Yngve bygger Honey Badger og annet småtteri

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Da har du en løsning,
    Snyggt blir det, som vi sier her i Sverige.

Det ble 100 grønne leds. Og røde, blå, orange, cool white, warm white og UV.

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Åpnet sl1210 idag for å se hvordan den så ut.

Vis vedlegget 355317

Skrudde løs trafoen for å se om den passet i kabinettet til den gamle RIAA psuen min. Plutselig hadde jeg løsnet alt.
    Vis vedlegget 355318

Fant ett par små kondensatorer, en 10 ohms motstand, en likeretter og ett lite prototypekort i rotekassen min.
    Vis vedlegget 355320 Vis vedlegget 355321

Så var det bare å skru det fast i kabinettet.
    Vis vedlegget 355323

Fjernet gammel likeretter og snubbere.
    Vis vedlegget 355324

Koblet + lederen gjennom av/på bryteren for å slå av og på. Jeg brukte en xlr kabel som umbilical.
    Vis vedlegget 355325

Resultatet:
    Vis vedlegget 355326

Hører litt på den nå, mye bråk i huset nå så lytteforholdene er ikke helt optimale, men det virker som det ble mer stille. :)

Vis vedlegget 355327

Borgis

Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Antall liker
    4
    Venter fortsatt på noen deler til honeybadgeren min, men fikk prøve '69 jlh i helga, fungerte jo kjempefint, ble en smule varm med 4ohms last, men gikk greit.
    jeg begynner jo å få litt vondt for det der med volum å begynner å se meg om etter jfeter til dcb1, har ikke fått tak i deler til den enda og det er jo håpløst å få tak i både rett grad og noen som er paret? Vet du av andre kilder for slik?

siste posten din med alle vedleggene vil ikke vises...

Borgis

Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Antall liker
    4
    Der kom bildene, tok litt tid bare, måtte starte ipadn på nytt

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Hør med tea-bag på diyaudio om JFETs jeg kjøpte komplett kit fra han.

Det er litt tull med vedleggene i det siste innlegget fordi jeg kopierte det fra sl1210 tråden, her får jeg bare opp linker til bildene.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Driver å eksperimenterer med å lage ny regulator til platespilleren, jeg har liten tro på at en bedre regulator vil gi noen forbedring men gir det ett forsøk siden alle rakker ned på originalregulatoren.
    Det ble en lm317 tracking preregulator med lysdioder som spenningsreferanse. Spenningen skal ned til 20.6v, så den må tweakes litt.
    DSC_1046.jpg

DSC_1045.jpg
    DSC_1049.jpg
    DSC_1048.jpg
    DSC_1047.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.474
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Har nå lest meg gjennom hele tråden og er svært imponert! Jeg forstår ca 10% av det du skriver om men moro er det likevel. Keep up the good work :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Takk for det. :)

Her er noen bilder av 1210 med tracking preregulator.
    DSC_1063.jpg
    DSC_1064.jpg
    DSC_1059.jpg
    DSC_1056.jpg
    DSC_1052.jpg
    DSC_1051.jpg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Da er jeg omsider igang igjen. Har sjekket at alle verdier stemmer med skjema, så nå kan tweaking begynne for å redusere VAS current. ;)
    DSC_0098.jpg

Edit: rett før KND går i søppla. Først slet jeg med for høy vas current, nå er den alt for lav. Endte opp med å sette meg ned med en halvliter og høre på musikk med spooky ips istedet. :p

Sist redigert:

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Sliter du med å få til Kypton? Det gikk ganske smertefritt for meg, riktignok med +/-30 V testspenning. Men det blir spennende å se om det blir greitt når spenningen økes gradvis (vhj av variotrafo).

Hentet fra en post jeg hadde på diyAudio.
    The first test of the Kypton ND på -2 is done. Test voltage has been +/-30 V DC.
    My aim is to use a power voltage of +/- 65 V . So all resistors mounted is taken from the "+/-64V list" exccept for R 18 and R19. As seen from the photo I have made this resistors of a 470 trimpot and a fixed resistor of 510 ohm.. I have monted one blue 3.2V led on each side and shorted "number two". This will be changed to the correct red 1.7 V leds later on. No small heatsink mounted on Q11 and Q12. All this differences might influence on the results. From ND- and PD+ 1K resistors are monted.

With my multimetrs over R22 and R29 I was able to measure approx. 0.66 and 0.68 mV. When I "trimmed" R22 and R29 the results influenced on each other. As a first test of the IPS I hope this shows that it works o.k.?
    Where do I check the offset on my IPS?

Eivind Stillingen

Attached Thumbnails

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Å fyre opp ips med variac er ganske håpløst da man må bytte motstander etter spenning.
    KND funker bra på lav spenning, det måler perfekt med +-25v. Ved 80v blir den ekstremt kilen da alt blir litt varmt. Kan feks redusere VAS strøm med 2-3mA ved å ta borti q3/4.

I det siste forsøket prøvde jeg 70v oppsettet i Jwilhelms resistorguide, da endte jeg plutselig opp med for lav vas.
    Den vil antagelig øke når IPS blir montert inni ett varmt kabinett så det kan hende at jeg er på rett spor. ;)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.923
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hmm - vært i tenkeboksen nå ei stund.
    Virker som om det er litt "styr" med disse slewmonster.
    Vurderer nå nye fx9 fra apexaudio, ovation-nx (bonsai), nye peeceebee v2.0 i stedet. Evt. bare gå for first one v1.4m ?
    Alle disse skal også være veldig bra.
    Har 2 stk psu som kan brukes
    2 stk smps +-45v eller 1 stk lineær +-60v.

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Er "Spooky" lettere å ha med å gjøre. Er nysgjerrig da jeg planlegger et nytt slewmaster bygge med FET.

Eivind S

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    KND er litt kilen, Spooky er veldig grei å ha med å gjøre.
    Jeg fant til slutt en kombo som gav rett VAS strøm uten kjøleribbe på q3/4. Skal prøve den på ops kortet senere idag.

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Yngvejos. Jeg har tested både IPS og OPS ved +/-30 V og gjort de nødvendige endringer av motstander for denne spenningen. På OPS har jeg stilt multimeteret slik at det nå ligger 30mV over et par emittermotstander. Du "advarer" mot å bruke variotrafo for den endelige test, som for mitt vedkommende blir ved +/-64 V. I teorien skal sammenkoblingen, når motstander nå er byttet ut for en spenning på +/- 64 V, funke smertefritt. Med 5.5 mA fra VAS på IPS skal bias over to emittermotstander fortsatt være 30 mV, slik den var da jeg målte ved +/-30 V ??

Jeg har alltid startet opp mine bygg med variotrafo og "liker ikke tanken" på å fyre opp et nytt bygge med full arbeids-spenning. Frykten for å brenne av 5 par dyre Sanken transistorer skremmer meg litt.

Eivind S

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Jeg starter opp med full spenning og en lyspære i serie med trafoen. Da lyser pæra opp og begrenser strømmen hvis det er noe galt.

Skru bias helt ned, start opp med lyspære, sjekk om du har kontroll på bias med full spenning (pæra vil lyse sterkere mens du justerer opp bias).
    Hvis alt ser greit ut, fjern pæra og gjør de siste justeringene. ;)

Med KND risikerer du å sitte med en helt annen vas strøm når du øker spenningen, så du risikerer at bias flyr i taket hvis du bruker variac.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Da var KND i orden. ;)
    Må bare flytte over modifikasjonene til det andre kortet nå, så kan jeg prøve KND i to kanaler.
    Lydmessig er det så liten forskjell mellom de at jeg er usikker på om det var verdt innsatsen. :p

DSC_0100.jpg
    DSC_0099.jpg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Ferdig arbeid. :)
    Lar den surre litt på lavt volum noen timer nå før jeg finjusterer bias og tester med litt volum. ;)

DSC_0102.jpg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Har kjempet litt mot brumming idag. En kanal brummet og den andre var stille.
    Etter litt feilsøking fant jeg en defekt diode i den stille kanalen.
    Byttet dioden og fikk støy i begge kanaler.
    Det viste seg at ground lift kretsen på inngangen gav brum. Bypasset ground lift på begge kanaler, så ble det tyst. :)

Utstyret står klart i tilfelle jeg må tweake mer. ;)

DSC_0108.jpg

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    fDet var jo litt pussig at en "ground lift" gir brumproblemer. Generelt er jo brumsløyfer noe som kan være "kilent". Seinest nå når du var inne på diyAudio med ditt støyproblem kom det opp flere forskjellige løsninger, og der er flere veier til rom angående jording. Men forklaringene blir ofte tvetydige, og det slår meg hvorfor kan ikke folk lage noen gode tegninger på hvorledes de får til gode løsninger. Problemet er jo ikke der(da er det andre årsaker til brum) i et monosystem.
    Men når du har to sluttforsterkere, to strømforsyninger, kanskje et sikringskretsløp;FÅ EN SKIKKELIG TEGNING. Det ville være til stor hjelp særlig for "førstegangs" selvbyggere.
    Jeg synes jeg ikke Slewmaster tråden imponerer med systematikk. Du må faktisk lese hele tråden(alle trådene) for å få med deg viktige ting. Noen burde lage en samletråd a la det som finnes på Pass.
    Men en interessant forsterker er det.

Eivind S

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Det er ingen tvil om at slewmaster er uoversiktlig og krever mye lesing, spesielt siden kretsene endres hver gang en ny ide kommer opp. Bare se på KND som har 4-5 forskjellige skjema.
    KND virker å være følsom for brum, for spookyen var helt stille. Etter å fjernet gnd lift forsvant brummen, men merkelig nok kommer den tilbake hvis jeg kobler oscilloskopet på høyttalerutgangen, så det lager tydeligvis en ny jordsløyfe.
    Det skal sies at jeg slurver mye med jording og bare bruker kondensatorene som stjernejord uten å koble til chassis.

Jeg har også inntrykk av at de fleste bare bygger dem på benken for å teste uten at de bygger en ferdig forsterker av dem, dermed vil gjerne ikke sånne problemer vise seg.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.922
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har du tenkt på at de fleste scope har gjennomgående jord fra stikket og til probejord? Dette var en typisk kilde til overraskelser da TVer hadde ene nettfasen til chassis.....

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Regner med at det er grunnen, for scopet var koblet til jordet padde sammen med forsterkeren, jeg har ikke jord i veggen.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Det er stille på diy fronten nå, da jeg rett og slett ikke kommer på noe nytt jeg trenger.
    Det ryktes at jeg vil få noen PCB til protection i Honey Badgeren og til det andre slewmaster prosjektet. Her blir det bla Psu kort med I2S styrte rele for å kutte rails ved feil.

I det siste har jeg holdt på med en billig hobby som kan bedrives mens man hører på musikk. :)
    DSC_0123.jpg

DSC_0013.jpg

DSC_0118.jpg

Borgis

Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Antall liker
    4
    langt i mellom de to hobbyene,
    blir du med hjemme å legger puslespill har ikke samma... skal vi si... susen over seg som : blir du med hjem å hører på no snasn musikk ;D

jeg driver å bestiller meg deler til speaker protection kortene selv, men det spiller såpass at jeg slettes ikke har det travelt, sett det sammen med kvart fart i påska så tar ting tid.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Har du fått grevlingen til å gå stabilt nå? Hva synes du om lyden?

Borgis

Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Antall liker
    4
    ja går stabilt, kjørte den først på 20mv tp1-2 og det var så der. så opp på 50mv og det låt FETT!!! men fikk det trøbbelet med den kortslutningen ... eller to for å si det slik, sjekka alle komponentene og de gikk ikke heden.

Etter å satt inn nye motstander og litt større kjøleribber på vas så har den havnet på 40mv. Jeg er overbevist om at den vare MYE penere på 50mv... men jeg ble ikke født med gullører. Eneste jeg bruker til slikt er å kjøre forskjellige forsterkere på høyre og venstre kanal og høre forskjeller, samt scopet, som viser meg om det er mer eller mindre støy i forsterkeren på utgangen.
    Jeg har litt sus i mine høytalere, men vesentlig mindre enn jeg har hatt med flere typer komersielle og selvlagde klasse a, der det som regel har vært jevnt mellom JLH (med stor avstand fra komponenter til trafo) og adyton. Denne honeybadgeren er best til nå mtp støy når jeg ikke kjører lyd inn. Det skal sies at jeg har veldig lette høytalere som visker til meg om det blåser surt i sahara. ;D

Jeg kjørte til vanlig på en gammal NAD og når jeg koblet inn honeybadgeren så sa kjærringa... "Oi det var forskjell"

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Har beveget meg ut på ett ukjent område idag.
    DSC_0028.jpg

Fikk ett par Dali 909 høyttalere med defekt basselement, så jeg bestilte noen billige MGR element som jeg skal montere for å få lyd i dem igjen. Originalelementene er flate på siden, så jeg kjøpte meg en håndoverfres for å runde av kanten slik at de nye elementene vil passe.
    Her har jeg frest min første sirkel. Denne bruker jeg som mal for å gjøre forsenkningene i kassene runde.

Dette prosjektet blir nok ikke helt HiFi, men helst ett prosjekt for å lære litt mer om tresløyd, så satser jeg på at resultatet blir ett par bråkebøtter til tv-anlegg eller garasje avhengig av hvordan finishen blir. ;)

Når jeg er ferdig skal frontene folieres på nytt da den gamle vinylen er løs og sprekt.

Ett fremtidig prosjekt som surrer i bakhodet er subwoofere med integrert slewmaster. (har to kanaler klar som mangler kabinett.)

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    DSC_0036.jpg
    DSC_0035.jpg

Freste hullene og begynte å legge folie på den ene høyttaleren idag. :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Resultatet ble så som så. Div ujevnheter viser gjennom foliet, så jeg bør nok rive det av og pusse litt mer. Evt trekke om frontdekslene og spille med trekkene på. ;)

Photo - 02016-56-31-12-56-28.jpg

Vedlegg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Jeg bruker noe 3m vinylfolie som jeg kjøpte på ebay for flere år siden. Har brukt det til å trekke om chromlister på bilen.
    De originale elementene har gått i oppløsning i kantene og pga uforsiktig håndtering er det knekk på membranene. Hadde membraner og støvhetter vært fine på alle 4 elementene, ville jeg gått for nye kantoppheng istedet.

Dro frem den andre kassen og freste den igår så den er klar til nye element. På denne var originalvinylen intakt, så mulig jeg legger folie utpå den for å få lik finish på begge høyttalerene. På den første jeg tok må jeg ta av foliet og pusse/sparkle litt for å få det bra.

Sist redigert:

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Så de var litt herjet med,hehe.
    En del av folien på ebay er ganske god,den værste jeg har vært borti må være dcfiks fra strandgaten fargeutsalg.
    Blir jo sikkert morsome høyttalere når du er ferdig.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Folien har tålt 3 år med kjøring og høytrykkspyling på chromlistene, så er veldig fornøyd med den. Den er egentlig beregnet på foliering av bil, så den er veldig tynn og må ha helt gjevnt underlag for å se bra ut.

Satser på at det blir gøytalere av det, venter på at Postnord skal somle seg til Kopervik med basselementene slik at jeg kan få prøvd dem før jeg gyver løs på det kosmetiske.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Fikk satt i elementene. De har noe mindre ytterdiameter enn de originale, så det ble ei stygg glipe.
    DSC_0050.JPG

Satte dem på plass for å se om de kunne lage lyd:
    DSC_0052.jpg

Har bare hørt på dem noen minutter så langt, men de er veldig gøyale og lyden er langt bedre enn jeg hadde forventet. :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Totalkostnaden på høyttalerene ble kr 953,- Jeg har aldri fått så god lyd for en tusenlapp. :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Fikk noen pcb i posten idag.

En nyere version av amp control til honeybadgeren:
    DSC_0066.jpg

Og pre-amp kort for subwoofere.
    DSC_0065.jpg

Da er det bare å sette igang med å bygge. :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Ellers begynner det å bli vår og tid for litt aktivitet i garasjen, så jeg flyttet anlegget fra lekerommet ut i garasjen.
    Her kjører jeg en chromecast direkte inn i Rotel rb970 bx2. Høyttalerene er noe kef greier.

Har planer om å stjele ei strømpebukse av kona og tre over rotelen for å unngå at den blir full av støv.
    DSC_0060.jpg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Vet ikke om det har noe navn, kjøpte dem av jwilhelm på diyaudio. Forsto det slik at han har flere på lager.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn