Whiplash's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Du har sikkert rett Last One. Innen ett år er vel Heresy par # 3 på plass :rolleyes:. Men det er ikke planen, i stua mi gir dem akkurat litt for lite bass til at jeg er 100% fornøyd. Ellers så er de blant mine absolutte favoritt høyttalere. Akkurat nå har jeg kun Klipsch KG3 igjen her. Så trenger ett par 'vente høyttalere' og skal prøve meg på noe DIY fremover. Så litt større Tannoy & kraftigere forsterker til høsten om alt går som planlagt.

God påske til alle her på hfs :)

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Da er Klipsch Heresy III'ene solgt, til ingen ringere enn Jan Myhrvold fra Fidelity. :) Artig at de kommer til noen som virkelig vet hva Klipsch heritage er og setter pris på lyden.

Så nå blir det mest trolig ett par halvslitne JBL 4425 fra ebay til vintage stereo anlegget.
    Hehe, her går det unna i svingene ja.

Godt å høre at de har gått til noe som mest sannsynlig er et godt hjem. Siden jeg er første eier så er de nesten som "barna" mine. ;)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    I perioder kommer man over flere 4425 og liknende JBL på alt fra finn til loppemarkeder. Men når man LETER etter dem er de sjeldne som snøballer i helvete. Har trua på at det vil være en god match i vintage anlegg med Sansui. Mulig jeg tar feil, men må prøves.:cool:

@ slither : ikke dårlig påskegave med 4319. Dem er langt bedre enn 4425 på de fleste måter. Bedre mellomtone og låter mer 'hifi'.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Fant disse Sansui høyttalerene på hifido nå. Får ta en sjanse og bestille fra Japan jeg og da vel. JapHarmoony har jo hatt ganske så god erfaring hittil. Hva er status på Denon høyttalere fra Japan Jap ?

Sansui SP-505J og Sansui SP-7500x. Ukjente for meg frem til nå. Men skal definitivt prøves om mulig.

sp-505j.JPG

sp-505j mm.JPG

sp-7500x.JPG

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Kan være lurt å forhøre seg ang frakt da det ofte blir svin dyrt fra Japan.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Har ofte sett jbl 4425 til salgs på hifido.
    Påskegave til meg selv blir 4319 :)
    Spennede! :)

Hva skal du fore de med. Ser du har kvitta deg med Heed.
    Ja har tro på at de kan fungere her, jeg liker jbl lyden :) Har jo denonen fremdeles og det kan godt hende at den duger. Er jo relativt høy følsomhet på høyttalerne. Er på utkikk etter en DAC. En platespiller inngår i de langsiktige planene.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Tror 4319 er "gull" opp mot 4312E, men koster vel fort noen kroner mer.

Stemmer, du har en sånn en tanks av en Denon stående du også. Men nå skal vi ikke ødelegge tråden til Whip :)

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Nja, det kommer helt an på størrelsen på pakka. Har selv bestilt et par bassgitarer fra Japan (altså rimelig store pakker), og da kom ikke frakta på mer enn en femhundrelapp omtrent.

Men det er mulig at vekt også spiller inn, og da kan det jo kanskje bli dyrere.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Nja, det kommer helt an på størrelsen på pakka. Har selv bestilt et par bassgitarer fra Japan (altså rimelig store pakker), og da kom ikke frakta på mer enn en femhundrelapp omtrent.

Størrelse og vekt har jo mye å si. Mener bare å ha lest et sted at hifido sine butikker er ganske dyre når det gjelder frakt, noe er vell pga forsikring osv.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

Størrelse og vekt har jo mye å si. Mener bare å ha lest et sted at hifido sine butikker er ganske dyre når det gjelder frakt, noe er vell pga forsikring osv.
    Ja, jeg har hørt noe sånt om Hifido. Av en eller annen grunn så sender de tydeligvis ikke med EMS, uansett om pakka er innenfor størrelse/vekt. Kan nok muligens være pga forsikring ja, men EMS har også gode ordninger der. Hvem vet.

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.790
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Fant disse Sansui høyttalerene på hifido nå. Får ta en sjanse og bestille fra Japan jeg og da vel. JapHarmoony har jo hatt ganske så god erfaring hittil. Hva er status på Denon høyttalere fra Japan Jap ?

Sansui SP-505J og Sansui SP-7500x. Ukjente for meg frem til nå. Men skal definitivt prøves om mulig.

Vis vedlegget 372509

Vis vedlegget 372510

Vis vedlegget 372511
    så klassiske og fine ut disse sansui-ene :) har fortsatt ikke hørt noe angående sending på denon talerne virker som dem har hatt noen helligdager ell no de også , men regner med det løsner etter påske :)
    det med at det kan bli litt dyr frakt fra japan har jeg også merket , kostet ca 1200 å sende cd spillern på 7,5 kilo, er ikke helt sikker på hva det blir for denon talerne enda , men trur det blir på ca 1800 , så er nok ikke dumt å høre om frakt på forhånd om det er mulig :) men jeg selv er gjerne sånn at så lenge jeg får skaffet noe sjeldent og litt eget så synes jeg gjerne det er vært å betale litt ekstra for frakt , men prøver også fremover å tenke litt mer ut hvilken produkter jeg helst vil ha etterhvert , så ikke alt blir voldsomt dyrt i forhold til hva man eventuelt sitter igjen med for penga :) skal gi deg rapport så fort statusen oppdateres på denon talerne også :)
    mvh jap

Sist redigert:

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.790
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    skjønner deg godt lite fristende i det norske markedet om dagen , og føler alt er sett og gjort hehe :) har selv også gått mer og mer over til vintage ell om ikke vintage så ihvertfall rundt midten av 90 tallet vil ikke ha noe nyere lengre med få unntak av for eks esoteric,luxman og accu på elektronikk fronten som jeg fortsatt tør å stole helhjertelig på :)

og vil heller tilbake til den tia igjen da produsentene lagde for eks høyttaler konstruksjoner basert på at det skulle låte musikk og ikke få for eks materialer som carbon til å fremstå som noe helt nytt og kun betalbart av de udødelige de lagde jo for faen konstruksjoner med carbon på 80 tallet og uten å gå helt bananas ;)

det jeg også liker med den japanske auksjonsia jauce.com jeg har brukt er at man kan trygt betale enkelt via paypal :) har selv ikke noe kjentskap til å handle fra hifido , men jauce er et mellomfirma , hifido er også sikkert det, trur det meste man finner på jauce er mye av det samme rundt på forskjellige japanske auskjonssider

men vet jauce ihvertfall får alt fraktet til sitt varehus etter auksjon/budrunde er ferdig og man får meld når varen har blitt levert fra privatperson til varehuset demmes dette kan ta noen få dager da markedet er veldig svært der nede sikkert 10 ganger større enn ebay ,

etter dette bestiller man frakt som jauce tar seg av dette tar som regel en dag eller 2 og man velger da hvilken fraktmetode man vil bruke av 3-4 forskjellige metoder /frakt firma og om man vil at jauce skal repakke tingende før forsendelse, når dem sender virker det rimelig sjappt med cd spillern tok det 2 dager fra den ble sendt til den var ferdig fortolla :)

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.790
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Tråler heller lite annet enn eBay selv.

Rop gjerne ut kommer dere over en Sansui CA-F1.
    ikke en ca-f1 men var ikke så verst denna heller om man bare hatt kapital av slik kaliber ;) men trur man kan gjøre mye bra kjøp selv direkte fra japan istedenfor å bli flådd på ebay for samme type 100 volts produkter kan man leve med 100volt så er det mye snæcks å finne til nokså faire priser der nede i forhold til hva det tilsvarende ville kostet i europa :)
    Auction - Yahoo Japan Auctions. eBay Japan

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg fått hengt TV på veggen omsider. Etter å ha snakket om å gjøre det ett års tid. Tro det eller ei men lyden fra anlegget ble bedre med en gang. Mulig placebo men jeg synes nå det.

Så er kassett spilleren ferdig på rens/service og ble enig om å låne JBL 4410 av sønnen til Evo2 en stund, evt kjøper jeg dem om de matcher her. Uvant med stor plass til stereo komponenter. Fikk og en gammel Sony platespiller + en forsterker av min onkel. Om tinga virker er uvisst enda men det er alltid oppbevart i stue og ble brukt jevnlig inntil han kjøpte noe annet vintage for ett par år siden. Egne bilder kommer når tinga er på plass og jeg får montert kabel skjulere på veggen under TV'n. Begynner å bli rimelig oldschool dette stue anlegget vertfall...

948840-jbl-4410-studio-monitors-speakers.jpg

Akai GXC-570D.jpeg

Akai GXC-570D cassette deck.jpeg

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Når man ikke søker det perfekte, har dårlig råd eller bare vil senke skuldrene og høre på musikk og gi f*** i anlegget en stund er vintage en fin vei å gå. Liker selv lyden i mye av dette gamle. Passer perfekt for gammel rock,blues og jazz synes jeg. Mye av det gamle er solid bygget. En skikkelig rens og bytte av lytter/ kondiser så høres og ser det bra ut. Bra nok for min del.

Men jeg har litt av oppgraderings lysten fortsatt. :rolleyes: Nå er det vintage høyttalere med 15" som det letes etter. Ikke lett om man ikke ønsker CV igjen. Gamle Klipsch Cornwall eller JBL er de eneste jeg kommer på kan være mulig å finne. Om ingen andre har forslag ? Helst noe som det finnes rep sett tiltilgjengelig på ebay etc.

Ett inspirasjons bilde til meg selv funnet på interwebben :
    Jerry_Gahagan_OakTreeVintage_1960s-1970s-1980s_Classic-Vintage_Stereo_Speakers_dealer-collection.jpg

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Loka litt på kanalen til Kenrick Sound i går. Titt og ofte innom der, da de har mye snasent som blir lagt ut titt og ofte.

Lurer på om du ikke har posta den her tidligere, men det får gå i disse dager man prater på alt det gamle.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    haha... hvorfor har du to brukere :rolleyes:? du må slette postene dine selv med den brukeren du var logget inn med veit du, rydd opp etter deg sjøl ;)

Finnes mye bra kostbare vintage høyttalere ja. Prøver å holde meg på ett veldig moderat prisnivå når det gjelder vintage greiene. A importere proff restaurert vintage highend står ikke på to do lista mi om dagen.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Du har vell hatt 4319 whip? Hvordan opplevde du de i bassområdet? Låt de best rett på gulv eller på stativ? Ser det finnes stativer til disse som heller litt bakover.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    4319 hadde ikke akkurat noe dypbass hos meg. Hakket bedre enn Heresy var de men har aldri målt noe. I mellombassen de virkelig skinner, flott punch i de som de fleste JBL. De låt best hos meg med noen hjemmesnekra stativ som var ca 30cm høye.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Når man ikke søker det perfekte, har dårlig råd eller bare vil senke skuldrene og høre på musikk og gi f*** i anlegget en stund er vintage en fin vei å gå. Liker selv lyden i mye av dette gamle. Passer perfekt for gammel rock,blues og jazz synes jeg. Mye av det gamle er solid bygget. En skikkelig rens og bytte av lytter/ kondiser så høres og ser det bra ut. Bra nok for min del.

Men jeg har litt av oppgraderings lysten fortsatt. :rolleyes: Nå er det vintage høyttalere med 15" som det letes etter. Ikke lett om man ikke ønsker CV igjen. Gamle Klipsch Cornwall eller JBL er de eneste jeg kommer på kan være mulig å finne. Om ingen andre har forslag ? Helst noe som det finnes rep sett tiltilgjengelig på ebay etc.

Ett inspirasjons bilde til meg selv funnet på interwebben :
    Vis vedlegget 373237
    Mener det finnes noen gamle pioneer modeller med 15"
    Samme med kenwood

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Det var ett par JBL L150 i Oslo som ble solgt for 4000kr med en grom Marantz forsterker nå i påsken. Var selvfølgelig for sent ute der og som vanlig :)

var Last One som tipset meg om dem på FB

meg den dagen :
    not-a-single-fuck-was-given-that-day-water.jpg

Men ellers er vel dessverre mye gammelt havnet på søppeldynga gjennom årene. Elementer blir ødelagt, noe oppbevart i fuktige kjellerboder og ødelagt sånn etc.

Sist redigert:

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Luktet på de jeg også. Men de var for langt unna for min del. 4000,- er ingenting for såpass sjeldne høyttalere.

Her har du jo en du kan være på utkikk etter:

Pioneer cs 901. De er ganske sjeldne men låter visstnok veldig bra.

901naked.jpg

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Pioneer cs 901 har jeg vel aldri sett på finn no eller torget. Mye bra som finnes, bla eldre Tannoy med 15". Men er vanskelig å få tak i. Endel vil også nærmest være umulig å reparere, spesielt høyttalere som det ble solgt få av.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Du har jo omtrent samme store Denon forsterker som meg Slither. De tunge Denon tanksene er meget god match med JBL 4319 synes jeg. En smak av hifi og har mer enn nok krefter til å sparke liv i dem.

Nå lager jo JBL fortsatt ganske greie nye høyttalere også... :)

everest-dd6700.jpg
    s4700_web.jpg

Vedlegg

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.189
    leser at flere foretrekker M2 over Everest/K2 typene. noen av de er egentlig ikke å regne som 3veis, fordi de deles 18 og 20khz 24db (!) om jeg ikke husker feil. altså knapt hørbart, om i det hele tatt.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ ufo : M2 har vært vurdert. Men av nyere JBL må jeg si 4429 frister mer. Nypris ca 50k men har jo vært endel meget gode tilbud på dem fra stereofil. TEST LYD&BILDE så de har jo vært å finne til overkommelig pris på finn av og til.

4429.jpg

Her skjer det fint lite på stereo fronten om dagen. Kjøpte ett par XTZ på impuls av en kamerat som hadde tenkt å legge de ut på finn. Det er stativ høyttalere og en av de bedre jeg har hørt fra den kanten, de med bånd diskant. Han hadde tre par XTZ og disse låt klart best. Men er sort pianolakk så angrer allerede litt på kjøpet da jeg egentlig ikke er stor fan av å tørke støv av høyttalere annen hver dag.

Ellers er Tannoy hentet av ny eier og det er rimelig tomt her inntil jeg får påfyll av gammelt ræl fra Evo2 en dag :)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Kommer nok til å klare meg med det jeg har inntil videre. Klipsch KG3 & JBL 4410.

Skulle noe spennende og billig JBL 12" eller 15" dukke opp handler jeg. Men inntil videre er jeg all set. Kom til å tenke på at siden tv'en endelig er skrudd opp på veggen er det plass til ett par Klipsch Cornwall også. :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn