Det er nok litt tidlig å komme med lytteinntrykk. Høyttalerne og ørene mine er ikke helt spilt inn, enda. Har heller ikke jobbet med plassering av høyttalere.
Men her er da noen inntrykk etter 3 dager med Zu Druid. Ta dem for det de er verd.
Utstyr: Arcam FMJ 27, EAR 864, CJ premier 11A, Triangle Comete, Sonus Faber Consertino, billige Monster kabler.
- Bassen minner mye om REF 3A royal master mk2. Tørr, rask, detaljrik med trykk i mellombassen som jeg for øvrig savnet på REFene. Zuene går kanskje ikke så dypt som bass frikene her på forumet ville like, men du kan jo oppgradere med sub av samme merke.
- Høyttaleren passer bedre for musikkelskeren enn den typiske HFS brukeren.
Vanskelig å vurdere høyttalerne ut i fra de vanlige HIFI preferansene, da de fokuserer mer på helhet og musikk, enn typiske Hifi parametrer. Lydsignaturen er kort sagt litt annerledes og for mange trengs det nok litt tilvenning.
- Diskanten hører du ikke, men den er definitivt til stede om du lytter. Symbal lyder blir ikke kastet mot deg. Du hører heller ikke den berømte sildre lyden, som jeg heller ikke har hørt på live konserter. Trommelyden har likevel attakk og kraft og er tydelige i lydbilde. S- problematikken er et ikke tema for Druidene.
- Naturlig, virkelighets nært, troverdig. Kjøtt og blod. Dette gjelder spesielt vokalen.
Høyttalerne har ikke en neddempet mellomtone, som jeg trodde før jeg hadde hørt dem.
I motsetning til hva jeg trodde om ekstremt lettdrevne høyttalere spiller Zuene med masse kroppslighet på instrumenter og stemmer, men uten sødme. Den får i sammenligning Sonus faber og Triangle høyttalerne (kunne for øvrig lagt til Tannoy, Spendor med mer, men det tørr jeg ikke
) til å virke ekstremt farget og unaturlig.
- Den klart mest dynamiske høyttaleren jeg har hørt. Dette gjelder også ved lavt volum. Det må sies at jeg ikke har hørt Avantgarde mm sine hornprodukter.
Zu spiller definitivt ikke kaldt, spisst eller hardt. Men de spiller heller ikke mykt og varmt, bare litt annerledes enn andre høyttalere.
Den klart mest spennende høyttaleren jeg har hatt i hus! Zuene spiller helt sikkert ikke optimalt med Premier 11Aen. Jeg tenker at en god SET forsterker (gjerne 3-4 w) vil dra ut enda mer av denne høyttaleren.
Lf som ser lyttebeskrivelsen ble litt rotet.