Zu Druid MK4 Vs Gallo Ref 3.1

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Heisan Runar.
Har dere en Zu woofer som jeg kunne fått testet ::)
Lf
 

Vendur.no

Medlem
Ble medlem
02.08.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Hei Lf

Må bare beklage at det tar tid.. Suben eg nevnte du skulle få låne er stasjonert hos Hjemmekino enda, planen var å få den opp til deg etter testen som var. Det som skjedde var at senter og bakhøyttalere blei klare, så Hjemmekino kjører ein test på komplett 5.1 oppsett no. du er ikkje glemt, men det kan ta litt tid enda.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
ELEL6200 skrev:
Har også etter hvert mange lyttetimer med Hammer, Continuo. Dette er en høyttaler som vokser på deg etter som tiden går. I likhet med Druidene sliter jeg med å beskrive lyden som slynges ut av Dynamics høyttalerene. Jeg finner Zuene ulike Hammer, men lydsignaturen til begge disse høye lydsøylene er nok nærmere i slekt, enn de er med andre tradisjonelle dynamiske høyttalere.

Skal etterhvert teste Zu og Hammer i samme rom, med noe så forskjellig som Doxa 140, EAR 864, EAR 861 og Mastersound Reference 845 forsterkeri. Tror det kan bli spennende og dette kan kanskje gi meg kunnskaper slik at jeg bedre forstår disse høyttalernes særegenheter og positive egenskaper.

Lf
Morsomt å høre!
Da får vi kanskje en beskrivelse av opplevelsen med tanke på Hammer / Zu ?
Enig med deg at det kan være litt vanskelig å sette ord på signaturen til Hammer men det som først slo ;) meg var evnen de har til å fylle rommet med musikk, ble mildt sagt overrasket (skal jeg være ærlig så tror jeg eiere av 100000 kroners høyttalere som Proac, Usher, Focal etc. etc hadde fått seg en overraskelse) over trykket, størrelsen eller rettere sagt dynamikken som de frembringer.
For ikke å glemme plassering av instrumenter etc.

Så hvis Zu Druid spiller i samme gate, ikke fullt så dypt kanskje, så vil jeg tro at trådstarter har mange timer med kvalitetslytting foran seg.

Jeg er forøvrig litt interessert i Zu Tone, hadde vært moro å hørt de.
Er det noen som har hørt de?
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
whoracle:
Det stemmer, Hammerene jeg har erfaring med er i tillegg oppgradert og har en annen diskantløsning. Se Rojohs lyttekrok.

Vendur:
Ta den tiden dere trenger, var bare redd for at dere hadde glemt meg:)

Lf
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg har jo hørt mye på Hammerne og også fått lyttet en god del på Zuene til Ellef. Til å begynne med låt de faktisk ganske forskjellig fra hverandre hvis vi tenker på klang og tonalitet. Men ved å jobbe litt med signalkilde i mitt eget anlegg, så har de forsåvidt nærmet seg litt hverandre. Jeg synes likevel at begge har noen felles fortrinn man ikke finner i så mange andre høyttalere; og da tenker jeg på hvilket fokus musikken blir presentert på - jeg må innrømme at det ikke frister så veldig med mer "normale" konstruksjoner lenger. ;) La gå at noen ikke vil falle for disse konstruksjonene - I couldn't care less...

Mvh. Johan
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
3
Hammer er jo ikke dyr i det hele tatt, eller hvor mye koster den ferdig bygget?
Ser ikke like gjennomført ut som druiden, men den ser jo absolutt spennende ut, hva er den saken som stikker ut fra diskanten der?
 
R

Rojoh

Gjest
Hvilken diskant? På mine? Disse oppgraderingene på mine koster litt - bl.a. en del relativt dyre komponenter i delefilter. Hammerne går nok kanskje litt dypere i bassen, men jeg synes Zuene har mer punch og trøkk (i mellombassen).

Mvh. Johan
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Continuo skrev:
Morsomt å høre!
Da får vi kanskje en beskrivelse av opplevelsen med tanke på Hammer / Zu ?
Enig med deg at det kan være litt vanskelig å sette ord på signaturen til Hammer men det som først slo ;) meg var evnen de har til å fylle rommet med musikk, ble mildt sagt overrasket (skal jeg være ærlig så tror jeg eiere av 100000 kroners høyttalere som Proac, Usher, Focal etc. etc hadde fått seg en overraskelse) over trykket, størrelsen eller rettere sagt dynamikken som de frembringer.
For ikke å glemme plassering av instrumenter etc.

Så hvis Zu Druid spiller i samme gate, ikke fullt så dypt kanskje, så vil jeg tro at trådstarter har mange timer med kvalitetslytting foran seg.

Jeg er forøvrig litt interessert i Zu Tone, hadde vært moro å hørt de.
Er det noen som har hørt de?
Har desverre ikke hørt Zu Tone, men Vendur m Roar kan kanskje hjelpe deg med det.
Kommer garantert tilbake med bilder og erfaringer :)
Liker du lydsignaturen til Hammer, så tror jeg som deg at det blir fryktlig dyrt med en oppgradering ;D
Bassen i hammerene går dypere, men Zuene frambringer nok enda mer dynamikk og trøkk.

Lf
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
3
Hva endte dine hammer opp på da totalt sett Rojoh?
Jeg kikker på bilder på Upgrade Audio, der er en dings på elementet/diskant elns?.. hva er det? :p er bare på to av de på bilde, kanskje bare no måleinstrument elns?
 

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
De "utstikkerne" som er plassert forran fulltone-elementet er diskanten på originalutgaven. (Diskanten er montert på en arm nær midten av bass/fulltone-elementet for mest mulig likt akustisk sentrum).

Jeg kjøpte mine brukt, så pris vet jeg ikke eksagt. Vil vel tippe rundt 15K (+arbeid og av erfaring: verktøy)

Mvh. Johan
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
3
Så 15k er "nesten" halv pris iforhold til Druid, er Druidene værdt de ekstra kronene? litt mere futt i mellomtonen og generelt mere trykk, mens hammer har mere dypbass, som for meg egentlig ikke spiller noen rolle.. trenger man generelt sett høytalere som går under 35Hz til musikk?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Rojoh skrev:
Continuo skrev:
Hvis du leser siste side i denne tråden så ser du Hammerene som jeg har hørt på.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,6194.0.html

Som du ser så er det en annen diskant her.
Ser kanskje ut som samme diskantelement, bare montert i baffel i stedet for i armen?

Mvh. Johan
Jo, stemmer! Du har rett, den sitter ikke felt inn i baffelen, men på siden av fulltonen i stedenfor i senter.
Tar jeg ikke feil så vil det bli en oppgradering av diskanten. :-\
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Whoracle skrev:
Så 15k er "nesten" halv pris iforhold til Druid, er Druidene værdt de ekstra kronene? litt mere futt i mellomtonen og generelt mere trykk, mens hammer har mere dypbass, som for meg egentlig ikke spiller noen rolle.. trenger man generelt sett høytalere som går under 35Hz til musikk?
Spørsmålene dine er det bare en som kan svare på......... nemlig deg selv, Whoracle ;)
Lf
 
R

Rojoh

Gjest
Whoracle skrev:
Så 15k er "nesten" halv pris iforhold til Druid, er Druidene værdt de ekstra kronene? litt mere futt i mellomtonen og generelt mere trykk, mens hammer har mere dypbass, som for meg egentlig ikke spiller noen rolle.. trenger man generelt sett høytalere som går under 35Hz til musikk?
Jeg føler vel at Zuene også har litt bedre nyanseringsevne i mellomtone/diskant, som gir enda litt større følelse av nærvær. For mange vil dette være verdt det ekstra utlegget - for andre; ikke. Kommer helt an på smak og behag.

Mvh. Johan
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
3
ærsj ikke gjør det så vansklig a ;D Hammer dynamics har vel ingen modeller for surround sikkert? Og hvor er bassporten på den? sikkert Ingen tvil om at Hammer er mye for penga, jeg ville også ha gitt en del ekstra for å få finishen til Druid, noen som har sett den sorte glossy modellen? mykket lekker!!! Synd ripene/merkene kommer bare du såvidt ser på'n..
 
R

Rojoh

Gjest
Continuo skrev:
Jo, stemmer! Du har rett, den sitter ikke felt inn i baffelen, men på siden av fulltonen i stedenfor i senter.
Tar jeg ikke feil så vil det bli en oppgradering av diskanten. :-\
Hadde ikke fått med meg at Borgenvik hadde skaffet seg Hammer - spennende. Det finnes en side hvor oppgraderinger på Hammerne er beskrevet. Husker ikke navnet i farten, men har lagt inn link i tråden min på billedavdelingen.

Mvh. Johan
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
3
mere nyansert, bedre dynamikk og trøkk, penere finish, det høres ut som det var værdt det spør du meg..
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Rojoh skrev:
Whoracle skrev:
Så 15k er "nesten" halv pris iforhold til Druid, er Druidene værdt de ekstra kronene? litt mere futt i mellomtonen og generelt mere trykk, mens hammer har mere dypbass, som for meg egentlig ikke spiller noen rolle.. trenger man generelt sett høytalere som går under 35Hz til musikk?
Jeg føler vel at Zuene også har litt bedre nyanseringsevne i mellomtone/diskant, som gir enda litt større følelse av nærvær. For mange vil dette være verdt det ekstra utlegget - for andre; ikke. Kommer helt an på smak og behag.

Mvh. Johan
Det var det jeg hadde å utsette sånn umiddelbart på Hammer, men tenker det blir bedre med en oppgradering av diskant.

Men som Whoracle er inne på: Zu Druid er 10 ganger så fin å se på og forhåpentligvis verdt de lappene ekstra som de koster.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Rojoh skrev:
Continuo skrev:
Jo, stemmer! Du har rett, den sitter ikke felt inn i baffelen, men på siden av fulltonen i stedenfor i senter.
Tar jeg ikke feil så vil det bli en oppgradering av diskanten. :-\
Hadde ikke fått med meg at Borgenvik hadde skaffet seg Hammer - spennende. Det finnes en side hvor oppgraderinger på Hammerne er beskrevet. Husker ikke navnet i farten, men har lagt inn link i tråden min på billedavdelingen.

Mvh. Johan
Joda det har han, og jeg kan vel være freidig til å fortelle at det er demo paret til Upgrade han spiller på mens han venter på sine egne. :-X Og det spiller, det kan jeg love deg. ;)
 
R

Rojoh

Gjest
Whoracle skrev:
mere nyansert, bedre dynamikk og trøkk, penere finish, det høres ut som det var værdt det spør du meg..
Ja. Tja. Jeg tror det har litt med hvilke prioriteringer man har og hvilket utstyr man har.;) Jeg liker begge veldig godt, og synes de har sine små fordeler og ulemper begge to - dog synes jeg begge har "noe" som mange andre høyttalere ikke har.

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Continuo skrev:
Joda det har han, og jeg kan vel være freidig til å fortelle at det er demo paret til Upgrade han spiller på mens han venter på sine egne. :-X Og det spiller, det kan jeg love deg. ;)
Det blir nok flere Hammer-eiere etterhvert, vil jeg tro. Får bare håpe at skilsmisse-statistikken ikke øker tilsvarende. ;D

Mvh. Johan
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Rojoh skrev:
Continuo skrev:
Joda det har han, og jeg kan vel være freidig til å fortelle at det er demo paret til Upgrade han spiller på mens han venter på sine egne. :-X Og det spiller, det kan jeg love deg. ;)
Det blir nok flere Hammer-eiere etterhvert, vil jeg tro. Får bare håpe at skilsmisse-statistikken ikke øker tilsvarende. ;D

Mvh. Johan
;D ;D
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
3
Noen som leste Zu 5.1 testen i siste Hjemmekino? ( vel optimistisk? 8) )
De skriver blant annet at det var noe småskurr i mellomtonen, hva mener de? det er nytt for meg iallefall, har dere andre som har hørt Zu merket noe av dette?
Så fikk de kritikk for begrenset sweetspot, det er jo foråsvidt ikke no problem for meg siden jeg sitter i sweetspot ;)
Zu Method fikk veldig god omtale, masse detaljer og trøkk nedover i frekvens.. Ser fram til å engang få råd til den :D
Noen som har erfaring med Method?
 
Topp Bunn