Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vet ikke forutsetning Norling bygger SK Brann på.. Men det er faktisk mulig for de å rykke ned en divisjon til med det spillet de hadde i dag. Kondolerer!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I min søken etter viten henvender jeg meg til kilden.

Har fått en flaske Genever av en takknemlig kunde, men som uvitende og avsidesboende slostril er jeg ikke kjent med materien: Hvordan drikker man dette stoffet? Ufortynnet? I drammeglass? Nedkjølt?

Takker for alle tips, ville sette pris på en liten innføring.

@RoDa: Har ikke du kuttet ut vinyl en gang før da, og hvor lang tid tok det før du ramlet ut på kjøret igjen?

mvh
    Henvende seg til kilden, tkr? Hårfin balanse mellom berømt og beryktet ;)

Drammeglass, og helt klart ufortynnet. Er den blank serverer nederlenderne den helst fra fryseboksen. Dermed så kald at hvis du er stø på hånden skal innholdet i midten av glasset være over kanten på glasset. Prøv, det funker :) Er den brun og fatlagret snakker vi kjølig romtemperatur for å ikke drepe smaken. Blir vel som vi tenker akevitt i Norge.

Vet egentlig ikke om de bruker den til mat slik vi gjør med akevitt. I motsetning til de fleste nederlenderne har jeg gjerne et glass øl som tilbehør. Det kalles her nede for Kopstootje som jeg tror betyr springskalle...... Enjoy :)

• Liker
    Reaksjoner: tkr

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vet ikke forutsetning Norling bygger SK Brann på.. Men det er faktisk mulig for de å rykke ned en divisjon til med det spillet de hadde i dag. Kondolerer!
    Er blitt så gale at jeg egentlige bare flirer av hele klubben :) En god stund siden jeg mistet troen på Norling. Sikkert mye som er galt med Brann, men Norling sitt spillesystem, som de har brukt halvannet år på å perfeksjonere mislykketheten av, bør nå ut med badevannet. Er vel ikke noen stor tilhenger av å alltid skylde på treneren, men det er definitivt det første og beste skrittet for Brann. Skylder deg en øl hvis han ikke har fyken i løpet av kvelden/morgendagen.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trist med Brann helt klart. Savner livet rundt de og det trøkket de hadde på tribunene. Klager ikke over mitt eget lag om dagen, men serien er lang.

Roda: Modwright har jeg trua på... På tross av anmeldelsen til Håkon R.. Men det kan bli litt mye Møllers tran da..Med Vienna og en mosfet som er varm i klangen..?

D

Dåbbel J

Gjest
    RoDa .... selge vinyl ? har det rabla helt for deg ? :eek:

Ok... så kan jeg avhende den da... for ei flaske rødt.... :p

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så en artikkel i dag, der det ble sagt at de trente seg ned fra tippeligaen. Eller heller ; mangel på trening. Ser ut som de nå er i ferd med å ta raskeste vei ned til 2.divisjon også. Det har vel blitt en trend dette, at fotballag trener veldig lite. Rosenborg fikk treningssjokk da Nils Arne Eggen kom inn igjen i 2010. Det samme sist høst, med Kåre Ingebrigtsen.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    TOMZ, orakel fra nederlenderne, her kommer et spørsmål:
    Selge Rega RP8, selge Heed Questar MM, selge Rega DAC, selge Audionet SAM G2, selge vinylplater og kjøpe Modwright forsterker. God ide?
    Hifikløe skal normalt komme på høsten, men kjenner den allerede nå...
    Hehe, er du seriøs? Har du tenkt å legge den nostalgiske kosen på hyllen? Trenger ikke kommentere vinylgreiene, de gutta kommer alltid ut i full rustning og skal redde en :cool: Trodde Audioneten var å betrakte som en av dine nærmeste familiemedlemmer? Hva er det som trigger deg med Modwright, foruten at du vil ta støttemedlemskapet til Thomas et hakk videre?
    Seriøs, ja. Forlokkende med en boks som gjør alt. Kosen er kos, den, men det er sjelden kos.
    Audionet er som en bror, men spent på hva en storebror kan gjøre. Modwrighten er 400w i 4Ohm og det tror jeg kan trylle tøft med Viennaene.
    Det er først og fremst kraften som trigger, men også at den skal være litt bamsete i lyden.
    Ekte mannfolks Devaliet alternativ :) Virker jo definitivt som en potent sak. Har du vært hos Høium og testet den? Hvis kosen drar for sjeldent i gang, er det jo et spennende alternativ. Spennende hva litt ekstra krefter kan gjøre med Viennaene, selv om jeg antar "gamle" gode Sam har kontroll så det holder. Antar det er mulig å få testet den hjemme siden den er lagervare. Har en mistanke om at jeg senere kommer til å enda opp med noe lignende, men holder foreløpig hardnakket på mange bokser. Håper bamsen ikke er for bamsete, men også litt stram i pelsen :) Blir spennende å høre hva du lander ned på etter hvert.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Flere ting i artikkelen jeg ikke er enig i.
    Anser ikke LA Weekly for å være en kilde med høy validitet på dette området, men vi driter i det.

En ung Steve Earle er på fuktig fest med Guy Clark Townes van Zandt og gamlegutta i 1975.
    Ikke bare trippel som får det til å svinge.
    (Heartworn Highways)

Hvis man er uenig, og motstanderen har peiling på hva han snakker om, er det alltid en god strategi å angripe forutsetningene :rolleyes::cool:

Riktig en liten museumsskatt du klippet med. Takker! :)
    Ja Tomz, det er jo slik man dreper stabsstudier i forsvaret. :)ø

Mener faktisk det er en god artikkel. Trodde tidligere, jeg aldri ville få digital til å nå opp til vinylriggen. Etter mange år med prøving og feiling var, og er, jeg veldig fornøyd med den.

Trodde litt knust glass i toppen og lett digitalis hørte med digitalmediet. Bytte fra eksternt drivverk til PC som spiller rett fra RAM via topp SPDIF konverter med ditto klokke var imidlertid en åpenbaring.
    Har ikke hørt vinylspiller RIAA som kan måle seg. Sermonien med støvtørking har sin sjarm.Vinyl er kos, men jeg ser meg ikke tilbake.

Final
    Se der ja, nå ble jeg nysjerrig :) Var vel også det de sa om Sverre Diesen. Man kunne umulig ta ham på retorikk og logikk, men burde heller fokusere på hvilke forutsetninger han la til grunn for argumentasjonen.

Høres ut som det er senkede skuldre og god stemning på avspillingsfronten i det Finalske hjem :) Hva som låter best for den enkelte er vel lett å konkludere. Det kommer helt anpå :)
    Sverre D er ikke lett å sette fast nei. Frittalende og uredd. Interessant at han jobber som rådgiver på FFI med hans bakgrunn.

Lyden i heimen er ikke gal den. Litt tilbakelent, men det skyldes en venteforsterker. Ellers heter det jo at vi alle velger vår favorittforvrengning. Skal ikke starte noen diskusjon om smak og behag i tråden din. Tror likefullt de fleste, kanskje alle er enig i at jitter er noe vi vil ha minst mulig av. Det er der en god SPDIF konverter eller ekstern klokke kommer inn.

Final

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enig i det med jitter final. Siden du er her inne og har dine kjepphester skal du få en utfordring. Link til en test som sier at Response høyttalere er utpreget nøytrale av karakter. Uten tilbøyelighet til hverken varme eller kulde i lydbildet.

Ps. Hva FFI har gjort godt for noen ting betviler jeg sterkt. Bare se på FA hvordan mangel på løsninger har kostet litt...

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.257
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    TOMZ, orakel fra nederlenderne, her kommer et spørsmål:
    Selge Rega RP8, selge Heed Questar MM, selge Rega DAC, selge Audionet SAM G2, selge vinylplater og kjøpe Modwright forsterker. God ide?
    Hifikløe skal normalt komme på høsten, men kjenner den allerede nå...
    Hehe, er du seriøs? Har du tenkt å legge den nostalgiske kosen på hyllen? Trenger ikke kommentere vinylgreiene, de gutta kommer alltid ut i full rustning og skal redde en :cool: Trodde Audioneten var å betrakte som en av dine nærmeste familiemedlemmer? Hva er det som trigger deg med Modwright, foruten at du vil ta støttemedlemskapet til Thomas et hakk videre?
    Seriøs, ja. Forlokkende med en boks som gjør alt. Kosen er kos, den, men det er sjelden kos.
    Audionet er som en bror, men spent på hva en storebror kan gjøre. Modwrighten er 400w i 4Ohm og det tror jeg kan trylle tøft med Viennaene.
    Det er først og fremst kraften som trigger, men også at den skal være litt bamsete i lyden.
    Spennende tanker dette RoDa:) Alt i en boks er tanker som også trigger meg, men som også "låser" meg litt tenker jeg noen andre ganger.
    Kosen med x-antall duppeditter forsvinner jo, men det sliter jeg ikke så mye med lenger, har lekt lenge nok med Lego:cool::rolleyes:
    Kraften har jeg hatt i hus før og vet at det kan være gode greier, men bamsete lyd var nok mangelvare i min Audionet amp:p:p

Men lenger tilbake i tid hadde jeg nok litt mere fett/bamsekraft, i den tiden da jeg hadde flere varianter av Parasound i hus, både som stereo og mono trinn.
    Dessverre opplevdes disse over tid som litt "trøtte/sløve" og til slutt forlot man skuta.

Devaliet, Accuphase, Modwright osv osv har jo mange flotte "all in one" bokser som er intr syns jeg:)
    Om f.eks en Modwright (som fåes i sort:cool:) sammen med Vienna skulle blir for mye møllers tran som HC nevner her, så er det jo flott med et par sorte Marten i stua di da kompis;)

Som sagt, spennende dette RoDa!!

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.171
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @RoDa
    Hvis det er mulighet for å prøve Modwright er det jo greit.
    Jeg har trua. Fin sak.

Hvorfor i all verden selge vinylstæsjet fordi om du skulle finne på å bytte forsterker?
    (Jeg kjøper vinyl:). send PM!)

Og hvorfor ikke rør, når det er det du egentlig vil ha?:cool:
    F.eks.

-så enkel å ha med å gjøre at sjøl far fikser det.:p
    Link, STEREOPHILE: https://www.google.no/url?sa=t&rct=...ZDK5GUAn0neUA1f2ThbomRA&bvm=bv.93990622,d.bGg

Sånn drikker man genever tkr, Breddfull og kald.
    Gjerne til fet sild.

Englevannvarianten som TOMZ serverer bør drikkes alene, godt temperert.

Mvh

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Enig i det med jitter final. Siden du er her inne og har dine kjepphester skal du få en utfordring. Link til en test som sier at Response høyttalere er utpreget nøytrale av karakter. Uten tilbøyelighet til hverken varme eller kulde i lydbildet.
    Veldig fristet nå HCS;). Kjepphest ridning passer dog kanskje best i en annen tråd enn denne.

Final

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Veldig fristet nå HCS;). Kjepphest ridning passer dog kanskje best i en annen tråd enn denne.

Final
    Takhøyden er stor her..Men skjønner hva du sier.. :). Det spørs hva en er ute etter, men nøytrale vil jeg ikke kalle de. Varme og fyldige , og musikalske ja.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.220
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3

Sånn drikker man genever tkr, Breddfull og kald.
    Gjerne til fet sild.
    Så kjent ut den glassformen, vi hadde med oss et par slike fra Wynand Fockink i Amsterdam.

Wynand Fockink

Et sted vi forelsket oss i fra første øyeblikk, og karene bak disken vår rå på å fylle glassene nettopp så breddfulle
    som på bildet ditt, og alltid i "one go" aldri no' måling eller etterfylling, imponerende håndlag!

IMG_0621.jpg

/ Morten

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kan ellers rapportere om at den søteste småpiken av gjestene som kommer i slutten av juni har fått tildelt rom. Rommet er nøye dekorert for å skaffe best mulig hjemmefølelse for denne spesielle gjesten. Ingenting er overlagt til tilfeldighetene. Dessverre yter ikke bildene rommet rettferdighet, det er mer feminint enn bildene skulle tilsi, og lyset gir alt som er og oppholder seg der et deilig rosa skjær. Har ikke villet fortelle deg dette før, JJ, og har derfor tøyset med at du skulle ligge i garasjen med HCS. Vi fikke heldigvis rommet ferdig til du kommer, og det ble akkurat slik du liker det. Her kan du trekke deg tilbake innimellom slagene, og bare være deg selv i naturlige og hjemmevante omgivelser.

image.jpg

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.331
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Får J.J. rommet mitt?? Forbandikum, turum.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.257
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Fa.n så prominente gjester du hadde på siste hus-party da TOMZ:confused::)
    Har du fått dæ ny lysekrone siden vi var hos deg sist...:rolleyes:

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fa.n så prominente gjester du hadde på siste hus-party da TOMZ:confused::)
    Har du fått dæ ny lysekrone siden vi var hos deg sist...:rolleyes:

gismo
    Snek meg til litt lyd på pc-høyttaleren her på morgenen. Riktig en feel-good sak dette. Uvant for meg å ha tålmodighet til å se ni minutter uten å bli utålmodig :)

Ikke noe lysekroner en president verdig i Hilverstaden. Derimot den kjente og kjære som henger rett foran lyttestolen. Den er sikkert en superfantastiskutrolig diffusor som gjør at lydbildet vil klappe helt sammen hvis den fjernes, og samtidig har den en tendens til å kakke nebbete gjester i skallen ;) God nok lysekrone for meg!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    For de som kommer på besøk I slutten av juni så ser jeg at Rhapsody har satt opp en demo den dagen vi har tenkt oss innom. Da henger vi oss bare på, men jeg skal se om vi får åpnet dørene litt før, slik at vi får oss en demo på engelsk før nederlenderne tar over plassen.

Blir nok de samme TAD høyttalerne som i fjor, men det blir også mulighet for å høre den nye innstegsmodellen til TAD. I tillegg blir det jo rør, så det må jo være bra :)

27 Juni: Audio Research & TAD ~ Rhapsody

Litt for jævlig at dere ikke kommer uken før.....

19 Juni: Magico M-Project & Nagra Reference ~ Rhapsody

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Liker utseende på disse nye tingene fra ARC.. Husker jeg drev å slet med den jeg hadde en gang...36 KT88 rør gjorde at entusiasmen ikke var like stor hele tiden... :p

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.257
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Liker utseende på disse nye tingene fra ARC.. Husker jeg drev å slet med den jeg hadde en gang...36 KT88 rør gjorde at entusiasmen ikke var like stor hele tiden... :p
    Bare sånn ca 80% fortrolig med det nye designet pr i dag, men ville nok bedret seg vesentlig om jeg hadde eid en...:cool::cool:

audiores.jpg

gismo

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes de var skikkelig fin designmessig, men hjelper strengt tatt ikke når det så til de grader er gårsdagens teknologi :cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehehe...Bedre med gammel teknologi som lyder godt, enn nyere som kanskje ikke gjør det.. Uansett.. A/B forsterkere får deng av ren klasse A, så enkelt er det.. ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehehe...Bedre med gammel teknologi som lyder godt, enn nyere som kanskje ikke gjør det.. Uansett.. A/B forsterkere får deng av ren klasse A, så enkelt er det.. ;)
    Hvis jeg ikke husker helt feil skal min A/B spille de første 180 i klasse A.....eller var det 220 :rolleyes: Jaja, det hjelper sikkert ikke, for det er jo ikke W laget av et gammalt rør :rolleyes::D

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis jeg ikke husker helt feil skal min A/B spille de første 180 i klasse A.....eller var det 220 :rolleyes: Jaja, det hjelper sikkert ikke, for det er jo ikke W laget av et gammalt rør :rolleyes::D
    Kvasi-klasse A er alltid en trøst..Ihvertfall når KONSTRUKTØR ikke en gang greier å spesifisere hva som er hva.. Det vitner om enten "knowhow", eller manglende evne til å innrømme at det er en A/B konstruksjon det er snakk om, og at klasse A kun er et ønske for å tekkes folk med mye penger.. 8). Minner meg om gamle Parasound forsterkere som skulle spille de "første" 35 watt i klasse A...Og så ble det A/B... Joa, det var stor forskjell underveis... NOT! Noe du sikkert heller ikke har merket med din forsterker Tomz.. Enten så er det renraset "dyr" ellers så er det noe helt annet.. ;). Men pen er den , for den som ser på slikt.. :)..Men kanskje er ikke skillene så store når kreftene er så enorme som de er hos deg Tomz..

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kvasi-klasse A er alltid en trøst..Ihvertfall når KONSTRUKTØR ikke en gang greier å spesifisere hva som er hva.. Det vitner om enten "knowhow", eller manglende evne til å innrømme at det er en A/B konstruksjon det er snakk om, og at klasse A kun er et ønske for å tekkes folk med mye penger.. 8). Minner meg om gamle Parasound forsterkere som skulle spille de "første" 35 watt i klasse A...Og så ble det A/B... Joa, det var stor forskjell underveis... NOT! Noe du sikkert heller ikke har merket med din forsterker Tomz.. Enten så er det renraset "dyr" ellers så er det noe helt annet.. ;). Men pen er den , for den som ser på slikt.. :)..Men kanskje er ikke skillene så store når kreftene er så enorme som de er hos deg Tomz..
    Selvfølgelig har jeg ikke merket noe forskjell, HC, med mine lyttevolum spiller den jo hele tiden i klasse A :D Hvis du stikker av med fjernkontrollen tviler jeg ikke et øyeblikk på at den får seg en omgang i A/B ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Regner med at du har satt opp skilt hjemme hos deg ? Er dette under upassende kanskje ? :)
    tomz9.jpg

Regner med at du har "spill og moro " klart i hagen ?

tomz8.png

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vær ikke for sikker med den Sharia-greien. Husk at jeg har persisk kone, og hun spiser nesevise, halvgamle ex kavalerister til frokost :)

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vær ikke for sikker med den Sharia-greien. Husk at jeg har persisk kone, og hun spiser nesevise, halvgamle ex kavalerister til frokost :)

Nå måtte jeg le her... Hadde ett år bla i Blat, en liten Shia- landsby i Libanon. Der var det noen av de lokale jentene som ville spille kort og vi tapte mye små $ til de. Takket være te ispedd MYE konjakk.. Artige folk med store neser og høyt temprament... Uansett er det bare en kuet stril til å holde fortet da Hun er borreist så jeg er lugn jeg , pus.. ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må bare minne deg på denne... Bør vel stå i signaturen din snart ... :eek:

"No e det kok, no e det fyring, vi tar seriegull for vi har Rikard Norling"