yaqin,music angel osv.Rørforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    JanB3 skrev:
    På fredag morgen ankom kineseren... :) (Doffen syns det dufter merkelig.... :))
    -hva kostet denne herligheten da?

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    lovemusikk skrev:
    Cobra2 skrev:
    lovemusikk skrev:
    ---
    Ming da er billigmerke til Music Angel vis jeg ikke tar helt feil.
    ---
    Motsatt mener du vel?

Arne K
    Ifølge fabrikken, er det ikke motsatt nei.
    Tull MingDa har en langt bedre byggekvalitet og stabilitet enn MA,har selv hatt tre stykk MA og MingDa er rett og slett et par klasser over både lydmessig og byggmessig

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Roberth skrev:
    Eivind E skrev:
    Personlig er jeg tilhenger av følgende doktrine:
    - 8~14 watt er mer enn nok, og single-ended gir den aller beste lyden
    - transistorforsterkere er jevnt over dårligere egnet til lydgjengivelse enn rørforsterkere
    - høyttaler bør være reelt angitt til mer enn 97~98dB følsomhet, og basselement bør være 15" eller deromkring
    - høyttalerkabel kjøper jeg på rull fra Clas Olsson
    - målemafia og tallteoretikermafia anser jeg som bare svada, ørene er det som gjelder
    Går også bra med 12" basselement, et godt eksempel er Klipsch Heresy III.
    Har jo unntak på markedet og, da hinter jeg til Audio Note, Living Voice og mer lavsensitive høytalere som Tannoy, Proac for eksempel
    Hei hadde selve n AN Oto 10w klasse A og den var ihvertfall ikke kraftig nok til mine Klipsch Forte II ;)

government

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2007
    Antall liker
    6
    Dette skjønner jeg ikke riktig....Forte har en følsomhet på 99 db. Altså måler du 99 db på en meters avstand ved tilført 1W. Pøs da på med 2W... Jeg har prøvd Forte på min 4watter,og med volum ca kl 3 gikk det ikke an å føre en samtale i rommet. Og ,gjentatt gang på gang.....med høytalere med følsomhet fra 97 og opp....hvor ofte overskrider man en W ?

T

timc

Gjest
    government skrev:
    gjentatt gang på gang.....med høytalere med følsomhet fra 97 og opp....hvor ofte overskrider man en W ?
    Veldig ofte. Forutsatt at man ikke bare hører på ihelkomprimert musikk.

government

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2007
    Antall liker
    6
    Det blir ikke rare komprimeringen med vinyl som kilde,og jeg snakker om normal avnytelse av musikk,ikke pubertale lydorgier...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    By the way: Er det noen som vet NOE som helst om de trafoene som står på Music Angel KT88??

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    JanB3 skrev:
    På fredag morgen ankom kineseren... :) (Doffen syns det dufter merkelig.... :))
    -hva kostet denne herligheten da?
    Ser ut til å ha blitt opplyst tidligere i tråden, det...

ptb skrev:
    timc skrev:
    JanB3 skrev:
    De på fronten er for å koble til en ekstern preamp...
    Fiffig løsning. Pris på den?
    Ca. 650,- USD + frakt/toll/spedisjonskostnader. Og så skal vel Sigbjørn ha 25% på det igjen.
    ;D

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.577
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    bjornh skrev:
    By the way: Er det noen som vet NOE som helst om de trafoene som står på Music Angel KT88??
    Såvidt jeg har fått med meg fra de som har "analysert" de, så skal de være av rimelig god kvalitet > mht materialvalg, vikling, dimensjonering osv.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    government skrev:
    Dette skjønner jeg ikke riktig....Forte har en følsomhet på 99 db. Altså måler du 99 db på en meters avstand ved tilført 1W. Pøs da på med 2W... Jeg har prøvd Forte på min 4watter,og med volum ca kl 3 gikk det ikke an å føre en samtale i rommet. Og ,gjentatt gang på gang.....med høytalere med følsomhet fra 97 og opp....hvor ofte overskrider man en W ?
    Har testet den over lengre tid og fikk den til og knele ganske greit,samme på la scala.

T

timc

Gjest
    government skrev:
    Det blir ikke rare komprimeringen med vinyl som kilde.
    Hva har vinyl med komprimering å gjøre? Foregår da masse komprimering der også.

Med 1 watt på 97dB høyttalere. får man 100dB med to høyttalere 1w (pr høyttaler)/1m, full akustisk kobling og mono avspilling. Altså at signalet er helt likt fra begge to. I praksis har man ikke dette så sannheten er nok mer i retning av 97dB. Med en lytteavstand på 2m trengs det 4w for å klare dette lydtrykket. På 4m avstand trenger man 16w.

1w på 4 meter avstand gir altså ikke noe særlig mer enn 85dB ( 97-6-6). Skal man så ta høyde for litt heftig krestfaktor så trenger man fort 30-50w for ikke å spille med høy forvrengning.

De fleste anntar jeg sitter på mellom 2-3 meters avstand. Da blir reelt behov rundt 20-30W. Dersom da bassene komprimerer noen dB så trengs fort det dobbelte av dette igjen. Skal man dra på litt skikkelig fykker wattbehovet i taket.

government

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2007
    Antall liker
    6
    På papiret,ja. Men det finnes ikke realisme i dette. Hvorfor tror du folk sitter og spiller Bethovens 7 og 9ende med kanonsallutter og utklingninger av en annen verden på en 2a3amp med 3,5 w uten at forsterkeren behøver å knele. Jeg hopper av denne disputten,for med så vidt forskjellige oppfatninger av emnet kan enighet alldri oppnåes alikevel.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    eddie1 skrev:
    Roberth skrev:
    Eivind E skrev:
    - transistorforsterkere er jevnt over dårligere egnet til lydgjengivelse enn rørforsterkere
    - høyttaler bør være reelt angitt til mer enn 97~98dB følsomhet, og basselement bør være 15" eller deromkring
    - målemafia og tallteoretikermafia anser jeg som bare svada, ørene er det som gjelder
    Har jo unntak på markedet og, da hinter jeg til Audio Note, Living Voice og mer lavsensitive høytalere som Tannoy, Proac for eksempel
    Hei hadde selve n AN Oto 10w klasse A og den var ihvertfall ikke kraftig nok til mine Klipsch Forte II ;)
    Jeg snakker om audio note sine høytalere.

T

timc

Gjest
    government skrev:
    På papiret,ja. Men det finnes ikke realisme i dette. Hvorfor tror du folk sitter og spiller Bethovens 7 og 9ende med kanonsallutter og utklingninger av en annen verden på en 2a3amp med 3,5 w uten at forsterkeren behøver å knele. Jeg hopper av denne disputten,for med så vidt forskjellige oppfatninger av emnet kan enighet alldri oppnåes alikevel.
    Du trenger mer i praksis enn på papiret. Vi har ikke ideelle forhold, og dermed trenger vi mer i praksis. Ikke mindre.

Hvordan vet du med 100% sikkerhet at ikke du har hørt på rimelig mye forvrengning under disse saluttene?

Jeg har f.eks hørt saluttene på 1812 overturen, med 200W/8ohm, og 94db/1w/1m høyttalere. Vi spillte rimelig høyt, men det var på grensen. Altså vi brukte det som var der.

Jeg skjønner ikke at dette med Watt skal være noe å diskutere. Det er en matematisk/fysisk enhet, samme søren hvor mye man skulle ønske at det var noe annet.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Roberth skrev:
    eddie1 skrev:
    Roberth skrev:
    Eivind E skrev:
    Jeg snakker om audio note sine høytalere.
    sorry tenkte mer på w det var vist til jeg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    ptb skrev:
    bjornh skrev:
    Såvidt jeg har fått med meg fra de som har "analysert" de, så skal de være av rimelig god kvalitet > mht materialvalg, vikling, dimensjonering osv.
    Jo, det har jeg også "hørt" -men det gir ikke så mye tekniske data da...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    ptb skrev:
    bjornh skrev:
    Jo, det har jeg også "hørt" -men det gir ikke så mye tekniske data da...
    Men jeg har et par bilder av trafoene...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,49530.msg1070395.html#msg1070395

T

timc

Gjest
    Vanskelig å se så mye ut fra sånne bilder, men den øverste ser da vel ganske standard ut eller?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig ja...!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært lite om Xindak her i tråden. Det er svært velbygde forsterkere til prisen, og låter ganske så bra i mine ører. Kanskje litt klassisk rør for noens smak, men de fleste er vel på jakt etter slik lyd. EL84 fungerer flott til Klipsch, og deres integrerte med disse rørene koster ikke mer enn 4500. Storebroren MT-3 med EL34 koster en tusenlapp mer, og kan kjøres i kvasi-triodedrift. Den kommer jeg neppe til å bytte ut med det første, og rørbytte er virkelig hørbart på den forsterkeren. Ifølge Ove så har han sjelden opplevd en forsterker som har tjent så mye på bytte av utgangsrør.

Er det ikke et lite poeng at Audiofoni har vist seg å være stødige å handle fra i en årrekke nå?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn