Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H

Hardingfele

Gjest
    Gleder meg til å prøve denne.
    Sauternes finish virker ikke lovende, men tar gjerne en liten smaksrapport.
    Er nysgjerrig. De gjør noe tilsvarende som Laphroaig har gjort med sin PX Cask og det ble ypperlig. Tre fat, eik, sherryog calvados i dette tilfellet. Hvorfor de kaller det sauternes kan man undre over. Mead finish, skulle de sagt.

Har ikke prøvd den, men det må man jo.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Deilig whisky for de av oss som heller mot det søte. Lite torv, sjø og røyk. Minner om Scapa og Highland Park, og har mer karakter og gir noe mer motstand enn Oban uten å lugge så mye i ganen. Smakte den da jeg var i UK for et par uker siden, den falt i smak og jeg grabbet med meg en flaske fra Gatwick. Denne blir garantert kjøpt inn igjen.

P3030029.jpg

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Er det noen av dere som har besøkt Mackmyra i Gävle? Jeg og en kamerat skal østover i helgen, og har blant annet bestilt destilleriomvisning og prøvesmaking på Mackmyra. Lurer da på om noen har vært der, og kan si litt om hva de synes. Sixpence og sigarer er pakket med.

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Har ikke smakt så mye selv, så ser frem til turen. Vi stikker nok innom Bishop Arms i Gävle på fredag, de skal ha et greit utvalg whisky der. Skal gi litt tilbakemeldinger, kanskje jeg får tatt noen bilder og.

I kveld unner jeg meg en Kinn Dampen og en liten Ardbeg 10YO. Greit med litt vann ved siden av denne.

IMG_0327.jpg

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Hehe.;) Går sikkert an å få snudd på bildet, men det gidder jeg ikke nå. Bruker heller tid på å finne ut hva neste whisky i samlingen skal bli.:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Se der, ble ikke helt riktig det der. Skylder på nettbrettet jeg.
    Er det det som heter å hella ned på høykant? Ang bildet.. :)
    Trodde han hadde ramla helt utpå og blitt skeiv. Men så var det visst et annet rusmiddel man ble det av...
    Det rusmidlet bør isåfall gjøres påbudt av Trumps regime, siden barnefødsler ser ut til å være en belastning på det samfunnet.
    Gay, and proud of saving America!

D

Danke

Gjest
    Se der, ble ikke helt riktig det der. Skylder på nettbrettet jeg.
    Er det det som heter å hella ned på høykant? Ang bildet.. :)
    Trodde han hadde ramla helt utpå og blitt skeiv. Men så var det visst et annet rusmiddel man ble det av...
    Det rusmidlet bør isåfall gjøres påbudt av Trumps regime, siden barnefødsler ser ut til å være en belastning på det samfunnet.
    Ikke dra den Trumpfyren inn i whisky tråden da... Whisky har ikke noe med politikk å gjøre annet enn avgifter, Vinmonopol og forbudstid.

Jeg er forresten sterkt trump-kritisk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke dra den Trumpfyren inn i whisky tråden da... Whisky har ikke noe med politikk å gjøre annet enn avgifter, Vinmonopol og forbudstid.

Men humor er det vel lov å blande inn i en tråd som handler om beruselse?

D

Danke

Gjest

Men humor er det vel lov å blande inn i en tråd som handler om beruselse?
    Jo hadde tenkt til å nevne at glimt i øyet og humor er lov. Men jeg liker ikke å blande politikk og hygge... Jeg synes ikke politikk er hyggelig, det er mer mas og jobb med å lese og kilder osv...

Å lese om whisky er noe helt annet, det er hyggelig å spennende. Politikk er negativ ladet, er det ikke det man sier to ting man aldri skal nevne er politikk og religion?

I Trump tråden er det derimot bare greit med litt sånn snakk... synes jeg.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Mine foreldre sa alltid at man skal holde seg fraå diskutere politikk og religion i selskapslivet.
    Og så gjorde de sitt ytterste for å bryte det påbudet. Helsikes krangel hver gang vi skulle ha det festlig.

