BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.881
Hyggelig at alle sammen til slutt kunne blir enig om dette med kabler. Det krevde mange årsverk med diskusjoner tilsammen, men vi klarte det til slutt.
Noen har vett i tillegg til penger. Da blir det ganske så uninteressant å kjøpe slike snører. Mer hensiktsmessig å legge kronasjen i anlegget.¨
Og kanskje oppleve noe av dette selv om de sparte opp til litt bra anlegg for disse snørene først..
De trenger ikke det, da vet du. De har jo lest seg til at det ikke er forskjell på kabler. Trenger ikke spare for å lytte da.Det er faktisk mye bra lesestoff inne på siden til Nordost. Les for eksempel anmeldelsene av Valhalla. Jeg har aldri hatt noe Nordost, men jeg tviler ikke på at det er bra kabler etter alle de gode anmeldelsene i blader som Hifi+ for eksempel. Hvis kabelfornekterne leste litt her, kunne de kanskje få litt snøring på hva dette med kabler egentlig dreier seg om. Og kanskje oppleve noe av dette selv om de sparte opp til litt bra anlegg for disse snørene først..
Ikke at det gjør Nordost-tilfellet noe bedre, men det gjelder vel millioner av produkter. Ikke minst motebransjen, der feks Tommy Hilfiger ble tatt med buksene nede.Det er god grunn til å bli forbanna når man ser var Nordost gjør. Billige råvarer satt sammen av kinesere på samlebånd som trolig jobber for lusalønn og ferdige kabler som selges til blodpris. Jeg blir kvalm.
Det kan vel ikke helt sammenlignes. Vi snakker om helt andre avanser her. Tommy Hiilfiger har de fleste råd til og er langt ifra ekstremt dyrt.Ikke at det gjør Nordost-tilfellet noe bedre, men det gjelder vel millioner av produkter. Ikke minst motebransjen, der feks Tommy Hilfiger ble tatt med buksene nede.Det er god grunn til å bli forbanna når man ser var Nordost gjør. Billige råvarer satt sammen av kinesere på samlebånd som trolig jobber for lusalønn og ferdige kabler som selges til blodpris. Jeg blir kvalm.
Jada og greit nok. Det som er smått unikt med HiFi er at kjøperene prøver å innbille seg selv og andre at de har tatt et rasjonelt valg basert på god innsikt i materien. Jeg antar at de fleste damer som kjøper hudkremer med kilopris som ren kokain vil innrømme at det er et element av forfengelighet involvert. De tror neppe helt og fullt at de vil se 20 år yngre av å bruke den.Ikke ment som noe argument for noe Holmium, bare en observasjon og muligens erkjennelse av de faktiske forhold. Folk kjøper helst billig og selger dyrt, slik er det vel ofte bare.
Og dette vet du? Det finnes ingen mulighet for at kammen du bruker er vel fintannet?Jada og greit nok. Det som er smått unikt med HiFi er at kjøperene prøver å innbille seg selv og andre at de har tatt et rasjonelt valg basert på god innsikt i materien. Jeg antar at de fleste damer som kjøper hudkremer med kilopris som ren kokain vil innrømme at det er et element av forfengelighet involvert. De tror neppe helt og fullt at de vil se 20 år yngre av å bruke den.Ikke ment som noe argument for noe Holmium, bare en observasjon og muligens erkjennelse av de faktiske forhold. Folk kjøper helst billig og selger dyrt, slik er det vel ofte bare.
Da vil eg svare følgende : Sjelden har så mange brukt så mange ord i et forsøk på å bevise noe de innerst inne vet at de ikke kan bevise.... (er noen usikker på hva eg mener, så gjelder dette de som hevder å høre "voldsom" forskjell på kabler)Sjelden har så mange brukt så mange ord for å fortelle at de ikke bryr seg om dyre kabler .
Det er da nesten en selvfølgelighet? Kabler skal være transparente. De skal ikke tilføre eller trekke fra noe. Gode kabler gjør ikke det. Altså låter de likt, ettersom de ikke endrer signalet."Alle gode signalkabler låter forøvrig likt"
Og det presenteres som en sannhet. Nok engang, man skal høre mye.
Siden vi har gjort en slik god jobb, er det vel best å fortsette i samme dur.Hm. La oss se: "Ser at der ligger for salg på bruktbørsen en brukt strømkabel på 1,25m til skarve 55000,- Er dette virkelig alvor.Får frysninger av dette."
Og, nå er vi på side 45 og snart 1000 svar på det innlegget. Imponerende.
Great Job!
Om ikke med kabler(?), så er han er ihvertfall en trollmann med ord!Phil: So you make everything in North America?
Joe: I believe we need to be committed to manufacture in North America. I think the times are changing out there. We want to make everything locally so we can control the quality. There are a lot of problems with the quality of the boards and the solder that they use in China. We've set up this Design Group, and we've developed a lot of proprietary technology. We have quite a few innovate thinkers in there .............
Det er et interessant synspunkt. Jeg tror det er mye riktig i det, men de grensene for en forsterker er ganske snevre. Selv en billig chipamp greier å gi flat frekvensgang og minimal forvrengning hvis lasten bare er snill nok. Da låter den eksakt likt alle andre effektforsterkere med flat frekvensgang og uhørlig forvrengning. Derimot, hvis impedansen blir lavere og fasevinklene styggere begynner det å snøre seg til ganske fort.Peter J Walker (av legendarisk status fra Quad) tok det enda lengre, og insisterte på at alle forsterkere av adekvat kvalitet låter likt, så lenge de er brukt innenfor sine grenser. Han mente forresten også at en høyttalerkabel ikke hadde noen lyd, all den tid den ikke var feilkonstruert. Dette er riktignok mer enn et halvt århundre siden, ikke lenge etter at penicillinen ble oppdaget, eller kom i bruk as it is.
Jo, den er knallhard. Her er reglene: Complying with the Made in USA Standard | BCP Business CenterEfter overfladisk lesing av de siste innleggene, ser jeg at det stilles spørsmål om N.o. er produsert i USA. På alle mine kabler av dette merket står det "made in USA". Hegel & Krell produseres i Kina. Har hatt begge merker, og ikke brydd meg om "country of origin". Er ikke amerikansk juss streng, hvis man oppgir feil "production site"? Sue me, sue you (George Harrison).
Vi i inkvisisjonen gjør så godt vi kan, men det er ikke så enkelt. Tallene er ikke lett tilgjengelig, og bunnlinjetall er ikke nok. Vi må også se hva ledelsen tar ut i lønn, pensjon og andre goder. Markedsføringsbudsjettet er også av interesse.Kan ikke inkvisisjonen også legge frem regnskaptall for Nordost slik at man en gang for alle kan se hvilke bedragere de er hvis de faktisk greier å tjene penger på butikken sin. Det bør vel være mange titalls prosent på bunnlinjen. Huff og huff.
Hvorfor det? Fordi man ikke liker at noen lykkes i et marked man uansett ikke vil legge igjen pengene sine? Det er vel ikke noe annet forsvar for prisene enn at noen vil betale for dette også som så mange andre luksusartikler. Selv om f. eks. Porsche lager bra kvalitet tar de også ut høyere avanse enn de fleste merker, fordi de kan det. Uten sammenligning forøvrig. Og hva skjer med prisen på patenterte medisiner når patentet går ut? At Nordost kanskje er rå på avanse er mer enn godt mulig, men det er vel mye et resultat av dyktig merkevarebygging og generelt godt markedsarbeid og det skal de få høste godene av. Du liker det ikke, for meg er det greit.Vi i inkvisisjonen gjør så godt vi kan, men det er ikke så enkelt. Tallene er ikke lett tilgjengelig, og bunnlinjetall er ikke nok. Vi må også se hva ledelsen tar ut i lønn, pensjon og andre goder. Markedsføringsbudsjettet er også av interesse.Kan ikke inkvisisjonen også legge frem regnskaptall for Nordost slik at man en gang for alle kan se hvilke bedragere de er hvis de faktisk greier å tjene penger på butikken sin. Det bør vel være mange titalls prosent på bunnlinjen. Huff og huff.
Vi er jo egentlig ikke ute etter å disse noen som helst, men er nysgjerrige på (og tvilende til) om komponent- og utviklingskostnader kan forsvare de hinsides prisene.
Er dette innlegget en fleip?Har du betalt 36000 for en dac? Jaja, hvis du mener den er bedre enn en billig dac til 1000 kr, så gjør du vel det, hvis det gjør deg lykkelig.Klart det. Hvis noen mener at musikken låter bedre hvis de oppgraderer til diamantknapper på fjernkontrollen, og betaler 50K for dette, så hvorfor ikke? Hvis det gjør folk lykkelige så er det vel greit nok. Er jo lov å humre litt av slikt likevel da.Folk må da få lov til å bruke pengene på hva de vil?
Gir deg en 100 lapp for den, det er ikke større forskjell på en billig og dyr dac, enn det er på en 50 kroners strømkabel vs en til 50 000,-
Ja det ser ut til, at det er lykkedes for nogen at få startet det 20 århundredes Korstog her.Hm. La oss se: "Ser at der ligger for salg på bruktbørsen en brukt strømkabel på 1,25m til skarve 55000,- Er dette virkelig alvor.Får frysninger av dette."
Og, nå er vi på side 45 og snart 1000 svar på det innlegget. Imponerende.
Vis vedlegget 152053
Det er kabelbransjen driver med topper nesten alt. Porsche kjøper vel ikke en billig bil og endrer kun på det kosmetiske? Det er jo nettopp det som gjøres her. Hvis man ikke reagerer på det, så er jo det mer sært enn noe annet spør du meg. Vi så det samme med ZenSati. Her tydet absolutt alt på det var snakk om importkabler av den person som har null greie på det fysiske med kabler. Alikevel går folk i forsvar. Enkelte ser ikke ut til å være villig til å ta inn over seg sannheten. Fornektelse og behov for å forsvare sine innkjøp ser ut til å være normen for mange audiofile. Det fleste i samfunnet vil derimot reagere med avsky på hva kabelbransjen driver med.Hvorfor det? Fordi man ikke liker at noen lykkes i et marked man uansett ikke vil legge igjen pengene sine? Det er vel ikke noe annet forsvar for prisene enn at noen vil betale for dette også som så mange andre luksusartikler. Selv om f. eks. Porsche lager bra kvalitet tar de også ut høyere avanse enn de fleste merker, fordi de kan det. Uten sammenligning forøvrig. Og hva skjer med prisen på patenterte medisiner når patentet går ut? At Nordost kanskje er rå på avanse er mer enn godt mulig, men det er vel mye et resultat av dyktig merkevarebygging og generelt godt markedsarbeid og det skal de få høste godene av. Du liker det ikke, for meg er det greit.
PS Inkvisitører kjører ikke Alfa (ref avateren) . Jeg tenker Skoda er mer politisk korrekt . . . .
Fejl denne tråd topper nesten alt,- med kansje Clark fra Topgear ka bidra med noget konstruktiv her.Det er kabelbransjen driver med topper nesten alt. Porsche kjøper vel ikke en billig bil og endrer kun på det kosmetiske? Det er jo nettopp det som gjøres her. Hvis man ikke reagerer på det, så er jo det mer sært enn noe annet spør du meg. Vi så det samme med ZenSati. Her tydet absolutt alt på det var snakk om importkabler av den person som har null greie på det fysiske med kabler. Alikevel går folk i forsvar. Enkelte ser ikke ut til å være villig til å ta inn over seg sannheten. Fornektelse og behov for å forsvare sine innkjøp ser ut til å være normen for mange audiofile. Det fleste i samfunnet vil derimot reagere med avsky på hva kabelbransjen driver med.Hvorfor det? Fordi man ikke liker at noen lykkes i et marked man uansett ikke vil legge igjen pengene sine? Det er vel ikke noe annet forsvar for prisene enn at noen vil betale for dette også som så mange andre luksusartikler. Selv om f. eks. Porsche lager bra kvalitet tar de også ut høyere avanse enn de fleste merker, fordi de kan det. Uten sammenligning forøvrig. Og hva skjer med prisen på patenterte medisiner når patentet går ut? At Nordost kanskje er rå på avanse er mer enn godt mulig, men det er vel mye et resultat av dyktig merkevarebygging og generelt godt markedsarbeid og det skal de få høste godene av. Du liker det ikke, for meg er det greit.
PS Inkvisitører kjører ikke Alfa (ref avateren) . Jeg tenker Skoda er mer politisk korrekt . . . .
Kjøper du forøvrig en Mercedes, BMW, Audi eller Volvo så får du tross alt noe annet med som regel større komfort, bedre kjøreegenskaper, ofte lavere driftstoffutslipp osv. enn rimeligere bilmerker. Annenhåndsverdien er også god på slike merker. En Skoda og VW er ikke identiske selv om det finnes flere likhetstrekk siden de eies av samme konsern. Hva som er mest driftsikkert ser derimot ut til å variere og har ikke nødvendigvis så mye med pris å gjøre.
En sammenligning mot dyre bilmerker er uansett dårlig. Finnes slik jeg har forstått riktig nok noen bilmerker som nettopp kjøper opp annet, endrer kun det kosmetiske og selger til langt høyere pris. Det er selvsagt like forkastelig. Mens det trolig er meget sjeldent i bilbransjen, så er det blitt en norm i kabelbransjen. Og de audiofile kjøperne ser ut til å være deres største forsvarere. Forstå det den som kan.
Har du sjekket avansen på parfyme. Mye råere. Jeans til 20k? osv luksusvarer har svært ofte astronomiske marginer. Det finnes selvsagt unntak. Når en meter strømkabel er priset til 100k er marginene svært høye. tipper målgruppen er uanstendig rike mennesker hvor høy pris betyr noe og ikke. men å lage slikt styr ut av en slik triviell sak er ubegripelig for meg. dessuten er det gammelt nyttDet er kabelbransjen driver med topper nesten alt. Porsche kjøper vel ikke en billig bil og endrer kun på det kosmetiske? Det er jo nettopp det som gjøres her. Hvis man ikke reagerer på det, så er jo det mer sært enn noe annet spør du meg. Vi så det samme med ZenSati. Her tydet absolutt alt på det var snakk om importkabler av den person som har null greie på det fysiske med kabler. Alikevel går folk i forsvar. Enkelte ser ikke ut til å være villig til å ta inn over seg sannheten. Fornektelse og behov for å forsvare sine innkjøp ser ut til å være normen for mange audiofile. Det fleste i samfunnet vil derimot reagere med avsky på hva kabelbransjen driver med.Hvorfor det? Fordi man ikke liker at noen lykkes i et marked man uansett ikke vil legge igjen pengene sine? Det er vel ikke noe annet forsvar for prisene enn at noen vil betale for dette også som så mange andre luksusartikler. Selv om f. eks. Porsche lager bra kvalitet tar de også ut høyere avanse enn de fleste merker, fordi de kan det. Uten sammenligning forøvrig. Og hva skjer med prisen på patenterte medisiner når patentet går ut? At Nordost kanskje er rå på avanse er mer enn godt mulig, men det er vel mye et resultat av dyktig merkevarebygging og generelt godt markedsarbeid og det skal de få høste godene av. Du liker det ikke, for meg er det greit.
Kjøper du forøvrig en Mercedes, BMW, Audi eller Volvo så får du tross alt noe annet med som regel større komfort, bedre kjøreegenskaper, ofte lavere driftstoffutslipp osv. enn rimeligere bilmerker. Annenhåndsverdien er også god på slike merker. En Skoda og VW er ikke identiske selv om det finnes flere likhetstrekk siden de eies av samme konsern. Hva som er mest driftsikkert ser derimot ut til å variere og har ikke nødvendigvis så mye med pris å gjøre.
En sammenligning mot dyre bilmerker er uansett dårlig. Finnes slik jeg har forstått riktig nok noen bilmerker som nettopp kjøper opp annet, endrer kun det kosmetiske og selger til langt høyere pris. Det er selvsagt like forkastelig. Mens det trolig er meget sjeldent i bilbransjen, så er det blitt en norm i kabelbransjen. Og de audiofile kjøperne ser ut til å være deres største forsvarere. Forstå det den som kan.
Jeg skrev "Uten sammenligning forøvrig". Du argumenterer mot synspunkter jeg ikke har eller har skrevet. Hvis du oppfatter at den store "skurken" i verden er kabelbransjen så er vi ikke enige i det.Det er kabelbransjen driver med topper nesten alt. Porsche kjøper vel ikke en billig bil og endrer kun på det kosmetiske? Det er jo nettopp det som gjøres her. Hvis man ikke reagerer på det, så er jo det mer sært enn noe annet spør du meg. Vi så det samme med ZenSati. Her tydet absolutt alt på det var snakk om importkabler av den person som har null greie på det fysiske med kabler. Alikevel går folk i forsvar. Enkelte ser ikke ut til å være villig til å ta inn over seg sannheten. Fornektelse og behov for å forsvare sine innkjøp ser ut til å være normen for mange audiofile. Det fleste i samfunnet vil derimot reagere med avsky på hva kabelbransjen driver med.Hvorfor det? Fordi man ikke liker at noen lykkes i et marked man uansett ikke vil legge igjen pengene sine? Det er vel ikke noe annet forsvar for prisene enn at noen vil betale for dette også som så mange andre luksusartikler. Selv om f. eks. Porsche lager bra kvalitet tar de også ut høyere avanse enn de fleste merker, fordi de kan det. Uten sammenligning forøvrig. Og hva skjer med prisen på patenterte medisiner når patentet går ut? At Nordost kanskje er rå på avanse er mer enn godt mulig, men det er vel mye et resultat av dyktig merkevarebygging og generelt godt markedsarbeid og det skal de få høste godene av. Du liker det ikke, for meg er det greit.
Jeg forstår at du er i tvil og føler deg lurt etter siste kabelkjøp orso. håper du ikke kjøpte på krita. det kan bli tøft å få solgt Nordost kabelparken din sett i et kortsiktig perspektiv. Jeg ville forsøkt utlandetDet er kabelbransjen driver med topper nesten alt. Porsche kjøper vel ikke en billig bil og endrer kun på det kosmetiske? Det er jo nettopp det som gjøres her. Hvis man ikke reagerer på det, så er jo det mer sært enn noe annet spør du meg. Vi så det samme med ZenSati. Her tydet absolutt alt på det var snakk om importkabler av den person som har null greie på det fysiske med kabler. Alikevel går folk i forsvar. Enkelte ser ikke ut til å være villig til å ta inn over seg sannheten. Fornektelse og behov for å forsvare sine innkjøp ser ut til å være normen for mange audiofile. Det fleste i samfunnet vil derimot reagere med avsky på hva kabelbransjen driver med.Hvorfor det? Fordi man ikke liker at noen lykkes i et marked man uansett ikke vil legge igjen pengene sine? Det er vel ikke noe annet forsvar for prisene enn at noen vil betale for dette også som så mange andre luksusartikler. Selv om f. eks. Porsche lager bra kvalitet tar de også ut høyere avanse enn de fleste merker, fordi de kan det. Uten sammenligning forøvrig. Og hva skjer med prisen på patenterte medisiner når patentet går ut? At Nordost kanskje er rå på avanse er mer enn godt mulig, men det er vel mye et resultat av dyktig merkevarebygging og generelt godt markedsarbeid og det skal de få høste godene av. Du liker det ikke, for meg er det greit.
Er klar over at det finnes mye rart, men det er ikke helt i samme skala. Kabler skiller seg ut i den forstand at det har fått så sterkt fotfeste. Mens du skal slite med å finne butikker som selger atronomisk dyre klær, parfymer osv. i de fleste byer, så finnes sirkuskabler i nesten alle hifi butikker! Og de fleste selgere prøver å prakke noe annet enn standard kabler på folk. Selv på Elkjøp/Expert (i mindre format når det gjelder pris vel og merke) kan man treffe på selgere som prøver å overbevise at du må kjøpe en HDMI kabel til 1200 kr framfor en til en hundrelapp fordi "du får så mye bedre fargegjengivelse". Hifi lektyren tar det for gitt uten at de er villig til å gjennomføre kontrollerte tester. Det er så innarbeidet at folk uten kjennskap til audio/video tar det for gitt at dyre kabler må ha noe for seg siden alle selger slikt.Har du sjekket avansen på parfyme. Mye råere. Jeans til 20k? osv luksusvarer har svært ofte astronomiske marginer. Det finnes selvsagt unntak. Når en meter strømkabel er priset til 100k er marginene svært høye. tipper målgruppen er uanstendig rike mennesker hvor høy pris betyr noe og ikke. men å lage slikt styr ut av en slik triviell sak er ubegripelig for meg. dessuten er det gammelt nytt