Dette er Reidars venneside, og vi er ikke ute etter å ta noen, men jeg vil gjerne fremheve noen finslipte detaljer i konstruksjonene med Ringradiator. Det blir skrevet her at Ringradiatoren er kostbar, vanskelig å implementere og at rommet er viktig for lyden. Alle tre påstandene er riktige.
Kommentar til påstand 1: Er det ikke fint at vi fansen får påkostet kvalitet over hele fjøla når vi kjøper Respons? Kvalitet koster, og det er ellers alt for vanlig i denne bransjen å selge keiserens nye klær. Vi har forøvrig sagt hva vi mener om lydkvaliteten Ringradiator gir, og de som ikke har hørt hva denne diskanten presterer sammen med MIT-kondensatorer, har noe i vente!!! Disse kondensatorene står kun i toppmodellen og 2010-utgaven av den lille gulvstående.
Vanskelig å implementere og rommets betydning: Her kommer Reidars sans for detaljer og finsliping inn i bildet. Fasongen på fiskekassene er den beste man kan realisere i småskalaproduksjon og med vanlig snekkerarbeid. Pyramidal form, små bafler, avrundede kanter og filt rundt elementet gir langt mindre avvik på frekvensgangen enn vanlig. Slike frekvensavvik må korrigeres i delefilteret, og dette angår alle høyttalerprodusenter.
Har dere lagt merke til at diskantelementet i Respons-høyttalerne nærmest ligger i et søkk i filten? Det er for å begrense spredningen nederst i virkeområdet. Derved får dette glimrende elementet temmelig homogen spredning over hele sitt virkeområde. Begrenset spredning er viktig når filterfrekvensen ligger såpass høyt som 3,5 kHz. Der oppe har femtommers elementet svært begrenset spredning (for ikke å snakke om syvtommers elementet som møter Rringradiatoren i toveismodellen). Sluttresultatet i Reidars tilfelle er fin effekttålighet fra diskanten, lite forvrengning, jevn spredning over hele frekvensområdet (som strekker seg mye lengre opp enn modeller med 29 mm softdomer) og høyttalere som ikke gir uforusette effekter i forskjellige rom. Brå forandringer i spredningsmønsteret i det kritiske mellomtone- og nedre diskantområdet er det verste som tenkes kan i så måte, noe som var akilleshelen til f.eks. de gamle klassiske engelske toveishøyttalerne med åtte tommers bass/mellomtone og 19 mm diskant.