Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Da var det plutselig kommet noe i stuen her.
Vedlegg
-
64.1 KB Visninger: 743
Noen som har disse høytalerne og kan fortelle litt?!jahnmar skrev:EDIT: Har trålt gjennom meste parten av denne tråden, og lurer på følgende:
Hvilken type forsterker matcher disse høytalerne? Hva sier/tror folket?
Har pdd en oppgradert eci-4, og lurer på om denne duger, har ikke så lyst og bytte alt på en gang.
Nå kan jeg ikke se du har nevnt om du vurderer 99.25/26 eller 99.36. Jeg tror uansett 2*120W seriøse watt er plenty på begge. Jeg bruker som sagt en ICE effektforsterker på 2*60W til 99.36 med meget bra resultat og kan ikke høre at min andre effektforsterker med 2*125W driver de bedre. Men så skal det nevnes at ICE er klasse D og er mye bedre på reaktive laster enn en AB forsterker. 2*120W er dog garantert bra nok til stativhøyttalerne og også tiltrekkelig til 99.36 hvis det er seriøse watt.jahnmar skrev:Joda, ec er nok en del "farget", men spiller på en måte jeg liker. Er ikke glad i nøytral lyd, da jeg syns det blir fryktelig kjedelig. Vet bare at enkelte forsterker/høytaler kombinasjoner er totalt kræsj, og håper at ikke ec/xtc er det.
EDIT: Har ingen erfaring med stativ-høytalere, men vet at de fleste er ganske "tungdreven". Så håper på at 120 ec watt er nok til å få den til liv?!
Haha....stemmer det....bare jeg som i sene nattetimer har blingsa litt og trukket mine egne konklusjoner, men å kombinere klasse A og D må jo unektelig være en god idè da.....om det er mulig.orso skrev:tommo21:
Stemmer ikke at Cambidgen kombinerer klasse A og D. Den kombinerer A og B. Men Cambridge er gode saker. Gjør et hjemlån før du eventuelt kjøper.
Virkelig? Tre ganger så mye effekt (+eventuell aktiv drift) gir bare 10% av litt ekstra ledning??Man skrev:Triwire høyttalerne, orso. Det gir deg 90% av ytelsen iforhold til biamping/triamping.
Hva slags kabler er de hvite høyttalerkablene?
Har prøvd å biampe med 2*60W ICE til bass og 2*60W ICE til mellomtone/diskant. Jeg hørte ingen umiddelbar forskjell, men det ble litt lite testing. Jeg driver nå og konsentrerer meg om å finne best plassering. Nå det er på plass, skal jeg teste biamping igjen.Man skrev:Triwire høyttalerne, orso. Det gir deg 90% av ytelsen iforhold til biamping/triamping.
gitt at du har en god nok forsterker så vil jeg nok si det.totte skrev:Virkelig? Tre ganger så mye effekt (+eventuell aktiv drift) gir bare 10% av litt ekstra ledning??Man skrev:Triwire høyttalerne, orso. Det gir deg 90% av ytelsen iforhold til biamping/triamping.
Bruker du separat kabel til biwring, samt bruker samme kabel til mellomtone/diskant og bass da? Jeg garanter en meget hørbar oppgradering når du gjør dette. Min erfaring er at dette er en universalregel som gjelder enten anlegget koster 10000kr eller en kvart million.orso skrev:Har prøvd å biampe med 2*60W ICE til bass og 2*60W ICE til mellomtone/diskant. Jeg hørte ingen umiddelbar forskjell, men det ble litt lite testing. Jeg driver nå og konsentrerer meg om å finne best plassering. Nå det er på plass, skal jeg teste biamping igjen.Man skrev:Triwire høyttalerne, orso. Det gir deg 90% av ytelsen iforhold til biamping/triamping.
Med triwiring; Mener du da å bruke triwire kabler fremfor skinnene? Kan ikke skjønne det skal låte noe annerledes enn å bruke skinnene.
Høyttalerkablene er noen Supra 6kvmm Classic. Ble lurt en gang til å kjøpe massivt ;D
Har også noen fine svarte Cobalt Cables på 4kvmm, men de er litt korte nå når jeg driver og flytter høyttalerne rundt.
Det høres rimelig ut.Man skrev:Det jeg vil si at det er bedre å legge penger i en bedre forsterker og biwire, enn 2stk halvparten så dyre forsterkere.
Her er det jeg har gjort. Altså singlewire kabel til bassen fra den ene ICE effekforsterkeren og singlewire kabel fra den andre forsterkeren til mellomtone/diskant med broen/skinnen i mellom. Alternativet er å bruke en biwire kabel til mellomtone/diskant og fjerne skinnen, men hvis det skulle i et løft så må det innebære at broen/skinnen er av dårlig kvalitet. Har vanskelig for å tro at høyttaler produsenter plasserer noe på som ikke overfører strømmen skikkelig. Eller har jeg misforstått hva du tenker på?Man skrev:Bruker du separat kabel til biwring, samt bruker samme kabel til mellomtone/diskant og bass da? Jeg garanter en meget hørbar oppgradering når du gjør dette. Min erfaring er at dette er en universalregel som gjelder enten anlegget koster 10000kr eller en kvart million.
Her har jeg ikke prøvelyttet så veldig selv, men god latin når det gjelder disse forgylte skinnene er at de knapt bør kastes i metallkontaineren på gjenvinningsstasjonene, og at selv en kabelstump mellom sterminalene (jumper) er en klar forbedring. Du kan trolig se frem til en rekke lignende svar.orso skrev:Her er det jeg har gjort. Altså singlewire kabel til bassen fra den ene ICE effekforsterkeren og singlewire kabel fra den andre forsterkeren til mellomtone/diskant med broen/skinnen i mellom. Alternativet er å bruke en biwire kabel til mellomtone/diskant og fjerne skinnen, men hvis det skulle i et løft så må det innebære at broen/skinnen er av dårlig kvalitet. Har vanskelig for å tro at høyttaler produsenter plasserer noe på som ikke overfører strømmen skikkelig. Eller har jeg misforstått hva du tenker på?Man skrev:Bruker du separat kabel til biwring, samt bruker samme kabel til mellomtone/diskant og bass da? Jeg garanter en meget hørbar oppgradering når du gjør dette. Min erfaring er at dette er en universalregel som gjelder enten anlegget koster 10000kr eller en kvart million.
Det har jeg ingen tro på. Hvor mye ekstra ville det koste høyttaler produsenter å feste på en bedre bro/skinne eller kabelstump? Noen få kroner ville jeg tro. Det hadde de garantert gjort hvis det var noe å hente lydmessig på det. Men jeg skal sende en mail til XTZ å spørre for sikkerhets skyld.totte skrev:Her har jeg ikke prøvelyttet så veldig selv, men god latin når det gjelder disse forgylte skinnene er at de knapt bør kastes i metallkontaineren på gjenvinningsstasjonene, og at selv en kabelstump mellom sterminalene (jumper) er en klar forbedring. Du kan trolig se frem til en rekke lignende svar.
Hallais!Proffen skrev:Hallo Orso!
Ser spanande ut den løsningen din...
Blir det etterhvert noe Laugsaktivitet i sweetspoten din? ;D
Er jo selv spent på hvordan XTZ låter; ikke fordi jeg selv vurderer de, men fordi de får mye skryt rundt omkring i hifi-pressen....
mvh
Proffen
You`ll never walk alone... ;Dorso skrev:Hallais!Proffen skrev:Hallo Orso!
Ser spanande ut den løsningen din...
Blir det etterhvert noe Laugsaktivitet i sweetspoten din? ;D
Er jo selv spent på hvordan XTZ låter; ikke fordi jeg selv vurderer de, men fordi de får mye skryt rundt omkring i hifi-pressen....
mvh
Proffen
Torres i 92 minutt! ;D
Vet ikke om dette er så interessant for Lauget. Hadde egentlig tenkt å vente med invitasjon når de kommende fronthøyttalerne mine er på plass. 99.36 er en midlertidig løsning for meg. I tillegg så skulle jeg helst ha hatt nytt bosted før invitasjon til Lydlauget. Men det er jo ikke umulig vi kan ordne noe for en mindre gruppe. Sender i så fall en pm når det måtte passe. Tror nok i så fall noen bør ta med seg en rørforsterker. For dette låter nok en litt annerledes enn hva flere er vant med ville jeg tro.