Bil, båt og motorsykkel Xenon pæreskift Volvo V70

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
23
Hvor gjør man det, fort enkelt og økonomisk, Oslo/omegn?

(kom ikke med Bilia, røyk på 17k der sist for komplett lampeskift)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.761

Hvis du har betalt 14K for dette så har du blitt rævkjørt deluxe.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
23
2004

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
2004modeller er det nokså trangt å komme til. Men pærene du skal ha er vel D2R. Kan skaffes mye billigere enn å gå til forhandler.
Her i Bergen selger www.qwt.no slike pærer meget rimelig. https://qwt.no/produkt/d2r_xenonpaere_5000k

Jobben klarer du nok selv om du setter deg litt inn i det. Hvis ikke kan nok de som selger pærer montere.
Hadde du bodd her nede skulle jeg gjerne hjulpet deg gratis :) Med jobben selvsagt ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
23
thanks.... mindre ille enn jeg trodde... har en pensjonert bilmekaniker i omgangskretsen når jeg tenker meg om, han fikser kanskje dette. Bør vel bytte på begge sider samtidig da.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.761
Min personlige mekaniker frarådet meg å kjøpe billigpærer. (Han selger ikke pærer)

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Bør byttes i par ja. Har selv hatt både billige pærer og dyre pærer. Må si at de billige fungerer så godt som like bra.
Noen mener at de aller billigste kinavarene ikke har UV- glass. Kan sikkert stemme. Men nå er merkevarer ikke svinedyrt heller.
Skal jeg anbefale et par fra kjent merke er det disse Osram sine. De kjører kampanje/salg nå.
https://qwt.no/produkt/osram_xenarc_original_d2r

Få han pensjonisten til å hjelpe deg :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
23
Will do. Var ikke dyre de der heller, har hørt skrekkhistorier om 2-3k. Faens landeveisrøvere, xenon og nyere biler generelt. :mad:

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Helt "normalt å ta ca 2000 på merkeverksted, dessverre. Det er oftesamme som jeg har linket til :)
Phillips og Osram er originalmontert i de fleste biler. Nei ingen skrekkelig pris. Man må bare vite hvor
man skal leite og hva man ser etter :) Men mange oppsøker verkstedet sitt og det kan bli dyrt.
Lykke til :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.666
Sted
Smurfeland
Will do. Var ikke dyre de der heller, har hørt skrekkhistorier om 2-3k. Faens landeveisrøvere, xenon og nyere biler generelt. :mad:
Må si meg enig, syns det lukter av svindel når man må ha bilen på verksted for å få byttet noe så basalt som lyspærer, og det fort ender med å koste flere tusen.

Også er det noe med at merkeverksteder trives med å skrive fakturaer med gaffel. Hva med f.eks. 2200,- for å skifte fire tennplugger?

S

sorgenfri

Gjest
^Slår deg! 4 600,- +mva. Skifte av olje, og filter på LandRover..

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.666
Sted
Smurfeland
^Slår deg! 4 600,- +mva. Skifte av olje, og filter på LandRover..
Det er perverst, skulle likt å vite forklaringen på den prisen for den jobben. Mange verksteder suger jo bare ut den gamle oljen også i steden for å tappe den ned fra bunnpluggen.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
Skiftet 1 stk xenon-pære på min BMW 5-serie på torsdag forrige uke.
Fikk faktura i posten i går; har nettop kommet meg opp fra gulvet!

5.400.-

!*€#!!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
23
Ja, her kan man virkelig snakke om at utvikling er likestilt med fremskritt ;) Helt sykt ute av kurs denne retningen. Før kunne selv mor skifte pærer på bilen, og man hadde som regel en liggende i hanskerommet, innkjøpt på nærmeste bensinstasjon for en ubetydelig sum.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.666
Sted
Smurfeland
Det er mulig jeg er alene om akkurat dette, men jeg syns også mange biler med Xenon har altfor sterke kjørelys, sånn at man veldig lett blir blendet når man møter dem i mørket. Om dette skyldes uoriginale xenonkit eller bare feiljusteringer vites ikke, men jeg syns iallfall det er plagsomt. Når det i tillegg koster det hvite ut av øya for å få byttet dem, så blir man gjerne skeptisk.

Noen burde skape en folkebevegelse mot xenonpærer og menneskefiendtlige verkstedpriser.

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
741
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
På biler med litt år på baken er det helt klart en fordel å bytte parvis. Den andre pæra er gjerne rett rundt hjørnet mht å dø.
Det er forskjell i farge fra ny og gammel pære - selv om det er eksakt samme merke og kelvin.
Og Thorvald stopper gjerne bilister med feil på lys. Inkludert farge forskjell. Fint med hvite lys med svakt blåskjær. 2.7k burde være i nabolaget.
Xenon er så mye bedre enn konvensjonelle pærer at det er verdt mer kost. Jeg signerer ikke for anti Xenon. Der er løsningen å være den drittsekken med de gode lysene i stedet for å være den med stearinlys i frontlampene :)

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Fikk skrekk pris på xenon bytte på min gamle mb hos bertel o steen når ene pæra tok kvelden. Var så mye deksler så hadde null ide om hvordan bytte de selv. Ett youtube søk og kjapp tur på biltema senere total pris 300kroner. Tok meg max 5 minutter å bytte selv med mobilen & youtube foran meg.

biltema pærene har litt annen farge på lysene men lyser like kraftig. bytta bare en pga var ikke helt sikker på om det var riktig pære.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
23
Grenser til å forsvare bruk av stump vold det der. Enten mot verkstedet, eller de som faktisk kjøper BMW :D

Sist redigert:

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Antall liker
47
Den hadde jeg protestert kraftig på gitt!
Ja, kan da ikke la de dø i synden uten å ta meg med dem!
Jeg hadde regnet med 1/10, fryktet 1/5 og besvimte av 1/1-del.
Vet det kan være kleint å skifte pærer på enkelte merker/modeller men denne henger ikke på greip.
Regner med det er en nyere 5 serie?
E-merket pære kan kjøpes for 6-800 kr paret, dog ikke "orginaldeler"

Demontering av lyktehus og skifte av pære burde ikke ta mer enn maks 1 time.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
23
Original (ja, særlig) BMW pære..mye bedre selvsagt, nano og greier.. 2.100,- 2 verkstedtimer a kr. 1.195,- verkstedmateriel, twistdott, skjemaskriving, blind-driting 0,5 t., fakturagebyr, julebordtilskudd + moms og vi runder 5 lakser elegant.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.790
Jeg fikk pris fra Møller (som jeg for øvrig synest har oppført seg ganske så fint i forhold til mitt bilhold) på bytte av pærene på min forhenværende Skoda Octavia på 4800 eller noe slikt. Snapdrive tok litt over 3000 for jobben - begge steder inkludert to pærer. Sistnevnte hadde også den fordel at de lå rett nede i gata og de kunne fikse det på et par timers varsell. Bilen hadde vel gått rundt 80k da den ene røk, så jeg byttet begge.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.761
Bilutstyrsjappa i sentrum av Ørsta tok kr. 0.- for jobben med å bytte pære på min C30. Pæren kostet 1350.- Kunne ha fått to Kinapærer for halve prisen, meeeen......

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Nyere Volvo. V50, C30 , V70, S60, V60 har lykter som bare er festet med 2 pinner. Dra opp låsepinner og
dra lykten ut. Fri tilgang til baksiden av lykten. Det burde flere tatt lærdom av :)
Mange biler i dag er faktisk konstruert slik at det må demonteres MYE dill for å komme til.
I de verste tilfeller må faktisk støtfangeren foran av for å få ut lykt og komme til pærene.
Så da er det klart pengene og timene triller avgårde.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Skiftet pærer på min Mazda 6 selv om manualen sa at bilen måtte inn på merkeverksted. Jeg søkte bare litt på Youtube, så fikk man fin "how to" og et innblikk i om arbeidet var overkommelig. Dagens anbefaling: Youtube. Ikke Xenon riktignok. Litt høyspenning til stede der, men det handler om prosedyre og evt. beskyttelse. Er selv elektriker, så pærer skifter jeg selv uansett hva mekanikerne måtte mene.

Halvt min. søk vedr. BMW-5:
Muligens andre videoer til andre modeller.

Sist redigert:

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
Original (ja, særlig) BMW pære..mye bedre selvsagt, nano og greier.. 2.100,- 2 verkstedtimer a kr. 1.195,- verkstedmateriel, twistdott, skjemaskriving, blind-driting 0,5 t., fakturagebyr, julebordtilskudd + moms og vi runder 5 lakser elegant.
Du glemmer følgende faktor i din ellers uangripelige logikk: Hvor Bor Du.
Jeg bor der hvor det er fler BMW'er enn det er samer, mao må du betale Sametilskudd, dvs +25.1% Viddatilegg.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.354
Sted
Holmestrand
Nyere Volvo. V50, C30 , V70, S60, V60 har lykter som bare er festet med 2 pinner. Dra opp låsepinner og
dra lykten ut. Fri tilgang til baksiden av lykten. Det burde flere tatt lærdom av :)
Mange biler i dag er faktisk konstruert slik at det må demonteres MYE dill for å komme til.
I de verste tilfeller må faktisk støtfangeren foran av for å få ut lykt og komme til pærene.
Så da er det klart pengene og timene triller avgårde.
At det kreves mye demontering for å bytte lyspærer burde vel strengt tatt dekkes av produsenten?

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Neppe. Det holder juridisk å skrive søk merkeverksted i manualen. You've been warned! - by professionals. Kanskje like greit da folk flest forbinder Xenon med gresk mytologi.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.855
Torget vurderinger
1
Skulle jeg ha kjøpt ny bil i dag er Xenonlykter noe av det jeg ikke hadde krysset av på ekstrautstyrslista. Skifter heller halogenpærer til 120kr stykket en gang hvert skuddår...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.666
Sted
Smurfeland
Problemet er at mange har halogenlykter, og setter inn xenonpærer.

Xenonlys: - Ikke montèr xenonpærer i halogenlykter! - DinSide

Xenonlys i halogenlykter er ulovlig fordi det gir feil lysbilde og derfor er et problem for trafikksikkerheten. Selv om dette er forbudt, selger både privatpersoner og bilforhandlere biler med ulovlige xenonlys.

- Skal du kjøpe bruktbil, må du sjekke dette, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Riktig lys på bilen er livsviktig. Har du skitne halogenlykter med xenonlys får man i tillegg til feil lysbilde, feil spredning på lyset og blender møtende bilister.

Edit: feil link.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.130
Skiftet Xenonpære på en Mercedes E-klasse 2001 modell her forrige dagen. 40 kr for to stk. pærer. Gjort på minutter.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.354
Sted
Holmestrand
Neppe. Det holder juridisk å skrive søk merkeverksted i manualen. You've been warned! - by professionals. Kanskje like greit da folk flest forbinder Xenon med gresk mytologi.
Det er da totalt uakseptabelt at det skal koste tusenvis av Kr å bytte en forbruksdel!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Det er da totalt uakseptabelt at det skal koste tusenvis av Kr å bytte en forbruksdel!
Bilverksteder er gjerne kjeltringer uansett. Ved forrige bilreperasjon var laveste tilbud 11k og høyeste 28k.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg er egentlig ganske enig i det. Man må nesten se på det som dårlig ingeniør/designjobb hvis hele fronten må demonteres for å få byttet pærer, enten det er halogen eller xenon. Jeg har registrert mange "enarmede banditter" ute på veien nå i høst. Det er faktisk forståelig at noen dryger litt med pæreskift hvis man vet at det koster mange tusen å få byttet. Det hjelper heller ikke at man blir stoppet av politiet og geleidet til nærmeste bensinstasjon - man får jo ikke skiftet uansett.

For min del sparte jeg noen tusenlapper ved å finne "how-to"-video på Youtube, og gjøre jobben selv.

Topp Bunn