Windfeld=galskap?

L

Lars.N

Gjest
Den nåla skal jeg ha den dagen jeg vinner i lotto (pokker jeg må begynne spille trur jeg); D
Nåla er det nærmeste man kommer skjære nåla i utforming, den får full pot fra de som har prøvd den ikke i ytterfløyene men på tonal balanse fra topp til bunn spesielt hvis man sammen ligner live kontra det som ligger i rillene.
Per Windfeld har lagt hele sjela i den før han trakk seg tilbake, i dag er det andre som legger sin kunnskap i Ortofon sine nåler.

Mvh

Laban
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.619
Antall liker
161
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
IO skrev:
rohman er en tyndt lydende pickup og langt overgået af jubilee!
:eek: :eek: :eek: :eek:


Rudi skrev:
Og kalle en Rohman tynn i lyden er skivebom de lux, enten det eller så er anlegget det hele er avspillt på MEGET spesielt i klangen, fra mitt ståsted er Rohman en av de aller mest "fyldige" lydende pickuper på markedet pr i dag og jeg har aldrig hørt noen jeg kjenner som har ment noe annet om den.

Jens skrev:
....................................Har også fått hørt Rohmann ganske inngående på flere tonearmer.
Liker den egentlig svært godt og denne har en innlevelse i mellomtonen som jeg bare liker :)
At noen kaller den tynn og kald i lyden kan jeg simpelthen ikke forstå.
Sammenlignet med andre "high-end" pickup'er som f.ks. dyrere Lyra og ikke minst Air Tight mangler Rohmann derimot relativt mye når det gjelder oppløsning, størrelse på lydbilde og ikke minst dynamikk.
Vil altså ikke kalle Rohmann "high end" (IMHO).
Prismessig er dog de andre som jeg har sammenlignet med også mye mer kostbare så en slik sammenligning er vel muligens helt urettferdig ???
............................
Vurderingene/erfaringene til Rudi og Jens er vel ganske sammenfallende med hva mange Rohmann-eiere vil si. At PU'er lyder (og oppfattes) forskjellig er naturlig, de presterer jo etter hvilke rammebetingelser de gis. Men IO's oppfattelse var vel relativt ekstrem.......... ::)


Vidar P skrev:
Passer highend Ortofoner på VPI-spillere? Klangmessig/synergisk mener jeg?

Slike pu'er er alltid avhengig av veldig gode rammebetingelser for å gi av sitt beste. Det skal utrolig mye til for å utnytte det fulle potensialet i en slik pu. Hva som er gode nok rammebetingelser hos VPI aner jeg ikke, det er mange år siden sist jeg hørte VPI-spillere.
.............................................
Mvh Vidar P

Vidar P skrev:
Påkostede Ortofon MC'er har en helt egen type lyd synes jeg, og en jeg som sagt er svært begeistret for; det er en type klarhet og "mastertape-aktig" lag-på-lag informativ gjengivelse som jeg liksom ikke synes å finne helt igjen hos andre produsenter.
.............................................
Mvh Vidar P
En kamerat av meg har hatt Rohmann på flere vinylriggger, bl.a på sin siste VPI. Og det har vært en svært god kombinasjon.
Ved bytte til en langt dyrere Benz var gevinsten liten; den var først og fremst annerledes, ikke nødvendigvis bedre.

Mvh
 
P

Parelius

Gjest
Jeg hørte en Benz (ref 3?) på anlegget til Fosse; noe mer sedat har jeg ikke opplevd. Den var som en form for selvpining.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Denne sedate lydtypen fra Benz-pu'er jeg har hørt, som noen muligens liker, er også grunnen til at jeg neppe får noen Benz i hus noen gang. Jeg kjeder meg med de beklageligvis, ja det er nesten plagsomt vondt noen ganger å høre hvordan de misser ut på grooven og livet i endel musikk. Imo. Jo folk er så forskjellige.

Mvh Vidar P
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
;D

;) ;)Næmen Parelius og Vidar P da....ere så ille a?

Jeg syntes Benz er fin på klang , men altfor lite attak rett og slett , når jeg valgte benz første gang , gikk jeg fra dynavector dv-20x...den spillte med attakk men ellers rimelig flatt og klangløst her hos meg , datidens arm , en jmw-9 burde være perfekt match , så lenge produsenten leverer samme pickup med sitt påtrykte navnetrekk,......(riktig no i medium outp.)...det hjalp liksom ikke helt...

Legger til at jeg har hørt samme pu en i både rega og nottingham med bedre resultat...

Jeg vurderte jubilee for ei drøy uke siden , men valget falt på en lyra argo i denne gangen....

ES
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.829
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Denne sedate lydtypen fra Benz-pu'er jeg har hørt, som noen muligens liker, er også grunnen til at jeg neppe får noen Benz i hus noen gang. Jeg kjeder meg med de beklageligvis, ja det er nesten plagsomt vondt noen ganger å høre hvordan de misser ut på grooven og livet i endel musikk. Imo. Jo folk er så forskjellige.

Mvh Vidar P
Peter Swain (Cymbiosis), som av mange er regnet som den store Naim/Linn-guruen, uttalte direkte til meg da han var innom i tre dager, og senere har han skrevet på Naim-forum, om hvor dynamisk og med hvilken boogie-faktor anlegget mitt hadde så den sedate lydtypen du har hørt var i hvertfall ikke sammenfallende med hans oppfatning.

Han sa at platespilleren min låt langt bedre enn den råeste CD-spilleren til Naim (CD 555), så hvis det er riktig må du jo ha det direkte plagsomt når du spiller CD'er ;)

mvh
FZ
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Beklager, det var ikke meningen å trashe Benz. Jeg liker de bare ikke, de jeg har hørt må tilføyes, men det er kun min egen opplevelse. De er temmelig forskjellig fra de dyrere Ortofon-mc'er imo, i den grad det er relevant for denne tråden.

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.829
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Jeg har også hørt noen rimelige Benz'er som jeg kan være enig i at er litt "treige". Mitt kjenskap strekker seg til Ruby2 og LP. Har du hørt disse, Vidar?

mvh
FZ

PS. Jeg synes også BMW 318i er treg, men ikke BMW M6(om du ser sammenligningen) ;)
 

Janils

Medlem
Ble medlem
10.01.2005
Innlegg
11
Antall liker
0
Mener absolut ikke der er nogen galskap i en Windfeld. Man skal bare være klar på, at den er yderst neutral, hurtig og tenderer det meget korrekte. På det område Windfeld det helt modsatte af t.ex. en Benz. Bassen i Windfeld er meget snabb og fokuserer mere på opstarten end fylden. Den dog sin egen form for energi fordi den også slutter snabt. Jeg har anvendt Windfeld i Tri Planar med et meget godt resultat.

Her et bild af selve nålen i Windfeld, med den dobbelt polerede Replikant diamant:
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.985
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
D*I A*M*O*N*D*S - A Mans Best Friend? ;D
(but;they don't last forever....)

Arne K
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.474
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Parelius skrev:
Jeg hørte en Benz (ref 3?) på anlegget til Fosse; noe mer sedat har jeg ikke opplevd. Den var som en form for selvpining.
Den låt vesentlig bedre med Alltecen. ZYX CPP1 har 100 ohm inngangsimpedanse og det er etter min tro ikke helt heldig.
Den kom i ingen tilfeller i nærheten av XV-1s hva gjelder smak og driv, men det kunne man vel ikke forvente heller?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja m føyer til at 100ohm nok er lite hekdig med denne ...jeg laster nå min med 500ohm og det låter langt bedre,,,enn før da jeg bare hadde 100ohm på th stepen.''

Allikevel er det ikke noe serlig smekk i forhold til "parfymepicupene" som Parelius kaller de....

xv-1 s er det aller beste jeg har hørt , med relativt god margin......(hos fosse)

Selv funderte jeg fælt for ei uke siden , at noe mer driv måtte til på min nyinnkjøpte platespiller med jmw arm.....

XX-2 / argo -i ble vurdert , men bare argo i ble testa i egen rigg.....den låt så fortreffelig at jeg gikk for en slik en...

Det blir spennede å montere denne etterhvert.....

Men nå var vel dette en ortofon tråd , og windfeld høres jo spennede ut , likeså jubilee......jeg skulle gjerne ha hørt de begge to.

Men nå altså en Blå Japse.... ;D
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.829
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Det forklarer saken, gutter. Hvis dere laster disse dyre Benz'ene med 100 ohm låter de helt feil. Min Ruby 2 lastet med 100 ohm låter helt for jævlig. Lukachek anbefaler minimum 400 ohm på de nye. På forrige generasjon var det > 800 ohm som ble anbefalt. Ser at mange foretrekker 1 kohm.

Kanskje dere skulle gi Benz en sjanse til og sjekke at den er riktig lastet ;)

PS. Snakker om aktiv forsterkning. Har ikke prøvd dem med trafo.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.474
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Det har i hvert fall jeg gjort, og jeg liker Benz, men når det kommer til dynamikk så mener jeg likefullt at Benz ikke best i klassen.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.986
Antall liker
9.170
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Litt dyrere enn Windfeld, litt "billigere" (om man kjøper på riktig sted) enn Lyra Titan "i" så får du en The Mobile Fidelity Carbon 3.5, den har litt Benz Lp stil i mellomtonen, men med mere dynamik og "futt" i bassen og ørlite mere finkornet diskant......... meget mulig den aller beste allround pickupen jeg har hørt til nå......... eieren kan bare glemme og få den tilbake før jul ;)
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
og med lidt held kan man erhverve en AN soara eller IO og glemme små pickups som rohman og jubilee!
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
IO skrev:
og med lidt held kan man erhverve en AN soara eller IO og glemme små pickups som rohman og jubilee!
Mulig det, men man skal dog ikke helt glemme at veiledende pris på en ny Kondo IO-J er relativt betydelige $15.000 + mva...................
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jens skrev:
IO skrev:
og med lidt held kan man erhverve en AN soara eller IO og glemme små pickups som rohman og jubilee!
Mulig det, men man skal dog ikke helt glemme at veiledende pris på en ny Kondo IO-J er relativt betydelige $15.000 + mva...................
Uffda..........
Må visst rette meg selv litt her :-[
Ser at nyeste IO "bare" koster Dkr 40.000,-
Nåja, fortsatt aldri så lite mer enn en Ortofon............ :-\
Er dog kanskje verdt det ???
Hva vet vel jeg (men jeg skal nok prøve en eller annen gang ;D
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Noen andre her som har hørt Mobile Fidelity pickupen? Begynner kanskje å dra litt off topic. Kanskje på tide å blåse liv i den gamle pickup hysteriker tråden til Parelius :)
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
Det er svært med pickups..mange mener at eje det bedste til de hører noget endnu bedre!
jeg har haft ortofons om30 - om40 - mc20super - mc30super(mrkII) - rohman - jubilee og rondo bronze.
kiseki blue - kouetsu black - fr201 - dl103r - plus en del andre..

men idag ved jeg at prisforskellen op til AN IO er givet godt ud.
set i det lys er Windfeld=galskab
 
Topp Bunn