Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Var du i "nabolaget" i hørte dette Karmana?
    Hva spilte de på ved denne anledningen da i så fall:rolleyes:;)

gismo
    Jepp.

Kikket ikke så nøye, men høyttalere var Magico S5 og forsterkeri fra et nytt merke de har begynt å føre, Spectral. Etter hva jeg kan se er det vel ellers dCS og Moon, men godt mulig jeg tar feil....

Red. Når jeg ser på bildene, så er det vel en Aurender som står på toppen...trur eg :)
    Ok, takker for bilder;)
    Sprectal er noe jeg ikke kjenner, men ser en MBL hvit boks der trur jeg...:)
    Lyden var vel kjent og upåklagelig som vanlig tenker jeg:confused:

gismo
    Ingenting å si på lyden, nei :) Jeg har likevel aldri fått de helt store opplevelsene med S5. Bevares det er veldig bra, men det blir liksom litt for silkemykt og behagelig for meg. Har vel skrevet tidligere at uavhengig av penger så tror jeg faktisk jeg ville valgt S3 hvis alternativet var S5. Vanskelig å forklare, men har opplevd S3 som litt friskere og dermed mer engasjerende.

Det som var veldig bra i dag og som jeg opplever gjennomgående på demoene hos Rhapsody er sammenhengen i lydbildet. En stor scene med luft mellom instrumentene, men gjenngitt med sammenheng, noe som skaper musikalitet. Vet ikke om det gir noen mening, men det omvendte for meg er ekstrem pin-pointin med frittstående instrumenter, men uten sammenheng i lydbildet. Da ender det for meg opp som en imponatoreffekt som kan være gøy der og da, men som ikke drar meg inn i musikken. Vet ikke om det ble klarere ;)

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.576
    Liker også S3 best selv, den har ett forbedret bakkammer i forhold til S5 og virker mer oppløst i mellomtonen. By the way, drøye 3 uker igjen nå... ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Liker også S3 best selv, den har ett forbedret bakkammer i forhold til S5 og virker mer oppløst i mellomtonen. By the way, drøye 3 uker igjen nå... ;)
    Det gir jo en plausibel forklaring til hvorfor jeg også liker dem best :)

Fikk med meg at det nærmer seg i vennetråden. Gleder meg skikkelig på dine vegne!!! Ordentlig gøy at noen tar den helt ut, og realiserer sine lyddrømmer! Gleder meg til bilder og lytteopplevelser! Den mer nedrige delen av meg gleder seg selvfølgelig også til bilder fra bærejobben opp trappen ;) Ikke mange kuler igjen i dimmelenken nå :D

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.157
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Var du i "nabolaget" i hørte dette Karmana?
    Hva spilte de på ved denne anledningen da i så fall:rolleyes:;)

gismo
    Jepp.

Kikket ikke så nøye, men høyttalere var Magico S5 og forsterkeri fra et nytt merke de har begynt å føre, Spectral. Etter hva jeg kan se er det vel ellers dCS og Moon, men godt mulig jeg tar feil....

Red. Når jeg ser på bildene, så er det vel en Aurender som står på toppen...trur eg :)
    Ok, takker for bilder;)
    Sprectal er noe jeg ikke kjenner, men ser en MBL hvit boks der trur jeg...:)
    Lyden var vel kjent og upåklagelig som vanlig tenker jeg:confused:

gismo
    Ingenting å si på lyden, nei :) Jeg har likevel aldri fått de helt store opplevelsene med S5. Bevares det er veldig bra, men det blir liksom litt for silkemykt og behagelig for meg. Har vel skrevet tidligere at uavhengig av penger så tror jeg faktisk jeg ville valgt S3 hvis alternativet var S5. Vanskelig å forklare, men har opplevd S3 som litt friskere og dermed mer engasjerende.

Det som var veldig bra i dag og som jeg opplever gjennomgående på demoene hos Rhapsody er sammenhengen i lydbildet. En stor scene med luft mellom instrumentene, men gjenngitt med sammenheng, noe som skaper musikalitet. Vet ikke om det gir noen mening, men det omvendte for meg er ekstrem pin-pointin med frittstående instrumenter, men uten sammenheng i lydbildet. Da ender det for meg opp som en imponatoreffekt som kan være gøy der og da, men som ikke drar meg inn i musikken. Vet ikke om det ble klarere ;)
    Jo du gjorde dette klarere og jeg følger deg Karmana...;)

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mye spennende som sto oppstlt på Rhapsody i dag. I andre delen av lokalet sto disse og blomstret uten å være oppkoblet. Avalon Isis, som jeg mener og tror det er, får Sonusene til å se ut som smågutter, eller småpiker :) Må helt klart finne ut når de skal sparke liv i disse!

image.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Når man er glad i vin har det definitivt sine fordeler å bo i utlandet. Lykken i livet er definitivt ikke å finne i lave alkoholpriser, men det er kjekt å kunne handle rimelig vin som attpåtil er på tilbud. Ble to "bærenett" denne gangen :)

image.jpg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.951
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Utvalget og tilgjengeligheten utaskjærs er noe som savnes, ingen tvil om det!

Vi behøver ikke dra lenger enn til Danmark, så merker man at sivilisasjonen har gjort sitt inntog, det er s'gu dejlig!

Ulempen er så klart at man i de fleste butikker ikke har et så godt utdannet og skolert personale å spørre om råd,
    som vi tross alt har på Vinmonopolet.

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Utvalget og tilgjengeligheten utaskjærs er noe som savnes, ingen tvil om det!

Vi behøver ikke dra lenger enn til Danmark, så merker man at sivilisasjonen har gjort sitt inntog, det er s'gu dejlig!

Ulempen er så klart at man i de fleste butikker ikke har et så godt utdannet og skolert personale å spørre om råd,
    som vi tross alt har på Vinmonopolet.

Vis vedlegget 336281

/ Morten
    Delvis enig med deg, Morten. Tenkte vel også slik da jeg kom nedover. På den annen side finnes det så mange spesialbutikker med høy kompetanse her nede så savnet etter personalet på Vinmonopolet er ikke påtrengende. Likevel så er det vel ingen som kan konkurrere med Vinmonopolet i utvalg og kvalitet. Uavhengig av det er det ganske så gøyalt å gå på Gall & Gall i morgen og kjøpe Baroloen de har på tilbud til 15€ :D

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.951
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det var det som lå bak "de fleste" i det jeg skrev, selvfølgelig har du rett i at det finnes mange spesialbutikker
    hvor eier/ansatte har meget god kompetanse.
    Riktig hyggelig å besøke slike, fruen og jeg har jo vår favoritthøker i Aalborg, som vet akkurat hva han skal anbefale oss.
    Likeledes er det tre forretninger i København vi alltid svinger innom.

Endelig savnes såklart det du nevner sist, gleden av å kunne plukke opp "ukens tilbud" el.l.

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.394
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    fine bilder fra demo.. mange fine vaskebøtter i krystall også :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Er glad for at de ikke benytter tid og energi på å geniforklare og selge krystallbollene :)

Jeg har hørt dem spille på slike boller av ulike størrelse i annen etasje på Rhapsody (de holder også konserter med dem). Det er helt utrolig hvilken klang en liten berøring gir og hvor lenge den klangen holder seg i rommet. Jeg vil derfor være forsiktig med å si at bollene ikke gir et bidrag til lyden i første etasje.....:)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.394
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Er glad for at de ikke benytter tid og energi på å geniforklare og selge krystallbollene :)

Jeg har hørt dem spille på slike boller av ulike størrelse i annen etasje på Rhapsody (de holder også konserter med dem). Det er helt utrolig hvilken klang en liten berøring gir og hvor lenge den klangen holder seg i rommet. Jeg vil derfor være forsiktig med å si at bollene ikke gir et bidrag til lyden i første etasje.....:)
    Neida, de har helt klart akustiske egenskaper :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    At jeg ikke har tilgang til landskampen Norge ser ut til å vinne er helt i henhold til Thaastrøm; FAEN - FAEN - FAEN :mad:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Neida, de har helt klart akustiske egenskaper :)
    Hehe! men hvis de gir et bidrag til lydbildet, er det jo vel så interessant og undre seg over hvilket bidrag de i tilfelle gir. Blir vel likevel ikke bollene jeg skal gi hovedfokus fremover ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Er fremdeles relativt ukysset i forhold til hornoppsett. Er definitivt på må se å få gjort listen. Kanskje det byr seg en anledning ganske så snart. Da jeg var innom Rhapsody i går holdt de på å sette opp et nytt oppsett i det lille demorommet. Her er det Blumenhofer det skal spilles på, og det er vel en seriøs hornprodusent. Skikkelig snertne, og i følge Michael på Rhapsody er det riktig så gode saker (og han er ingen stor tilhenger av horn). De har bassport i bånn, og justerbare ben får å kunne tune nivået. Fancy den justeringen av hornet. Antar det handler om justere inn riktig avstand for å spille i fase med 12"en. Ikke veldig billig, men ikke forskrekkelig dyrt heller. Dette hadde vært gøyalt å få lyttet til :)

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.951
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Herloig med bilder av ei sjappe som denne, med utstyr strødd utover - dvs at at det er mye aktivitet,
    og at det skjer ting hele tiden!

Thumbs_Up.jpg

/ Morten

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.157
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Voldsomt med PrimaLuna mannen hadde dratt i hus da:p

image.jpg

Her ser jeg vi begynner å nærme oss hva jeg event kunne dratt i hus når vi kommer til hornkonstruksjoner, disse kunne man nesten levd med:cool:;)

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.654
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Stadig nytt utstyr på Rhapsody ser jeg.
    Strødd utover gulvet.:)

Prima Luna er vel noe av det rimeligere i huset der, men dette er et merke som gir mye for pengene hvis man vil ha rør.
    Merkelig at ikke flere her til lands har fått øynene opp for disse. Nederlandsk merke.
    Konstruert i NL, skrudd sammen i Kina,noe som får kostnadene ned, og er blitt vanlig.

Avalon må du prøve å få hørt Karmana.
    Tror nok Harry & Co får til disse.

Har hørt ulike modeller flere ganger og bortsett fra en gang har det vært nedtur. I hvert fall ifht prislapp.
    Hørte imidlertid Ascendantmodellen hos Mikkelsen i Bergen, og det var veldig, veldig bra.
    En av de gangene jeg skjønte at erfaring og kunnskaper hos forhandler har MYE å si for resultatet.

Noen boller her og der i rommet skal man ikke kimse av...

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Voldsomt med PrimaLuna mannen hadde dratt i hus da:p

Her ser jeg vi begynner å nærme oss hva jeg event kunne dratt i hus når vi kommer til hornkonstruksjoner, disse kunne man nesten levd med:cool:;)

gismo
    Ja, det er ikke måte på hvor mye PrimaLuna som ligger strødd rundt. Kanskje nederlenderne har overatt Gro Harlem Brundtlands gamle one-liner og derfor kjøper dem :) Rhapsody har faktisk også en del sympatisk priset haifai hvis en kikker nøye etter :) Antar at det ikke er high end som er matbilletten deres :)

Hvis Blumenhofer spiller like bra som det ser ut, er dette definitivt noe som kunne kledd stuen min :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Prima Luna er vel noe av det rimeligere i huset der, men dette er et merke som gir mye for pengene hvis man vil ha rør.
    Merkelig at ikke flere her til lands har fått øynene opp for disse. Nederlandsk merke.
    Konstruert i NL, skrudd sammen i Kina,noe som får kostnadene ned, og er blitt vanlig.

Har hørt ulike modeller flere ganger og bortsett fra en gang har det vært nedtur. I hvert fall ifht prislapp.
    Hørte imidlertid Ascendantmodellen hos Mikkelsen i Bergen, og det var veldig, veldig bra.
    En av de gangene jeg skjønte at erfaring og kunnskaper hos forhandler har MYE å si for resultatet.

mvh
    Hadde vært spennende med en demo av Avalonene! Spesielt nysjerrig på om det er store lydforskjeller mellom dem og det jeg har hørt av TAD og Magico i dette rommet (og da spilt på samme kvalitetselektronikk) :confused:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.157
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

mvh
    Hadde vært spennende med en demo av Avalonene! Spesielt nysjerrig på om det er store lydforskjeller mellom dem og det jeg har hørt av TAD og Magico i dette rommet (og da spilt på samme kvalitetselektronikk) :confused:
    Risikabelt å si noe kanskje, bare pga av hva man har hørt tidligere, men jeg tror at Avalon vil "falle litt igjennom" i forhold tid spec Magico og også TAD, selv på forholdvis lik elektronikk:rolleyes::cool:
    Om de ikke gjør det, så skal Harry og Co få all ros i verden, også får de som har satt opp Avalon tidligere for meg få en dask på rumpa;);)

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Noenlunde god samvittighet etter å ha syklet til jobben i dag. Alltid greit å massere motivasjonen med en premerie. Ikke det at jeg trenger noe særlig grunn for å ta meg en øl da. Likevel ekstra deilig nå å skli ned i stolen med en kald en og kvalitetsmusikk, samtidig som liflige dufter fra kjøkkenet begynner å gjøre seg gjeldene :)

image.jpg
    image.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.654
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Burde være mulig å komme seg fram på sykkel i det flate landet du bor.
    Her jeg bor må vi ha hest for å komme fram.:cool:

Mener å huske at Van Dalen sa noe om at Avalon hadde falt av lasset mht utvikling.
    Han mente at produsenter som f.eks. Magico og TAD er langt mer i innovative.
    Vet du om det er en ny modell, eller hvilken høyttaler du viste bilde av for ei stund siden?

bb

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Burde være mulig å komme seg fram på sykkel i det flate landet du bor.
    Her jeg bor må vi ha hest for å komme fram.:cool:

Mener å huske at Van Dalen sa noe om at Avalon hadde falt av lasset mht utvikling.
    Han mente at produsenter som f.eks. Magico og TAD er langt mer i innovative.
    Vet du om det er en ny modell, eller hvilken høyttaler du viste bilde av for ei stund siden?

bb
    Lite peiling på Avalon, men av å kikke på hjemmesiden deres, mener og tror jeg dette er Isis.

Sikkert veldig bra, kan se ut som om de benytter samme mellomtone-element som mine høyttalere ;)

D

Dåbbel J

Gjest
    Det sier seg selv at enn ikke kan ha elementer som kan knuse... Stein i glasshus mao...... ;)
    Si ifra når du tror du føler deg voksen nok til og ta imot råd... så kan vi bistå med gode råd :rolleyes: ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det sier seg selv at enn ikke kan ha elementer som kan knuse... Stein i glasshus mao...... ;)
    Si ifra når du tror du føler deg voksen nok til og ta imot råd... så kan vi bistå med gode råd :rolleyes: ;)
    Keramikken tåler nå likevel lydtrykk som får nabobarna til å slite med søvnen og kona til å produsere morderiske blikk, men ingen vet hvor hvalen hopper...... ;)

D

Dåbbel J

Gjest
    Skal som regel ikke så mye til for å få skjelmende og morderiske blikk av kvinner, try me ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tom Russel er en skikkelig bra mann! Har likevel tatt meg litt tid å gi årets utgivelse den tid den fortjener. Folk opera (eller noe sånt) med 52 sanger.... Med så mange sanger er ikke alt like bra, men igjen setter mannen et fjellstøtt telemarksnedslag. Når Tom Russel går i penalet er jeg sikker på han får han plass ved bordet til Johnny Cash.

Jeg kan gnage mye om denne platen her, men strengt tatt er det jo like greit at han gjør det selv.....

image.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ikke så ofte det skjer noe interessant på konsertfronten i Hilversum, men nå og da drysser det innom noen gamle kjenninger som jeg antar må turnere uavbrutt for å holde seg i live (dessverre). I midten av oktober kommer denne gjengen. Lenge siden de var interessant, men det kan jo likevel bli gøyalt :)

image.jpg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.158
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Noen godlåter til natta

Over The Rhine - I Want You To Be My Love

Sophie Zelmani - How It Feels

The XX - Stars

Dave Alvin - Tall Trees

Delbert McClinton - Blues As Blues Gan Get
    (Kan hende denne burde vært i guilty pleasure tråden men ...)

natta

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for musikkdryppene, BB og RoDa! Slikt er kjekke ting :)

Noen strøtanker.... Endel kjent og kjært her. Over the Rhine, Dave Alvin, Van the Man, The Pretenders og ikke minst, Warron Zevon. Spesielt Warren Zevon har en skyhøy stjerne hos meg. Det er en mann som gav ut masse snop! Husker jeg fikk bøttevis av gåshud når han leverte Knockin on Heavens Door på siste platen, da han visste det nærmet seg penaltjeneste på grunn av kreft.

Delbert McClinton har jeg ikke hørt mye av. Tenker på han som en favorittartist for den type folk som står og snakker sammen på konserter. Late-som-entusiaster av musikk. Selvfølgelig hårreisende urettferdig! Ingen tvil om at dette er bra, men kanskje litt for stuereint for undertegnede.

Nå er jo strengt tatt ikke jeg den rette å sende musikk med kvinnelige vokalister. Likevel, Sophie Zelmani er absolutt noe jeg kan like og skal sjekke ut. Gitarplukkingen i bakgrunnen ala Mark Knopler er definitivt noe for deg, RoDa. Du skulle sjekket ut Stavangerensamblet.... :rolleyes::D

The XX XX Stars er også et nytt bekjentskap for meg. Dette likte jeg riktig så godt, og musikken er trygt forankret i mine musikalske preferanser. Absolutt noe å sjekke ut.

Salomon Burke er for meg innenfor den store kategorien hørt om, men ikke hørt noe med. Ingen tvil om kvalitetene, men denne typen musikk treffer meg ikke helt. Blir litt som Delbert McClinton (uten sammenligning forøvrig), flott, men litt kjedelig.

Må innrømme at jeg trodde Adele var en ung smellvakker blondine eller noe sånt. Flott, vart og stemningsfullt, men også litt kjedelig. Er vel kanskje en sånn sang som vokser ved flere gjennomlyttinger.

Bare noen tanker sånn i farten. Jeg har selvfølgelig ikke gitt artistene den tid de fortjener. Ender derfor opp med å være håpløs ærlig og urettferdig. Vet dere har rygg til å bære det ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn