S
Slubbert
Gjest
Mange avslører sitt totalitære sinnelag om dagen. Eskil Pedersen er én av dem; hans premiss er ikke at for ham uønskede ytringer skal motsies, men at de ikke skal finne sted i det offentlige rom.
Den største faren for demokratiet er når man ikke får ytre fritt. Den nest største faren for demokratiet er når den som ytrer misliker responsen, og tyr til andre midler enn diskusjon mellom samfunnsaktører for å få sin vilje gjennom.BT skrev:Siden nazisme nå heldigvis er en kuriositet er det ikke så farlig med nazistiske ytringer. I motsatt fall ville nok slikt blitt slått ned på, siden det ville vært en fare for rikets sikkerhet, og mot demokratiet. Siden nazisme også handler om å tilegne seg makt på ulovlig vis. Det samme gjelder for øvrig kommunisme, som heldigvis også har blitt en kuriositet.
Han bæsja på leggen der. Vi får sette det på kontoen for ungdommelig uvitenhet. Jeg regner med hans læremestre gir ham et lynkurs. Men det er tydelig mange som burde fått det samme kurset.Slubbert skrev:Mange avslører sitt totalitære sinnelag om dagen. Eskil Pedersen er én av dem; hans premiss er ikke at for ham uønskede ytringer skal motsies, men at de ikke skal finne sted i det offentlige rom.
Ikke helt sikker på hva du mener med "totalitær markedsøkonomi" - vi ser noen ekstreme former for piratkapitalisme i dag, men markedsøkonomien har noen underlige krefter i seg, den formidler det som er populært, og tjener penger på det.Gjest skrev:Den totalitære markedsøkonomien fremmer heller ikke ytringsfrihet. Har du penger og/eller makt så får du ytret deg. Hvis ikke gidder ingen skrive eller på annen måte gjengi dine synspunkter på en effektiv måte.
Han vet det ikke selv heller, det er bare en tom floskel som han trekker frem hver gang han går tom for argumenter eller ikke skjønner tema. Det kunne likesågodt vært en tråd om flysikkerhet, rettspraksis i sedlighetssaker eller for den del speilreflekskameraer.vredensgnag skrev:Ikke helt sikker på hva du mener med "totalitær markedsøkonomi" - vi ser noen ekstreme former for piratkapitalisme i dag, men markedsøkonomien har noen underlige krefter i seg, den formidler det som er populært, og tjener penger på det.
Du gjør det du er best på, tar mannen og ikke ballen!Slubbert skrev:Han vet det ikke selv heller, det er bare en tom floskel som han trekker frem hver gang han går tom for argumenter eller ikke skjønner tema. Det kunne likesågodt vært en tråd om flysikkerhet, rettspraksis i sedlighetssaker eller for den del speilreflekskameraer.vredensgnag skrev:Ikke helt sikker på hva du mener med "totalitær markedsøkonomi" - vi ser noen ekstreme former for piratkapitalisme i dag, men markedsøkonomien har noen underlige krefter i seg, den formidler det som er populært, og tjener penger på det.
Dette er vel kanskje en av de mest grunnleggende mekanismer for å få folk til finne seg i et dårlig liv. Drømmen, håpet og higen etter noe mer, bedre og flottere.vredensgnag skrev:Men bøkene kom også ut i en tid der folk flest var smertelig klar over ulikhetene i samfunnet, og ikke var blitt lurt av det Steinbeck kalte "dagens ikke-rikes evne til å innbille seg at deres tilstand er en forbipasserende pinlighet, og at de snart vil bli rike selv."
Problemet Gjest, er at du har med din egen ball til alle kamper. En ball som ikke er i spill, men som du tar frem hver gang du bommer på den som faktisk spilles. Og så mener du at vi skal spille med din ball i stedet, at et par stykker som Vreden kanskje skal gå over til ditt lag fordi de er på ditt lag andre steder, at jeg (og Dephot kanskje) skal bli stående alene, og at du skal komme deg ut av hjørnet på den måten. Men det går greit, jeg diskuterte på samme måten i ungdomsskolealderen selv også, før jeg skjønte at det ikke fører noen vei.Gjest skrev:Du gjør det du er best på, tar mannen og ikke ballen!
Bullshit!Slubbert skrev:Problemet Gjest, er at du har med din egen ball til alle kamper. En ball som ikke er i spill, men som du tar frem hver gang du bommer på den som faktisk spilles. Og så mener du at vi skal spille med din ball i stedet, at et par stykker som Vreden kanskje skal gå over til ditt lag fordi de er på ditt lag andre steder, at jeg (og Dephot kanskje) skal bli stående alene, og at du skal komme deg ut av hjørnet på den måten. Men det går greit, jeg diskuterte på samme måten i ungdomsskolealderen selv også, før jeg skjønte at det ikke fører noen vei.Gjest skrev:Du gjør det du er best på, tar mannen og ikke ballen!
Faktum er at du, som Eskil Pedersen, argumenterer for en sterkt innskrenket ytringsfrihet hvor uønskede meninger ekskluderes fra det offentlige rom. Hvor dere besitter definisjonsretten av anstendig og uanstendig, sant og usant. Mulig at det er en knee-jerk reaksjon fordi du har en kompulsiv trang til å ha motsatt synspunkt av meg/Deph/takeyourpick om alt, men det er totalitært tankegods som uttrykkes.
Det ser ut som at nesten alle debattanter her (og ofte ellers) hevder å ha monopol på sannheten. Også du.tkr skrev:Definisjonsretten, ja.
Der falt endelig det ordet jeg forbinder med Eskil Pedersen og andre i AP i denne saken.
mvh
Kloke ord, og ser frem til å lese meg gjennom kommentartråden når den har vokst seg fet.Dr Dong skrev:
Det er jo egget, du må bare være litt løsningsorientert så ordner det seg.Gjest skrev:Det ser ut som at nesten alle debattanter her (og ofte ellers) hevder å ha monopol på sannheten. Også du.tkr skrev:Definisjonsretten, ja.
Der falt endelig det ordet jeg forbinder med Eskil Pedersen og andre i AP i denne saken.
mvh
For noen håpløse innlegg. Det er som å diskutere hva som kom først, -høna eller egget.
totte skrev:I tillegg til stemmerett bør vi kanskje ha stemmeansvar også? Det bør kanskje ikke være en rettighet å stemme på ideer som ikke fører noe godt med seg. Stemmeretten er i konflikt med andre interesser, akkurat som ytringsfriheten, og bør kanskje beskrankes på samme måte som Eskild vil med ytringsfriheten? Som jeg pleier å spørre i kvinnenettverket: Hva mener dere?
Jeg er forvirret. Hva har svaret ditt med innlegget mitt å gjøre?Gjest skrev:Det ser ut som at nesten alle debattanter her (og ofte ellers) hevder å ha monopol på sannheten. Også du.tkr skrev:Definisjonsretten, ja.
mvh
For noen håpløse innlegg. Det er som å diskutere hva som kom først, -høna eller egget.
Gjest er bare oppgitt over å ikke finne meningsfeller, vil jeg tro. Da er vi alle håpløse.tkr skrev:Jeg er forvirret. Hva har svaret ditt med innlegget mitt å gjøre?Gjest skrev:Det ser ut som at nesten alle debattanter her (og ofte ellers) hevder å ha monopol på sannheten. Også du.tkr skrev:Definisjonsretten, ja.
mvh
I og med at ABB nå er diagnostisert som sinnsyk, er jo luften forsåvidt allerede ute av ballongen til Eskil Pedersen. Ingen kan med rimelighet forlange at man skal unngå uttalelser i det offentlige rom som en paranoid schizofren skal kunne veve inn i sin høyst personlige verdensoppfatning.
Men uansett, Eskil Pedersen gjorde et sleipt forsøk på å tilrive seg definisjonsretten over hva som er riktig og galt å uttale seg om i det offentlige rom. En må selvfølgelig regne HFS som en del av det samme offentlige rom, selv om det tkr skriver her ikke nødvendigvis har like stor vekt som hva Eskil Pedersen sier på Dagsrevyen.
mvh
For øvrig er det min mening at Kartago bør ødeleggesGjest skrev:Den totalitære markedsøkonomien fremmer heller ikke ytringsfrihet. Har du penger og/eller makt så får du ytret deg. Hvis ikke gidder ingen skrive eller på annen måte gjengi dine synspunkter på en effektiv måte.
;Dvredensgnag skrev:Debatten løftes opp på nivået over de øvrige deltakernes, da disse finnes for meningslette til at man kan sløse ytterligere tid på dem.
Noe sånt.
Siden Gjest dermed ser ut til å ha forlatt debatten kan vi igjen kaste perler.vredensgnag skrev:Debatten løftes opp på nivået over de øvrige deltakernes, da disse finnes for meningslette til at man kan sløse ytterligere tid på dem.
Noe sånt.
Å, takker!Pink_Panther skrev:Så flinke dere er.
:![]()
Mye bra i dette innlegget av Gjestemedlem, men det siterte avsnittet er i beste fall naivt. Slike reaksjoner og holdninger som "disse" har kan lettere finne brensel til sitt hat av slike holdninger. Det er nettopp av denne årsak hatet til USA er så stort hos de ytterliggående "muslime". Opplysningsarbeid er i mine øyne eneste korrekte "motangrep". Hovmod, latterliggjøring og sarkasme er jeg redd virker mot sin hensikt.Gjestemedlem skrev:Farlige og hatefulle tanker og ideer går ikke bort av at man prøver å sensurere dem fra offentligheten og i stedet henvise disse til sekteriske bloggsider og semilukkede nettverk. Møtes de derimot med hard kritikk, rettleding, virkelighetskorreksjon, latterliggjøring eller lignende vil også de andre som går med lignende ideer og tanker også møte denne forhåpentligvis korrigerende motstanden.
Dette er jo svært situasjonsbetinget. Er folk bare uenige eller har sterke meininger kan man diskutere saklig, rolig eller med temperatur. Er folk på bærtur når det kommer til fakta kan man korrigere. Lider noen av vrangforestillinger og ikke er mottakelig for alminnelig argumentasjon så kan det være at andre virkemidler er bedre, og at det å uttrykke tydelig hvor virkelighetsfjerne de er faktisk kan være på sin plass. Er folk bare rett og slett stupide kan det være greit å demonstrere det. På de sistnevnte kategorier er vel ikke nødvendigvis den man diskuterer med mottakeren av budskapet uansett hvis de er frakoblet normal forstand.Roysen skrev:Mye bra i dette innlegget av Gjestemedlem, men det siterte avsnittet er i beste fall naivt. Slike reaksjoner og holdninger som "disse" har kan lettere finne brensel til sitt hat av slike holdninger. Det er nettopp av denne årsak hatet til USA er så stort hos de ytterliggående "muslime". Opplysningsarbeid er i mine øyne eneste korrekte "motangrep". Hovmod, latterliggjøring og sarkasme er jeg redd virker mot sin hensikt.Gjestemedlem skrev:Farlige og hatefulle tanker og ideer går ikke bort av at man prøver å sensurere dem fra offentligheten og i stedet henvise disse til sekteriske bloggsider og semilukkede nettverk. Møtes de derimot med hard kritikk, rettleding, virkelighetskorreksjon, latterliggjøring eller lignende vil også de andre som går med lignende ideer og tanker også møte denne forhåpentligvis korrigerende motstanden.