Det må være lov å tøyse litt i en tråd som dette, også med krig og fred og sånt. Men ikke krangle, da er det fort slutt på feelgood. Synes nå jeg, da.

D

Danke

Gjest
    Jo kanskje best jeg ikke nevnte dette med politikk..

Jeg skal få en veldig rimelig single malt av kona som skal på vennindetur til Kiel... På den sjøturen skal hun forsøke å skaffe noe Bowmore 12, til 260 kr helflasken... Det er vel ikke gal pris for en 12 åring?

Jeg liker Bowmore 12, for de som ikke liker kraftig røyksmak, men vil smake en Islay så er den rimelig og å anbefale.

Den minner meg veldig mye om en øywhisky som heter Highland Park 12...

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Da har man vært på whiskytur til Gävle. Mulig jeg legger inn noen bilder senere, men de ligger inntil videre på en annen enhet.

Jeg og min gode venn besøkte Mackmyra whiskyby på lørdagen. Det første vi gjorde, var å bli med på en omvisning på selve destilleriet. Mackmyra har bygd i høyden, og bruker tyngdekraften i forbindelse med destilleringen. Moro å se hvordan de gjør det.
    Neste post på programmet var whiskysmaking. Vi var såpass heldige at det bare var oss to på smakingen, så det ble både litt ekstra i glasset, og litt mer informasjon omkring de forskjellige whiskyene. Vi smakte på det de kaller småfat, som er 30-liters fat. Man kan faktisk kjøpe disse selv, og komme på testing av sine fat en gang eller to i året, eller man kan velge å flaske det. Vi vurderer sterkt å investere i et slik fat.
    Selv om Mackmyra er et ungt destilleri, har de klart å få frem god whisky med gode smaker. Anbefales å ta en tur om man er på de kanter(knappe to timer nord for Stockholm)!

Ellers tilbragte vi en del tid på Bishop Arms, som har mye god drikke. Jeg fikk blant annet testet en 1978 Ardbeg (76 ble for dyr, 450 kr/cl).
    Det ble med en Mackmyra Vinterdrøm hjem fra bolaget i Gävle by, som er ganske kurant og lettdrikkelig.

IMG_0395.jpg

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er den i min gate. Merker meg det navnet, zu danke für das, Danke.
    Bowmore 12 er standard på Haugesund Lufthavn, Karmøy. Derfor har det blitt kjøpt endel av dem når jeg ikke har fått tid til å sondere utvalget på flyplassen jeg reiste fra. Helt kul tolvåring, og som Danke skriver, ganske smooth.

D

Danke

Gjest
    Jeg liker Svensk rök fra Mackmyra, imponert over hva de får til og indualiteten.

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Svensk Rök er finfin, et fint hint av røyk i den. Om du får mulighet, smak på sesongwhiskyene og evt småfat. "Brukswhiskyene" til Mackmyra er veldig gode, men blekner litt i forhold til forannevnte.

Svein Arne:
    Tenker det kan være greit å nevne egne opplevelser, både med tanke på selve destilleriet og det de lager. Håper dere andre gjør det og, synes selv det er spennende å lese hva andre mener og har opplevd.:)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker Bowmore 12, for de som ikke liker kraftig røyksmak, men vil smake en Islay så er den rimelig og å anbefale.
    Da bør du også prøve Kilchoman fra den øya. Sanaig og Loch Gorm. Fin fine saker fra øya, men avrundet i forhold til røyk-, jod- og taresmaken på en del andre varianter.

FullSizeRender 3.jpg

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Da bør du også prøve Kilchoman fra den øya. Sanaig og Loch Gorm. Fin fine saker fra øya, men avrundet i forhold til røyk-, jod- og taresmaken på en del andre varianter.

Vis vedlegget 431057
    Kilkchoman er vel den eneste Islayen jeg aldri har smakt... Må prøves en gang.

Laffe polo bamse.jpg

Jeg fikk Laphroaig QA cask 1 liter i gave fra kona, samt en helflaske Jegermaister! Venninda kjøpte en jeger til mannen sin også... Når jentene fant ut at de hadde handlet litt for mye sprit så heldte de ut litt jeger i vasken på båtlugaren og gikk på rødt i tollen... ;D

Det gikk bra det også selvom de bare helte ut en, to cl eller noe sånt... :)

Tilbake til Laphroaig QA cask som jeg har smakt før.. Jeg anbefaler den, til prisen på taxfree. Men ikke andre steder eller på nett der den er svært mye dyrere. Den er i Laphroaig 10 og Select sin klasse. Jeg synes alle disse har gode individuelle egenskaper... 10 er intens og røyket, Select er røyket og sherry og oljet og rund, QA er Røyk og vanilje og fatolje.

Quartercask og PX cask, Triple wood er i en klasse over.

Alle disse er svært røyket, og jeg ville ikke anbefalt engang den mildeste Select til noen som ikke er fan av røyk.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.955
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fikk en whisky av en nabo her om dagen som vet at jeg er veldig glad i whisky.. ( hyggelige naboer her i Østfold :)) Liker Kilchoman, Bowmore, Nikka from the Barrel o.l. Men har åpent sinn og sier ikke nei til en
    Speyside heller. Denne fikk en bøtte poeng av Jim Murray og er et kjempekjøp. Rund, ingen spritsmak, vanilje, karamell, frukt......Ha en riktig god lørdag alle sammen.
    20170318_165337.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spørs om det blir en liten Ardbeg 10yo i kveld og. Fikk forresten smakt på en Ardbeg Alligator sist helg, under ølfestivalen på Lillestrøm. Nydelig!
    Fikk tak i ei flaske Alligator på polet i Kopervik da den fortsatt var å få kjøpt. Det er sjelden jeg kjøper denslags whisky, men den falt i smak.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen ungpike-whisky, nei. Alligator er for ekte mannfolk. ;)
    Liker du både Alligator og Apekattskulder så er du allsidig når det gjelder whisky, det er helt sikkert. Men jeg er enig, alt til sin tid. Branntomt en kveld og vanilje og frukt en annen gang;)
    Uten en variert (schizofren?) smak er livet for mye gråtoner. :cool:

D

Danke

Gjest
    Alligatoren er vel bortsett fra Uigadail og supernova av de bortsett fra 10 jeg kunne tenke meg.. Men litt dyrt for min del.

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Har 10yo, Corry og Uige. Kommer jeg over en Alligator en dag, kjøpes den. På torsdag blir forresten Ardbeg Kelpie Committee tilgjengelig. 1352 flasker, ikke mange av de. Typisk nok jobber jeg dag da.:p

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Det ble forresten en god Cream Liqueur fra Edradour, en av de minste destilleriene i Skottland. Tenker den er innafor siden det brukes en god whisky i den.;)
    Dessuten tar jeg meg nok en liten Glenfiddich 12 etterpå, da den snart er tom.

IMG_20170328_212804.jpg

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Er nysgjerrig på denne Alligator`en. Men i smaksbeskrivelsen fra `polet står det: Torvkarakter, krydder, ingefær, sjokolade. Litt skeptisk til det i en single malt, hmmm. Dere som har smakt den, hva sier dere?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.294
    Torget vurderinger
    0
    Er nysgjerrig på denne Alligator`en. Men i smaksbeskrivelsen fra `polet står det: Torvkarakter, krydder, ingefær, sjokolade. Litt skeptisk til det i en single malt, hmmm. Dere som har smakt den, hva sier dere?
    Branntomt?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.955
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg kjenner ingenting til noe ingefær i Alligator, etter min mening ligger den i samme smaksgate som Uigeadail og Corryvreckan.
    Og den er selvfølgelig god hvis man liker røyk, torv og mange andre smaker. Ardbeg er flinke til å lage komplekse whiskyer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn