Det ble Ardbeg Uigadail jeg kjøpte meg til jul..
Etter mye gavehandel så var det et fornuftig valg.
Men dette er definitivt Branntomt røyksmak som er skikkelig utfordrende og sterk i smak. Selvom det også er sherry i den, så er den meget røyket.
Har du prøvd Aligatoren?
Nei aldri prøvd Alligatoren... Har prøvd tre Ardbeg bare. da de ofte er veldig dyre, og vanskelig å få tak i tidsmessig. Jeg må nesten spare til whisky jeg kjøper, så må det godkjennes i Storting av kona

og da er det ofte for sent... Til sammenligning tror jeg jeg har hatt og smakt hele 9 forskjellige Laphroaig. De er mer tilgjengelige, og rimeligere.
Jeg har smakt Talisker Dark Storm, som er det samme prinsippet. Sykt mye røyk fra brente fat, samt torven, men jeg vet at Ardbeg Alligator har eldre whisky i sin samt mer røykfull..
Ardbeg 10 liker veldig godt 91 poeng, Ardbeg Uigadail liker ennå mer 94 poeng, Disse har jeg prøvd flere ganger, og de har til felles at de begge er veldig røyket og at de begge er veldig konsistense som før.
Ardbeg Perpetuum likte hverken jeg eller søsteren min, at en så dyr Ardbeg kommer med 46% og skal være en jubileumswhisky skjønner jeg ikke, samtidig at den smakte... ikke vondt, men veldig ordinært.
Jeg har da mer tro på Laphroaigs Lore på 48% der ting er gjort litt på gamlemåten, men det spørs vel når den kommer til salgs, men jeg vet den kommer på en hylle nær oss, og at den tar over prisplassen til 18 åringen, samt 15 åringen... Hvorfor selge en 18 åring, når du kan selge en kongelig 15 åring, og vedsiden av selge en NAS av god kvalitet for samme pris?
Jeg synes Box fra Sverige og Compass Box fra Skotland er interessante. Sistnevnte fordi den kommer med spesifisert alder av single malts, OG melder hvor mye whisky den inneholder. Flere av de er svært gammel mix, men prisen er veldig "hyggelig", og det varer en stund sånn at det går å spare. Jeg vil prøve Peat Monster og Flaming Heart.
De må endre på den dumme loven da folk har begynt å selge NAS, ville spart oss for en del dårlig whisky.. mulig det ville gjort NAS litt dyrere.... Compax box løste jo dette på et glimrende sett. De har lagd en robotsvarer eller noe som sender alder, komponenter alt mulig så fort du sender en mail.
Har også planlagt å kjøpe Bruichladdies Octomore da ColorLine har en svært hyggelig pris på svenskebåten...