Whiplash's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @Evo2 :
    Alt er bare kaos og rot her nå, så ingen bilder. Kobler og tester hva som funker best i stua.
    Yamaha'n låter bra. Ingen tvil om det.
    Takker for lytt på nye forsterker'n din i dag. Sonus faber låt fantastisk bra med nye forsterker hos deg ! Låt ikke så værst den gamle heller da :)

ps : Sansui Radio'n fikk jeg ikke lyd fra uansett hva jeg prøvde :) Får jekke en øl og gi f.. i radio i kveld.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Største opptur på utrolig lang tid. Koblet Yamaha A-S2100 i stua med JBL 4410 høyttalere, Lenco platespiller, Yamaha TC-520 kassett spiller og Marantz HD1 DAC. Sammen med en chromecast audio jeg fikk av evo2 idag.
    Etter div fram og tilbake med test av CD spillere etc satt ei her på låta Whiskey Lullaby med Brad Paisely & Alison Craus på spotify. Ikke min type musikk egentlig men wow. For en utrolig bra lyd :p. Nå sitter alt som en kule, utrolig god match.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Helt klart at mye country musikk har utrolig god lyd. Nå sitter forresten 'alt' av musikk som en kule her i stue anlegget da. Spesielt gammel jazz, rock og blues som jeg hører endel på låter helt magisk mot mitt gamle oppsett.

Nye høyttaler kabler, ny forsterker, ny ( gammel ) CD spiller med nye kabler DAC nå koblet optisk rett på Chromecast Audio ( pga latskap var vanlig chromecast koblet fra tv hdmi :rolleyes: eleeeendig lyd ja ) ny plassering i stua ++

Mange faktorer, skulle lagt til ett og ett komponent for å finne hva som gjorde utslaget. Men nå låter det uansett langt bedre her. Har fått ny kjærlighet til mine JBL 4410 høyttalere.

Mangler litt bass. Har gjort to forsøk på DIY 12" prosjekt og legger det dødt. Må nok opp på 15" i stua for å havne der jeg ønsker.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Har funnet ut at det holder med ett stereo anlegg i heimen allikevel :p Blir en Marshall Stanmore eller noe sånt på gjesterommet.

Har da brått ett helt rom med komponenter ( ræl ) som skal vekk. Vanskelig å vite hva man kan, eller bør ta for greiene. Noen som har en ide om denne Sony platespilleren er verdt noe f.eks ? Fikk denne og endel annet av onkelen min.

0O9A7873.jpg
    0O9A7874.jpg
    0O9A7875.jpg
    0O9A7876.jpg
    0O9A7878.jpg
    0O9A7879.jpg
    0O9A7880.jpg

Vedlegg

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Er ikke tilfeldigvis en oppegående eldre forsterker blant alt rælet?

Blir litt vel mye her hjemme med V6 og gammel amerikansk elektronikk.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Er noen forsterkere ja, men mest ræl / billig greier jeg har fått. Denon'en skal ut da. Men ønsker ikke sende en så tung sak i posten.
    Følger jo også med en flott forsterker til SONY platespiller'n da ;)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Denon var det igjen? Trodde du hadde kvitta deg med PMA.

Den Sonyen er vel en receiver? Sony er sikkert kurant, men det er nok ikke helt min sti.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Testet Denon PMA-2000IVR mot Yamaha A-S2100 som jo du kjenner last One.. og føler Yamaha'n er ett hakk bedre. Så med ett anlegg ryker omsider Denon PMA2000IVR ut av huset.

Fortsatt litt usikker men har alt for mye greier nå. Like greit å selge unna litt.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Vintage gudene er ikke med meg om dagen.. skulle teste Akai kassett spiller for første gang VS Yamaha kassett spiller for å bestemme hvilken jeg skal beholde og Akai stopper etter ca ett sekund spilling. Prøvd flere kassetter også de virker på Yamaha kassett spilleren. Noen som har en ide ? Yamaha kassett spiller låter ganske bra men trenger rens innvendig. Akai skulle ifølge Evo2 ha blitt renset og tatt service på men tror han begynner å bli gammel og glemsk :rolleyes: ;) utvendig var den vertfall dønn møkkete og har gjennomgått 2 utvendig rens og begynner først nå å se presentabel ut :)

Lenco platespilleren funker 100% og låter veldig bra på Yamaha forsterkeren. Overraskende bra faktisk. Denne kjøpte jeg overhalt og var byttet mye deler + ny helt ny stift. Men ser at platesamlingen min egentlig er en trist historie. Plater mangler i covere, mange er ripete etc. Vurderer neste å donere bort platesamling og selge platespiller'n.

0O9A8024.jpg

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Artig å senke skuldrene og bare høre på gamle LP plater/CD og teste diverse kombinasjoner av ræl som skal beholdes eller selges etter hva man liker best.

1077-2016--Ulf-Greger.jpg

Lagde provisorisk stereo anlegg midt på gulvet på gjesterommet og testa Sony platespilleren vs Lenco B55 og 4 forskjellige CD spillere. Den comboen på bildet vil koste ca 6000kr og dæven dette spiller bra i ett lite rom med tanke på prisen :)'

1076-2016--Ulf-Greger.jpg

Gikk i gamle Iron Maiden Maxi singler, ELO, Zappa og Motorhead LP'er:)

1078-2016--Ulf-Greger.jpg

1079-2016--Ulf-Greger.jpg

1080-2016--Ulf-Greger.jpg

XTZ høyttalerene spilte klart best. Utrolig bra bass de ga på dette lille rommet. Bånd diskanten er magisk god og det låter slett ikke værst med Sony platespilleren .

Denne TEAC'en har jeg stor tro på. Den er sendt tilbake til Evo2 for litt tlc.

1081-2016--Ulf-Greger.jpg

Målet videre når alt dette er solgt er å bygge en 15" JBL sub, helst med JBL 2226 eller liknende element. Beholde kun Yamaha S-2100, Marantz HDDAC1, en av kassett spillerne og JBL 4410 høyttalerne.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Akai Whip Akai! :)

O
    Akai :cool: er det ja.

Blir nok å beholde en av platespillerne allikevel og handle inn litt vinyl. Dette låter annerledes enn CD / streaming og hadde nesten glemt hvor bra de gode gamle platene låter. Blir mer å glede seg over musikken enn å tenke på perfekt lyd. Gleden er tilbake :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.571
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Akai Whip Akai! :)

O
    Akai :cool: er det ja.

Blir nok å beholde en av platespillerne allikevel og handle inn litt vinyl. Dette låter annerledes enn CD / streaming og hadde nesten glemt hvor bra de gode gamle platene låter. Blir mer å glede seg over musikken enn å tenke på perfekt lyd. Gleden er tilbake :)
    Vinyl låter anerledes ja,ikke nødvendigvis bedre men anerledes :)

O

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Helt klart. Har en Status Quo live dobbelt LP jeg likte før som jeg kjøpte opp igjen på CD og ble utrolig skuffet over lyden. Noe manglet. Har senere prøvd div flac og mp3 utgaver, spotify. Samme greia. Men på LP nå var 'trøkket' og live følelsen tilbake i lyden.

Så har trukket Lenco platespiller fra torget og beholder den inntil videre, tenker litt på evt kjøpe en enda bedre på sikt.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte på platespiller til max 10K brukt jeg da. Inntil videre fungerer Lenco'n og Sony'n bra nok :)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    new in box

Da er Denon forsterkeren solgt. Kjøper fikk en meget god forsterker for pengene.

Vet ikke om denne video`n er gammelt nytt men artig å se hvilke skatt kammere som finnes der ute

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet hva slags høyttalere dette er ? Fikk spørsmål om jeg var interessert i å kjøpe dem. Fikk bildene på mms og har ikke sett på dem selv enda. Eneste sted det står noe er dette ss emblemet på grillen.

mms_img5052365711.jpg
    mms_img2378261101.jpg

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Vrien den der ja.. vet jeg har sett logoen før men mistenker at det er et gammelt diy sett.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.000
    Sted
    Smurfeland
    De der ligner på de første ordentlige høyttalerne jeg hadde, fikk anlegg til jul som fjortis. Tror det ble sagt at de var fra Seas, eller at elementene var Seas. Toveis trykkammer med 8" papirmembran til bass/mellomtone og muligens 1" softdome eller noe sånt? Kassene var finerte sponplater med glaval-lignende dempestoff inni.

Den gangen var de en åpenbaring for undertegnede, men vanskelig å si hva jeg ville synes om lyden i dag. De ble sprengt en del år senere under en lytteseanse med Pantera på idiothøyt volum. :p

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ berserkr : regner da med at det er lite kurrant og evt refoame disse, evt andre rep deler så droppet disse.
    @BangBang : takker for tips. Får google den litt. Har stort sett bare eid billige platespillere før og synes faktisk Lenco B55 jeg har nå spiller ganske bra. Har ikke mye peiling på gode platespillere for å være ærlig. Skal bli spennende å få kjøpt noe som bør være en del hakk bedre. Blir nok å søke litt råd hos Evo2 også før innkjøp.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.000
    Sted
    Smurfeland
    Ja, det var nok ganske enkel byggekvalitet på de jeg hadde iallfall. Tror ikke det er et investeringsobjekt, selv om de muligens kan gi helt ok lyd hvis elementene fortsatt er intakte.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Da er XTZ 99.26 høyttalerne solgt også. Fått solgt unna masse nå. Ett tomt HiFi Rack, ett par Target HR40 høyttaler stativer og en Sony platespiller er alt som står igjen av anlegg #2 prosjektet mitt.

IMG_1918.jpg

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Jepp. Så fort det ble tomt begynte jeg å sjekke ebay, finn og torget ;) abstinens slår til.

Dette var plan A da :

MarshallSpeaker2.jpg

men ender vel opp ca her....plan B :

jbl.jpg

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Nei får la Black Friday galskapen gå sin gang og sette på en Etta James skive hjemme med fyr i vedovnen og nykokt kaffe :)

Gråter en tåre over ikke ha råd til stereofils Sf Amati Futura tilbud. Men JBL 4410 spiller bra dem og :)

Etta_James_-_Tell_Mama_(1968).png

sonus_amati_tilbud_2.jpg

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Da ble det brått Black Friday handel på meg også. Mange tilfeldigheter gjorde at jeg fikk et par JBL 112. Kjøpt i New York nye i 1985 av eneste eier frem til i dag. Han hadde de to år i New York før han flyttet tilbake til Norge og de har stått i bokhylla hans i Norge siden 1987 !

Dessverre er gummi oppheng til bassene gåene. Støv dekselet til ene mellomtonen er klemt inn og front trekkene hadde han kastet. Ett funn som gjorde meg skikkelig glad. Disse ser ellers 100% strøkne ut, som nye. Disse skal jeg få i stand :)

Sånn skal de se ut i løpet av 2017 :
    maxresdefault.jpg

Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Ove kan da sikkert gi deg en kopp kaffe. Samt en lytt til Amati. Makan til høytaller, design og pris :)

De JBL''ene dine står seg sikkert kurant til Yamaha'en. Få ordnet deg med noen røde griller ala L100 :) Snasent.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Yamaha A-S2100 og JBL 4410 er en god match. Regner med JBL L112 bare blir enda bedre. Kun hørt L100 før og likte de godt. L112 skal jo være langt bedre etter hva jeg har hørt og lest.

I følge Evo passer ikke L100 front trekkene til L112 så skal bli spennende om jeg finner fronter til dem på ebay...L112 er jo mer sjeldne. Uansett veldig artig å skaffe L112 da. :)

Da blir det nok to stereo anlegg i heimen alikevel. på sikt. Har også ett annet 'nytt' høyttaler par på gang så får litt å bytte mellom på igjen. En vintage Sansui forsterker står også høyt på 'vil ha' lista mi nå.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Hjemmemekk? :) Er en kar på forumet som har fikset seg griller til L100. Mulig han hadde ramma fra før av.

Er vel en nettside man kan bestille griller til L100. De kan sikkert ordne til L112. Men koster sikkert mer enn der smaker...

Skøy at du hiver deg på litt eldre saker igjen :) med og uten mekk.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Kommer til å spamme min egen tråd med JBL L112 mas fremover. Så legger ut litt info og spec mest for selv å ha litt info å referere til

JBL Has a record of making very good speakers and the JBL L112 is no different. Where the JBL L-100 might still have had some weak spots, the L112 is frequently claimed to be one of JBL´s best 12" 3-way speakers. The price for a pair was around $1100 in 1981.

JBL L112 Review
    JBL´s L-100 did not only sell more units than any other speaker at the time, but it remained a fairly popular and respected speaker until today. However, the model did not fully convince with its performance and later models were improved repeatedly. The JBL L112 has shaken off the L-100´s weaknesses. Both speakers do share the same series specification (L-series), but their components are completely different, from the crossovers to the individual speakers, not much is similar. The L112 uses the 128H woofer with a far higher power handling than the L100. The 128H found usage in the companies home and professional speakers. The L112´s tweeter is another superior piece of equipment. The L100's have the LE20 tweeter, a fairly moderate tweeter, which has not been too convincing in the professional setting. The L112 has the tweeter model 044, a by far better tweeter.

The JBL L112 Speaker is 14 ¼ inches wide by 24 ½ inches tall. With the 3 way speaker and bass-reflex setup, it provides an outstanding balance of high, medium, and low sound. The weight of the JBL L112 is a bit on the heavier side at 55 lbs for a set of 2. The speakers come in a nice wood grain finish that complements the decor of any room that they're put in.
    The nice features about the JBL L112 include the ability to adjust each level of sound individually to produce the right balance for any room size. The high and mid-frequency controls are hidden behind the removable grill and can be adjusted to suit your needs. Placement of the speakers is paramount to optimal performance as is adjusting the level controls. The grill helps keep the exterior of the JBL L112 intact and help the speaker remain clean and attractive.

JBL L112 Strengths and Weakness
    The JBL L112 speakers have superior components considering that they were built for the consumer market. Two slight weaknesses remain:
    The L112´s performance depends heavily on the correct positioning and eleveation of the speakers in consideration to the room size. Find out more about correct speaker placement and what kind of speakers should be positioned where and how.
    The L112 is sometimes criticized for being overly bass-oriented. This can easily be adjusted, but in general it seems to be a frequent reason for complaints.

Repairs
    Usually you will find the JBL L112 in good shape. This can easily be explained by its high price in the 1980ies. Consumers who bought the L112 were very aware of its qualities and took good care of it. The most typical issues with this speaker are rotten speaker foams. For those who have a pair of speakers that are in need of repair, finding new parts to replace the faulty parts isn't difficult. Ebay turned out to be a great resource for used speaker parts. The only downside with parts for the L112 is that they are fairly expensive. Replacing the foam surrounds of the speaker can be tricky, but if done correctly, can bring the speakers back to life. Refoaming the L112 is a well worthwhile procedure. We recommend to use speaker foams by parts express. You can also find a fitting refoam kit here: > Speaker Surround Kits < . Alternatively, ask in one of the big HiFi forums, you will likely find assistance quickly.

kilde : JBL L112 Century II Speaker Review, Specs and Price |Vintage Speaker Reviews, Specs, Prices, Repairs, Refoaming, Reconing

Link til refoam kit :

JBL L65 L65A L112 12" Foam Kit - Woofer Speaker Repair w/ Shims & Dust Caps! | eBay

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.571
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ove kan da sikkert gi deg en kopp kaffe. Samt en lytt til Amati. Makan til høytaller, design og pris :)

De JBL''ene dine står seg sikkert kurant til Yamaha'en. Få ordnet deg med noen røde griller ala L100 :) Snasent.
    Ove har kaffe han! ;)
    O

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn