Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Valentino skrev:
    Hestesparket Laphroaigh 10 smaker best helt uten vann.
    Har en venn som forguder denne whiskeyen, mens det er en av de dårligste i min bok. Har en flaske jeg aldri får tømt, får nok vie den til ham snart.

    Mine favoritter er Chivas og Highland Park.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Jo lengre man smatter på de utsøkte varer, desto flere lærer man seg å verdsette :)
    Vann er ingen ubetinget ulempe, men det må være lite! Noen få dråper i en dram er ofte tilstrekkelig imo.
    ...
    Tiltredes, et par tre dråper vann i whisky med «normal» styrke er som regel til det bedre - både på smak og lukt. Cask strength utgaver kan man godt blande ned til området 35-45 % (litt avhengig av smak og behag m.v.), jeg foretrekker imidlertid ofte å ta første galsset med cask strength kun med noen dråper vann. Vannet bør være friskt men ikke noe kaldere enn lunkent - helst romtemperatur.

    ...
    - jo flere man liker desto bedre :)
    ...
    Mangfoldigheten, variasjonene og «den lokale forankringen» er noe av det som gjør whisky til whisky

    ...
    Dalwhinnie er en damewhisky. Come on! Selv etter bare en helg på B&B i Skottland så har man skjønt såpass at Dalwhinnie (selv hvor god den er, innrømmes) er damenes foretrukne!
    ...
    Prøv Glenkinchie ... gjerne destillers edition.

    mvh
    KJ
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Destillers Edition-serien er, iallefall de typene jeg har sett, stort sett alltid bilagret på sherryfat; noe jeg kan dy meg for. Imidlertid imøteser jeg anbefalingen, og dersom den byr på er enn standardutgaven av denne ellers så utsøkte whisky, uten å tape maltaktig særpreg, så må den jo være bra!

    Mvh Vidar P
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Destillers Edition-serien er, iallefall de typene jeg har sett, stort sett alltid bilagret på sherryfat; noe jeg kan dy meg for. Imidlertid imøteser jeg anbefalingen, og dersom den byr på er enn standardutgaven av denne ellers så utsøkte whisky, uten å tape maltaktig særpreg, så må den jo være bra!
    ...
    Anbefalingen av Glenkinchie var med referanse til «dame whisky». Destillers edition av denne er også «dobbeltlagret» men jeg husker ikke i farten hvilke fat det var snakk om. Dersom du skal prøve til eget bruk vil jeg anbefale std. utgaven, dersom du skal «lære» et «fruentimer» å like whisky så kan du vurdere destillers ed. Std. Gelnkinchie er «ultra-smooth» (jf. f.eks. enkelte utgaver av Glenmorangie). Destillers ed. synes den kan bli på grensen til smakløs, ikke helt ulik Dalwhinnie med en dråpe for mye vann.

    mvh
    KJ
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Minj far har en slik Laphroaigh 10 stående der hjemme i sør-Rogaland. Den smaker riktig der. Ved Mjøsas bredder får jeg den ikke til.
    Jeg har derfor min private lille teori om at klimaet betyr noe for smaksopplevelsen. En parallell til rommets påvirkning på høyttaleropplevelsen, kanskje?
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Laphroaig skal man venne seg til -- duften av peat er markant.

    Siden dette er et hi-fi blindtestforum klarer jeg ikke å dy meg. Erfaringer omkring det å skille blended og single-malt:
    http://www.theartofdrink.com/blog/2007/01/distinguishing-between-malt-and-blended-whisky.php

    Og mens vi er i gang, tanker omkring forskjeller mellom Whisky og Cognac (Brandy):
    http://www.theartofdrink.com/blog/2007/01/ability-to-distinguish-whisky-from-brandy.php

    Til unnskyldning - denne flasken står på peishyllen min nå og frister meg overmåte, det har den gjort lenge.
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vil man drikke noe godt Irsk er ikke Whiskey å foretrekke. Da er det mye mer morro med potcheen eller poteen. Dette er heidundrende saker som kan drikkes bar i store mengder, og er en slags krysning mellom vodka og morgendugg fra en blomsterknopp. Mildt som et ungpikekyss men sparker som et espressodrikkende muldyr med parkinsons.

     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    "Blir du med opp og får deg et spark som fra et espressodrikkende muldyr med Parkinsons?" ;D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Snakk om pasjon ... :


    Noen med tattis for Audio Research, McIntosh eller kanskje Quad der ute?

    mvh
    KJ
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Magefølelsen min sier at en tatovering med Sonus faber blir uriktig.

    Burde nok hatt en tatovering, jeg som har seilt på sjøen og alt mulig. Ble vel aldri full nok i havn tenker jeg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Valentino skrev:
    Burde nok hatt en tatovering, jeg som har seilt på sjøen og alt mulig. Ble vel aldri full nok i havn tenker jeg.

    Noe slikt da, som dokumentasjon?

     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Magefølelsen min sier at en tatovering med Sonus faber blir uriktig på en måte.
    ...
    En SF tattis må jo være rimelig eksklusivt? Jeg kan ikke helt forestille meg at det er mye konkurranse i den klassen.

    mvh
    KJ
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Man kunne ta rev i seilene ved Kapp det gode håp, Gjestemedlem.

    Til tema: Svært ofte synes jeg at spesialutgavene av kjente maltmerker er nedtur i forhold til standardtypene. Kanskje min smak er underutviklet, hva vet jeg.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Vil man drikke noe godt Irsk er ikke Whiskey å foretrekke. Da er det mye mer morro med potcheen eller poteen. Dette er heidundrende saker som kan drikkes bar i store mengder, og er en slags krysning mellom vodka og morgendugg fra en blomsterknopp. Mildt som et ungpikekyss men sparker som et espressodrikkende muldyr med parkinsons.
    hvor får man tak i slikt? :p
     
    K

    kbwh

    Gjest
    KJ skrev:
    Valentino skrev:
    Magefølelsen min sier at en tatovering med Sonus faber blir uriktig på en måte.
    ...
    En SF tattis må jo være rimelig eksklusivt? Jeg kan ikke helt forestille meg at det er mye konkurranse i den klassen.

    mvh
    KJ
    Harryklassen? Jeg har sett syklister som har tatovert den gamle hjul-med-vingelogoen til Campagnolo. Samme greia.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Pengvim skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Vil man drikke noe godt Irsk er ikke Whiskey å foretrekke. Da er det mye mer morro med potcheen eller poteen. Dette er heidundrende saker som kan drikkes bar i store mengder, og er en slags krysning mellom vodka og morgendugg fra en blomsterknopp. Mildt som et ungpikekyss men sparker som et espressodrikkende muldyr med parkinsons.
    hvor får man tak i slikt? :p
    Jeg fikk noen besøkende til å kjøpe med en flaske fra Irland en gang. Men jeg har ikke sett den andre steder. Det var jo lenge ulovlig i Irland også, men reglene er endret nå og sikkert lettere å få tak i også.

    http://homepage.eircom.net/~bunrattywinery/historypotcheen.htm

    http://www.dillonsspirits.com/
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    ...
    Harryklassen? Jeg har sett syklister som har tatovert den gamle hjul-med-vingelogoen til Campagnolo. Samme greia.
    «Same same but diifferent». Sistnevnte er observert, SF tattis er ikke observert ;D

    Sikekrt med god grunn.

    mvh
    KJ
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Hva er vel noen fargeklatter på huden, mot den sjælstatovering en kvinne kan påføre en maltdrikkende mann, selv uten samtykke.
     
    O

    om.s

    Gjest
    KJ skrev:
    Snakk om pasjon ... :


    Noen med tattis for Audio Research, McIntosh eller kanskje Quad der ute?

    mvh
    KJ
    Riktig nok er Springbank 21 min favorittWhisky, men det er ett stykke igjen til en slik hengivenhet (og ikke er noen av mine sjö tatoveringer av slikt edelt motiv ;D).

    mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Dine ord faller mellom stavene i eikeparketten, Parelius.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.613
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    Hva er vel noen fargeklatter på huden, mot den sjælstatovering en kvinne kan påføre en maltdrikkende mann, selv uten samtykke.
    Sjelstatoveringer? I min erfaring er kvinner mer spesialisert på såkalt "scarring" og "branding".
    mvh
     

    Alas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2004
    Innlegg
    209
    Antall liker
    2
    Vidar P skrev:
    Dalwhinnie er en damewhisky. Come on! Selv etter bare en helg på B&B i Skottland så har man skjønt såpass at Dalwhinnie (selv hvor god den er, innrømmes) er damenes foretrukne!
    Skottland? Aldri vært der, og det kan godt hende Dalwhinnie er damewhisky, den høres jo veldig femi ut kanskje ;)

    Meen, det er en god inngangsbillett vil jeg tro, rund og fin i smaken, det største problemet så lang har vært at jeg er litt "kjerring" som du sikkert ville kalt det ;) og ikke helt vant til mange % alkohol, det er en liten tilvenning, men jeg er på rett vei føler jeg.

    Har hørt gode ord om Oban for øvrig, er det noe å sjekke ut?

    Også fikk jeg et tips om å få tak i miniatyrflasker av de forskjellige områdene og finne ut hva jeg likte best, kanksje ikke så dumt? Var visst å få tak i på polet.

    Mvh
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    The Glenlivet Archive 21 ;D
     

    Zed

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    642
    Antall liker
    3
    Gjestemedlem skrev:
    Valentino skrev:
    Burde nok hatt en tatovering, jeg som har seilt på sjøen og alt mulig. Ble vel aldri full nok i havn tenker jeg.

    Noe slikt da, som dokumentasjon?



    Hvor er Sentral Afrika? ;D
     

    kns

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Til Alas, Oban er en meget god single malt whisky.
    Men du skal være klar over at de 2 nevnte merkene,(dalwh./oban er whisky typer i hver sin ende av skalaen. Oban er en "godt voksen" type malt whisky,
    kraftig og smaksrik whisky med et rustikk preg. Ofte med en alkohol styrke på 43% eller 48% vol.

    Dalwhinnie er som du beskriver litt avrundet (dempet) , med en mildere,
    lettere og mindre røykepreget smak.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    På et forum for musikk og gjengivelse av musikk, også er ikke rockewhisky nr.I nevnt i det hele tatt.

    Jeg nyter lite av dette stoffet men har en flaske Famous Grouse på lur, den passer mine smaksløker utmerket, setter mer pris på dansk øl.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jack er vel en slags krysning mellom Whisky og Southern Comfort. Kun konsumerbart med rikelig med isbiter og som botemiddel mot utrivelig blues muskk, om man skulle være uheldig å forville seg inn steder der slikt spilles og serveres.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Rock'n Roll drikk No 1.
    Skal helst drikkes rett fra flasken. ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Rølpedrikken whiskey har vel ikke noe å gjøre i en tråd om den edle drikk whisky :)

    Mvh Vidar P
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Rølpedrikken whiskey har vel ikke noe å gjøre i en tråd om den edle drikk whisky :)

    Mvh Vidar P
    Det er jo litt kjedsommelig stadig å måtte minne om at det er en ikke helt ubetydelig forskjell mellom whiskEy og ekte vare. ;)
    På den andre siden så er det joe ikke noe nytt at vi ikke kan holde oss til «topic».

    mvh
    KJ
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    berxter skrev:
    Vanlig Talisker, Springbank, Ardbeg, Bowmore, Highland Park og Lagavulin (lagamhoullin...) til hverdags
    Laphroaig og eldre Lag, Talisker osv til fredags
    Caol Ila til lørdags, eller som førstedram en godkveld, og Berry's Own Selection 1982 til fest (eller sorg...)

    Anbefaler forresten meget sterkt Ian Banks: "Raw Spirit: In search of the Perfect Dram" hvis du får tak i den. Han utropte så vidt jeg husker Glenfiddich Solera Reserva til verdens beste whisky.
    Sky Glenfiddich, Glenmorangie og Macallan i vanlige billige poltappinger, det er kjerringwhisky (det finnes kjerringer av begge kjønn), eller mer diplomatisk sagt: Begynnerwhisky, og da kan du like gjerne drikke blended.

    Bernt K
    Vi deler tydeligvis samme smak når det kommer til god Whisky :)

    Laphroaig og Caol Ila er vel blant mine desiderte favoritter.

    Hvordan serverer dere denne gode Whiskyen da folkens?
    Noen foretrekker de maskuline krystallglassene, mens det tydeligvis er blitt meget moderne med disse "stedt" glassene.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    erib skrev:
    Denne: http://www.aberlour.com/abunadh/

    Det eneste jeg husker er at den virket utrolig rund og fin til å være såpass sterk... Så ble det svart... ;)

    -erib
    Den er ren balsam. Men den minte meg mer om en virkelig god cognac (omtrent som cognac burde være, jf. Bertelsen) enn en god whisky.

    ... cognac vs whisky ... Bertelsen har forresten en utgave av Arran - Jons utvalgte single malt isle of Arran 7 år - noen som har smakt den? Mens jeg er innom nyoppdagelser - en ny Islay whisky er under oppseiling - Kilchoman - Skotlands vestligste og nyeste destilleri, et gårsdestilleri av den «gamle» skolen startet i 2005, futures i første tapping som skjer i 2011 - 5år kan kjøpes for den nette sum av £165 for en kasse av 6X70cl.

    mvh
    KJ
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    FallenA skrev:
    Hvordan serverer dere denne gode Whiskyen da folkens?
    Noen foretrekker de maskuline krystallglassene, mens det tydeligvis er blitt meget moderne med disse "stedt" glassene.
    Personlig foretrekker jeg små, tynne og mellomhøye glass. En slags krysning mellom et shotglass og et farrisglass. Jeg liker ikke de tradisjonelle tykkbunnede "melkeglassene" som det ofte drikkes whisky av, ei heller ballongene som mange foretrekker til fransk brunt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    ...
    Hvordan serverer dere denne gode Whiskyen da folkens?
    Noen foretrekker de maskuline krystallglassene, mens det tydeligvis er blitt meget moderne med disse "stedt" glassene.
    Jeg har noen utsøkte «nosing glasses» fra Lagga, med lokk og stett. Til mer hverdagslig bruk foretrekker jeg disse:




    Mine er riktig nok med Laddie-etikett. Ellers kan jeg bruke alt fra cognacglass, vinglass til melkeglass. Snapsglass er praktisk talt det eneste jeg unngår.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn