Ymirs audiofile liv

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Dimmere osv produserer skitten strøm og jordfeil. Det kan påvirke lyden din negativt...

Tror du bør ta deg en bolle eller kanskje en hel pose........eller komme tilbake en dag du er edru.

Bryter på jording til stikk?
    =Utprøving

http://www.hifisentralen.no/forumet...remfor-jordet-kurs-na-r-det-gjelder-hifi.html

1 Noise harvester gir lite resultat i stikk,med på sekundærsiden på støydempingstrafo gav det god virkning.

"Dimmere osv produserer skitten strøm og jordfeil. Det kan påvirke lyden din negativt..."

Du bør nok lese innlegg over noe bedre.Dimmere påvirker 0 hos meg,selv om vi målte støy fra både dimmere og vaskemaskin

I dag,ingen filtrering,kun finvern til preamp som står med spenning 24/7

DSC_1215.jpg

Som sagt ta deg en hel pose med boller og bli edru........Bruker ikke mer tid på deg.

Og til slutt en mail fra SB i går for en liten oppgreiing da jeg ble litt usikker på dette med å kutte jord fra netteiger,noe han sa han egentlig ikke kunne "si høyt"

Date: Wed, 4 Mar 2015 21:37:28 +0000Jeg vet ikke hvilken jordovergangsmotstand du har. Det du viste meg var en jordtilkobling i forbindelse med vanninntaket. Har du denne i tillegg til en jordledning f.eks. lagt rundt huset, bør du ha en jordovergangsmotstand som kanskje ligger et sted mellom 50 og 100 ohm. Du skal ha en jording som sikrer maks 50 V berøringsspenning. Antar vi en jordfeilstrøm på 1 A betyr dette at du skal ha maks 50 ohm. Jordfeilstrømmen kjenner vi normalt ikke og derfor estimeres den ut i fra fordelingstransformatorens størrelse/ytelse. Dette er ikke fordi transformatoren i seg selv bestemmer jordfeilstrømmen, men man antar at en stor transformator har et tilknyttet kabelnett av en viss størrelse. Strømmen man antar i dag er 2mA per kva. For deg gir dette en estimert jordfeilstrøm på 1.6 A. Du «bør» da ha en jordovergangsmotstand som er 50/1,6 =30 ohm. Som vi vet, så er transformatoren i Årtun sentrum overdimensjonert.
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...irs-audiofile-liv-12.html#DYAWfJTykQ80jkAH.99

• Liker
    Reaksjoner: oct

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Sætre
    Skal du som ikke har peiling på strøm forklare meg hvordan strøm fungerer ? Tror du bør ta deg dram ! Fordi en nisse på forumet her sier at ujordet er best på stereo anlegg så er det det ? Haha. Er en grunn til at alle elektriske apparater selges med jordet støpsel - Sikkerhet først. Hva er grunnen til at du har 4 kvadrat på en 16 ampere kurs? Lykke til med ren strøm :)

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Sætre
    En elektriker med yrkesstolthet hadde aldri benyttet tc på kabel i bolig installasjon. Ref bilde over.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke lest hele tråden din ymir, bare ser at interessen rundt overharmoniske er imponerende.

Om jeg bare kan få stille to spørsmål:
    -Er anlegget ditt tilkoblet et IT eller TN nett?
    -Hvordan opplever du støyen? Er det brumming i trafoer på forsterkere? Er det støy som kommer ut av høyttalerne når du ikke spiller? Eller er det forandringer i lyden når du spiller musikk?

Mvh
    oks

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Tror de folkene som Ymir har kontakt kan så mye mer enn deg om strøm at det blir lettere latterlig å lese det du skriver... ;)
    Skal du som ikke har peiling på strøm forklare meg hvordan strøm fungerer ? Tror du bør ta deg dram ! Fordi en nisse på forumet her sier at ujordet er best på stereo anlegg så er det det ? Haha. Er en grunn til at alle elektriske apparater selges med jordet støpsel - Sikkerhet først. Hva er grunnen til at du har 4 kvadrat på en 16 ampere kurs? Lykke til med ren strøm :)

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Sætre
    Tror de folkene som Ymir har kontakt kan så mye mer enn deg om strøm at det blir lettere latterlig å lese det du skriver... ;)
    Kan du begrunne påstanden din?

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Sætre
    Hvis du har et delvis jordet anlegg noe jeg mistenker at han har og kanskje uten jord elektrode så er det fortsatt godkjent ! Godkjent etter gjeldene forskrifter fra da huset ble bygget. Betyr ikke at installasjonen av den grunn er bra.. Bryr meg fint lite om hva du tror "viking" .

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Noen ganger er det lurt å lese tråden som viser det nyeste nye innen forskning på fagfeltet og målinger med alt annet enn "jalla-apparater", så det kan være lurt å lese GODT så man slipper slike "god dag mann økseskaft"-innlegg som viser så tydelig at du ikke har lest tråden og ikke skjønner et fnugg av det han snakker om her... ;) Å bruke 4 kvadrat på en 16amp kurs er jo fullt lovlig, du var jo inne i tråden min og røra rundt om 6 kvadraten jeg har på 16A kursen min, og det kom fram at det var en del ting du ikke var helt stødig på der også, altså basicen innen montering......
    Hvis du har et delvis jordet anlegg noe jeg mistenker at han har og kanskje uten jord elektrode så er det fortsatt godkjent ! Godkjent etter gjeldene forskrifter fra da huset ble bygget. Betyr ikke at installasjonen av den grunn er bra.. Bryr meg fint lite om hva du tror "viking" .

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke lest hele tråden din ymir, bare ser at interessen rundt overharmoniske er imponerende.

-Hvordan opplever du støyen? Er det brumming i trafoer på forsterkere? Er det støy som kommer ut av høyttalerne når du ikke spiller? Eller er det forandringer i lyden når du spiller musikk?

Mvh
    oks

Har IT anlegg

Er det romrelatert vil problemet være konstant.
    Er det nettrelatert vil problemet variere,dag/natt,helg/ukedager,årstid/sesong.

De aller fleste produkter som er på/i markedet vårt har gode nok strømforsyninger.

Nettrelatert.
    Hardhet,stemmer og instrumenter låter magert/tynnt,Stemmer,S - D - T - L lyder.
    Grovkornet/manglende oppløsning,Sterk avgrenset holografi/3D.
    Manglende bassfundament,som som gjør at en vil gi litt ekstra pådrag.
    Lyden heller mot det lyse.
    Varmgang i elektronikk.
    Direkte forvrengning.

Mobilnett,radiobasert internett,trådløse nettverk påvirker negativt,
    som nevnt over,du merker det ikke før alt dette er nede,
    noe svært få av oss vil oppleve i dagens samfunn.
    KAN muligens ha en sammenheng om hvor hvidt en bruker nettfiltre eller ikke.
    Nettfiltre kan forsterke støy,sløre til støy,

Romproblemer kan være med på å forsterke ett nettrelatert problem.

Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...-i-annleggene-va-res.html#k3FLjvsg7fBTCXbM.99

Ingen støy ut av høyttaler,ellers så er det det vanlige som mange opplever.Forskjell dag/natt,årstid,da med tanke på demping i nettet og hvilken belastning nettet
    dempes med (L,R og C,og da hos meg især R)

Normalt nå det siste halvannet år,ingen problemer.
    Dukket opp noe nå den siste tiden med både 23nd og 25nd harmoniske hvor 25nd verdier som måling viser på 2,5 - 3 % på 22kV linjen,
    som jo forsterkes på 230V linjen,men dette er jo pga den midlertidige omlegging pga oppgraderingen sentralnett/samlestasjon,
    dette gir summing/during i trafoer,støy i motorer og ladere,som SB sier/skriver

Viser til observasjonene i går og tidligere i uken.
    Vi ser at det nå er relativt høyt nivå av 25.harm., faktisk høyere enn hva jeg noen gang har observert. Duringen vi registrerer antar jeg skyldes disse.
    Jeg legger ved måling tatt ut i dag morges.

Modulasjon (slik jeg tenker) ser vi også et eksempel på. Du ser strømkurven som varierer i amplitude antatt gitt hovedsakelig av differansen mellom 25. og 23.
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...irs-audiofile-liv-22.html#2thofGbVGrR5Yhuv.99

• Liker
    Reaksjoner: JK

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Sætre
    basicen innen montering? hva er det du prater om? Det finnes ingen elektrikere som faktisk gjør dette. Det er helt meningsløst ! En stikkontakt tåler max 16 ampere . Derfor meningsløst med 6 kvadrat . 2.5 maks. Hva var det jeg ikke var stødig på ? Send meg link til den tråden din :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.878
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    basicen innen montering? hva er det du prater om? Det finnes ingen elektrikere som faktisk gjør dette. Det er helt meningsløst ! En stikkontakt tåler max 16 ampere . Derfor meningsløst med 6 kvadrat . 2.5 maks. Hva var det jeg ikke var stødig på ? Send meg link til den tråden din :)
    Hva f..n snakker du om? Jeg er elektriker og har vært det i mange år. En grunn for å legge 4 eller 6 kvadrat kabel på 16A kurs kan være spenningsfall pga lange lengder. Det er også dem som jobber med forskrifter (NEK) som mener at man maks burde kunne belaste en 2,5 kvadrat med 13A, og burde lagt 4 kvadrat til 16A kurser. Det er topp kvalitet å legge opp en kurs med mer (bedre) tverrsnitt enn forskriftene krever og så kaller du det meningsløst? Jeg tror du skal jekke deg ned noen hakk å høre på dem som er eldre enn deg, i beste mening....:)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

Mvh
    oks

Har IT anlegg

De aller fleste produkter som er på/i markedet vårt har gode nok strømforsyninger.

Nettrelatert.
    Varmgang i elektronikk.
    Direkte forvrengning.

Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...-i-annleggene-va-res.html#k3FLjvsg7fBTCXbM.99

Ingen støy ut av høyttaler,ellers så er det det vanlige som mange opplever.Forskjell dag/natt,årstid,da med tanke på demping i nettet og hvilken belastning nettet

Dukket opp noe nå den siste tiden med både 23nd og 25nd harmoniske hvor 25nd verdier som måling viser på 2,5 - 3 % på 22kV linjen,
    som jo forsterkes på 230V linjen,men dette er jo pga den midlertidige omlegging pga oppgraderingen sentralnett/samlestasjon,

Vi ser at det nå er relativt høyt nivå av 25.harm., faktisk høyere enn hva jeg noen gang har observert. Duringen vi registrerer antar jeg skyldes disse.

Modulasjon (slik jeg tenker) ser vi også et eksempel på. Du ser strømkurven som varierer i amplitude antatt gitt hovedsakelig av differansen mellom 25. og 23.
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...irs-audiofile-liv-22.html#2thofGbVGrR5Yhuv.99

Ok. Leser det til at du ikke har støy direkte fra komponenter, ikke støy ut av høyttaler når du ikke spiller men anlegget står på, men opplever forandringer i lyden når du spiller.
    Jeg kan ikke si så veldig mye om dette lydmessig da jeg aldri har opplevd problemet selv.

Jeg tror, men er ikke sikker, at en klasse A forsterker med diger lyttekapasitet og gjerne choker i PSU ville effektivt filtrert vekk overharmoniske.
    En slik forsterker er nok ikke å få kjøpt, den tilhører nok diy verden.
    Samme PSU oppsett kan også bygges til kilde.

Ellers har jeg ikke så mye å komme med rundt tema.

Mvh
    oks

• Liker
    Reaksjoner: oct

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Sætre
    Hva f..n snakker du om? Jeg er elektriker og har vært det i mange år. En grunn for å legge 4 eller 6 kvadrat kabel på 16A kurs kan være spenningsfall pga lange lengder. Det er også dem som jobber med forskrifter (NEK) som mener at man maks burde kunne belaste en 2,5 kvadrat med 13A, og burde lagt 4 kvadrat til 16A kurser. Det er topp kvalitet å legge opp en kurs med mer (bedre) tverrsnitt enn forskriftene krever og så kaller du det meningsløst? Jeg tror du skal jekke deg ned noen hakk å høre på dem som er eldre enn deg, i beste mening....:)
    Det er her snakk om hus.Kommer ikke i nærheten av så lange kabelstrekk! .. Du kan kanskje fortelle meg hvor mange meter det er snakk om før man må øke i tversnitt?:) kravet er nå 15 ampere i bolig ved ny kurs og 2.5 kvadrat ved ny installasjon. Du KAN belaste en 1.5 kvadrat med 13 ampere ved installasjon A1.

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Sætre
    Og ja det er meningsløst for kundens lommebok! Følger du forskriften så er du innafor!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Trikkern, - du bør definitivt kutte dine bombastiske uttalelser, og ta deg tid til å lese hva denne tråden egentlig dreier seg om, nemlig ekstern støy fra forsyningsnettet. Dette er til tider et konkret problem for folk som bor i nærheten av industriområder, eller ved feil i forsyninsnettet. Dessuten bør du som elektriker vite at det ikke er noenting i forskriftene som tilsier at det ikke er lov å sikre større kvadrater med lavere sikringer, noe som bl.a. er helt vanlig ved lengre kabelstrekk hvor kortslutningsstrømmen blir lavere enn normalt. Du bør også vite at å bruke ujordete fordelere i jordete kontakter er noen av det mest vanlige i dette landet, og at det meste av moderne konsumentelektronikk faktisk ikke bruker jord. Konskevent jording av alle enheter i et større komponentanlegg, med separate forsterkere i vilden sky, kan også gi nokså plagsomme brum og støyproblemer pga jordsløyfer.
    Til slutt, så finnes det faktisk en god del mennesker her som kan svært mye om strøm, uten nødvendigvis å ha et L-sertifikat......

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Sætre
    Trikkern, - du bør definitivt kutte dine bombastiske uttalelser, og ta deg tid til å lese hva denne tråden egentlig dreier seg om, nemlig ekstern støy fra forsyningsnettet. Dette er til tider et konkret problem for folk som bor i nærheten av industriområder, eller ved feil i forsyninsnettet. Dessuten bør du som elektriker vite at det ikke er noenting i forskriftene som tilsier at det ikke er lov å sikre større kvadrater med lavere sikringer, noe som bl.a. er helt vanlig ved lengre kabelstrekk hvor kortslutningsstrømmen blir lavere enn normalt. Du bør også vite at å bruke ujordete fordelere i jordete kontakter er noen av det mest vanlige i dette landet, og at det meste av moderne konsumentelektronikk faktisk ikke bruker jord. Konskevent jording av alle enheter i et større komponentanlegg, med separate forsterkere i vilden sky, kan også gi nokså plagsomme brum og støyproblemer pga jordsløyfer.
    Til slutt, så finnes det faktisk en god del mennesker her som kan svært mye om strøm, uten nødvendigvis å ha et L-sertifikat......
    Da vet du kanskje at det er ulovlig å blande ujordet og jordet i samme rom! Lednings tverrsnitt/ lengde er ikke et tema her ! Det er snakk om en liten bolig . Da er det ikke nødvendig å øke i tverrsnitt. Og igjen ingen som svarer på hvorfor det er benyttet så høye tverrsnitt :)

A

ANM

Gjest
    Hehe! Antar at man øker tverrsnittet av samme årsak som at noen kjøper Nordost kabler. Nemlig stilne en audiofil nevrose.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    oks

Har IT anlegg

Nettrelatert.
    Varmgang i elektronikk.
    Direkte forvrengning.

Ok. Leser det til at du ikke har støy direkte fra komponenter, ikke støy ut av høyttaler når du ikke spiller men anlegget står på, men opplever forandringer i lyden når du spiller.
    Jeg kan ikke si så veldig mye om dette lydmessig da jeg aldri har opplevd problemet selv.

Jeg tror, men er ikke sikker, at en klasse A forsterker med diger lyttekapasitet og gjerne choker i PSU ville effektivt filtrert vekk overharmoniske.
    En slik forsterker er nok ikke å få kjøpt, den tilhører nok diy verden.
    Samme PSU oppsett kan også bygges til kilde.

Ellers har jeg ikke så mye å komme med rundt tema.

Mvh
    oks

Har hatt både Sugden a21 og Lauvlans (Doxa) 12W klA,en DIY konstruksjon for de norske hifi magasinet Audio,
    selv Mark Levinson (Tom Colangelo) fikset ikke problemet.Men muligens kan disse ikke konstruere en simpel strømforsyning ;)

I tillegg består ett anlegg også av preamper,riaa,dac etc.

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Sætre
    Ja folk skal få lov til å leve i trua og innbille seg ting . Kan ha 2,5 kvadrat så lenge i2 er lav nok. Det er omtrent aldri et problem i bolig! .

A

ANM

Gjest
    Vel min venn, det er du som står oppført med Nordost i signaturen...;) Vi lever nok med litt tru og nevroser alle mann.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Støy, herunder også brum, jording og skjerming i instrumenteringssystemer er faktisk vanvittig mye mer komplisert enn elektro og elektronikkfagfolk flest er klar over, dersom man ikke jobber med ting hvor dette har særlig fokus. Det er ikke uten grunn at det er skrevet nokså mange hyllemeter med tung faglitteratur om emnet.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt både Sugden a21 og Lauvlans (Doxa) 12W klA,en DIY konstruksjon for de norske hifi magasinet Audio,
    selv Mark Levinson (Tom Colangelo) fikset ikke problemet.Men muligens kan disse ikke konstruere en simpel strømforsyning ;)

I tillegg består ett anlegg også av preamper,riaa,dac etc.

Har ikke nevnt at noen produsenter ikke kan lage skikkelig PSU. Jeg nevner bare noe jeg tror kan hjelpe på ditt problem.
    Men vanlige produsenter av transistor forsterkere lager nok ikke PSU med choker montert, men kanskje det eksisterer..?
    Jeg nevnte også kilde.

A

ANM

Gjest
    Skal ikke jeg komme med en lang utledning om tankerekken som førte til dette innlegget, det viktigste er vel at da jeg husket denne videoen tenkte jeg på DEG ymir!:)

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Jøss,noen som tenker på meg ;)
    Kunne nok hatt noe sånt for femten år siden,
    men tror nok kvaliteten er for dårlig til vårt bruk :rolleyes:.

Ellers så forsvant styggedommen som SB sa,den 19.08.2016,
    nesten,de jobbet nok utover formiddagen den 20.08. for støyen
    forsvant helt ut på dagen. ref innlegg # 421.

Dette viser igjen at naboens hårføner,pc og annet,
    eller egne "støykilder" betyr svært lite for oss.
    Det som betyr noe er dempningen mot overliggende nett i nettet en er tilsluttet,(fordelingskiosk 230V).

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    På besøk hos en Magnepan eier

Takk til "Øyvind Ek" for at han tok i mot meg.
    Anledningen var prøvelytting av Magnepan med medbrakt Belles 350a ref V2.

Flott oppsett med god lyd

DSC_1226.jpg

DSC_1222.jpg

DSC_1223.jpg

DSC_1224.jpg

Akustikk tiltak i taket er etter oppskrift av Michael Madsen High Fidelity DK,
    i tillegg stod det par monoblokker fra herrene Steen Mikalsen/Michael Madsen bak forhenget,
    sammen med disse høyttalerne med diskanten i fjæroppheng fra samme radarparet.

DSC_1227.jpg

Da kan forhåpentlig vis gamle favoritter en gang i fremtiden bli avspilt på Magnepan,
    ble svært begeistret av hva de serverte meg.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Dette tok mange år

Endelig er den oppe å går etter mange år bortstuet i ett skap.
    Ikke verdens flotteste

lenco 75.JPG

DSC_1260.jpg

DSC_1256.jpg

Mag-Feet 2-600x600.jpg

påmontert

702564a60116681481b76d3671665cb4.jpg

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Antall liker
    155
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Takk for besøket, Lars. Hyggelig å kunne demonstrere Magnepan. Det må nevnes at medbrakte Belles forsterker gjorde er fullgod jobb- den kunne flyttet inn hos meg utifra det lille vi fikk tid til å lytte.Merket meg den gode kontroll av bassområdet. Lykke til med ev Magnepan anskaffelse

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Enestående saksbehandler..........

SB holder meg fremdeles,uoppfordret orientert om ståa.

Det har vært en del arbeid i nettet i sommer. Som du ser av kurvene så «roet» det seg en del rundt 20.aug. Deretter har vi en ny men mindre topp fra 27.

image003.png

Utrolig hvordan egne opplevelser sammenfaller med ståa på det store nettet (sentralnettet),
    og i mindre grad hva naboens og eget forbruk påvirker.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    STABIL STRØM

Verden går fremover.

Oppdagelse kan sikre stabil strømforsyning | ABC Nyheter

Den momentane frekvensen er definert som den tidsderiverte av fasevinkelen for et gitt signal.

Fourier-analyse, bygger på forutsetninger som i praksis ikke alltid er oppfylt, men som har fungert greit med den strukturen som elektrisitetsnettet har hatt.

Det er eksempler på at store vindparker har vært ute av drift i lange perioder på grunn av at delsystemene for styring og regulering ikke har fungert sammen. Men det har så langt vært vanskelig å finne årsakene.

Innlegg # 159 «Skitten strøm» stopper tysk havvindpark | ABC Nyheter

Men også andre fenomener kan avdekkes ved bruk av den nye metoden. Uansett virker den langt bedre egnet til å analysere frekvensrelaterte fenomen enn mange tradisjonelle metoder basert på spektralanalyse. Den ser ut til å effektivt identifisere frekvenskomponentene i måledata uten å rapportere ikke-eksisterende frekvensvariasjoner. Dette er essensielt for å utforme styresystemer.

Bakgrunn og fakta

Frekvens

Den klassiske definisjon for frekvens er hvor ofte et periodisk fenomen gjentar seg per tidsenhet, for eksempel hvor mange ganger en pendel eller en bølge svinger, et hjul roterer eller en spenning veksler i løpet av et sekund. (Kilde: snl.no)
    Den momentane frekvensen er definert som den tidsderiverte av fasevinkelen for et gitt signal.

STABIL STRØM: Du vil definitivt ha stabil tilgang på elektrisitet, fordi dingsene dine kan slutte å virke, eller virke dårligere, om variasjonen i spenning og frekvens blir for stor.
    Men det blir mer og mer vrient å levere stabil tilgang på elektrisitet, spesielt etter hvert som husstandene begynner å bidra med elektrisitet fra solceller og små vindkraftverk også.
    For å analysere og styre et kraftnett er du avhengig av å få presise målinger og at disse representeres riktig. En ny metode kan bety et stort fremskritt. Illustrasjon: Thinkstock.

Forskere ved NTNU har tatt i bruk en ny metode for å analysere frekvensrelaterte fenomen i elkraftsystemer. Den nye oppdagelsen kan få stor betydning for elektriske kraftsystemer i framtida.
    Dette høres kanskje litt fjernt ut, men kjernen er at en stabil tilgang på elektrisitet er helt avhengig av at delsystemer fungerer sammen og da er tidsvariasjoner i spenning og frekvens viktige.
    For å analysere og styre et kraftnett er du avhengig av å få presise målinger og at disse representeres riktig. Alt annet baserer seg på at målingene er nøyaktige og tolkes rett.
    Les også: Ikke alle kan lade elbilen samtidig
    Varierer hele tiden

– Den nye analysemetoden for tidsvarierende frekvens har store fordeler i forhold til metodene som er brukt tidligere, og kan ha et stor innvirkning, sier professor Olav B. Fosso, direktør for NTNUs tematiske satsingsområde Energi.

I praksis er en helt stabil frekvens nær umulig nå. Ingen systemer er perfekte, og frekvensen vil egentlig variere hele tiden.
    Den nye metoden kan gi en mer presis beskrivelse av variasjoner i nettspenningens frekvens. Slike variasjoner i frekvens kan være pendlinger rundt en middelverdi, men med ulike periodelengder. (Se faktaboks.)
    Tilnærminger har fungert greit

Dagens mest brukte metode for å analysere periodiske variasjoner i nettspenningens frekvens, Fourier-analyse, bygger på forutsetninger som i praksis ikke alltid er oppfylt, men som har fungert greit med den strukturen som elektrisitetsnettet har hatt.
    Utstrakt bruk av kraftelektronikk med omformerløsninger kan gi andre utfordringer både i store og små nett.
    Det er eksempler på at store vindparker har vært ute av drift i lange perioder på grunn av at delsystemene for styring og regulering ikke har fungert sammen. Men det har så langt vært vanskelig å finne årsakene.
    Styrken til den nye analysemetoden er at den sikrere finner frekvenskomponentene som inngår i variasjonene i nettspenningfrekvens, slik at det kan tas inn i utformingen av styringssystemene.
    Ikke godt nok i små systemer

Små systemer blir bare mer og mer vanlige, og solcellepaneler og vindmøller på taket er et syn du blir vant til. Illustrasjon: Thinkstock.

Tidsvarierende spenning og frekvens blir mer prekært i små systemer, som solcellepanelene på veggen din eller vindmøller som skal gi et bidrag til et mindre kraftnett, et microgrid. Antakelsene som tidligere var forholdsvis nøyaktige blir mer kritiske – spesielt i mindre system. Et rimelig godt system er ikke lengre nødvendigvis godt nok.
    50 Hz er frekvensen strømnettet i store deler av verden opererer med, og betraktes som stabil innenfor et lite variasjonsområde. Alt av elektriske apparater i huset ditt er avhengig av at leveringskvaliteten på spenning og frekvensvariasjoner er innenfor normer. Om kvaliteten ikke er god nok, kan de elektriske apparatene enten fungere dårligere enn de bør, eller rett og slett slutte å fungere.
    Da er det helt essensielt at alle disse småaktørene leverer kraft som oppfyller kvalitetskravene.
    Les også: Kan mikrokraftverk gi mer lykke?
    Målte bølger og hjernesignaler

For å tolke målinger tok forskerne ved NTNU i bruk Hilbert-Huang Transform (HHT) for å avdekke frekvensrelaterte fenomen (momentane frekvensvariasjoner). (Se faktaboks.)

Metoden ble opprinnelig utviklet for å analysere havbølger, men har senere fått et langt videre anvendelsesområde, som eksempelvis måling av signaler fra hjernen. Dette er første gang den er brukt for å analysere spenningens frekvensvariasjoner i elkraftsystemer.
    Huang i navnet Hilbert-Huang er professor Norden Huang ved National Central University i Taiwan.
    Professor Huang har vært leder for analyseenheten ved NASA Goddard Institute for Space Studies og samarbeider med universiteter som Harvard, Johns Hopkins, MiT og Oxford. Han samarbeider også med forskere og studenter fra NTNU. En av studentene er Geir Kulia.
    Data fra Bhutan

Geir Kulia skriver for tiden på en masteroppgave ved Institutt for elektronikk og telekommunikasjon, veiledet av professor Lars Lundheim fra dette instituttet og professor Marta Molinas fra Institutt for teknisk kybernetikk ved NTNU.
    NTNU samarbeider med Royal University of Bhutan i hovedstaden Thimphu. Foto: Privat.

Professor Fosso bidrar i denne sammenhengen med sin erfaring fra systemanalyser, og med utvikling av algoritmer for analyse av det elektriske kraftsystemet.
    Kulia tok i bruk metoden for å analysere data han satt med fra et microgrid, et lite elektrisitetsverk, i Bhutan.
    For å gjøre dette lagde Kulia en algoritme basert på Huang sin Hilbert-Huang Transform. Ved å bruke tradisjonelle metoder kunne han ikke identifisere de frekvensrelaterte variasjonene i spenningen som målingene viste. Dataene ga ingen mening.
    – De ga i hvert fall ingen mening for meg, ler Kulia, og får støtte fra professor Marta Molinas.
    Men ved å ta i bruk Hilbert-Huang Transform ble bildet helt annerledes.
    Les også: Studenter skal sikre strømforsyning
    Identifiserte feil i stedet for å maskere dem

Metoden viste seg langt mer egnet til å identifisere mulige problemer. Kulia fikk plutselig ledetråder.
    – I dette tilfellet mistenker vi at problemet ligger i selve styreenheten, sier professor Molinas.
    Styreenheten er den delen av nettverket som skal koordinere resten av nettet basert på måledata.
    Hvis styreenheten responderer feil på målingene, kan den for eksempel forsøke å kompensere for frekvenskomponenter som egentlig ikke finnes, men som er et resultat fra algoritmen som analyserer dataene.
    Da kan den delen av nettverket som skal regulere ut variasjoner i stedet innføre nye oscillasjoner, eller svingninger, i spenning og frekvens. Det vil du slett ikke ha.
    I bransjen kan dette få store konsekvenser. At en styreenhet introduserer problemer er ikke noe produsenter av styringssystemer vil like å høre.
    Les også: Solen kan gjøre alle til strømprodusenter
    Stor oppmerksomhet

Den nye metoden var langt mer egnet til å identifisere mulige problemer. Foto: Thinkstock.

Men også andre fenomener kan avdekkes ved bruk av den nye metoden. Uansett virker den langt bedre egnet til å analysere frekvensrelaterte fenomen enn mange tradisjonelle metoder basert på spektralanalyse. Den ser ut til å effektivt identifisere frekvenskomponentene i måledata uten å rapportere ikke-eksisterende frekvensvariasjoner. Dette er essensielt for å utforme styresystemer.
    En artikkel om funnene med Kulia som førsteforfatter er allerede publisert, og en annen er akseptert for publisering der en av reviewerne hadde følgende kommentar:
    «As solid state control equipment continues to expand, traditional «fundamental frequency» analysis is no longer sufficient, especially in microgrids.»
    Les også: 75,1 prosent av norsk strømforbruk i 2015 var fossil- og atomkraft
    For noen uker siden ble resultatene deres i tillegg publisert på Research Gate, et nettverk for forskere. Der har funnene fått stor oppmerksomhet.
    – Dette kan bli viktig for elektroområdet, mener professor Fosso.
    Andre vil si at det kan være en underdrivelse.
    Kilder:

Instantaneous Frequency in Electric Power Systems. Non-stationary signal analysis in physical (including man-made) and biological systems. ResearchGate.
    Towards a Real-time Measurement Platform for Microgrids in Isolated Communities. Geir Kulia; Marta Molinas, Lars Lundheim, Bjørn B. Larsen, in Humanitarian Technology: Science, Systems and Global Impact 2016, HumTech2016, Boston, USA
    Tool for detecting waveform distortions in inverter-based Microgrids: a validation study. Geir Kulia, Marta Molinas, Lars Lundheim, in IEEE Global Humanitarion Technology Conference 2016, Technology for the Benefit of Humanity, Seattle, USA
    Denne saken ble først publisert i Gemini

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    6mm2 / 4mm2

Har noen år brukt 6mm2 Claes Ohlson høyttaler kabel.
    Kjøpte i fjor en gang 4mm2 for utprøving.

Byttet til 4mm2 sent i vinter.Strammere lyd fra bunn til topp og mindre 3D.

Byttet i dag tilbake til 6mm2.
    Størrelsen på lydbilde økte og lyden ble varmere,mer "lett og ledig",friere og lekent med tyngde.

4mm2 er for meg for lite.For noen kr. ekstra med 6mm2 får en ett betydelig løft i lyden.

DSC_1326.jpg

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    HiFi sikring

NEI,ingen hifi tuning eller lignende.
    Bare en vanlig smeltesikring holder som kom i posten i dag.Kr.120
    Altså,ut med automatsikringen.

DSC_1341.jpg

Det smutsiga nätet - Artikelarkiv - Euphonia Audioforum

Om det är den minskade nätdistorsionen eller om klangmodulen och säkringen besitter några magiska krafter, det vet jag inte, men att det blev skillnad står utom all tvivel.

Nästa steg är att hålla ner förimpedansen genom att ha grövre area på hifin's matning, kraftigt byggda strömlister, bra kontakter och uttag med stor anläggningsyta och högt kontakttryck och säkring med låg resistans. Där har smältsäkringar visat sig vara betydligt bättre än majoriteten av de uppmätta automatsäkringarna.
    Glöm inte heller att välja en "bra" strömkabeln till själva apparaten. Använd inte sladden som du fick med till fotbadet eller till datorn, många av de här "standardkablarna" uppvisar en resistans på mer än 0,12 ohm/meter (inkl. kontakter).

Jag vill med detta bara belysa att den här typen av elutrustning kanske inte bör användas till en hifi-anläggning.
    De fungerar säkert bra till julgransbelysningen, klockradion, sänglampan eller till en elvisp, men ni ser själva vilken påverkan de gör.

