Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    NAS-whisky fra Springbank. Longrow CV er dobbeldestillert og kraftig røket. Whisky mellom 6 og 14 år er benyttet i blandingen. Tønnene som er brukt har tidligere inneholdt sherry, bourbon, portvin og rom. Jeg tror de sluttet å lage denne i 2014. Knakande god whisky synes nå jeg da. At de fortsatt har den på polet er hyggelig. Disse har flaskekode 11/448 noe som tilsier at de er tappet i 2011. Hyllevarmere dette altså...
    Vis vedlegget 441625
    Da er den hentet hjem. Vi får se hvilken tunge RCA45 besitter.

IMG_0514.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Vi har like lamper, DD.
    Her får denne en ny runde, mens jeg ser om det er mulighet for utflukter i pinsen, eller om det blir og sitte inne og sture.
    Whiskyen er fin den, men den er gjerne så pass anonym at det holder med en. Eller ikke; rund og mild, men ikke så søt som Oban. Herlig fri for røyk og sjø.

P6020001.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Junior var en snartur i Sverige og tok med en slik en til sin gamle far!:cool:

Highland Park 18yr.jpeg

Highland Park 18 yrs. SEK 799,- hos "Systemet" og NOK 1299,- hos "polet".

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    NAS-whisky fra Springbank. Longrow CV er dobbeldestillert og kraftig røket. Whisky mellom 6 og 14 år er benyttet i blandingen. Tønnene som er brukt har tidligere inneholdt sherry, bourbon, portvin og rom. Jeg tror de sluttet å lage denne i 2014. Knakande god whisky synes nå jeg da. At de fortsatt har den på polet er hyggelig. Disse har flaskekode 11/448 noe som tilsier at de er tappet i 2011. Hyllevarmere dette altså...
    Vis vedlegget 441625
    Da er den hentet hjem. Vi får se hvilken tunge RCA45 besitter.

Vis vedlegget 443269
    Jeg må medgi at hodet ikke helt var som det pleier å være i morges. Min første tanke var at jeg hadde fått i meg dårlig sprit, men flaskekontrollen antydet for mye sprit. Siden jeg aldri drikker for mye av dårlig sprit, og det ikke var helt lett å ta en Trump med alternativt faktum, så må en foreløpig konklusjon bli at det var god sprit.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Ser det er flere enn meg som har "funnet" Innis & Gunn øl. Gudegave for strupen!

Lønner seg forøvrig massevis å kjøpe det på Systemet om man har muligheten til det!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Har satt meg på liste for å få denne:

Highland Park Rebus 30.jpg

Aner ikke hvordan den smaker, men det er jo litt morro likevel. :rolleyes:

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Uigeadail høres ikke verst ut. Har en uåpnet stående. Kos deg!

Danke og Spiralis: Innis er en god god favoritt her i heimen. Men helst ikke for mange ila kvelden. Nyter nå en Bourbon Cask Dark Ale sammen med Ardbeg. Vurderer faktisk å tenne en sigar og.

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Ser det er flere enn meg som har "funnet" Innis & Gunn øl. Gudegave for strupen!

Lønner seg forøvrig massevis å kjøpe det på Systemet om man har muligheten til det!
    Kjøper de faktisk på bolaget de gangene jeg er over. Sjelden de kjøpes her i Norge for min del.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Her i huset er det veto mot cigar innomhus, og jeg er helt enig med husvaranen på det punktet!:D

Og på utsiden er det bare et par grader og sur vind så det er ikke cigarvær hos oss ennå, men kos deg du! ;)

En god cigar er ikke noe dumt følge for en god whisky.

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Her i huset er det veto mot cigar innomhus, og jeg er helt enig med husvaranen på det punktet!:D

Og på utsiden er det bare et par grader og sur vind så det er ikke cigarvær hos oss ennå, men kos deg du! ;)

En god cigar er ikke noe dumt følge for en god whisky.

Blir nok med tanken her og. Samme regler her, og er selv hjertens enig. Småkaldt og yr i luften frister ikke så altfor mye. Sparer den til en senere anledning, tenker jeg.

De to utfyller hverandre ganske bra. Eneste man trenger er god tid og godt selskap.:)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.593
    Torget vurderinger
    4
    Til min store forskrekkelse tok min Ardbeg 10 slutt i går, det samme gjorde flaska med svensk Brukswhisky, og på lageret var det bare et par flasker Port Ellen fra tidlig på 80-tallet. De skal få vente til en bedre anledning eller en kveld jeg trenger en oppmuntring. Så i dag tok jeg turen til et par lokale pol for å ruste meg til langhelgen. Og jeg må si det var begredelig. Sammen kjedelige utvalget begge steder, som var temmelig nøyaktig likt sist jeg var innom før jul. Ikke en flaske utenfor standardutvalget, ingen nyheter å skrive hjem om. Kun de mest solgte standardvariantene fra de mest kjente destilleriene. Kort sagt begredelig kjedelig. Og jada jada jada, jeg vet man kan bestille, men en smule variasjon, et par lokkebiter fra bestillingsutvalget, et par nyheter er vel ikke for mye å be om.

Jeg pådro meg en Talisker Skye og håper på det beste.

Noen som kan tipse om et utsalg i området Oslo/Romerike som kan friste med noe mer spennende ?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Man må jo sørge for å ha et lite lager. Meget viktig! Selv har jeg ambisjon om å ha bedre utvalg enn mitt lokale polutsalg og når det kommer til eksklusivitet og utvalg så slår jeg nok statsbutikken langt ned i støvlene på feltene cognac og whisky! Men det er litt nerdete og ganske sært, det skal jeg innrømme!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.593
    Torget vurderinger
    4
    Sant det, Spiralis, og jeg har normalt hatt et godt utvalg i de fleste prisklasser, geografisk spredt, men høvelig overvekt fra Islay.
    Jeg har bare mistet litt fokus, fulgt lite med på nyhetsslipp, - og brått var det stopp. My bad. Fullstendig utilgivelig egentlig. Neste fortjent. Eller, tom for whisky er vel egentlig ingen forunt. Bortsett fra avholdsfolk kanskje.

Enda godt man har kjøleboden godt utstyrt med et utvalg øl for de fleste årstider, de fleste humør og de fleste retter ! ;D

D

Danke

Gjest
    Til min store forskrekkelse tok min Ardbeg 10 slutt i går, det samme gjorde flaska med svensk Brukswhisky, og på lageret var det bare et par flasker Port Ellen fra tidlig på 80-tallet. De skal få vente til en bedre anledning eller en kveld jeg trenger en oppmuntring. Så i dag tok jeg turen til et par lokale pol for å ruste meg til langhelgen. Og jeg må si det var begredelig. Sammen kjedelige utvalget begge steder, som var temmelig nøyaktig likt sist jeg var innom før jul. Ikke en flaske utenfor standardutvalget, ingen nyheter å skrive hjem om. Kun de mest solgte standardvariantene fra de mest kjente destilleriene. Kort sagt begredelig kjedelig. Og jada jada jada, jeg vet man kan bestille, men en smule variasjon, et par lokkebiter fra bestillingsutvalget, et par nyheter er vel ikke for mye å be om.

Noen som kan tipse om et utsalg i området Oslo/Romerike som kan friste med noe mer spennende ?
    Hva med en tur med colorline til Danmark eller Strömstad. Mener å ha sett Octomore til mellom 700 og 1000kr literen. Det er både spennende og et kupp.

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Den er god, denne. Både rund og kompleks på samme gang; litt frukt, litt karamell, litt krydder - veldig grei til å sortere sokker og kontemplere fargevalg - inspirert av de stadig skiftende skyene i Rogaland.

P6050003.jpg

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.954
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Ikke helt Oslo eller Romerike, men Polet på Nesodden ser ut til å ha en whiskyentusiast bak spakene for der er det ganske så bra utvalg.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.593
    Torget vurderinger
    4

Ikke helt Oslo eller Romerike, men Polet på Nesodden ser ut til å ha en whiskyentusiast bak spakene for der er det ganske så bra utvalg.
    Litt tungvint, (en nordlending hadde selvsagt ledd meg overende), men takk for tipset.

Stovner hadde nettopp en whiskyentusiast bak spakene, men det virker som hun har sluttet.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.593
    Torget vurderinger
    4

Hva med en tur med colorline til Danmark eller Strömstad. Mener å ha sett Octomore til mellom 700 og 1000kr literen. Det er både spennende og et kupp.
    Bruichladdich er blant mine absolutte favoritter, så Octo til slik pris virker hyggelig. Colorline derimot...jævler som jeg hater ferger! Synet av Ola & Kari som står i kå for å storme sjøpolet kan jo få enhver amatørdranker til å melde seg inn i IOGT.

D

Danke

Gjest

Bruichladdich er blant mine absolutte favoritter, så Octo til slik pris virker hyggelig. Colorline derimot...jævler som jeg hater ferger! Synet av Ola & Kari som står i kå for å storme sjøpolet kan jo få enhver amatørdranker til å melde seg inn i IOGT.
    På Strømstad kan nok det være litt stresss ja, men bare dersom man reiser i helger osv..

Men på Danmark eller Kiel turen kan man jo besøke taxfree litt som man vil, og man kan få en ganske staselig lugar og en bedre middag for småpenger. På en sommerferie dag med pent vær så kan det være ganske hyggelig.

Så lenge sjøen er bra og været ok og med litt variert uhøytidelig underholdning, så synes jeg det er bedre enn en å sitte fastspent på et fly...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Så lenge sjøen er bra og været ok og med litt variert uhøytidelig underholdning, så synes jeg det er bedre enn en å sitte fastspent på et fly...

Ubetinget enig! det er bare ett sete ombord i en flymaskin der det er "levelig" å sitte og det er helt framme til venstre!:cool:

Reiser man med tog eller båt kan man jo også nyte en lille smule whisky underveis, og det er jo storveis!:D

A

Avgatt19087

Gjest
    Bourbonlagret Mortlach. Fant tonen da jeg fikk hatt i nok vann. Trenger tid i glasset disse single cask tappingene. Konfekt i flytende form dette. Passer meg helt fint.
    image.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.593
    Torget vurderinger
    4
    Mortlach er en særegen sak.
    Etter hva jeg minnes fra de par flaskene jeg har hatt var det kjøttaktig smak, nesten i retning av buljong.
    Kan være det er mindre fremtredende etter bourbonlagring.

A

Avgatt19087

Gjest
    Weblansering på Bolaget forrige torsdag. Jeg hadde blinket ut to jeg skulle prøve å få kjøpt. Jaggu gikk det. Det ble lagt ut en god del varianter av Glendronach i den lanseringen. Da snakker vi om å forsvinne som dugg for solen. Tror faktisk de fleste var vekk i løpet at en times tid. De er på hugget svenskene på disse lanseringene. Polet burde lære litt her synes jeg. Bl.a. dette med begrensning på hvor mange hver kunde kan kjøpe. Denne gangen var max enten en eller to flasker. Bra.
    Her er fangsten:
    IMG_1669.jpg

D

Danke

Gjest
    Weblansering på Bolaget forrige torsdag. Jeg hadde blinket ut to jeg skulle prøve å få kjøpt. Jaggu gikk det. Det ble lagt ut en god del varianter av Glendronach i den lanseringen. Da snakker vi om å forsvinne som dugg for solen. Tror faktisk de fleste var vekk i løpet at en times tid. De er på hugget svenskene på disse lanseringene. Polet burde lære litt her synes jeg. Bl.a. dette med begrensning på hvor mange hver kunde kan kjøpe. Denne gangen var max enten en eller to flasker. Bra.
    Her er fangsten:
    Vis vedlegget 444152

Longrow er god, smakte 12 åringen pinot noir, men koster mye...

A

Avgatt19087

Gjest
    Tomintoul er et nytt bekjentskap for meg. Noenogtredve pund i England. Floral, honning og vanilje. Melon? Skal passe meg litt her, men fikk faktisk den assosiasjonen. Denne 14-åringen er den eneste i serien deres som holder 46%, er ufiltrert, og ikke tilsatt E150. God (sommer)whisky i min bok.
    image.jpg

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.220
    Jeg har 3 Islay Malt her, Bowmore Darkest 15, Talisker 10, Laphroaigh 10, Jeg synes alle er meget gode.
    Hva menes med en dråpe vann, ????? Kan bestemme mengden selv kanskje eller er det en dråpe eller flere som skal være optimalt.??

På highland hjortejakt i Scotland for noen år siden, sa en skotte til meg, " if you add a little water, you get even more taste out of it", men han nevnte ikke hvor mye vann. Noen som har godt forslag?

D

Danke

Gjest
    Jeg har 3 Islay Malt her, Bowmore Darkest 15, Talisker 10, Laphroaigh 10, Jeg synes alle er meget gode.
    Hva menes med en dråpe vann, ????? Kan bestemme mengden selv kanskje eller er det en dråpe eller flere som skal være optimalt.??

På highland hjortejakt i Scotland for noen år siden, sa en skotte til meg, " if you add a little water, you get even more taste out of it", men han nevnte ikke hvor mye vann. Noen som har godt forslag?
    Det varierer fra hver whisky og styrke. Bowmore sier at man ikke skal ha vann i Darkest 15 pga fatblandingene som er 12 bourbon og 3 år ekstra Oloroso...

Jeg har ikke vann i Talisker 10 eller Laphroaig 10.... Men jeg tror Talisker tåler et par dråper...

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.220
    Smakte Bowmore Darkest i aften og den er veldig mild og enig, vann vil neppe forbedre den. Men i Laphroaig synes jeg litt vann forsterker smaken/aromaen. Talisker vet jeg ikke ennå, vil prøve, men det meste er vel smaksak

Jeg har en ganske bemidlet kamerat, som fortalte meg om single malt i -98. Men han liker ikke å bli full/sløvet, så han tar bare litt whisky i bunnen og så fyller han helt opp med vann, han føler da at han får en god drink, liksom, uten å å bli påvirket i særlig grad, men det er nå han da. Han tar ofte en feit sigar til.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.220
    Den var treffende og morsom for du har jo jammen helt rett, ingen kontakt siden sist, (Montana -07) Hunting. Amerikaner, bor delvis i Sveits og Cayman Island;

D

Danke

Gjest
    Vann er smaksak.. personlig så har jeg spesielt mye vann i fatsterke Speysiders, og yngre Speysiders... Jeg har lite vann i røykede islays fatsterke eller ei.. nettopp fordi vann demper fjerner røyksmak...

Gammel whisky 15-30 har jeg ikke eller veldig lite vann i.

Men det varierer litt med form og vær...

A

Avgatt19087

Gjest
    Vann i whisky er individuelt. Det er vel en konsensus på dette med at vann er med på å frigjøre aromaer som måtte være i whiskyen.
    Selv har jeg 50/50 når det gjelder f.eks. Laphroaig 10 Cask Strength 59,2%ABV Edition 008. Det samme har jeg i den Mortlach'en (60,2%ABV) som jeg nevner litt tidligere i en tråd her. Når det gjelder Tomintoul 14 rett over her, så holder det med et par dråper.

Det sies at ung bourbonlagret whisky (generelt) tåler mer vann enn sherrylagret whisky.

Når det gjelder gammel whisky så er jeg helt enig med Danke i forrige innlegg.

En smart ting er å ha i litt vann om gangen. Da er det enklere å "fine tune" til det som passer ens egen smak best. Det er fort gjort å drukne whiskyen hvis man tilsetter for mye vann på en gang.

Det skal også sies at masterblendere på destilleriene ofte blander ned whiskyen til 25-30%ABV. Det gjør de for å frigjøre mest mulig aromaer som måtte være i whiskyen.

Så, ingen fasit her altså.

Men, det er jo dette som gjør whisky så spennende, er det ikke?

D

Danke

Gjest

Jeg har ikke prøvd denne selv, men hørt mye skryt.. Er utvilsomt et spennende destilleri!

Denne er ikke til uoverkommelig pris heller til Norge å være og finnes masse av den på dine trakter...

https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Skottland/Kilchoman-Sanaig/p/6394101

Kilchoman er rett og slett noe jeg må smake en gang, får prioritere dette...

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Det står at butikkene skal ha de.. Ganske grei pris og tror jeg....

Lillestrøm
    Storgata 26 Storgata 26
    LILLESTRØM
    18.5 Km
    6 PÅ LAGER

Jessheim
    Ringveien 4 Ringveien 4
    JESSHEIM
    19.2 Km
    5 PÅ LAGER

Strømmen
    Strømmen Storsenter, Støperive 5 Strømmen Storsenter, Støperive 5
    STRØMMEN
    21 Km
    5 PÅ LAGER

Lørenskog
    Gamleveien 88 Gamleveien 88
    RASTA
    24.9 Km
    6 PÅ LAGER

Oslo, Stovner
    Postboks 21 Stovner Senter 3c
    OSLO
    25.2 Km
    3 PÅ LAGER

Oslo, Alna
    Postboks 10 Strømsveien 245
    OSLO
    30.3 Km
    5 PÅ LAGER

Oslo, Linderud
    Postboks 16 Erich Mogensøns vei 38
    OSLO
    30.5 Km
    2 PÅ LAGER

Oslo, Tveita
    Postboks 141 Tvetenveien 150
    OSLO
    31 Km
    2 PÅ LAGER

Oslo, Manglerud
    Postboks 100 Plogveien 6
    OSLO
    33.1 Km
    5 PÅ LAGER

Oslo, Hasle Torg
    Grenseveien 50 Grenseveien 50
    OSLO
    33.3 Km
    13 PÅ LAGER

De kan vel ikke ha så mye feil? Er vel heller solid påfyll pågang?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn