Zu Tone/Druid

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.684
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gratulerer så mye lf. Du vil vel ikke matche med noen zu wax høyttalerkabler? har et par sett som jeg ikke bruker. Men de er bare 1.8 m lange.
Zu er bra saker.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Gratulerer nok engang, Lf. Ikke bare har du en søt og musikkinteressert livsledsager, et kresent anlegg, nye høyttalere og en ny forsterker som lurer rundt hjørnet, du får snart eget lytterom! Du er i sannhet en heldig mann.;-)
;D

Lf

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Gratulerer så mye lf. Du vil vel ikke matche med noen ? har et par sett som jeg ikke bruker. Men de er bare 1.8 m lange.
Zu er bra saker.
Takk for det bambadoo.
Zu wax høyttalerkabler kunne jeg tenkt meg! Skal flytte, men jeg må først få kontroll på det nye lytterommet før jeg kan ta en avgjørelse.

Lf som skriver flytte, lytterom og nytt hus i irriterende mange innlegg.

PS: Overtakelse i februar så dette kan bli litt langdrygt.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
hehe, way to go, baby.
jeg er forresten på flyttefot selv.
bergen til oslo. lei av pendlingen.
boligprisene er jo helt latterlige i oslo, så det spørs om vi får oss enebolig i kruses gate med eget lytterom.
men en SINNSYK herlig nyhet, er at jeg har klart å overtale frøkna vedr. duelund-høyttalerne, så nå blir det IKKE salg! hoho! jeg har aldri hatt noe som er i nærheten av dca 2.0 koblet opp mot det rørsettet jeg har nå, og har sllitt med negative tanker i det siste. men nå er altså sorgen over - for denne gang....
Hmmmm. Har du slått deg til ro, Le. Nei,det tror jeg ikke noe på :D. Sikker på at du ikke vil prøve noe annet? Kan ikke vi byttlåne litt en periode. Jeg Duelund, du Druid.
Lf

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Jeg har funnet artikkelen, Lf. Scanner i kveld, sender i morgen. Travel kveld, nemlig.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Takker for gode råd, vink, hjelp og underholdene PMer, impulse. Er du noen gang i Stavangerområde er du invitert til hus, varme og musikk hos oss. I tillegg får du jo se om jeg er så heldig som du vil ha det til ;)

Lf

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Det har vært og er en ren fornøyelse, Lf. :) Tusen takk skal du ha! Dere bor i min favorittby her i landet, så du skal ikke se bort fra at vi er på dine kanter om ikke så lenge.
Og for all del, dere er hjertelig velkommen om dere reiser i retning hovedstaden! Så kan du få prøvelytte en 322 så lenge du vil.... ;-)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
hehe..jeg er for øvrig overbevist om at du er så heldig som jeg vil ha det til! Men så klager jeg ikke jeg heller... ;-)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hmmmm. Har du slått deg til ro, Le. Nei,det tror jeg ikke noe på :D. Sikker på at du ikke vil prøve noe annet? Kan ikke vi byttlåne litt en periode. Jeg Duelund, du Druid.
Lf
du vet jo at jeg av prinsipp aldri vil slå meg til ro.
jeg skal bytte stereokomponenter til jeg går i grava, det er en av de få tingene jeg er sikker på.  ;D

jeg vet da faen hva jeg skal gjøre med utseendet til duelundhøyttalerne dersom elin begynner å murre igjen, men den tid den sorg. jeg skal være den første til å innrømme at de ikke akkurat bidrar til estetikk og visuelt nytelse i stua.
men akkurat nå er jeg temmelig lettet over at jeg skal beholde dem en stund til. jeg hadde egentlig avtale med en kar i bergen, som var villig til å betale forskudd. men kvelden før han skulle sette over pengene, fant jeg ut at de ikke fikk plass i den bilen jeg hadde tenkt å bruke til transport.  
samtidig hadde jeg begynt å få iskalde føtter etter noen lyttesessions de siste kveldene. det gikk stadig mer opp for meg hvor sinnsyk gode disse høyttalerne var, og mye av det de gjør tror jeg skal bli hardt å etterligne, nær sagt uansett hvilket prisnivå vi snakker om.
det har noe med den ekstremt vanedannende åpenheten og eksplosive dynamikken, og evnen å være både distinkt og mykt, organisk, samtidig. matchet med godt rørutstyr føler jeg at de drar det beste frem i innpillinger og musikktyper av høyst variert karakter - de spiller både rock, jazz og mahler på en ekstrem overbevisende måte. dette betyr ikke at de får alt til å høres like behagelig ut, men at de gir et meget troverdig innblikk i de ulike musikksjangerenes og opptakenes sjel.

byttelåning, ja. kanskje du kan spørre din kjære mazzy om hun gidder å kjøre til oslo med druidene og hente duelundene.  ;D  

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja? Vi venter i spenning lf? ;)

O.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Jeg har nå hentet høyttalerene i haugesund, men jeg fikk desverre ikke plass til dem i bilen vi kjørte til Stavanger. Boksene er derfor parkert hos mine foreldre på Karmøy.
Zuene så ut som nye (3mnd). Personlig synes jeg de fleste høyttalere er stygge, Zuene er i så måte et untak. Kule høyttalere, men mye bredere og høyere enn jeg hadde trodd. Selv når vi la ned setene, ble oppgaven for stor for golfen. Jeg må derfor nøye meg med Sonus faber (naboen har visning på hus og har derfor lempet ting over til meg som vil trekke ned verdien på boligen) i noen dager før Zuene kommer med ferja til Stavanger.

Lf

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.066
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Grattis med nye høyttalere, Lf!  Når kan jeg komme og høre på dem?  ;D

Hva slags hus er det naboen har som trekkes ned av et par Sonus Faber?   ???

Fått liv i Tandbergen?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.684
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du kunne jo ha lagret dem hos meg :)
Vormedal er plassen. Hadde ikke gjort noe det. Kunne til og med testet dem for deg... ;-)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Litt for sent ute Bambadoo ;), kjøpte dem av en Haugesunder så det hadde ikke vært lange biten for deg og hentet dem. Zuene har kun spilt i 70 timer, så det hadde jo vært fint om du hadde tatt deg av både innspilling og testing ;D

Coolbiz du kan komme når det måtte passe deg, du vet hvor jeg bor ;)
Tandbergen står på hedersplass, men den er enda ikke vekket til live. Har litt dårlig samvittighet for det, men det har vært litt travelt den siste tiden.
Lf

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.836
Torget vurderinger
4
Grattis med nye høytalere! Håper alle i husholdningen din blir veldig glad i dem ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Skulle noen RO dem fra Haugesund eller? ;)

O.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Føles slik ut, Dog. Høyttalerene reiser forhåpentligvis med ferja i morgen.

Lf

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hvis du bare er LITT lik meg på området, så tør jeg ikke tenke på hvor utålmodig du må være ;D

O.

R

Rojoh

Gjest
Da var gravstøttene på plass hos Ellef. Tipper han sitter og skifter cdplater for harde livet nå. ;D

Enklere å si noe om WAF-faktoren enn om lyden. 8) - og enda har ikke Mazzy_star/Linda sett dem stående på gulvet...Tror Ellef er veldig glad for at han snart får eget lytterom.

Likevel virket disse høyttalerne veldig! lovende. Det noe forslitte uttrykket musikalsk virker å være passende. Dette er nok ikke en høyttaler som appelerer til absolutt alle her på hfs, men for mange tror jeg likevel disse hadde vært "midt-i-blinken". Stikkord: Troverdig/ekte. Vokal virket veldig "lifelike". Bass som har flott driv og nok pondus for de fleste. Diskant var også veldig bra. Ingen irritasjonsmomenter til tross for noe manglende innspilling.

Kanskje ikke høyttaleren ICE-folket løper mann av huse for å kjøpe, men for rørfolket er dette en opplagt kandidat.

Mvh. Johan

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
648
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Stikkord: Troverdig/ekte. Vokal virket veldig "lifelike". Bass som har flott driv og nok pondus for de fleste. Diskant var også veldig bra. Ingen irritasjonsmomenter til tross for noe manglende innspilling.

Høres da ut som en ht for de fleste dette her:)

R

Rojoh

Gjest
Ja, det skulle man tro. (Hvis man ikke har problemer med utseendet, da). Jeg vil tippe at en "vanlig" person uten noe særlig fartstid innen hifi ville blitt meget imponert nettopp p.g.a. at det låter så naturlig.

Likevel spiller disse høyttalerne litt annerledes enn majoriteten av høyttalerne på markedet. Dette får meg til å begynne å lure... Ofres denne ektheten/musikaliteten i streben etter nøytralitet og flatest mulig frekvenskurver? (Og det var vel dette jeg tenkte på når jeg antydet at dette likevel ikke var en høyttaler for absolutt alle). Min noe hurtig sammenkokte konklusjon blir vel gjerne at dynamikk er viktigere for følelsen av troverdighet enn en flatest mulig frekvenskurve fremhjulpet av heftige delefiltre.

Mvh. Johan

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Ja og ja, til de grader!

Ofres denne ektheten/musikaliteten i streben etter nøytralitet og flatest mulig frekvenskurver? (Og det var vel dette jeg tenkte på når jeg antydet at dette likevel ikke var en høyttaler for absolutt alle). Min noe hurtig sammenkokte konklusjon blir vel gjerne at dynamikk er viktigere for følelsen av troverdighet enn en flatest mulig frekvenskurve fremhjulpet av heftige delefiltre.

Mvh. Johan[/quote]

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jaja...smaken er som osv. Jeg syntes disse høyttalerne ser knallbra ut, det samme gjør min bedre halvdel ;D Blir artig å høre hvordan de spiller med CJen!

O.
Enklere å si noe om WAF-faktoren enn om lyden. 8) - og enda har ikke Mazzy_star/Linda sett dem stående på gulvet...Tror Ellef er veldig glad for at han snart får eget lytterom.

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
4

Mvh. Johan
Du har så rett så rett Johan, WAF-faktoren er langt på minus!!!!Dette er det grelleste som gang har fått innpass i vårt hjem.
Jeg fikk som tidligere nevnt en assosiasjon til den mørkere siden, og det har definitivt ikke endret seg. Ellef kan like godt sette i gang med bygging av et lite sakresti med satanistengler, opp-ned kors, tveeggede dolker og gjeitesymbolet i pentagram for dette må være drømmehøyttalere for Greven, Marilyn Manson og alle deres venner. M.a.o de ultimate Black/Death Metal høyttalerne.

Ja, Ellef kan prise seg lykkelig for at han får sin egen stue, for disse har ikke adgang til min :p

Men Dog, dersom du og din bedrehalvdel er interessert kan vi nok finne en løsning, sånn bare mellom oss tre)

Så Kjoenik, nå kan du komme med mine små refer. Til og med Sneller tas i mot med åpne armer om dagen ;)

Lin

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
648
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Nei, flate frekvenskurver liker vi ikke(hvertfall ikke jeg) Det skal jo spille musikk, ikke sant? Høres ut som en veldig interesant ht dette her... :) :)

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
5
Skal man ha store høyttalere og er opptatt av WAF så er min erfaring at Porcherøde Avantgarde Uno faller i smak - i hvert fall etter litt tilvenning ;D
P.S. Skulle jeg nedgradert ville Zu Druid stått høyt på ønskelisten uansett WAF...

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.836
Torget vurderinger
4
Sorry Lin.... jeg er glad i dem jeg også (nesten litt sånn Kramer vs Kramer dette her... ;D).

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
si litt om lyden'a, lf.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.836
Torget vurderinger
4
Ja, si litt om lyden!

Vendur.no

Medlem
Ble medlem
02.08.2006
Antall liker
0
Du har så rett så rett Johan, WAF-faktoren er langt på minus!!!!Dette er det grelleste som gang har fått innpass i vårt hjem.
Jeg fikk som tidligere nevnt en assosiasjon til den mørkere siden, og det har definitivt ikke endret seg. Ellef kan like godt sette i gang med bygging av et lite sakresti med satanistengler, opp-ned kors, tveeggede dolker og gjeitesymbolet i pentagram  for dette må være drømmehøyttalere for Greven, Marilyn Manson og alle deres venner. M.a.o de ultimate Black/Death Metal høyttalerne.

Ja, Ellef kan prise seg lykkelig for at han får sin egen stue, for disse har ikke adgang til min :p

Men Dog, dersom du og din bedrehalvdel er interessert kan vi nok finne en løsning, sånn bare mellom oss tre)

Så Kjoenik, nå kan du komme med mine små refer. Til og  med Sneller tas i mot med åpne armer om dagen ;)

Lin
Det er Druid du snakker om?

Personlig synes de er meget pene, og dama ga også godkjent.. vspesielt etter at ho fekk høre litt på sin egen musikk så blei det meir enn godkjent. I og med at dei er forholdsvis tynne så ruver dei langt mindre enn ein skulle tru.

Det har vært budsjetthøyttalere fra XTZ i stua vår så langt, så det blei enorm forskjell på både lyd og størrelse. zu Druid gjer mindre ut av seg fysisk enn XTZ 99 W2MT.. og lyden er sjølvklart enormt mykj ebedre.;)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Det er nok litt tidlig å komme med lytteinntrykk. Høyttalerne og ørene mine er ikke helt spilt inn, enda. Har heller ikke jobbet med plassering av høyttalere.

Men her er da noen inntrykk etter 3 dager med Zu Druid. Ta dem for det de er verd.

Utstyr: Arcam FMJ 27, EAR 864, CJ premier 11A, Triangle Comete, Sonus Faber Consertino, billige Monster kabler.

- Bassen minner mye om REF 3A royal master mk2. Tørr, rask, detaljrik med trykk i mellombassen som jeg for øvrig savnet på REFene. Zuene går kanskje ikke så dypt som bass frikene her på forumet ville like, men du kan jo oppgradere med sub av samme merke.

- Høyttaleren passer bedre for musikkelskeren enn den typiske HFS brukeren.
Vanskelig å vurdere høyttalerne ut i fra de vanlige HIFI preferansene, da de fokuserer mer på helhet og musikk, enn typiske Hifi parametrer. Lydsignaturen er kort sagt litt annerledes og for mange trengs det nok litt tilvenning.

- Diskanten hører du ikke, men den er definitivt til stede om du lytter. Symbal lyder blir ikke kastet mot deg. Du hører heller ikke den berømte ”sildre” lyden, som jeg heller ikke har hørt på live konserter. Trommelyden har likevel attakk og kraft og er tydelige i lydbilde. S- problematikken er et ikke tema for Druidene.

- Naturlig, virkelighets nært, troverdig. Kjøtt og blod. Dette gjelder spesielt vokalen.
Høyttalerne har ikke en neddempet mellomtone, som jeg trodde før jeg hadde hørt dem.
I motsetning til hva jeg trodde om ekstremt lettdrevne høyttalere spiller Zuene med masse kroppslighet på instrumenter og stemmer, men uten ”sødme”. Den får i sammenligning Sonus faber og Triangle høyttalerne (kunne for øvrig lagt til Tannoy, Spendor med mer, men det tørr jeg ikke ;)) til å virke ekstremt farget og unaturlig.

- Den klart mest dynamiske høyttaleren jeg har hørt. Dette gjelder også ved lavt volum. Det må sies at jeg ikke har hørt Avantgarde mm sine hornprodukter.

Zu spiller definitivt ikke kaldt, spisst eller hardt. Men de spiller heller ikke mykt og varmt, bare litt annerledes enn andre høyttalere.

Den klart mest spennende høyttaleren jeg har hatt i hus! Zuene spiller helt sikkert ikke optimalt med Premier 11Aen. Jeg tenker at en god SET forsterker (gjerne 3-4 w) vil dra ut enda mer av denne høyttaleren.

Lf som ser lyttebeskrivelsen ble litt rotet.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
høres meget lovende ut, lf.
håper du har funnet din hellige gral nå, og at du blir 100% fornøyd etter litt jobbing med plassering og småtweaks.
med en såpass følsom høyttaler, står du jo fritt til å prøve ut set-amper av ymse sort.
grattis!

ps! her er et tips:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=28903

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
høres meget lovende ut, lf.
håper du har funnet din hellige gral nå, og at du blir 100% fornøyd etter litt jobbing med plassering og småtweaks.
med en såpass følsom høyttaler, står du jo fritt til å prøve ut set-amper av ymse sort.
grattis!

ps! her er et tips:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=28903
Takker for tips og hjelp.
Le du har smittet meg med sykdommen "halve moroa er å skifte komponenter", som jeg trolig kommer til å måtte leve med hele livet. Du er ikke en populær mann her i huset ;D

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Det er Druid du snakker om?

Personlig synes de er meget pene, og dama ga også godkjent.. vspesielt etter at ho fekk høre litt på sin egen musikk så blei det meir enn godkjent. I og med at dei er forholdsvis tynne så ruver dei langt mindre enn ein skulle tru.

Det har vært budsjetthøyttalere fra XTZ i stua vår så langt, så det blei enorm forskjell på både lyd og størrelse. zu Druid gjer mindre ut av seg fysisk enn XTZ 99 W2MT.. og lyden er sjølvklart enormt mykj ebedre.;)
Enig, utseende er greit nok på Druidene, men lyden da mann... Jeg er gått fra HIFI til musikk!!!!

Du skulle tilfeldigvis ikke kunne selge meg noen billige Zu kabler ;D?

Lf

I

ijustpop

Gjest
Kunne Snickers-is eller andre teknisk begavede her på HFS si noe om konstruksjonen og litt om virkemåten til Zu Druid, så hadde jeg satt stor pris på det.
Frekvenskurven bør ikke den være jevnest mulig?
Lf
Er veldig lite teknisk av meg, men hender jeg leser ting jeg halvveis forstår..

Helt siden alle de gode omtalene av Druid begynte å dukke opp i alle hifi-blekker i fjor har jeg tenkt på et vitenskapelig "paper" jeg leste for noen år siden. I denne publikasjonen ble det beskrevet hvordan konsentriske elementer er konstruert og jeg innbiler meg derfor at dette kanskje var skrevet av dr. Paul Mills hos Tannoy. Det irriterer meg kraftig at jeg ikke lenger kan finne denne publikasjonen da den inneholdt en skisse av hvordan et konsentrisk element ikke burde se ut, og den tegningen lignet veldig på Druid sin bass/mellomtone hvor det ene elementet overlapper det andre.

Ønsker på ingen måte å legge en demper på entusiasmen rundt dine nye høyttaler lf. Etter all omtale på diverse nettforum og hifimagasiner er for meg ingen tvil om at dette er en vellydende høyttaler og en høyttaler det skulle vært meget interessant å lytte til.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Takker for tips og hjelp.
Le du har smittet meg med  sykdommen "halve moroa er å skifte komponenter", som jeg trolig kommer til å måtte leve med hele livet. Du er ikke en populær mann her i huset ;D
gjett EN gang hvorfor jeg har holdt meg unna stavanger de siste par årene ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Fantastisk å høre at du er så fornøyd, LF. Det er en åpenbaring av dimensjoner å gå fra HiFi til musikk! Eller fra å lytte til en innspillig til å lytte på en fremførelse, om du vil. Sterk opplevelse uansett. Jeg hadde den samme opplevelsen for et års tid siden, og jaggu er ikke den ansvarlige identisk med mannen som har smittet deg med oppgraderingssyken! ;-)
HER i huset er du en svært populær mann, Le... ;-)
Lf, nå trenger du bare en SET-amp og en cj Premier, så kan du bruke resten av pengene på musikk... ;-)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Dette legger ingen demper på meg og min entusiasme for disse høyttalerne, Miami Steven. Det er jo nettopp derfor jeg lurer. Teoretisk burde sikkert disse Zuene låte ræva. Jeg lurer på hvorfor de likevel fungerer så strålende? Finnes det en teoretisk fasit på hva som fungerer best  på det menneskelige ørret/hjerne?
Jeg skulle også likt å visst hvilke positive/negative følger konstruksjonsprinsippene til Zu Druid fører med seg lydmessig?

Lf  

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
gjett EN gang hvorfor jeg har holdt meg unna stavanger de siste par årene  ;D
Håper å se deg i vårt nye hus om ikke alt for lenge. Tror vi kaller deg Sing, jeg ;D
Lf

Topp Bunn