Ok så det er altså off topic at spørge til hvor mange udgangstranser der er ! Der kunne jo være en sammenhæng i valget af 100 kvadrat kabel og antallet af udgangsbolcher.bjornh skrev:Hold dere On-Topic.
bjornh, moderator
Det var jo et vesentlig bedre skjema, men da forstod jeg hvertfall teorien fra starten avOMF skrev:Det er vel dette som er standard brolikeretter for 3 fase....
Mvh
OMF
Høyttalerne er rå, ingen tvil om det. Ulver i fåreklær.ragwo skrev:Har nå lest gjennom hele tråden og jeg er mildest talt utrolig nysgjerrig på høyttalerne dine. Håper virkelig du får sjansen til å sette de i produksjon. Hvis du har fått liv i 250en, hvordan spiller den med nye transistorer?
R.Solhaug skrev:Høyttalerne er rå, ingen tvil om det. Ulver i fåreklær.ragwo skrev:Har nå lest gjennom hele tråden og jeg er mildest talt utrolig nysgjerrig på høyttalerne dine. Håper virkelig du får sjansen til å sette de i produksjon. Hvis du har fått liv i 250en, hvordan spiller den med nye transistorer?
Det er ingen konkrete planer om produksjon av disse. Derimot har jeg planer om før eller senere å gjøre en modell der jeg går tilbake til den opprinnelige størrelsen med 12" basser. Bitene er forsåvidt klare.
Ti-tommer-utgaven var egentlig bare et eksperiment; "hvor liten er det mulig å bygge en troverdig fullrange". Høyest mulig WAF.
Tofemtien (som ikke er en tofemti lengre) har måttet vente på at Per & co får flytta fra seg. Utgangskorta behøvde en overhaling, de er oppe og går nå men skal oppgraderes og etterjusteres.(alderstillegg)
Mvh. RS
Heisan RS Kjempegøy at du har et såpass "billig" anlegg til å spille såpass bra utifra responsen her Men det kan vel ikke være bra for komponentene å stå så tett mht kjøling / varmeutvikling, levetid på komponentene, og potensiell brannfare ? ? ?Lagga skrev:Jepp, jeg må bare si meg enig med Mbare; dette var bare helt rått!!!
Men la meg dvele, rent visuelt, over den forbløffende kontrasten mellom hvor uhøytidelig RSolhaug stiller opp anlegget sitt, kontra hvor intenst seriøs RSolhaug er om LYD - med trykk på MUSIKK.
Komponentene er uten videre seremoni stablet oppå hverandre, og på en gammel melkekasse, no less:
Viktighet av underlag, avkobling osv? Ikke tema i det hele tatt.
En blodtrimma AW 250 står skjøvet inn under TV'n, så bola at det ikke lenger lar seg gjøre å få toppdekslet nedpå...
En modda padde tar hånd om legio solid core nettkabler.
RSolhaug har også fått en (grøss!) Dual inn i stua, rack fins jo ikke, så kverna er bare satt rett ned på golvet.
Massivt, sier jeg! - var RSolhaugs sobriquet for inntil ganske nylig, og det er massive saker som fører lyden fram til høyttalerne..
Vel...... - hva slags inntrykk sitter man igjen med så langt?
Skrekk og gru? Å langt ifra!
RSolhaug konstruerer jo høyttalere må vite, og hvilke høyttalere!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er dette vakkert, eller hva?
Solhaug One:
Høyttaleren er utviklet over flere år, og er så fint avpasset, at det bl.a. ikke finnes et fnugg av dempematerialer
inne i kassen.....
Lyden var åpen, med masse luft og en påtagelig tilstedeværelse, dynamikk i massevis og en respons så rask, -at jeg ikke tror
jeg har hørt maken til den, noen gang........ Deilig var det også å registrere, at elementene fløt ganske så sømløst sammen, jeg kunne ikke skille diskant fra øvre mellomtone osv.
Bassen var også lynrask, stoppet like fort som den startet, og det var fullt opp med detaljer og TRØKK i den - glad jeg ikke var pissatrengt, for
si det sånn; på "Ildfuglen" ville det gått gæernt......
Det var en viss kompresjon, spesielt i bassen, men du hørte så tydelig at høyttaleren/bassen var klar som et egg, kompresjonen handlet kun om
rommet, som burde vært minst et par meter dypere.
Må jo også nevne vinyllyden, som var, for å si det mildt; lovende...
RSolhaug brenner for lyd, dvs; han brenner for musikk - og han har fyret opp loddebolt etc for virkelig å prøve ut sine ideer;
det foreløpige resultatet fikk Mbare og undertegnede lytte til i går aftes - det vi hørte var ganske enkelt:
sjelssettende.....
RSolhaug; gratulerer med dette mesterverket av en høyttaler, og det "rølpete" anlegget med den store lyden,
det var en åpenbaring!
8)
Morten
Jepp, som mine, feks men det viktigste er jo at du er fornøyd med det du har da, vettuR.S. skrev:Peace & love gutter, hearing is believing 8)
- tør nesten ikke tenke på hvor bra det kunne blitt om jeg attpåtil hadde hatt seriøse kabler ;D
Mvh. RS
Hei, igjen Da blir jeg også en stolt eier av DCD 3560 til uka, modda / oppgradert av Geir Fredriksen / AdytonR.S. skrev:norcad skrev:Dali??? Vet ikke hvor hjernen min fikk det ifra, selvfølgelig var det Nad og DENON jeg mente å skrive
At Nad ikke er innkoblet gjør liten forskjell for de som hører med øynene.................
PS! Din tråd om dynamikk var forøvrig interessant lesing.
CD`er tygges av min ca.20(!) år gamle Denon DCD-3560, den gamle drøvtyggern fortjener litt oppmerksomhet. Den var en staselig spiller da jeg handla den, toppmodell på drøyt 17kg til 8k fra Hifi-klubben. I Sverige kosta`n tildømes 17k. Gruelig solid oppbygget, her hadde gutta hos Denon tatt`n helt ut.
Den spilte sværtså pent men manglet dynamikk og var på veg ut da jeg i respekt for den gamle kjempen skaffa meg servicemanualen og begynte å se etter muligheter for eventuelle tjuvkoblinger. Og jeg fant. Første stuntet var å bypasse hele analogdelen; hva skulle jeg vel med den når signalet likevel var konvertert? For ett hakeslepp det ble, nå henta jeg plutselig ut et ekte balansert signal fra fire differensialkobla BB58P. Når så det blei toppa med en LC-clock og oppgraderte trafoer låt spillern så mektig at diverse sagnomsuste high-end spillere jeg hadde innom på prøve ble returnert med et skjevt glis. Foruten å være voldsomt dynamisk var det noe med utklingningen; kunne høre hvordan lyden ble reflektert i opptaksrommet omtrent som fra vinyl på den gamle dopa* Denonen.(*analoge stereoider) Den spilte musikk så jeg glemte testing og blesittende å lytte ???
Noe seinere skrudde jeg den opp igjen og erstatta tynne fislete tråder fra powerprint til analogprint med 2,5kv sc kobber. Fikk bare ikke fred uten å ha fjerna flerlederne ???
Og jeg som trodde jeg hadde trøkk, den holdt jo følge med Wadia og sånt fra før. Nå var`n helt rå,og en utrolig god match til mine superstramme stuemonitorer.
Foruten det her har jeg fjerna magnetklampen og kjører en hjemmestrikka sorbothane-matte som antivibrator på CD-platene. Servelaten gir definitivt bedre forhold for avlesning, mere ro i lyden. Litt skjerming og demping har det også blitt,men ettersom den allerede var bygget opp med dobbelt kobber/alu-chassie osv.var det ikke mye som behøvdes. Spillern er imidlertid følsom for vibrasoner fra underlaget, så plasseringen på melkekassen den har pr. dato er et stykke fra å være optimal. Forbedringspotensiale her ;D
Mvh. RS
Nja, iaf en mnd eller så. For en tid tilbake riktig nok.McLaren skrev:HVor blei det egentlig av R.S? Tuppan ut av forumet?
McLaren
Han lever og ånder, bare ikke på hfsNoen som vet hva som har skjedd med Reidar?
Han var sist aktiv (dvs pålogget) den 17/3.
Hadde vært morsomt å høre anlegget til denne karen - et av Norges råeste (og samtidig "rimelig")?Han lever og ånder, bare ikke på hfs
Tviler vel på at vi får se han her i overskuelig fremtid.
/jan
Det lar seg sikkert gjøreHadde vært morsomt å høre anlegget til denne karen - et av Norges råeste (og samtidig "rimelig")?