Er dette alvor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    6.765
    Hyggelig at alle sammen til slutt kunne blir enig om dette med kabler. Det krevde mange årsverk med diskusjoner tilsammen, men vi klarte det til slutt.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det er faktisk mye bra lesestoff inne på siden til Nordost. Les for eksempel anmeldelsene av Valhalla. Jeg har aldri hatt noe Nordost, men jeg tviler ikke på at det er bra kabler etter alle de gode anmeldelsene i blader som Hifi+ for eksempel. Hvis kabelfornekterne leste litt her, kunne de kanskje få litt snøring på hva dette med kabler egentlig dreier seg om. Og kanskje oppleve noe av dette selv om de sparte opp til litt bra anlegg for disse snørene først..
     
    N

    nb

    Gjest
    ¨
    Og kanskje oppleve noe av dette selv om de sparte opp til litt bra anlegg for disse snørene først..
    Noen har vett i tillegg til penger. Da blir det ganske så uninteressant å kjøpe slike snører. Mer hensiktsmessig å legge kronasjen i anlegget.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.636
    Antall liker
    20.484
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er faktisk mye bra lesestoff inne på siden til Nordost. Les for eksempel anmeldelsene av Valhalla. Jeg har aldri hatt noe Nordost, men jeg tviler ikke på at det er bra kabler etter alle de gode anmeldelsene i blader som Hifi+ for eksempel. Hvis kabelfornekterne leste litt her, kunne de kanskje få litt snøring på hva dette med kabler egentlig dreier seg om. Og kanskje oppleve noe av dette selv om de sparte opp til litt bra anlegg for disse snørene først..
    De trenger ikke det, da vet du. De har jo lest seg til at det ikke er forskjell på kabler. Trenger ikke spare for å lytte da.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ja det er sikkert gøy å slenge dritt om en strømkabel de aldri har hørt, aldri har tenkt å høre, og ikke har nok teknisk bakgrunn til å avskrive, heller.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ser det er en Odin xlr på bruktbørsen. Tror jeg ser fra mail- adressen hvem selgeren er til og med..Han er i så fall sammen med en venninne av en tidligere kjæreste av min bror, jeg har møtt ham en gang. Virker som en grei kar. Hørte for flere år siden at han hadde anlegg til 700 k. (Da hadde jeg anlegg til 40 k cirka haha).
    Hadde vært artig å teste den mot RA Master Signature..
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er god grunn til å bli forbanna når man ser var Nordost gjør. Billige råvarer satt sammen av kinesere på samlebånd som trolig jobber for lusalønn og ferdige kabler som selges til blodpris. Jeg blir kvalm.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Det er god grunn til å bli forbanna når man ser var Nordost gjør. Billige råvarer satt sammen av kinesere på samlebånd som trolig jobber for lusalønn og ferdige kabler som selges til blodpris. Jeg blir kvalm.
    Ikke at det gjør Nordost-tilfellet noe bedre, men det gjelder vel millioner av produkter. Ikke minst motebransjen, der feks Tommy Hilfiger ble tatt med buksene nede.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er god grunn til å bli forbanna når man ser var Nordost gjør. Billige råvarer satt sammen av kinesere på samlebånd som trolig jobber for lusalønn og ferdige kabler som selges til blodpris. Jeg blir kvalm.
    Ikke at det gjør Nordost-tilfellet noe bedre, men det gjelder vel millioner av produkter. Ikke minst motebransjen, der feks Tommy Hilfiger ble tatt med buksene nede.
    Det kan vel ikke helt sammenlignes. Vi snakker om helt andre avanser her. Tommy Hiilfiger har de fleste råd til og er langt ifra ekstremt dyrt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde gladelig levd av å selge ting til blodpris, keiserens nye klær eller hva-enn. Med feit margin. Dersom jeg hadde klart å klekke ut noe som hadde fått godtroende folk til å kjøpe. Ingenting å bli kvalm av, slik er verden.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Nja, at verden er slik er vel ikke et godt argument i mine øyne. Mye som er greit nok for min del, men ikke på bakgrunn av et slikt argument.
    Det finnes fryktelig mye jeg absolutt ikke er komfortabel at er slik det er, selv om verden er slik.

    Når det gjelder Hilfiger-eksempelet (ja, det er en avsporing) så ble jo de tatt i å la fattige produsere til særs dårlige forhold og lønn, selv etter de lokale forholdene tatt i betraktning. Og klærne ble vel merket med annet opphav om jeg ikke husker feil, gikk en dokumentar på SVT for en del år siden.
    Og avansen er rimelig god her også, selv om det finnes verre eksempler.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ment som noe argument for noe Holmium, bare en observasjon og muligens erkjennelse av de faktiske forhold. Folk kjøper helst billig og selger dyrt, slik er det vel ofte bare.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Jepp.
    Kjøpte noen BNC/RCA-overganger fra asia. Trodde jeg kjøpte 3 stk, men var visst 3 ti-pakninger ;)
    Nå skal jeg kjøpe gull-spray og selge dem som high-end spesialimport :cool:
    Kanskje et par Rhodium-varianter kan la seg gjøre også....
     
    N

    nb

    Gjest
    Ikke ment som noe argument for noe Holmium, bare en observasjon og muligens erkjennelse av de faktiske forhold. Folk kjøper helst billig og selger dyrt, slik er det vel ofte bare.
    Jada og greit nok. Det som er smått unikt med HiFi er at kjøperene prøver å innbille seg selv og andre at de har tatt et rasjonelt valg basert på god innsikt i materien. Jeg antar at de fleste damer som kjøper hudkremer med kilopris som ren kokain vil innrømme at det er et element av forfengelighet involvert. De tror neppe helt og fullt at de vil se 20 år yngre av å bruke den.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Holmium; så lenge du klekker ut noe fysisk umulig de kan gjøre med lyden, så kan du forsøke å ta 55k for de. Det er alltids sjanse for at noen biter på :) De er jo tilogmed i signalveien. Burde kanskje jekke opp prisen enda noen titusener bare av den grunn :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.164
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    12
    Ikke ment som noe argument for noe Holmium, bare en observasjon og muligens erkjennelse av de faktiske forhold. Folk kjøper helst billig og selger dyrt, slik er det vel ofte bare.
    Jada og greit nok. Det som er smått unikt med HiFi er at kjøperene prøver å innbille seg selv og andre at de har tatt et rasjonelt valg basert på god innsikt i materien. Jeg antar at de fleste damer som kjøper hudkremer med kilopris som ren kokain vil innrømme at det er et element av forfengelighet involvert. De tror neppe helt og fullt at de vil se 20 år yngre av å bruke den.
    Og dette vet du? Det finnes ingen mulighet for at kammen du bruker er vel fintannet?
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Sjelden har så mange brukt så mange ord for å fortelle at de ikke bryr seg om dyre kabler :).
    Da vil eg svare følgende : Sjelden har så mange brukt så mange ord i et forsøk på å bevise noe de innerst inne vet at de ikke kan bevise.... (er noen usikker på hva eg mener, så gjelder dette de som hevder å høre "voldsom" forskjell på kabler)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hm. La oss se: "Ser at der ligger for salg på bruktbørsen en brukt strømkabel på 1,25m til skarve 55000,- Er dette virkelig alvor.Får frysninger av dette."

    Og, nå er vi på side 45 og snart 1000 svar på det innlegget. Imponerende. :)

    agreat_job_clip_art-f8194e177652feeaf73d674fa5187f94.gif
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Alle gode signalkabler låter forøvrig likt" ;)
    Og det presenteres som en sannhet. Nok engang, man skal høre mye.
    Det er da nesten en selvfølgelighet? Kabler skal være transparente. De skal ikke tilføre eller trekke fra noe. Gode kabler gjør ikke det. Altså låter de likt, ettersom de ikke endrer signalet.

    Sirkuskabler med innlagt eq er noe annet. Det er ikke noe problem å henge sammen komponenter og kabler som "avslører kabelforskjeller", men min erfaring er at man får bedre resultat for mindre penger ved å ta en annen vei.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Peter J Walker (av legendarisk status fra Quad) tok det enda lengre, og insisterte på at alle forsterkere av adekvat kvalitet låter likt, så lenge de er brukt innenfor sine grenser. Han mente forresten også at en høyttalerkabel ikke hadde noen lyd, all den tid den ikke var feilkonstruert. Dette er riktignok mer enn et halvt århundre siden, ikke lenge etter at penicillinen ble oppdaget, eller kom i bruk as it is.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Hm. La oss se: "Ser at der ligger for salg på bruktbørsen en brukt strømkabel på 1,25m til skarve 55000,- Er dette virkelig alvor.Får frysninger av dette."

    Og, nå er vi på side 45 og snart 1000 svar på det innlegget. Imponerende. :)

    Great Job!
    Siden vi har gjort en slik god jobb, er det vel best å fortsette i samme dur. :rolleyes:

    Dette intervjuet med Joe Reynolds of Nordost Corporation er ganske interessant. På de fleste ja/nei spørsmål svarer han et greit og enkelt ja, På dette spørsmålet derimot: http://www.enjoythemusic.com/magazine/manufacture/1111/nordost.html

    Phil: So you make everything in North America?

    Joe: I believe we need to be committed to manufacture in North America. I think the times are changing out there. We want to make everything locally so we can control the quality. There are a lot of problems with the quality of the boards and the solder that they use in China. We've set up this Design Group, and we've developed a lot of proprietary technology. We have quite a few innovate thinkers in there .............
    Om ikke med kabler(?), så er han er ihvertfall en trollmann med ord!
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.261
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    Efter overfladisk lesing av de siste innleggene, ser jeg at det stilles spørsmål om N.o. er produsert i USA. På alle mine kabler av dette merket står det "made in USA". Hegel & Krell produseres i Kina. Har hatt begge merker, og ikke brydd meg om "country of origin". Er ikke amerikansk juss streng, hvis man oppgir feil "production site"? Sue me, sue you (George Harrison).

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Peter J Walker (av legendarisk status fra Quad) tok det enda lengre, og insisterte på at alle forsterkere av adekvat kvalitet låter likt, så lenge de er brukt innenfor sine grenser. Han mente forresten også at en høyttalerkabel ikke hadde noen lyd, all den tid den ikke var feilkonstruert. Dette er riktignok mer enn et halvt århundre siden, ikke lenge etter at penicillinen ble oppdaget, eller kom i bruk as it is.
    Det er et interessant synspunkt. Jeg tror det er mye riktig i det, men de grensene for en forsterker er ganske snevre. Selv en billig chipamp greier å gi flat frekvensgang og minimal forvrengning hvis lasten bare er snill nok. Da låter den eksakt likt alle andre effektforsterkere med flat frekvensgang og uhørlig forvrengning. Derimot, hvis impedansen blir lavere og fasevinklene styggere begynner det å snøre seg til ganske fort.

    Det viktigste poenget med det synspunktet fra Walker er nok å tenke system: Effektforsterker, kabling og høyttalere må vurderes sammen siden de utgjør en krets. Det er mulig å lage høyttalere som får de fleste brukbare forsterkere til å låte identisk likt, men det er minst like mulig å lage høyttalere som driver frem svetten på de fleste effektforsterkere og får dem til å vise hva de er lagd av. Med Euforiaene mine er det ikke vanskelig å høre forskjell på effektforsterkere. Det er vanskeligere å høre forskjell på kabling, men jeg endte opp med nokså grov og kort kobberledning fra forsterkere til høyttalerelementer i aktiv drift.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Efter overfladisk lesing av de siste innleggene, ser jeg at det stilles spørsmål om N.o. er produsert i USA. På alle mine kabler av dette merket står det "made in USA". Hegel & Krell produseres i Kina. Har hatt begge merker, og ikke brydd meg om "country of origin". Er ikke amerikansk juss streng, hvis man oppgir feil "production site"? Sue me, sue you (George Harrison).
    Jo, den er knallhard. Her er reglene: Complying with the Made in USA Standard | BCP Business Center

    Hvis man monterer kinesiske kontakter på råkabel som er produsert hos en amerikansk underleverandør er det sannsynligvis OK å si "Made in USA", men å montere kinesiske kontakter på kinesisk kabel blir bare en "Assembled in USA". Konsekvensen av å legge seg ut med FTC på det punktet kan fort bli ganske stor, så jeg vil tro Nordost har et eller annet regnestykke som begrunner den merkingen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.164
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    12
    Kan ikke inkvisisjonen også legge frem regnskaptall for Nordost slik at man en gang for alle kan se hvilke bedragere de er hvis de faktisk greier å tjene penger på butikken sin. Det bør vel være mange titalls prosent på bunnlinjen. Huff og huff.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Kan ikke inkvisisjonen også legge frem regnskaptall for Nordost slik at man en gang for alle kan se hvilke bedragere de er hvis de faktisk greier å tjene penger på butikken sin. Det bør vel være mange titalls prosent på bunnlinjen. Huff og huff.
    Vi i inkvisisjonen gjør så godt vi kan, men det er ikke så enkelt. Tallene er ikke lett tilgjengelig, og bunnlinjetall er ikke nok. Vi må også se hva ledelsen tar ut i lønn, pensjon og andre goder. Markedsføringsbudsjettet er også av interesse.

    Vi er jo egentlig ikke ute etter å disse noen som helst, men er nysgjerrige på (og tvilende til) om komponent- og utviklingskostnader kan forsvare de hinsides prisene.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Luxusprodukter med skyhøye marginer er ingen nyhet. det kan virke slik for enkelte i denne tråden
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.164
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    12
    Kan ikke inkvisisjonen også legge frem regnskaptall for Nordost slik at man en gang for alle kan se hvilke bedragere de er hvis de faktisk greier å tjene penger på butikken sin. Det bør vel være mange titalls prosent på bunnlinjen. Huff og huff.
    Vi i inkvisisjonen gjør så godt vi kan, men det er ikke så enkelt. Tallene er ikke lett tilgjengelig, og bunnlinjetall er ikke nok. Vi må også se hva ledelsen tar ut i lønn, pensjon og andre goder. Markedsføringsbudsjettet er også av interesse.

    Vi er jo egentlig ikke ute etter å disse noen som helst, men er nysgjerrige på (og tvilende til) om komponent- og utviklingskostnader kan forsvare de hinsides prisene.
    Hvorfor det? Fordi man ikke liker at noen lykkes i et marked man uansett ikke vil legge igjen pengene sine? Det er vel ikke noe annet forsvar for prisene enn at noen vil betale for dette også som så mange andre luksusartikler. Selv om f. eks. Porsche lager bra kvalitet tar de også ut høyere avanse enn de fleste merker, fordi de kan det. Uten sammenligning forøvrig. Og hva skjer med prisen på patenterte medisiner når patentet går ut? At Nordost kanskje er rå på avanse er mer enn godt mulig, men det er vel mye et resultat av dyktig merkevarebygging og generelt godt markedsarbeid og det skal de få høste godene av. Du liker det ikke, for meg er det greit.

    PS Inkvisitører kjører ikke Alfa (ref avateren) ;). Jeg tenker Skoda er mer politisk korrekt . . . .
     
    Sist redigert:

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Folk må da få lov til å bruke pengene på hva de vil?
    Klart det. Hvis noen mener at musikken låter bedre hvis de oppgraderer til diamantknapper på fjernkontrollen, og betaler 50K for dette, så hvorfor ikke? Hvis det gjør folk lykkelige så er det vel greit nok. Er jo lov å humre litt av slikt likevel da. :)
    Har du betalt 36000 for en dac? Jaja, hvis du mener den er bedre enn en billig dac til 1000 kr, så gjør du vel det, hvis det gjør deg lykkelig.
    Gir deg en 100 lapp for den, det er ikke større forskjell på en billig og dyr dac, enn det er på en 50 kroners strømkabel vs en til 50 000,-
    Er dette innlegget en fleip?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hm. La oss se: "Ser at der ligger for salg på bruktbørsen en brukt strømkabel på 1,25m til skarve 55000,- Er dette virkelig alvor.Får frysninger av dette."

    Og, nå er vi på side 45 og snart 1000 svar på det innlegget. Imponerende. :)

    Vis vedlegget 152053
    Ja det ser ut til, at det er lykkedes for nogen at få startet det 20 århundredes Korstog her.
     
    Sist redigert:

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Har skumma denne tråden litt. Jaggu blitt lang etterhvert. Men den skal nok bli lenger som jenta sa.

    Jeg er så glad jeg har kabelfred med meg sjøl, da slipper jeg og mene noe som helst her.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor det? Fordi man ikke liker at noen lykkes i et marked man uansett ikke vil legge igjen pengene sine? Det er vel ikke noe annet forsvar for prisene enn at noen vil betale for dette også som så mange andre luksusartikler. Selv om f. eks. Porsche lager bra kvalitet tar de også ut høyere avanse enn de fleste merker, fordi de kan det. Uten sammenligning forøvrig. Og hva skjer med prisen på patenterte medisiner når patentet går ut? At Nordost kanskje er rå på avanse er mer enn godt mulig, men det er vel mye et resultat av dyktig merkevarebygging og generelt godt markedsarbeid og det skal de få høste godene av. Du liker det ikke, for meg er det greit.

    PS Inkvisitører kjører ikke Alfa (ref avateren) ;). Jeg tenker Skoda er mer politisk korrekt . . . .
    Det er kabelbransjen driver med topper nesten alt. Porsche kjøper vel ikke en billig bil og endrer kun på det kosmetiske? Det er jo nettopp det som gjøres her. Hvis man ikke reagerer på det, så er jo det mer sært enn noe annet spør du meg. Vi så det samme med ZenSati. Her tydet absolutt alt på det var snakk om importkabler av den person som har null greie på det fysiske med kabler. Alikevel går folk i forsvar. Enkelte ser ikke ut til å være villig til å ta inn over seg sannheten. Fornektelse og behov for å forsvare sine innkjøp ser ut til å være normen for mange audiofile. Det fleste i samfunnet vil derimot reagere med avsky på hva kabelbransjen driver med.

    Kjøper du forøvrig en Mercedes, BMW, Audi eller Volvo så får du tross alt noe annet med som regel større komfort, bedre kjøreegenskaper, ofte lavere driftstoffutslipp osv. enn rimeligere bilmerker. Annenhåndsverdien er også god på slike merker. En Skoda og VW er ikke identiske selv om det finnes flere likhetstrekk siden de eies av samme konsern. Hva som er mest driftsikkert ser derimot ut til å variere og har ikke nødvendigvis så mye med pris å gjøre.
    En sammenligning mot dyre bilmerker er uansett dårlig. Finnes slik jeg har forstått riktig nok noen bilmerker som nettopp kjøper opp annet, endrer kun det kosmetiske og selger til langt høyere pris. Det er selvsagt like forkastelig. Mens det trolig er meget sjeldent i bilbransjen, så er det blitt en norm i kabelbransjen. Og de audiofile kjøperne ser ut til å være deres største forsvarere. Forstå det den som kan.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor det? Fordi man ikke liker at noen lykkes i et marked man uansett ikke vil legge igjen pengene sine? Det er vel ikke noe annet forsvar for prisene enn at noen vil betale for dette også som så mange andre luksusartikler. Selv om f. eks. Porsche lager bra kvalitet tar de også ut høyere avanse enn de fleste merker, fordi de kan det. Uten sammenligning forøvrig. Og hva skjer med prisen på patenterte medisiner når patentet går ut? At Nordost kanskje er rå på avanse er mer enn godt mulig, men det er vel mye et resultat av dyktig merkevarebygging og generelt godt markedsarbeid og det skal de få høste godene av. Du liker det ikke, for meg er det greit.

    PS Inkvisitører kjører ikke Alfa (ref avateren) ;). Jeg tenker Skoda er mer politisk korrekt . . . .
    Det er kabelbransjen driver med topper nesten alt. Porsche kjøper vel ikke en billig bil og endrer kun på det kosmetiske? Det er jo nettopp det som gjøres her. Hvis man ikke reagerer på det, så er jo det mer sært enn noe annet spør du meg. Vi så det samme med ZenSati. Her tydet absolutt alt på det var snakk om importkabler av den person som har null greie på det fysiske med kabler. Alikevel går folk i forsvar. Enkelte ser ikke ut til å være villig til å ta inn over seg sannheten. Fornektelse og behov for å forsvare sine innkjøp ser ut til å være normen for mange audiofile. Det fleste i samfunnet vil derimot reagere med avsky på hva kabelbransjen driver med.

    Kjøper du forøvrig en Mercedes, BMW, Audi eller Volvo så får du tross alt noe annet med som regel større komfort, bedre kjøreegenskaper, ofte lavere driftstoffutslipp osv. enn rimeligere bilmerker. Annenhåndsverdien er også god på slike merker. En Skoda og VW er ikke identiske selv om det finnes flere likhetstrekk siden de eies av samme konsern. Hva som er mest driftsikkert ser derimot ut til å variere og har ikke nødvendigvis så mye med pris å gjøre.
    En sammenligning mot dyre bilmerker er uansett dårlig. Finnes slik jeg har forstått riktig nok noen bilmerker som nettopp kjøper opp annet, endrer kun det kosmetiske og selger til langt høyere pris. Det er selvsagt like forkastelig. Mens det trolig er meget sjeldent i bilbransjen, så er det blitt en norm i kabelbransjen. Og de audiofile kjøperne ser ut til å være deres største forsvarere. Forstå det den som kan.
    Fejl denne tråd topper nesten alt,- med kansje Clark fra Topgear ka bidra med noget konstruktiv her.:confused:
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Hvorfor det? Fordi man ikke liker at noen lykkes i et marked man uansett ikke vil legge igjen pengene sine? Det er vel ikke noe annet forsvar for prisene enn at noen vil betale for dette også som så mange andre luksusartikler. Selv om f. eks. Porsche lager bra kvalitet tar de også ut høyere avanse enn de fleste merker, fordi de kan det. Uten sammenligning forøvrig. Og hva skjer med prisen på patenterte medisiner når patentet går ut? At Nordost kanskje er rå på avanse er mer enn godt mulig, men det er vel mye et resultat av dyktig merkevarebygging og generelt godt markedsarbeid og det skal de få høste godene av. Du liker det ikke, for meg er det greit.

    PS Inkvisitører kjører ikke Alfa (ref avateren) ;). Jeg tenker Skoda er mer politisk korrekt . . . .
    Det er kabelbransjen driver med topper nesten alt. Porsche kjøper vel ikke en billig bil og endrer kun på det kosmetiske? Det er jo nettopp det som gjøres her. Hvis man ikke reagerer på det, så er jo det mer sært enn noe annet spør du meg. Vi så det samme med ZenSati. Her tydet absolutt alt på det var snakk om importkabler av den person som har null greie på det fysiske med kabler. Alikevel går folk i forsvar. Enkelte ser ikke ut til å være villig til å ta inn over seg sannheten. Fornektelse og behov for å forsvare sine innkjøp ser ut til å være normen for mange audiofile. Det fleste i samfunnet vil derimot reagere med avsky på hva kabelbransjen driver med.

    Kjøper du forøvrig en Mercedes, BMW, Audi eller Volvo så får du tross alt noe annet med som regel større komfort, bedre kjøreegenskaper, ofte lavere driftstoffutslipp osv. enn rimeligere bilmerker. Annenhåndsverdien er også god på slike merker. En Skoda og VW er ikke identiske selv om det finnes flere likhetstrekk siden de eies av samme konsern. Hva som er mest driftsikkert ser derimot ut til å variere og har ikke nødvendigvis så mye med pris å gjøre.
    En sammenligning mot dyre bilmerker er uansett dårlig. Finnes slik jeg har forstått riktig nok noen bilmerker som nettopp kjøper opp annet, endrer kun det kosmetiske og selger til langt høyere pris. Det er selvsagt like forkastelig. Mens det trolig er meget sjeldent i bilbransjen, så er det blitt en norm i kabelbransjen. Og de audiofile kjøperne ser ut til å være deres største forsvarere. Forstå det den som kan.
    Har du sjekket avansen på parfyme. Mye råere. Jeans til 20k? osv luksusvarer har svært ofte astronomiske marginer. Det finnes selvsagt unntak. Når en meter strømkabel er priset til 100k er marginene svært høye. tipper målgruppen er uanstendig rike mennesker hvor høy pris betyr noe og ikke. men å lage slikt styr ut av en slik triviell sak er ubegripelig for meg. dessuten er det gammelt nytt
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.636
    Antall liker
    20.484
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nb og orso; er det riktig å anta at dere ikke helt har troen på dyre kabler? Litt usikker her.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.164
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    12
    Hvorfor det? Fordi man ikke liker at noen lykkes i et marked man uansett ikke vil legge igjen pengene sine? Det er vel ikke noe annet forsvar for prisene enn at noen vil betale for dette også som så mange andre luksusartikler. Selv om f. eks. Porsche lager bra kvalitet tar de også ut høyere avanse enn de fleste merker, fordi de kan det. Uten sammenligning forøvrig. Og hva skjer med prisen på patenterte medisiner når patentet går ut? At Nordost kanskje er rå på avanse er mer enn godt mulig, men det er vel mye et resultat av dyktig merkevarebygging og generelt godt markedsarbeid og det skal de få høste godene av. Du liker det ikke, for meg er det greit.

    PS Inkvisitører kjører ikke Alfa (ref avateren) ;). Jeg tenker Skoda er mer politisk korrekt . . . .
    Det er kabelbransjen driver med topper nesten alt. Porsche kjøper vel ikke en billig bil og endrer kun på det kosmetiske? Det er jo nettopp det som gjøres her. Hvis man ikke reagerer på det, så er jo det mer sært enn noe annet spør du meg. Vi så det samme med ZenSati. Her tydet absolutt alt på det var snakk om importkabler av den person som har null greie på det fysiske med kabler. Alikevel går folk i forsvar. Enkelte ser ikke ut til å være villig til å ta inn over seg sannheten. Fornektelse og behov for å forsvare sine innkjøp ser ut til å være normen for mange audiofile. Det fleste i samfunnet vil derimot reagere med avsky på hva kabelbransjen driver med.

    Kjøper du forøvrig en Mercedes, BMW, Audi eller Volvo så får du tross alt noe annet med som regel større komfort, bedre kjøreegenskaper, ofte lavere driftstoffutslipp osv. enn rimeligere bilmerker. Annenhåndsverdien er også god på slike merker. En Skoda og VW er ikke identiske selv om det finnes flere likhetstrekk siden de eies av samme konsern. Hva som er mest driftsikkert ser derimot ut til å variere og har ikke nødvendigvis så mye med pris å gjøre.
    En sammenligning mot dyre bilmerker er uansett dårlig. Finnes slik jeg har forstått riktig nok noen bilmerker som nettopp kjøper opp annet, endrer kun det kosmetiske og selger til langt høyere pris. Det er selvsagt like forkastelig. Mens det trolig er meget sjeldent i bilbransjen, så er det blitt en norm i kabelbransjen. Og de audiofile kjøperne ser ut til å være deres største forsvarere. Forstå det den som kan.
    Jeg skrev "Uten sammenligning forøvrig". Du argumenterer mot synspunkter jeg ikke har eller har skrevet. Hvis du oppfatter at den store "skurken" i verden er kabelbransjen så er vi ikke enige i det.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Hvorfor det? Fordi man ikke liker at noen lykkes i et marked man uansett ikke vil legge igjen pengene sine? Det er vel ikke noe annet forsvar for prisene enn at noen vil betale for dette også som så mange andre luksusartikler. Selv om f. eks. Porsche lager bra kvalitet tar de også ut høyere avanse enn de fleste merker, fordi de kan det. Uten sammenligning forøvrig. Og hva skjer med prisen på patenterte medisiner når patentet går ut? At Nordost kanskje er rå på avanse er mer enn godt mulig, men det er vel mye et resultat av dyktig merkevarebygging og generelt godt markedsarbeid og det skal de få høste godene av. Du liker det ikke, for meg er det greit.

    PS Inkvisitører kjører ikke Alfa (ref avateren) ;). Jeg tenker Skoda er mer politisk korrekt . . . .
    Det er kabelbransjen driver med topper nesten alt. Porsche kjøper vel ikke en billig bil og endrer kun på det kosmetiske? Det er jo nettopp det som gjøres her. Hvis man ikke reagerer på det, så er jo det mer sært enn noe annet spør du meg. Vi så det samme med ZenSati. Her tydet absolutt alt på det var snakk om importkabler av den person som har null greie på det fysiske med kabler. Alikevel går folk i forsvar. Enkelte ser ikke ut til å være villig til å ta inn over seg sannheten. Fornektelse og behov for å forsvare sine innkjøp ser ut til å være normen for mange audiofile. Det fleste i samfunnet vil derimot reagere med avsky på hva kabelbransjen driver med.

    Kjøper du forøvrig en Mercedes, BMW, Audi eller Volvo så får du tross alt noe annet med som regel større komfort, bedre kjøreegenskaper, ofte lavere driftstoffutslipp osv. enn rimeligere bilmerker. Annenhåndsverdien er også god på slike merker. En Skoda og VW er ikke identiske selv om det finnes flere likhetstrekk siden de eies av samme konsern. Hva som er mest driftsikkert ser derimot ut til å variere og har ikke nødvendigvis så mye med pris å gjøre.
    En sammenligning mot dyre bilmerker er uansett dårlig. Finnes slik jeg har forstått riktig nok noen bilmerker som nettopp kjøper opp annet, endrer kun det kosmetiske og selger til langt høyere pris. Det er selvsagt like forkastelig. Mens det trolig er meget sjeldent i bilbransjen, så er det blitt en norm i kabelbransjen. Og de audiofile kjøperne ser ut til å være deres største forsvarere. Forstå det den som kan.
    Jeg forstår at du er i tvil og føler deg lurt etter siste kabelkjøp orso. håper du ikke kjøpte på krita. det kan bli tøft å få solgt Nordost kabelparken din sett i et kortsiktig perspektiv. Jeg ville forsøkt utlandet
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du sjekket avansen på parfyme. Mye råere. Jeans til 20k? osv luksusvarer har svært ofte astronomiske marginer. Det finnes selvsagt unntak. Når en meter strømkabel er priset til 100k er marginene svært høye. tipper målgruppen er uanstendig rike mennesker hvor høy pris betyr noe og ikke. men å lage slikt styr ut av en slik triviell sak er ubegripelig for meg. dessuten er det gammelt nytt
    Er klar over at det finnes mye rart, men det er ikke helt i samme skala. Kabler skiller seg ut i den forstand at det har fått så sterkt fotfeste. Mens du skal slite med å finne butikker som selger atronomisk dyre klær, parfymer osv. i de fleste byer, så finnes sirkuskabler i nesten alle hifi butikker! Og de fleste selgere prøver å prakke noe annet enn standard kabler på folk. Selv på Elkjøp/Expert (i mindre format når det gjelder pris vel og merke) kan man treffe på selgere som prøver å overbevise at du må kjøpe en HDMI kabel til 1200 kr framfor en til en hundrelapp fordi "du får så mye bedre fargegjengivelse". Hifi lektyren tar det for gitt uten at de er villig til å gjennomføre kontrollerte tester. Det er så innarbeidet at folk uten kjennskap til audio/video tar det for gitt at dyre kabler må ha noe for seg siden alle selger slikt.
    Det er IMO vanskelig å finne noe lignende.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.261
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    Utmerket at denne tråden presser prisene. Har alt fått en "Brahma" til halv pris;). trenger stadig Valhalla x 6. Og der gir jeg meg. Odin er for dyr.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn