Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Fikk servert en superb Whisky i et selskap. Er ikke noen kjenner, men den var helt spesiell. Het noe med Glen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Glen ja, det betyr visst "dal". Det er typisk innlandswhisky, og det må være flere titusen varianter med Glen i navnet.

    Forøvrig er typisk whiskyer med Glen i navnet mindre preget av salt torv og røyk som blant andre Islay er kjent for, men det finnes selvsagt unntak.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Mackmyra har mye spennende, men de har vist vært i en krangel med noen andre svensker som mente det ikke var nok amerikansk eik i fatene til mackmyra.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Lenge siden jeg har smakt dem (Mackmyra), men den var en vaniljebombe og falt ikke i min smake dengang...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Det er stor variasjon i hvertfall. De har vel også laget den offisielle Sweden Rock-flaska en del ganger, men det er mulig publikumet der vektlegger annet enn om det er en whisky i toppklasse. Jeg har drukket både svensk røk og svensk ek. De er langt mer whisky enn for eksempel Jack Daniels. For det er for meg bare flytende vaniljesukker.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Egentlig synes jeg det er vanskelig å teste slikt. For det første er det jo ikke så lett å få tak i masse gromme varianter og fortsatt han penger til strøm og diesel. For det andre merker jeg at en halvtime senere kan jeg plutselig være uenig med meg selv. Derfor liker jeg å ha en del varianter i skapet som jeg ikke digger aller mest, men som jeg plutselig for lyst til å ta en knert av.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Whisky har blitt et investeringsprodukt til de grader nå... og jeg frykter at det blir dyrere for selv ordinær whisky.
    Men ser jo de som kommer med en LE utgave, så går jo prisene relativt raskt opp.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.694
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, og for den med litt ekstra penger og en del tålmodighet er antagelig det en superinvestering. Om man vet litt hvor man skal satse.

    Jeg lar meg også rive med av og til, men det er og blir bare sprit…blir prisnivået for tullete skal jeg enten konvertere til noe helt annet eller bli ihuga avholdsmann. Staheten trumfer eventuelle abstinenser som kunne oppstå. Håper jeg 🥴
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Ja, og for den med litt ekstra penger og en del tålmodighet er antagelig det en superinvestering. Om man vet litt hvor man skal satse.

    Jeg lar meg også rive med av og til, men det er og blir bare sprit…blir prisnivået for tullete skal jeg enten konvertere til noe helt annet eller bli ihuga avholdsmann. Staheten trumfer eventuelle abstinenser som kunne oppstå. Håper jeg 🥴
    Alternativet blir jo og drive med hifi....... :censored:
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.632
    Antall liker
    15.463
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg har smakt dem (Mackmyra), men den var en vaniljebombe og falt ikke i min smake dengang...
    Tja, måtte jo bare åpne og heldigvis var innholdet noe helt annet enn din foretrukne "gressbrann på vestbredden" og smelta kjærkeklokke. 🤭

    IMG_20220313_210736.jpg

    Litt vanilje, ja men heldigvis en passe dæsj røyk uten ild og finfin ettersmak av en strålende søndag. Definitivt innafor når en kilo vinyl med Progressivo Italiano skal nytes!

    IMG_20220313_211042.jpg
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Fikk servert en superb Whisky i et selskap. Er ikke noen kjenner, men den var helt spesiell. Het noe med Glen.
    Nei og nei, hva jeg har stelt i stand. Holdt dere fine mennesker for narr. Dette var altså ment som en spøk. Skulle hengt på en smiley.

    Men jeg har stått på polet, foran hyllemeter med whisky, og prøvd å huske hva den derre whiskyen het. Det var da jeg fikk ideen til vitsen 😊
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Du flyttet i det miste terskelen for å hjelpe noen som spør om noe på sentralen. Heretter blir det obligatorisk løgndetektortest før man får svar på noe som helst.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.694
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nei og nei, hva jeg har stelt i stand. Holdt dere fine mennesker for narr. Dette var altså ment som en spøk. Skulle hengt på en smiley.

    Men jeg har stått på polet, foran hyllemeter med whisky, og prøvd å huske hva den derre whiskyen het. Det var da jeg fikk ideen til vitsen 😊
    Og sånne folk skal man måtte forholde seg til 🤣😀
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Ble noen suvenirer med fra Scotland 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿 Litt feil kanskje å dra med seg Yamazaki derfra, men jeg synes den er så sabla god at jeg bare måtte. Yamazaki 18 ble "litt" over budsjettt da den kostet 990£ så måtte nøye meg med en 12 åring😀 53497A42-DED0-4116-9C3C-EA374093950F.jpeg 2FDC4F73-4BD8-4D94-BB8C-5572FB122277.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.481
    Antall liker
    15.108
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Tja, måtte jo bare åpne og heldigvis var innholdet noe helt annet enn din foretrukne "gressbrann på vestbredden" og smelta kjærkeklokke. 🤭

    Vis vedlegget 800268

    Litt vanilje, ja men heldigvis en passe dæsj røyk uten ild og finfin ettersmak av en strålende søndag. Definitivt innafor når en kilo vinyl med Progressivo Italiano skal nytes!
    Da har jeg også fått sprettet og smakt på mitt eksemplar. Her er mine smaksinntrykk:
    God intensitet takket være 53%, men litt overraskende mye sødme! Vanilje, karamell, litt eik og godt balansert med passe dose røyk🥃 Brukbar ”hangtime", men ikke veldig kompleks (noen som er litt typisk single cask noen ganger). Dette er en skikkelig kosewhisky(y)
    ADD118B3-EA45-496F-B1D0-0CF5AD42D9EA.jpeg
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg liker en whisky i ny og ne, men har egentlig ingen peiling. Konsentrerer meg om gjæret druejuice. Kjøpte nylig noen flasker av en kjenning. Er det noen her som kan belære meg om dette er bra saker verdt å spare på, evt for videresalg? Har smakt litt på the arran, så den forblir uansett her. 20220319_203142.jpg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.632
    Antall liker
    15.463
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg også fått sprettet og smakt på mitt eksemplar. Her er mine smaksinntrykk:
    God intensitet takket være 53%, men litt overraskende mye sødme! Vanilje, karamell, litt eik og godt balansert med passe dose røyk🥃 Brukbar ”hangtime", men ikke veldig kompleks (noen som er litt typisk single cask noen ganger). Dette er en skikkelig kosewhisky(y)
    Vis vedlegget 802010
    Sikkert riktig "bedømt" @ou812rh. Disse to har veldig mye til felles. Jeg opplever små nyanser i forskjeller. Prøvde en quadruppel "blaind taste" for meg selv, så nå vet jeg ikke hvilket glass som er hva og alt føles veldig rotete. I tillegg begynner nøtta å føles annerledes enn min egen. Jeg må åpenbart trene mer 🤕🔙🙈.

    IMG_20220319_204627.jpg

    IMG_20220319_210605.jpg
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Jeg liker en whisky i ny og ne, men har egentlig ingen peiling. Konsentrerer meg om gjæret druejuice. Kjøpte nylig noen flasker av en kjenning. Er det noen her som kan belære meg om dette er bra saker verdt å spare på, evt for videresalg? Har smakt litt på the arran, så den forblir uansett her. Vis vedlegget 802040
    Aberlour a`bunadh kan du etter alle solemerker trygt beholde siden du er glad i gjæret druejuice fra armagnac og cognac distriktet i Frankerriget.
    Denne whiskyen er lagret på spanske oloroso sherry fat, river godt og er fri for torvsmak og røyk. Jeg tror den vil falle i smak StianG ;)
    Det ser ut for at din utgave har noen år på bakenden, siden Aberlour nå har kommet til "batch 072" av a`bunadh varianten.
    Hvilket år er din utgave tappet?

    Arran lagret på bourbon fat har du startet på, så den blir.
    Glenmorangie aged 15 years har jeg ikke peling på.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Etter det jeg kan finne ut er batch 19 tappet i 2007. Glenmorangie sauternes wood finish ser ut til å være tappet noen år før. Jeg liker egentlig whisky som smaker og lukter som en svidd sau dratt opp fra myra, typ Ardbeg og Lagavullin, men tipper at disse også går ned med velbehag. Ut fra internett priser koster de 2-3K stk i utlandet, og det er ikke nok til at jeg gidder hassle med sending etc. De går i gapet.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Etter det jeg kan finne ut er batch 19 tappet i 2007. Glenmorangie sauternes wood finish ser ut til å være tappet noen år før. Jeg liker egentlig whisky som smaker og lukter som en svidd sau dratt opp fra myra, typ Ardbeg og Lagavullin, men tipper at disse også går ned med velbehag. Ut fra internett priser koster de 2-3K stk i utlandet, og det er ikke nok til at jeg gidder hassle med sending etc. De går i gapet.
    Om du skulle slumpe til å sette noe av det brennevinet i vrangstrupen, så kan jeg overta etter nærmere forhandlinger om pris ;)
    Kjenner jeg grøsser over hele meg av din foretrukne smak på whisky 😜
    Uansett, kos deg. Du får neppe videre større problemer ved å gurgle ganen litt Aberlout, Arran eller Glenmorangie.
    Takk for svar på batch nr.019.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Alternativet blir jo og drive med hifi....... :censored:
    Det absolutt billigste vil jo være å ta seg noen glass, tro meg når jeg sier at lyden da blir bedre. Å oppnå det samme ved å kjøpe dyrere hifi-komponenter vil bli vesentlig dyrere enn å fylle glasset med Whisky (eller annet).
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Smakte en liten av denne også. Livet er herlig.
    I morgen skal motorsager få kjørt seg. Kona med.
    Rolig nå gutter, Hun skal bære kubber 😁
    20220330_234800.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn