Diverse Youtuber blir true med søksmål av dCS

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.496
Antall liker
289
Torget vurderinger
19

Her er den orginal anmeldelsen:


Pluss målinger:


Hva skal mann si? Vil ikke si at anmeldelsen er noe å skryte av selv om jeg ignorer formatet den er servert i, men er det god grunn til å saksøke noen?
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.249
Antall liker
2.306
Måten dcs går frem på er ikke bra så det er sagt.

Men jeg stiller store spørsmålstegn ved den subjektive testen, og kan forstå at dcs opplever dette som veldig uheldig. Det er nemlig ingen sammenheng mellom målingene og hva den subjektive testen forteller. Da er veldig sannsynlig at det negative som trekkes frem er enten ren innbilning eller mot formodning at han foretrekker komponenter med klar hørbar forvrengning.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.644
Antall liker
1.612
Sted
Horten
Det litt skumle her er jo om firma som dcs gjør dette ofte, men mange heller bøyer av enn å skulle kjempe imot. 🙁
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.208
Antall liker
13.353
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ganske så mange ++ reviews på nett stemmer overhodet ikke med virkeligheten.
Dette har jeg selv erfart en rekke ganger, uten å avsløre hvilke produkter.

Etter at jeg selv begynte med DIY, og aktive digitale filtre for ca 7 år siden, så har ikke dette vært en aktuell problemstilling for mitt vedkommende.
(låter det dritt, har jeg meg selv å takke)

Men jeg har av og til falt for fristelsen ifm reviews på nett vedr. tv lyd/pc lyd og blitt regelrett forbanna av hva enkelte anerkjente produsenter er i stand til å kaste ut på markedet av møkka lyd.

I dag er det så mye drit og møkk på lyd fronten at om man ikke kan teste noe på hjemlån før kjøp,
så glem handel.

I mine ører, ble hifi bransjen lagt død flere tiår tilbake...meg om det.

Plopp.

🤭


....men det finnes fortsatt få enkelte unntak.
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.386
Antall liker
11.206
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.929
Antall liker
1.104
vet ikke hva som stemmer men..
"Firstly, there was no threat of litigation in the letter.."

 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.792
Antall liker
1.550
Sted
Sætre
Ganske så mange ++ reviews på nett stemmer overhodet ikke med virkeligheten.
Dette har jeg selv erfart en rekke ganger, uten å avsløre hvilke produkter.

Etter at jeg selv begynte med DIY, og aktive digitale filtre for ca 7 år siden, så har ikke dette vært en aktuell problemstilling for mitt vedkommende.
(låter det dritt, har jeg meg selv å takke)

Men jeg har av og til falt for fristelsen ifm reviews på nett vedr. tv lyd/pc lyd og blitt regelrett forbanna av hva enkelte anerkjente produsenter er i stand til å kaste ut på markedet av møkka lyd.

I dag er det så mye drit og møkk på lyd fronten at om man ikke kan teste noe på hjemlån før kjøp,
så glem handel.

I mine ører, ble hifi bransjen lagt død flere tiår tilbake...meg om det.

Plopp.

🤭


....men det finnes fortsatt få enkelte unntak.
Mye bra fra Kina fortiden 👍
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.644
Antall liker
1.612
Sted
Horten
Disse dcs folkene er på ordkløveri nå ja. De sa nok ikke ordet "litigation", men er 100% klar over at det var meningen at mottageren skulle forstå hva de mente i sitt legal letter.
De hevder at de "inviterte" Goldensound til et møte med dem/deres R&D avdeling flere ganger, som da selvsagt ville påføre Goldensound kostnader med reise fra USA til UK. -Hele poenget med invitasjonen (aka kalle noen "inn på teppet") er at de viste at Goldensound ikke ville stille/de kunne bruke det som kritikk i etterkant om de trengte.

De passer godt på å ikke beklage noe rundt ordlyden dcs selv hadde i kommunikasjonen til Goldensound, men omtaler det som bare "ikke helt bra" og at de har endret ting i etterkant.
Ellers så ligner argumentasjonen veldig på hva denne tekton-fyren holdt på med imot EirinsAudiocorner.

Det som er synd om dette blir normalen, så er vi fort der at det kun finnes positive reviews eller ingen reviews overhodet.
-Mange bryr seg nok ikke om det kanskje, men om ikke annet så betyr det jo fort at eks ASR kommer til å skinne alene og ordentlig sterkt fremover. :cool:
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.386
Antall liker
11.206
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
 
  • Liker
Reaksjoner: raw

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.929
Antall liker
1.104
Grunnen til at slike trusler virker er fordi de fleste potensielle kunder vet ikke at det skjer, og de som liker dCS forsvarer de.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.929
Antall liker
1.104
Han kunne scannet hele brevet/email,d er lovlig såvidt jeg vet? Er lovlig å publisere opptak av telefonsamtaler også de fleste steder...
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.075
Antall liker
9.082
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Synes det virker helt borti natta alle disse truslene som deles ut (ikke denne saken spesielt). Det å ha en YouTube-kanal er for de fleste ingen profesjon eller krav til utdannelse innenfor emnene man snakker om. Hvem som helst kan opprette en kanal og gi sin subjektive mening om det man ønsker.

Om noen lager en review basert på ens subjektive oppfattelse av feks en mobiltelefon, tursekk, drill, DAC eller gressklipper - så kan ikke noen påberope deg at din opplevelse er feil.

Så er det opp til hver enkelt å avgjøre om kanalen anses seriøs. Eventuelt må YouTube komme på banen og sette begrensninger med krav til utdannelse/ egnethet til det man har som formål med kanalen.
 

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.651
Antall liker
38.301
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Synes det virker helt borti natta alle disse truslene som deles ut (ikke denne saken spesielt). Det å ha en YouTube-kanal er for de fleste ingen profesjon eller krav til utdannelse innenfor emnene man snakker om. Hvem som helst kan opprette en kanal og gi sin subjektive mening om det man ønsker.

Om noen lager en review basert på ens subjektive oppfattelse av feks en mobiltelefon, tursekk, drill, DAC eller gressklipper - så kan ikke noen påberope deg at din opplevelse er feil.

Så er det opp til hver enkelt å avgjøre om kanalen anses seriøs. Eventuelt må YouTube komme på banen og sette begrensninger med krav til utdannelse/ egnethet til det man har som formål med kanalen.
Men man har jo et redaksjonelt ansvar om man oppretter en kanal og subjektive vurderinger kan være injurerende, særlig om man forankrer det i noe objektivt som en verdivurdering uten noen forbehold. Disse Youtuberne er ofte ute etter å tjene penger på sitt virke og opptre som legitime eksperter, det er en risikosport å gjøre det på andres bekostning, særlig om man underlegger seg lovverk man ikke kjenner, i dette tilfellet amerikansk.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.356
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
...luringer og såkalte content creators kan være like kyniske som industrien.
Minst like kyniske, og generelt mye mindre kompetente.
Det er vanlig at hifi-synsere ikke liker nøytral lyd-karakter, det har erfaring lært meg.
dCs har alltid ligget over mitt foretrukne prisnivå, men det kan revurderes.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.159
Antall liker
8.527
Torget vurderinger
1
Dcs kan umulig ha en god sak her....
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.960
Antall liker
8.713
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
The plot thickens.

8 - “A virtual meeting between dCS, [headphones.com](http://headphones.com/) and GoldenSound took place on November 1st 2023, where my colleague offered his full and sincere apologies and the matter was talked through between the parties involved. After this meeting headphones.com continued to buy dCS products and work with dCS until July 2024.”

This meeting never took place. There has not been a meeting and there have been no apologies offered for the behaviour or manner of communication thus far. Neither myself, Taron or Cameron were involved.

Hvis dette ikke er rent jug fra dCs' side så kan det selvsagt backes opp med opptak. Ingen holder et slikt møte uten å være sikker på at det kan verifiseres i ettertid.

9 - “We fully acknowledge that some of the emails shared by GoldenSound were unacceptable and we addressed and acknowledged this in subsequent communications.”

This is incorrect. As stated in the previous point, there have at this time been no apologies or explanations for the contents of the communication toward Cameron.


Ditto. Put up or shut up.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.953
Antall liker
767
Kanskje like greit at prisene til dCS er utenfor rekkevidde for mange av oss. Tilfeldigheter gjorde at jeg snakket litt med salgsrepresanter fra dCS både i Trondheim og Oslo i vinter, og de var om ikke annet hyggelige briter.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.960
Antall liker
8.713
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Skulle tro det stemmer. Jeg tror ikke man kommer veldig langt med denslags søksmål i Storbritannia. Man kan selvsagt saksøke for injurier der, men da går det kun på en person og hans/hennes rykte, ikke på et produkt.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.373
Antall liker
2.912
dCS henvender seg til det audiofile publikum. Og dermed til et markedet som nødvendigvis ikke søker produktene med best lyd/ytelse. Ja, jeg mener det.

Hvorfor i all verden upsample DSD? Eneste mulige gevinst du kan ha er hvis du klarer å flytte den høyfrekvente støyen så langt opp i frekvensomrpdet at det ikke påvirker det hørbare frekvensområdet på en negativ måte. Men her gjør dCS tydeligvis det motsatte.
Men audiofile elsker alt som er mer av, høyere tall osv.

Og dette med middelmådige jitter verdier. I stedet for å selge en totalløsning i én box, har dem en forretningsidé om å selge kunden stadige oppgraderinger, en ekstra box (jitter killer) som skal fixe på det opprinnelige problemet. Og som han som blir saksøkt var inne på, det foregår sannsynligvis noe mer i disse ad-on boxene, som digital signal processing.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.373
Antall liker
2.912
Virksomheter som dCS går ikke en lys fremtid i møte, hvis målet er å lage state of the art digitalprodukter.

Teknologiutviklingen gjør at mange leverandører på digital begynner å nærme seg state of the art kvalitet på ytelse, forskjellen er bare at dem leverer til en brøkdel av prisen og med et mindre påkostet kabinett.
 

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.651
Antall liker
38.301
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Virksomheter som dCS går ikke en lys fremtid i møte
Det er ting som er lett å glemme nå som vi oversvømmes av billig kinamikk hvor tydelig mye av det er test dopet. Mange av disse vestlige produsentene ble startet i sin tid av velutdannede ildsjeler og få av dem er veldig store. Ingenting som tyder på at småskala produsenter i høykostland noen gang vil kunne konkurerre med et samlet trellekorps fra østen med hånden på crtl+c, så enten må de finne en nisje i design, perifer innovasjon eller håpe på å leve en stund på heritage og rykte.

For meg er det også tydelig at flere såkalte seriøse reviewere er i lomma på fyrsten av sian! Så det er ikke opplagt for meg at denne saken er en stakkars Youtuber mot den onde Goliat!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.386
Antall liker
11.206
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Blir et hett tema en liten stund dette.

1.88M abonnenter
Linus Tech Tips vil sannsynligvis nevne det også.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.644
Antall liker
1.612
Sted
Horten
Vil nok tro at dcs ikke selger plagsomt mange slike bokser/produkter iløpet av året, og til en sånn pris så er det litt innsalg som må til.
Da er det klart de merker det om noen kunder stiller "plagsomme" spørsmål ut ifra noe de har sett i en review på Youtube. Spesielt om ikke dcs føler de kan svare godt for seg, og mister et salg. Ev bare mister et salg generelt, og selger ikke vil erkjenne/forklare hvorfor.
-Da er det veldig enkelt å rette sinnet imot den de mener som er årsaken til det hele.

En proff leverandør/produsent tar selvsagt til seg kritikken og utbedrer greiene om de skjønner at det kan gjøres bedre.
De mere one-man-show/ garasje-bedriftene går heller etter personen som de anser som lagde problemet.:censored:

Tilhengerene av merket/leden appluaderer gjerne oppførselen, det skaper samhold, lojalitet og den gode "vi" følelsen.
Andre som kanskje ikke synes noe om sånne Youtube'ere og reviews i det hele tatt, de kan gjerne også støtte sånne firma/merker bare for at de plutselig har en felles motpart/"fiende".
Men den største gruppen er de som ikke bryr seg overhodet, men heller vil tenke på hyggelige ting mens de scroller videre på den uendelige strømmen av enkle og morsomme snutter på nettet.

All ære til Goldensound og støttespillerene i denne saken imot dcs. (y)
 
  • Liker
Reaksjoner: JMM

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.651
Antall liker
38.301
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Tilhengerene av merket/leden appluaderer gjerne oppførselen, det skaper samhold, lojalitet og den gode "vi" følelsen.
Andre som kanskje ikke synes noe om sånne Youtube'ere og reviews i det hele tatt, de kan gjerne også støtte sånne firma/merker bare for at de plutselig har en felles motpart/"fiende".
Men den største gruppen er de som ikke bryr seg overhodet, men heller vil tenke på hyggelige ting mens de scroller videre på den uendelige strømmen av enkle og morsomme snutter på nettet.
Så har du gruppen som egentlig ikke velger den ene eller den andre siden, men følger slikt med interesse fra et mer objektivt og undrende ståsted.

For det er jo noe som skurrer med denne saken. Enten må dcs nå vært styrt av komplette dårer uten kontakt med virkeligheten, eller så prøver en samling av mediakåte jyplinger å markere seg for vinnings skyld.

En får følge med og håpe ikke saken bare dør ut uten en definitiv konklusjon.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.369
Antall liker
2.936
Mange av disse vestlige produsentene ble startet i sin tid av velutdannede ildsjeler og få av dem er veldig store. Ingenting som tyder på at småskala produsenter i høykostland noen gang vil kunne konkurerre med et samlet trellekorps fra østen med hånden på crtl+c, så enten må de finne en nisje i design, perifer innovasjon eller håpe på å leve en stund på heritage og rykte.
Er vel derfor så mange undrer seg hvordan dCS klarte miste gangsyn i denne saken som best av alt var vann under broen for flere år siden. Spesielt når dem også velger sin motstander Goldensound som et par år tidligere stod ut the great shitshow made by MQA Ltd. Også den gang ble det ordkløveri hvor MQA nektet vise sine måleresultater slik vi ser dCS nå unnlater.

Når det gjelder den teite kranglingen om antall filtre spekulerer jeg om dCS teller antall filtre internt i apparatet. Hvor dem trolig har filtre dedikert til ulike sample rater og PCM/DSD. Som i praksis betyr nada for sluttbruker som ikke eksponeres eller behøver foholde seg til dette. Derav at manualen viser til et lavere antall.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.686
Antall liker
4.186
Torget vurderinger
1
All PR er vel god PR? Både yt kanalen og dcs får vel mer PR nå enn de har fått på mange år..
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.644
Antall liker
1.612
Sted
Horten
Så har du gruppen som egentlig ikke velger den ene eller den andre siden, men følger slikt med interesse fra et mer objektivt og undrende ståsted.

For det er jo noe som skurrer med denne saken. Enten må dcs nå vært styrt av komplette dårer uten kontakt med virkeligheten, eller så prøver en samling av mediakåte jyplinger å markere seg for vinnings skyld.

En får følge med og håpe ikke saken bare dør ut uten en definitiv konklusjon.
Ja, det er mange grupperinger innen en slik sak ja. Jeg listet opp de kanskje 3 mest fremtredende.

Når et firma går etter privat/enkeltpersoner, så er det umiddelbart et veldig skjevt makt- og/eller finansielt forhold.
Og det er helt klart tilfeller der det er 100% nødvendig med rettslig prosess, men i denne saken så ser det mere ut som det er andre motiver bak enn kun en stakkars haifai-produsent som føler de må gjøre noe på vegne av hifi-samfunnet.
Det fremstår i det dcs skriver at de ikke har noen spesiell klar sak, annet enn at de krever at denne youtuber skal fjerne det de mener er "unøyaktig": aka det som er negativt.

Det kan godt være at denne saken ender som den med tekton; det ser så langt ut som det ender opp i ingenting/rant ut sanden.
Alternativt så stiller leder/eier av dcs frem som det virkelige offeret i det hele, og hevder at alt de mente å gjøre var i den beste tro og ånd for hifi-samfunnet/kundene.
Jeg tror dcs er troende til å velge det siste. 😉
 
  • Liker
Reaksjoner: JMM

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
767
Antall liker
794
Sted
Rogaland
Youtubere er holdt til en helt annen standard enn konvensjonelle mediehus. Får allmenheten nyss om noe som ikke er greit så legges kanalen "død". Deres oppriktighet er en av deres hovedpunkter for seere og inntekt. At det er en ung gutt uten evne til å legge skjegg gjør det nok bare bedre. Power to the people!
 

Kathrine

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2017
Innlegg
586
Antall liker
1.044
All PR er vel god PR? Både yt kanalen og dcs får vel mer PR nå enn de har fått på mange år..
Jeg vet ikke jeg, det virker mer som Streisand effekten kommer inn for fullt for Tekton og Dcs. Litt ydmykhet går det an å forvente av produsenter synes jeg. At flere vil kjøpe Tekton og Dcs etter kritikk på yt.. Tror du det? Jeg vil ikke røre noen av tingene. Men det er jo lille anekdotiske meg da :D
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.686
Antall liker
4.186
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke jeg, det virker mer som Streisand effekten kommer inn for fullt for Tekton og Dcs. Litt ydmykhet går det an å forvente av produsenter synes jeg. At flere vil kjøpe Tekton og Dcs etter kritikk på yt.. Tror du det? Jeg vil ikke røre noen av tingene. Men det er jo lille anekdotiske meg da :D
Når det er stille irundt et produkt, og de kanskje selger veldig lite utgangspunktet. Kan jo være en slags siste krampetrekning, og flere hører jo da om merket som gjør at potensialet for at kanskje en eller to hifi tullinger kanskje kjøper det i medynk eller noe.
Hifi tullinger kjøper jo veldig mye rart så hvorfor ikke? Det ser ikke ut til å være noe problem for et og annet kabel merke og oppføre seg som en stormannsgal "sett inn navn på en eller annet upassende kroppsdel i nedre midtre region".
 

Kathrine

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2017
Innlegg
586
Antall liker
1.044
Når det er stille irundt et produkt, og de kanskje selger veldig lite utgangspunktet. Kan jo være en slags siste krampetrekning, og flere hører jo da om merket som gjør at potensialet for at kanskje en eller to hifi tullinger kanskje kjøper det i medynk eller noe.
Ja, hvem vet. Jeg tror de gjør seg selv en bjørnetjeneste med å virke så patetiske at folk kjøper produktene ut av sympati. Dcs er ganske dyrt, og når det går utover lommeboken til folk.. Da kan de endre syn ganske raskt. Likevel, det er nok av hi-fi tullinger som er trofaste nok til å fortsette å kjøpe produktene uansett hva en tester måtte si. Jeg håper jeg tar skammelig feil her.

Jeg tenkte hvis dette hadde skjedd med Kef, så hadde jeg lurt på hva som er galt med meg som liker det. Erin nevnte at det med Tekton var ikke hørbart, bare målbart. Så.. Ja. Kanskje ikke så mye å henge seg opp i fra Tektons side. Kanskje sette inn en avstiver eller to så hadde den målt slik den skulle. Og kanskje slutte å borre gjennom kabinettene for å sette på føtter kunne jo hjulpet de litt på vei.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.369
Antall liker
2.936
All PR er vel god PR? Både yt kanalen og dcs får vel mer PR nå enn de har fått på mange år..
Da er det muligens mest riktig å se på hvem som initierte saken? Så langt jeg har fått med meg har ikke dCS nektet for å ha gjort en skriftelig hendvendelse til Goldensound med brevhode fra et advokatfirma. Det virker på meg som triggeren til Goldensound sin responsvideo. Som for meg virker godt gjennomtenkt, dokumentert og på viktige punkter verifisert via 3. part.

Så ja, om det var ment som PR stundt fra dCS har dem lykkes godt 🤪 Spesielt om dem planlegger dementerer med løgner slik som MQA Ltd så godt lykkes med i forhold til sin interessegruppe.

Nå kan ikke Goldensound ta æren for MQA Ltd undergang. Det klarte dem enkelt selv med et elending produkt verden ikke behøver. Men at han var med på sette lys på negative sider ved formatet. Og da MQA Ltd valge ikke svare kritikerne, men heller snakke til sin allerede lille interessegruppe spørs det om det gikk galt for dem. Innledene svar fra dCS ser ut som dem velger samme tilnærming til dette som i prinsippet var en ikkesak dem selv kastet bensin på.

dCS var vel i sin tid tidlig ute med MQA støtte? Kan det være dem hadde finaniselle interesser i MQA Ltd? Jeg spør fordi jeg reagerer veldig på ordlyden i tidlig korrespondanse fra dCS. Hvor det virker for meg nesten som om det foreligger en historie annen enn selve DAC review'n. Hvor ordlyden godt kan stemme med Goldensound sin personlige meninger om MQA formatet. Hvor han tydelig var forutinntatt fordi han av samme grunn som mange av oss ser på måten MQA Ltd solgte formatet på var en løgn om bedre lyd uten å dokumentere enkle prinsipper.
 
Sist redigert:
Topp Bunn