Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ikke tøff deg, JJ :)

Kjører akkurat gjennom den siste til Motorhead. Tøff musikk, men makan til grøtete lyd. Har vel begynt å bli en slik haifainisse :mad: Nå har jeg vel ikke akkurat rockehøyttalere, men dette er kjip lyd (utenom trommene innimellom :)). Hadde vært kjekkere med en Motorhead konsert med en øl i hånden i et røykfylt lokale :)

image.jpg

Psycobilly fra New Zealand er gammel moro fra deg. Skjerp deg! Den er jo fremdeles tøff da :) De to oppdressede uhuha guttene er en genial detalj ;)

D

Dåbbel J

Gjest
    Jøss.......visste ikke at du hadde hukommelse ;)

Rock og haifai lyd er like sjeldent som hønsetenner ( Sluk sic C ) så om det skulle forekomme, så ta det som årets bonus.
    Det er noe ekte og ærlig over lemmy... han kjører på med det som han digger, ikke gidder han og finne opp hjulet på nytt heller, for han vet at dette funker.
    Og det og være i ei bule med rockekonsert og nok øl.. det er uslåelig på en torsdag :cool:

Jeg hører faktisk på Kruder & Dormeister Amsterdam Dub sessions ..... LAAAAAAANGT ifra rock ;)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.524
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Adele er ei flott dame. Ingen mainstreambimbo, men synger med sjel temperament og attitude.
    Synd det ikke er bedre lyd på skivene hennes,

Anbefaler denne hvis du ikke har sett den.
    Jeg fikk opp øya etter å ha sett denne på en OK hjemmekino hosen bekjent.
    Den har også gått på NRK et par ganger.

Ghost er bra. Det har jeg lært av sønnen i huset.:)

D

Dåbbel J

Gjest
    Dessverre... så er det kun Spotify :(
    men liker det jeg hører... en fin plate og starte dagen med :cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ghost var et nytt bekjentskap, cash, men et hyggelig sådan :) Jeg synes ofte det er vanskelig å skille hva som er prog og hva som er hardrock/metal. Det er vel kanskje egentlig en glidende overgang. Kanskje lettest å se på coverne :) Ghost er vel kanskje litt nedi samme gate som Tool vil jeg tro. Bra greier!

Ventet på en seff, når du skrev vinyl til, JJ ;) I henhold til disse databasene er det ikke til å komme forbi at vinyl veldig ofte har bedre dynamikk en digital musikk. Forandrer vel ikke på det faktum at cd-formatet er bedre egnet enn vinyl, men sløvkukene utnytter ikke potensialet :mad:

Du har nok gitt din sønn en god oppdragelse, BB. Bra at han nå står for litt oppdragelse tilbake igjen :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    For å dra musikken i en helt annen retning. Stover (tror jeg det var), hadde tidligere noen veldig gode linker til felegnikking. I et svakt øyeblikk må det innrømmes at jeg er begynt å sette pris på fiolin og cello :)

Er jo et hav å velge mellom, men jeg er ute etter noe nedstrippet med bare fiolin eller cello (og kanskje noe piano i bakgrunnen). Stikkord kan være vart, følsomt og dvelende....:D Kjekt hvis det finnes på Tidal.

Er det noen som er innom og har noen gode forslag?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ola Gjeilo - Stone Rose, låten North Country II

D

Dåbbel J

Gjest
    Cello er bælbarskt om det er gjort rett.. et ganske så stort register på det instrumentet!!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vakkert, virkelig vakkert, RoDa :) Den platen kommer til å få spilletid med morgenkaffen i helgene (eller slik som nå med et glass rødvin). Var nå likevel ikke fiolin eller cello fokus :rolleyes:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vakkert, virkelig vakkert, RoDa :) Den platen kommer til å få spilletid med morgenkaffen i helgene (eller slik som nå med et glass rødvin). Var nå likevel ikke fiolin eller cello fokus :rolleyes:
    Varmt, følsomt og dvelende, så kom denne frem i hodet. ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har aldri fått dette med meg. Er vel de samme som jevnt og trutt kjører dette i Grieghallen. Har mange venner som skryter uhemmet. Har litt vanskelig for å se det for meg på Madam Felle. Har hatt mange knallgode konsertopplevelser i det lokalet, men det er knøtalite.... Ser at både Steve Forbet og Grant Lee Phillips skal spille i nærmeste fremtid. Blir nok ikke så gærnt å flytte hjem til Bergen :) Hmmm, kanskje det betyr at Herr Phillips har en ny plate på trappene. Det hadde vært kjekt!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For å dra musikken i en helt annen retning. Stover (tror jeg det var), hadde tidligere noen veldig gode linker til felegnikking. I et svakt øyeblikk må det innrømmes at jeg er begynt å sette pris på fiolin og cello :)

Er jo et hav å velge mellom, men jeg er ute etter noe nedstrippet med bare fiolin eller cello (og kanskje noe piano i bakgrunnen). Stikkord kan være vart, følsomt og dvelende....:D Kjekt hvis det finnes på Tidal.

-Hva med skikkelig rocka?

Nils-Erik Sparf kommer fra en svensk spelemannsslekt, og hans Vivaldi er noe av det tøffeste jeg kjenner:

Hvis høyttalerne dine henger med, har dette sporet også et formidabelt bassgrunnlag. Hos meg høres det nesten ut som fjern torden. Anbefales!

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

-Hva med skikkelig rocka?

Nils-Erik Sparf kommer fra en svensk spelemannsslekt, og hans Vivaldi er noe av det tøffeste jeg kjenner:

Hvis høyttalerne dine henger med, har dette sporet også et formidabelt bassgrunnlag. Hos meg høres det nesten ut som fjern torden. Anbefales!

mvh
    Definitivt tøft!!! Takker, tkr :) Hvis høyttalerne mine henger med? :mad: Fjern torden observert ;)

Nå har jeg varsomt, vakkert og dvelende på piano og rocka på fiolin. Gjelder bare å få kombinert dette :D

Kona pakket i dag opp presangen med Bose QC25. Hun tester dem nå med en film. Jeg guffer på med musikken, og hun sitter og roper til meg og det er ikke for det hun hører min musikk. Genial presang ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ho burde fått en QK1 fra Nordost til å gå sammen med QC fra Bose...

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ho burde fått en QK1 fra Nordost til å gå sammen med QC fra Bose...
    Hehe, ja med litt kreativitet kan jo disse brukes til mangt og meget ;)

En selger på OHFC forsøkte å pushe disse på meg for en 4-5 år siden. I følge ham hadde disse reddet dem på en messe. De hadde helt elendig lyd, men etter å ha koblet til noen av disse, vips så var alt i vater og de hadde kjempelyd ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Alene hjemme. Kjekt å leke sjef :) Første avgjørelse var å skippe middagen til fordel for en time med massasje. Neste avgjørelse var å sprette opp en whiskyflaske og ta seg et glass. Siste avgjørelsen er å snart rusle bort å få med meg releasekonserten til et nederlandsk band som visstnok holder seg i et rocket americana landskap. Tar gode avgjørelser jeg :D

image.jpg

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.330
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    fysj du har det fælt Tom! :p

Her går kvelden med på å legge arvingen.. poppen en bärs og lytte til 1 av mange nyheter på tur inn i hus :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    fysj du har det fælt Tom! :p

Her går kvelden med på å legge arvingen.. poppen en bärs og lytte til 1 av mange nyheter på tur inn i hus :)
    Virker ikke som du har det så gærnt du heller, x-cell :) Arving og til knes i bytting av stereokomponeneter. Kunne vært verre :D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du har det fint der nere i Nedreland:D Finn ikke på og flytte opp på berget igen:eek:
    God helg:)
    Lettere å bruse litt med fjærene når "barna" er blitt så gammel at de bare er noe du ser i forbifarten. Bæææærgen kaller, men biter meg fast her nede et par år til enda. En riktig god helg til deg også, cash! :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lett røken etter et par konserter. Stilte sharp på klokkeslettet til releasekonserten, men ble møtt med 45 minutter med oppvarmingsband. Noen ungdommer og småpiker som covret litt forskjellig med hovedvekt på disco-funk (hvis det er noe som heter det). Skikkelig stusselige greier, og fikk egentlig følelsen av å være på en Idol-audition. Trykket frenetisk på den store røde knappen, uten at det hjalp noe særlig. Heldigvis la Jack og Mr Jameson en trygg arm rundt skulderen min, og fikk meg til å slappe av og utstå lidelsen. Søte småpiker forøvrig, men skummelt den greien med at en blitt så gammel at en ikke aner om de er 16 eller 26 år :) Ikke at noen av delene er særlig aktuelt likevel ;)

image.jpg

Deretter var det tid for realesekonserten. Var defintivt Americana av den mer rocka typen. Kjekke ting! Problemet med Americana er at det sjeldent er dårlig og like sjeldent legendarisk. Så også med denne modne gjengen som leverte en veldig ålreit konsert, men dessverre noe forglemmelig. Av en eller annen pussig grunn solgte de ikke plater etter konserten, men det var kanskje like greit. Ble litt mer positiv til småpikene i oppvarmingsbandet. De koret på hovedkonserten, og jeg tror de var døtrene til et par av karene i bandet. Alt i alt en kjekk kveld, men fort glemt :)

image.jpg

Har vært på noen releasekonserter her nede nå. De snakker jo da litt om musikken sin, interessant, men jeg må innrømme at min nederlandsk er relativt begrenset og jeg skjønner lite. Skulle fått Hagen nedover og forklart dem at, som i deler av Spania, burde det være en forutsetning for de lokale å kunne ytre seg på norsk ;)

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.524
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Artig skildring av utelivet og sjefsavgjørelser som taes på straken.

Men jeg får ikke opp noen bilder, og der tror jeg at jeg går glipp av noe.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fint du sier fra, BB. Skjer av og til det der, uten at jeg vet grunnen. Ikke de mest interessante bildene, men de hører nå med.

Nå klargjøres det for haifai tur til Malle i Begia. Gjennomføres i splendid isolation, noe som også kan være kjekt :) Må bare først få organisert katten.

image.jpg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du får til å organisere en katt, har du en lysende fremtid foran deg som adferdsterapeut. Jeg her hatt katt i 40 år, og jeg har aldri fått skikk på en eneste en. God tur, forresten.

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis du får til å organisere en katt, har du en lysende fremtid foran deg som adferdsterapeut. Jeg her hatt katt i 40 år, og jeg har aldri fått skikk på en eneste en. God tur, forresten.

mvh
    Hehe, tror jeg så gjerne ;) Organisering i dag var; katt inn på morgenen, gi mat, plassere i veske og levere på kennel. Er nok for basic til at jeg bør satse som adferdsterapeut ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Klare og fine bilder nå Karmana.
    Håper du setter inn mange nye bilder etter dagens haifaihappening!:)

Litt mimring fra juni i år.
    Vi har det hyggelig i Hilversum!

Vis vedlegget 337037
    Koselig bilde, og av en annen kvalitet enn mine mobilbilder :) Ser ut som om humøret er bedre enn hva formen var på det tidspunktet ;)

Vel tilbake fra Belgia. Interessant og kjekk opplevelse! Drysser noen bilder og kommentarer etter hvert. Snart fotball :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En kort, men intensiv haifai tur til Malle i Belgia er gjennomført. Den lille byen er vel mest kjent for sitt trappistøl, men en liten entusiast-butikk klarer å få i stand denne lille hifi-messen en gang i året. Messen er ikke så stor, og det er selvfølgelig butikkens egne merker som presenteres. Likevel, det er mye spennende som presenteres. I fjor var headlineren Martens Supreme 2 og i år må det vel sies at det var Coltrane 3 og Kii Audio Three. Som i fjor hadde Martens-gutta tatt turen fra Sverige og Bruno Putzeys (Mr. Hypex) presenterte sine saker og svarte på spørsmål.

Siden kona er borte, og jeg kan danse jenka på bordet, tok jeg bilen hennes istedenfor min gamle og trauste. Da var det bare å hive seg av gårde for en halvannen times biltur.

image.jpg

Vel fremme var det bare å skli inn i den gamle ærverdige bygningen. Der ble jeg møtt av de sympatiske eierene som fortalte om de forskjellige rommene og stakk en gratis drikkebonge i hånden på meg. God start! Enda bedre var at de i år hadde gjort akustiske tiltak i rommene, mangel på sådanne slet en del av rommene definitivt med i fjor.

image.jpg

Mange tanker som surrer i hodet etter å ha tilbragt fire timer med disse seks oppsettene her. Foreløpig nøyer jeg med å legge ut et bilde av hvert oppsatt og sammenfatte inntrykkene med noen høyst subjektive one-linere. Hvis noen har noen spørsmål så er jeg jo selvfølgelig klar med noe subjektivt føleri :)

image.jpg

Definitivt hifi i ordets rette betydning. Svær scene, stor dybde og sammenheng i lydbildet, noe som for meg gir musikalitet. Jeg tror Coltrane 3 låter veldig bra under mer optimale forhold, men i dette rommet skuffet høyttalerne i forhold til mine forventninger. Noe av grunnen til at jeg opplevde mangler/svakheter skylder jeg på et veldig vanskelig rom og en Jeff Rowland klasse D forsterker. Faen, skulle være one-linere dette! Må skjerpe meg :)

image.jpg

For meg var Manger så korrekt at det ble helt feil!

image.jpg

Ikke mye greier man trenger i et lite rom for å lage god lyd. Vedkommende som bestemte at de skulle bruke Solid Tech må ha vært full! Det er selvfølgelig endel som mangler, men kan ikke annet enn lå meg imponere av lydbildet disse bittesmå kassene fra Harbeth klarer å frembringe.

image.jpg

Messens overkill. Kan ikke annet enn la meg imponere av lyden. Likevel, verstingsaker fra ASR og MBL og noen alt for små Russel K høyttalere i forhold til å ta ut potensialet av dette oppsettet.

image.jpg

Hva skal man kalle dette. Old school? Gjelder definitivt for ham som presenterte. Platespiller, rør og horn. Ikke det jeg er mest vant med. Jeg ble bare sittende, sittende og sittende..... Faen, de høyttalerene koster "bare" i underkant av 5K€!

image.jpg

Jeg har hørt en god del av Bruno Putzeys Hypex kreasjoner uten å bli særlig imponert. Fordommer står for fall. Bøyer meg i støvet for den vellyd som strømmet ut av disse aktive høyttalerne til 10K€. Nå skal det sies at de sto på det svære loftet, og etter hva jeg hørte i fjor, gir dette rommet ganske optimale betingelser. Likevel, dette var imponerende!

Ingen tvil om at opplevelsene forsvarte kjøreturen. Skulle selvfølgelig overnattet og hygget meg med litt trappistøl, men det for bli en annen gang :)

Vedlegg

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Du er en heldig mann som har så mye myligheter for og lytte til eksotiske hifi merker. Jeg har jo noen muligheter i Oslo området, problemet er bare at de phuser litt vel mye. Og har manglende evne til og se kvaliteter i andre produkter en de selv selger.

roeng2

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du er en heldig mann som har så mye myligheter for og lytte til eksotiske hifi merker. Jeg har jo noen muligheter i Oslo området, problemet er bare at de phuser litt vel mye. Og har manglende evne til og se kvaliteter i andre produkter en de selv selger.

roeng2
    Kjekt å kommet seg ut og lytte litt. Faktisk befriende å komme seg vekk fra Rhapsody og høre andre ting i andre omgivelser. Luksusproblem :) Alltid anstrengende å konsentrere seg om lyttingen med en aggresiv selger på skulderen, men det er nå en gang jobben deres. Likevel, av og til kunne de sikkert solgt mer med en litt mer tilbakelent og nyansert tilnærming.

Du har ikke planer om Munchen neste år da? Ingen 17 mai unnskyldning lenger :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.524
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for super reportasje fra Malle.:)

Vinyl rør og horn, vinyl rør og horn...
    En sånn Pathositaliener som et par kjentfolk her hadde ei stund.
    Røk ut til fordel for ARC den ene plassen.

Hva slags musikk ble spilt på vinylspillerne?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt at du likte min reportasje, BB :) Du hadde helt sikkert likt deg på denne messen. Så lite folk at det alltid tid for en prat og plass i sweet spot, samt muligheten for å drikke/ avslutte med en Westmalle Paterbeer (som bare fås i tilknytning til bryggeriet).

Ingen tvil om at det var en nydelig lyd i dette rommet! Hovedforskjellen, sammenlignet med eksempelvis Marten rommet, var varme i lydbildet og mer kjøtt på stemme og instrumenter. De lærde vil nok kunne strides om hvorvidt det var hifi korrekt eller ikke. Who cares :)

Det var en ekte entusiast som regjerte rommet. Han var av den oppfatning at foruten platespilleren så skulle komponentene være italiensk :) Husker ikke hva han spilte da han benyttet cd-spilleren, men på vinyl koste vi oss skikkelig med Camel, Stationary Traveller og Pat Metheny, Speaking of Now. Gamle velspilte eksemplarer fra hans egen samling.

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Det var ikke så mange platespillere å se på messen sammenlignet med i fjor. På dette rommet hadde de også med seg en snurrer, men den ble ikke benyttet da jeg var innom.

image.jpg
    image.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.524
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Originale musikkvalg på demo. Interessant. vitner om at musikken er i sentrum ellers hadde man ikke hatt guts til å bruke slike innspillinger til å demonstrer hifi.
    Sympatisk mener jeg.

Ser det er en Transrotor FAT BOB nederst.(?)

Den øverste har jeg aldri hørt eller sett annet enn på bilde.
    Det er vel en Fletcher platespiller konstruert av salige Tom fletcher.
    Dette er mannen bak Nottingham Analogue, og han hadde noen originale ideer om hvordan platespillere bør være,

Tror ikke det er noen norsk importør?
    Det må være en Fletcher Omega Point 5. Den koster rundt 40 tusen i Sverige.

https://www.google.no/url?sa=i&rct=...hHQireBQEvNbUlRSzSBSrWIA&ust=1442220984783828

Jeg klarer ikke å ta pick-upen som sitter på spilleren du hørte. Det er jo interessant hvis det låt bra:)

På bildet jeg satte inn sitter det en Grado MC av noe slag. Det har jeg sett på andre bilder av Fletcher også.
    De er varme i lyden, men kan oppleves litt lite detaljerte og noen savner litt "smekk".
    Veldig god til å gjengi kvinnevokal, det jeg har hørt.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn