Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    9.808
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kanskje den har fått lufta seg litt mye og lenge om det bare er en skvett? Ikke at den er voldsom, men tam er den absolutt ikke etter mine begreper.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Husk 4-string at svensken er svensk og de har rar smak, veldig rar 🤣 . Enig med deg at Longrowen er en sikker havn til alle tider, morgen som kveld.
     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    806
    Antall liker
    530
    For min del så bestiller jeg til bolaget i Strømstad
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.353
    Antall liker
    5.462
    Sted
    Moss
    Får vi noen tasting notes?
    Mye røyk med smak av torv og chili. Søt ettersmak. :cool: 🥃

    Kompleks aroma med innbydende malt, røyk og torv, moden sitrus, krydder, hint av tobakk, kjølige urter, hvit steinfrukt. Den er godt balansert og konsentrert på smak, fruktig med et godt krydderpreg, lang og rik ettersmak med varme krydder. En kompleks og veldig flott whisky.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Det er slitsomt med whiskyer som må blandes med vann. F.eks. cask strenght utgavene. Det skal så lite til før det blir litt for mye eller lite og hele greia er ødelagt.
    All kvalitetswhisky åpnes med litt vann.Om du senker alkoholgraden ned mot 35% er det fortsatt nok alkokick, samtidig som du er i stand til å kjenne mer subtile smaker og lukt. All whisky under 50% er dessuten allerede utvannet på destilleriet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    A wee drop of water, takes out the fire, but leaves in the warmth.
    Say the islanders
     
    Sist redigert:

    rca45

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2023
    Innlegg
    37
    Antall liker
    78
    Sted
    Ørje
    Vin og brennevinauksjon hos Blomqvist for tiden. Ser det ligger en Benrinnes 15 der. Litt pussing at ingen byr på den...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Vin og brennevinauksjon hos Blomqvist for tiden. Ser det ligger en Benrinnes 15 der. Litt pussing at ingen byr på den...
    Det er et noe sprøtt prisnivå på noen av flaskene som ligger ute på Blomqvist.
    Std Lagavulin 16 år ligger på 2000-2600 kr !?!

    Glenfarclas 105 har en utropspris på 2400 !

    mvh
    KJ
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    A wee drop of water, takes out the fire, but leaves in the warmth.
    Say the islanders
    Har lært at ved ca 38% så frigjøres estere, flyktige fettstoffer/aroma. Selv liker jeg å først nippe til cask strength(mellom 46- etparogfemti) som ikke er chill filtered. Liker kicket som alkoholen gir. Så tilsetter jeg vann og sammenligner. Synes selv at begge variantene har sin kvalitet.
     

    rca45

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2023
    Innlegg
    37
    Antall liker
    78
    Sted
    Ørje
    Det er et noe sprøtt prisnivå på noen av flaskene som ligger ute på Blomqvist.
    Std Lagavulin 16 år ligger på 2000-2600 kr !?!

    Glenfarclas 105 har en utropspris på 2400 !

    mvh
    KJ
    Flaskekoden på de Lagga 16 flaskene indikerer at de er tappet tilbake på 1990-tallet.
    Det kan forklare prisen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Flaskekoden på de Lagga 16 flaskene indikerer at de er tappet tilbake på 1990-tallet.
    Det kan forklare prisen.
    Men hvis lagret riktig så vil jo ikke brennevin utvikle seg videre etter at det er tappet på flaske. Lagret "feil" vil en del av alkoholen kunne dunste bort,
    og det er da ingen fordel! Så i henhold til hva jeg har lært er det KUN tiden whiskyen har ligget på fat som betyr noe for kvaliteten. Og selvsagt også
    hvordan den har vært lagret men i motsetning til vin så skal det ikke skje noe etter at den kom på flaska.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.616
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Spørsmål til kjennerne her.
    Har en kamerat som snart fyller år og jeg tenkte og gi ham en av flaskene jeg har stående, men i og med at jeg ikke drikker selv så har jeg ikke peiling på smaken av Whiskey......... kompisen derimot er veldig glad i Whiskey og jeg har hørt han si at han liker Whiskey med mye tjære smak, hva nå enn det måtte bety, men vet noen her inne om en av de flaskene jeg har kunne passe for hans smak ?


    20240303_204341.jpg
     
    Sist redigert:

    rca45

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2023
    Innlegg
    37
    Antall liker
    78
    Sted
    Ørje
    Men hvis lagret riktig så vil jo ikke brennevin utvikle seg videre etter at det er tappet på flaske. Lagret "feil" vil en del av alkoholen kunne dunste bort,
    og det er da ingen fordel! Så i henhold til hva jeg har lært er det KUN tiden whiskyen har ligget på fat som betyr noe for kvaliteten. Og selvsagt også
    hvordan den har vært lagret men i motsetning til vin så skal det ikke skje noe etter at den kom på flaska.
    Du har helt rett i at det ikke skjer noe særlig etter at spriten er tappet på flaske.

    Men, poenget her, er at bl.a. tønnekvaliteten har blitt en del "dårligere" med årene.
    Jeg mener også å vite at Lagavulin ikke lengre lagrer hele sin produksjon ved destilleriet, men sender råspriten i bulk til et sentralt lager hvor det tappes over på tønner og lagres.

    Lagga tappet 1990-tallet smaker etter manges mening vesentlig "fyldigere" og "bedre" enn dagens versjon.
    Mange mener også at destilleriprosessen er speedet opp i forhold til tidligere år.

    Jeg understreker at smak og behag nok også spiller en rolle her.
    Og alt var vel ikke bedre før...
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Spørsmål til kjennerne her.
    Har en kamerat som snart fyller år og jeg tenkte og gi ham en av flaskene jeg har stående, men i og med at jeg ikke drikker selv så har jeg ikke peiling på smaken av Whiskey......... kompisen derimot er veldig glad i Whiskey og jeg har hørt han si at han liker Whiskey med mye tjære smak, hva nå enn det måtte bety, men vet noen her inne om en av de flaskene jeg har kunne passe for hans smak ?


    Vis vedlegget 1002730
    Ikke Ballantines. Det er ikke noe feil med den men det er en blended. Har ikke smakt noen av de andre to men de ser lovende ut. Sikkert veldig gode :)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Spørsmål til kjennerne her.
    Har en kamerat som snart fyller år og jeg tenkte og gi ham en av flaskene jeg har stående, men i og med at jeg ikke drikker selv så har jeg ikke peiling på smaken av Whiskey......... kompisen derimot er veldig glad i Whiskey og jeg har hørt han si at han liker Whiskey med mye tjære smak, hva nå enn det måtte bety, men vet noen her inne om en av de flaskene jeg har kunne passe for hans smak ?


    Vis vedlegget 1002730
    Ville da satset på Speyside whiskyen. Highland er ikke kjent for tjære og røyk
     

    rca45

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2023
    Innlegg
    37
    Antall liker
    78
    Sted
    Ørje
    Spørsmål til kjennerne her.
    Har en kamerat som snart fyller år og jeg tenkte og gi ham en av flaskene jeg har stående, men i og med at jeg ikke drikker selv så har jeg ikke peiling på smaken av Whiskey......... kompisen derimot er veldig glad i Whiskey og jeg har hørt han si at han liker Whiskey med mye tjære smak, hva nå enn det måtte bety, men vet noen her inne om en av de flaskene jeg har kunne passe for hans smak ?


    Vis vedlegget 1002730
    Speyburn.
    Lett røket står det i smaksnotene.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Må si meg enig med herrene ovenfor, Speyburn er nok den rette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    rca45

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2023
    Innlegg
    37
    Antall liker
    78
    Sted
    Ørje
    Vi var 12 pers. rundt bordet på fredag. Det var enighet om at nr. 2 fra venstre var en knakande god dram. Single Cask (second fill Bourbon Barrel) fra Dalmore tappet på flaske av Gordon MacPhail. De var ikke "halvgærne" de andre heller;)

    Smaking 08032024.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.616
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Spørsmål til kjennerne her.
    Har en kamerat som snart fyller år og jeg tenkte og gi ham en av flaskene jeg har stående, men i og med at jeg ikke drikker selv så har jeg ikke peiling på smaken av Whiskey......... kompisen derimot er veldig glad i Whiskey og jeg har hørt han si at han liker Whiskey med mye tjære smak, hva nå enn det måtte bety, men vet noen her inne om en av de flaskene jeg har kunne passe for hans smak ?


    Vis vedlegget 1002730




    Festen er over og flasken er overlevert, men det ble til at jeg ga ham flasken i midten fordi jeg så dagen før at han hadde en Speyburn flaske i barskapet, riktignok ikke helt lik den jeg har, men dog alikevel........... nå viste det seg at den i midten falt veldig godt i smak hos mottageren og han sa at han allerede hadde tatt 3 glass av den.......... han mente at han aldri drikker på søndager, men at han i dette tilfelle måtte gjøre et unntak........ lang og god ettersmak sa han......... så det ble jo vellykket. Uansett takk for hjelp.
     

    rca45

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2023
    Innlegg
    37
    Antall liker
    78
    Sted
    Ørje
    Tilbake på polet etter å ha vært utsolgt en stund. Macleans Nose er en blended scotch med høy andel single malt i blandingen. Nærmere bestemt 70%. Og så er den noen kroner billigere her på berget (litt svak norsk krone for tiden) enn på Bolaget hos søta bror. Det gledes.
    IMG_6238.jpeg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    9.808
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Går for en gammel kjenning i dag. Den blir med hjem innimellom, mye takket være veldig hyggelig pris på systemet, ancnoc 12.

    Mye blomster, honning og krydder etter mine begreper. Umiskjennelig innslag av karve, noe jeg virkelig ikke er noen fan av. Ikke mer enn at det går helt fint, god whisky for under 400kr. 👍🏻

    IMG_1119.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn