Roger Waters. Tidenes musiker?

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Anbefaler doku-serien "Classic Albums", spesielt om Dark Side of the Moon:

Del 1 av 5:

 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.545
Antall liker
1.081
Torget vurderinger
6
erato skrev:
Finn M skrev:
The wall er etter min mening hauset for mye opp. Dark side of the moon og wish you were here egentlig mye bedre album. Men det er klart: for de som voks opp på 80-tallet så er det ikke så mange andre lyspunkt det tiåret... ;)
Kate Bush. Peter Gabriel. REM (før de ble kommers). Japan. Talking Heads.... Mye bra på 80-tallet gitt. Wish you were here er forøvrig min Floyd favoritt.
Da er vi på linje når det gjelder Floyd. Kate Bush og Peter Gabriel er meget ok. Min favoritt fra det tiåret er faktisk Pouges. Ellers mye dårlig, det er bare å nevne Boy George, Wham, Ultravox + stort sett alt av det som kom fra USA.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
20.331
Antall liker
11.318
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Finn M skrev:
erato skrev:
Finn M skrev:
The wall er etter min mening hauset for mye opp. Dark side of the moon og wish you were here egentlig mye bedre album. Men det er klart: for de som voks opp på 80-tallet så er det ikke så mange andre lyspunkt det tiåret... ;)
Kate Bush. Peter Gabriel. REM (før de ble kommers). Japan. Talking Heads.... Mye bra på 80-tallet gitt. Wish you were here er forøvrig min Floyd favoritt.
Da er vi på linje når det gjelder Floyd. Kate Bush og Peter Gabriel er meget ok. Min favoritt fra det tiåret er faktisk Pouges. Ellers mye dårlig, det er bare å nevne Boy George, Wham, Ultravox + stort sett alt av det som kom fra USA.
Hehe, ja 80-tallet var fullt av møkk, men det har det felles med de fleste tiår. Puddelrocken på 70tallet? Gulp.
 

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
352
Antall liker
6
Finn M skrev:
Alan Parsons var produsent av Dark side of the moon. Så er det også sagt.
Nå ja, dette er vel ikke helt riktig da. Alan var tekniker under innspillingen, men det er bandet selv som står som produsent.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
erato skrev:
ptb skrev:
Beatles.....er vel verdens mest oppskrytte band?
Totalt, absolutt og rungende nei! Hevder man det har ikke skjønt hva popmusikken var da Beatles kom på scenene, og hvor avgjørende de var for mye av det man i dag tar for selvfølgeligheter. Historieløst! De to andre derimot....
Rolling Stones gjorde mye av det samme for rock som Beatles gjorde for pop.

U2 derimot kan enkelt strykes av lista.
Nei, det gjorde de ikke. Stones bygde på en tradisjonell blues og rythm'n'blues-tradisjon, og betydde ikke noe for rockens tekniske utvikling. De gjorde mye for populariteten til rå blues og rock, men de var ikke først på det området heller. Det som skiller Beatles fra Stones er at førstnevnte bydde på nye takter og nye harmonier, mens Stones førte til at folk fikk høre musikk de normalt ikke ville blitt presentert for. Men ikke noe revolusjonært i det hele tatt, bare veldig bra.

Btw: Det skal ikke kimses av hverken Culture Club eller Wham/George Michael. Det var band som holdt ganske høy standard, selv om mange ikke finner det passende for sin smak. Modern Talking derimot, fysj og fy! Det fantes forresten veldig mye bra på åttitallet. The Gun Club, Green on Red, Plasticland, Wall of Voodoo og The Blasters for å nevne noen få. Undergrunnen var stor både i Europa og Amerika. Kunstrocken trivdes godt gjennom band som Tuxedomoon. Joda, åttitallet var ikke så verst for de som var orientert utover det Akersgata serverte dem.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
15.285
Antall liker
19.421
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Finn M skrev:
ptb skrev:
Interessant å hevde at DSOTM er et Parsons album :eek:
Riktignok produsert og skrudd sammen av Parsons i Abbey Road studio - eiet av Parsons.
Comfortably Numb er det, så vidt jeg vet, Waters som står bak både tekst og melodi (grunnlåta - selvom Gilmour fikk sette sitt absolutte preg på sluttproduktet). Resten av The Wall er skrevet og låtsatt av Waters - alt i hop, med unntak av The Trial.
Næmmen, er det ingen som har på coveret til LP'en da? Stakkars... mister litt historie på den måten ja... ;)
Ikke bare bra å laste ned fra nettet, nei... ::)

På Lp'en står det, sitat:
Written by Waters except:
Young lust (Waters, Gilmour)
Comfortably Numb (Gilmour, Waters)
Run like hell (Gilmour, Waters)
The trial (Waters, Ezrin)

Det som heller ikke må undervurderes er musikernes bidrag under innspilling. Hva hadde Pink floyd vært uten Gilmours gitarsoloer eller Wrights keyboard? I tillegg står både Gilmour og Ezrin oppført sammen med Waters som produsenter. Skulle The Wall være et soloalbum av og med Waters hadde produktet blitt et helt annet. Det er jo bare å se på de soloproduksjonene han har rotet sammen i ettertid det....

The wall er etter min mening hauset for mye opp og må taes inn i små doser, ellers blir den for depressiv. Må innrømme at det nå er lenge mellom hver gang jeg henter frem den plata. Dark side of the moon og Wish you were here egentlig mye bedre album.

Alan Parsons var produsent av Dark side of the moon. Så er det også sagt.
Faktum er vel det at Waters i 1978 presenterte både Pros & Cons og The Wall i "rå-demoutkast" for resten av medlemmene - og ba de andre om å velge ett av de som et PF prosjekt, det andre ville ha gå "solo" med. Så i grove trekk: The Wall er mer eller mindre et Waters soloprosjekt.
Bandet valgte The Wall - og da fikk de øverige "tildels" mulighet til å sette sitt preg på sluttproduktet. Gilmour skrev om Comfortably Numb forholdsvis mye.
Waters hadde kun skrevet låtene i form av akkorder i det utkastet som ble lagt frem.

Så langt jeg har klart å finne ut, så var ikke The Trial med i utkastet - Waters hadde noen ideer om en "avslutning", men kom ikke helt i mål - og fikk hjelp til å skive The Trial ganske sent i prosessen av Bob Ezrin.

Og, for de som kanskje ikke kjenner til det: Rick Wright forlot PF under The Wall turneen, men fortsatte de siste konsertene som "ansatt".
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.545
Antall liker
1.081
Torget vurderinger
6
ptb skrev:
Finn M skrev:
ptb skrev:
Interessant å hevde at DSOTM er et Parsons album :eek:
Riktignok produsert og skrudd sammen av Parsons i Abbey Road studio - eiet av Parsons.
Comfortably Numb er det, så vidt jeg vet, Waters som står bak både tekst og melodi (grunnlåta - selvom Gilmour fikk sette sitt absolutte preg på sluttproduktet). Resten av The Wall er skrevet og låtsatt av Waters - alt i hop, med unntak av The Trial.
Næmmen, er det ingen som har på coveret til LP'en da? Stakkars... mister litt historie på den måten ja... ;)
Ikke bare bra å laste ned fra nettet, nei... ::)

På Lp'en står det, sitat:
Written by Waters except:
Young lust (Waters, Gilmour)
Comfortably Numb (Gilmour, Waters)
Run like hell (Gilmour, Waters)
The trial (Waters, Ezrin)

Det som heller ikke må undervurderes er musikernes bidrag under innspilling. Hva hadde Pink floyd vært uten Gilmours gitarsoloer eller Wrights keyboard? I tillegg står både Gilmour og Ezrin oppført sammen med Waters som produsenter. Skulle The Wall være et soloalbum av og med Waters hadde produktet blitt et helt annet. Det er jo bare å se på de soloproduksjonene han har rotet sammen i ettertid det....

The wall er etter min mening hauset for mye opp og må taes inn i små doser, ellers blir den for depressiv. Må innrømme at det nå er lenge mellom hver gang jeg henter frem den plata. Dark side of the moon og Wish you were here egentlig mye bedre album.

Alan Parsons var produsent av Dark side of the moon. Så er det også sagt.
Faktum er vel det at Waters i 1978 presenterte både Pros & Cons og The Wall i "rå-demoutkast" for resten av medlemmene - og ba de andre om å velge ett av de som et PF prosjekt, det andre ville ha gå "solo" med. Så i grove trekk: The Wall er mer eller mindre et Waters soloprosjekt.
Bandet valgte The Wall - og da fikk de øverige "tildels" mulighet til å sette sitt preg på sluttproduktet. Gilmour skrev om Comfortably Numb forholdsvis mye.
Waters hadde kun skrevet låtene i form av akkorder i det utkastet som ble lagt frem.

Så langt jeg har klart å finne ut, så var ikke The Trial med i utkastet - Waters hadde noen ideer om en "avslutning", men kom ikke helt i mål - og fikk hjelp til å skive The Trial ganske sent i prosessen av Bob Ezrin.

Og, for de som kanskje ikke kjenner til det: Rick Wright forlot PF under The Wall turneen, men fortsatte de siste konsertene som "ansatt".
Dette kan vi flisespikke mye rundt omkring men konstaterer bare at det er klasseforskjell på "pros and cons.." og "The wall". Så får hver enkelt tenke seg hvorfor...
Men det er riktig at Ezring og Waters kom med the trial sent i prosessen.

Riktig det du skriver om Richard Wright, men i realiteten ble han mobbet ut av bandet av Waters.
I dokumentaren rundt The Wall, et program som ble sendt på NRK for et år siden tror jeg det var, uttalte Alan Parker (produsent av filmen The Wall) at Waters er en så stor egoist at når han våkner om morgenen og ser ut av vinduet så tror han at solen har stått opp til ære for han..... Det sier jo litt....
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
20.331
Antall liker
11.318
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Btw: Det skal ikke kimses av hverken Culture Club
Har faktisk debutalbumet på LP.

baluba skrev:
Green on Red, Wall of Voodoo .....Joda, åttitallet var ikke så verst for de som var orientert utover det Akersgata serverte dem.
Der nevnte du to favoritter gitt.
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Finn M skrev:
ptb skrev:
Finn M skrev:
ptb skrev:
Interessant å hevde at DSOTM er et Parsons album :eek:
Riktignok produsert og skrudd sammen av Parsons i Abbey Road studio - eiet av Parsons.
Comfortably Numb er det, så vidt jeg vet, Waters som står bak både tekst og melodi (grunnlåta - selvom Gilmour fikk sette sitt absolutte preg på sluttproduktet). Resten av The Wall er skrevet og låtsatt av Waters - alt i hop, med unntak av The Trial.
Næmmen, er det ingen som har på coveret til LP'en da? Stakkars... mister litt historie på den måten ja... ;)
Ikke bare bra å laste ned fra nettet, nei... ::)

På Lp'en står det, sitat:
Written by Waters except:
Young lust (Waters, Gilmour)
Comfortably Numb (Gilmour, Waters)
Run like hell (Gilmour, Waters)
The trial (Waters, Ezrin)

Det som heller ikke må undervurderes er musikernes bidrag under innspilling. Hva hadde Pink floyd vært uten Gilmours gitarsoloer eller Wrights keyboard? I tillegg står både Gilmour og Ezrin oppført sammen med Waters som produsenter. Skulle The Wall være et soloalbum av og med Waters hadde produktet blitt et helt annet. Det er jo bare å se på de soloproduksjonene han har rotet sammen i ettertid det....

The wall er etter min mening hauset for mye opp og må taes inn i små doser, ellers blir den for depressiv. Må innrømme at det nå er lenge mellom hver gang jeg henter frem den plata. Dark side of the moon og Wish you were here egentlig mye bedre album.

Alan Parsons var produsent av Dark side of the moon. Så er det også sagt.
Faktum er vel det at Waters i 1978 presenterte både Pros & Cons og The Wall i "rå-demoutkast" for resten av medlemmene - og ba de andre om å velge ett av de som et PF prosjekt, det andre ville ha gå "solo" med. Så i grove trekk: The Wall er mer eller mindre et Waters soloprosjekt.
Bandet valgte The Wall - og da fikk de øverige "tildels" mulighet til å sette sitt preg på sluttproduktet. Gilmour skrev om Comfortably Numb forholdsvis mye.
Waters hadde kun skrevet låtene i form av akkorder i det utkastet som ble lagt frem.

Så langt jeg har klart å finne ut, så var ikke The Trial med i utkastet - Waters hadde noen ideer om en "avslutning", men kom ikke helt i mål - og fikk hjelp til å skive The Trial ganske sent i prosessen av Bob Ezrin.

Og, for de som kanskje ikke kjenner til det: Rick Wright forlot PF under The Wall turneen, men fortsatte de siste konsertene som "ansatt".
Dette kan vi flisespikke mye rundt omkring men konstaterer bare at det er klasseforskjell på "pros and cons.." og "The wall". Så får hver enkelt tenke seg hvorfor...
Men det er riktig at Ezring og Waters kom med the trial sent i prosessen.

Riktig det du skriver om Richard Wright, men i realiteten ble han mobbet ut av bandet av Waters.
I dokumentaren rundt The Wall, et program som ble sendt på NRK for et år siden tror jeg det var, uttalte Alan Parker (produsent av filmen The Wall) at Waters er en så stor egoist at når han våkner om morgenen og ser ut av vinduet så tror han at solen har stått om til ære for han..... Det sier jo litt....
Var det i det samme programmet at Gilmour ble spurt om muligheten for gjennforening med Waters?
Man skal andri si aldri, men det ble ALDRI og skje var svaret ;D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.429
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
Anonym skrev:
erato skrev:
ptb skrev:
Beatles.....er vel verdens mest oppskrytte band?
Totalt, absolutt og rungende nei! Hevder man det har ikke skjønt hva popmusikken var da Beatles kom på scenene, og hvor avgjørende de var for mye av det man i dag tar for selvfølgeligheter. Historieløst! De to andre derimot....
Rolling Stones gjorde mye av det samme for rock som Beatles gjorde for pop.

U2 derimot kan enkelt strykes av lista.
Nei, det gjorde de ikke. Stones bygde på en tradisjonell blues og rythm'n'blues-tradisjon, og betydde ikke noe for rockens tekniske utvikling. De gjorde mye for populariteten til rå blues og rock, men de var ikke først på det området heller. Det som skiller Beatles fra Stones er at førstnevnte bydde på nye takter og nye harmonier, mens Stones førte til at folk fikk høre musikk de normalt ikke ville blitt presentert for. Men ikke noe revolusjonært i det hele tatt, bare veldig bra.
All moderne musikk bygger på eksisterende musikk. En kan sikkert også diskutere hvor nyskapende Beatles egentlig var men begge bandene har hatt en enorm popularitet og bidratt til å spre musikksjangeren for massene.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
3
gismo skrev:
Fidelio skrev:
For øvrig er den vakreste musikken på The Wall skrevet av Gilmour (Comfortably Numb).
Akkurat den skal både du og David Gilmour ha full kreditt for ...nyyydelig ;)
Smak er nok vanskelig å diskutere. Personlig synes Numb er albumets kjedeligste og mest langdryge låt. Den skipper jeg hele tiden over med fjernkontrollen. Run Like Hell er langt bedre låt, men The Trial er albumets beste låt etter min mening.

For å drive litt flisespikkeri så synes jeg man skal skille mellom det å være komponist og det å være musiker. Mozart var vel ingen stor musiker? Andsnes hadde vel spilt flettene av Mozart?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
All moderne musikk bygger på eksisterende musikk. En kan sikkert også diskutere hvor nyskapende Beatles egentlig var men begge bandene har hatt en enorm popularitet og bidratt til å spre musikksjangeren for massene.
Det er det som er forskjellen på The Beatles og alle de andre. I alle fall forskjellen på Ringo Starr og alle andre trommeslagere. Han var den første som brøt med C&W og blues-rytmene som frem til da hadde vært basis for all populærmusikk fra etter WW2. Den oppskriften har skapte er den som fremdeles dominerer populærmusikken. Det er stor forskjell på det han har bidratt med av nyskaping og det jazz/bluestromissen Charle Watts har bidratt med. Derfor kan ikke de to bandene sammenlignes direkte. Beatles stod for nyskaping og brudd med tradisjoner, og Stones var/er tradisjonsbærere. Veldig viktig og betydningsfull forskjell. Som ikke sier noe om hvem av dem som laget best musikk som sådan, men det var vel heller ikke temaet.
 

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Innlegg
2.746
Antall liker
672
Vakker eller ei, musikken til Comfortably Numb er skrevet av Gilmour; den var originalt ment for et av hans soloalbum så vidt jeg vet.
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
459
Antall liker
55
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
ptb skrev:
Beatles, Stones og U2 er vel verdens mest oppskrytte band?
Word. ;D
Slik jeg ser det er U2's The Joshua Tree og Achtung Baby smått geniale album, hvor bl.a. flere viktige faktorer som låtskrivingen, musikken og produksjonen bidrar til å gjøre sluttresultatet av meget høy klasse. De fleste andre av bandets album, med unntak av War, er mer eller mindre middels bra plater.
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.545
Antall liker
1.081
Torget vurderinger
6
blekansikt skrev:
Valentino skrev:
ptb skrev:
Beatles, Stones og U2 er vel verdens mest oppskrytte band?
Word. ;D
Slik jeg ser det er U2's The Joshua Tree og Achtung Baby smått geniale album, hvor bl.a. flere viktige faktorer som låtskrivingen, musikken og produksjonen bidrar til å gjøre sluttresultatet av meget høy klasse. De fleste andre av bandets album, med unntak av War, er mer eller mindre middels bra plater.
Det som gjør The Joshua Tree til en god plate er the Edges' geniale gitarspill + ditto geniale sounden/lydbildet til Daniel Lanois. Resten av det U2 har bedrevet er etter min mening opskrytt. Dermed anbefaler jeg heller Daniel Lanois soloplate "Acadie" som et av de bedre platene fra 80-tallet:
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.412
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Ble nesten bekymra for at ikke Beatles skulle bli nevnt her i denne tråden etter å ha lest 3-4 sider...

Jeg har ENORM respekt for "Roger`n" .. og jeg synes han har laget mye vakker musikk både på søtti og åtti tallet... og det er ingen verdens tvil om at dersom han spiller live i nærheten av deg, så skal du være ganske vrang for ikke å sette pris på showet han leverer (dette basert på ikke mer enn en selvopplevd konsert og en live dvd de siste 4-5 åra) .. men nok om det.

Om det er en musiker eller to som bør nevnes så er det kanskje de to låtskriverne fra byen med møkkalaget i rødt, (Liverpool) Om det er noen i det hele tatt (av musikere fra "vår generasjon" (ikke MIN egentig, men close enough sammenlignet med tyskere og østerikere som døde for hundrevis av år sia) :)

På en måte er dette fasiten imho..



Ja, jeg synes "tidenes musiker" tittelen må gå til de som beviselig har gledet mest mennesker... enten vi liker det eller ikke.. så kan vi besserwissere krangle om hvem vi liker best (og det er også gøy) :D
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.464
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Finn M skrev:
Det som gjør The Joshua Tree til en god plate er the Edges' geniale gitarspill + ditto geniale sounden/lydbildet til Daniel Lanois.
Bill Bailey er også en stor fan av the Edge: 8)


".. some old Keltic bollocks" ;D ;D ;D
 
R

RoDa

Gjest
56fwb skrev:
RoDa skrev:
56fwb skrev:
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:
Og det og bruke denne for og "kalibrere" høytalere må være helt i tåka.
Der er vi enige.

R
Hvilke andre plater har i så tilfelle liknede eller bedre 3D-effekt til å kalibrere ht RoDa??
mvh :)
Jeg er ikke der dessverre. For meg klør det i huden når man skal bruke testplater for å kalibrere høyttalere.
Ordet kalibrering og høyttalere i samme setning skremmer meg litt.
Nå er rett nok ikke jeg av de som mener holografi er det viktigste aspektet i lyden fra anlegget.

I beste mening, vi er alle forskjellige
Koser meg alltid med film på moro-med-lyd-demo, ikke like mye med musikk på de samme demoene.

R
Flageborg sin medisin:
pinleg nøyaktig avstand fra bakvegg og nøyaktig lik vinkling på ht.
og pinleg nøyaktig plassering av sweetspott i en likebeina trekant. Det er også viktigt at en sitter dønn nøyaktig i denne sweetspotten for å få med seg
de nemnte 3D-effekter. Å flytte hodet et par tre cm til siden forandrer det hele. BERRE PRØV.

Det som også har skjedd etter at jeg kalibrerte mine høytalere etter Flageborgs instrukser, er at jeg nå koser meg ennå mere med musikken.
Alt sitter som eg skudd, holografi og sammenheng er på topp og høytalerne har "forsvunnet" ;D i lydbildet..

Det beste av alt: Jeg har ikke flyttet på høytalerene en døyt siden denne kalibreringen.
Og hvorfor skulle jeg nå det når MINE ører sier at det nu er et tilnærmet perfekt lydbilde :)

En kanke ha det bedre enn dette serru RoDa - tror jeg...

mvh
FreddB :)
"Alt sitter som eg skudd, holografi og sammenheng er på topp og høytalerne har "forsvunnet" ;D i lydbildet.."

Dersom det samtidig er maks på klang og driv, så er det bare å fortsette og glise.

Jeg synes ikke alltid at optimalt lydbilde og optimal musikkgjengivelse henger så tett sammen.

Men jeg er nerd på plassering, og tommestokken ligger alltid nært anlegget... ;D

Mvh
Rolf
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
RoDa skrev:
56fwb skrev:
RoDa skrev:
56fwb skrev:
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:
Og det og bruke denne for og "kalibrere" høytalere må være helt i tåka.
Der er vi enige.

R
Hvilke andre plater har i så tilfelle liknede eller bedre 3D-effekt til å kalibrere ht RoDa??
mvh :)
Jeg er ikke der dessverre. For meg klør det i huden når man skal bruke testplater for å kalibrere høyttalere.
Ordet kalibrering og høyttalere i samme setning skremmer meg litt.
Nå er rett nok ikke jeg av de som mener holografi er det viktigste aspektet i lyden fra anlegget.

I beste mening, vi er alle forskjellige
Koser meg alltid med film på moro-med-lyd-demo, ikke like mye med musikk på de samme demoene.

R
Flageborg sin medisin:
pinleg nøyaktig avstand fra bakvegg og nøyaktig lik vinkling på ht.
og pinleg nøyaktig plassering av sweetspott i en likebeina trekant. Det er også viktigt at en sitter dønn nøyaktig i denne sweetspotten for å få med seg
de nemnte 3D-effekter. Å flytte hodet et par tre cm til siden forandrer det hele. BERRE PRØV.

Det som også har skjedd etter at jeg kalibrerte mine høytalere etter Flageborgs instrukser, er at jeg nå koser meg ennå mere med musikken.
Alt sitter som eg skudd, holografi og sammenheng er på topp og høytalerne har "forsvunnet" ;D i lydbildet..

Det beste av alt: Jeg har ikke flyttet på høytalerene en døyt siden denne kalibreringen.
Og hvorfor skulle jeg nå det når MINE ører sier at det nu er et tilnærmet perfekt lydbilde :)

En kanke ha det bedre enn dette serru RoDa - tror jeg...

mvh
FreddB :)
"Alt sitter som eg skudd, holografi og sammenheng er på topp og høytalerne har "forsvunnet" ;D i lydbildet.."

Dersom det samtidig er maks på klang og driv, så er det bare å fortsette og glise.

Jeg synes ikke alltid at optimalt lydbilde og optimal musikkgjengivelse henger så tett sammen.

Men jeg er nerd på plassering, og tommestokken ligger alltid nært anlegget... ;D

Mvh
Rolf
Vi er i grunnen enige RoDa.. :)

Viser til rød utheving og JA, jeg gliser - hele tiden.... :D :D :D 8)
Det verkelige store gliset kom etter at Flageborgmetoden ble innført i oppsettet... ;)

"HiFi-målbandet" (du har vel et slikt ;D ??? 8)) ligger for hånden hele tiden..

Alt sitter verkelig som et skudd, holografi og sammenheng ER på topp og
jeg koser meg med å lytte til MUSIKK.... ;D :) ;D :D - i en hver ledig stund - sent og tidleg...
Får IKKE nok slik som oppsettet er nu....
OG PF og RW er ofte innom på besøk - hyggelegt sådant.... ;) :)

Ha en strååålendes aften RoDa

mvh
FreddB :)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
31.429
Antall liker
27.379
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
frans skrev:
For å drive litt flisespikkeri så synes jeg man skal skille mellom det å være komponist og det å være musiker. Mozart var vel ingen stor musiker? Andsnes hadde vel spilt flettene av Mozart?
Mozart spilte fletta av de fleste på sin tid, men pianoet og komposisjonene har utviklet seg endel siden den gang.
Mozart komponerte aldri noe han ikke kunne spille selv, og så kunne han noe jeg ikke vet om Leif Ove kan: Improvisere.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Vanskeleg å bli einige her utan målingar. Vil difor minne om Paus jr., Markus, som sette rekord i hurtigspeling i si tid. ;D ;D ;D ;D
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
15.285
Antall liker
19.421
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
pstraums skrev:
Ja, jeg synes "tidenes musiker" tittelen må gå til de som beviselig har gledet mest mennesker... enten vi liker det eller ikke.. så kan vi besserwissere krangle om hvem vi liker best (og det er også gøy) :D
Så du mener f.eks. også at VW Golf er den beste bilen som selges i Norge - fordi den er mest solgt?
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
ptb skrev:
pstraums skrev:
Ja, jeg synes "tidenes musiker" tittelen må gå til de som beviselig har gledet mest mennesker... enten vi liker det eller ikke.. så kan vi besserwissere krangle om hvem vi liker best (og det er også gøy) :D
Så du mener f.eks. også at VW Golf er den beste bilen som selges i Norge - fordi den er mest solgt?
Blir vel litt urettferdig all den tid det er ett prisspørrsmål?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
20.331
Antall liker
11.318
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Julenissen skrev:
ptb skrev:
pstraums skrev:
Ja, jeg synes "tidenes musiker" tittelen må gå til de som beviselig har gledet mest mennesker... enten vi liker det eller ikke.. så kan vi besserwissere krangle om hvem vi liker best (og det er også gøy) :D
Så du mener f.eks. også at VW Golf er den beste bilen som selges i Norge - fordi den er mest solgt?
Blir vel litt urettferdig all den tid det er ett prisspørrsmål?
Men plater koster det samme uansett kvalitet mer eller mindre. Mens de beste (?) bilene selger minst pga høy pris, gjelder ikke samme forhold for musikk. Analogien bil/musikk halter derfor. Men det er interessant å se at mens masseprodusert dritt florerer overalt så er de mesteselgende artistene Beatles, Presley og Michael Jackson, selv om jeg ikke vil innestå for alt de to sistnevnte står bak så er det faktisk relativt oppmuntrende.....
 

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
91
Antall liker
0
Slik jeg ser det er U2's The Joshua Tree og Achtung Baby smått geniale album, hvor bl.a. flere viktige faktorer som låtskrivingen, musikken og produksjonen bidrar til å gjøre sluttresultatet av meget høy klasse. De fleste andre av bandets album, med unntak av War, er mer eller mindre middels bra plater.
Det som gjør The Joshua Tree til en god plate er the Edges' geniale gitarspill + ditto geniale sounden/lydbildet til Daniel Lanois. Resten av det U2 har bedrevet er etter min mening opskrytt. Dermed anbefaler jeg heller Daniel Lanois soloplate "Acadie" som et av de bedre platene fra 80-tallet:

[/quote/]
En av DE BESTE platene jeg har er: Daniel Lanois "Acadie", Et fantastisk album :) :)
Hører på den ofte.........

Mvh Theodor
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
15.285
Antall liker
19.421
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Julenissen skrev:
ptb skrev:
pstraums skrev:
Ja, jeg synes "tidenes musiker" tittelen må gå til de som beviselig har gledet mest mennesker... enten vi liker det eller ikke.. så kan vi besserwissere krangle om hvem vi liker best (og det er også gøy) :D
Så du mener f.eks. også at VW Golf er den beste bilen som selges i Norge - fordi den er mest solgt?
Blir vel litt urettferdig all den tid det er ett prisspørrsmål?
Ok da, men.... for noen år siden så var faktisk Sputnik norges mest solgte artist ::)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.256
Antall liker
10.841
ptb skrev:
Julenissen skrev:
ptb skrev:
pstraums skrev:
Ja, jeg synes "tidenes musiker" tittelen må gå til de som beviselig har gledet mest mennesker... enten vi liker det eller ikke.. så kan vi besserwissere krangle om hvem vi liker best (og det er også gøy) :D
Så du mener f.eks. også at VW Golf er den beste bilen som selges i Norge - fordi den er mest solgt?
Blir vel litt urettferdig all den tid det er ett prisspørrsmål?
Ok da, men.... for noen år siden så var faktisk Sputnik norges mest solgte artist ::)

Whops !!
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.412
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Nei, men hadde alle biler kostet det samme, så hadde vi på en måte fort funnet ut hva som er verdens "beste bil"
akkurat på samme måte som beatles iflg samme logikk er "bedre enn Mozart" :)

(nb: prøver bare å koble ut følelsene og tenke praktisk. "best" musikk / musiker er som kjent relativt umulig å definere så sant man ikke snakker om målbare ting som raskest, høyest etc)

:)

edit: var litt treig der.. sorry :)

heia Sputnik :eek:

ptb skrev:
pstraums skrev:
Ja, jeg synes "tidenes musiker" tittelen må gå til de som beviselig har gledet mest mennesker... enten vi liker det eller ikke.. så kan vi besserwissere krangle om hvem vi liker best (og det er også gøy) :D
Så du mener f.eks. også at VW Golf er den beste bilen som selges i Norge - fordi den er mest solgt?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.375
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
Julenissen skrev:
Finn M skrev:
ptb skrev:
Finn M skrev:
ptb skrev:
Interessant å hevde at DSOTM er et Parsons album :eek:
Riktignok produsert og skrudd sammen av Parsons i Abbey Road studio - eiet av Parsons.
Comfortably Numb er det, så vidt jeg vet, Waters som står bak både tekst og melodi (grunnlåta - selvom Gilmour fikk sette sitt absolutte preg på sluttproduktet). Resten av The Wall er skrevet og låtsatt av Waters - alt i hop, med unntak av The Trial.
Næmmen, er det ingen som har på coveret til LP'en da? Stakkars... mister litt historie på den måten ja... ;)
Ikke bare bra å laste ned fra nettet, nei... ::)

På Lp'en står det, sitat:
Written by Waters except:
Young lust (Waters, Gilmour)
Comfortably Numb (Gilmour, Waters)
Run like hell (Gilmour, Waters)
The trial (Waters, Ezrin)

Det som heller ikke må undervurderes er musikernes bidrag under innspilling. Hva hadde Pink floyd vært uten Gilmours gitarsoloer eller Wrights keyboard? I tillegg står både Gilmour og Ezrin oppført sammen med Waters som produsenter. Skulle The Wall være et soloalbum av og med Waters hadde produktet blitt et helt annet. Det er jo bare å se på de soloproduksjonene han har rotet sammen i ettertid det....

The wall er etter min mening hauset for mye opp og må taes inn i små doser, ellers blir den for depressiv. Må innrømme at det nå er lenge mellom hver gang jeg henter frem den plata. Dark side of the moon og Wish you were here egentlig mye bedre album.

Alan Parsons var produsent av Dark side of the moon. Så er det også sagt.
Faktum er vel det at Waters i 1978 presenterte både Pros & Cons og The Wall i "rå-demoutkast" for resten av medlemmene - og ba de andre om å velge ett av de som et PF prosjekt, det andre ville ha gå "solo" med. Så i grove trekk: The Wall er mer eller mindre et Waters soloprosjekt.
Bandet valgte The Wall - og da fikk de øverige "tildels" mulighet til å sette sitt preg på sluttproduktet. Gilmour skrev om Comfortably Numb forholdsvis mye.
Waters hadde kun skrevet låtene i form av akkorder i det utkastet som ble lagt frem.

Så langt jeg har klart å finne ut, så var ikke The Trial med i utkastet - Waters hadde noen ideer om en "avslutning", men kom ikke helt i mål - og fikk hjelp til å skive The Trial ganske sent i prosessen av Bob Ezrin.

Og, for de som kanskje ikke kjenner til det: Rick Wright forlot PF under The Wall turneen, men fortsatte de siste konsertene som "ansatt".
Dette kan vi flisespikke mye rundt omkring men konstaterer bare at det er klasseforskjell på "pros and cons.." og "The wall". Så får hver enkelt tenke seg hvorfor...
Men det er riktig at Ezring og Waters kom med the trial sent i prosessen.

Riktig det du skriver om Richard Wright, men i realiteten ble han mobbet ut av bandet av Waters.
I dokumentaren rundt The Wall, et program som ble sendt på NRK for et år siden tror jeg det var, uttalte Alan Parker (produsent av filmen The Wall) at Waters er en så stor egoist at når han våkner om morgenen og ser ut av vinduet så tror han at solen har stått om til ære for han..... Det sier jo litt....
Var det i det samme programmet at Gilmour ble spurt om muligheten for gjennforening med Waters?
Man skal andri si aldri, men det ble ALDRI og skje var svaret ;D
Rick Wright er uansett død nå. Han ble vel sparket under "grumsete omstendigheter".
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.856
Antall liker
2.284
Sted
Tromsø
Fidelio skrev:
Personlig synes jeg den beste musikken Pink Floyd laget var resultater av kollektiv innsats og musisering; Meddle, DSOTM, WYWH og Animals. Waters er en rimelig stor tekstforfatter imo, men musikalsk er han lite interessant uten David Gilmour.

For øvrig er den vakreste musikken på The Wall skrevet av Gilmour (Comfortably Numb).
Historien er full av slike tilfeller der en bryter ut av et band for å gjøre noe eget. Dette er ofte ikke helt vellykket. Dette med kollektiv innsats eller filter som jeg kaller det betyr mye for sluttpoduktet. Gruppen finner ut i fellesskap hva som vil fungere eller ikke. Når dette forsvinner slipper det gjennom ting som burde ha vært fjernet i prosessen.

Pink Floyd er noe jeg stadig vender tilbake til. Kvalitet innenfor musikken er når noe er skrevet for lenge siden, men kunne like greit ha vært skrevet i går. Jeg mener at Floyd beholdt mye av gruppedynamikken selv om Waters forsvant. Jeg liker Division Bell og MLOR meget godt. Det å si at Roger Waters er tidenes musiker er jeg ikke med på, men det å si at Pink Floyd er blandt de allers beste det er jeg med på.
 

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
6.268
Antall liker
4.980
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Det er et radio intervju show hvor de stiller spørsmålet til kjente personer hvilken 8 plater ville du tatt med deg på en øde øy.
Noen som har hørt seg gjennom intervjuet og notert seg hvilke 8 album Roger Waters setter høyest? Det hadde vært interessant å vite.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
6.033
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
Hvis det er musiker man skal vurdere Roger Waters etter så mener jeg han er langt unna å være tidenes beste i sin sjanger. Ikke er han noen stor vokalist og bedre bassister er vel heller ikke så vanskelig å finne.

Etter min mening i hvert fall.

Roy
(som liker Pink Floyd og har alle platene)
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Roger Waters er en av de mest betydningsfulle musikerne i MITT liv, og det er ikke noe noen kan si som kan forandre på det.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
pedal skrev:
digiman skrev:
Det er et radio intervju show hvor de stiller spørsmålet til kjente personer hvilken 8 plater ville du tatt med deg på en øde øy.
Noen som har hørt seg gjennom intervjuet og notert seg hvilke 8 album Roger Waters setter høyest? Det hadde vært interessant å vite.
Har så vidt hørt igjennom, og fikk med meg Chet Baker - My Funny Valentine, Ray Charles - Georgia On My Mind, Billie Holiday - Bless The Child, og Mahlers 5.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
R.E.S. skrev:
Hvis det er musiker man skal vurdere Roger Waters etter så mener jeg han er langt unna å være tidenes beste i sin sjanger. Ikke er han noen stor vokalist og bedre bassister er vel heller ikke så vanskelig å finne.
Det er nok Roger Waters svært enig i selv også. Som innrømmer at han har et begrenset sangstemme.
Men evig fan av hans og Pink Floyd uansett :)
 
M

musicus

Gjest
Birdman skrev:
Roger Waters er en av de mest betydningsfulle musikerne i MITT liv, og det er ikke noe noen kan si som kan forandre på det.
Jeg bifaller også denne, til tross for at PF/RW ikke herjer mine daglige spillelister 8) ......

mvh
 

Evo III

Hertugen
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
27.421
Antall liker
60.338
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
82
Birdman skrev:
Roger Waters er en av de mest betydningsfulle musikerne i MITT liv, og det er ikke noe noen kan si som kan forandre på det.
Enig der,PF RW er forbilder for mange menesker,de var bane brytene når de kom med Darrk Side Of The Moon.
De la lista for mange band som kom etter,og når jeg tar en lytte time eller 5 er PF og RW det som spilles mest.

O
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
25.956
Antall liker
38.364
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Birdman skrev:
Roger Waters er en av de mest betydningsfulle musikerne i MITT liv, og det er ikke noe noen kan si som kan forandre på det.
Der er vi veldig enige Birdman, han har gitt meg mange enestående musikkstunder og gjør det fortsatt :) Både sammen med PF men også senere som solo artist. For meg en av de evig store ;)

gismo
 
Topp Bunn