Det er så godt å se at man holder seg til trådstarters tema. Asbjørn har kanskje kunnskapen, men noen "Golden Ear Award" ligger vel neppe i tjømda.
For øvrig vil jeg nevne kort at jeg har et relativt godt anlegg. Jeg startet ut med Kimber Hero, en relativt god kabel fra CD til PRE og det låt bra. Det var samme Kimber Hero fra PRE til POWER. Så prøvde jeg Silver Streak fra CD til PRE, og det vi ynder å kalle microdetaljer sto bedre frem i lydbildet. Så prøvde jeg Kimber Select fra CD til Pre, og flere microdetaljer kom frem. Etter dette havnet Silver Streak inn i leddet mellom PRE og Power, og bakgrunnen ble roligere, og flere detaljer fikk mer volum.
Fra TT til RIAA har jeg intet valg, men kabelen i armen skal etter alle solemerker være en ypperlig kvalitet. Jeg tok nå min tiloversblevne Kimber HERO og monterte mellom RIAA og PRE. TT'n gruser nå CD'n på alle punkter slik lydbildet fremstår. Likesinnede besøkende er overveldet over hvor mye bedre det låter med TT enn CD i mitt anlegg. Jeg tok så Kimber Select kabelen i leddet CD/PRE og byttet med RIAA/PRE kabelen (HERO). Resultatet var at CD'n låt enda slappere i sammenligning, mens lydbildet fra TT'n var det samme enten man brukte en 1500,- kroners eller en 18000,- kroners signalkabel. ALLE kablene på signalsiden er XLR bortsett fra TT (jeg vet hvorfor, så ikke kast bort tiden med å kommentere akkurat dette) slik at alle forhold skulle være like. Jeg synes dette er en interresant observasjon, og min egen konklusjon må bli at noen ledd tjener på kabeloppgradering, mens andre ikke lar seg affisere. Når det gjelder strøm, så har jeg byttet alle lakrislissene med en god blanding av Shunyata Python, Nordost Brahma, Michael Wolff Carbon, og Synergistic Research Master Coupler X2. Dette er kabler som koster opp mot 20.000,- meter'n ny, men som er skaffet tilveie brukt på forskjellige fora, til bare litt mer enn lakrislissene koster hos EXPERT. Anlegget står endatil i dertil egnet spesialmøbel med avkobling for vibrasjon + en god strømforsyning/filter/fordelerblokk fra Shunyata (også kjøpt brukt til en 4-del av ny pris). Argumentasjon: Det er litt absurd å ha et anlegg til prisen av en god ny bil uten å sørge for at arbeidsmiljøet anlegget har er de best tenkelige.
Ville du parkert din nye Ferrari i en bakgate i Olso? Noen sier kanskje ja, men jeg sier NEI! Der er vi forskjellige, og mener forskjellige ting - og det er greit nok. Gjorde Stømkablene noen forskjell? Ja, definitivt! hva da? Det ble mer kraft i bånn. Hva betyr det? Jo på et SPL meter viste sterkere/høyere lydtrykk ved samme powersetting.
Noe annet? JA, det ble MYE mere ro i lydbildet, bakgrunnen ble mørkemørkesort, og instrumentene stod lagt bedre frem i lydbildet på en slik måte at det ble nesten påtaglig, jeg tok meg selv i å begynne å følge enkeltinstrumenter rett og slett fordi de ikke lenger var en del av en lydvegg, men ble klart og tydelig definert. Spesiellt i klassiske innspillinger. Jeg var selv i tvil om dette var innbilt, så jeg inviterte "the ususal suspects" på kaffe, og satt på noe godlyd" uten å nevne oppgraderingen. Lydforbedringen ble behørig kommentert med en eneste gang, og opplevelsen de hadde var lik min egen. Publikummet bestod av både kabeltilhengere så vel som skeptikere, men alle var enige om at lyden var bedre. For dem som leser dette, og som mener at kabel betyr noe, vil nikke gjenkjennende. Skeptikerne, ingen nevnt - ingen glemt, vil vel bare riste på sitt hode og tenke - "TULLING" - OK dere om det. Jeg vil uten tvil anta at både ODIN Strømkabel, og XLR Signalkabel gir sin nye eier den samme lytterglede som jeg har med mitt noe rimeligere kabelvalg. Til Kjøper av dette: Gratulerer med en god investering, dette vil du ha mye glede av. Jeg har ikke råd, og er litt misunnelig av den grunn, men jeg gleder meg allikevel på dine vegne. På den annen side hadde det jo vært morsomt å høre hva selger skaffer seg istedet, og hvilke erfaringer dette medførte.