Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Jeg elsker også innlegget ditt!:):):)

    Når dac og siste akustikkremedier er på plass er planen for tråden fullbyrdet. Målet for tråden var å gi Respons høyttalerene mine de beste forutsetninger. Det har de nå snart fått. Nå må jeg kjøpe nye eller noe...:)
    Det har tatt et over et år lenger enn jeg trodde og at tråden skulle passere 60 og sikkert 70 sider var ikke i mine tanker.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jeg elsker også innlegget ditt!:):):)

    Når dac og siste akustikkremedier er på plass er planen for tråden fullbyrdet. Målet for tråden var å gi Respons høyttalerene mine de beste forutsetninger. Det har de nå snart fått. Nå må jeg kjøpe nye eller noe...:)
    Det har tatt et over et år lenger enn jeg trodde og at tråden skulle passere 60 og sikkert 70 sider var ikke i mine tanker.
    veien er målet
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    I disse akustikktider poster jeg denne videoen på nytt. :)
    I beste mening. Tror forresten denne karen er lidenskapelig opptatt av musikk.

    Selv om dette egentlig sier lite om hva man skal bruke hvor av akustikktiltak så synes jeg det sier en del om smak og behag og tuning.
    Ikke lett å si hva som hadde fungert best til DITT oppsett, men at refleksjonspunkter har en stor betydning for totallyden.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Åpningen av Stavanger konserthus:


    Sitter å ser på åpningen av det nye huset i sin helhet etter å kun ha sett bruddstykker i helga. Det er bare så utrolig fint at Norge på kort tid har fått tre konserthus i toppklasse med akustikken og arkitektur som førsteprioritet. Det kommer til å ha enorm betydning for Norsk musikkliv i laaang tid fremover fra skolekorpsene til garagebandene til internasjonal anerkjennelse for klassiske utøvere. Bare vent å se...... (Det ligger et FRP spøkelse å lurer baki der, men det tenker vi ikke på nå)

    Mens hodet underbevisst kalkulerer seg frem til hvordan akustikken lyder etter nærbilder av akustikktiltakene som omkranser orkester og publikum. Samtidig lar jeg meg fengsle av lyden av min flate LED-tvs lydgjengivelse av sendingen. Det er nesten så jeg sitter i salen å hører på. Riktignok er det ingen bass overhodet, men likevel.
    Jeg lukker øynene og lar ørene ta kontrollen i et halvt minutt. Da hører jeg at det lyder helt forferdelig. Bare støy egentlig. Ikke lett å identifisere noen ting egentlig.
    Jeg lukker opp øynene og er tilbake i salen etter et par sekunder.

    Det er virkelig fasinerende hvordan vi mennesker er skrudd sammen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Samme opplevelse får jeg også noen ganger - som om lydene som utgjør musikken dekonstrueres og blir ubestemmelige og skingrende, inntil jeg åpner øynene og lydene smetter på plass igjen pga de visuelle føringene som ligger i sendingen.

    Personlig tror jeg dette skyldes at det er dårlige transienter på slike sendinger, fordi det hele sauses ihop. Når vi får visuell føring på hva vi lytter til, så tolker vi det, men når vi kun lytter så sauses instrumentgrupper sammen, pga at vi ikke har transientkoden som skal til for å tolke kroppstonene rett.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Jeg ville feks. aldri brukt begrepet sibilans så langt ned i frekvens som det gjøres her (frequency ranges.xls.pdf), men det kan jo være det er min personlig fargede begrepsverden som er ute av synk. :)
    Apropos det: De grafene er satt sammen fra mange forskjellige kilder over litt tid. Jeg har dessverre ikke holdt styr på hva som kom hvorfra. Wikipedia-artikkelen om de-essing oppgir et frekvensbånd fra 2-10 kHz for sibilans, altså enda litt bredere enn det jeg viste. Sibilanter er lyden av konsonanter som f, s, z og h. Hvis du ser på raden med "speech fundamentals", er bokstaven "f" vist ved ca 4100 Hz og "s" ved ca 6000 Hz. Jeg ser at dette er lavere frekvenser enn hva Wikipedia oppgir ("s" ved 8000 Hz), men ulike kilder sier litt forskjellig. Ett sted oppga "s" ved 6 kHz for herrestemmer og 7 kHz for damestemmer. Det mest forstyrrende er disse "s"-lydene fra vokalister med dårlig mikrofonteknikk, så det er kanskje mest informativt å legge begrepet "sibilant" som subjektiv beskrivelse av lydkvalitet i et litt smalere bånd rundt 6-8 kHz.

    Oppdatert versjon av pdf'en er vedlagt, også med litt forklarende tekst nederst.
    :) Ikke meningen å tvære dette ut, men synes selv begrepsforståelse/begrepsavklaring/begrepsenighet er både viktig og interessant, og håper det er rom for det når tema først har vært oppe i denne tråden.

    Var ikke meningen å arrestere deg, men litt av poenget mitt er vel kanskje at ordene "harsh" og "edgy" – som du også inkluderer i grafen – er mye mer beskrivende for området +/– 3000 Khz, og slik sett – når "overlappet" blir for stort – mister uttrykket "sibilans" en god del av sitt presisjonsverdi. Er nok selv mer komfortabel med å frekvensmessig plassere "sibilanter" mellom 7-8 og 10K.

    Og joda, har selv en frittstående de-esser som dekker 2-10K, men selv vil jeg være svært forsiktig med å bruke noe slikt på vokal under ca. 6K. I området (ca.) 2-4K ligger mye energi som også – og i større grad – dekker andre vokallyder enn de typisk "s" relaterte. For å eventuelt "tone ned" eller "mykne" den skarphet/hardheten som kan forekomme her, vil et smalt ("notch") filter være mer hensiktsmessig enn en de-esser.

    Alt IMHO selvfølgelig.


    mvh e
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Samme opplevelse får jeg også noen ganger - som om lydene som utgjør musikken dekonstrueres og blir ubestemmelige og skingrende, inntil jeg åpner øynene og lydene smetter på plass igjen pga de visuelle føringene som ligger i sendingen.

    Personlig tror jeg dette skyldes at det er dårlige transienter på slike sendinger, fordi det hele sauses ihop. Når vi får visuell føring på hva vi lytter til, så tolker vi det, men når vi kun lytter så sauses instrumentgrupper sammen, pga at vi ikke har transientkoden som skal til for å tolke kroppstonene rett.
    Takk! :)

    Hva tror du om de som ikke har satt en fot i en konsertsal eller ikke har hørt en levende fele i sitt liv. De vil ikke ha den opplevelsen eller?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Jeg ville feks. aldri brukt begrepet sibilans så langt ned i frekvens som det gjøres her (frequency ranges.xls.pdf), men det kan jo være det er min personlig fargede begrepsverden som er ute av synk. :)
    Apropos det: De grafene er satt sammen fra mange forskjellige kilder over litt tid. Jeg har dessverre ikke holdt styr på hva som kom hvorfra. Wikipedia-artikkelen om de-essing oppgir et frekvensbånd fra 2-10 kHz for sibilans, altså enda litt bredere enn det jeg viste. Sibilanter er lyden av konsonanter som f, s, z og h. Hvis du ser på raden med "speech fundamentals", er bokstaven "f" vist ved ca 4100 Hz og "s" ved ca 6000 Hz. Jeg ser at dette er lavere frekvenser enn hva Wikipedia oppgir ("s" ved 8000 Hz), men ulike kilder sier litt forskjellig. Ett sted oppga "s" ved 6 kHz for herrestemmer og 7 kHz for damestemmer. Det mest forstyrrende er disse "s"-lydene fra vokalister med dårlig mikrofonteknikk, så det er kanskje mest informativt å legge begrepet "sibilant" som subjektiv beskrivelse av lydkvalitet i et litt smalere bånd rundt 6-8 kHz.

    Oppdatert versjon av pdf'en er vedlagt, også med litt forklarende tekst nederst.
    :) Ikke meningen å tvære dette ut, men synes selv begrepsforståelse/begrepsavklaring/begrepsenighet er både viktig og interessant, og håper det er rom for det når tema først har vært oppe i denne tråden.

    Var ikke meningen å arrestere deg, men litt av poenget mitt er vel kanskje at ordene "harsh" og "edgy" – som du også inkluderer i grafen – er mye mer beskrivende for området +/– 3000 Khz, og slik sett – når "overlappet" blir for stort – mister uttrykket "sibilans" en god del av sitt presisjonsverdi. Er nok selv mer komfortabel med å frekvensmessig plassere "sibilanter" mellom 7-8 og 10K.

    Og joda, har selv en frittstående de-esser som dekker 2-10K, men selv vil jeg være svært forsiktig med å bruke noe slikt på vokal under ca. 6K. I området (ca.) 2-4K ligger mye energi som også – og i større grad – dekker andre vokallyder enn de typisk "s" relaterte. For å eventuelt "tone ned" eller "mykne" den skarphet/hardheten som kan forekomme her, vil et smalt ("notch") filter være mer hensiktsmessig enn en de-esser.

    Alt IMHO selvfølgelig.


    mvh e
    Bare kjør på dere. Denne tråden er åpen for alt slikt og er dessuten en meget interessant diskusjon. Dere har helt klart mer oversikt over frekvenspekteret enn meg.:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    En gave til oss som stoler på ørene:


    Det hersker vel ingen tvil om at jeg graver dypt i forskningen på hvordan lytteromsakustikk jeg ønsker i mitt lille rom og i et større senere.

    Jeg er av den oppfatning at fremgangsmåten i å finne riktig lytteromsakustikk minner om det arbeidet akustikere gjør i konsertsaler med mindre man vil gjøre rombidraget til et minimum.

    Fant en kjempeinteressant artikkel for en stund siden som er skrevet blant annet av akustikeren som var ansvarlig for Fartein Valen salen i Stavanger konserthus om hvordan akustikere lytter når de evaluerer akustikk i en konsertsal.

    Til bekreftelse for noen og inspriasjon for andre:

    http://www.kahle.be/articles/O8_Beranek.pdf
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Glemte helt å skrive at akustikktiltakene mine er klare for henting endelig 2 uker forsinket. :)
    Problemet er at jeg har 200% jobb denne uken så jeg skal jobbe veldig hardt for å få hentet de denne uken. Og hvis jeg får hentet så kommer de til å samle støy til neste helg med mindre jeg tar natten til hjelp. Typisk, etter 2 rolige uker. :(

    Venter fortsatt på dac......
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.473
    Antall liker
    12.207
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Åpningen av Stavanger konserthus:


    Sitter å ser på åpningen av det nye huset i sin helhet etter å kun ha sett bruddstykker i helga. Det er bare så utrolig fint at Norge på kort tid har fått tre konserthus i toppklasse med akustikken og arkitektur som førsteprioritet. Det kommer til å ha enorm betydning for Norsk musikkliv i laaang tid fremover fra skolekorpsene til garagebandene til internasjonal anerkjennelse for klassiske utøvere. Bare vent å se...... (Det ligger et FRP spøkelse å lurer baki der, men det tenker vi ikke på nå)

    Mens hodet underbevisst kalkulerer seg frem til hvordan akustikken lyder etter nærbilder av akustikktiltakene som omkranser orkester og publikum. Samtidig lar jeg meg fengsle av lyden av min flate LED-tvs lydgjengivelse av sendingen. Det er nesten så jeg sitter i salen å hører på. Riktignok er det ingen bass overhodet, men likevel.
    Jeg lukker øynene og lar ørene ta kontrollen i et halvt minutt. Da hører jeg at det lyder helt forferdelig. Bare støy egentlig. Ikke lett å identifisere noen ting egentlig.
    Jeg lukker opp øynene og er tilbake i salen etter et par sekunder.

    Det er virkelig fasinerende hvordan vi mennesker er skrudd sammen.
    Helt riktig. Det er slikt som engasjerer meg også for tiden.
    Jeg var i den heldige situasjon at jeg så på sendingen lørdag med tv-lyden koblet digitalt til Naim/Harbeth, for så å oppleve det samme konsertprogrammet live dagen etter i samme hus. Underlig, og morsomt. Valen-salen tror jeg kan være utfordrende å gjøre opptak i, med sin resonnante klangrikdom. Det låt bra i stua, og innlevelsen du beskriver gir sterkere effekt jo mer interessert du er i begivenheten, men så uendelig mye større og rikere i salen, på en måte som gjør det bortkastet å sammenlikne. Flygelet låt himmelsk mangedimensjonalt i Ravel med Grimaud. Samme begivenhet, to kvalitetsopplevelser, men to forskjellige verdener.
    Norge begynner å bli interessant når det gjelder konsertsaler. Man kan planlegge miniferier eller jobbreiser etter konsert-kalenderen, f.eks. Kristiansand(Kilden)-Stavanger(Valen)- Bergen(Grieghallen)-Trondheim(Olavshallen). Operaen i Oslo har vel de fleste fått med seg allerede, men dit vender man selvfølgelig tilbake.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Åpningen av Stavanger konserthus:


    Sitter å ser på åpningen av det nye huset i sin helhet etter å kun ha sett bruddstykker i helga. Det er bare så utrolig fint at Norge på kort tid har fått tre konserthus i toppklasse med akustikken og arkitektur som førsteprioritet. Det kommer til å ha enorm betydning for Norsk musikkliv i laaang tid fremover fra skolekorpsene til garagebandene til internasjonal anerkjennelse for klassiske utøvere. Bare vent å se...... (Det ligger et FRP spøkelse å lurer baki der, men det tenker vi ikke på nå)

    Mens hodet underbevisst kalkulerer seg frem til hvordan akustikken lyder etter nærbilder av akustikktiltakene som omkranser orkester og publikum. Samtidig lar jeg meg fengsle av lyden av min flate LED-tvs lydgjengivelse av sendingen. Det er nesten så jeg sitter i salen å hører på. Riktignok er det ingen bass overhodet, men likevel.
    Jeg lukker øynene og lar ørene ta kontrollen i et halvt minutt. Da hører jeg at det lyder helt forferdelig. Bare støy egentlig. Ikke lett å identifisere noen ting egentlig.
    Jeg lukker opp øynene og er tilbake i salen etter et par sekunder.

    Det er virkelig fasinerende hvordan vi mennesker er skrudd sammen.
    Helt riktig. Det er slikt som engasjerer meg også for tiden.
    Jeg var i den heldige situasjon at jeg så på sendingen lørdag med tv-lyden koblet digitalt til Naim/Harbeth, for så å oppleve det samme konsertprogrammet live dagen etter i samme hus. Underlig, og morsomt. Valen-salen tror jeg kan være utfordrende å gjøre opptak i, med sin resonnante klangrikdom. Det låt bra i stua, og innlevelsen du beskriver gir sterkere effekt jo mer interessert du er i begivenheten, men så uendelig mye større og rikere i salen, på en måte som gjør det bortkastet å sammenlikne. Flygelet låt himmelsk mangedimensjonalt i Ravel med Grimaud. Samme begivenhet, to kvalitetsopplevelser, men to forskjellige verdener.
    Norge begynner å bli interessant når det gjelder konsertsaler. Man kan planlegge miniferier eller jobbreiser etter konsert-kalenderen, f.eks. Kristiansand(Kilden)-Stavanger(Valen)- Bergen(Grieghallen)-Trondheim(Olavshallen). Operaen i Oslo har vel de fleste fått med seg allerede, men dit vender man selvfølgelig tilbake.
    Fin opplevelse å ta med seg videre tenker jeg.. Takk for referatet! :)
    Den lave veggen bak musikerene er jo blant annet for å beholde lydenergien på scenen og for at de skal ha god lytting på tvers av orkesteret. Kan tenke meg at disse refleksjonene kan være uønsket i opptak siden de kommer såpass tidlig, men løses kanskje ved mikrofonplassering.
    Hva synes du om lydvolumet kontra for eksempel Grieghallen eller i det gamle konserthuset? Det var et poeng akustikeren var inne på i artikkelen linket til over at rommene ikke må bli for store for da forsvinner "trøkket". Noe man nok kan overføre til musikkanlegg også.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Plater på plass endelig:







    akustikkplater.jpg



    Etter mye om og men er akustikktiltakene endelig på plass, så får tiden vise om det var vel verdt 2.800,- eller ikke.
    Et kraftig verktøy som lett kan forvandle ett velspillende anlegg til et dødkjedelig et.

    Minner om at mitt prosjekt nå går på å komme så nært innspillingen som mulig for å kunne ta en konklusjon på om det er slik jeg ønsker å lytte på musikk eller om jeg senere velger å ha mer rombidrag.

    God helg!
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    373
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Slike Rockfon plater hadde jeg også for 12 år siden.
    Noe fikk jeg gitt bort, og kastet resten.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.674
    Det blir kjedelig om dempingen bare er effektiv på korte bølgelengder. Om du lykkes i å få tilstrekkelig båndbredde på dempingen så tror jeg musikken vil skinne som aldri før. Og at du vil komme mye nærmere den ekte romklangen i konsertopptak fra store saler. Og at du vil bruke mye flere watt når du lytter...

    God helg!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Slike Rockfon plater hadde jeg også for 12 år siden.
    Noe fikk jeg gitt bort, og kastet resten.
    He he, turen kommer til å forsøke mer sofistikerte produkter etterhvert også.
    Skal nok komme et stykke med denne haugen selv om det kanskje trengs et mer kreativt hode å få
    resultat enn hvis jeg hadde latt deg gjøre unna tenking og tweaking.
    Verdens kuleste nick forresten:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Det blir kjedelig om dempingen bare er effektiv på korte bølgelengder. Om du lykkes i å få tilstrekkelig båndbredde på dempingen så tror jeg musikken vil skinne som aldri før. Og at du vil komme mye nærmere den ekte romklangen i konsertopptak fra store saler. Og at du vil bruke mye flere watt når du lytter...

    God helg!
    Takk!

    Formuleringen i innlegget over legger inn en liten tvil, men jeg er ganske trygg på
    at mer bredbåndet demping i refleksjonspunktene og demping ellers på strategiske plasser vil gi et løft.
    Kjøpe litt Flexi rockwool også for å sjekke hva som skjer i øvre bass med de pakkene inne.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Kunne vært artig å høre hva du mener om den nye slangen du har på lån. Bidrar den bare positivt for lyden? eller er det mulig å få like god lyd med en billigere løsning?
    Prøver du lure meg utpå nå!? ;)

    For å være helt ærlig så vet jeg ikke. Jeg gjorde om og satt inn akustikktiltak samtidig som jeg koblet kabelen til. Tanken er at jeg muligens vil høre fraværet av den når jeg kobler den fra. Synes det er en bedre testmetode enn switching. Så evaluerer jeg heller hvor lenge savnet sitter: 1 min, 1 dag - 1 uke eller for alltid som noen produkter klarer....

    Jeg låner modellen Pluss som er den billigste med filter.
    Har jo gjort samme eksprimentet med signalkabler fra super og opp to klasser. Der var det etter mitt skjønn en kvalitativ forbedring som du fra før vet at jeg synes.
    Alle synes akustisk musikk lyder mørkere live enn fra plate. Jeg synes at TA demper "lyset" uten å stjele energi fra musikken uavhengig av EQ, med og uten demping.
    Prisen mener jeg ikke noe om, ei heller om man får det samme til med andre kabler eller løsninger.
    Pristaket mitt for kabler er ikke spesielt dyrt, men innbytteordningen deres er veldig smart for fremtidige oppgraderinger.
    Har koblet tilbake til mine hjemmelagde Suprakabler og konkluderer for min egen del at det er kvalitative forskjeller mellom TA kabelen og Supra kabelen.

    Har samtidig eksprimentert med enkle bassfeller til 600,- og de gir en like stor kvalitativ forskjell som på mange måter likner, men disse endrer rommet og ikke signalet. Hvis man tenker enten eller konkluderer jeg med at hvis man mye på klassisk musikk og er opptatt av instrumenters ekthet velger man kabel, hvis man hører på studioprodusert kan man velge enkle bassfeller hvis man har plass. For min egen del blir det nok både og til slutt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Tung helg:


    Jeg varslet brudd med bandet Rakija i helgen. En meget tung avgjørelse fordi bandet er en herlig frisk gjeng sosialt sett og fri for nykker musikalsk sett og som spiller og lager musikk av de riktig grunnene. Å spre engasjement og glede på en ekte måte som ikke er full av plastikk. :(

    Demping:


    Har prøvd meg litt frem med demping i dag. 10 cm plater er MASSIVE greier. Selv om jeg ikke er noen rookie lengre når det gjelder akustikk på flere felter er jeg ganske fersk i praktisk eksprimentering. Heldigvis fungerte de tykke platene som forventet, men resultatet tror jeg nok er ganske omvendt av hva de fleste tror på forhånd.
    Når jeg byttet ut 5 cm akustikkplater med 10 cm ble lydbildet MYE friskere. Det ble mer snert og klarere mellomtone på en måte jeg vil beskrive som å oppgradere høyttalerene med ny mellomtone og diskant. Nå er det som dere skjønner ganske mye demping i rommet, men lydvolumet har ikke redusert seg nevneverdig, men dynamikken har helt klart kommet mer til sin rett. Utfordringen ligger i å plassere dempingen slik at refleksjonene ikke dør ut for fort, vil helst ha refleksjoner så lenge som 250 msek.

    I kveld kommer ny dac på plass og nye målinger skal taes og AudioLense skal implementeres igjen. Spennende. Jeg ser målet i sikte...., men først må jeg nok handle 4 10cm plater og en pakke flexi A til.;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.674
    Høres bra ut. Jeg ligger med RT 60 i underkant av 300ms til et stykke under 100 Hz i henhold til analysene i REW.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.550
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Koste meg med denne i går kveld og tenkte at dette kanskje er noe for deg også, men du har den kanskje allerede. Jeg synes bla Mathias Eick gjør en glimrende jobb.
    FXCD%20333-290x260.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Tung helg:


    Jeg varslet brudd med bandet Rakija i helgen. En meget tung avgjørelse fordi bandet er en herlig frisk gjeng sosialt sett og fri for nykker musikalsk sett og som spiller og lager musikk av de riktig grunnene. Å spre engasjement og glede på en ekte måte som ikke er full av plastikk. :(

    Demping:


    Har prøvd meg litt frem med demping i dag. 10 cm plater er MASSIVE greier. Selv om jeg ikke er noen rookie lengre når det gjelder akustikk på flere felter er jeg ganske fersk i praktisk eksprimentering. Heldigvis fungerte de tykke platene som forventet, men resultatet tror jeg nok er ganske omvendt av hva de fleste tror på forhånd.
    Når jeg byttet ut 5 cm akustikkplater med 10 cm ble lydbildet MYE friskere. Det ble mer snert og klarere mellomtone på en måte jeg vil beskrive som å oppgradere høyttalerene med ny mellomtone og diskant. Nå er det som dere skjønner ganske mye demping i rommet, men lydvolumet har ikke redusert seg nevneverdig, men dynamikken har helt klart kommet mer til sin rett. Utfordringen ligger i å plassere dempingen slik at refleksjonene ikke dør ut for fort, vil helst ha refleksjoner så lenge som 250 msek.

    I kveld kommer ny dac på plass og nye målinger skal taes og AudioLense skal implementeres igjen. Spennende. Jeg ser målet i sikte...., men først må jeg nok handle 4 10cm plater og en pakke flexi A til.;)
    Såvidt jeg har skjønt demper en 10cm plate lenger ned i frekvens og du for mer kontroll over de dypere tonene som igjen gjør slik at det blir mindre tilsmurt oppover. Dermed mer renhet, dynamikk og en pusset mellomtone. Hvordan stiller du platene opp, bilder ... ? - :)

    I fare for å ha forbigått det i farten men hvilken dac endte du opp med ?

    Leser tråden med interresse da jeg snart er på samme stadium i min hi-fi nervrose reise :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Koste meg med denne i går kveld og tenkte at dette kanskje er noe for deg også, men du har den kanskje allerede. Jeg synes bla Mathias Eick gjør en glimrende jobb.
    Vis vedlegget 156354
    Tusen takk for plateanbefaling! Skal definitivt sjekkes ut. Mathias er en favoritt her også. Fortjent suksess på den karen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Tung helg:


    Jeg varslet brudd med bandet Rakija i helgen. En meget tung avgjørelse fordi bandet er en herlig frisk gjeng sosialt sett og fri for nykker musikalsk sett og som spiller og lager musikk av de riktig grunnene. Å spre engasjement og glede på en ekte måte som ikke er full av plastikk. :(

    Demping:


    Har prøvd meg litt frem med demping i dag. 10 cm plater er MASSIVE greier. Selv om jeg ikke er noen rookie lengre når det gjelder akustikk på flere felter er jeg ganske fersk i praktisk eksprimentering. Heldigvis fungerte de tykke platene som forventet, men resultatet tror jeg nok er ganske omvendt av hva de fleste tror på forhånd.
    Når jeg byttet ut 5 cm akustikkplater med 10 cm ble lydbildet MYE friskere. Det ble mer snert og klarere mellomtone på en måte jeg vil beskrive som å oppgradere høyttalerene med ny mellomtone og diskant. Nå er det som dere skjønner ganske mye demping i rommet, men lydvolumet har ikke redusert seg nevneverdig, men dynamikken har helt klart kommet mer til sin rett. Utfordringen ligger i å plassere dempingen slik at refleksjonene ikke dør ut for fort, vil helst ha refleksjoner så lenge som 250 msek.

    I kveld kommer ny dac på plass og nye målinger skal taes og AudioLense skal implementeres igjen. Spennende. Jeg ser målet i sikte...., men først må jeg nok handle 4 10cm plater og en pakke flexi A til.;)
    Såvidt jeg har skjønt demper en 10cm plate lenger ned i frekvens og du for mer kontroll over de dypere tonene som igjen gjør slik at det blir mindre tilsmurt oppover. Dermed mer renhet, dynamikk og en pusset mellomtone. Hvordan stiller du platene opp, bilder ... ? - :)

    I fare for å ha forbigått det i farten men hvilken dac endte du opp med ?

    Leser tråden med interresse da jeg snart er på samme stadium i min hi-fi nervrose reise :)
    Hei, hyggelig at du følger med. Håper dog du er på et annet stadium enn meg for dette rommet likner mer på et labratorium enn et lytterom. ;)
    Litt bedre skal det bli og da blir det bilder, men koselig og trivelig blir det nok ikke her. En dag i et annet rom......

    Når en akustikkplate demper mest diskant øvre mellomtone i refleksjonen vil nedre mellomtone og øvre bass dominere (reflektert og direkte lyd) mer en hvis du har en akustikkplate som demper nedre mellomtone i refleksjonen også. Da høres det plutselig ut som man skrur opp diskanten, men i realiteten demper det bare mer dype toner i refleksjonen slik at direktelyden høres lysere ut. Ser at de mest hardcore demperene sverger til 15-20 cm demping og da vil nok lyden skinne enda mer. Litt omvendt av hva man kanskje først tenker seg kanskje. Skal prøve om det blir noe forskjell med 15cm her.

    10cm er ganske lette å jobbe med for de står av seg selv. Lett å stable oppå hverandre også uten å feste.

    Jeg demper nå første og andre refleksjon på sidevegg med 10 cm og 5 cm stablet oppå. Demper frontvegg med to 10cm i refleksjonspunktet i midten. En pakke flexi A i hvert hjørne med en 5 cm plate foran. På bakveggen har jeg to 10cm oppå hverandre.
    På gulvet foran har jeg lagt 15 cm i refleksjonspunktet. Litt for moro skyld. Skal heller dempe taket med 10cm, men har ikke funnet noen enkel måte å feste de enda.

    Jo mer jeg har satt inn av demping jo friskere har lyden blitt. Dynamikken og smekket er mye tydeligere. Har en mistanke om at disse industrial platene reflekerer mer diskant enn jeg liker så jeg kommer nok til å bruke scenemolton og ikke lydtransparent stoff på førsterefleksjonsplatene. Noe av problemet med et så lite rom som jeg har (10 m2) er at det blir fort litt lite udempete flater igjen og da blir lyden fort tørt. Det er om å gjøre å dempe de førsterefleksjonene så hardt som mulig for så å ha så mange reflekterende flater ellers, men flutterekko oppstår mellom to paralelle flater og de blir igjen forstyrrende. Refleksjonene mine varer bare til 150 ms nå på en ETC måling og da oppleves rommet litt for dødt. Før de nye platene kom varte refleksjonene over 200. Får forske litt å se om det går an å få de tilbake ved å jobbe med deflektorer.
    Ser akustikere som mener at små rom som 10 m2 skal dempes fullstendig for så å legge til kunstig romklang (!!!!) for best resultat. Den sitter lenger inne.;) Dette fordi at refleksjonene i et så lite rom ikke bidrar positivt. Vi får se.....

    Dacen er en Burson DA 160. Har ikke kjøpt den, men det er bare fordi den og macen min ikke klarer helt å bli venner. Det er bare tilfeldig når Macen finnner dacen og det knitrer litt når jeg spiller.
    Grunnen til at denne ble hentet inn igjen var fordi jeg savnet dens musikalske spillestil og klarer ikke finne noe negativ med lyden ellers. Den klarer å formidle energien i kjerneområdet til instrumenter på en helt spesiell måte med masser av de RIKTIGE detaljene (i mine ører). I mitt nye rom oppleves det dessuten som å få en større effektforsterker inn døra ved tilkobling av dacen. Jeg har ikke testet alt på markedet, men denne ser ut til å matche så bra med min smak og utstyret at jeg nok ikke kommer til å lete noe lenger hvis jeg får pcavspillingen til å fungere.

    Hvis noen har noen tips til hvordan få bukt med mine Mac-problemer er det bare å foreslå. Har en Macbook Pro fra 2011. Den kan spille knirkefritt sammen med Burson i en time, men hvis jeg kobler de fra hverandre kan jeg like etter ikke få koblet den på igjen. Noen ganger er det ganske høy knitring når jeg spiller musikk.

    Har editert litt.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Formidling:

    2012-Hardenberger-Both-Sides-Now-230x230.jpg


    Hørte første sporet på denne platen i dag morges for første gang via Spotify etter å lyttet til litt forskjellig på forskjellig musikk.
    Oblivion by Håkan Hardenberger on Spotify

    Da skjedde noe som skjer altfor sjelden, en tåre spratt. Vet faktisk ikke om det noen gang har skjedd andre steder enn på konsert. Enten så er virkelig anlegget på vei mot noe jeg virkelig liker eller så har Håkan Hardenberger truffet spesielt godt på denne låta. Tror plata er sånn passe, mens første sporet er herved en favoritt her.

    Målinger:

    Har sammenlignet tidligere målinger med dagens og fikk bekreftet førsteinntrykket jeg hadde at anlegget låt friskere med mer demping. Det er rett og slett flere dipper som er borte og det har kommet til nye peaker i bassen. Så i sum er energiresponsen til anlegget større nå etter nye dempetiltak enn før. :)

    Bomtur:

    Har hatt en relativt lang dag i dag. Heiv meg i bilen 1815 i Årnes for å inspisere/oppleve "Gatelangs" som foregår i Tønsdberg disse dagene. Forestillingen begynte 20.00 og jeg kom frem to minutter før. Akkurat i det jeg løper i striregnet oppover mot startpunktet ringer produsenten meg og forteller at forestillingene er avlyst pga regn. Litt skuffet, men litt glad for å slippe å gå i regnet i 3 timer setter jeg meg i bilen. Skrur på radioen der avslutningskonserten til Trondheim kammermusikkfestival akkurat begynner. Trondheim solistene skal spille to verk med Anne Sophie Mutter blant annet Årstidene av Vivaldi. Utrolig fin konsert ble det!
    "Det er ALDRI så galt at det ikke er godt for noe..."
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Konklusjon på AudioLense

    Har lyst til å dele min konklusjon på romkorreksjonsprogrammet AudioLense:


    Begynnelsen:

    Helt fra året før jeg begynte denne tråden hadde jeg AudioLense i siktet og har vært gjennomgangsmelodi helt siden trådens start som faktisk er ”Jakten på det perfekte lytterom”. Selv om det kanskje blir litt drøvtygging for de som følger tråden har jeg lyst til å lage en ordentlig oppsummering og konklusjon på dette romkorreksjonsprogrammet.

    Mitt ståsted til romkorreksjon har vært en del dårlige erfaringer med diverse surroundrecivere i forskjellige oppsett og mange negative kommentarer om det fra de fleste hold. Men jeg har merket meg at det fungerer ganske godt på film i flere kanaler. DESSUTEN så ser jeg at det ligger mye potensiale i konseptet hvis det blir utført bra nok.

    Når man begynner søken etter bedre lyd UTENFOR hifikretsene så kommer man fort over skriverier som ”frekvensresponsen er den viktigste faktoren for opplevd lyd” i ganske tungtveiende artikler og nettsteder. Men jeg har tenkt , hva betyr det egentlig? ”Hifiverden” er som kjent ofte VERKEN rund eller flat, så hvordan mennesker er det som hevder denne ”sannheten” og hvordan anlegg lytter de til. Ofte de samme som hevder at det ikke er forskjell på kabler. Hvordan oppsett og rom har de som har kommet til denne konklusjonen?
    Er det en ting jeg har lært gjennom livet er at det finnes mange ”sannheter” og at ikke alle sannheter er like. Derfor kan det være lettest å finne sine egne sannheter gjennom praktiske undersøkelser.

    Jeg får jo med meg alt som blir skrevet av mange her og i hifibransjen om EQ som fy fy. Lenge hadde jeg siklet på en Behringer romkorreksjonsboks etter å ha fått postive resultater på denne etter et kort besøk her hjemme. Utfordringen med den var å få det digitale signalet inn i en dedikert dac slik at korreksjonen ble mest mulig digital. Etter at flere venner hadde prøvd og vraket dette skrinla jeg det selv. Undersøkelsene begynte da jeg fant ut at I-tunes hadde en innebygget EQ. I-tunes sin EQ var så lett tilgjengelig at det var fritt frem med EQ i det digitale domenet og da var alt i gang.

    Troen på frekvenskorreksjon fikk jeg for alvor etter å ha besøkt Mr Tangen og EHED hvor jeg ikke kunne spore noen negative effekter fra den parametriske EQen.

    Audio Lense
    AudioLense er en djevelsk oppløst og kraftig frekvenskorreksjon kombinert med korrigering av delay og impuls.
    Spørsmål jeg har stilt meg mens jeg har testet ut AL er:

    1: Hvor transparent er korrigeringen?
    2: Hvorfor er det så mange som har prøvd det ut som ikke fortsetter å bruke det.

    Nå har jeg hatt programmet ca en måned og har brukt mye tid i to forskjellige rom sammen med utprøving av akustikktiltak. Hele veien har jeg slitt med å få programmet til å lyde 100% naturlig uten å dra med seg noe fremmed. Jeg har funnet og fjernet flaskehalser flere ganger og til slutt stod det mellom den billige AudioproDacen min og AL. En av de hadde feilen. Etter å ha levd med Burson DA-160 noen dager nå konkluderer jeg med at min gamle dac ble ”avslørt” grundig av AL. Det er visst det som skjer når lytterommets bidrag forsvinner. Anlegget står kliss nakent og det svakeste ledd osv…

    Jeg er derfor litt uenig de som mener AL er et vidundermiddel og en snarvei til Nirvana. Jeg mener at det er et supplement, en prikk over i-en. Jeg mistenker at jo bedre anlegget og rommet er jo bedre fungerer AudioLense, selv om mange nok vil komme veldig langt med et billig midfioppsett og komme tett på det opprinnelige signalet.

    Det er ting jeg savner med AudioLense, blant annet at ikke kan ta utgangspunkt i anleggets naturlige targetkurve. Man må lage en helt ny frekvensrespons, noe som jeg synes er litt upraktisk fordi det kan være at man kun vil forandre deler av lydbildet og ikke skape et helt nytt. Brukerveiledningen kunne vært mer forklarende for ”dummies” som meg selv. Kanskje litt om hvordan man får best resultat kunne vært fint. Et godt forum og tett kontakt på hifisentralen og på epost med BX veier glatt opp for dette.
    Ellers så fungerer det kjempebra. Raskt, enkelt og logisk bygget opp med uendelige innstillingsvariasjoner.

    Jeg er ikke ferdig med å finjustere, men har hatt samme targetkurve i over en uke nå så det begynner å stabilisere seg.
    Jeg har ingen problemer med å se riktighetene av argumentene om at romkorreksjon er et kompromiss, men spørsmålet jeg stiller tilbake er om lytterommet og kassehøyttalere noen gang bli et mindre kompromiss? Selv etter å ha prøvd meg frem i det nye rommet med masser av akustikktiltak har jeg fortsatt ganske forskjellig respons på høyre og venstre kanal noe som betyr forskjellige frekvensrespons fra kanalene, forskjellig fase og powerrespons. Dette klarer faktisk AudioLense å forandre lett.

    Jeg har fundert mye på hvorfor anlegg låter anlegg og ikke bare musikk. Jeg tror jeg har fått svaret at frekvensresponsen rett og slett ikke er jevn i hver enkelt kanal og tilsammen i de fleste oppsett og at lytterommet bidrar for mye.

    Når jeg hører symfonisk musikk slik oppsettet står nå er det for eksempel en for meg hittil uhørt god balanse på blåseinstrumenter på luft, tekniske lyder, tone, overtoner og materialsignatur. Dette er elementer som jeg aldri har hørt i et anlegg over hele frekvensområdet. Enktelte instrumenter ja, men ikke alle. Når denne balansen er i orden skjer det noe med de musikalske egenskapene også.

    En slik gjengivelser fører med seg noen for meg uventete MULIGE negative resultater. Ikke skapt av selve romkorreksjonen, men bare fordi det er uvant å lytte til noe med så rett respons enten det er levende musikk eller reprodusert. Jeg har god tilgang på levende musikk og har mange anledninger til å reflektere over hvordan ting klinger i virkeligheten. En frekvensrespons i en konsertsal er faktisk veldig ujevn, men hvis man står på dirigentpodiet er det ganske bra ned til dypeste bass. Gjengivelsen jeg har fått til med AL blir rett og slett ikke den beste illusjonen av en konsertsituasjon (med mindre det er gjort opptak på den måten eller man forsøker å tune etter illusjonen), men en mer korrekt gjengivelse av hva som er på opptaket. Dette kan man jo tweake litt selv. Man blir på enkelte måter sin egen konstruktør i større grad enn til vanlig hvor det kun er høyttaleroppstilling og tweaking som gjelder.

    Best:

    Jeg vil si at hvis målet er å komme så tett på opptaket og artistene som mulig TRENGER man etter min mening romkorreksjon av denne kaliberen for å komme så tett på. Jeg har rett og slett aldri hatt så mange musikalske opplevelser av anlegget mitt noen gang som de siste ukene i det nye rommet. Det låter nok ikke bra hifi, men kommer veldig tett på opptaket om man hører etter. Tett på betyr for meg tett på musikken.
    Når man lytter på denne måten oppdager man dessverre hvor dårlig kunstig romklang som er brukt til og med på klassiske innspillinger. Men når man har en slik innspilling er det bare å ha et filter klart uten korrigering i det øverste frekvensområdet, da kommer lytterommets bidrag inn og den pålagte romklangen blir uhørbar igjen i dette rommet.

    Når jeg switcher mellom ukorrigert og korrigert signal blir jeg oftest sjarmert av den ukorrigerte, men etter kort tid blir det ganske klart at det lyder farget. Min forklaring på dette er at den korrigerte mangler ”blikkfang”. Har lyst til å sammenligne med damer. At en perfekt kvinne kanskje ikke fanger like mye oppmerksomhet som en glamourmodell ved første øyekast, men over tid kommer kvalitetene frem;). Hva man liker på den fronten er jo ganske individuelt kan man si.
    Den ukorrigerte har alltid deler av frekvensområdet som låter bedre enn den korrigerte, men hvis man flytter fokus så er andre deler av frekvensområdet skygget over. Hvis man da legger sammen at det fokuset forfølger alle plater så velger jeg fort bort en gjengivelse med mindre silikon og botox for en mer NATURLIG gjengivelse som er litt mindre i størrelse og med flere rynker. Det som er litt rart er at anlegget mitt ikke høres ut som Respons og Gryphon lenger!!??

    Til syvende og sist kommer det an på hva hver enkelt ønsker. Jeg har lenge trodd at jeg ønsker en god illusjon av konsertsalen, men når lyden kommer nærme nok opptaket blir jeg helt fortapt. Å kunne høre mer av alt som skjer gjør meg rett og slett til en bedre musiker og det var det som var målet mitt da jeg begynte å interessere meg for hifi.
    Det er mange som har advart meg om AudioLense før jeg gikk i gang. Jeg har ikke funnet artifakter som tillagt forvrengning, støy eller forvrengning fra høyttalerene. Det jeg har funnet er at (jeg som trodde jeg hadde lytteerfaringen på stell) jeg har måttet revurdere mye av det jeg trodde jeg kunne om reproduksjon av lyd i utgangspunktet. Og det har ikke vært annet enn positivt til nå.

    Med AudioLense har jeg kunnet eksprimentere ganske fritt med demping og akustiske prinsipper og kommet frem til at en jevnt fallende ETC er det jeg liker best. For eksempel Haas trigger effekten skrinla jeg fremfor mindre refleksjoner generelt i dette rommet. Kanskje det fungerer bedre i større rom med andre reflekterende flater enn her.

    Alt i alt en veldig lærerik prosess som jeg føler har tatt meg flere tigersprang inn i Nirvana. Har reflektert en del over hva som menes med high fidelity og high end osv i lys av denne prosessen….. Det er ikke lett å bli klok på bransjen, men det er nok ikke meningen at man skal heller. Når man ser hvor små forandringer som skal til for å forandre lydbildet totalt skjønner man hvorfor mange aldri kommer i mål med denne hobbyen. Heldigvis har jeg vært på besøk hos for eksempel Scrooge som får lyden til å SITTE uten digitale krykker og overdrevne akustikktiltak.

    Veien videre er nå lagt og en SVÆR prosess for å forsøke å få oversikt over alle elementene som påvirker lyden nærmer seg slutten. For meg blir rett og slett bare å forsøke å optimalisere oppsettet. Finpusse litt akustikk, velge rette dempeføtter, riktig rack, kabler, strøm etc. Kun for å se om det finnes en prosent eller to igjen av potensial her.

    Konklusjon:
    Hvis det skulle være noe behov for en forenklet konklusjon så er MIN SANNHET at AudioLense er blant det beste audiokomponent jeg har prøvd. For meg er det virkelig som ”å sette bukken til havresekken” med dette programmet og bringer lyden dit rett der jeg vil ha den. Hvis man er i tweakemodus kan man tweake i vei med tiltak som gjør en STOR forskjell og som ikke koster noe. Hvis man ikke er i tweakemodus så låter det uannsett MYE bedre her hjemme enn det noen gang har gjort.
    Bravo og gratulerer til Bernt Rønningsbakk (BX) som selger det til "småpenger" for oss hifibrukere og takk for muligheten til å lytte tett på mine største idoler!!!

    PS: God lørdag ønskes fra Gøteborg. Prøvde å få til en demo i Marten Centre i dag uten hell dessverre. Det ville vært en god målestokk;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fint lesestoff en lørdagskveld :)
    Jobb i Gb?

    Her går det ikke i trompetmusikk i kveld - bare diverse skiver fra Jeff Beck. Liveskiva med Jan Hammer Group er ekstatisk.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk for fint lesestoff en lørdagskveld :)
    Jobb i Gb?

    Her går det ikke i trompetmusikk i kveld - bare diverse skiver fra Jeff Beck. Liveskiva med Jan Hammer Group er ekstatisk.
    Takk, litt voldsomt kanskje!?

    Høres ut som en fin kveld! Bra musikk.

    Er faktisk bare på forlystelsestur i Gøteborg. Er kulturelle opplevelser, god mat/drikke og godt selskap som står på programmet.:)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fint lesestoff en lørdagskveld :)
    Jobb i Gb?

    Her går det ikke i trompetmusikk i kveld - bare diverse skiver fra Jeff Beck. Liveskiva med Jan Hammer Group er ekstatisk.
    Takk, litt voldsomt kanskje!?

    Høres ut som en fin kveld! Bra musikk.

    Er faktisk bare på forlystelsestur i Gøteborg. Er kulturelle opplevelser, god mat/drikke og godt selskap som står på programmet.:)
    Ikke for mye i det hele tatt.

    Knall at du kommer deg ut av bula og får oppleve litt utenfor Oslogryta - haha :cool:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Ha ha! Morsom....;)


    Har forresten jobbet med akustikken i dag. Forsøkt med 15cm demping i første reflekskjon og bakvegg.
    De kommer til å bli stående.:)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.543
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Har lyst til å dele min konklusjon på romkorreksjonsprogrammet AudioLense:
    Har lyst til å sammenligne med damer. At en perfekt kvinne kanskje ikke fanger like mye oppmerksomhet som en glamourmodell ved første øyekast, men over tid kommer kvalitetene frem;). Hva man liker på den fronten er jo ganske individuelt kan man si.
    Kanskje ikke uventet festet jeg meg ved uttalelsen over......


    Men spøk til side, det var en glimrende utredning av AL TN!
    Interessant lesning, og atter igjen tankevekkende. I all ærlighetens navn, tviler jeg på at AL kommer i hus her, men jakten din har penset inn på så mange
    viktige aspekter ellers også, med lyd, ikke minst hva vi ønsker av en gjengivelse, med rom, og hva det gjør og ikke gjør, - at det hele har vært en stor
    inspirasjon, takk!

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Har lyst til å dele min konklusjon på romkorreksjonsprogrammet AudioLense:
    Har lyst til å sammenligne med damer. At en perfekt kvinne kanskje ikke fanger like mye oppmerksomhet som en glamourmodell ved første øyekast, men over tid kommer kvalitetene frem;). Hva man liker på den fronten er jo ganske individuelt kan man si.
    Kanskje ikke uventet festet jeg meg ved uttalelsen over......


    Men spøk til side, det var en glimrende utredning av AL TN!
    Interessant lesning, og atter igjen tankevekkende. I all ærlighetens navn, tviler jeg på at AL kommer i hus her, men jakten din har penset inn på så mange
    viktige aspekter ellers også, med lyd, ikke minst hva vi ønsker av en gjengivelse, med rom, og hva det gjør og ikke gjør, - at det hele har vært en stor
    inspirasjon, takk!

    Vennlig hilsen

    Morten
    Hei Morten, TUSEN TAKK for hyggelige ord!

    Bra du tok damehintet;), ikke vanskelig å skjønne hvem som inspirerte MEG til det.

    Har vært deilig å ta seg fri fra musikkfokuset et HELT år for kun å ta fatt på alle tankene rundt reproduksjon og omsette det i praksis. Denne tråden har vært en utrolig reise for meg. Jeg hadde utrolig mange spørsmål før jeg begynte, nå er det ikke så mange igjen jeg føler jeg ikke har fått svar på. Det gjenstår litt X-faktor og kabler og slikt, men der får man nesten bare stole på sine subjektive sanser er jeg redd.

    Når det gjelder Audiolense så ser jeg i ettertid at tilbakemeldingene mine kan leses som litt kritisk. Jeg er bare så opptatt av å virke troverdig at jeg prøver å grave frem noe negativt så det virker litt balansert.

    Sannheten er at Bernt ( BX ) har løst mange av problemene de store hifiguruene har pekt på ved romkorreksjon som de har ment har vært umulig å løse. Jeg vet ikke hvor mye ære Bernt skal ha for det, hvor mye som er kjent vitenskap eller ikke, tipper det er ganske mye han kan få ære for. Det at han er norsk, medlem på HFS og ikke tar den prisen han kunne ha tatt forandrer ikke at Audiolense er helt genialt. Jeg er glad jeg stolte på egen magefølelse og prøvde det. Jeg har skrinlagt Audiolense-prosjektet mange ganger før jeg kjøpte det, men heldigvis har fornuften alltid tatt overhånd. :cool:

    At all lyd ikke er for alle er vel mitt hovedpoeng. Alle mener deres lyd er den riktige, men sannheten er at de færreste faktisk vil høre akkurat det som er på platene og det er helt ok, men da finnes det samtidig ikke noen fasit.


    Burson dac blir:


    Endelig har jeg fått Bursondacen min og Macen min til å samarbeide problemfritt. Dermed blir det gjort innkjøp av dac til uken. Kjøpte meg en kabel på Expert. Vanlig optisk i den ene enden og macs minijackoptisk i den andre enden. Tror sannelig at det faktisk ble bedre lyd og så enn USB kabelen. Kjører 16/44 med begge.
    Det har vært en frustrerende periode, men nå er det fryd og gammen.:)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Nye akustikktiltak:

    Ble ikke fortrolig med Industrialplatene alene. Kunne ikke skjønne at det skulle lyde slik det gjorde med 15 cm demping. Det låt veldig bra, bare ikke helt nøytralt. Har fått innspill fra flere om at akustikkplater reflekterer de øverste frekvensene. Fant noen noen store "pledd" på Biltema til 100 kr stk. 200x140m som kalles høyttalerteppe. Likner mistenkelig på ganske tykk scenemolton. Kjøpte en pakke først og prøvde i et refleksjonspunkt. Dette gav en veldig "sort bakgrunn" effekt at jeg kjøpte tre til og plasserte på sidene, foran og bak. Med 15 cm plater så er det ikke så farlig om det dempes for mye i toppen når det er meget lite som slipper ut av de mørke frekvensene likevel. Tror de demper ganske linjært og cdene kom enda nærmere. Nok et eksempel på at slike ting klarer ikke Audiolense å fikse alene selvfølgelig.

    Total demping i mitt 10m2 rom er pr i dag: 16 plater a 5cm, 8 plater a 10cm og to pakker Flexi A. Kommer til å kjøpe minimum to flexi A pakker til.

    Flere filtre:

    Med nye tiltak og annen dac og overføringskabel må nye filtre lages. Synes det er rart targetkurvene oppleves så forskjellig avhengig av akustiske justeringer. Begynner å bli ganske "lommekjent" med programmet nå, så det går ganske fort å skru seg inn nå.
    Tror ikke jeg får det så mye bedre selv nå og det er tid for å tilkalle eksperthjelp.

    Lyden er veldig bra. Ikke 100% kamelon selvfølgelig. Begynner å miste troen på at det går an, men bedre enn noe annet jeg har hørt på det området tror jeg. Mellomtone og diskant er rett og slett veldig bra. Bassen henger bra med utifra forutsetningene. Tror strikken er strukket så langt den kan i forhold til 10 tom x2 bassrefleks.:) Kompromissene i forhold til 10m2 begynner å komme frem, skulle nok hatt en meter eller to til bredden.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Til oss som digger unlimited trumpet power:

    En vanlig dag i Derek Watkins liv:


    Gleder meg til den nye James Bond-filmen kommer......
     
    Sist redigert:

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Veldig interressant dette og bra skrevet! Er nysgjerrig på Audiolense. Har vurdert det i sammenheng med et diy høytt prosjekt. Mvh
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.543
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hmmmm,
    det høyttalerteppet virker interessant, må prøves ut!
    Har vel en sånn tålelig grei plan i hodet nå, hva gjelder rommet, med ref. til tidligere kommentarer om
    avveiningen mellom lytterom og oppholdsrom.
    Hjørner på bakvegg er nå avdempet, så blir det no' flatt på sidevegg, og et teppe mellom høyttalerne, satser på
    å komme i havn med enkle midler....

    Det viktigste er allikevel nå å fortsette høyttalerbyggingen, for selv om de ser komplette ut utvendig,
    er de jo aldeles ikke ferdige produkter ennå.
    RS gremmes nok litt, over at jeg drar folk inn i huset for å høre på en knapt halvferdig høyttaler, og jeg har
    vel ikke vært tydelig nok på dette selv heller; men arbeidet er langt fra avsluttet.

    Dog er vel nå elementer og komponenter på god vei til å bli innspilt - de har i det minste fått kjørt seg.....

    Neste uke begynner vi med målinger, og når vi har gjort det, er vi ifølge konstruktøren ferdig med trinn én

    Det blir en spennende høst, med å drive høyttalerne fram mot ferdigstillelse!

    Vennlig hilsen

    Morten
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Tung helg:


    Jeg varslet brudd med bandet Rakija i helgen. En meget tung avgjørelse fordi bandet er en herlig frisk gjeng sosialt sett og fri for nykker musikalsk sett og som spiller og lager musikk av de riktig grunnene. Å spre engasjement og glede på en ekte måte som ikke er full av plastikk. :(

    Demping:


    Har prøvd meg litt frem med demping i dag. 10 cm plater er MASSIVE greier. Selv om jeg ikke er noen rookie lengre når det gjelder akustikk på flere felter er jeg ganske fersk i praktisk eksprimentering. Heldigvis fungerte de tykke platene som forventet, men resultatet tror jeg nok er ganske omvendt av hva de fleste tror på forhånd.
    Når jeg byttet ut 5 cm akustikkplater med 10 cm ble lydbildet MYE friskere. Det ble mer snert og klarere mellomtone på en måte jeg vil beskrive som å oppgradere høyttalerene med ny mellomtone og diskant. Nå er det som dere skjønner ganske mye demping i rommet, men lydvolumet har ikke redusert seg nevneverdig, men dynamikken har helt klart kommet mer til sin rett. Utfordringen ligger i å plassere dempingen slik at refleksjonene ikke dør ut for fort, vil helst ha refleksjoner så lenge som 250 msek.

    I kveld kommer ny dac på plass og nye målinger skal taes og AudioLense skal implementeres igjen. Spennende. Jeg ser målet i sikte...., men først må jeg nok handle 4 10cm plater og en pakke flexi A til.;)
    Såvidt jeg har skjønt demper en 10cm plate lenger ned i frekvens og du for mer kontroll over de dypere tonene som igjen gjør slik at det blir mindre tilsmurt oppover. Dermed mer renhet, dynamikk og en pusset mellomtone. Hvordan stiller du platene opp, bilder ... ? - :)

    I fare for å ha forbigått det i farten men hvilken dac endte du opp med ?

    Leser tråden med interresse da jeg snart er på samme stadium i min hi-fi nervrose reise :)
    Hei, hyggelig at du følger med. Håper dog du er på et annet stadium enn meg for dette rommet likner mer på et labratorium enn et lytterom. ;)
    Litt bedre skal det bli og da blir det bilder, men koselig og trivelig blir det nok ikke her. En dag i et annet rom......

    Når en akustikkplate demper mest diskant øvre mellomtone i refleksjonen vil nedre mellomtone og øvre bass dominere (reflektert og direkte lyd) mer en hvis du har en akustikkplate som demper nedre mellomtone i refleksjonen også. Da høres det plutselig ut som man skrur opp diskanten, men i realiteten demper det bare mer dype toner i refleksjonen slik at direktelyden høres lysere ut. Ser at de mest hardcore demperene sverger til 15-20 cm demping og da vil nok lyden skinne enda mer. Litt omvendt av hva man kanskje først tenker seg kanskje. Skal prøve om det blir noe forskjell med 15cm her.

    10cm er ganske lette å jobbe med for de står av seg selv. Lett å stable oppå hverandre også uten å feste.

    Jeg demper nå første og andre refleksjon på sidevegg med 10 cm og 5 cm stablet oppå. Demper frontvegg med to 10cm i refleksjonspunktet i midten. En pakke flexi A i hvert hjørne med en 5 cm plate foran. På bakveggen har jeg to 10cm oppå hverandre.
    På gulvet foran har jeg lagt 15 cm i refleksjonspunktet. Litt for moro skyld. Skal heller dempe taket med 10cm, men har ikke funnet noen enkel måte å feste de enda.

    Jo mer jeg har satt inn av demping jo friskere har lyden blitt. Dynamikken og smekket er mye tydeligere. Har en mistanke om at disse industrial platene reflekerer mer diskant enn jeg liker så jeg kommer nok til å bruke scenemolton og ikke lydtransparent stoff på førsterefleksjonsplatene. Noe av problemet med et så lite rom som jeg har (10 m2) er at det blir fort litt lite udempete flater igjen og da blir lyden fort tørt. Det er om å gjøre å dempe de førsterefleksjonene så hardt som mulig for så å ha så mange reflekterende flater ellers, men flutterekko oppstår mellom to paralelle flater og de blir igjen forstyrrende. Refleksjonene mine varer bare til 150 ms nå på en ETC måling og da oppleves rommet litt for dødt. Før de nye platene kom varte refleksjonene over 200. Får forske litt å se om det går an å få de tilbake ved å jobbe med deflektorer.
    Ser akustikere som mener at små rom som 10 m2 skal dempes fullstendig for så å legge til kunstig romklang (!!!!) for best resultat. Den sitter lenger inne.;) Dette fordi at refleksjonene i et så lite rom ikke bidrar positivt. Vi får se.....

    Dacen er en Burson DA 160. Har ikke kjøpt den, men det er bare fordi den og macen min ikke klarer helt å bli venner. Det er bare tilfeldig når Macen finnner dacen og det knitrer litt når jeg spiller.
    Grunnen til at denne ble hentet inn igjen var fordi jeg savnet dens musikalske spillestil og klarer ikke finne noe negativ med lyden ellers. Den klarer å formidle energien i kjerneområdet til instrumenter på en helt spesiell måte med masser av de RIKTIGE detaljene (i mine ører). I mitt nye rom oppleves det dessuten som å få en større effektforsterker inn døra ved tilkobling av dacen. Jeg har ikke testet alt på markedet, men denne ser ut til å matche så bra med min smak og utstyret at jeg nok ikke kommer til å lete noe lenger hvis jeg får pcavspillingen til å fungere.

    Hvis noen har noen tips til hvordan få bukt med mine Mac-problemer er det bare å foreslå. Har en Macbook Pro fra 2011. Den kan spille knirkefritt sammen med Burson i en time, men hvis jeg kobler de fra hverandre kan jeg like etter ikke få koblet den på igjen. Noen ganger er det ganske høy knitring når jeg spiller musikk.

    Har editert litt.
    Fleire som har hadt dette problemet med mac og dacer , akkurat som macen den gjør noe med driveren til dacen eller heilt omvendt. Denne burson har 2 usb innganger slik at den kan bli brukt av 2 pcer , har du prøvd begge di når du tar ut dacen fra pcen og setter den inn igjen på andre usb inngangen til burson. Hvilken usb kabel bruker du og eventuelt digital kabel etc etc.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    prøv dette og The trick is to set 24/96 for output, but 16/96 for input. It seems that OS X reserves the bandwidth on the UBS chain for input, even though the DAC will never use it. I'm not sure why it matters what is in the input (why not make it even lower still?), but it's working for me and I'm not in the mood for experimenting further. It's working now, and I'm enjoying it.
    Good enough for me.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn