Yngve bygger Honey Badger og annet småtteri

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Takker :)
    Da var q106 byttet ut og montert rett vei. OPS fungerer fint. Kjører svak biasstrøm på den her med lyspære i serie.
    DSC_0428.jpg

Nå må jeg vurdere om jeg tør å starte den med ips tilkoblet uten lyspære eller om jeg skal bytte motstander på ips for å teste med redusert spenning.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Alt fungerer fint, bias ligger stabilt på 70mA og det er ingen tegn til dc på utgangen. Nå skal det spilles musikk på den :)
    DSC_0429.jpg

Det viste seg at trafoene var 50v og ikke 55v, så det ble bare 70v rails denne gangen. Greit nok til subwooferbruk tenker jeg, siden jeg kommer til å kjøre 4 ohms element.

Edit:
    Den spiller nydelig på Skrothøyttaleren under benken ;)
    DSC_0430.jpg
    DSC_0431.jpg

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Sony høyttaleren tåler mye mer enn jeg hadde drømt om. Jeg kjørte en 50Hz sinustone gjennom slewmasteren og skrudde opp så mye som little bear pre-ampen klarte mens jeg målte spenning på utgangen.
    Var oppe i 59v eller 435W :) Nå lukter det svidd i hele garasjen, men høyttaleren fungerer enda.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Har begynt sånn smått på den andre kanalen, men det stoppet opp fordi jeg mangler en transistor. Er det noen som har en mje340 til overs? :)

gwrskien

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Antall liker
    46
    Sted
    skien
    Hallo,

jeg kjøpte samme kjøleribber som det du har, og når jeg fikk de så synes jeg at de var litt tynne på "plata" som du har gjenga i. Har du tenkt noe, eller har erfaring med varmespredningen utover hele kjøleribba? Har sett at noen legger på en doblingsplate for å få tykkere plate.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Plata er ganske tynn, så det største problemet er egentlig å få laget dype nok gjenger for å få godt feste. Jeg boret nesten helt gjennom.
    Ifølge denne guiden, er det ikke mye å hente på å ha tykkere varmespreder.
    ESP - Heatsink design and transistor mounting

Ved å montere en plate utpå vil du få økt termisk motstand mellom plate og kjøleribbe, så du risikerer at transisorene blir varmere enn de ville blitt ved montering direkte på ribba.
    Det virker som kjøleribbene fungerer meget bra (og med 0.18C/W som de er oppgitt til skulle det bare mangle), ved testing uti garasjen har jeg ikke greid å få ribben opp i kroppstemperatur en gang.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.182
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Aluminium er jo ikke akkurat godt å sette gjenger i, så på jobb bruker vi nokså konsekvent helicoils. Det er egentlig ikke så dyrt, når man ser på totalkostnadene for prosjekter som dette.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det går helt fint å gjenge i de aller fleste aluminiumslegeringer om du skrur til med vett... Men det kan være lurt å bruke en gjengebor som er en tidel eller to mindre enn tabellen tilsier.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.182
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et problem med skruer i aluminium er at de setter seg, et annet at det rett og slett blir litt mindre gjenger for hver gang du skruer inn og ut. Helicoils er en glimrende løsning, og særlig hvis det er lite gods å gjenge i.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Takket være Lillya som sendte meg den manglende transistoren, fikk jeg satt sammen den andre kanalen. Den fungerer som den skal. :)
    DSC_0459.jpg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Prøver å finne utav layout og hvor bredt kabinett jeg må lage.
    Prøver å holde trafoen så langt unna småsignaler som mulig. Kanskje jeg kan montere kondensatorene liggende over den for å få plass til styring og x-over i bakkant?
    DSC_0477.jpg

Edit:
    Noe sånt kanskje? :)
    DSC_0479.jpg

Med litt flaks, kan det jo hende at den ser ut som en forsterker til slutt. ;-)
    Noen gode forslag til hvordan jeg bør feste platene sammen?
    DSC_0481.jpg
    DSC_0482.jpg

Sist redigert:

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Se der ja ,synes du gjør en god jobb,er det 3mm plater du bruker?

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Takk for det. :) Jeg hadde egentlig aldri trodd at jeg skulle klare å kappe noe av det beint, det er første gang jeg får det til. :p
    Bruker 3mm plater ja. Jeg prøvde å få tak i hos blikkenslageren som du anbefalte, men han hadde ikke tykkere enn 1mm, så jeg endte opp på Håland og Karlson på Frakkagjerd. Tror de hadde tykkere dimmensjoner der også hvis du er på jakt etter alu til frontplater. ;)

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Fint at du har fått MJE340 som jeg sendte. Angående trafo: Jeg plasserer den alltid nærmest mulig fronplate og lengst mulig vekk fra signal inn. Om mulig fester jeg også trafoen på en egen plate "stående". Dermed stjeler den stort sett bare plass=høyden på trafoen, og det blir bedre plass til enretter, lytter osv.
    Lykke til videre med bygginga, Ser jo bra ut så langt. Det er en del ting som skal være på plass for å få Slewmaster til og funke som tenkt. Er nok ikke den første byggeoppgaven en bør gi seg i kast med, men fin for "drevne karer" som deg. Det er forøvrig en MEGET god forsterker. Har du forresten lest testen av "lillebror" Honey Badger på den Australske siten som Ostripper viser til? Som du har erfart, er Slewmaster faktisk et steg i kvalitet/ytelse opp i forhold til Honey Badger. Utgangseffekten på "Slew" er også ganske "raus".

Eivind S

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Jeg vurderer å sette den på høykant langs høyre vegg (på plate selvsagt slik at det ikke kommer ett stygt skruehull på siden av chassis.), er 3mm alu kraftig nok til å montere den stående? Tenker isåfall å la siden av den hvile på ett gumminderlag for å fordele vekta.

Slewmasteren er faktisk veldig grei å få til med Spooky IPS, der er det kun to resistorer som må tilpasses rail spenning, ellers kan man bare følge kokeboken.
    Har lest den testen av HB som du refererer til og det virker som den kan hevde seg blandt ganske påkostede forsterkere. Jeg har både HB og Slewmaster i daglig drift i hver sitt anlegg og jeg må si at jeg liker begge deler godt selv om Slew er hakket hvassere. ;)
    Med en 800VA trafo til hver kanal, tror jeg det skal bli rimelig bra med effekt utifra denne i 4 Ohm.

Fant ut at det lå en pakke med bla aluminiumvinkel nede på postkontoret, så da fikk jeg prøvd meg på montering.
    Modushop ribbene hadde allerede hull for festing, så jeg borret hull i brakettene som passet på kjøleribba:
    DSC_0484.jpg

Tapet dem fast for å kunne ta bort ribben og komme til å bore hull på riktig sted.
    DSC_0486.jpg

Deretter gjenget jeg opp hullet i brakettene og skrudde fra nedsiden. De lange skruene er midlertidige, kommer til å bruke litt kortere skruer på det ferdige resultatet.
    DSC_0487.jpg

Tror dette blir løsningen for å feste sider, topp og front også. Noen synlige skruehull på den siden uten kjøleribbe vil det bli, men det er jo hjemmelaget så da får det heller se hjemmelaget ut. :p

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Kom frem til en layout som burde være heldig mtp stråling fra trafo og plass til alt dilldallet som skal inn. :)
    DSC_0489.jpg
    DSC_0488.jpg

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Mange som syter over alu er så vondt og jobbe med,men kan ikke skjønne det ?

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Kommer vel litt an på dimmensjonene. 10mm er ikke så greit å jobbe med og jeg ser for meg at 1-2mm er lett å bøye mens man holder på. 3mm alu var overraskende greit å ha med å gjøre. :)

Må si at dykksaga fra europris var vel verdt pengene, den skjærer så rene kutt at man slipper å slipe. :)

Her er bakplata klar til festing, satser på å få litt tid i garasjen idag så det kan bli lukket på alle sider.
    DSC_0490.jpg

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.182
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er mange typer alu-legeringer, og ikke alle er like enkle å arbeide med, - saging, fresing etc etc... bøying med for liten radius ift tjukkelse gir ofte småbrudd langs hele knekkanten... ikke alltid like enkelt.....

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det gjelder som Aurora nevner å velge rett legering, skal du knekke så må du gå for såkalt bøybar alu, den kan knekkes som stål, men er dårligere mot korrosjon og ikke så god å sveise, men dette er vel neppe egenskaper en vil savne i stua:)

Har selv jobbet myyye med alu og liker det godt, med alt fra 1-100mm

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Antall liker
    254
    Torget vurderinger
    2
    Morro å følge denne tråden, får lyst til i gå på et prosjekt rett og slett :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Kjekt at du følger med og hyggelig hvis du blir inspirert. :)
    Du må ikke være redd for å starte ett prosjekt, man kan jo begynne med noe smått som feks ett riaa-trinn, så bygger det fort på seg etterhvert.

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Antall liker
    254
    Torget vurderinger
    2
    Kjekt at du følger med og hyggelig hvis du blir inspirert. :)
    Du må ikke være redd for å starte ett prosjekt, man kan jo begynne med noe smått som feks ett riaa-trinn, så bygger det fort på seg etterhvert.
    Har vært gjennom et par RIAA-trinn, en Boozhound og en Mufsy, det har gått bra.
    har fått en deffekt Cl200 Christiansand Lydfabrikk som jeg skal prøve å få liv i igjen. Ene kanalen som er død vist.
    har en å støtte meg til om det skulle vise seg å bli for vanskelig.
    Men det å gå på større prosjekter, er litt nytteverdien som holder meg tilbake. Har forsterkerier som holder til mitt bruk, men det artig ut å holde på med. Har greie muligheter for metallsløyd, så det burde gå glatt, så kanskje plutselignen dag må jeg bare bygge meg etter eller annet :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Du får hive deg på aktiv deling, så får du behov for flere forsterkere. ;)
    Honeybadger kan varmt anbefales da den både gir god ytelse og er godt dokumentert.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Det ble en slags kasse til slutt. :)
    Det eneste som gjenstår er å kappe til bredden på topplata så den ikke dekker kjøleribbene og så lakkere alt utenom fronten som skal børstes.
    DSC_0501.jpg
    DSC_0503.jpg

Og så til slutt bygge en til :p

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Det sies at ting er lettere når man har gjort det før og det stemte i dette tilfellet. :)

Starten på nr 2
    DSC_0508.jpg

Så og si ferdig. Det gjenstår å feste fronten og så lage fester til toppen på begge to.
    DSC_0511.jpg
    DSC_0513.jpg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    har ventet lenge på at Ultimax skal komme på lager nå, så for moroskyld sendte jeg en mail til parts express for å forhøre meg om frakt. Den kom på svimlende $600 for to element. Det blir litt i overkant for element som koster $400 for to, så nå går jeg litt i tenkeboksen.
    Jeg vurderer nå to stk Eminence lab12 med portet kasse (slot loaded?), disse virker å være fleksible slik at jeg kan prøve meg på hornmusikk når jeg begynner å kjede meg.
    Er det noen som har en formening om hvordan lab12 vil oppleves?

Lab 12 i lukket og portet utgave.
    Ser at lukket vil ha F3 på 42Hz og F10 på 24Hz. Portet gir F3 26Hz og F10 17.3Hz.
    Hvordan vil dette se ut når man putter det inn i ett rom og har to subber istedet for en?
    Systemet skal kun brukes til musikk, så kanskje det ikke er nødvendig med porter?
    Går utifra at subbene kommer til å kjøres nærmest på tomgang, så det er gjerne rom for å booste lavere frekvenser?
    Har som sagt veldig lite greie på dette her, så all rettledning tas imot med takk.

eminence.jpg

Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har du sett på ebay? Fikk en 15" Alpine hjem for 600,- i frakt der.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Ebay er dessverre tømt for ultimax. Det ligger kun ett par 12“ ute for salg.
    Mulig at parts express legger ut nye med mulighet for rimeligere frakt via ebay shipping program etter 27 juli når de får nye inn på lager. Spørsmålet er om jeg har tålmodighet til å vente. ;-)

Edit: ble lei av å gruble på sub, så nå er to stk lab12 på vei.

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Det er 10“ utgaven, den eneste som er på lager rundt, men nå er lab12 på vei, så da er problemet løst. :p
    Det virker som ultimax er mest brukt i hjemmekino, så forhåpentligvis er de ikke like gode på høyere frekvenser.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    har ventet lenge på at Ultimax skal komme på lager nå, så for moroskyld sendte jeg en mail til parts express for å forhøre meg om frakt. Den kom på svimlende $600 for to element. Det blir litt i overkant for element som koster $400 for to, så nå går jeg litt i tenkeboksen.
    Har du sjekka med magnum.no på frakten?

Johan-Kr

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Linken er litt villedende, på siden står det tolv tommer både på navn og under spesifikasjoner. Det betyr ikke så mye siden du har bestilt nye, bra at det løste seg. :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Satser på at lab12 gir mye glede. I motsetning til ultimax kan de brukes til lukket, portet og horn, så da er det tilrettelagt for videre sysselsetting. ;) Ultimax planen gikk ut på å bygge en lukket kasse og leve med det, med lab12 vil jeg nok lære mer :)

Jeg har jo nylig lært å sage beine linjer på slewmaster kabinettene, så hvis jeg er heldig, blir det ett par subwoofere til slutt. :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Til tross for flere dager hjemme, har jeg enda ikke fått tid til å komme lengre med hverken slewmastere eller subwoofere.
    Satser på å få jobbe litt med slewmasterene i morgen. Ellers ser det ut som basselementene er rett rundt hjørnet.
    Grunnen til forsinkelsen er at konebilen inntok garasjen med 5cm vann over gulvteppet på førersiden, så da ble det litt annen DIY.
    Tok ut teppet for å tørke det og simulerte regn med vannspreder. Da fant jeg ut at forige eier har byttet panserwire uten å sette på plass pakningen i torpedoveggen. Liten tue velter stort lass.

Ble litt fornøyd da jeg oppdaget at det er to subwoofere i gulvet under stolene. :)
    DSC_0581.jpg
    DSC_0582.jpg

Bilen er skrudd sammen og jaget utav garasjen, så nå er alt tilrettelagt for å fortsette på forsterkerene. :)
    Til subbene planlegger jeg i første omgang å bygge to lukkede kasser på rundt 40x40x40cm, så kan jeg eksperimentere med horn eller portede kasser senere.

Edit:
    Fikk tilsendt link til prisliste for bla protection kortene jeg bruker i prosjektene mine.
    http://www.vzaudio.com/#!global-prices/vd9c0

Disse gutta har mange interessante prosjekter på gang.

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Begynner å se enden på metallarbeidet. Gjenstår bare å feste den siste topplaten, så må jeg lage ventilasjonshull i bunn og topp før monteringen kan starte. :)
    DSC_0602.jpg
    DSC_0601.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn