Diverse Youtuber blir true med søksmål av dCS

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.493
Antall liker
287
Torget vurderinger
19

Her er den orginal anmeldelsen:


Pluss målinger:


Hva skal mann si? Vil ikke si at anmeldelsen er noe å skryte av selv om jeg ignorer formatet den er servert i, men er det god grunn til å saksøke noen?
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.244
Antall liker
2.294
Måten dcs går frem på er ikke bra så det er sagt.

Men jeg stiller store spørsmålstegn ved den subjektive testen, og kan forstå at dcs opplever dette som veldig uheldig. Det er nemlig ingen sammenheng mellom målingene og hva den subjektive testen forteller. Da er veldig sannsynlig at det negative som trekkes frem er enten ren innbilning eller mot formodning at han foretrekker komponenter med klar hørbar forvrengning.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.915
Antall liker
1.511
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Hvis det er det de reagerer på så bør de klare å besvare dette når det blir etterspurt hva som er utfordringen med testen.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.577
Antall liker
1.513
Sted
Horten
Det litt skumle her er jo om firma som dcs gjør dette ofte, men mange heller bøyer av enn å skulle kjempe imot. 🙁
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.137
Antall liker
13.205
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ganske så mange ++ reviews på nett stemmer overhodet ikke med virkeligheten.
Dette har jeg selv erfart en rekke ganger, uten å avsløre hvilke produkter.

Etter at jeg selv begynte med DIY, og aktive digitale filtre for ca 7 år siden, så har ikke dette vært en aktuell problemstilling for mitt vedkommende.
(låter det dritt, har jeg meg selv å takke)

Men jeg har av og til falt for fristelsen ifm reviews på nett vedr. tv lyd/pc lyd og blitt regelrett forbanna av hva enkelte anerkjente produsenter er i stand til å kaste ut på markedet av møkka lyd.

I dag er det så mye drit og møkk på lyd fronten at om man ikke kan teste noe på hjemlån før kjøp,
så glem handel.

I mine ører, ble hifi bransjen lagt død flere tiår tilbake...meg om det.

Plopp.

🤭


....men det finnes fortsatt få enkelte unntak.
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.326
Antall liker
11.049
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.915
Antall liker
1.073
vet ikke hva som stemmer men..
"Firstly, there was no threat of litigation in the letter.."

 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.729
Antall liker
1.491
Sted
Oslo
Ganske så mange ++ reviews på nett stemmer overhodet ikke med virkeligheten.
Dette har jeg selv erfart en rekke ganger, uten å avsløre hvilke produkter.

Etter at jeg selv begynte med DIY, og aktive digitale filtre for ca 7 år siden, så har ikke dette vært en aktuell problemstilling for mitt vedkommende.
(låter det dritt, har jeg meg selv å takke)

Men jeg har av og til falt for fristelsen ifm reviews på nett vedr. tv lyd/pc lyd og blitt regelrett forbanna av hva enkelte anerkjente produsenter er i stand til å kaste ut på markedet av møkka lyd.

I dag er det så mye drit og møkk på lyd fronten at om man ikke kan teste noe på hjemlån før kjøp,
så glem handel.

I mine ører, ble hifi bransjen lagt død flere tiår tilbake...meg om det.

Plopp.

🤭


....men det finnes fortsatt få enkelte unntak.
Mye bra fra Kina fortiden 👍
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.577
Antall liker
1.513
Sted
Horten
Disse dcs folkene er på ordkløveri nå ja. De sa nok ikke ordet "litigation", men er 100% klar over at det var meningen at mottageren skulle forstå hva de mente i sitt legal letter.
De hevder at de "inviterte" Goldensound til et møte med dem/deres R&D avdeling flere ganger, som da selvsagt ville påføre Goldensound kostnader med reise fra USA til UK. -Hele poenget med invitasjonen (aka kalle noen "inn på teppet") er at de viste at Goldensound ikke ville stille/de kunne bruke det som kritikk i etterkant om de trengte.

De passer godt på å ikke beklage noe rundt ordlyden dcs selv hadde i kommunikasjonen til Goldensound, men omtaler det som bare "ikke helt bra" og at de har endret ting i etterkant.
Ellers så ligner argumentasjonen veldig på hva denne tekton-fyren holdt på med imot EirinsAudiocorner.

Det som er synd om dette blir normalen, så er vi fort der at det kun finnes positive reviews eller ingen reviews overhodet.
-Mange bryr seg nok ikke om det kanskje, men om ikke annet så betyr det jo fort at eks ASR kommer til å skinne alene og ordentlig sterkt fremover. :cool:
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.326
Antall liker
11.049
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
 
  • Liker
Reaksjoner: raw

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.915
Antall liker
1.073
Grunnen til at slike trusler virker er fordi de fleste potensielle kunder vet ikke at det skjer, og de som liker dCS forsvarer de.
 

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.210
Antall liker
36.725
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg tør ikke velge side i denne saken ennå. Verden er full av luringer og såkalte content creators kan være like kyniske som industrien.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.915
Antall liker
1.073
Han kunne scannet hele brevet/email,d er lovlig såvidt jeg vet? Er lovlig å publisere opptak av telefonsamtaler også de fleste steder...
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.984
Antall liker
8.830
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Synes det virker helt borti natta alle disse truslene som deles ut (ikke denne saken spesielt). Det å ha en YouTube-kanal er for de fleste ingen profesjon eller krav til utdannelse innenfor emnene man snakker om. Hvem som helst kan opprette en kanal og gi sin subjektive mening om det man ønsker.

Om noen lager en review basert på ens subjektive oppfattelse av feks en mobiltelefon, tursekk, drill, DAC eller gressklipper - så kan ikke noen påberope deg at din opplevelse er feil.

Så er det opp til hver enkelt å avgjøre om kanalen anses seriøs. Eventuelt må YouTube komme på banen og sette begrensninger med krav til utdannelse/ egnethet til det man har som formål med kanalen.
 

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.210
Antall liker
36.725
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Synes det virker helt borti natta alle disse truslene som deles ut (ikke denne saken spesielt). Det å ha en YouTube-kanal er for de fleste ingen profesjon eller krav til utdannelse innenfor emnene man snakker om. Hvem som helst kan opprette en kanal og gi sin subjektive mening om det man ønsker.

Om noen lager en review basert på ens subjektive oppfattelse av feks en mobiltelefon, tursekk, drill, DAC eller gressklipper - så kan ikke noen påberope deg at din opplevelse er feil.

Så er det opp til hver enkelt å avgjøre om kanalen anses seriøs. Eventuelt må YouTube komme på banen og sette begrensninger med krav til utdannelse/ egnethet til det man har som formål med kanalen.
Men man har jo et redaksjonelt ansvar om man oppretter en kanal og subjektive vurderinger kan være injurerende, særlig om man forankrer det i noe objektivt som en verdivurdering uten noen forbehold. Disse Youtuberne er ofte ute etter å tjene penger på sitt virke og opptre som legitime eksperter, det er en risikosport å gjøre det på andres bekostning, særlig om man underlegger seg lovverk man ikke kjenner, i dette tilfellet amerikansk.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.352
Antall liker
11.297
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
...luringer og såkalte content creators kan være like kyniske som industrien.
Minst like kyniske, og generelt mye mindre kompetente.
Det er vanlig at hifi-synsere ikke liker nøytral lyd-karakter, det har erfaring lært meg.
dCs har alltid ligget over mitt foretrukne prisnivå, men det kan revurderes.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.143
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
1
Dcs kan umulig ha en god sak her....
 
Sist redigert:
Topp Bunn