xtz venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Er du en gang i akershus/oslo området har jeg i et oppsett a2-300 -> 99.36flr
    Da kan du høre litt.
    Det skal jeg huske på neste gang jeg er på de kanter, kanskje jeg må flytte litt på mine å prøve de litt skikkelig ....
     

    jannisj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2018
    Innlegg
    96
    Antall liker
    27
    Hvilke amper er det som faktisk drar xtz 99.36 bra? Prøvde mine på anaview og classe og de har fortsatt slør over lyden.... fungerer meget dårlig i stereo på Marantz sr6010 også .... noen som har testet store klasse a/b forsterkere eller flere "små" på de?
    De ble ikke mer lettdrevne etter delefilter-bytte heller ....
    XTZ Edge A2-300 fungerer meget bra imho

    -jannis
    Har de ingen slør i lyden da? Jeg har (i alle fall hatt) null problemer på film, men i stereo er det en annen sak. Skulle ha testa en sånn a2-300, ja.
    Kan ikke si jeg har lagt merke til slør i lyden.
    Jeg er superfornøyd her iallefall :)
    Tør påstå det spiller minst like bra som mye annet jeg har hørt i helt andre prisklasser :)

    Jeg holder til i Vestby (Akershus, sør for Oslo), så det kan alltids være mulig å få til en lyttedemo om du holder til i nærheten.

    -j
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvilke amper er det som faktisk drar xtz 99.36 bra? Prøvde mine på anaview og classe og de har fortsatt slør over lyden.... fungerer meget dårlig i stereo på Marantz sr6010 også .... noen som har testet store klasse a/b forsterkere eller flere "små" på de?
    De ble ikke mer lettdrevne etter delefilter-bytte heller ....
    XTZ Edge A2-300 fungerer meget bra imho

    -jannis
    Har de ingen slør i lyden da? Jeg har (i alle fall hatt) null problemer på film, men i stereo er det en annen sak. Skulle ha testa en sånn a2-300, ja.
    Kan ikke si jeg har lagt merke til slør i lyden.
    Jeg er superfornøyd her iallefall :)
    Tør påstå det spiller minst like bra som mye annet jeg har hørt i helt andre prisklasser :)

    Jeg holder til i Vestby (Akershus, sør for Oslo), så det kan alltids være mulig å få til en lyttedemo om du holder til i nærheten.

    -j
    Jeg merket dette sløret den første gangen jeg hørte de, men det var på en middels god receiver. Den eneste gangen jeg har hørt mine uten slør var på burmester elektronikk. Hvilke tuning bruker du/dere da? Alle bassporta plugga og alle broer i?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.188
    Antall liker
    10.728
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har alle bassporter åpne og ingen "bøyler" i. Fungerer helt ok i min stue. I et annet rom ville jeg nok valgt noe anderledes kan jeg tenke meg
     

    D_Even

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Har åpen den øverste av de 3 nederste. Resten plugget. Jumpere øverst på diskant og øverst på bass. Føler de er litt innestengt med alle plugger i her hos meg hvertfall. Føler de spruter litt mere sånn. Kjøpt på impuls alltid likt xtz fikk en alt for god pris;) De bare spiller musikk på en behagelig måte. Hegel riggen hadde så stålkontroll skulle tro det var mye større høyttalere som spilte. Stue på ca 40 kvm plassert midt på gulvet. De har sine begrensinger for all del. Men at de skulle levere så mye dybde.Rett og slett imponert.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen som har en xtz divine 100.33 eller delta senterhøyttaler de ønsker å selge? Send på en pm i så fall.
     

    Waqar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.08.2016
    Innlegg
    98
    Antall liker
    52
    Ok, takk for svar ja da var det en mkii versjon:)
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    XTZ Divine 100.49 - eller Divine Alpha

    Hei !

    Jeg har idag et par Pioneer (TAD) S-3EX høyttalere, drevet av en Hegel H360. Det låt i grunn greit i tidligere stue (hvertfall med noe påtrykk). Men, der fikk jeg ikke plassert høyttalerene optimalt - både for tett inntil hverandre, samt plassert i en for liten stue rett og slett. Har hørt disse høyttalerene låte bra i andre rom. Noe jeg hadde håpet skulle løse seg når jeg flyttet inn i nytt hus - med en TV stue på ca 40 kvm. Gledet meg stort til å høre disse høyttalerne med mer rom rundt seg, og større avstand både mellom høyttalerne og ut fra vegg etc. Men dessverre - her ble høyttalerne "borte". Jeg synes det låter nærmest tynt og stusselig - spesielt ved lavt volum. Det hjelper når jeg skrur opp volumet, men jeg ønsker pondus også ved lavt volum.

    Rommet er som nevnt på ca 40 kvm, med skråtak (ca 3.30 opp til bærebjelken på midten på tvers av høyttalerne/lytteposisjon), samt store glassvinder på begge sider. Har ca 2,5 m mellom høyttalerene, som står ca 0,5 m ut fra vegg. Kanskje ikke et optimalt rom, men med tepper, stor sofa etc - har jeg forsøkt å dempe noe. Rommet skal også fungere som en TV stue - så de store tiltakene er ikke mulige...

    Jeg søker pondus og trøkk - spesielt ved lavt volum. Har i grunn alltid søkt det. Forsøkte å supplere med 2 stk 12.17 Edge sub'er - i håp om at dette kunne gi mer ponusen i bunnen. Selv om høyttalerene skal gå ned mot 30 Hz. Men, har ikke fått den til å funke noe videre. Det hjelper ikke ved lavt volum, og kan bli i meste laget når jeg skrur opp volumet. Men - her ikke utstyr eller kompetanse til å få dette riktig satt opp heller er jeg redd.

    Der var da jeg ble oppmerksom og nysgjerrig på XTZ's Divine Alpha høyttalere. Og det er noe som sier meg at jeg rett og slett må ha mer membraflate (og kanskje også strøm...) for å få den pondusen jeg leter etter ? Og som nevnt - ved lavt voulm, er ikke ute etter masse trøkk og høyt volum.

    Hva tror dere et par enten Divine 100.49 - eller Divine Alpha kan gi meg ? Vil de kunne gi meg gåsehud, og voksen pondus ? Jeg har lyst å tro det :) Vil Hegel H360 kunne drive disse - eller trenger de høyttalerne mer strøm for å kunne låte bra/bedre ?

    Setter stor pris på tilbakemeldinger fra dere som kjenner XTZ's høyttalerer. Og om det hadde vært mulig å få lyttet til et par av disse også - så hadde det vært supert ! Jeg bor i Gjerdrum, men kjører gjerne litt for en lytt. Så jeg har noe mer grunnlag før jeg evt begynner å sjekke bruktmarkedet om enten et par 100.49 - eller Alpha er å oppdrive.

    Myhre
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Divine 100.49 er nok vesentlig mer voksne enn Pioneer. Jeg har et rom på cirka 4 meter x 5,5 meter, det er nok litt lite til de. Gleder meg til de får mer luft. Hos meg står de 90 cm fra framvegg (fra baksiden på ht), cirka 70 cm fra sidevegger. Jeg sitter vel drøyt 2,5-3 meter unna. Jeg tror Hegel H360 er stor nok/sterk nok, men det må nesten prøves først. Det er usikkert hvordan slike høyttalere spiller hjemme hos deg.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva tror dere et par enten Divine 100.49 - eller Divine Alpha kan gi meg ? Vil de kunne gi meg gåsehud, og voksen pondus ? Jeg har lyst å tro det :) Vil Hegel H360 kunne drive disse - eller trenger de høyttalerne mer strøm for å kunne låte bra/bedre ?

    Så jeg har noe mer grunnlag før jeg evt begynner å sjekke bruktmarkedet om enten et par 100.49 - eller Alpha er å oppdrive.

    Myhre
    Det siste først; som følge av Divine Alpha sin lave pris skjønner få å kjøpe den, den kunne fint kostet veldig mye mer og fått en helt annen anerkjennelse. Med få kjøpere så betyr det få utgaver på bruktmarkedet, samtidig som de som er så smarte å kjøpe selv om de "mangler en high-end overprising" selvfølgelig beholder høyttalerne.

    Om din H360 har nok power til å fore Divine Alpha med nok strøm - hmmm - ville jeg vært litt usikker på den har... XTZ drar effekt - ingen snarveier til gromlyd :)

    Bass. Dvs. sub-bass. Husk, at en stor og strømsterk amp og en råbra forforsterker som slipper igjennom alt - også for de nedre oktaver - ofte kan høres ut som man har tilkoblet subber. Det låter bare så uendelig mye bedre, enn med subber. Min erfaring heller stadig mot at forforsterkeren må sees på like viktig (les; kanskje like dyr) som ampen i seg selv, dette får man ofte bekreftet av folk som kjøper en råbra forforsterker som (overrasket) nærmest føler å ha fått sub i tillegg.

    Tenker du Divine Alpha mener jeg H360 er en liga under høyttalerne, uten at det egentlig er det du spør om.
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg vil tro de er vesentlig mer voksne ja. Og det er jo det jeg søker. Rommet her er på ca 6,5 m x 6,2 m - så det er litt mer luft å fylle. Helt klart usikkert hvordan det vil låte hos meg - og med en H360. Må derfor prøve å få hørt på disse høyttalerene et annet sted i første omgang, så jeg får dannet meg et bilde.
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Nei, har vel ikke sett noen Alpha på bruktmarkedet - så du har nok rett der. 100.49 hender det kanskje at det dukker opp noen av, denne har vel fått noen flere år på ryggen også ? Og byttesyken gjelder treffer jo mange uansett ;) Det virker som om XTZ bruker kvalitetselementer i høyttalerene sine - og da er vel mye gjort, selv om de er priset relativt lavt. Selv om 80 tusen er jo en relativt voksen sum for et høyttalere, vil nok mange si. Tenkte vel derfor å sondere litt på bruktmarkedet først - for å se om det kunne åpne seg en mulighet den veien.

    Om jeg skulle komme dithen at Alpha eller 100.49 er høyttaleren som gir meg det jeg søker, så bør de bli drevet av noe som får de til å låte bra også. Og det at H360 er ligaen under, skjønner jeg - så da kan det fortvekk bli å jakte på ny forsterker (-sett) også da :)

    Har heller ikke trua på sub'er for lyd/stereo - men det var mer et lite forsøk for å teste. Derav tanken med mer membramflate. Søker derfor erfaring og innspill vedr Alpha/100.49 - og håper også å få hørt på disse.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Nei, har vel ikke sett noen Alpha på bruktmarkedet - så du har nok rett der. 100.49 hender det kanskje at det dukker opp noen av, denne har vel fått noen flere år på ryggen også ? Og byttesyken gjelder treffer jo mange uansett ;) Det virker som om XTZ bruker kvalitetselementer i høyttalerene sine - og da er vel mye gjort, selv om de er priset relativt lavt. Selv om 80 tusen er jo en relativt voksen sum for et høyttalere, vil nok mange si. Tenkte vel derfor å sondere litt på bruktmarkedet først - for å se om det kunne åpne seg en mulighet den veien.

    Om jeg skulle komme dithen at Alpha eller 100.49 er høyttaleren som gir meg det jeg søker, så bør de bli drevet av noe som får de til å låte bra også. Og det at H360 er ligaen under, skjønner jeg - så da kan det fortvekk bli å jakte på ny forsterker (-sett) også da :)

    Har heller ikke trua på sub'er for lyd/stereo - men det var mer et lite forsøk for å teste. Derav tanken med mer membramflate. Søker derfor erfaring og innspill vedr Alpha/100.49 - og håper også å få hørt på disse.
    Du får nok brukbar lyd med H360, de er ikke veldig tungdrevne (selv om en kanskje skulle tro det), jeg brukte først en Nad S200 og pre, som jo låt greit (også i bassen), men jeg merker jo at jeg har en ellevill kontroll med blokkene jeg bruker nå også.
    Divine 100.49 ligger med jevne mellomrom på finn, til rundt 25k for et strøkent par, ble akkurat solgt et 'litt herpa' sett til rett over 10k, da med en mellomtone som hadde tatt kvelden. Divine alpha vet jeg bare om et sett som er blitt solgt på brukten (jeg hørte på dette paret), mener de var priset til 50-55k brukt.
    Sub trenger man ikke på disse, selv om jeg selv skal supplere med 18" helt nederst, mine ruller av nede på 20-tallet et sted, har ikke testa med test-tone akkurat hvor, men de går dypt.
    Mine høyttalere står fortsatt i kjelleren til foreldrene mine, da jeg bor i leilighet inntil videre, men om du skulle vende snuta mot Gjøvik så får du bare sende på en PM så kan vi se hva jeg kunne fått til. ;)
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Takker for innspill til ca priser på bruktbørsen. Får følge med på finn, eller her om det skulle dukke opp noe. Mistenker at de nok vil blomstre noe mer med en kraftigere forsterker enn H360, men det hadde er jo løsbart.

    Og nydelig - takker for tilbud ;) Sender deg en melding om jeg skal i de trakter :)
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker én stk brokoblet Eximus S1 pr 100.49 og kunne enda hatt mer guffe og de skal hver seg da levere 500W i 8 Ohm så disse høyttalerne spiser alt de kan få av strøm... ??????
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg bruker én stk brokoblet Eximus S1 pr 100.49 og kunne enda hatt mer guffe og de skal hver seg da levere 500W i 8 Ohm så disse høyttalerne spiser alt de kan få av strøm... ������
    Tømmer du de forsterkerne? Jeg synes det høres ut som de er mer enn store nok, men hva yter Eximus S1 i 4 ohm? Mine Divine 100.49 er i alle fall 4 ohms høyttalere (står det bakpå).
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker én stk brokoblet Eximus S1 pr 100.49 og kunne enda hatt mer guffe og de skal hver seg da levere 500W i 8 Ohm så disse høyttalerne spiser alt de kan få av strøm... ������
    Tømmer du de forsterkerne? Jeg synes det høres ut som de er mer enn store nok, men hva yter Eximus S1 i 4 ohm? Mine Divine 100.49 er i alle fall 4 ohms høyttalere (står det bakpå).
    2x Eximus S1 brokoblet skal levere 2x 500W i 8 Ohm, men mistenker at 100.49 har både høyere impedans enn 4 ohm og lavere effektivitet enn 89 DB. Det eneste som virkelig har dratt skinnet av pølsa var Cerwin Vega CXA-10 som jeg hadde for en del år siden, men der manglet jeg litt på lydkvaliteten.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg bruker én stk brokoblet Eximus S1 pr 100.49 og kunne enda hatt mer guffe og de skal hver seg da levere 500W i 8 Ohm så disse høyttalerne spiser alt de kan få av strøm... ������
    Tømmer du de forsterkerne? Jeg synes det høres ut som de er mer enn store nok, men hva yter Eximus S1 i 4 ohm? Mine Divine 100.49 er i alle fall 4 ohms høyttalere (står det bakpå).
    2x Eximus S1 brokoblet skal levere 2x 500W i 8 Ohm, men mistenker at 100.49 har både høyere impedans enn 4 ohm og lavere effektivitet enn 89 DB. Det eneste som virkelig har dratt skinnet av pølsa var Cerwin Vega CXA-10 som jeg hadde for en del år siden, men der manglet jeg litt på lydkvaliteten.
    Jeg aner ingenting om de forsterkerne, men de burde jo fint klare det, prøvd noen andre effektforsterkere på de?
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker én stk brokoblet Eximus S1 pr 100.49 og kunne enda hatt mer guffe og de skal hver seg da levere 500W i 8 Ohm så disse høyttalerne spiser alt de kan få av strøm... ������
    Tømmer du de forsterkerne? Jeg synes det høres ut som de er mer enn store nok, men hva yter Eximus S1 i 4 ohm? Mine Divine 100.49 er i alle fall 4 ohms høyttalere (står det bakpå).
    2x Eximus S1 brokoblet skal levere 2x 500W i 8 Ohm, men mistenker at 100.49 har både høyere impedans enn 4 ohm og lavere effektivitet enn 89 DB. Det eneste som virkelig har dratt skinnet av pølsa var Cerwin Vega CXA-10 som jeg hadde for en del år siden, men der manglet jeg litt på lydkvaliteten.
    Jeg aner ingenting om de forsterkerne, men de burde jo fint klare det, prøvd noen andre effektforsterkere på de?
    Hadde Coda CS også en periode. Den leverer 2 x 300W i 8 Ohm. Det låt bra, men manglet litt power for fullt trøkk. ??????
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.530
    Torget vurderinger
    29
    Kjøpte i dag en A2-300 av ren nyskjerrighet. Nok en gang, meget imponert over hva en kan få for noen veldig få tusenlapper.
    Gleder meg til å teste den på litt forskjellige høyttalere.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kjøpte i dag en A2-300 av ren nyskjerrighet. Nok en gang, meget imponert over hva en kan få for noen veldig få tusenlapper.
    Gleder meg til å teste den på litt forskjellige høyttalere.
    Spennende, da gjenstår det bare å kjøpe Divine Alpha da? :rolleyes:
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.530
    Torget vurderinger
    29
    Spennende, da gjenstår det bare å kjøpe Divine Alpha da? :rolleyes:
    Tenkte å kjøpe èn til, og prøve på 99.36.
    Var en på finn i går men den ble solgt til første bud, så den glapp.
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Hjelper det egentlig med 2? Ser mange sier mono kun gir samme signal til begge utganger, men ingen økning i effekt, da den ikke støtter brokobling.
    Andre skriver at begrensningen ligger i strømforsyningen, så om man kun benytter en kanal får man høyere utgangseffekt, så usikker på hva som gjelder.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.856
    Antall liker
    991
    tror ikke icepower er dum nok til å legge inn en PSU som begrenser effekten for 2 kanaler. neppe noen forskjell
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.530
    Torget vurderinger
    29
    Tenkte en i stereo til de nederste bassene, og en i stereo til diskant og bassmellomtone.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tenkte å kjøpe èn til, og prøve på 99.36.
    Var en på finn i går men den ble solgt til første bud, så den glapp.
    Det burde funke fint det, noen spesiell grunn til at du ikke går for Divine-serien? Du har jo hatt flere versjoner av 99.36, har du ikke?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.530
    Torget vurderinger
    29
    Har hatt mange ja..
    Er for tiden ikke interessert i å svi av for mye penger på Hifi.
    Har solgt unna litt forskjellig, og skal klare meg med litt rimeligere utstyr en stund.
    Og for å være helt ærlig, 99.36 spiller veldig bra i rommet mitt.
    Liker de godt.
    Koser meg like mye med rimelig utstyr, så sant det spiller bra:)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Finner ikke noen steder hvordan A2-300 låter i forhold til andre Klasse -D saker. Ingen trusty reviews. :)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.856
    Antall liker
    991
    den har neppe noen egenlyd. xtz modulen er nesten 10år nyere enn denne som absolutt er godkjent
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg har den oppfatningen at alle klasse d ikke har egenlyd i selve effekt-delen. Jeg bruker anaview, men har vel såvidt hørt hypex og XTZ a2-300 uten noen sammenligning dog.
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Surround.no har A2-300 på tilbud til 5490kr.
    Ellers 5990kr.
    Kan ikke se de har A2-400 enda.
     

    Witthoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2008
    Innlegg
    186
    Antall liker
    52
    Sted
    Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
    Min A2-300, blev hurtigt solgt til den forlangte pris. Der meldte sig 4 interesserede købere... 300 modellen er ikke til at bestille mere, kan ikke leveres.

    Så nu går jeg og tænker på om jeg har brug for den nye A2-400 model :D
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.980
    Antall liker
    2.247
    Min A2-300, blev hurtigt solgt til den forlangte pris. Der meldte sig 4 interesserede købere... 300 modellen er ikke til at bestille mere, kan ikke leveres.

    Så nu går jeg og tænker på om jeg har brug for den nye A2-400 model :D
    Ser ut til at A2-300 ikke er død endnu... . Her er den absolutt tilgjengelig, fikk dette nyhetsbrevet i dag fra surround.no . Men A2 - 400 er nok "et hode høyere", når den kommer.... ..

    1608314361640.png

    Edit: Den er også tilgjengelig på xtz sin egen webshop (20.12.2020).

    Dr.E

    E = mc² ±3db
    1608467597668.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn