Er dette alvor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.861
    Antall liker
    20.618
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Alle gode signalkabler låter forøvrig likt" ;)
    Og det presenteres som en sannhet. Nok engang, man skal høre mye.
    Det er jo du som er eksperten på å høre mye her inne. Du hører i hvert fall mye som mange andre ikke hører.
    Neida; de fleste hører mok mer enn det man skulle få inntrykk av fra kabeltrådene her inne. Man kan ikke annet enn riste på hodet over flokkmentaliteten her. Alfa hannen med teknikkringen, etterfulgt av disipplene. Og felles for alle er at de aldri har hørt noe av det de latterliggjør. Morsomt, egentlig.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.008
    Antall liker
    13.486
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det finnes uproporsjonalt mange halvstuderte røvere og lurendreiere i denne bransjen
    mvh
    Leif
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    DET har det vel aldri vært noen tvil om, Orso..?? Objektivt sett...
    Nei, du sier noe der. Kan egentlig bare har vært snakk om samme råvarepris eller lavere.
    Blir i grunnen nesten småflau og tenke på at jeg trolig er blant de som har de dyreste råvarekablene. Var endelig bra at når jeg nylig skulle bestille en bråte med XLR kabler og noe annet småtteri, så var levarandøren tom for Klotz og jeg måtte velge billigere Sommer Cable istedet. Men Neutrik plugger må jeg ha uansett!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.008
    Antall liker
    13.486
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en relativt høyt profilert kompis av meg sammenliknet balanserte Nordost signal-kabler av de edlere utgavene med sølv i bomull og lo seg nesten skakk av hvor mye penger han unnlot å rote bort! feks forsvant en betoning og hardhet på pianogjengivelse, noe som han tidligere var sikker på skyldtes rom-problemer
    all signalkablingen jeg loddet sammen for hele anlegget, kostet mindre enn et enmeters sett!
    forøvrig koster Neutrik XLR i metallkåpe med gullpinner under 3 usd stykk fra Partsexpress!

    mvh
    Leif
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    [/QUOTE]Det er jo du som er eksperten på å høre mye her inne. Du hører i hvert fall mye som mange andre ikke hører.[/QUOTE]

    Vel, jeg hører forskjell, samt ganske mange andre jeg kjenner. Problemet her inne er, at de som hører forskjell på kabler, blir latterliggjort...noe jeg synes er skremmende for det som skal være et seriøst forum.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    Inkvisisjonen har kommet. Og den ser ut til å bli her en stund.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.861
    Antall liker
    20.618
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Inkvisisjonen, og det morsomme er at de ikke skjønner at de kun er latterlige. Og intet annet ;)
    De taler kun for og til seg selv. Må jo bli kjedelig i lengden? Men for all del; gi oss mer å le av, med deres "fagkunnskap".
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    4.705
    Torget vurderinger
    1
    "Alle gode signalkabler låter forøvrig likt" ;)
    Og det presenteres som en sannhet. Nok engang, man skal høre mye.
    Er du uenig i at en god «lydkabel» påvirker lydgjenngivelsen minst mulig?

    mvh
    KJ
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.861
    Antall liker
    20.618
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Alle gode signalkabler låter forøvrig likt" ;)
    Og det presenteres som en sannhet. Nok engang, man skal høre mye.
    Er du uenig i at en god «lydkabel» påvirker lydgjenngivelsen minst mulig?

    mvh
    KJ
    Det var ikke det asbjørn hevdet. Han sa "Alle gode signalkabler låter forøvrig likt". Helt feil! Jeg går ut fra at han har lyttemessige erfaringer rundt dette? For man farer vel ikke rundt og presenterer synsing som fakta, gjør man vel?
     

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    DET har det vel aldri vært noen tvil om, Orso..?? Objektivt sett...
    Nei, du sier noe der. Kan egentlig bare har vært snakk om samme råvarepris eller lavere.
    Blir i grunnen nesten småflau og tenke på at jeg trolig er blant de som har de dyreste råvarekablene. Var endelig bra at når jeg nylig skulle bestille en bråte med XLR kabler og noe annet småtteri, så var levarandøren tom for Klotz og jeg måtte velge billigere Sommer Cable istedet. Men Neutrik plugger må jeg ha uansett!
    De riktige Neutrik pluggene med minimalt med gods, kvalifisert kabel i beste industrikvalitet, en lupelampe og litt håndverktøy og du er home safe. For å riktig flotte seg kan en jo eventuelt slenge inn litt sølv/bomull, så er nattesøvnen også reddet.

    Mellomlegget opp til "Fenrissulven", "Loke", "Midgardsormen" og hva nå alle disse odiøse kabelnavnene måtte være kan man kjøpe musikk for. Og en bok om emnet selvhøytidelighet.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.037
    Sted
    Sortland
    .... The result is a new level of power transmission efficiency coupled to superb mechanical damping and rejection of external RFI/EM interference. The separate, solid-core conductors eliminate strand interaction, hot spots and other artifacts that can degrade performance, while the extreme precision with which the TSC tubes are manufactured and arranged ensures complete consistency in performance. Let Odin feed your system and get ready for improved noise floor and resolution, increased transparency, dynamic range and freedom from grain, more believable sound staging, more natural life and musical dynamics, a breathtaking range of tonal colours. Suddenly the music will step away from the system producing it, taking on a life of its own, becoming a real performance – all because the power on which your system depends is cleaner and arriving quicker.

    I motsetning til ovenstående saklige informasjon mener du?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Inkvisisjonen, og det morsomme er at de ikke skjønner at de kun er latterlige. Og intet annet ;)
    De taler kun for og til seg selv. Må jo bli kjedelig i lengden? Men for all del; gi oss mer å le av, med deres "fagkunnskap".
    Det er fint at du tar det med så godt humør. Noen blir jo fornærmet og klager over latterliggjøring og slikt, men er man sikker nok på seg selv og tar lett på hva omverdenen måtte mene så kan man lene seg tilbake og smile litt av verden, slik som du gjør. Noe å lære av for andre, vil jeg si.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.212
    Antall liker
    8.602
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg hører forskjell, samt ganske mange andre jeg kjenner. Problemet her inne er, at de som hører forskjell på kabler, blir latterliggjort...noe jeg synes er skremmende for det som skal være et seriøst forum.[/QUOTE]

    -----------------------------------

    Ingen bestrider at man hører forskjell. Hva som diskuteres er om det ER forskjeller. Synes det er merkelig at enkelte ikke forstår denne viktige distinksjonen.
    (av en eller annen grunn nekter systemet å quote innlegget ditt riktig)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.008
    Antall liker
    13.486
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hele HFS forfaller imo
    klarte ikke engang å finne ut hvor jeg sletter profilen min! F%¤#!!?!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.212
    Antall liker
    8.602
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke det asbjørn hevdet. Han sa "Alle gode signalkabler låter forøvrig likt". Helt feil! Jeg går ut fra at han har lyttemessige erfaringer rundt dette? For man farer vel ikke rundt og presenterer synsing som fakta, gjør man vel?
    Men lytting er jo sysning. Det er bare du som lyter objektivt mens vi andre har en svært unøyaktig hørsel man ikke kan stole på. Dette er gjentatte ganger dokumentert mens effekten av strømkabler til 50 000kr har ennå til gode å bli dokumentert (bortsett fra at de ikke har noen effekt).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.875
    Antall liker
    10.373
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    "Alle gode signalkabler låter forøvrig likt" ;)
    Og det presenteres som en sannhet. Nok engang, man skal høre mye.
    Det er jo du som er eksperten på å høre mye her inne. Du hører i hvert fall mye som mange andre ikke hører.
    Neida; de fleste hører mok mer enn det man skulle få inntrykk av fra kabeltrådene her inne. Man kan ikke annet enn riste på hodet over flokkmentaliteten her. Alfa hannen med teknikkringen, etterfulgt av disipplene. Og felles for alle er at de aldri har hørt noe av det de latterliggjør. Morsomt, egentlig.
    Jeg burde vel egentlig skjønt at den som besitter sannheten heller ikke er den som er i besittelse av ironisk sans i sjenerende grad.

    Det mest interressante er likevel kanskje at tolker det at mange er uenig med deg, mer som et resultat av flokkmentalitet enn at det kanskje kan tenkes at du ikke besitter den hele og fulle sannhet.

    Det er rettet en del konkrete spørsmål om kabler i tråden, men jeg har sett lite argumentasjon fra din side, ut over at du har rett og alle andre er latterlige osv....
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Det er så godt å se at man holder seg til trådstarters tema. Asbjørn har kanskje kunnskapen, men noen "Golden Ear Award" ligger vel neppe i tjømda.
    For øvrig vil jeg nevne kort at jeg har et relativt godt anlegg. Jeg startet ut med Kimber Hero, en relativt god kabel fra CD til PRE og det låt bra. Det var samme Kimber Hero fra PRE til POWER. Så prøvde jeg Silver Streak fra CD til PRE, og det vi ynder å kalle microdetaljer sto bedre frem i lydbildet. Så prøvde jeg Kimber Select fra CD til Pre, og flere microdetaljer kom frem. Etter dette havnet Silver Streak inn i leddet mellom PRE og Power, og bakgrunnen ble roligere, og flere detaljer fikk mer volum.
    Fra TT til RIAA har jeg intet valg, men kabelen i armen skal etter alle solemerker være en ypperlig kvalitet. Jeg tok nå min tiloversblevne Kimber HERO og monterte mellom RIAA og PRE. TT'n gruser nå CD'n på alle punkter slik lydbildet fremstår. Likesinnede besøkende er overveldet over hvor mye bedre det låter med TT enn CD i mitt anlegg. Jeg tok så Kimber Select kabelen i leddet CD/PRE og byttet med RIAA/PRE kabelen (HERO). Resultatet var at CD'n låt enda slappere i sammenligning, mens lydbildet fra TT'n var det samme enten man brukte en 1500,- kroners eller en 18000,- kroners signalkabel. ALLE kablene på signalsiden er XLR bortsett fra TT (jeg vet hvorfor, så ikke kast bort tiden med å kommentere akkurat dette) slik at alle forhold skulle være like. Jeg synes dette er en interresant observasjon, og min egen konklusjon må bli at noen ledd tjener på kabeloppgradering, mens andre ikke lar seg affisere. Når det gjelder strøm, så har jeg byttet alle lakrislissene med en god blanding av Shunyata Python, Nordost Brahma, Michael Wolff Carbon, og Synergistic Research Master Coupler X2. Dette er kabler som koster opp mot 20.000,- meter'n ny, men som er skaffet tilveie brukt på forskjellige fora, til bare litt mer enn lakrislissene koster hos EXPERT. Anlegget står endatil i dertil egnet spesialmøbel med avkobling for vibrasjon + en god strømforsyning/filter/fordelerblokk fra Shunyata (også kjøpt brukt til en 4-del av ny pris). Argumentasjon: Det er litt absurd å ha et anlegg til prisen av en god ny bil uten å sørge for at arbeidsmiljøet anlegget har er de best tenkelige.
    Ville du parkert din nye Ferrari i en bakgate i Olso? Noen sier kanskje ja, men jeg sier NEI! Der er vi forskjellige, og mener forskjellige ting - og det er greit nok. Gjorde Stømkablene noen forskjell? Ja, definitivt! hva da? Det ble mer kraft i bånn. Hva betyr det? Jo på et SPL meter viste sterkere/høyere lydtrykk ved samme powersetting.
    Noe annet? JA, det ble MYE mere ro i lydbildet, bakgrunnen ble mørkemørkesort, og instrumentene stod lagt bedre frem i lydbildet på en slik måte at det ble nesten påtaglig, jeg tok meg selv i å begynne å følge enkeltinstrumenter rett og slett fordi de ikke lenger var en del av en lydvegg, men ble klart og tydelig definert. Spesiellt i klassiske innspillinger. Jeg var selv i tvil om dette var innbilt, så jeg inviterte "the ususal suspects" på kaffe, og satt på noe godlyd" uten å nevne oppgraderingen. Lydforbedringen ble behørig kommentert med en eneste gang, og opplevelsen de hadde var lik min egen. Publikummet bestod av både kabeltilhengere så vel som skeptikere, men alle var enige om at lyden var bedre. For dem som leser dette, og som mener at kabel betyr noe, vil nikke gjenkjennende. Skeptikerne, ingen nevnt - ingen glemt, vil vel bare riste på sitt hode og tenke - "TULLING" - OK dere om det. Jeg vil uten tvil anta at både ODIN Strømkabel, og XLR Signalkabel gir sin nye eier den samme lytterglede som jeg har med mitt noe rimeligere kabelvalg. Til Kjøper av dette: Gratulerer med en god investering, dette vil du ha mye glede av. Jeg har ikke råd, og er litt misunnelig av den grunn, men jeg gleder meg allikevel på dine vegne. På den annen side hadde det jo vært morsomt å høre hva selger skaffer seg istedet, og hvilke erfaringer dette medførte.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er rettet en del konkrete spørsmål om kabler i tråden, men jeg har sett lite argumentasjon fra din side, ut over at du har rett og alle andre er latterlige osv....

    Den dagen lars_erik argumenterer med noe annet enn "jeg synest" og "jeg er musiker så dette kan jeg" eller noe i den retning eller "jeg vet" skal jeg love å sette kryss i kalenderen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.008
    Antall liker
    13.486
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    janus; apropos arbeidsmiljø: hva har du gjort med rom og akustikk?
    mvh
    Leif
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    janus; apropos arbeidsmiljø: hva har du gjort med rom og akustikk?
    mvh
    Leif
    Det er relativt kort tid siden innflytting, så det er ikke stort enda er jeg redd, rent borsett fra 1.ordens refleksjons demping av vegger og gulv. Men jeg har begynnt med planene for ordentlige tiltak. Kongen har desverre ikke kommet tilbake fra statsrådet med godkjennning enda... Rommet er på ca 5 x 6 meter, men blir utvidet til 5x8,5 når Kongen får tenkt seg om, da kommer også demping av tak på plass.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.861
    Antall liker
    20.618
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er rettet en del konkrete spørsmål om kabler i tråden, men jeg har sett lite argumentasjon fra din side, ut over at du har rett og alle andre er latterlige osv....

    Den dagen lars_erik argumenterer med noe annet enn "jeg synest" og "jeg er musiker så dette kan jeg" eller noe i den retning eller "jeg vet" skal jeg love å sette kryss i kalenderen.
    Stå på. Du er blant de som understreker poengene mine hver eneste gang de skriver noe.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.008
    Antall liker
    13.486
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kost/nytte forholdet her er nok vesentlig gunstigere enn ved kjøp av eksotiske kabler og representerer nok mere enn nyanser
    mvh
    Leif
     
    N

    nb

    Gjest
    Stå på. Du er blant de som understreker poengene mine hver eneste gang de skriver noe.
    Tja, poenget mitt er at siden argumentene dine gjerne ikke innholder noe av substans, noe resonnement, noen begrunnelse eller noe annet man kan ta tak i, noe man kan sjekke, lære noe av eller fundere over så er det ikke så veldig matnyttig. Det har ingen ting med å være enig eller uenig om saken å gjøre - bare at nytteverdien er temmelig nærme null. Ref da vi var inne på hvor vidt det var mulig å måle overtonespekter tidlig i denne tråden. Det var ganske åpenbart at Fourieranalyse ikke akkurat er din spesialitet, men det forhindret deg selvsagt ikke fra å mene noe ganske bastant (og fullstendig galt, må presiseres) om det. Så regelen din om å at man ikke bør mene noe om noe man ikke har erfaring med gjelder åpenbart ikke deg selv tydligvis.

    Så uansett hvor mange ganger du mått gjenta deg selv om at du mener å høre forskjell på ditt og datt, så er det ikke så mye å gjøre utover å trekke på skuldrene og tenke "so what".
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    kost/nytte forholdet her er nok vesentlig gunstigere enn ved kjøp av eksotiske kabler og representerer nok mere enn nyanser
    mvh
    Leif
    Jeg antar du sikter til meg? og du refererer til rom og akustikk gjetter jeg på? Tanken har definitivt slått meg, men rommet er ikke så lite at stående bølger blir noe problem. Dessuten har det en liten irregularitet i det ene hjørnet som muligens vrir bias i den retningen (merkelig, men det lar seg kurere ved at jeg lar døren til tilstøtende rom bak den ene høyttaleren stå åpen, og ja irregulariteten er på samme side) Det låter pr i dag usedvanlig tight og fint, men hjernen pøsnker på hva som kan gjøres, og hva som er viktigst. Rommet skal også bli husets hjemmekino, så full pakke er under planlegging (innen fornuftens og rimelighetens grenser sier Kongen)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.008
    Antall liker
    13.486
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja
    fornuftig
    mange putter bøttevis av cash i relative ubetydeligheter ifht å spille på lag med rommet
    mvh
    Leif
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.861
    Antall liker
    20.618
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Stå på. Du er blant de som understreker poengene mine hver eneste gang de skriver noe.
    Tja, poenget mitt er at siden argumentene dine gjerne ikke innholder noe av substans, noe resonnement, noen begrunnelse eller noe annet man kan ta tak i, noe man kan sjekke, lære noe av eller fundere over så er det ikke så veldig matnyttig. Det har ingen ting med å være enig eller uenig om saken å gjøre - bare at nytteverdien er temmelig nærme null. Ref da vi var inne på hvor vidt det var mulig å måle overtonespekter tidlig i denne tråden. Det var ganske åpenbart at Fourieranalyse ikke akkurat er din spesialitet, men det forhindret deg selvsagt ikke fra å mene noe ganske bastant (og fullstendig galt, må presiseres) om det. Så regelen din om å at man ikke bør mene noe om noe man ikke har erfaring med gjelder åpenbart ikke deg selv tydligvis.

    Så uansett hvor mange ganger du mått gjenta deg selv om at du mener å høre forskjell på ditt og datt, så er det ikke så mye å gjøre utover å trekke på skuldrene og tenke "so what".
    Pussig. Det er akkurat hva jeg gjør når de uten erfaring om det de uttaler seg om latterliggjør de med erfaring. Og man går ikke inn i diskusjon med noen som kun synser. Men stå på. Det har jo en viss underholdningsverdi.
     
    Sist redigert:

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Pussig nok er god møblering av et rom vel så betydelig som all verdens akustikkplater, tubetraps og annet. Det fine er at man kan supplere litt for å få det siste tweaket, men jeg foretrekker et pent bilde eller et veggteppe fremfor akustikk plater dersom virkningen er omtrent den samme. Jeg har til og med sett møblering og høyttaler plassering som virker umulig, men som virker som ei kule, så oppskriften er ovehodet ikke gitt, her må man eksperimentere seg frem. Gode innspill fra erfarne (men ikke nødvendigvis fjellfolk) kommer godt med, se på hva andre har gjort, lytt til erfaringene. Man har to ører, men bare en munn, det bør utnyttes riktig.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.008
    Antall liker
    13.486
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    enig
    jeg har ingen akustikkremedier overhodet ,men har likevel grei kontroll på de værste artefaktene i stuen med hjelp av møbler, tepper, gardiner og platehyller mm
    mvh
    Leif
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Pussig. Det er akkurat hva jeg gjør når de uten erfaring om det de latterliggjør de med erfaring. Og man går ikke inn i diskusjon med noen som kun synser. Men stå på. Det har jo en viss underholdningsverdi.
    Mange tror at papegøyer snakker, men egentlig gjentar de bare innøvde, meningsløse fraser. Hadde papegøyene kunnet tenke etter hadde de nok skjønt at babbelet var meningsløst også for dem selv, men det kan de ikke, så derfor holder de på. "Fiiin Polly", "Polly vil ha kjeks", "Morn-morn". Det morsomme er at mer tenkende vesener som egentlig vet dette forsøker å snakke med Polly allikevel, selv om de vet at Polly bare svarer det samme hver gang. Det har jo en viss underholdningsverdi.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.008
    Antall liker
    13.486
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    i det filosofiske hjørnet idag?:cool:

    mvh
    Leif
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.212
    Antall liker
    8.602
    Torget vurderinger
    1
    Pussig. Det er akkurat hva jeg gjør når de uten erfaring om det de latterliggjør de med erfaring. Og man går ikke inn i diskusjon med noen som kun synser. Men stå på. Det har jo en viss underholdningsverdi.
    Hva får deg til å tro at fok ikke har erfaring? Personlig har jeg lyttet og vært hi-fi interessert siden 1978. Min lange erfaring sier at hørselen ikke er nøyaktig (sammenfaller med vitenskapen) og at de som som tror det motsatte mangler tilstrekkelig erfaring, for er det noe hi-fi entusiaster bør vite etter lang fartstid er at vi ofte blir lurt.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.443
    Antall liker
    783
    Torget vurderinger
    5
    "Alle gode signalkabler låter forøvrig likt" ;)
    Og det presenteres som en sannhet. Nok engang, man skal høre mye.
    Det blir jo en subjektiv sannhet som mye annet. Asbjørn mener de kablene som ikke farger er de som faktisk gjør en god jobb, og siden de ikke farger låter de likt.
    Er det ikke lov å mene det akkurat som man kan foretrekke farging/ EQ i en eller flere retninger (også som er en annen subjektiv vurdering av kabler)?
    Merk at det mange sammenhenger påstås som sannhet at "den" og "den" kabelen er gode.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.445
    Antall liker
    3.370
    Jeg må innrømme at jeg synes tråden er ganske underholdende,
    på en litt bakvendt måte.

    På den annen side kan jeg ikke annet enn å mene at de som er opptatt av nettkabler
    ville fått mer ut av 55K hvis de hadde betalt en kyndig tekniker til å modde strømforsyninger i forsterkere og kilder.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde Stømkablene noen forskjell? Ja, definitivt! hva da? Det ble mer kraft i bånn. Hva betyr det? Jo på et SPL meter viste sterkere/høyere lydtrykk ved samme powersetting.
    Godt med målinger iblandet lyrikken. Hvor stor forskjell i lydtrykk målte du?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tråden er underholdende og lærerik den; det er både nyttig og viktig å få demonstrert at det er forskjellige måter å tenke på. Og så blir man bedre kjent med nick'ene også. Bare stas.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Må være fantastisk å alltid ha et sarkastisk svar på lager mot hva enn det skulle være. Tråden minner litt om eventyret om prinsessen som ingen kunne målbinde.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Gjorde Stømkablene noen forskjell? Ja, definitivt! hva da? Det ble mer kraft i bånn. Hva betyr det? Jo på et SPL meter viste sterkere/høyere lydtrykk ved samme powersetting.
    Godt med målinger iblandet lyrikken. Hvor stor forskjell i lydtrykk målte du?
    Husker faktisk ikke, bare noterte meg at det var forskjell. Jeg skal spørre min medsammesvorne som skaffet Måleinstrumentet til veie om han husker. Burde kanskje notert det mhp denne diskusjonen, men dette ble gjort i feruar/mars, omtrent samtidig med at jeg opprettet profil her, og da hadde jeg egentlig ingen som helst planer om å bruke tid på å kommentere slik tråder, derfor ble det ikke loggført. Dersom det er av større interesse kan jeg vel forsøke å gjøre testen på nytt, bytte av strømkabel tar ikke så mye tid...
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Oslo
    Har vel latt meg lure i 10 år, el. deromkring da. Nordost vil bli min følgesvenn resten av livet.(les signatur)

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn