Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.715
    Antall liker
    58.797
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @tkr
    Takk for at du kompletterte med opplysninger om oppsettet.
    Det er forøvrig en imponerende stall med pickuper du har i eie. Og flere som bare de aller mest dedikerte vet eksisterer.
    Ikke sånne som er å få ved hvilken som helst disk akkurat. 😊

    Fint at jeg får lov å komme igjen en annen gang. Som sagt er du også meget velkommen til meg. 😊
    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Jepp, kritisk jævel! Blir nok et nytt kapittel i dagboken min når jeg får hørt anlegget ditt 😆
    Det tviler vi ikke på caftein.
    Takk til de herrer Bluesbreaker og Karmana som kom med gode beskrivelser av musikk gjengitt av forskjellige anlegg.
    Interessant og artig lesing av to skriveføre herrer :)

    Ellersmessig er det godt å se at skattepengene vi som fremdeles er i jobb betaler inn, de investerer pensjonistene i hyggelig samvær med likesinnede, god mat og godt øl ;) Arbeid er noe jævla heft, men jobb kan være "allright" noen ganger.

    Avslutningsvis vil jeg tilføye litt mer fakta om den afrikanske elefanten.
    Dette snodige pattedyret kan veie over 6 tonn (spesielt store hanner), og er ekstremt stille (lett på tå) mtp høyde og vekt.
    Det siste man ser i bushen på savannen blant akasietrærne kan være en diger skygge som tårner seg opp bak deg før du har en støttann gjennom kroppen.
    Eventuelt plutselig dekker et areal på 3-4 m2 :rolleyes:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.477
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Den lett schizofrene Karmana konfererte i går med Dr. Karmana, hans fastlege. Basert på de siste dagers viderverdigheter var fastlegen tydelig på at fredagens øltime burde kanselleres. Karmana var ikke helt motstander av denne radikale resepten, naturligvis under forutsetning av at han kunne småbade i fransk rødvin litt senere på kvelden. Dr. Karmana hevdet derimot hardnakket at også dette var uaktuelt. I et uvanlig anfall av klarsyn måtte Karmana innrømme at Dr. Karmana kanskje hadde rett, og kvelden ble derfor tilbragt i stille kontemplasjon med kone, barnebarn og noen glass vann. Kvelden ble likevel relativt bra, men det er ikke til å stikke under en stol at Karmana i løpet av kvelden reflekterte over mulighetene av å skifte fastlege.

    Dr. Karmana var i dag meget fornøyd med Karmana. Ny resept ble utskrevet og etter hva Karmana kunne lese ble han betegnet som riktig så staut. Dette forundret Karmana da han tidligere har vært tydelig på at det er revnende likegyldig for ham hva Dr. Karmana måtte mene om ham, men gleden ble desto større da han skjønte at Dr. Karmana er dyslektiker…….

    IMG_6274.jpeg


    Takk til bluesbreaker for å ha satt igjen en flaske «Nuffe-øl»! Det er selvfølgelig riktig med Stout nå 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.715
    Antall liker
    58.797
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    🤣🤣🤣
    Håper den smakte!

    Dark Morning Wood,
    Imperial Maple Islay Whisky Stout,
    er såpass kraftige saker at fastlegen nok har skrevet:
    "KUN 1 X daglig" på resepten, og gjort oppmerksom på at det er snakk om rød trekant, og at den ikke skal inntas på tom mage. 😊
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.861
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for besøket ja.

    Morro å høre litt musikk igjen - jeg bruker nok ikke anlegget like mye som mange andre her inne. Også artig hvor ulik musikk som spilles - det var vel knapt noe av det gjestene spilte som jeg har hørt før. Noe av det visst jeg hva var og har styrt unna, mens andre ting var helt nytt for meg og kna muligens bli tatt inn i varmen!

    Ellers har vel anlegget stått i omtrent 1,5 år nå uten noen justeringer av noe slag - så får man vurdere om jeg er fornøyd eller har resignert. :)
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.954
    Torget vurderinger
    1
    Helsike da, alt man går glipp av fordi man må jobbe! Storfint besøk og mye morro, akkurat når jeg er på motsatt side av landet. Må sjekke kalenderen…..ca 10 år igjen til pensjon. Ser at det ikke er noe å grue seg til.

    Ha en super helg

    Atle
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.477
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    🤣🤣🤣
    Håper den smakte!

    Dark Morning Wood,
    Imperial Maple Islay Whisky Stout,
    er såpass kraftige saker at fastlegen nok har skrevet:
    "KUN 1 X daglig" på resepten, og gjort oppmerksom på at det er snakk om rød trekant, og at den ikke skal inntas på tom mage. 😊
    Jepp, tøffe saker! Ikke noe for pusekattene som nipper til sin Tuborg 🤭😎
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.477
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for besøket ja.

    Morro å høre litt musikk igjen - jeg bruker nok ikke anlegget like mye som mange andre her inne. Også artig hvor ulik musikk som spilles - det var vel knapt noe av det gjestene spilte som jeg har hørt før. Noe av det visst jeg hva var og har styrt unna, mens andre ting var helt nytt for meg og kna muligens bli tatt inn i varmen!

    Ellers har vel anlegget stått i omtrent 1,5 år nå uten noen justeringer av noe slag - så får man vurdere om jeg er fornøyd eller har resignert. :)
    Du er nok godt fornøyd (noe annet skulle tatt seg ut), men som ingeniør er det jo naturlig at din interesse for hobbyen følger formen til en sinuskurve 😆
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.477
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Helsike da, alt man går glipp av fordi man må jobbe! Storfint besøk og mye morro, akkurat når jeg er på motsatt side av landet. Må sjekke kalenderen…..ca 10 år igjen til pensjon. Ser at det ikke er noe å grue seg til.

    Ha en super helg

    Atle
    Kanskje ikke dagen for å skryte av at man jobber når alt av tog mellom Bergen og Oslo står i sju steiner 🤭😎
     
    • Liker
    Reaksjoner: MFA

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.954
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ikke dagen for å skryte av at man jobber når alt av tog mellom Bergen og Oslo står i sju steiner 🤭😎

    Planlagt stenging karmana, planlagt som når lexus’n skal på service. Bergenssbanen 2.0 ?

    Snart er hele øverste hylle byttet ut siden sist. Venter bare på en håndlaget italiener, lurer litt på om de har litt avslappet forhold til leveransetid.
    når alt er på plass blir det boller, kaffe og skryt, så kan vi reflektere litt over loft og skråvegger. Invitasjon kommer…..

    Optimistisk hilsen
    Edit. Ser i avisen at det har vært litt krøll ja. Gikk dårlig med Skarverennet.
    Atle
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.477
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Slepte med litt korn&malt drykk hjem fra Grebbestad idag, denne Double Brune var slett ikke vond😋 passe mye % 8👍
    Vis vedlegget 1017189
    Ut fra din egen tråd, er det helt tydelig at du i større grad enn meg har fortjent en (kraftig) øl………..men heldigvis er jeg ikke belemret med å ha måttet fortjent den for å jekke en øl 😆😊
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    En skillingsbolle, litt kaffe og noen refleksjoner rundt det imponerende oppsettet til @OMF 😊

    Ole Martin åpnet gjestfritt dørene kl 19 i går kveld for bluesbreaker, meg og et hyggelig nytt bekjentskap, @Nido. Jeg har hørt dette flotte systemet tidligere og gledet meg, men var nok ikke like spent som Maggieholikeren bluesbreaker, som var litt som en unge foran godteridisken 😆

    Så var det disse refleksjonene da. Burde sikkert lest hva jeg skrev om oppsettet tidligere, men det er jo litt feigt 😊

    Ole Martin har gått «vitenskapelig» og metodisk til verks. Du merker med en gang at han har jobbet med det stooore rommet sitt. Det er behagelig å snakke sammen og å oppholde seg i rommet. Ole Martin sa vel at rommet er litt overdempet, noe jeg kommer indirekte tilbake til senere. Vi streamet fra Tidal, og musikkbiblioteket hans blir sydd sammen med Roon. Han søker mest mulig transparens frem mot høyttalerne, og bruker tre Topping DACer og Hypex NCore amper. Delefilteret er nappet ut av de svære Maggiene og lyden styres og perfeksjoneres gjennom Audiolense. Veggene er kledd med basser hvor de bak spiller i motfase med de fremme. I tillegg har «Trompet-Atle» fintunet på Audiolense siden sist jeg var så heldig å få besøke Ole Martin.

    Hvordan låter det da? Det låter fantastisk bra, men mest på godt og litt på vondt kan jeg høre at det spilles med Magnepan. Selv om transparens og Audiolense regjerer i oppsettet kan du liksom ta Mowgli ut av jungelen, men ikke jungelen ut av Mowgli 😆 Det er heller ikke noe poeng da det låter slik Ole Martin ønsker det skal låte. Han ønsker lyden av Maggies, samtidig som han gjennom aktiv deling ønsker å rydde litt opp i noen «unoter» som jeg ofte synes kjennetegner denne typen høyttalere; mangel på dybde og luft mellom instrumentene. Dette har han klart. I tillegg har han beholdt den besnærende luftigheten som kjennetegner paneler. Egentlig alt av dette trukket mot det ekstreme. Det spiller rett og slett utrolig flott og ikke minst svææært med et bass-system som kun gjør noe av seg når musikken krever det, og da virker det som om det er utømmelige krefter å dra på med.

    Men, jeg er nå en kritisk jævel, så hva kan jeg eventuelt kritisere ut fra mine subjektive preferanser. Da må vi gå til dyreriket 😆 Lydbildet fremstår på mange måter som en elefant. Den er svær og tung med bein og armer plassert der de skal være på kroppen. Elefanter kan likevel være forbausende raske, men er selvfølgelige ikke de raskeste og mest lettbente i dyreriket. De kan også være farlige og trampe deg ihjel hvis de blir truet. Men, dette anlegget er ikke en leopard. Til det mangler det den ekstreme lettbente hurtigheten og farligheten. Elefanten kan nok trampe deg ihjel, men ikke flerre opp strupen din eller skremme deg med sine lange skarpe klør. Nok om dyreriket 😆 Motsatsen til dette oppsettet er nok det største Avantgarde-systemet jeg har hørt et par ganger i München. Der er det fullt tivoli og moro, og jeg blir ør og lyttetrett etter en halvtime, mens Ole Martin sitt oppsett kan du høre på i timevis uten å bli lyttetrett. Jeg ville selv valgt Ole Martin sitt oppsett hvis jeg fikk velge, men preferansene mine drar nok mer i retningen Avantgarde hvor en skarptromme får deg til å skvette og en trompet ikke alltid høres ut som behagelig vellyd. Hos Ole Martin får jeg liksom følelsen av at alle transienter er polert litt i kantene.

    Til de som leser bibelen som fanden og leser dette som kritikk av lyden hos Ole Martin (vi er tross alt på HFS). Tell til ti, tenk deg om og snakk gjerne med en venn 😆 Dette er et anlegg som er sydd sammen etter preferansene til Ole Martin med et svært vellykket resultat. Jeg synes det låter fantastisk bra, men mine preferanser heller nok mer mot hornsystemet han hadde tidligere (langt fra alt, men noe av det). Jeg liker å føle humpene i veien uten at det fjæres for lett over dem 😆 Hovedkonklusjonen er likevel at dette helt sikkert er blant de mest vellykkete oppsettene i kongeriket som mange flere burde hatt gleden av å oppleve 😊
    Det var da faen til blomsterspråk! Hvor er målingene!?!?

    (Og forresten; OMF har kjøpt den dritDAC'en av meg!)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.715
    Antall liker
    58.797
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for besøket ja.

    Morro å høre litt musikk igjen - jeg bruker nok ikke anlegget like mye som mange andre her inne. Også artig hvor ulik musikk som spilles - det var vel knapt noe av det gjestene spilte som jeg har hørt før. Noe av det visst jeg hva var og har styrt unna, mens andre ting var helt nytt for meg og kna muligens bli tatt inn i varmen!

    Ellers har vel anlegget stått i omtrent 1,5 år nå uten noen justeringer av noe slag - så får man vurdere om jeg er fornøyd eller har resignert. :)
    Du har all grunn til å være fornøyd.
    Jeg synes du har gjort noen valg som med tydelighet viser hva du ønsker å høre.
    Som du er inne på spilte vi veldig mye ulik musikk. Anlegget svelger unna det meste, og utover det, er det bare pirk.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.477
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Engelskmenn vet som kjent å hype sine nye band. Vet ikke om English Teacher er hypet, men……..

    IMG_0090.jpeg

    ……….konklusjonen blir den samme.

    IMG_0087.jpeg


    Da er det ofte tryggere å gå etter mer kjente karers nye album. Langt fra legendarisk, men funker på en stille formiddag over en kopp kaffe 😊

    IMG_0091.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.477
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Måtte teste denne Sophie Zelmani utgivelsen som for tiden skaper furore blant de pasjonerte vinyl-fanatikerne 😎 Bra musikk, men kjekt å være fornøyd med å streame den istedenfor å buklande i gullfarget crap 😆 Kunne lett vært meg 😊

    Jeg er hverken særlig bred eller dyp når det gjelder kunnskap om jazz. Jazz spilles nå likevel oftere og oftere her i huset. Kan det være at hyppighet i avspilling av jazz er omvendt proposjonal med eget testosteronnivå 🤔😳 Litt usikker på hvilket testosteronnivå som passer til Roy Haynes Quartet, men det låter jaffal utrolig bra……hvis man er av dem som får litt fot av jazz 😊

    IMG_0092.jpeg
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.684
    Antall liker
    32.773
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Måtte teste denne Sophie Zelmani utgivelsen som for tiden skaper furore blant de pasjonerte vinyl-fanatikerne 😎 Bra musikk, men kjekt å være fornøyd med å streame den istedenfor å buklande i gullfarget crap 😆 Kunne lett vært meg 😊

    Jeg er hverken særlig bred eller dyp når det gjelder kunnskap om jazz. Jazz spilles nå likevel oftere og oftere her i huset. Kan det være at hyppighet i avspilling av jazz er omvendt proposjonal med eget testosteronnivå 🤔😳 Litt usikker på hvilket testosteronnivå som passer til Roy Haynes Quartet, men det låter jaffal utrolig bra……hvis man er av dem som får litt fot av jazz 😊

    Vis vedlegget 1017626
    Du oppdaget heller ingen feil på Zelmani😎😅🤣

    gismo
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.606
    Antall liker
    27.835
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kan det være at hyppighet i avspilling av jazz er omvendt proposjonal med eget testosteronnivå 🤔😳
    Nei. Sammenfall og kausalitet er to forskjellige ting. Mitt testosteronnivå lader meget tilbake at ønske, men jazz ligger ikke akkurat på topp på spillelisten her, for å si det litt diplomatisk.
    Mvh
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.477
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nei. Sammenfall og kausalitet er to forskjellige ting. Mitt testosteronnivå lader meget tilbake at ønske, men jazz ligger ikke akkurat på topp på spillelisten her, for å si det litt diplomatisk.
    Mvh
    Du tøyser! Jeg har sett at madammen står utslitt og bredbeint og venter utålmodig på at du skal begynne å konsentrere deg om ECM katalogen 😆
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.477
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har skiftet dekk på bilen og vasket den innvendig (ikke jeg selvfølgelig, man har da folk til sånt), deretter forsøkte jeg å tjene inn betalingen på en Sushi-buffet og nå skal jeg snart avgårde for å brygge øl. Tøffe tak! Må se å få planlagt litt ferie snart 😆
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.477
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Etter at tre sjeler forbarmet seg over meg med masse pappemballasje ble det plutselig bråstopp på platesalget. Jeg må ha blitt jinxet 😡😳😆 Heldigvis kom det en stakkarslig slenger i dag. Satser på at akkurat den er bunnproppen og det nå renner ut (kan leve med renner inn også) plater 😆 Jaja, skal snart trøste meg med fersk hvit asparges sammen med en vin husets hvite somalier har plukket ut. Deretter skal han visst true i meg noe Barolo fra 1999. Nevnte jeg en tidligere fjelltur i dag i brølende solskinn. Ferie blir bare mer og mer påtrengende og velfortjent 😆

    IMG_6279.jpeg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    HFS består stort sett av driftige folk med et utall hobbyer, og en del er i tillegg belemret med lønnet arbeid på dagtid. Det sier seg selv at disse folkene kun er som posører på HFS å regne, og ikke ekte haifai og musikk aficionados! Et hvert ekte medlem på HFS burde søke å minimalisere alle tidstyver for alltid å ha mest mulig tid tilgjengelig til haifai og musikkavspilling! Da kan man selvfølgelig ikke bruke tid på gamle biler, motorsykler, sykkelturer og annet fjas, for ikke å snakke om trening…..gud forby!
    Som et eksempel på den optimalt interesserte i haifai og musikk vil jeg nevne………..meg (naturligvis). Eksempelvis har min kone den siste tiden bakt mange surdeigsbrød, og jeg har måttet bruke uforsvarlig mye tid på å skjære opp disse brødene, tid som naturligvis burde vært brukt på haifai og musikk. Jeg kjøpte derfor i dag en elektrisk brødskjærer for å slippe unna denne tidstyven og kunne bruke enda mer tid på hva som er viktig i livet. La dette stå som en rettesnor for dere alle!

    Vis vedlegget 1015109
    Eg har elektrisk brødskjerar, ja.Naturlegvis. Men surdeig er noko svineri. Er du uheldig, risikerer du å kaste vekk mykje tid som kunne brukast til t.d. justering av høgtalarplasseringa.
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    3.800
    Torget vurderinger
    1
    Nå har du jo hatt disse forfinete haifai slangene bak reket fra Fana Audio en stund. Da er det vel på tide med dypt gående info om hvor mye de har løftet lyden i for hold til de gamle. ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.477
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Der har du mulighet for å få klippet ned alt du har av gressplen og annet voksende på eiendommen din? :cool:
    Nå er det hverken min gressplen/skråning eller geiter, men hvis jeg hadde valget mellom en gresstrimmer og lån av geit på egen eiendom, vet jeg hva jeg ville valgt 😄
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.477
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har geiter utenfor her også. Da er det bare å fyre opp noe norsk moderne jæzz så passer lyden av bjellene fint inn i lydbildet.

    vi har det godt
    Hehe, her på Foldnes har vi som kjent et tungt haifai-miljø, og for lavest mulig støygulv har vi derfor forbudt bjeller på geitene. Gitarlyd må naturligvis heller aldri infiseres med bjelleklang. Da kan det plutselig låte prog og/eller annen styggedom 😆
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.477
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har geitene kommet tilbake?
    Eller er de nye?
    Vis vedlegget 1018295
    Hakkje peiling på om de er nye eller gamle. Kommer en bøling med ujevne mellom 😊 De firbeinte er nok mer sjarmerende enn tobeinte som gresser sopp mens de hører på psykedelisk musikk og føler seg som transdimensional space goats 😆
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn