Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

Danke

Gjest
    Sånn ser det ut hos en glassnazi.. :)

Nevrosene med glass er løst... Alle venner og familie har fått glencairn eller copita i gave lol..

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

D

Danke

Gjest
    Denne er litt morsom da. Fikk i julegave av venneparet...

Et glass der man kan ringe på kona for påfyll av øl. 😀

Skulle gjerne vist hva det står skrevet...

D

Danke

Gjest
    Fant bilder på nettet av de to glassene jeg bruker. Men altså ikke is i whisky!

Vis vedlegget 439420 Vis vedlegget 439421
    Fine krystall glass.. isbiter er helt ok i whiskey.. De beste og største bourbon destillerier og kjennere foreslår en til to isbiter på en varm dag...

Bourbon er typisk noe jeg drikker på sommeren. Feks midtsommerafton.

Jeg foretrekker det istedenfor vodka og blandevann.

Bourbon er noe helt annet enn single malt. Bourbon er ofte enklere i smak men veldig smooth og godt...

H

Hardingfele

Gjest
    Fine krystall glass.. isbiter er helt ok i whiskey.. De beste og største bourbon destillerier og kjennere foreslår en til to isbiter på en varm dag...

Bourbon er noe helt annet enn single malt. Bourbon er ofte enklere i smak men veldig smooth og godt...

De kan være kjennere og anbefale så mye de vil. Det er en grunn til at man kjøper tumblers/tulipanglass og annet, og det er å frigjøre duftemner fra det man drikker. Det skjer når glasset varmes i hånden. Legger du isbiter i kan du like gjerne blande ut 60% og whiskyessens, eller satse på billigste whisky, for de fine nyansene får du ikke tak i.

D

Danke

Gjest

De kan være kjennere og anbefale så mye de vil. Det er en grunn til at man kjøper tumblers/tulipanglass og annet, og det er å frigjøre duftemner fra det man drikker. Det skjer når glasset varmes i hånden. Legger du isbiter i kan du like gjerne blande ut 60% og whiskyessens, eller satse på billigste whisky, for de fine nyansene får du ikke tak i.
    Jeg er ikke ute etter nyanser i vanlig bourbon og blends. Jeg er ute etter karakteristikken og at det er lett å drikke...

D

Danke

Gjest
    I det været her så ville jeg tatt en isbit eller sten i single malt... Ikke i glencairn men i en vanlig whisky tumbler...

Whisky skal ikke være varm, og det skal være behagelig...

Mulig jeg er glassnazist, men jeg synes jo forde folk skal bruke de glassene de vil..

Temaet vann, is etc er individuelt og is eller stener kan være nødvendig på en veldig varm dag.... Hovedpoenget er, gjør som du vil... det er viktigst at DU liker det, og ikke vær for opphengt i fanatiske meninger om hvordan ditt eller datt.

Sist redigert:
    H

Hardingfele

Gjest

Jeg er ikke ute etter nyanser i vanlig bourbon og blends. Jeg er ute etter karakteristikken og at det er lett å drikke...

Hva du gjør med bourbon overlater jeg til deg. Det var whiskyglass jeg viste til og der kommenterte jeg at man ikke tar is i whisky. Det er naturligvis en smakssak, men er man ute etter å nyte flere sanseopplevelser er det dumt å dempe alkoholdunstene, som inneholder duft, og det er dumt å kjøle ned smakssløkene.

Så kommenterte du om bourbon og is, og det får så være.

D

Danke

Gjest
    Aldri mer paviljong telt. Solparasoll sammenleggbar må det bli. Fant litt skygge omsider...

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Å pusse opp er en påkjenning for både nerver og lommebok. Har sprengt budsjettet med alt for mye og fikk i dag vite at byggeperioden blir dobbelt så lang som først lovet. Da må Svein Arne roe nervene... Håper oppussingen tar noe kortere tid enn denne har hatt på fat.

P5100002.jpg

D

Danke

Gjest
    Dette ble med hjem etter 17.mai Lønning..

Whiskyen er Bowmore 15 Darkest Sherry finished (3 år Oloroso casks) Cognacen er noe vi gutta skal ha 16 og 17 mai og heter ABK6 vsop single estate. Den vant prisen for verdens beste Cognac i 2014 og 2017 blindsmaking i sin klasse vsop.. Burde duge og ikke så verst pris i Sverige.. ca 350kr

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.954
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Whiskyen er Bowmore 15 Darkest Sherry finished (3 år Oloroso casks) Cognacen er noe vi gutta skal ha 16 og 17 mai og heter ABK6 vsop single estate. Den vant prisen for verdens beste Cognac i 2014 og 2017 blindsmaking i sin klasse vsop.. Burde duge og ikke så verst pris i Sverige.. ca 350kr

Den Bowmoren er ganske god, bedre enn all den Cognacen du kan trylle frem,:), men det er nå meg det da. Whisky er til de grader så mye bedre​ enn Cognac.

D

Danke

Gjest

Den Bowmoren er ganske god, bedre enn all den Cognacen du kan trylle frem,:), men det er nå meg det da. Whisky er til de grader så mye bedre​ enn Cognac.
    Kameraten som skulle spleise liker ikke whisky så.. [emoji4]

Whiskyen er kun til meg..

Whisky har som regel bedre fat, og mer aldersbetegning.

Cognac xo kan jo inneholde alt og likevel kalles xo. Er vel en regel om 6 år men Hennesy Xo inneholder feks noe 3års blend...

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Antall liker
    108
    Fikk med meg en 12 år gammel GlenGarioch fra Taxfree i Dublin. Tenkte jeg skulle prøve noe annet enn båtimpregnering denne gangen og gikk for en highlander. Kjenner ikke destilleri fra før, og det ble litt tilfeldig hva jeg valgte. Ikke ueffen, men i søteste laget for min smak. Biller meg inn at bruken kan passe slik mange drikker cognac. Med kaffe etter en bedre middag. Tror nok også den er tilsatt sukkerkulør som trekker litt ned i min bok. Lagret på bourbon og sherry fat. Lukter godt av eik og karamell (b.la.) og gir kanskje hint om potensiale som ikke helt blir oppfylt. Har ikke prøvd den med en dråpe vann. Mulig den åpner opp da.

SIH_6238-low.jpg

D

Danke

Gjest
    Fikk med meg en 12 år gammel GlenGarioch fra Taxfree i Dublin. Tenkte jeg skulle prøve noe annet enn båtimpregnering denne gangen og gikk for en highlander. Kjenner ikke destilleri fra før, og det ble litt tilfeldig hva jeg valgte. Ikke ueffen, men i søteste laget for min smak. Biller meg inn at bruken kan passe slik mange drikker cognac. Med kaffe etter en bedre middag. Tror nok også den er tilsatt sukkerkulør som trekker litt ned i min bok. Lagret på bourbon og sherry fat. Lukter godt av eik og karamell (b.la.) og gir kanskje hint om potensiale som ikke helt blir oppfylt. Har ikke prøvd den med en dråpe vann. Mulig den åpner opp da.

Vis vedlegget 440630
    Den er iaf unchillfiltred. Fikk den i bursdagsgave en gang... Minner veldig om Cognac ja...

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    På kurs i helga, spennende - men de tynnslitte nervene måtte roes med denne. Slett ikke dum for 400 spenn, en veldig lite ekstrem whisky. Medium på det meste og nesten ingen røyk. Lettdrukket og jeg gjør det gjerne igjen.

IMG_2968.jpg

Må si jeg ble litt nysgjerring på hvordan den Motorhead.whiskyen smakte.

D

Danke

Gjest
    På kurs i helga, spennende - men de tynnslitte nervene måtte roes med denne. Slett ikke dum for 400 spenn, en veldig lite ekstrem whisky. Medium på det meste og nesten ingen røyk. Lettdrukket og jeg gjør det gjerne igjen.

Vis vedlegget 440763

Må si jeg ble litt nysgjerring på hvordan den Motorhead.whiskyen smakte.
    Motörhead er fra svenske Mackmyra...

D

Danke

Gjest
    Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.593
    Torget vurderinger
    4
    Mackmyra Brukswhisky er en helt strålende sjarmerende enkel hverdagswhisky som tross sin ringe pris ikke gjør seg bort i mer celebert selskap. Anbefales!

image.jpeg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Jeg vet det er et svensk merke, men det sier meg ikke mye om hvordan Motorhead-whiskyen smaker...

D

Danke

Gjest
    Jeg vet det er et svensk merke, men det sier meg ikke mye om hvordan Motorhead-whiskyen smaker...
    Mackmyra lager generelt veldig god whisky, annerledes enn skotsk... Jeg anbefaler deg å prøve en av de om du har mulighet..

Motorhead har nok amerikansk bourbon stil, men med 6 måneders Oloroso finish så får den også sherrypreg.....

H

Hardingfele

Gjest
    Vi spiller sjakk, drikker whisky og nyter en sjokolade til samme. Fra urøstede kakaobønner, tilsatt litt kaffe, mandler og morbær. Perfekt til whiskyen.

IMG_3508.jpg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.958
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke vanskelig å spille sjakk under påvirkning av Whisky?

D

Danke

Gjest
    Bare man passer på inntaket så går det nok bra.. men koselig er det. Værste som skjer er sjakkmatt. Poker med ekte sjetonger er også sjov blant venner

Jeg skal på whisky smaking hos Mackmyra i sommer..

I Smögen..

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Nå går siste skvett sammen med enda en faktura fra arkitekten. Fikk plutselig melodien 'Kua mi, jeg takker deg' i hodet... jeg tror jeg er forsynt av hans tjenester.
    Vel, over til viktigere saker: Dette er en god hverdags-whisky som er stygt overpriset i Norge. Fant den i går på Tesco til £25. Polet skal ha knappe 500,-. Det er en urimelig prisøkning.
    P5180016.jpg

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Bare man passer på inntaket så går det nok bra.. men koselig er det. Værste som skjer er sjakkmatt. Poker med ekte sjetonger er også sjov blant venner

Jeg skal på whisky smaking hos Mackmyra i sommer..

I Smögen..

Spennende! Du legger ut noen ord om opplevelsen her, håper jeg? Jeg har i alle fall fått opp øyene for Mackmyra etter besøket på destilleriet i Gävle. Fikk smakt på noen forskjellige småfat der, mye spennende.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.714
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Der gikk siste dråpen av kald øy 12: (ja, jeg vet det egentlig er Islay-sundet, ikke kald øy, men...)
    cilob.12yov1.jpg

O' valgets kval: Skal jeg sprette en Talisker 18 eller en Laga 16?

B

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Det er sant, og også mye annet.

Men mener den har värt helt nede på 700-600 kr på polet för da..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn