftig i dag og gikk først i det lille rommet hvor de spilte på småkarene sammen med cd spiller og forsterker fra Moon. Et bredt og godt integrert lydbilde og ikke minst en veldig fin klang er vel det beste jeg kan komme med. På instrumental jazz og kvinnevokal låt dette veldig bra. Satt likevel med følelsen av å mangle noe. Uten subwoofere blir det litt for snilt og hyggelig etter min smak, og jeg ender opp i betrakterrollen istedenfor å la meg engasjere og involvere av musikken. Dette hadde nok blitt spesielt fremtredende hvis de hadde spilt mer av "min" musikk. I utgangspunktet er jeg også skeptisk til det visuelle med slike pidestallhøyttalere (liker dine gismo :)), og disse er etter mitt syn ikke behagelige for øyet.

Skriver litt om storebrødrene senere....

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skal ikke kjøpe deg et par slike hvite boller da tomz... Vi var jo begge litt fasinert av de..

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skal ikke kjøpe deg et par slike hvite boller da tomz... Vi var jo begge litt fasinert av de..
    Han driver vel å plasserer dem rundt omkring for å optimalisere klangen i rommet. Med tanke på lyden vi hørte fra dem er jeg ikke i tvil om at de sikkert gir et bidrag, uten at jeg er i stand til å identifisere det eller bry meg nevneverdig om det :p:D

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.459
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Han driver vel å plasserer dem rundt omkring for å optimalisere klangen i rommet. Med tanke på lyden vi hørte fra dem er jeg ikke i tvil om at de sikkert gir et bidrag, uten at jeg er i stand til å identifisere det eller bry meg nevneverdig om det :p:D
    Sånne boller er vel egentli brukt i det spirituelle? :) såkalte "chakra boller"? :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Sånne boller er vel egentli brukt i det spirituelle? :) såkalte "chakra boller"? :)
    Ganske så spirituelt det han driver med i andre etasje, men et dult borti en av disse krystallbollene så høres lyden leeeengggee :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.459
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ganske så spirituelt det han driver med i andre etasje, men et dult borti en av disse krystallbollene så høres lyden leeeengggee :)
    Ja de skal være "innstilte" på frekvensen til de ulike chakraene i kroppen.. så man tar en pinne å snurrer pent på kanten for å lage lyden osv.. :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.257
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Venter gjester så kona sendte meg ut etter grillkull. Ypperlig anledning til å snike seg opp på Rhapsody Audio et par timer. I dag hadde de et par demoer av de "nye" kreasjonene til den gamle Sonus Faber guru, Franco Serblin. Storebroren har jeg hørt før, mens lillebroren har jeg ikke fått sjekket ut tidligere.

Forsøkte å være litt fornuftig i dag og gikk først i det lille rommet hvor de spilte på småkarene sammen med cd spiller og forsterker fra Moon. Et bredt og godt integrert lydbilde og ikke minst en veldig fin klang er vel det beste jeg kan komme med. På instrumental jazz og kvinnevokal låt dette veldig bra. Satt likevel med følelsen av å mangle noe. Uten subwoofere blir det litt for snilt og hyggelig etter min smak, og jeg ender opp i betrakterrollen istedenfor å la meg engasjere og involvere av musikken. Dette hadde nok blitt spesielt fremtredende hvis de hadde spilt mer av "min" musikk. I utgangspunktet er jeg også skeptisk til det visuelle med slike pidestallhøyttalere (liker dine gismo :)), og disse er etter mitt syn ikke behagelige for øyet.

Skriver litt om storebrødrene senere....

Vis vedlegget 316371 Vis vedlegget 316372 Vis vedlegget 316373
    Artig at du skriver litt om sånne "småtalere" også TOMZ, takker for innspill om mine smådamer, de er jo litt mere røslige i "leggene" enn disse slektningene her men jeg syns allikevel de klarer seg på grei måte de her også;) Men nå er jo jeg litt "italiener" da..:cool:
    At du lett savner en/to godt integrerte kvalitets sub`er kan jeg lett forstås, du sitter jo hjemme med 4stk 9" keramikk tallerkener som fundament i bunnen;);)
    De Moon boksene der kan jeg lett like! Blir artig å høre om de andre som rekker helt ned i gulvet:)

gismo

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ser veldig godt. Får ikke akkurat assosiasjoner til slankemat, men det er jo helg!

Final

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tok du ikke bilde av den lille bollen bak oppsettet... Tipper du ikke tør spørre Harry om hva den koster.. Han er glad i tweaks , det er kult på en måte. Bare en ikke går seg helt vill heller da.. :)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ser veldig godt. Får ikke akkurat assosiasjoner til slankemat, men det er jo helg!

Final
    Dette goddagmamm øksrskaft innlegget vsr et svar på innlegg 2559. Aner ikke hva som skjedde!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tok du ikke bilde av den lille bollen bak oppsettet... Tipper du ikke tør spørre Harry om hva den koster.. Han er glad i tweaks , det er kult på en måte. Bare en ikke går seg helt vill heller da.. :)
    Har stått der alltid. Spør aldri hva gjøkuret koster når jeg drikker øl i Bayern!

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har en bøtte med verdens beste sanger. Dette er en av dem. Brother Aaran Neville er vel litt elsk eller hat, men meg treffer han i hjerteroten. Her med en Dylan cover fra Yellow Moon med sine brødre. Forøvrig en plate som bør finnes i et hvert noenlunde møblerte hjem. Blir defintivt ikke verre når han har Herr Lanois med på laget.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.100
    Ja de skal være "innstilte" på frekvensen til de ulike chakraene i kroppen.. så man tar en pinne å snurrer pent på kanten for å lage lyden osv.. :)
    Ehhhh...kremt, slike "chakra" boller skal være laget av messing/bronse, og ikke glass eller krystall såvidt jeg vet.
    Og så skal man ikke dra hvilken som helst trepinne rundt kanten.
    Forøvrig utrolig ren klang i disse bollene.
    Men nå må jeg rekke min flygende tallerken tur tilbake til Alpha Centauri.
    Mer om "chakra" boller senere :rolleyes:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ehhhh...kremt, slike "chakra" boller skal være laget av messing/bronse, og ikke glass eller krystall såvidt jeg vet.
    Og så skal man ikke dra hvilken som helst trepinne rundt kanten.
    Forøvrig utrolig ren klang i disse bollene.
    Men nå må jeg rekke min flygende tallerken tur tilbake til Alpha Centauri.
    Mer om "chakra" boller senere :rolleyes:
    Krystallboller er helt legitimt det visstnok Powern.. Artig sak det hele, og klangen kan ingen ta ifra de. Uansett hva en tror effekten er. Er Alpha Centuri det nye navnet på Særp ? Stilig.. :cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Sto å gnagde litt med Harry på Rhapsody før jeg la røyk. RoDa utfordret meg litt på om de har en Rhapsody sound som gjør at det meste låter noenlunde likt. Noen linjer om det senere. Kanskje mer interessant var at de har planer om å få demonstrert spolebånd og mastertapes neste måned. Hilversum goes Drøbak :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.171
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

Ingen vits i med belæring og teoritisering rundt dette med Shakra /boller/gonger.
    Her er det empirisk kunnskap som gjelder.
    Det har vi i massevis, og det er tidligere dokumentert i flere innlegg i denne tråden.:cool:

Sjøl har jeg hatt en slik fra Målerås glasbruk i Småland i flere år, og at den gjør forskjell er lett å høre. Diameter på bollen er ca 30 cm.
    den "synger".

Som vanlig flotte bilder av lekkert utstyr fradeg tomz.
    Morsomt at du har hørt et "gismoanlegg".
    Tipper det låt lekkert til det bruket du nevner. Skreddersydd til slikt. Classy.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt at du stakk innom innimellom all pakkingen, blues :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Etter litt lytting på småkarene til Franco Serbling var det tid for å sjekke ut de større guttene hans. Har hørt de en gang tidligere uten at de traff helt innertier hos meg i forhold til andre demoer jeg har hørt i samme rommet. Lar meg likevel innponere av mannen og alt han har fått til med Sonus Faber, for så å starte opp for seg selv i mer enn godt voksen alder. Synd at penalet kalte på ham ikke lenge etter. Det er definitiv en annerledes form på Ktema sammenlignet med SF, men estetikk har fremdeles stått i høysetet. Formen på dem blir nok litt elsk eller hat, og for min del blir de litt for spesielle til at jeg ville tømt bankkontoen for å plassere dem i min stue.

Elektronikken de var satt opp med burde gi høyttalerne de beste arbeidsforhold. Spurte Harry hva han tenkte rundt en egen housesound for Rhapsody. Han mente at mye nok var gjennkjennbart i lydbildet med tanke på hvordan de tunet de forskjellige systemene som blir demonstrert i rommet. I den forbindelse vil det ha store likhetstrekk i hvordan det låter, noe som blir forsterket gjennom at de vanligvis spiller på store transistortrinn og dynamiske høyttalere i eliteklassen. Videre er fokus for tuningen på musikk og ikke imponatoreffekter, noe jeg følger ham på. Han mente at ved å tune med musikk som fokus vil høyttalerenes egensignatur og kvalitet til å formidle musikk stå igjen og være mulig å sammenligne etter noen besøk på demoene hos dem. Ingen kan ta fra dem at de kan lyd, men må innrømme at jeg av og til har problemer med å høre de store forskjellene på systemene de presenterer. På den annen side handler det vel helst om nyanser og egensignatur når det presenteres high end systemer i samme divisjon tunet i det samme rommet.

Hvordan spilte så Ktema. Nå er jeg ingen ekspert på Sonus Faber, men de skal jo tradisjonelt ha en litt tilgivende og varm klang. Det er ikke tvil om Ktema leverte kvalitet på de vanlige hifi parametrene. Likevel synes jeg det låt litt slankt da jeg lyttet fra bak i lokalet, noe som bedret seg ved nærfeltslytting. Veldig forenklet fikk jeg litt av samme følelsen jeg tidligere har fått med klasse D forsterkere. Det kan derfor godt være at det ble levert den ypperste kvalitet, men at jeg foretrekker litt forvrengning og litt mer varme og fylde i lydbildet. Ktema eide liksom ikke hele lokalet som jeg tidligere har hørt med en del andre høyttalere. Lyden var flott, bevares, men kanskje det ble litt for riktig og dermed litt uengasjerende for meg. Vet ikke om dette helt gav mening, men ta det for hva det er, noe tanker over kaffekoppen på en søndag morgen :)

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.257
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takker igjen for deling, synspunkter og bilder TOMZ, syns du tenker og beskriver veldig bra jeg, lett forståelig norsk
    på nederlandsk som vi kjenner oss godt igjen i;);):cool:
    Og som du sier, uten å ha hørt en tone av dette oppsettet... men bare ser på bilder og tenker...., kan jeg med et skudd i blinde følge deg på at dette muligens kunne bli "litt for riktig og slankt" i rommet til Harry...:rolleyes::confused:
    Mener å huske at ingen av Franco Serbling to siste kreasjoner er noen "bassdrenger"..

gismo

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.220
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    I det minste dekorative da, og gjør antagelig ingen skade - med mindre de kommer i svingning og "synger" med såklart......

Takk for bilder og beskrivelser, artig lesning!

:)

/ Morten

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Klasse B? Eller mente du D?

Nei, tynn lyd vil en klart ikke ha. Hva tror du er grunnen til at du opplevde de litt fyldigere når du satt nære? Kan det si noe om spredningen?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.257
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Nei, tynn lyd vil en klart ikke ha. Hva tror du er grunnen til at du opplevde de litt fyldigere når du satt nære? Kan det si noe om spredningen?
    Viss det er Moon ampen som drar lasset på dette bildet vil jeg tro den er en klasse A-B..???

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Skulle selvfølgelig være de opplevelsene jeg har hatt med klasse D amper :)

Hakkje peiling på spredningskarakteristikk og slikt, bare lytter og koser meg jeg :p:)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har ikke behov for å kjøpe noe haifai for tiden, men det er jo gøy å tweake litt. Siden mine pølsefingre bør holdes langt unna strømførende produkter har jeg gått til innkjøp av System and Magic Phase Survival Kit. Som militær offiser er jo survival kit noe en bare må ha :D

Ganske så kilent å få kjøpt den av en av de norske forhandlerne som fører denne saken. Tok først seks dager før han svarte på mailen min og kom med et pristilbud. Jeg svarte umiddelbart at jeg slår til og at han bare kunne sende meg kontonummeret så skulle jeg overføre penger. Ga ham også beskjed at jeg får momsen refundert og at jeg derfor skulle sende ham skjemaet for dette (som tar under to minutter å fylle ut). Deretter har det vært tyst. Etter nok en uke tenkte jeg det kunne være på sin plass å minne ha på handelen, uten at jeg enda har fått tilbakemelding. Kan jo være mange grunner til dette som sykdom eller noen andre greier. Tror likevel det handler om en latkuk som syntes det var for lite penger til å gidde å ta momsarbeidet. Forsovet helt greit, men å ikke bry seg med å gi meg en tilbakemelding anser jeg som useriøst :mad:

OHC er det forskjellige meninger om. Har brukt dem et par ganger tidligere og har vært meget fornøyd med service og oppfølging begge gangene. Sendte dem en melding i morges, og en time etterpå var handelen gjennomført til samme pris som hos den andre forhandleren. Liten tvil om hvem jeg foretrekker av de to forhandlerne :)

image.jpg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.257
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Har ikke behov for å kjøpe noe haifai for tiden, men det er jo gøy å tweake litt. Siden mine pølsefingre bør holdes langt unna strømførende produkter har jeg gått til innkjøp av System and Magic Phase Survival Kit. Som militær offiser er jo survival kit noe en bare må ha :D

Ganske så kilent å få kjøpt den av en av de norske forhandlerne som fører denne saken. Tok først seks dager før han svarte på mailen min og kom med et pristilbud. Jeg svarte umiddelbart at jeg slår til og at han bare kunne sende meg kontonummeret så skulle jeg overføre penger. Ga ham også beskjed at jeg får momsen refundert og at jeg derfor skulle sende ham skjemaet for dette (som tar under to minutter å fylle ut). Deretter har det vært tyst. Etter nok en uke tenkte jeg det kunne være på sin plass å minne ha på handelen, uten at jeg enda har fått tilbakemelding. Kan jo være mange grunner til dette som sykdom eller noen andre greier. Tror likevel det handler om en latkuk som syntes det var for lite penger til å gidde å ta momsarbeidet. Forsovet helt greit, men å ikke bry seg med å gi meg en tilbakemelding anser jeg som useriøst :mad:

OHC er det forskjellige meninger om. Har brukt dem et par ganger tidligere og har vært meget fornøyd med service og oppfølging begge gangene. Sendte dem en melding i morges, og en time etterpå var handelen gjennomført til samme pris som hos den andre forhandleren. Liten tvil om hvem jeg foretrekker av de to forhandlerne :)

Vis vedlegget 316539
    Hyggelig med forhandlere som ønsker å handle, trist med de som ikke gidder:)
    Men denne Magic Phase Survival , er dette beregnet på Genever i små flotte Hadelandsglass TOMZ...:rolleyes::cool:

gismo

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Genever er uansett nok et bedre tweaks enn disse...Ert,ert...Sa han som har masse tweaks og dubbeditter...

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Vis vedlegget 316539
    Hyggelig med forhandlere som ønsker å handle, trist med de som ikke gidder:)
    Men denne Magic Phase Survival , er dette beregnet på Genever i små flotte Hadelandsglass TOMZ...:rolleyes::cool:

gismo
    Den nede til venstre plasseres i nesen til testobjektet. Lyser det ikke rødt må det etterfylles med Genever. Tør minne om at dette ikke er noen simpel lysdiode som lyser for ingenting :)

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.100

Vis vedlegget 316539
    Dette "survival kitet" har vi også i Øssfold på Klavestadhaugen.
    Om ikke lenge når de efterlengtede 2 x 16A kursene er installert in dem Peisenschtûbe, vil dette kittet bli flittig brukt under oppkobling av 16-17 strømslukende dubbeditter :cool: men som du er inne på TOMZ, kan den ene dingsen brukes som alkometer for deretter å måle fase på eventuelle vriompeiser man har på besøk.

Så litt pirk. Het ikke den salige Sonus Faber guruen Franco Serblin uten bling :rolleyes:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.257
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Vis vedlegget 316539
    Dette "survival kitet" har vi også i Øssfold på Klavestadhaugen.
    Om ikke lenge når de efterlengtede 2 x 16A kursene er installert in dem Peisenschtûbe, vil dette kittet bli flittig brukt under oppkobling av 16-17 strømslukende dubbeditter :cool: men som du er inne på TOMZ, kan den ene dingsen brukes som alkometer for deretter å måle fase på eventuelle vriompeiser man har på besøk.

Så litt pirk. Het ikke den salige Sonus Faber guruen Franco Serblin uten bling :rolleyes:
    Stemmer det Power`n, dette med "bling" har kommet på de senere modeller...:cool::cool:

gismo

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn