Jeg har XTZ 99.26 koblet opp med ViaBlue SC4 BiWire fra en Krell KAV-3250. Jeg bruker en PS3 som kilde og digitalt inn i en Marantz AV8003 prosessor i vente på en god DAC. Oppsettet er plassert med sweetspot i en likesidet trekant med høyttalerne på Viablue Tri Absorber oppå mine suber som igjen står på Soundcare Superspikes. Jeg bruker ingen romkorreksjon, men har brukt tid på å finne rett plassering og toe-in.
Jeg synes diskanten er meget behagelig, nøytral og gir et detaljert og åpent lydbilde. Mellomtonen er klar og kontant, bassen er stram, tørr og spiller ned til ca 35 Hz med god trøkk. Meget god til både akustisk musikk, såvel som jazz/fusion, rock og metal. Diskanten kan justeres opp noen dB etter behov, noe jeg har valgt å ikke benytte meg av.
Høyttalerne har også en port for roomtuning. I mitt tilfelle er dette meget positivt da mitt oppsett bare har én sidevegg, noe som igjen fører til at høyttaleren som ikke står inntil veggen blir noe slankere i lyden. Høyttaleren som står inntil sidevegg/hjørne har jeg plugget med den medfølgende skumgummipluggen, noe som resulterte i en mere kontrollert bass og som generelt strammet opp lyden i høyttaleren. Begge høyttalerne låter nå nesten helt identisk. Førsterefleks i sidevegg er dempet med Soundwave Scrunch som demper ned til ca 400 Hz.
Diffusorer fra Svanå MiljöAkustik brukes i førsterefleksjon bak høyttalerne.
Jeg våger meg på å legge ut noen bilder selv om dette hverken er bilde- eller hjemme hos-tråd. Skulle dette være upassende i denne tråden fjerner jeg de selvsagt, men jeg synes det gir et greit inntrykk av finish, design og hvordan høyttaleren ser ut i et hjemmemiljø.
Eldre oppsett: