Hei
Harbeth er så vidt jeg vet fremdeles tuftet på den gamle BBC-skolen hvor man lyttet mest på vokal og klassisk musikk. På den tiden måtte man velge om man ville ha stive kabinetter for renhet i bassen eller levende kabinetter med bitumendempning for lite farging i mellomtonen. Vel, det var før. Kanskje de har forandret konsept i den senere tid, jeg vet ikke. I dag har f.eks. Reidar P demonstrert at man kan få både i pose og sekk dersom man er villig til å bla opp en fet bunke tusenlapper.
Gradient er smart konstruert, for bla.a. mindre romproblemer, men har mange kompromisser mht "å ta den helt ut". Mine erfaringer er med MK2 (ca. 2000), og de har blitt litt bedre for hver generasjon. Gradient er litt Quad 63-lignende i lyden, hvilket er finfint, men man må erstatte en 220 uf sukkerbit i bassen med polypropylenkondiser og stive opp kabinettet en god del for å få stram bass fra dem. Delefilterproblemet kan forbigås med aktiv utgave, men kabinettet gir fremdeles for mye etter. Diskanten er heller ikke opp til dagens high end. Logan er bra, men hadde noen svakheter de også. Logan gikk/går nok for langt i bestrebelsene med å tilpasse elektrostatene sine til massene. De er avrullet i toppen, og hadde en slags bred betoning i mellomtonen. Ramma ga en stående bølge som kunne tørkes opp ved å sette en trykkabsorbent rett bak panelet. Bassen og integrasjonen mellom panel og den dynamiske bassen fungerte perfekt dersom man hadde virkelig autoritære effekttrinn som DP. De som kritiserte dette, og for ekesempel anvendte rør eller Companiet-forsterkere, aner ikke hva de snakker om. I dag har Logan gått over til (billige?) "digitalforsterkere" for å drive bassen, og det må vel også sies å være et kompromiss? Jeg vet ikke, for jeg har hoppet av Logan-vognen.
Jeg har fremdeles Eltek-bygde SuperExact, ytterligere råtrimmet av Frode Steen rett før han sluttet i DynaBel/Eltek. Supre høyttalere, men helt annerledes enn Respons. Mye lettere i klangen, og vil ikke passe inn i et rom hvor Respons fungerer perfekt. Bassen bunner lett for de som liker å spille grisehøyt også.
Respons Grand Artist med nytt delefilter med MIT-Multicaps fungerer HELT UTROLIG FINT med gammelmusikk. Gir ekstrem klarhet, detaljering, kropp og homogenitet.