Politikk, religion og samfunn Will Smith vs. Chris Rock - er vold verre enn ord?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
1

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Antall liker
432
Sted
Viken
Jeg trodde en stund at dette slaget var avtalt, og at både Rock og Smith tenkte at de kunne profittere på et lite skandaleopptrinn. Over tid, har jeg blitt mindre sikker på at det var det som skjedde. Jeg har vanligvis ikke mye sans for Will Smith, men dette kan jeg verdsette.

Hver gang en munnrapp, frekk liten FITTE av en mann, krenker kona di verbalt, rett foran dere - da er det helt på sin plass å fike til han med flat hånd. Det er en nærmest nødvendig handling. Ett eneste slag, med flat hånd, var elegant og passende - nærmest poetisk. En opplevd krenkelse kunne ha eskalert mye lengre, og da ville det ikke lenger ha vært passende. I ære skal man utvise både beredskap og rimelighet.

En annen grense som ble overskredet, var å forstyrre en underholder på scenen. Det veier imot. Det hele vil nok vise seg å være både sosialt uakseptabelt og ulovlig - det virker både sannsynlig og rimelig. Lov, ære, og andre normer eksisterer side om side. Will Smith vil kunne ta sin straff med hevet hode. Og ja, dersom det ikke bare var avtalt spill, tror jeg at konen elsker han høyere, og inderlig og lenge denne kvelden.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.539
Sted
Smurfeland
Jeg syns ikke det var noe ærerikt over det slaget. Forståelig på et eller annet nivå, ja. Men ikke ærerikt. Ville heller ikke forundre meg om Jada Pinkett Smith rett og slett var dritflau over hvordan mannen hennes valgte å løse situasjonen.

Og hvem kommer ut som taper til slutt? Will Smith. Reaksjonen hans var temmelig 'street'. Kanskje han hadde glemt hvor han var, og trodde det var noen som slang dritt til kona hans i køen hos McDonald's.

Nå er han utestengt i ti år. Kanskje det hadde vært bedre om han hadde gått opp der og rolig bedt Chris Rock om å si unnskyld til kona si isteden. Hadde han gjort det på riktig måte tror jeg Chris Rock ville etterkommet ønsket, og Will Smith ville iallfall i mine øyne hatt mye mer ære tilbake enn han har nå.

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Antall liker
432
Sted
Viken
Kanskje det hadde vært bedre om han hadde gått opp der og rolig bedt Chris Rock om å si unnskyld til kona si isteden. Hadde han gjort det på riktig måte tror jeg Chris Rock ville etterkommet ønsket, og Will Smith ville iallfall i mine øyne hatt mye mer ære tilbake enn han har nå.
Enig i at det ville ha vært en enda mer ærerik reaksjon. Det tar affekt ut av situasjonen, og således virker det mer som noe man kan komme opp med i etterpåklokskapens lys. Dersom det faktisk hadde utspilt seg, ville nok alle ha trodd at det måtte ha vært avtalt spill.

men men.. nå er han utvist, og det er jo også greit.

For meg handler dette mer om hvordan samfunnet reagerer på en helt velfortjent, og relativt harmløs, ørefik. Dog - ikke i køen på McDonalds:)
Chris Rock virker ikke skadet, og det blir man i liten grad av en slik ørefik. Han agerer heller ikke krenket. Det virker tvert imot som også han har forståelse for hva dette handlet om for Will Smith.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.539
Sted
Smurfeland
Enig i at det ville ha vært en enda mer ærerik reaksjon. Det tar affekt ut av situasjonen, og således virker det mer som noe man kan komme opp med i etterpåklokskapens lys. Dersom det faktisk hadde utspilt seg, ville nok alle ha trodd at det måtte ha vært avtalt spill.

men men.. nå er han utvist, og det er jo også greit.

For meg handler dette mer om hvordan samfunnet reagerer på en helt velfortjent, og relativt harmløs, ørefik. Dog - ikke i køen på McDonalds:)
Chris Rock virker ikke skadet, og det blir man i liten grad av en slik ørefik. Han agerer heller ikke krenket. Det virker tvert imot som også han har forståelse for hva dette handlet om for Will Smith.
Jeg syns man tråkker over en grense når man blir fysisk med noen. For meg er det bare greit i selvforsvar.

Skrev litt om det tidligere i tråden også, at en ørefik kan også skade selv om det kanskje ikke ser ut som det var tilfelle her. Har ingen sterke meninger om ørefiken var fortjent eller ikke, jeg syns bare ikke det var en grei måte å reagere på, selv om jeg som sagt kan forstå det på et eller annet nivå og tilskriver det menneskelig feil.

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
0
Synes slaget og oppførselen til Will Smith bare var flaut og trist. Spøken til Rock oser det underliggende "gammel moro" av og var ganske flau og dårlig spøk det også. Hadde Will holdt seg i skinnet ville Rock stått igjen med kun den utidige vitsen. Hvis målet til Will hadde vært å ta igjen ville det alene vært mer effektivt enn å slå. Man kunne brukt prisen til å ta igjen gjennom pressen og faktisk gitt Rock en del pes.
Nei, flau og dum oppførsel fra Will Smith...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.539
Sted
Smurfeland
Ble sittende og se på dette intervjuet med Ricky Gervais, og det slår meg hvilket hav av forskjell på det er på komikere som han, og komikere som Chris Rock. Ingen tvil om hvem av dem jeg foretrekker.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.078
Torget vurderinger
0
Vel moralen hvis det finnes noen moral overhodet i Hollywood må være å ALLTID ha et par hansker i lomma!

Denne Rock typen ville mest sansynlig ikke visst at han skulle ta den opp! Og da ville han for all framtid bli sett på
som en "Yellowlivered Chickenshit". Man behøver heller ikke slå så hardt hvis man bruker hansken, slik at allt mas om
vold unngås.

Og vi må ikke glemme at dette ikke var første gang Rock var ute etter kona til Smith fra scenen.

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Antall liker
2.988
Ble sittende og se på dette intervjuet med Ricky Gervais, og det slår meg hvilket hav av forskjell på det er på komikere som han, og komikere som Chris Rock. Ingen tvil om hvem av dem jeg foretrekker.

Han har det hvertfall veldig morro på Jada og Will's bekostning på tiktok om dagen

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.078
Torget vurderinger
0
Man får jo ikke plass til et par boksehansker i en vanlig lomme. Men kanskje i en liten ryggsekk. :unsure:
Trodde ikke at du var så "dim", men det ville jo være slemt å ikke hjelpe en Bambi på glattisen. ;) :giggle:

Et par "penhansker" fortrinnsvis i skinn tar ikke så mye plass i en lomme.

Man tar den ene hansken og mest symbolsk smekker man, ikke hardt i det hele tatt, forulemperen på kinnet, evt på begge kinn.
Deretter lar man hansken falle til gulvet og gir den smekkede tid til å bøye seg ned og ta opp hansken. Gjør han det sier man bare: "Korde eller pistoler? Mine sekundanter kontakter deg" og går derfra.

Hvis vedkommende ikke plukker opp hansken er han automatisk frakjennt all ære og har ikke lenger injurierende kraft!

Et supert system.

2

2xJ

Gjest
Har definitivt ikke lest tråden, men greit og få sortert ut kvinnfolka her på forumet :cool:

WTFC :oops:

;) ;) ;) ;)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.539
Sted
Smurfeland
Trodde ikke at du var så "dim", men det ville jo være slemt å ikke hjelpe en Bambi på glattisen. ;) :giggle:

Et par "penhansker" fortrinnsvis i skinn tar ikke så mye plass i en lomme.

Man tar den ene hansken og mest symbolsk smekker man, ikke hardt i det hele tatt, forulemperen på kinnet, evt på begge kinn.
Deretter lar man hansken falle til gulvet og gir den smekkede tid til å bøye seg ned og ta opp hansken. Gjør han det sier man bare: "Korde eller pistoler? Mine sekundanter kontakter deg" og går derfra.

Hvis vedkommende ikke plukker opp hansken er han automatisk frakjennt all ære og har ikke lenger injurierende kraft!

Et supert system.
Jeg er da forhåpentligvis ikke så dimwitted heller, og vet da utmerket godt at å kaste hansken er det samme som å utfordre noen til duell. Salige Ari Behn dro jo til og med det stuntet på en eller anne tabloid-journalist i sin tid, for å ha omtalt enten ham selv eller Märtha Loiuse på det han mente var en sjikanerende måte. Sikkert et utmerket system som du sier, men også noe som har vært forbudt et par hundre år eller noe sånt?

Ville nok foretrukket å få en boksehanske i nuggeten framfor å bli spiddet på en kårde eller skutt med en flintlåspistol, altså. Og hvis man ikke liker ryggsekker, kanskje en frekk liten totebag til å ha tannbeskyttelsen og boksehanskene i? :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.539
Sted
Smurfeland
Han har det hvertfall veldig morro på Jada og Will's bekostning på tiktok om dagen

Poeng mitt var vel bare at jeg syns Gervais er morsom, og han er undelig mye mer sofistikert og morsom enn Chris Rock. Og hvis man ser intervjuet fra Oxford får man inntrykk av at han faktisk er en ganske anstendig person også. I stand with Ricky on this one.

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Antall liker
2.988
Jeg bare ser ikke hvorfor det skal være så uendelig mye bedre når Gervais har det morro med vekta til James Corden eller vitser om at Judi Dench ligger på teppet å slikker seg selv i musa på et konkurrende prisshow enn denne g.i Jane vitsen.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.539
Sted
Smurfeland
Jocko Willink, eks-navy seal - analyserer hendelsen mellom Rock og Smith. Willink har som regel en del reflektert input å komme med ifht. konfliktløsning IMO.

Topp Bunn