Hei.
De gir seg ikke:
Vil tvinge butikker til å ta parkeringsavgift - Siste nytt - innenriks, utenriks
Hvor mye av sine rettigheter er velgerne villig til å bli fratatt før man bytter parti...
Tydligvis ganske mye:
Arbeiderpartiet frem, Høyre tilbake - Siste nytt - innenriks, utenriks
Jeg skjønner ikkenoe. Er majoriteten av befolkningen så uinteressert i politikk at de
kan fortsette å vinne fram med alle disse grepene som fjerner folks rettigheter?
Tydligvis...
mvh
Gunnar Brekke
Nå er ikke jeg særlig stor tilhenger av Administrasjonspartiet eller synest at akkurat dette forslaget er fantastisk, men det har vist seg at det er vanskelig å få folk til å endre adferd kun ved å apellere til god moral og samvittigheten. Nordmenn har også etter hvert fått det såpass romslig økonomisk at milde økonomiske incentiver neppe fungerer i særlig grad. Det er neppe mange som filosoferer veldig over at det koster 20 kroner å kjøre gjennom bomringen i Oslo når de vurderer om de skal ta bilen eller reise kollektivt til byen. Og trafikk i byene begynner å bli et ganske stort problem. Det er også et problem rent byutviklingsmessig at ting flyttes ut av sentrum og til store kjøpesentre eller klynger utenfor sentrum hvor adkomst med bil er enkelt og eneste reelle mulighet om man skal gjøre noe.
Kanskje det klareste eksempelet er innen byggeforskriftene som har blitt svært detaljerte og stiller store krav til energibruk og derigjennom isolasjonsmengde osv. Det har rett og slett vist seg umulig å få Ola og Kari Dunk til å redusere energiforbruket sitt nevneverdig ganske enkelt fordi det fordrer store engangsinvesteringer, og så stor gjennomtrekk som det er i deler av boligmassen i Norge (tenk spesielt på leilighetsbygg) så vil det aldri være særlig lønnsomt eller fristende for beboerene å ta de store kostnadene, selv om det kanskje er lønnsomt på veldig mange års sikt. Investeringen betaler seg også høyst sannsynlig i liten grad tilbake ved videresalg, med et mulig unntak for store eneboliger hvor det tross alt er snakk om ganske mange kroner som går til oppvarming av en trekkfull type av sorten gjennom året.
Innvendingene fra FRPerene som uttaler seg i saken er også ganske patetiske. De burde muligens filosofere litt over at alle disse kundene som kjører hit og dit for å handle gjør de på en offentlig vei og de økte kostnadene for å ta unna økt trafikk på disse veiene belastes også offentlige budsjetter. Til det ville en normal FRPer innvende at staten tar jo inn så mye bilavgifter at det skulle bare mangle osv, til det vil et noenlunde oppegående menneske innvende at bilavgifter i Norge fremfor alt er rent fiskale og har som hovedformål å skaffe det offentlige inntekter til å finansiere alt mulig av formål som koster penger. Disse avgiftene er bare en annen form for skattlegging. Alternativet ville være at andre skatter og avgifter økte eller at det offentlige kutter litt her og der eller at staten reduserer budsjettoverskuddet sitt, noe som har en del bieffekter. Hva hadde innvendingen til FRPeren vært dersom kommunen hadde satt opp en bomstasjon ved innkjøringen til hver eneste parkeringsplass? Da hadde det jo ikke vært inngripen på privat grunn.
Statens vegvesen uttalte i våres at dersom f.eks Ring 3 i Oslo skulle være køfri, måtte den med dagens trafikkmengde utvides med 4 til 8 ekstra kjørefelt, litt etter hvilken strekning man ser på. Noen av tunellene inn til Oslo sentrum måtte hatt 8 ekstra felt om jeg ikke husker helt feil.