Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Besøk hos Emotikon:

    Endelig fikk jeg besøkt min venn Emotikon i går. Har gått flere år siden sist nå og mye har skjedd her siden sist.
    Anlegget hans har kanskje den største prislappen jeg har hørt på et privatanlegg noen gang. Her er det mange gromkomponenter. Må nesten be han selv om å skrive liste om hva han spiller på. Jeg ville ikke bruke den korte tiden vi hadde til å snakke om komponentene;)
    Kan nevne OHFCs høyttaler flaggskip fra Adyton og to store beist av noen rørmonoblokker som yter 45watt klasse A. Ytdyp gjerne...

    Det kan høres underlig ut, men i dette hjemmet er det kun musikken som er i fokus. Anlegget er redusert til kun en musikkformidler. Jeg beundrer musikkengasjementet.

    Så hvordan låter det: Jeg vil si at dette anlegget ikke står i et rom som yter anlegget full respekt. Det står i en stue hvor symmetri blir vanskelig og betongvegger spiller med. Akustikktiltak er under planleggingstadiet. Til tross for dette så er dette anlegget en nytelse å lytte til. Noe som jeg tror kun ekte musikkentusiaster som Emotikon får til under slike forhold og det spilte bare bedre og bedre mens jeg var der.

    Takk for en fin kveld som ble alt for kort! Beklager at jeg kjørte fra platene mine.
    Håper du kommer på Oslotur om ikke altfor lenge.

    Hei og hjertelig takk for besøk.
    Venner som sees så alt for sjelden, har i alle fall evnen til å gjøre det beste ut av det.
    Det har blitt spilt mange musikker siden vi sist traff hverandre under fire ører.

    Nå fikk vi mulighet til å jabbe litt igjen. Det ble kort om tid og musikkene satt i høysetet. Ble litt sånn der hulabula i og med at jeg fikk litt brum i ene blokka kvelden før du kom. Har ikke vært oppkoblet på noen mnd. Skulle egentlig latt deg høre på den semidigitale kjørt balansert opp mot pre/riia. Bruker det til daglig.

    Og så om ikke det var nok, vandret ett eller annet i dac`en min, heden for noen dager siden. Dac`en i preampen er grei, men er tammere på alle måter. Litt grå og balleløs for å bruke en klisjè.
    Når det gjelder pris på oppsettet, tror jeg nok at du ender opp med omtrent samme tall hjemme hos deg ;)


    Musikkene har vært og skal være i fokus fremover i uminnelige tider. Så får alt det andre komme som en konsekvens av dette. Eller snu litt på det og si at klangbildet kommer som en konsekvens av at en som lytter velger seg ut en vei å gå i komponentvalg pga. komponentenes evne til å gjengi musikker.
    Når en har holdt på med å forme musikker og denne, for noen sære hobbyen noen år, burde det være enkelt å velge ut. Men neida - og det er det nok mange her inne vet, ikke.
    Jeg har gått veien fra klinisk/teknisk gjengivelse ved bruk av tungdrevne høytalere og rimelig spreke transistorgreier i et ganske mye dempet kjellerom, via noe midt i mellom med rør for så å foreløpig ha endt opp med lettdrevet høytalersystem og semidigital forsterkning og ikke minst rør som alternativ. Mye pga. at slik rommet er nå, kan jeg spille de fleste plater og genre uten å gå fra konseptene.
    Har også stående noen vintageforsterkere (kobles som monoblokker) som du burde fått høre i oppsettet. Tror du hadde fått noe å tenke på……
    Det kommer nok til å skje noe på komponentfronten i fremtiden. Planene/drømmene er der i allefall-

    Du nevner akustikk Trompetnerd. Joda, den store akkilleshælen her hos meg. Men både pga. bedagelighet/latskap (godt å bare sitte og høre på mange slags musikker) og litt økonomi, har gjort at den biten har blitt forsømt. Men som vi snakket litt om, planene er der.
    Rommet er 6.60m bredde x 6.0m dybde x2.40 høyde. Mange harde og tunge flater der lybølgene ikke ”blir brutt”. På høyre side for oppsettet finnes en bred åpning mot kjøkken og en for gang med tilhørende rom samt en trappeåpning til sokkeletasje. Utfordringer er til for å gå løs på.
    Men som du nevner, det låter ikke så verst tross dette. Sitter da også i tilnærmet nærfelt for å unngå de værste refleksjonene.

    Håper ved senere anledning at du skal få høre min fulle intensjon med dette rommet/oppsettet.

    Selv om jeg ikke skriver så mye i tråden din, skal du vite at jeg følger med og suger til meg tanker og ideer som kommer frem her.
    Når turen legges innom hovedstaden en gang, står du først på besøkslisten (som begynner å bli lang)

    Nyt våren med familen og musikkene A :)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk for innlegget, nyter å lese slike. Du er selvfølgelig velkommen hit når tiden er inne.
    Når det gjelder prislappen så tenkte jeg på veilledende.;)

    For meg som nærmest kun har besøkt dedikerte rom med full kontroll på akustikken det siste året var det var inspirerende å besøke det jeg vil kalle en god gammeldags hifientusiast.
    Målet for alle er musikkglede. Hva er forresten oppskriften på den?
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hvordan høres kanoner ut?:

    Legger hifien litt til side i denne tråden for en liten stund. Det blir stille før stormen. ;)

    Fikk reflektert litt over temaet i dag da jeg på Frigjøringsdagen ble satt til å spille i gang disse tre her.
    kanoner.JPG

    Overvar 21 skudd på KORT avstand.
    Kanoner er kanskje noe av det mest dynamiske "instrumentet" vi har sammen med tordenvær kanskje. Det som slo meg i dag var hvor SINNSYKT kontant trykket var. Hvor kjapt det var og hvor kort det var. Det som gjorde skuddet lengre var ekkoet. På film er det alltid mye dypbass involvert når man skal gjengi kanoner, men i virkligheten var det i området rundt 100hz som stakk seg ut og svært lite dypbass. Det er faktisk utrolig mye dynamikk som ligger i det området der, og mange som har delefrekvensen i til basstårnene der...
    Heftig var det uannsett! :cool:
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.466
    Antall liker
    67.486
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tchaikovsky 1812 Overture. Nå tar vi Napoleobomsen!
    Denne er vel kjent for de som digger kanoner.
    Visstnok Telarcs mestselgende utgivelse.
    Mye spillt på 80 tallet da folket skulle overbevises om at Digitalt var dynamisk overlegent.

    Plata er vel mest en kuriositet i dag, og jeg har ikke tatt min ut av hylla på mange år.
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innlegget, nyter å lese slike. Du er selvfølgelig velkommen hit når tiden er inne.
    Når det gjelder prislappen så tenkte jeg på veilledende.;)

    For meg som nærmest kun har besøkt dedikerte rom med full kontroll på akustikken det siste året var det var inspirerende å besøke det jeg vil kalle en god gammeldags hifientusiast.
    Målet for alle er musikkglede. Hva er forresten oppskriften på den?
    Alder og erfaring..... altså da en ikke gidder å stresse med "småting" lenger :cool:
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan høres kanoner ut?:

    Legger hifien litt til side i denne tråden for en liten stund. Det blir stille før stormen. ;)

    Fikk reflektert litt over temaet i dag da jeg på Frigjøringsdagen ble satt til å spille i gang disse tre her.
    Vis vedlegget 135963
    Overvar 21 skudd på KORT avstand.
    Kanoner er kanskje noe av det mest dynamiske "instrumentet" vi har sammen med tordenvær kanskje. Det som slo meg i dag var hvor SINNSYKT kontant trykket var. Hvor kjapt det var og hvor kort det var. Det som gjorde skuddet lengre var ekkoet. På film er det alltid mye dypbass involvert når man skal gjengi kanoner, men i virkligheten var det i området rundt 100hz som stakk seg ut og svært lite dypbass. Det er faktisk utrolig mye dynamikk som ligger i det området der, og mange som har delefrekvensen i til basstårnene der...
    Heftig var det uannsett! :cool:
    Gratulerer med opplevelsen. Har fått oppleve dette selv på Akershus i -86 (trp i HMKG) og under fremføring av 1812 på Kristiansten Festning.
    Den setter seg liksom skikkelig inn under huden og du som meg, reflekterte over opplevelden.
    Ja, det får en til å tenke. Kjapt og kort i bassområdet var vi så vidt inne på da du var på besøk. Det er givende å høre hvordan vi musikk/lydnerder opplever dette og hvordan vi vil ha det gjengitt i vårt eget lytterom.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Tchaikovsky 1812 Overture. Nå tar vi Napoleobomsen!
    Denne er vel kjent for de som digger kanoner.
    Visstnok Telarcs mestselgende utgivelse.
    Mye spillt på 80 tallet da folket skulle overbevises om at Digitalt var dynamisk overlegent.

    Plata er vel mest en kuriositet i dag, og jeg har ikke tatt min ut av hylla på mange år.
    Har hørt om en innspilling med minimal dynamisk kompresjon og med ekte
    kanoner. Kan det være denne mon tro? Skummelt hvis ikke utstyret er helt tipp topp tror jeg.
    Det er mange historier om hvordan forskjellige orkestre løser det å simulere kanoner. Husker et prosjekt i Trondheim symfoniorkester der det holdt på å gå galt. Tror de skjøt med geværer i oljefat hvor oljefatene ikke tålte trykket og det kom splinter på generalprøven.
    Skummelt...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Gratulerer med opplevelsen. Har fått oppleve dette selv på Akershus i -86 (trp i HMKG) og under fremføring av 1812 på Kristiansten Festning.
    Den setter seg liksom skikkelig inn under huden og du som meg, reflekterte over opplevelden.
    Ja, det får en til å tenke. Kjapt og kort i bassområdet var vi så vidt inne på da du var på besøk. Det er givende å høre hvordan vi musikk/lydnerder opplever dette og hvordan vi vil ha det gjengitt i vårt eget lytterom.
    Mye sant i det ja. Det er i gjengivelsen av dette området veldig mye av realismen ligger.
    Det er jo slik at man får et "trykk" i brystet av en enkelt pizzicatoanslag fra EN kontrabass på konsert. Når man har ti og slagverk i tillegg trykker det ganske bra på første rad.
    Begynner å se for meg hvordan mitt fretidige bassanlegg skal se ut. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Tanker om tørr akustikk og hvordan relatere det til lytterom:

    Er i planleggingsstadiet av mitt nye "lille" lytterom og hvordan akustikk jeg vil ha der. Jeg har lyst til å forsøke å konstruere et slags liveend-deadend rom som akustisk vil likne et nokså ideelt kontrollrom hvor mastering blir gjort. Jeg har enda ikke hørt et normalt hifianlegg i slike omgivelser så er litt spent på hvor mye bedre det kan bli enn et typisk profesjonelt oppsett. Dette er uannsett et forsøk for å se om det er den veien jeg vil gå når jeg skal bygge lytterom fra scratch.
    Tanker jeg har hatt før at jeg trives med mye liv i rommet og tanker som for eksempel Vredensgnag har om lite demping i lytterommet gjør meg usikker på om for kontrollert akustikk er veien å gå. Samtidig har opplevelsene i Mr T sitt lytterom satt varige spor.
    Nå har jeg sjansen til å prøve ut et halvt års tid hvordan det vil være å ha kontrolert akustikk så vet jeg om det fører til mer eller mindre glede av lyttingen.

    I den forbindelse har jeg begynt å reflektere litt over hvordan det låter der jeg spiller. Den siste uken har jeg kun spilt på steder hvor akustikken har føltes tørr, men likevel med forskjellig lengde på etterklang og stort sprik i de reflekterende flatene. Hvis idealet viser seg å ikke være kontrolert akustikk, vil man kunne sammenligne hifianlegget som et instrument? At de stedene det er godt å spille er det også godt å høre på musikk gjennom anlegget?
    I så fall er det litt lettere å prøve ut akustikk med hornet enn å ta med anlegget rundt.

    Uken begynte her:

    skytebane.JPG


    I en stor hangar som brukes som skytebane. Denne hadde en stor rektangulær form med akustiske tiltak for å dempe flutterekko fra skudd. I et så stort lokale kommer andrerefleksjonen så sent og flutterekko blir så dempet at det på kort avstand høres veldig tørt ut. Direktelyden blir blandet med førsterefleksjonen i betonggulvet som gir klangen en litt "kald" kant. Øverste frekvensområde henger igjen i klangen som akustikk, mens bassen dør fort. Dette lokalet var avslørende fordi det ikke var noe etterklang, men pga betong som reflekterende flate ubrukelig som konsertakustikk (selvfølgelig).

    Neste "lokale" har jeg vært innom før i denne tråden.
    oscarsborgkanoner.JPG


    Kanonene står på østsiden av borggården.
    Stod å spilte bak kanonene med en jordknaus på høyre side og veggen på festningen til venstre. Dette var også selvsagt meget tørr akustikk, men helt forskjellig i forhold til hangaren. De reflektrende flatene her var nå byttet ut til gress, jord, trær og murstein. Denne klangen var varm med masse kropp og den mørke delen av tonen ble bevart. På veldig kort avstand tror jeg denne "akustikken" er ganske behagelig og optimal som fanger mange klangnyanser.

    Spilte flere steder på øya som jeg ikke rakk og ta bilde av. Klangen og akustikken forandret seg etter de reflekterende flatene forandret seg. Spilte for eksempel i en bakgård hvor de reflekterende "veggene" bestod av singel, fjell og trehus. Trodde dette skulle bli veldig vellykket akustisk sett, men her var klangen avslørende, veldig tørr og føltes tynn. Fikk ikke opp den store stemningen i publikum heller der så de syntes nok det samme;)


    Senere på kvelden spilte jeg en sologreie i dette lokalet.
    oscarsborg.JPG

    Innendørs igjen. Her er det høyt under taket (skråtak) og masse vinduer. Stengulv og trevegger. Egentlig skulle man tro at dette lokalet ville ha litt etterklang, men det var veldig tørt. På prøven synes jeg det var litt hardt og spisst, men på kvelden da alle menneskene var på plass drepe de nok en del av flutterekkoet fra vinuene og klangen fikk en liten magisk touch som ble lys og klar med varme.

    Dagen etter kom ukas lengste etterklang i Gardeleieren.

    gardeleir.JPG

    Her var det faktisk kjempedeilig å spille, med tydelige refleksjoner som "hjalp" på. Her er det stein på gulvet og murvegger på en kvadratisk plass. Dette kan ikke kalles tørt å høre på, men føles tørt å spille alene i. Refleksjonene var utelukkende fra gulv og sider og selv om det var mange meter til nærmeste vegg. Pga den kvadratiske formen så stod de stående bølgene (usikker på om det kan kalles stående bølger i denne sammenhengen) så lenge at det ikke gjorde noe at plassen er kjempestor og det opplevdes som vi hadde refleksjoner fra tak. Kvadratisk form som kompanserer for manglende refleksjoner og tak. Igjen gav murstein en fin klang på refleksjonene.

    Så til ukas dårligste akustikk Oslo Spektrum:

    spektrum.JPG

    Hadde Spektrum som arbeidsplass fra torsdag til søndag og spilte med Norges "nest tøffeste kjendis" OEA.;)
    Har ikke hatt mulighet til å vandre rundt så mye her før. Her er det gjort lite akustiske tiltak og salen virker nokså kvadratisk på øyemål. Gulvet er av lakkert sten/betong. Igjen er det kun gulvet som gir refleksjon på egen lyd som "hjelper" klangen. Denne klangen liknet veldig på hangaren tidligere i uka. Er nok ikke tilfeldig siden gulvene er svært like. Føles litt merkelig å spille ute på gulvet. Midt på gulvet er det nærmest refleksjonsfri sone og lyden bare forsvinner. Når PAen kommer på og forsterker blir det selvsagt en annen ting med en gang.

    Avsluttet uka med plateinnspilling i Jar Kirke:

    jarkirke.JPG


    Denne kirken er mye brukt til konserter og innspillinger på grunn av god akustikk. Her også føles det veldig tørt å spille, men behagelig. Lyden blir på en måte forfinet av akustikken.
    Rommet er rektangulært med mursteinsvegger, men endeveggene er laget som en spiss, så det er ikke en rett reflekterende vegg. Dette bryter selvfølgelig opp stående bølger og gjør etterklangen kortere. Taket er skrått og begynner veldig lavt på veggen.
    jarkirkemikrofon.JPG

    Neumann mikrofon forresten.
    Når man ser godt etter ser man at det er veldig få paralelle flater i dette rommet. Tilogmed orgelveggene og prekestolen står på skrå for nok ikke å bidra til slike reflekterende punkter. Da står man igjen med sideveggene og taket som paralelle.
    Merker meg at her er det også murstein som reflekterende flate i et godtlydende rom.

    Her er en video med musikk spilt inn i denne kirken:
    Snakket endel med tekniker og produsent for å høre deres tanker om blanding av nær og fjernmikrofon. De fortalte at det er SVÆRT lite nærmikk i lyden. Så de mikrofonene som står over dirigenten tar opp mesteparten. Det gjør at man skal kunne høre alt på et godt hifianlegg.

    Jeg står igjen med spørsmålet om jeg ønsker at anlegget mitt skal videreformidle alle disse forskjellige akustikkene eller om man skal bygge et rom med refekterende flater som farger lyden på samme måte som en konsertsal. Jeg har tidligere nevnt noen ganger at man skal være litt bevisst på hvordan akustikktiltak man bruker. Uten at jeg har "forsket" så mye på det så tror jeg foreksempel to like difusorer som er laget av plast, isopor eller treverk gjengir refelktert lyd forskjellig selv om de matematisk reflekterer frekvensene likt. Hvilket stoff kler man akustikkplatene med osv. Jeg gleder meg til å kunne leke med dette.

    Tanken er at man skal kunne få til å dempe rommet med akustikktiltak jeg synes demper vellydende og prøve å skape et lytterom som låter godt, men som samtidig er dempet og under kontroll. Alle reflekterende flater lyder forskjellig, så er det bare å finne de matrialene vi selv liker.

    Kjenner man igjen anlegget gjennom romakustikken?

    Når jeg spiller trompet i alle disse forskjellige lokalene vil man høre at det er meg uannsett akustikk. Har anleggene våre en liknende signatur som gjør at man kjenner det igjen i forskjellige rom?

    Noen tanker på en mandags morgen......

    Edit: Aner ikke hvorfor de to siste bildene henger igjen. Får ikke slettet dem.
     

    Vedlegg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.187
    Antall liker
    31.263
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke så lenge siden jeg startet en tråd på gamle HFS som het "Hva er det vi egentlig ønsker å høre?" Den overveldende delen av innleggene sa noe slikt som "Jeg ønsker å høre illusjonen/magien".
    Nesten ingen ville høre hva som egentlig ligger på plata. Go figure.
    Så det koker vel ned til preferanser her også.

    mvh
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Ja, du sier noe. Spørsmålet er vel om de har hørt et slukt rom vi snakker om her som de kan sammenlikne med.
    Innlegget ditt gir rom for tolkning om hva du selv mener.

    Selv er jeg i tvil på hvordan jeg kan leve med. Mr T sin lyd gav mersmak og er det meste avslørende og mest behagelige jeg har hørt på samme tid. Får man til noe sånt er nok det fristende.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Valgets kvaler og veien videre:


    Nå har det gått et par måneder uten det fokuset på lyd som jeg har hatt det siste året.
    Alltid godt å ta et skritt tilbake for å ta en realitetskjekk. Har vært nokså mye støvsuging på mer eller mindre kjente detaljer en stund, men jeg synes det har vært veldig interessant selv om man kanskje har beveget seg i den ytre ytterkant av denne hobbyen. :)

    Nå har jeg også hatt Diablo i et år!! Tiden går så utrolig fort. Har lest litt av mine tidlige erfaringer med forsterkeren i denne tråden og de har ikke forandret seg nevneverdig med tiden. Jeg er rett og slett kjempefornøyd og føler at jeg har på ny har truffet blink i forhold til min smak. Høyttalerene og forsterkeren står veldig sterkt i dette oppsettet og vil nok først bli byttet ut når det blir nødvendig pga slitasje.

    Det har vært et økonomisk trangt år som har gjort at nye hifikjøp har blitt utsatt. Nå har jeg i den siste perioden vært så heldig å få jobbet som et vilt dyr med masse spennende musikkprosjekter som igjen åpner for mange muligheter på veien videre.

    Jeg skriver dette til dere som har fulgt tråden om hva dere synes jeg burde prøve eller vektlegge i veien videre. Står økonomisk sett ganske fri, men har egentlig ikke noe klart behov for å bruke store ressurser på veien videre.

    Planen min er

    Audiolense: Har snakket om dette i mange år. Synes dette er kanskje det mest spennende produktet på hifihimlen jeg vet om. Ikke er det spesielt dyrt heller. Det finnes mange fordommer mot romkorreksjon, men vi må alle bare innse at i teorien trenger vi en fullkommen romkorreksjon. Det er mange rapporter som tyder på at romkorreksjoner har kommet langt nå, så langt at hvis man bruker de riktig så gir de et objektivt løft i lyden selv i ganske optimale akustiske forhold. Når Audiolense både er norsk, blant de mest avanserte, billigste og med en konstruktør som frekventerer hifisentralen gir det klare føringer på hva jeg skal kjøpe.
    Finnes det andre alternativer til korreksjonsprogrammer som jeg bør lese meg opp på før jeg bestiller?

    Akustikk:
    Jeg flytter snart inn i det lille rommet og har lyst til å prøve litt forskjellige akustiske lytteromsprinsipper. Første planen blir å forsøke å gjenskape et LEDE rom som går for å være et rom som både gir en nøytral fremstilling av opptaket samtidig som etterklangen i rommet blir bevart slik at det ikke føles overdempet, men har energi i etterklangen. Dvs i pose og sekk egentlig.
    Et LEDErom skal ha to skall. Et skall for bass som uten paralelle flater og et skoeskeformet skall for det øvre registret. Det ytre skallet er kun for å hindre stående bølger i bassen og tenker at Audiolense skal brukes her for å gjenskape litt av det samme som et åttekantet ytre betongskall kan gjøre. Kanskje utopi å tro at det kan erstatte det, men i teorien skal det kunne gå greit.
    Ellers skal det være en død vegg og en levende vegg.
    Tenker å kjøpe to hemholz resonatorer for å drepe litt av bassen. Vet om Svanå produktene. Synes disse er dyre, men jeg vet jo at de fungerer. EHED skal hjelpe til og han er godt vant til disse så det kan kanskje være en fordel.
    Hvis noen har tips til andre Hemholzresonatorer så kom med det.:)

    Musikk:


    Lenge siden sist det har vært plate anbefalinger fra denne kanten, men her kommer noen godplater.:) Alle finnes på Spotify.
    Madeleine-Peyroux-2004-Careless-Love-original-3230.jpeg


    ceu.jpg



    220px-Salt_(Lizz_Wright).jpg

    758orn.jpg



    b_63576_Rupa___The_April_Fishes-Extraordinary_Rendition-2008.jpg



    9732.jpg


    593276.jpg



    Tenker å dele en spilleliste som gir meg ro i en travel hverdag.
    Har kalt den Relax. Låtene er valgt ut kun på ærlig grunnlag av hvordan musikk som har en beroligende musikk på meg. Oppdaterer den av og til. Håper den kan være til glede for flere.
    Relax by trompet2001 on Spotify

    God fornøyelse!
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.187
    Antall liker
    31.263
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fin liste utenom hu derre Peyroux- dama, som definitivt har hørt for mye på gamle Billie Holliday- skiver.

    mvh
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk! Burde kanskje presisere at det ikke er favorittplater, men plater jeg har funnet og hørt på den siste tiden.
    Synes Peyroux har en nydelig sound, både stemme og sound på plata, men jeg ser poenget ditt:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Ok. Ingen innsigelser fra noen. Da kjører jeg på!!:)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    3.695
    Det er ikke så lenge siden jeg startet en tråd på gamle HFS som het "Hva er det vi egentlig ønsker å høre?" Den overveldende delen av innleggene sa noe slikt som "Jeg ønsker å høre illusjonen/magien".
    Nesten ingen ville høre hva som egentlig ligger på plata. Go figure.
    Så det koker vel ned til preferanser her også.

    mvh
    Du mener altså ikke " illusjonen/magien" findes på plata ? :(
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Du fikk visst ikke svar på denne fra "tkr" Drossel, så da svarer jeg;).

    Jeg mener at magien absolutt finnes på plata, det er bare at den rominformasjonen på plata som er så viktig for at det ikke skal lyde tamt er så sårbar for mismatch i kjeden og uheldige bidrag fra lytterommet. Hvis man får det til så kommer man nærmere den musikalske magien på platen uten negative sideeffekter.

    Sommerferie:


    Har nesten tatt sommerferie nå. Det er mange år siden det har smakt så godt som nå. Denne sommeren skal nytes.
    Var på en privat fest i Nordmarka i går hvor artisten Robert Post plutselig dukket opp og spilte et lite sett med akustisk gitar. Kun mikket opp av sangmikrofon og intern gitarmikk.
    Veldig høy kvalitet på det han gjorde selv om musikken er litt for banal for min smak. Det var cdkvalitet på sangen.
    Lyden var kjempegod fra et bittelite PA anlegg som spilte ut i skogen. Levende, varmt, fullt med store klanglige kontraster og masse dynamikk . Forskjellen var påtakelig når man fortsatte å spille cder på samme anlegget. Det låt dårlig det. Flatt, spisst og bråkete.

    Hvis noen kan forklare den tekniske forskjellen på dynamikken fra liveinstrumenter og cd så er jeg interessert. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Nøytral vs Farget lyd:

    Etter noen solide diskusjoner på forumet om nøytral lyd må jeg bare skrive litt om dette her. Felles for de fleste meningene om temaet er at de færreste synes å være klar over hvilke faktorer som spiller inn. Det er hvertfall mitt inntrykk. Jeg skulle ønske noen med en reel kompetanse på konstruksjon og teori som ikke har noe å tape kunne opplyst oss om hvilke faktorer som faktisk spiller inn ved forsterkerkonstruksjon.

    Jeg levde lykkelig med et nøytralt forsterker sett (Bryston) og fant en forsterker som spiller bedre som farger lyden. Dette tror jeg er et ganske vanlig valg enten det er bevisst eller ubevisst. Man kjøper de produktene som får lyden der hjemme til å låte beste mulig.

    Her kommer noen sitater man har snappet opp:
    "Det ikke er noen kunst å lage produkter som måler perfekt. Det vanskelige blir å få disse til å låte bra uten at det måler dårligere;)
    Hvis de måler for dårlig får man ikke solgt dem. (Dette er visstnok en reel problemstilling.)
    En annen ting er at de tradisjonelle målingene ikke avslører hvorfor de låter som de låter, men hva de yter ved en gitt situasjon.
    Alle små komponenter påvirker lyden i en eller annen retning."

    Da jeg mikset "Ojda" i fjor spilte jeg den på masse forskjellige anlegg i prosessen. Den låt HELT forskjellig på alle anleggene. Ganske god lakmustest på hva et nøytralt anlegg er.
    Etter mastring låt det til sammenligning tilnærmet likt på de samme.

    Spørsmål som jeg ikke skjønner så mye av:

    Hvorfor er noen så opptatt at nøytralt er det eneste riktige?
    Hvorfor mener de fleste at nettopp deres anlegg spiller nøytralt?
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    3.695
    Du fikk visst ikke svar på denne fra "tkr" Drossel, så da svarer jeg;).

    Jeg mener at magien absolutt finnes på plata, det er bare at den rominformasjonen på plata som er så viktig for at det ikke skal lyde tamt er så sårbar for mismatch i kjeden og uheldige bidrag fra lytterommet. Hvis man får det til så kommer man nærmere den musikalske magien på platen uten negative sideeffekter.

    Sommerferie:


    Har nesten tatt sommerferie nå. Det er mange år siden det har smakt så godt som nå. Denne sommeren skal nytes.
    Var på en privat fest i Nordmarka i går hvor artisten Robert Post plutselig dukket opp og spilte et lite sett med akustisk gitar. Kun mikket opp av sangmikrofon og intern gitarmikk.
    Veldig høy kvalitet på det han gjorde selv om musikken er litt for banal for min smak. Det var cdkvalitet på sangen.
    Lyden var kjempegod fra et bittelite PA anlegg som spilte ut i skogen. Levende, varmt, fullt med store klanglige kontraster og masse dynamikk . Forskjellen var påtakelig når man fortsatte å spille cder på samme anlegget. Det låt dårlig det. Flatt, spisst og bråkete.

    Hvis noen kan forklare den tekniske forskjellen på dynamikken fra liveinstrumenter og cd så er jeg interessert. :)
    Jeg kan ikke forklare det. Har bare et lille bidrag i form af konstruktørerne ( de fleste) ikke vet hvad der skal til for at få god lyd. Det drejer sig ikke bare om målinger men i meget høj grad af valget af passive komponenter. Strømforsyninger spiller også en mega rolle. Jeg ser sådan på det at det er strømforsyningen der spiller. Kredsløbet skal bare formidle det der kommer fra forsyningen. God sommer til dig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Du fikk visst ikke svar på denne fra "tkr" Drossel, så da svarer jeg;).

    Jeg mener at magien absolutt finnes på plata, det er bare at den rominformasjonen på plata som er så viktig for at det ikke skal lyde tamt er så sårbar for mismatch i kjeden og uheldige bidrag fra lytterommet. Hvis man får det til så kommer man nærmere den musikalske magien på platen uten negative sideeffekter.

    Sommerferie:


    Har nesten tatt sommerferie nå. Det er mange år siden det har smakt så godt som nå. Denne sommeren skal nytes.
    Var på en privat fest i Nordmarka i går hvor artisten Robert Post plutselig dukket opp og spilte et lite sett med akustisk gitar. Kun mikket opp av sangmikrofon og intern gitarmikk.
    Veldig høy kvalitet på det han gjorde selv om musikken er litt for banal for min smak. Det var cdkvalitet på sangen.
    Lyden var kjempegod fra et bittelite PA anlegg som spilte ut i skogen. Levende, varmt, fullt med store klanglige kontraster og masse dynamikk . Forskjellen var påtakelig når man fortsatte å spille cder på samme anlegget. Det låt dårlig det. Flatt, spisst og bråkete.

    Hvis noen kan forklare den tekniske forskjellen på dynamikken fra liveinstrumenter og cd så er jeg interessert. :)
    Jeg kan ikke forklare det. Har bare et lille bidrag i form af konstruktørerne ( de fleste) ikke vet hvad der skal til for at få god lyd. Det drejer sig ikke bare om målinger men i meget høj grad af valget af passive komponenter. Strømforsyninger spiller også en mega rolle. Jeg ser sådan på det at det er strømforsyningen der spiller. Kredsløbet skal bare formidle det der kommer fra forsyningen. God sommer til dig.
    Takk! God Sommer til deg og.
    Synes det virker rart at konstruktører ikke vet bedre. Det er jo en hardt bransje å slå gjennom i og de etablerte merkene må ha gjort noe rett?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Trompetnerd har sett lyset og takker for seg!


    Takk til alle som har bidratt til denne tråden! Har lært masse av dere. Nå er det nok en gang på tide å bevege seg videre å gjøre hifisentralen et medlem fattigere.

    Spesielt takk til de som har invitert meg hjem til seg! Håper vi kan holde kontakten.

    God Sommer alle sammen!

    Lykke til i jakten mot hifinirvana, måtte dere nå det alle!
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    3.695
    Du fikk visst ikke svar på denne fra "tkr" Drossel, så da svarer jeg;).

    Jeg mener at magien absolutt finnes på plata, det er bare at den rominformasjonen på plata som er så viktig for at det ikke skal lyde tamt er så sårbar for mismatch i kjeden og uheldige bidrag fra lytterommet. Hvis man får det til så kommer man nærmere den musikalske magien på platen uten negative sideeffekter.

    Sommerferie:


    Har nesten tatt sommerferie nå. Det er mange år siden det har smakt så godt som nå. Denne sommeren skal nytes.
    Var på en privat fest i Nordmarka i går hvor artisten Robert Post plutselig dukket opp og spilte et lite sett med akustisk gitar. Kun mikket opp av sangmikrofon og intern gitarmikk.
    Veldig høy kvalitet på det han gjorde selv om musikken er litt for banal for min smak. Det var cdkvalitet på sangen.
    Lyden var kjempegod fra et bittelite PA anlegg som spilte ut i skogen. Levende, varmt, fullt med store klanglige kontraster og masse dynamikk . Forskjellen var påtakelig når man fortsatte å spille cder på samme anlegget. Det låt dårlig det. Flatt, spisst og bråkete.

    Hvis noen kan forklare den tekniske forskjellen på dynamikken fra liveinstrumenter og cd så er jeg interessert. :)
    Jeg kan ikke forklare det. Har bare et lille bidrag i form af konstruktørerne ( de fleste) ikke vet hvad der skal til for at få god lyd. Det drejer sig ikke bare om målinger men i meget høj grad af valget af passive komponenter. Strømforsyninger spiller også en mega rolle. Jeg ser sådan på det at det er strømforsyningen der spiller. Kredsløbet skal bare formidle det der kommer fra forsyningen. God sommer til dig.
    Takk! God Sommer til deg og.
    Synes det virker rart at konstruktører ikke vet bedre. Det er jo en hardt bransje å slå gjennom i og de etablerte merkene må ha gjort noe rett?
    Selvfølgelig jeg skal jo ikke generalisere .
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.473
    Antall liker
    12.207
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trompetnerd har sett lyset og takker for seg!


    Takk til alle som har bidratt til denne tråden! Har lært masse av dere. Nå er det nok en gang på tide å bevege seg videre å gjøre hifisentralen et medlem fattigere.

    Spesielt takk til de som har invitert meg hjem til seg! Håper vi kan holde kontakten.

    God Sommer alle sammen!

    Lykke til i jakten mot hifinirvana, måtte dere nå det alle!
    Takk til deg for interessante og positive bidrag. Du vil bli savnet.
    Nå er ikke HFS blant de viktigste tingene i livet, og tiden vår dyrebar, så det kan være lurt å koble ut. Det faller vel naturlig for flere etter en stund.
    Takk for turen, og lykke til videre!
    Og god sommer :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Trompetnerd har sett lyset og takker for seg!


    Takk til alle som har bidratt til denne tråden! Har lært masse av dere. Nå er det nok en gang på tide å bevege seg videre å gjøre hifisentralen et medlem fattigere.

    Spesielt takk til de som har invitert meg hjem til seg! Håper vi kan holde kontakten.

    God Sommer alle sammen!

    Lykke til i jakten mot hifinirvana, måtte dere nå det alle!
    Takk til deg for interessante og positive bidrag. Du vil bli savnet.
    Nå er ikke HFS blant de viktigste tingene i livet, og tiden vår dyrebar, så det kan være lurt å koble ut. Det faller vel naturlig for flere etter en stund.
    Takk for turen, og lykke til videre!
    Og god sommer :)
    Takk Ottone, veldig hyggelig melding!:)

    Dette har vært et slags sabbatsår for meg hvor jeg har tatt et skritt tilbake for å orientere meg etter en voldsom skuffelse etter å ikke ha nådd opp i audition til jobb i Oslo Filharm i fjor. Som premie eller trøstepresang avtalte kona og jeg at jeg uannsett resultat skulle få investere i ny forsterker. Samtidig som jeg var på full fart inn i studiobransjen.

    Har grepet muligheten til å sette meg inn i lyd og akustikk, men innsett at det er et skritt ned fra musikerrollen som er og trenger hele meg.
    Hifiprosjektet mitt skal jeg fullføre og poste bilder i denne tråden skrive korte kommentarer når det er ferdig.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er vel den som sitter på sidelinjen og observerer mest istedet for å skrive her inne da jeg føler kompetansen min ikke holder følge med resten. Denne tråden er en jeg har fulgt nøye på/med og vil takke Trompetnerd med sine innlegg og tanker om særs aktuelle og viktige tema. Tråden har vært en berikelse både musikalsk (les musikktips da jeg fikk utvidet min horisont) , teknisk og akustistisk. Takk for følget og Lykke til videre.

    mvh
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.550
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for alle interessante innlegg:) Håper det en gang i fremtiden blir mulig å komme på besøk for en lytt feks når nytt rom står ferdig (kan kanskje henge meg på EHED en gang).

    Vidar
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hyggelig å lese at tråden har vært interessant for dere. :):)

    Konklusjon og min fasit pr i dag:

    Glemte nesten å skrive en siste konklusjon på hvor status er her og nå.

    Jeg kom inn igjen på sentralen nærmere skeptikerene enn entusiastene. Nå har jeg virkelig gått i dybden for min egen del og brukt mye tid på lyttetester og diverse.

    Her kommer MIN fasit pr 27.6.12 dato, dvs rene ord for pengene uten filter:

    Jeg mener at ALT har innvirkning på lyden.
    I prioritert rekkefølge..

    1.Høyttaler og samspillet med forsterker gir sterkest signatur på anlegget.
    2.Høyttalers plassering/ frekvensrespons/ lytteposisjon har mest å si for opplevelsen.
    3.Riktig akustikk fjerner elementer du ikke ønsker og fremhever det du vil ha. En slags fintuning av sounden.
    4.Avspiller er kjempeviktig for alle nyanser. De beste tradisjonelle spillerene er bedre (og mye dyrere) enn PC basert.
    5.Kabler og ren strøm er viktig for å fjerne støy og grums i lydbildet. Nødvendig hvis lyden skal oppleves virkelig.
    6.Støy går utover de mest sårbare elementene i lyden. Mikrodynamikk/romopplevelse/lyse overtoner

    - Gode høyttalere med samme frekvensrespons lyder veldig likt uavhenig av konstruksjon. (Frekvensresponsen er det vanskeligste med tradisjonelle høyttalere) Jo færre elementer jo bedre i øvre frekvensområde. (i en perfekt verden)
    - I bassen gir dipol best definisjon, men gjengir kun dynamikken som finnes på platen som derfor føles flatt. Lukket kasse og GODE bassrefleks lyder veldig likt. Siden mikrofonene ikke fanger punchet i lyden optimalt gir undertrykket i rommet som kassehøyttalerene skaper et mer realistisk fysisk lydbilde i mellombass.

    -Høyttalers plassering bør være godt ut på gulvet fra bakvegg for å spille fritt. Høyttalere som trenger hjelp fra bakvegg i bassen er ikke for meg.

    -Frekvensrespons bør tunes ved plassering først og fremst. All EQ farger når man drar opp signalet. Dette går på bekostning av gjennomsiktighet. Frekvensresponsen er viktigst fra 100hz og opp. I bassen skal det betydelige dipper og peaker for man hører det. En ideel frekvensrespons faller jevnt ca 3db fra 40hz og opp til topp med en svak avrunding i begge ender(finnes masser av literatur bak den).

    -Den ideelle lytteposisjonen er på fremre del av rommet dvs på samme 50% som høyttalerene av rommet.

    -Finnes ingen fasit på hva riktig hifiakustikk er. Enkelte kommer kjempelangt med brystpanel, bokhyller og planter. Ønsker man å fjerne rombidragene krever det proffe tiltak. Fjerner man rombidragene stilles det skyhøy presisjon og støyfritt anlegg for at musikken ikke skal bli døere. Ønsker man å høre hele opptaksromsakustikken må rombidraget i lytterommet ligge under nivået på refleksjonene i opptaksrommet. For å overdrive effekten av akustikken i opptaksrommet kan man heve refleksjonene som kommer etter (i tid) at førsterefleksjonen i opptaksrommet ankommer mikrofonen.

    -Avspiller er viktig for at musikken skal bli virkelig. Ved PC avspilling er det lett å høre når man fjerne støy fra kilden. Puremusic har flere ledd hvor man hører støyen forsvinne mer og mer. Ved bruk av"Less is more mode" begynte pcavspillingen min å nærme seg støynivået til de beste cdspillerene. Bruk en ekstern hardisk kun til musikk. Jeg hører forskjell på lyden ved bytting av hardisker.

    -Kabler hjelper på nyansene. Støy som blir borte er gode nyheter. Kan tune et anlegg lysere eller mørkere.

    -Støyfritt er avgjørende for et realistisk lydbilde som "slipper". Det er først her high end skiller klinten fra hveten fra DIY og Midfi. Lyden blir mindre sårbart for romakustikk jo mindre støy hvis det spilles ukomprimert musikk. Fungerer som retning av å spille et akustisk instrumenter i rommet. Jeg har hittil ikke hørt et DIY anlegg eller anlegg som er digitalt manipulert spille uten hørbar støy.



    Disse meningene er mine egne erfaringer som er basert på lytting, sammenlikning og en hel masse lesing. Presiserer at lesingen er gjort for å forstå lyttingen ikke omvendt. Hvis jeg hører noe jeg ikke finner vitenskapelig bevist så driter jeg i det. For eksempel, hvorfor i all verden er det forskjell på hardisk og minnepinne? Den siste tiden har dette bildet vært såpass konstant at jeg kan kalle det min fasit.

    En annen erfaring er at det er svært få i bransjen som ser hele bildet. De fleste er enten på det jeg kaller "grovkornet" lyd med masse målinger for å kontrollere alt som kan kontroleres eller så er de på "mikrodetaljer" som neglisjerer helt jevn frekvensgang og romnoder så lenge støyen er borte.

    Lydteknikere plasserer jeg i den første båsen, mens highendbutikkene i den andre. Jeg savner mennesker som kan opplyse om hele bildet fra hvordan opptaket lød akustisk til hvordan prosesser opptaket går gjennom til et støyfritt anlegg med rett frekvensgang. Heldigvis er det et par konstruktører som har denne kompetansen.

    Jo mer jeg går inn i materien jo mer enig synes jeg å bli hifijournalistene selv om jeg opplever at de overdriver forskjeller enormt. Det er motsatt av hva jeg trodde da jeg begynte.

    Hele sentralen er sikkert uenig i større eller mindre grad med denne teksten, men ikke bruk denne tråden nå til å fortelle hva som er feil.

    Takk for meg!:)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for oppsummering. Mye bra her. Lykke til videre ;). Og du er alltids velkommen tilbake.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hmmm...
    På grunn av en annen tråd har jeg revurdert og kommer til å holde denne tråden oppdatert. :)

    Burson da-160

    10294304-origpic-debf7a.jpg


    I jakten på dac/lydkort har jeg hatt denne på besøk en ukes tid. Det finnes mye dacer der ute som jeg ikke trenger skrive noe om, men denne er noe spesielt synes jeg.

    Dette skriver Burson selv om chipen som sitter i:
    "The well known Burr Brown PCM1793 DAC chip sits at the heart of the HD Audio DAC. This classic 24 bit DAC chip is well known in a number of classic audio designs. While it lacks some of the Wow effects of its counterparts, sonically the PCM1793, struck the right balance between musicality and accuracy and presents music consistent with the preferences of team Burson Audio."

    Den har hatt på hjemlån var helt ny da jeg fikk den og klok av innspillingsskade smurte jeg meg med tålmodighet da jeg satte den på enda selger var usikker på om det var noen innspillingsforskjeller å spore på denne. Den første kvelden spilte den varmt, tjukt og VELDIG musikalsk. Det tonale fokuset den spilte med hadde jeg aldri hørt tidligere og nøt hvor lett det var å følge understemmer og høre hele akkordene. Jeg ble nesten litt skuffet da jeg neste dag innså at dette nok bare var slik den spilte fordi den var ny. Burson skriver at den vil åpne seg litt etter litt de første ukene, men at det meste skjer etter de første 100 spilte timene.

    Denne dacen har akkurat samme "farge" som min Audiopro dac og Gryphon cdspilleren jeg hadde på lån. Audiopro dacen har holdt stand lenge pga det jeg oppfatter som dens gjennomsiktige mangel på farginger. Denne gangen må den gi tapt for en dac som spiller finere, større, mer dynamisk og mer musikalsk.
    Burson dacen spiller rett og slett som en voksen og topptrimmet Audiopro dac. Bursonen er litt mykere i anslagene og litt mindre eksplosiv i oppstarten av tonene, men virker aldri som den mister pusten. Jeg har brukt mye tid på å evaluere hvorfor den er mykere og om det er riktig eller galt. Har kommet frem til at det er jitter med cdspiller som drivverk som gjør det. På macen kommer anslagene når puremusic spiller redbook i "less is more". Dette slanker inn "rusket" og skiller bedre mellom "rom" og "toner". Det store lydbildet gjør også at rommet mitt spiller litt mer med og dermed "myker" opp litt til.

    Har lest litt tester om den på nettet og virker ikke som den er en typisk "vinner". Testene varierer fra å kalle den analoglydende, varm, tynn og musikalsk. Dette minner om tester av Diablo som varierer veldig. Kanskje på grunn av gjennomsiktigheten til produktet. Jeg kan ikke identifiesere noen varme her, men stor forskjell mellom cddrivverket og pcavspilling. Tilogmed digitalkabelen mener jeg å høre ganske klar forskjell på.
    Spilte med medfølgende kabel først og byttet etter et par dager til Wireworld gold digitalkabel. Forventet selvfølgelig ingen forskjell, men må innrømme at den låt mer "wireworldsk" med en gang.

    Med tanke på at denne koster 7.500,- (tror jeg) er dette meget bra etter min mening.
    Kommer ikke på noen god grunn til å ikke legge pengene på bordet, men har noen få dacer/lydkort jeg vil prøve før det endelige valget.

    Audiolense:

    Målemikk venter på posthuset , så nå drøyer det ikke lenge før jeg har romkorreksjon oppe å kjøre.

    Nytt lytterom:

    Mitt nye lytterom er snart innflyttingsklart. Har vært veldig mye jobb for å ha mulighet til å bruke et helt rom av leilighetens 4 rom kun til hifi. For å få plass til alt som var i rommet har alle boder og skap måttet ryddes og effektiviseres.
    Dette er et av lassene

    lass.JPG


    Da er dere orientert om litt av det som skjer på hififronten i juli. EHED er kontaktet og vi skal bestille mengder akustikkprodukter etterhvert.

    Fortsatt god sommer!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvorfor enten eller, Trompetnerd? Du kan jo bare roe ned om du vil? Det hadde vært synd om du ble helt borte! Interessant å lese din oppsummering. Jeg har selv ikke tenkt eller testet så mye i forhold til støy, men high-end skiller seg klart fra rimeligere utstyr ved at de har mer sort bakteppe for å bruke HiFi skribenters uttrykk. Det har vel noe med støy å gjøre? Støy fra PC avspilling har jeg dog ikke lagt merke til. Hvordan var det nå igjen? Har du testet NAD M51 eller tenkt på det? Den er knallgo (i forhold til pris i allefall) og jeg har ikke noen andre kandidater nå. De kommer forhåpentligvis i august, men HFK låner gjerne ut demomodeller.
     
    Sist redigert av en moderator:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror i perioder blir en rett og slett litt lei HFS. Det hele er litt forutsigbart. Slike pauser gjør at en kan gå på flere konserter, høre musikk hjemme og kanskje aller viktigst ifht denne hobbyen, komme seg ut til andre og lære nye ting. Ved å høre om andres preferanser så lærer en mer om sine egne. Dete er ikke noe en kan måle seg frem til , eller se av en graf, dette er kunnskap en får ved å være på lokasjonen hos den enkelte. Derav har de som har hørt mye forskjellig langt mer respekt hos meg enn de som har sittet på gutterommet å nerdet og lest seg opp.. Og uansett, så har jo du noe av det beste utgangspunktet mr Trompet, som utøvende musiker :)..Og godt å se deg tilbake .
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    3.695
    Den beskrivelse af Burson dacen ser jeg som en parallel til lyden fra Burson Opamp versus andre diskrete opamps. Hermed mener jeg det er analogdelen som skaber det største aftryk på slut resultatet i denne dac såvel som i de fleste andre.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Flott! Det blir spennende å se hva du får ut av Audiolense.
    Er kjempespent!
    Rent teoretisk kan jeg ikke skjønne at dette ikke vil bli en stor oppgradering i mitt oppsett. Skal kun bruke det som siste finish og ikke som erstatning for noe.
    Tar nok enda litt tid før jeg er helt i gang, men ikke lang tid igjen nå....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hvorfor enten eller, Trompetnerd? Du kan jo bare roe ned om du vil? Det hadde vært synd om du ble helt borte! Interessant å lese din oppsummering. Jeg har selv ikke tenkt eller testet så mye i forhold til støy, men high-end skiller seg klart fra rimeligere utstyr ved at de har mer sort bakteppe for å bruke HiFi skribenters uttrykk. Det har vel noe med støy å gjøre? Støy fra PC avspilling har jeg dog ikke lagt merke til. Hvordan var det nå igjen? Har du testet NAD M51 eller tenkt på det? Den er knallgo (i forhold til pris i allefall) og jeg har ikke noen andre kandidater nå. De kommer forhåpentligvis i august, men HFK låner gjerne ut demomodeller.
    Enten eller, er det som stort sett fungerer for meg, men dette blir en mellomting.
    Lyd kommer jeg til å fortsette med for fullt og rapportere i denne tråden.
    Sort bakgrunn tror jeg også kan ha med om støyen er hvit eller rosa.
    Hvordan spiller du fra pcen? Synes støy er det største ankepunktet for pcavspilling nå når jitter er i ferd med å elimineres.

    Takk, skal sjekke ut NAD dacen.:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Den beskrivelse af Burson dacen ser jeg som en parallel til lyden fra Burson Opamp versus andre diskrete opamps. Hermed mener jeg det er analogdelen som skaber det største aftryk på slut resultatet i denne dac såvel som i de fleste andre.
    Interessant. Lyst til å skrive mer om dette?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvordan spiller du fra pcen? Synes støy er det største ankepunktet for pcavspilling nå når jitter er i ferd med å elimineres.

    Takk, skal sjekke ut NAD dacen.:)
    Bruker iTunes og Spotify fra iMac og sender via Airport express. Har prøvd å løpe frem og tillbake, men klarte ikke å høre noen forskjell fra CD avspilling. Hvordan hører du støyen?

    NAD ´en er meget nøytral, klart og detaljert. Ikke varm og tilgivende.

    Jeg tror også analogdelen i DAC´er hovedsak står for eventuell farging.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn