Hva ble størrelsen eller totaldiameteren på dette hornet?mk1classic mener nok at driverens exit vinkel må matche vinkelen på hornhalsen.
Som eksempel her:
Vis vedlegget 892605
Her er exit 60 grader på min Radian driver.
Vanskelig å å finne horn til denne driveren, så jeg har fått designet custom horn av Haglund84 med 60 grader hals.
Hvor ligger denne forskjellen i vinkel?Her er adapteren på hornet som Zero har mener jeg å huske...
Forskjell på 10 eller 20 grader her er neppe veldig utslagsgivende og i tillegg mangler hornene finnene som TH4001 skal ha. ..... Beryllium her er en revolusjon uansett kontra Alu som sitter i nå
Vis vedlegget 892628
CD halsvinkelHvor ligger denne forskjellen i vinkel?
Mellom Tad sin vinkel på 10gr og Radian 950 som har 20gr utgangsvinkelMen er dette en forskjell på vinkelen på throat-adapter og driver, en forskjell på vinkelen på horn og throat-adapter, eller noe annet?
Ok, det er ikke så lett å støtte seg 100% på driverens utgangsvinkel alltid siden det ikke er gitt at bølgefronten er 90 grader på utgangsvinkelen. Forskjellen mellom de to kan være større enn 10 grader, men den kan også være mindre, eller sågar ingen ting. En driver med 0 grader utgangsvinkel der bølgefronten står 20 grader på exitvinkelen skal gjerne ha et horn med 20 grader startvinkel.
Den enkleste måten å finne ut av dette på er rett og slett å finne ut hvilke horn den aktuelle driveren gir god HF-respons med.
Kan man se dette ut fra måliger i AL?
Her er begge driverne ut fra måling i AL og i lytteposisjon.
Filtrert:
Med horn og tweeter med delig:
Dersom man ender med en overgang fra en gitt vinkel til en større vinkel går det som regel ganske bra, men om man ender motsatt, men en større vinkel som reduseres, vil man ofte se problemer en plass i frekvensresponsen, at man får et slags filter som forstyrrer ganske mye. Litt det samme som vi ser på responsen til paraboliske horn.
En kan vel bare konsentrere seg om de først 20db'ene og la være å ta med de andre 320... haha...Det er fryktelig vanskelig med en y-akse på 340dB. Jeg tør ikke uttale meg.
Det er råmåling av diskant som faller med 15k men lar seg lett korrigere opp til bra nivå .....Ja, eg har inga tru på at eg (45) høyrer særleg mykje over 15kHz, men det er leitt om katten ikkje skal få full glede av 24/192-filene eg har kjøpt for hans skuld.
De som jeg har prøvd som feks. Tad 4002, Jbl 2451 be, Jbl 2426,Jbl D2430k og Jbl 2435 lar seg greit korrigere og låter fortreffelig... Men har funnet ut at korrigerings prosedyre er viktig Blir ikke noe mer system med diskant her... Må i så fall være i et 4345 eller lignende oppsettMange comp.drivere evt. driver/horn kombo kan muligens EQ'es oppover, men ikke alle.
Ikke den driveren som jeg bruker. Har prøvd, men det låter IKKE bra.
Spiller liten rolle for min del, da jeg skal velge mellom to typer horn tweetere som venter i roteskuffen for de øverste oktaver....når den tid kommer.
Kan du vise en slik måling fra ditt system filtrert og ufiltrert?Anbefaler å legge inn -55db på min og +5db på max, så får du et litt mer fornuftige tall, men styggere grafer
Alle som bor i gamle blokker har det problemet. Dypbass kan du glemme å gjøre noe med, det er ikke praktisk mulig. Du kan lekte ut 5-10 cm med sånne akustikk-stendere og legge isolasjon+ dobbelt lag gips på vegger og tak. Husker ikke tallene i farten, men du ender med ca 60-65 dB lydreduksjon fra noen hundre hz og opp med en slik løsning.Er det noen som har samme problem med lydgjennomgang mot naboer og har løst dette med andre høyttalere eller innretninger?
Korrigert og filtrert med AL og delingen er mellom bass/mellomtonehornet 800Hz og mellom mellomtonehornet/tweeter 5KHz. -3db ligger på ca 18500Hz.Hei, artig å oppdaga dette, eg har sysla med tanken om 15” i boks + horn sjølv, berre for å oppdaga at eg er akkurat så lite original som vanleg.
Eg ser at responsen din dett ganske brått ved ca 15kHz; er det ein artefakt ved hornet? Har sett at brorparten av alle JBL-horn eg har sett på, oppfører seg slik. Korleis valde du det (veldig stilige) hornet du har?
Kjøpper meg et par KEF LS50 META for å sjekke hvordan disse gjør det mot de jeg har i så måte. Hørte META versjonen for noen dager siden. Ganske stor forskjell fra første generasjon jeg hadde en gang i tiden. Kanskje jeg kan veksle på og spille på disse natterstid.PMC Twenty5 21 på PMC stativ. Med nyinnkjøpt Musical Innovations 17,4 klasse A
Hva er der som sitter i toppen der?Tar utfordringen du ga mk1 classic
Snickers is er inne på det. Er vanskelig å se noe fornuft med y-akse delt inn med 350 db spend
Her er det jeg er fornøyd med, av midd, mellomtone og diskant. Flytter jeg en jumper i mellomtoneforsterkeren faller gainen med 3 db. Jeg kan også flytte gainen ennå 4 db ned, og da ville de tre forsterkerne stå på lik gain - altså 26db.
Vis vedlegget 893136
Vis vedlegget 893137