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Cowboy for en dag

9 timers tur på lei etter dyr.
    6 timer på å finne de ;) og 3 timer driving gjennom skog og kratt :(.

Pensjonert lærer og bonde i fult driv

DSC_1322.jpg

DSC_1324.jpg

DSC_1325.jpg

DSC_1329.jpg

Gjensynsglede

DSC_1334.jpg

DSC_1335.jpg

DSC_1336.jpg

Helvetes skog og kratt.

DSC_1338.jpg

Men gleden er stor når de er nede

DSC_1339.jpg

Kan dette være brukandes HiFi?;)

D4-FASHION-og-tilpasning.jpg

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Tinnitus og hifi

Dårlig hørsel?

øre.jpg

NEI,sier den flotte damen som juster Widex`ene

D4-FASHION-og-tilpasning.jpg

Fordi tinnitusen ligger i det området hvor kurven er nede og dermed forstyrrer målingen.

Så da fikk jeg hjelpemiddel til maskering av tinnitus.

Tinnitus solution

widex-zen-therapy-four-components_1600x1600.png

THE FOUR PARTS OF ZEN THERAPY

1. Counselling to educate and assist the limbic system to alter its negative interpretation of the tinnitus via cognitive and behavioral intervention
    2. Amplification to stimulate the ears and brain and prevent overcompensation
    3. Fractal tones (ZEN) delivered in a discreet, inconspicuous and convenient manner, designed to both relax and provide acoustic stimulation
    4. Relaxation program highlighted by behavioral exercises and sleep management strategies

Tinnitus solutions

Men hvordan "låter" så apparatet ved lytting uten maskeringsprogrammet?
    Overraskende bra.
    Alt er som før,også 3D,men litt mer detaljer rundt lipper,munn,tunge området.
    Men foretrekker nå allikevel lytting uten.
    Brukes derfor hovedsakelig ved oppvåkning om morgen,frem til jeg står opp,
    og i situasjoner der det er en "stille stund" i heimen.Dvs musikk og TV frie stunder.
    Platehyllen inneholder kjekkere lyder til f.eks tinnitusmaskering en disse
    "musikk" og/eller "støy"programmene som er tilgjengelig i Widex`ene.
    Kansellering programmet må jeg/vi utforske litt til.

Som målekurven viser tar en hørseltest toner opp til vel 8kHz.
    Lurer på hvor høyt de litt eldre som mener de hører .........over 12kHz?
    skrur opp volumet ved hjemmetesting,
    for mange kan nok høre mye dersom en skrur opp volumet til........?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.228
    Torget vurderinger
    23
    Synes tråden din bærer mer preg av "Ymirs liv fylt av spenning og eventuell mangel på sådan" :D Synd du ikke er svensk så\ kunne vi kalt deg "Surstrømmingen"

Flott på fjellet der - bytter gjerne jobb med deg!

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Sørlandet
    Synd det er så lite aktivitet i dette lydstudio.

Han kjøpte nok ett bygg med STORT oppgraderingsbehov.
    Bare taket ble kostnadsberegnet til 1,5 mill rundt 97-98.
    I tillegg sliter han med brannforskrifter......derav prosjektet "Rock mot brannforskrift" e.l.
    Taket er nå fikset og tett. Lydstudioet er stadig i bruk og sist jeg snakket med han nevnte han ett stort talent fra Sauda. Spennende!

Mvh
    BB

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Synes tråden din bærer mer preg av "Ymirs liv fylt av spenning og eventuell mangel på sådan" :D Synd du ikke er svensk så\ kunne vi kalt deg "Surstrømmingen"

Flott på fjellet der - bytter gjerne jobb med deg!
    Gammel sur og gretten.....kanskje hadde "Surstrømmingen" passet som nickname? ;)

Byttet jobb?Lanbruksavsløser,4 geiter og 6 kastrater,1 katt sånn dann og vann=3-4000 Kr året
    Nei,den cowboy jobben gjøres gratis fordi det er noen fantastiske turer i ett fantastisk terreng.
    Bonden trengte nok hjelpen også,fryktelig dårlig kondis på den mannen;),
    spesielt når en måtte gå/springe 3 timer i kratt.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Synd det er så lite aktivitet i dette lydstudio.

Han kjøpte nok ett bygg med STORT oppgraderingsbehov.
    Bare taket ble kostnadsberegnet til 1,5 mill rundt 97-98.
    I tillegg sliter han med brannforskrifter......derav prosjektet "Rock mot brannforskrift" e.l.
    Taket er nå fikset og tett. Lydstudioet er stadig i bruk og sist jeg snakket med han nevnte han ett stort talent fra Sauda. Spennende!

Mvh
    BB
    Hvem,hvem,hvem,hvem?Bjørn Eidsvåg?,Reidar Brendeland?,Grethe Svendsen?,Lille Ben?Ymir?
    Der har du en jobb
    ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn