En kort, men intensiv haifai tur til Malle i Belgia er gjennomført. Den lille byen er vel mest kjent for sitt trappistøl, men en liten entusiast-butikk klarer å få i stand denne lille hifi-messen en gang i året. Messen er ikke så stor, og det er selvfølgelig butikkens egne merker som presenteres. Likevel, det er mye spennende som presenteres. I fjor var headlineren Martens Supreme 2 og i år må det vel sies at det var Coltrane 3 og Kii Audio Three. Som i fjor hadde Martens-gutta tatt turen fra Sverige og Bruno Putzeys (Mr. Hypex) presenterte sine saker og svarte på spørsmål.
Siden kona er borte, og jeg kan danse jenka på bordet, tok jeg bilen hennes istedenfor min gamle og trauste. Da var det bare å hive seg av gårde for en halvannen times biltur.
Vel fremme var det bare å skli inn i den gamle ærverdige bygningen. Der ble jeg møtt av de sympatiske eierene som fortalte om de forskjellige rommene og stakk en gratis drikkebonge i hånden på meg. God start! Enda bedre var at de i år hadde gjort akustiske tiltak i rommene, mangel på sådanne slet en del av rommene definitivt med i fjor.
Mange tanker som surrer i hodet etter å ha tilbragt fire timer med disse seks oppsettene her. Foreløpig nøyer jeg med å legge ut et bilde av hvert oppsatt og sammenfatte inntrykkene med noen høyst subjektive one-linere. Hvis noen har noen spørsmål så er jeg jo selvfølgelig klar med noe subjektivt føleri
Definitivt hifi i ordets rette betydning. Svær scene, stor dybde og sammenheng i lydbildet, noe som for meg gir musikalitet. Jeg tror Coltrane 3 låter veldig bra under mer optimale forhold, men i dette rommet skuffet høyttalerne i forhold til mine forventninger. Noe av grunnen til at jeg opplevde mangler/svakheter skylder jeg på et veldig vanskelig rom og en Jeff Rowland klasse D forsterker. Faen, skulle være one-linere dette! Må skjerpe meg
For meg var Manger så korrekt at det ble helt feil!
Ikke mye greier man trenger i et lite rom for å lage god lyd. Vedkommende som bestemte at de skulle bruke Solid Tech må ha vært full! Det er selvfølgelig endel som mangler, men kan ikke annet enn lå meg imponere av lydbildet disse bittesmå kassene fra Harbeth klarer å frembringe.
Messens overkill. Kan ikke annet enn la meg imponere av lyden. Likevel, verstingsaker fra ASR og MBL og noen alt for små Russel K høyttalere i forhold til å ta ut potensialet av dette oppsettet.
Hva skal man kalle dette. Old school? Gjelder definitivt for ham som presenterte. Platespiller, rør og horn. Ikke det jeg er mest vant med. Jeg ble bare sittende, sittende og sittende..... Faen, de høyttalerene koster "bare" i underkant av 5K€!
Jeg har hørt en god del av Bruno Putzeys Hypex kreasjoner uten å bli særlig imponert. Fordommer står for fall. Bøyer meg i støvet for den vellyd som strømmet ut av disse aktive høyttalerne til 10K€. Nå skal det sies at de sto på det svære loftet, og etter hva jeg hørte i fjor, gir dette rommet ganske optimale betingelser. Likevel, dette var imponerende!
Ingen tvil om at opplevelsene forsvarte kjøreturen. Skulle selvfølgelig overnattet og hygget meg med litt trappistøl, men det for bli en annen gang