|
IO skrev:rohman er en tyndt lydende pickup og langt overgået af jubilee!
Rudi skrev:Og kalle en Rohman tynn i lyden er skivebom de lux, enten det eller så er anlegget det hele er avspillt på MEGET spesielt i klangen, fra mitt ståsted er Rohman en av de aller mest "fyldige" lydende pickuper på markedet pr i dag og jeg har aldrig hørt noen jeg kjenner som har ment noe annet om den.
Vurderingene/erfaringene til Rudi og Jens er vel ganske sammenfallende med hva mange Rohmann-eiere vil si. At PU'er lyder (og oppfattes) forskjellig er naturlig, de presterer jo etter hvilke rammebetingelser de gis. Men IO's oppfattelse var vel relativt ekstrem.......... :Jens skrev:....................................Har også fått hørt Rohmann ganske inngående på flere tonearmer.
Liker den egentlig svært godt og denne har en innlevelse i mellomtonen som jeg bare liker
At noen kaller den tynn og kald i lyden kan jeg simpelthen ikke forstå.
Sammenlignet med andre "high-end" pickup'er som f.ks. dyrere Lyra og ikke minst Air Tight mangler Rohmann derimot relativt mye når det gjelder oppløsning, størrelse på lydbilde og ikke minst dynamikk.
Vil altså ikke kalle Rohmann "high end" (IMHO).
Prismessig er dog de andre som jeg har sammenlignet med også mye mer kostbare så en slik sammenligning er vel muligens helt urettferdig ???
............................
Vidar P skrev:Passer highend Ortofoner på VPI-spillere? Klangmessig/synergisk mener jeg?
Slike pu'er er alltid avhengig av veldig gode rammebetingelser for å gi av sitt beste. Det skal utrolig mye til for å utnytte det fulle potensialet i en slik pu. Hva som er gode nok rammebetingelser hos VPI aner jeg ikke, det er mange år siden sist jeg hørte VPI-spillere.
.............................................
Mvh Vidar P
En kamerat av meg har hatt Rohmann på flere vinylriggger, bl.a på sin siste VPI. Og det har vært en svært god kombinasjon.Vidar P skrev:Påkostede Ortofon MC'er har en helt egen type lyd synes jeg, og en jeg som sagt er svært begeistret for; det er en type klarhet og "mastertape-aktig" lag-på-lag informativ gjengivelse som jeg liksom ikke synes å finne helt igjen hos andre produsenter.
.............................................
Mvh Vidar P
Peter Swain (Cymbiosis), som av mange er regnet som den store Naim/Linn-guruen, uttalte direkte til meg da han var innom i tre dager, og senere har han skrevet på Naim-forum, om hvor dynamisk og med hvilken boogie-faktor anlegget mitt hadde så den sedate lydtypen du har hørt var i hvertfall ikke sammenfallende med hans oppfatning.Vidar P skrev:Denne sedate lydtypen fra Benz-pu'er jeg har hørt, som noen muligens liker, er også grunnen til at jeg neppe får noen Benz i hus noen gang. Jeg kjeder meg med de beklageligvis, ja det er nesten plagsomt vondt noen ganger å høre hvordan de misser ut på grooven og livet i endel musikk. Imo. Jo folk er så forskjellige.
Mvh Vidar P
Den låt vesentlig bedre med Alltecen. ZYX CPP1 har 100 ohm inngangsimpedanse og det er etter min tro ikke helt heldig.Parelius skrev:Jeg hørte en Benz (ref 3?) på anlegget til Fosse; noe mer sedat har jeg ikke opplevd. Den var som en form for selvpining.
Mulig det, men man skal dog ikke helt glemme at veiledende pris på en ny Kondo IO-J er relativt betydelige $15.000 + mva...................IO skrev:og med lidt held kan man erhverve en AN soara eller IO og glemme små pickups som rohman og jubilee!
Uffda..........Jens skrev:Mulig det, men man skal dog ikke helt glemme at veiledende pris på en ny Kondo IO-J er relativt betydelige $15.000 + mva...................IO skrev:og med lidt held kan man erhverve en AN soara eller IO og glemme små pickups som rohman og jubilee!